Jak wydobywa się dźwięk z orientalnych instrumentów takich jak gu-zheng, czy morin-huur? Czy orkiestra jest jedynym instrumentem Europy i co w antyku dała muzyce globalizacja? O tym w niedzielę, 16 listopada 2014 roku opowie Maciej Żółtowski podczas ostatniej rozmowy czwartej serii cyklu „Muzyka współczesna nie gryzie – spotkania z kompozytorami”. Spotkanie, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się w PEDAGOGIUM Wyższej Szkole Nauk Społecznych w Auli nr 106 w Warszawie.
Dotychczasowe rozmowy o muzyce współczesnej poruszyły wiele ciekawych i niekiedy frapujących tematów, jak również były znakomitą okazją do zapoznania się z interesującymi kompozycjami i ich twórcami. Tak będzie również i tym razem.
Gość spotkania Maciej Żółtowski (ur. w 1971 roku) - kompozytor, dyrygent, skrzypek i pedagog. Studiował kompozycję u Mariana Borkowskiego, a dyrygenturę u Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jego utwory wykonywano zarówno w Polsce jak i na Ukrainie, w Rosji, Tatarstanie, Mongolii, Chinach i Japonii, a nagrane przez niego płyty otrzymywały liczne krajowe i międzynarodowe nagrody. Był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Cypryjskiej Orkiestry Państwowej w Nikozji, a od 2007 roku kieruje Radomską Orkiestrą Kameralną.Swoją aktywność Maciej Żółtowski dzieli pomiędzy komponowanie, a dyrygenturę. Szefuje także orkiestrze filharmonicznej działającej bez filharmonii. Wszechstronne zainteresowania dają mu szeroki ogląd zarówno na kwestie twórczości, jak i roli muzyki w świecie współczesnym i dawnym - wbrew pozorom nie tak odległym. Kompozytor zaprezentuje również kilka instrumentów z własnej azjatyckiej kolekcji, które wykorzystywał w swoich utworach, jak gu-zheng czy morin-huur.
Spotkanie jak zawsze poprowadzi Małgorzata Kołcz - absolwentka klasy kontrabasu gdańskiej AM oraz filologii klasycznej poznańskiego UAM. Jest kameralistką i muzykiem orkiestrowym. Zajmuje się również wykonywaniem muzyki eksperymentalnej. Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturą wyższą. Jest współtwórcą m.in.: projektu scenicznego „Audio Stage”, warszawskich „Letnich Festiwali Nowego Miasta”, festiwalu „Muzyka Słów Zbigniewa Herberta”. Współpracowała m.in. z festiwalami „Warszawska Jesień”, „Warszawskie Spotkania Muzyczne” i „Audio Art”.
Wstęp jest wolny.
Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
ZOBACZ: program cyklu spotkań