Polmic - FB

aktualności

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej – Dni Pēterisa Vasksa

OMNW niedzielę 16 grudnia 2018 o godz. 18:00 w sali kameralnej NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert w ramach Dni Pēterisa Vasksa. Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca dokona m.in. prawykonania utworów Emila Wojtackiego i Karoliny Filipskiej.

Łotewski kompozytor Pēteris Vasks (1946) to dziś jeden z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów europejskich. Jego nazwisko wymieniane jest w jednym rzędzie obok Arvo Pärta, Sofii Gubajduliny czy Alfreda Schnittke – twórców pochodzących z krajów tzw. bloku wschodniego, których muzyka kojarzona jest z muzyczną duchowością. Vasks wyrasta z tradycji, której korzenie sięgają minimalizmu w jego szczególnej odsłonie, bowiem ważna jest dla niego nie tyle powtarzalność i redukcja (jak w minimalizmie amerykańskim), co wszystko to, co ta redukcja z sobą pociąga: wolno płynący czas, medytacja, koncentracja na naturze czy inspiracja płynąca z ciszy. Wypracował on własny idiom twórczy, którego rozpoznawalnymi elementami są silna ekspresja, melodyczna subtelność i nawiązania do bogatej tradycji ludowej. Podczas koncertu usłyszymy jego utwór Viatore (2001) na 11 smyczków solo​.

Podobny sposób podejścia do komponowania prezentuje znacznie młodszy łotewski twórca – Ēriks Ešenvalds (1977). W Fantāziji (2003) powstałej na zamówienie Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, źródłem dźwięku prócz tradycyjnie rozumianych instrumentów są różnej wielkości butelki, w które muzycy dmą, niczym w instrumenty dęte. Miękka, delikatna barwa stanowi uzupełnienie zapisanych w partyturze faktur dźwiękowych.

Podczas koncertu będą miały również miejsce dwa prawykonania w ramach zamówień festiwalu Brand New Music. Geständnis. Muzyka operowa Emila Wojtackiego, to kompozycja powstała z inspiracji fragmentem Wyznania winy (z Niepewności stanu rzeczy) współczesnego niemieckiego dramaturga i reżysera Philippa Löhle. Drugi z utworów, Upadek Anioła Karoliny Filipskiej to mini-koncert na 4 zestawy multiperkusyjne, sinfoniettę i taśmę. Inspiracjami do powstania utworu była pewna rzeźba, stojąca we wschodniej części Madrytu oraz fragment Raju utraconego Johna Miltona.

Więcej informacji – na stronie: http://www.nospr.org.pl/