polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją
28 lutego 2018, Warszawa
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

relations and reviews

Dolnośląski Festiwal Muzyczny: premiera „Lux Aeterna” T. E. Corneliusa

dfm29 września 2017 roku o godz. 19:00 w Bazylice Mniejszej Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Bardzie podczas Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego odbyła się premiera Lux Aetrna Thomasa Emanuela Corneliusa w wykonaniu Chóru i Orkiestry Zespółu Pieśni i Tańca "Śląsk" im. Stanisława Hadyny oraz solistów: Małgorzaty Rodek (sopran), Magdaleny Kulig (mezzosopran), Tomasza Krzysicy (tenor) i Makarego Pihury (bas).

Siódmy koncert tegorocznej (piątej już) edycji Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego w bazylice w Bardzie został pomyślany jako fetowanie Międzynarodowego Dnia Muzyki. Połączenie w programie wieczoru Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta i Lux Aeterna Thomasa Corneliusa sprawiło, że bardzo liczna publiczność uczestniczyła w nadzwyczajnym wydarzeniu artystycznym. Oto bowiem dzieło ze wszech miar znane zostało dopełnione prawykonaniem utworu napisanego specjalnie na bieżący sezon DFM, który za myśl przewodnią przyjął właśnie słowa lux aeterna. Tak więc tuż po dziele najbardziej rozpoznawalnym z twórczości wiedeńskiego klasyka usłyszeliśmy utwór nowy, odświeżający naszą wrażliwość muzyczną, o przejrzystych przesłaniach.

Najważniejszą, przewodnią ideę prezentuje kompozytor już na początku, by potem kilkakrotnie do niej wrócić, za każdym razem powierzając jej rozwijanie coraz to innym wykonawcom - orkiestrze, chórowi, solistom. Ich brzmienie osobne lub wspólne sprawia, że słuchacz ulega, daje się zaprosić do rozmyślania - co znaczy owo wiekuiste światło, owa wieczna światłość? Po intensywnych uniesieniach wyrażających niepokój kompozytor proponuje nam chwile uspokojenia, a nawet pewnego ukojenia, liryki. Ano właśnie kim jest kompozytor i dyrygent piątkowego koncertu?

Thomas Cornelius to młody niemiecki organista, pianista i kompozytor ze sporym dorobkiem wykonawczym i twórczym. Blisko zaprzyjaźniony z Dolnośląskim Festiwalem Muzycznym. Autor muzyki do ponad 30 filmów dla niemieckich telewizji, m.in. Arte, ARD, ZDF. Jako pianista i organista występuje z największymi niemieckimi orkiestrami symfonicznymi. Obecnie najczęściej koncertuje w Hamburgu z NDR Elbphilharmonie Orchester. Jako twórca muzyki realizuje liczne zamówienia kompozytorskie. W tym przypadku dla DFM oraz dla Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”. Bo należy podkreślić, że Thomas Cornelius jako dyrygent poprowadził orkiestrę i chór „Śląska” właśnie w wykonaniu obu utworów świątecznego wieczoru. czworo solistów to Małgorzata Rodek - sopran, Magdalena Kulig-Cornelius - alt, Michał Borkowski - tenor i Makary Pihura - bas. Kompozytor przy pulpicie dyrygenta to zawsze interesujące doświadczenie dla słuchaczy - autor może przecież bez pośrednictwa zaprezentować wszystkie subtelności własnego dzieła. I tak się stało. Z ciekawością obserwowaliśmy wcielanie się autora w tę rolę. Jego batuta, emocjonalna, zdecydowana i bardzo czytelna jasno poprowadziła artystów, ale elegancko też czarowała publiczność. Wreszcie jeszcze jeden aspekt wyjątkowego koncertu - pomysł wykonawczy, żeby utworów nie rozdzielały oklaski publiczności sprawił, że otrzymaliśmy bardzo spójną i, jak dodawali słuchacze,  muzyczną galę na światowym poziomie. A to wszystko możliwe w Bardzie - mieście cudów.

Mieczysław Kowalcze

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.