Polmic - FB

archiwum

Lutosfery: P.L.U.M., Uri Caine i sztuka użytkowa

LUTOSFERYKolejne spotkanie i koncerty z cyklu „Lutosfery” odbędą się w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w dniach 3 i 5 grudnia 2013 roku.

Piąte spotkanie z serii "Dialogi i interwencje", zatytułowane Sztuka użytkowa zaplanowane zostało na wtorek, 3 grudnia 2013 roku o godz. 18.30 w Sali Laboratorium. W dyskusji wezmą udział: Jacek Grudzień, Zygmunt Konieczny, Wojciech Michniewski, Stasys i Andrzej Strumiłło (prowadzenie - Lech Dzierżanowski).
Wydaje się, że Witold Lutosławski jakby wstydził się muzyki pisanej dla celów użytkowych: teatru, filmu, radia, pisanej według Niego tylko dla pieniędzy. Nawet Andrzejowi Wajdzie nie udało się namówić kompozytora do napisania muzyki do filmu Lotna, pomimo, że za reżyserem wstawił się brat żony Lutosławskiego - Stanisław Dygat. Czy rzeczywiście pisanie dla teatru i filmu przynosi ujmę kompozytorowi? To temat, który poruszony zostanie z Wojciechem Michniewskim – dyrygentem o kolosalnym dorobku i doświadczeniu artystycznym, Jackiem Grudniem – kompozytorem, stypendystą Lutosławskiego, często i chętnie współpracującym z teatrem oraz z Zygmuntem Koniecznym - legendarnym kompozytorem i pianistą krakowskiej „Piwnicy pod Baranami”, który praktycznie całe życie pisze muzykę użytkową. Lutosławski bardzo cenił współczesne malarstwo. Na ścianach jego pracowni wisiały obrazy Henryka Stażewskiego i Jerzego Tchórzewskiego, a na parterze witał gości wielki obraz Jerzego Stajudy. O pasjach plastycznych Lutosławskiego porozmawiamy z wybitnymi plastykami: Andrzejem Strumiłło i Stasysem Eidrigevičiusem. Interwencje muzyczne wykona oryginalny duet wokalno-instrumentalny: Ada Bujak-Cyran (śpiew) i Krzysztof Cyran (gitara), który w intymnej, kameralnej wersji przypomni kilka piosenek Derwida.

Po spotkaniu, o godz. 20.00 w Sali Laboratorium odbędzie się koncert Polsko Litewskej Unii Muzycznej P.L.U.M..
W roku 2011 podczas „VI Lotnej Akademii Kultury” dedykowanej Osobie i Twórczości Czesława Miłosza pojawił się pomysł kontynuacji współpracy środowisk wykonawców i twórców polskich i litewskich i powoływania do życia nowych bytów artystycznych. Tak zrodziła się idea skomponowania kameralnego dzieła scenicznego – Multimedialnej suity polsko-litewskiej FRATER. Zamówiony utwór stał się pracą zbiorową kompozytorów z dwóch sąsiadujących krajów - kompozytorów, których cechuje duża różnorodność stylistyczna. Zaproszenie do artystycznej współpracy przyjęli ze strony litewskiej - Bronius Kutavičius, Arvydas Malcys i Vytautas Germanavičius, ze strony polskiej Zygmunt Konieczny, Anthony Miłosz i Cezary Duchnowski. Utwór, który w Warszawie zabrzmi po raz pierwszy opatrzony jest szczególną dedykacją: hommage à Lutosławski. Narrację całości spaja wątek arche, związany z prastarym tematem odejść i powrotów, początku i końca. Łaciński tekst kieruje myśl w stronę korzeni naszych języków. Można w nich znaleźć wyrazy, które mimo różnych źródłosłowów brzmią conajmniej podobnie... Pieczę nad częścią literacką zechciał sprawować Antoni Miłosz i on jest też autorem tekstu śpiewanego przez główną bohaterkę - Siostrę. Śpiewaczce towarzyszy zespół kameralistów - muzyków „Kapeli Jazdowskiej” grających na oryginalnych instrumentach historycznych, bądź ich kopiach oraz na instrumentach współczesnych (viole da gamba, saksofon, cymbały, syntezator, komputer i głos). Osobowości wykonawców łączy otwartość na artystyczne poszukiwania tego, co dawne we współczesności i uniwersalne w twórczości wieków minionych. Warstwie muzycznej towarzyszy sfera wizualna opracowana również przez polskich i litewskich artystów - wykonana zarówno środkami tradycyjnymi, jak i przy użyciu narzędzi komputerowych. Autorami jej są: Stasys, Andrzej Strumiłło oraz Maciej Walczak.

Dwa dni później, w czwartek 5 grudnia 2013 roku o godz. 18.00w Zamku Ujazdowskim odbędzie się koncert IN MEMORIAM, będący kulminacją tegorocznego cyklu LUTOSFER, a weźmie w nim udział jeden z najoryginalniejszych amerykańskich pianistów – Uri Caine.
Caine to improwizator i wirtuoz fortepianu, artysta realizujący się przede wszystkim w sferze jazzu, ale dzięki gruntownej edukacji i nieprzeciętnej wrażliwości odnajduje on także swoją indywidualną drogę w świecie muzyki klasycznej. Melomani na całym świecie znają legendarne już dziś opracowania jego Wariacji Goldbergowskich Bacha czy Pieśni Mahlera. Podczas jedynego wieczoru w Warszawie usłyszeć będzie można premierowe wykonanie kompozycji Caine’a dedykowanej pamięci zmarłego 23 września 2012 roku Andrzeja Chłopeckiego – wybitnego muzykologa i nestora polskiej muzyki współczesnej. Koncert przeznaczony na sopran, fortepian improwizujący i orkiestrę smyczkową wykona sam kompozytor wraz ze śpiewaczką Joanną Freszel (i orkiestrą smyczkową). Poza tym prawykonaniem w programie koncertu znajdzie się muzyka polska – utwory Adama Jarzębskiego (Tamburetta), Henryka Czyża (Canzona di barocco), Henryka Mikołaja Góreckiego (Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op.40) i Witolda Lutosławskiego (Grave, Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową). Trzecim solistą koncertu będzie Dominik Płociński – młody i utalentowany wiolonczelista, laureat ostatniej edycji Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego. Wykona on Grave w wersji na wiolonczelę i orkiestrę Patrona Roku – Witolda Lutosławskiego. Solistom towarzyszyć będzie jedna z najlepszych orkiestr kameralnych w Polsce - AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pracująca pod dyrekcją jej charyzmatycznego założyciela i artystycznego opiekuna Marka Mosia.