Polmic - FB

archiwum

Andrzej Kwieciński triumfuje na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów

Andrzej KwiecińskiZgłoszona przez Polskie Radio kompozycja Andrzeja Kwiecińskiego Canzon de’ baci zwyciężyła 9 maja 2014 roku w Kategorii Młodych Kompozytorów na 61. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Helsinkach. To kolejny polski sukces po zeszłorocznym triumfie Agaty Zubel.

W tym roku międzynarodowa grupa ekspertów uznała kompozycję Andrzeja Kwiecińskiego (na zdjęciu) - Canzon de’ baci na głos solo i orkiestrę kameralną - za najciekawszy utwór w Kategorii Młodych Kompozytorów (do 30. roku życia). To samo dzieło znalazło się w gronie 10 utworów rekomendowanych w głównej kategorii. Wiąże się to z prestiżowym zamówieniem kompozytorskim, które złożą u Andrzeja Kwiecińskiego organizatorzy Trybuny – Międzynarodowa Rada Muzyki oraz Radio France.

Autor utworu podkreśla, że „Canzon de' baci to punkt zwrotny w mojej pracy twórczej. Przez długi czas panowała w niej swoista dychotomia – moje zainteresowania kompozytorskie kompletnie rozmijały się z moimi pasjami jako kontratenora specjalizującego się w śpiewie barokowym. Dopiero przy pracy nad Canzon de’ baci zrozumiałem, że tak dłużej być nie może. Zacząłem „poszukiwać siebie”, zastanawiać się, co jest dla mnie najważniejsze, szukać płaszczyzny porozumienia dla funkcjonowania tych dwóch światów. Starałem się by Canzon była skrajnie barokowa, ale nie w oczywisty sposób. Nie interesują mnie ani stylizacje, ani gra z konwencjami. Moim zamiarem jest tworzenie muzyki, która z odziedziczonych po modernistycznej awangardzie idiomów buduje repertuar gestów pełniących funkcje analogiczne do muzycznych gestów doby baroku. Moja muzyka ma barok odgrywać, nie zaś imitować. Podstawą utworu jest jedna z najpopularniejszych form barokowych – ciaccona. Melodię ciaccony (fragment basu ze wspomnianego duetu Dolcissimi baci) ukryłem nie w basie, ale w głosie wysokim, a ponieważ innym bardzo ważnym elementem mojej pracy jest zniekształcenie, melodia ta jest grana przez fortepian, na flażoletach w skrajnych pozycjach. Z formy ciaccony wynika także repetytywność materiału. Na jednej niekończącej się melodii, chciałem zbudować strukturę trochę jak z klocków: na substrukturze zbudować superstrukturę."

Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów pozostaje w zakresie muzyki współczesnej najważniejszym forum informacji i wymiany radiofonii publicznych całego świata. Organizowana jest od 1955 roku przez Międzynarodową Radę Muzyczną afiliowaną przy UNESCO. To przegląd najnowszej twórczości kompozytorskiej prezentowanej przez radiofonie publiczne na świecie. Co roku w wyniku głosowania wyróżnione zostają dwa utwory i ich autorzy: poza główną nagrodą, przyznawana jest także nagroda dla twórcy poniżej 30. roku życia. Wśród dotychczasowych laureatów Trybuny znalazły się takie znakomitości, jak: Luciano Berio, Henri Dutilleux, Benjamin Britten, Elliott Carter, Luigi Nono, Toru Takiemitsu, George Crumb, György Ligeti, Louis Andriessen czy György Kurtág. Wyjątkowo często sukcesy odnosili kompozytorzy polscy, m.in. Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Eugeniusz Knapik i wielu innych. Agata Zubel z kompozycją Not I, również reprezentująca Polskie Radio, dołączyła do tego wybitnego grona w ubiegłym roku.

(tekst na podstawie materiałów Polskiego Radia S.A)