
Novelette (1980) Witolda Lutosławskiego, skomponowana dla Mścisława Rostropowicza, wówczas szefa Washington National Symphony Orchestra, nawiązuje do cyklu fortepianowego Roberta Schumanna o tym samym (prawie) tytule. To quasi-opowieść, nad którą unosi się duch romantycznego humoru rodem z Jean Paula. Koncert fortepianowy (1988), dedykowany Krystianowi Zimermanowi, należy do ostatniej fazy twórczości Lutosławskiego, w której czerpał on coraz pełniejszą garścią z muzyki romantycznej – stąd reminiscencje Chopina, Liszta, Brahmsa, Rachmaninowa, a także Ravela i Bartóka. Mistrzowska narracja niepostrzeżenie zmienia sfery ekspresyjne: od chłodnego estetyzmu, przez ludyczne moto perpetuo, ku dramatycznym konfliktom (i tragicznej w wyrazie recytatywnej kadencji fortepianu), po finałowy fajerwerk – ciacconę. W roli solisty wystąpi Louis Lortie.
Symfonia e-moll „Odrodzenie” (1902) zamyka młodzieńczy okres twórczości Mieczysława Karłowicza (1876-1909). Mimo wyczuwalnych wpływów Czajkowskiego i Wagnera, są tu już wykrystalizowane zręby jego typowo młodopolskiej estetyki: programowość, panteizm, ciemny koloryt orkiestry. Przez długi czas niewykonywana, Symfonia „Odrodzenie” w ostatnich dekadach coraz częściej rozbrzmiewa w polskich salach koncertowych.
Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Marcin Trzęsiok
Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1221/nospr-antoni-wit-louis-lortie