Polmic - FB

news

70 years of the Wroclaw Opera

70-lecie polskiej sceny operowej we Wrocławiu
Wrocław Opera  invites music lovers to spectacles marking the 70th anniversary of the Polish opera house in Wrocław.

The anniversary celebrations begin on 11th September 2015 at 7 pm with a production of the most famous and popular of Polish opers – Stanisław Moniuszko’s Halka. On the following day, 12th September 2015, Wrocław Opera presents Karol Szymanowski’s King Roger, and on Sunday 13th September 2015 - Zygmunt Krauze’s The Trap. The celebrations end with another opera by Stanisław Moniuszko – The Haunted Manor, to be performed on 16th September 2015.

More information on: http://www.opera.wroclaw.pl/1/index.php?lang=_en
 
 Opera Wrocławska zaprasza na spektakle przygotowane z okazji 70-lecia polskiej sceny operowej we Wrocławiu.

Obchody jubileuszu zainauguruje 11 września 2015 roku o godz. 19.00 najsłynniejsza i najpopularniejsza polska opera – Halka Stanisława Moniuszki. Należy ona bez wątpienia do najczęściej wystawianych dzieł we tym teatrze. W 1990 roku, na 45-lecie Opery Wrocławskiej i 20. rocznicę śmierci Stanisława Drabika zapowiadano 1300 Halkę. Reżyser spektaklu, Laco Adamik, o obecnej inscenizacji mówi: „Zależy mi, ażeby przy tej inscenizacji, którą zrealizowaliśmy razem z panią dyrektor Ewą Michnik, panią Barbarą Kędzierską, scenografem i z panią Iriną Mazur, choreografem – spróbować spojrzeć na tę historię w taki sposób, żeby na nowo przeżyć losy bohaterów.”

Dzień później, 12 września 2015 roku obejrzymy jubileuszowy spektakl Króla Rogera Karola Szymanowskiego. To opera niezwykła. Niezwykły był już sam poczęty w wyobraźni kompozytora i z mistrzostwem przez Jarosława Iwaszkiewicza zrealizowany pomysł libretta, które czyniąc miejscem akcji średniowieczną Sycylię, splata atmosferę surowego ascetyzmu wczesnego chrześcijaństwa z barwnym i tajemniczym światem kultury arabsko-bizantyjskiej oraz z kultem wysublimowanego erotyzmu i radości życia (ucieleśnionej w postaci Pasterza, przemieniającego się następnie w greckiego boga Dionizosa). Nie znalazł Król Roger kontynuatorów wśród polskich twórców, trudno też znaleźć dlań bezpośrednich prekursorów w muzyce europejskiej; pozostał dziełem wspaniałym i samotnym. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objęła Ewa Michnik, a reżyserią zajął się wybitny Mariusz Treliński.
W ramach jubileuszu 70-lecia polskiej sceny operowej we Wrocławiu, w niedzielę 13 września 2015 roku wystawiony zostanie także spektakl operowy Pułapka Zygmunta Krauzego. Bohater dzieła, wielki pisarz żyjący w Pradze, w swoich lękach i przeczuciach zdaje się dostrzegać nadchodzące tragedie dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Libretto opery przygotował sam kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną. Przejmujący i uniwersalny temat, mistrz współczesnej opery i znakomite grono realizatorów prapremiery to największe atuty wrocławskiej Pułapki, pozwalającej ujrzeć dzieło Poety w nowym świetle. Wrocławska premiera spektaklu z grudnia 2011 roku była jednym z najciekawszych wydarzeń Roku Tadeusza Różewicza, znakomitego polskiego poety i jednocześnie wrocławianina, obchodzącego jubileusz 90-lecia. Kierownictwem muzycznym zajął się Tomasz Szreder, a reżyserią i przygotowaniem dekoracji Ewelina Pietrowiak, znana wrocławskiej publiczności ze znakomicie przyjętej Matki czarnoskrzydłych snów.

 

Klamrą spinającą jubileusz będzie kolejne dzieło Stanisława Moniuszki – Straszny dwór, który wystawiony zostanie na scenie Opery Wrocławskiej 16 września 2015 roku. Od strony muzycznej jest to z pewnością najdoskonalsza spośród operowych kompozycji Moniuszki, a tym samym wysuwa się na czoło całej polskiej twórczości operowej XIX wieku. Główne jego walory to pomysłowość harmoniczna, świetna konstrukcja scen zespołowych, subtelna i zarazem barwna instrumentacja, przede wszystkim zaś inwencja melodyczna o wyjątkowej szlachetności, logika wypracowanego przez Moniuszkę indywidualnego stylu dramaturgii operowej i wreszcie urzekająca atmosfera polskości, osiągana nie tylko przez taneczne rytmy i intonacje zbliżone do rodzimego folkloru. Spektakl w reżyserii Laco Adamika, pod kierownictwem muzycznych Tomasza Szredera.