Polmic - FB

patronaty

KODY 2013

KODY 2013 V Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY odbędzie się w Lublinie w dniach 10-18 maja 2013 roku. Tematami wiodącymi tegorocznej edycji są ceremoniały i nawoływania w historii i współczesności. KODY pokażą tradycję obecną w twórczości dzisiejszej (10 premier!) oraz odwrotnie: nowoczesność istniejącą w tradycji.

Dwa pierwsze dni Festiwalu wypełni Great Learning jednego z najwybitniejszych kompozytorów angielskich XX w., również muzycznego konceptualisty - Corneliusa Cardew. Ten legendarny i monumentalny, trwający siedem godzin utwór budzi skojarzenia ze świecko-obywatelskim ceremoniałem. Został przeznaczony zarówno dla wykonawców będących muzycznymi zawodowcami, jak i nieprofesjonalistów. Kompozytor zawarł w dziele najważniejsze pytania jakie stawiali sobie artyści XX w.: o przyszłość muzyki, funkcję społeczną dzieła, rolę twórcy i status odbiorcy. Specjalnie na festiwal KODY rekonstrukcji dzieła z udziałem kilkudziesięciu wykonawców z Lublina i całej Polski podjął się John Tillbury z Wielkiej Brytanii - wybitny pianista, wykładowca, współzałożyciel Studia Muzyki Eksperymentalnej AMM w Londynie.

Dzień trzeci Festiwalu to święto wiosny. Na KODACH zaprezentowane będą utwory kompozytorów, którzy na pewnym etapie swojej twórczości „świat arche” uczynili tematem swojej twórczości. Do tych artystów należy Igor Strawiński z jego legendarnym Świętem Wiosny, którego setna rocznica premiery tego utworu przypada w tym roku. Wątki baletu mogły zrodzić się w stosunkowo nieodległym geograficznie i kulturowo Uściługu, gdzie Strawiński mieszkał przed I Wojną Światową. Dzieło usłyszymy w wykonaniu zespołu Kwadrofonik. Będzie to premiera opracowania utworu na dwa fortepiany i dwie perkusje oraz premiera choreografii – teatralizacji Święta autorstwa Jacka Łumińskiego. Na dzień Święta Wiosny na Festiwalu złożą się także muzyka sygnałowa trąb huculskich w wykonaniu muzyków z Ukrainy, której ślad wydaje się pobrzmiewać w balecie Strawińskiego, premiera utworu Interactive Landscapes Pierre Jodłowskiego -wybitnego francuskiego kompozytora młodego pokolenia z obecnością elektronicznie przetworzonych brzmień trąb huculskich oraz premierowa kompozycja intuicyjna Rite of Spring Jerzego Mazzolla i Tomasza Sroczyńskiego w ich własnym wykonaniu.

Czwarty dzień zdominują ceremoniały i nawoływania otwarte na wymiar transcendentalny – mistyczny. Nawiązywać będzie do nich koncert norweskiego Oslo Kammerkor prowadzonego przez Håkona Daniela Nystedta. Dyrygenta, który w poszukiwaniu nowych brzmień chóralnych sięga zarówno po tradycyjny śpiew norweski jak i utwory kompozytorów współczesnych. Wśród kolejnych premier jest tego wieczoru znajdą się utwory: Ignacego Zalewskiego Inicjał w błyskawicy w wykonaniu kwartetu perkusyjnego pod kier. Leszka Lorenta, Cezarego Duchnowskiego Sadhana na projekcję 8-kanałową oraz Aleksandra Kościówa Lithaniae na orkiestrę symfoniczną (Filharmonicy Lubelscy pod dyr. Szymona Bywalca) , sopran (Łucja Szablewska) oraz śpiew tradycyjny (Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej pod kier. Jana Bernada). Całość zakończy przywołanie postaci Witolda Lutosławskiego, którego rok właśnie - w stulecie urodzin - obchodzimy. Zabrzmi dedykowany jego pamięci utwór japońskiego kompozytora Toru Takemitsu - Ścieżki.

Piątego dnia Festiwalu wystąpią artyści poruszający się w obszarze eksperymentalnego rocka, którzy w swojej twórczości często przekraczają granice między muzycznymi gatunkami. Do nich należy Glenn Branca, legenda sceny nowojorskiej, kompozytor, twórca tradycji grania progresywnego z wykorzystaniem gitary elektrycznej, którego ekscentryczna twórczość zaliczana jest do najważniejszych trans-gatunkowych dzieł XX wieku. Jego utwory inspirowane gatunkiem „No wave” i minimalizmem mają podważyć tradycyjne rozumienie muzyki. Prezentacja koncertu Twisting In Space w wykonaniu Glenn Branca Ensemble na tegorocznych KODACH będzie jego światową premierą.

Kolejnym wydarzeniem tego wieczoru będzie wspólny koncert polskiej formacji Mitch&Mitch z Macio Morettim - twórcą którego temperament wiedzie w stronę anegdoty, ironii i pastiszu z francuskim zespołem Jukebox. Nastąpi to w Bitwie na szlagierykolejnej premierze Festiwalu.

Wśród dzieł zapisanych w tradycji XX-wiecznej kultury jest transowe Canto Ostinato zmarłego w zeszłym roku holenderskiego repetytywisty Simeona ten Holta. Ponad 2-godzinnego utwór przeznaczonego na 4 fortepiany (!). Dzieło inteligentne, zwiewne i po ludzku ciepłe.

Do artystów, którzy niewątpliwie wpłynęli na kształt rocka był Frank Zappa - amerykański muzyk operujący pomiędzy rockiem a jazzem, wokalista, kompozytor, aktor, reżyser, producent i scenarzysta filmowy, autor tekstów i lider zespołu „The Mothers of Invention”. Finałowy koncert festiwalu nowojorskiego zespołu Project/Object, w którego składzie gra trzech muzyków występujących z Frankiem Zappą stanowi przywołanie tej światowego formatu postaci i podróż w kierunku jej muzyki i idei.

W festiwalowym paśmie „Ceremonie dźwięku” przybliżone zostaną indywidualności sceny elektronicznej i video-muzycznej, wśród nich Eugeniusza Rudnika, Jarosława Kapuścińskiego (premiera video-utworu) i Jean-Claude Aloy. Każdy z nich z wielką uwagą odnosi się do czasu i obserwacji świata w czasie. Do pamięci kultury.

W Kinie Festiwalowym prezentowane będą filmy Franka Zappy oraz filmy dokumentalne o jego twórczości. Z okazji 80. urodzin Jana Gacy wybitny skrzypek wiejski i jego uczniowie będą bohaterami Benefisu na część Jubilata. Przeniesiemy się też w czasie do targowisk z przeszłości w akcjach Targ dźwięków - do podejrzenia w internecie.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu – plik pdf