27. Portrety Kompozytorów
Doprawdy, trudno wyobrazić sobie większy kontrast pomiędzy dwojgiem kompozytorów niż ten, który zaistnieje na tegorocznych „Portretach”. Z jednej strony – łagodna neoklasyka o iberyjskim zabarwieniu, z dalekimi echami muzyki Gabriela Fauré i Claude’a Debussy’ego. Dzień później – nowa awangarda, szukająca metafizycznego uzasadnienia w psychologii, biologii i fizyce cząstek elementarnych. W poniedziałek Carlos Malcolm, Kubańczyk w zacnym wieku, rozpieszczać nas będzie poezją karaibskich poetów, używając do tego skromnej, klasycznej obsady. We wtorek – młodsza o połowę Agnieszka Stulgińska pokaże teatr instrumentalny, amplifikowane dary ziemi i fizyczną niemal walkę na scenie.
Podczas koncertu odbędą się dwa prawykonania utworów, które powstały na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich dzięki wsparciu przez Fundację PZU. Momento musical na fortepian na 4 ręce (2017) Carlosa E. Malcolma jest owocem jego najnowszych doświadczeń kompozytorskich okresu pobytu w Polsce. Utwór wykona sam kompozytor i pianistka Kyeong-Yeon Seo. Trzy kobiety na trzy kobiety i 10 instrumentów (2017) Agnieszki Stulgińskiej to utwór o kobiecości, macierzyństwie, trudnym surowym życiu, podróży, przestrzeni, tęsknocie, bliskości, sile i pokoleniach – wszystkim tym czego nie da się zawrzeć w ograniczonej przestrzeni i zapisie… Punktem wyjścia dla poszukiwania barw miały być białoruskie kresy, skąd pochodzi tata kompozytorki, oraz głos starej kobiety, ziemi. Kompozycję prawykonają znakomite śpiewaczki Maniucha Bikont i Marta Grzywacz oraz Hashtag Ensemble.
Czy cokolwiek łączy te dwa światy, odległe od siebie o lata świetlne? Na pewno przyjemność/konieczność myślenia o muzyce. Przyjemność wysłuchania obu „Portretów” jest oczywista.
Wstęp na koncerty jest wolny.
Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
4 grudnia 2017 | Carlos Malcolm
13 Estudios para piano (1963)
Preludio (Allegro mosso)
Fugato (Moderato)
Contrastes (Andantino)
Segundas (Andante con espressivo)
Ritmica (Allegro ben ritmato)
Octavas – Progresiones (Con fuoco)
Sonatina (Allegro vivace – quasi presto)
Marcha – Mixolidica (Allegro giocoso)
Guajira (Moderato)
Habanera (Tempo habanera)
Pentafonismo
Como un pequeno pasacalle (Molto espressivo ma ben ritmato)
Un son para ninos antillanos (Allegreto)
Kyeong-Yeon Seo – fortepian
Pieśni do tekstów poetów karaibskich (1979-1980)
Coplas de Juan el barbero, słowa Nicolas Guillen
Balada del Guije, słowa Nicolas Guillen
Un son para ninos antillanos, słowa Nocolas Guillen
The tropics in New York, słowa Claude McKay
Abrazo, słowa Antonio Preciado
Matabara del hombre malo, słowa Antonio Preciado
Wykonawcy:
Michał Przygoński – baryton
Kyeong-Yeon Seo – fortepian
Adagio na fortepian na 4 ręce (1975)
Kyeong-Yeon Seo – fortepian
Carlos E. Malcolm – fortepian
Sonata na skrzypce i fortepian (2007, rewizja 2017)
I: Allegro, ben ritmato
II: Adagio cantabile
II: Allegro scherzando
Barbara Malcolm – skrzypce
Carlos E. Malcolm – fortepian
Momento musical na fortepian na 4 ręce (2017)*
Kyeong-Yeon Seo – fortepian
Carlos E. Malcolm – fortepian
5 grudnia| Agnieszka Stulgińska
ORI na klarnet, wiolonczelę, akordeon i gitarę elektryczną (2010)
Dance with my Breath na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2015)
FGT (Flying Garbage Truck) na skrzypce, saksofon, wiolonczelę, akordeon, fortepian i taśmę (2012)
NOZ – cykl 4 scen na klarnet kontrabasowy i wiolonczelę (2016)
Trzy kobiety na trzy kobiety i 10 instrumentów (2017)*
Wykonawcy:
Maniucha Bikont – głos
Michał Górczyński – klarnet / klarnet kontrabasowy
Robert Jędrzejewski – wiolonczela
Hashtag Ensemble w składzie:
Oliwier Andruszczenko – klarnet
Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna, reżyseria dźwięku
Aleksandra Demowska-Madejska – altówka
Adam Eljasiński – klarnet
Marta Grzywacz – głos
Agnieszka Guz – skrzypce
Paweł Janas – akordeon
Ania Karpowicz – fl ety
Krzysztof Kozłowski – fortepian
Leszek Lorent – perkusja
Mateusz Loska – kontrabas
Dominik Płociński – wiolonczela
Wojciech Psiuk – saksofony
Kamil Staniczek – skrzypce
Lilianna Krych – dyrygent
* prawykonanie, utwór zamówiony dzięki wsparciu przez Fundację PZU