Palimpsest na septet smyczkowy (4 skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i kontrabas) holenderskiego kompozytora Simeona ten Holta (1923–2012), skomponowany na początku lat 90. XX wieku to muzyka dla miłośników dźwięków przyjemnych i łatwych w percepcji. Tradycyjna tonalność w połączeniu z minimalistycznym repetytywizmem tworzy narrację, krążącą wokół obsesyjnie powtarzanych motywów, ułożonych w jedenastu odcinkach. Ten Holt to niejedyny kompozytor przedwojennej generacji, który po czasie eksplorowania nowych technik i środków awangardowych, postanowił ostatecznie wrócić do tonalności tradycyjnej. Powrót ten nazywał tonalnością po śmierci tonalności.
Poprzedzające utwór ten Holta 4 melodie śląskie na 4 skrzypiec (1954) Witolda Lutosławskiego powstały z myślą o uczniach szkół muzycznych. Pochodzą one z czasów stalinowskich, gdy muzyka była tematem politycznym i niebezpiecznym, a tradycyjna tonalność jedyną akceptowaną przez władze.
Szczegóły – na stronie http://www.nowyteatr.org/pl