relacje i recenzje wydarzeń

Chanterelle osiągnęło dojrzałość...

Faso Djigui
Powołany do życia tylko dla propagowania muzyki dawnej Festiwal Chanterelle zmienił później swoją ofertę programową.
Jadwiga Jankielewicz postawiła na dobrą kameralistykę a do tego stara się stawiać swej publiczności dość wysokie wymagania. Nie unika muzyki współczesnej, utworów niełatwych dla odbiorcy i odważnych programów. Stawia na młodych, ciekawych wykonawców oraz na młode zespoły w tym także kwartety smyczkowe. To właśnie w pięknej scenerii Gołuchowskiego Zamku zaistniał w Polsce Kwartet Szymanowskiego działający w Hanowerze, po sukcesach w Londynie zagrał Royal String Quartet czy pojawił się ceniony Kwartet Wilanów. Przez 18 lat przewinęło się przez festiwal wielu wspaniałych solistów. Inauguracja należała także do klasowych chórów.
Tegoroczna 18 edycja (Lewków, Ostrów Wielkopolski, Gołuchów, 6, 9, 11-13 czerwca 2010 roku) obejmowała preludium specjalne dla dzieci: Świat baśni czeka na każdego z udziałem afrykańskiego, dziecięcego zespołu „Faso Djigui” (co znaczy w języku dżula nadzieja ludzi) ze stolicy Burkina Faso – Ouagadougou. Uroczysta inauguracja zawsze odbywa się w Konkatedrze w Ostrowie Wielkopolskim. Tym razem soliści Drezdeńskiej Orkiestry Barokowej zaprezentowali utwory Johanna Sebastiana Bacha oraz kompozytorów francuskich. Był to koncert specjalistów wykonujących muzykę baroku, którzy doskonale czują styl kantora lipskiego.
 


Również bardzo interesujące było ukazanie bogatej brzmieniowo muzyki francukiej. Agnieszka Marucha występowała już kilka razy na festiwalu Chanterelle. Skrzypaczka zajęła się twórczością Zygmunta Stojowskiego, któremu poświęciła swój doktorat. Utwory tego kompozytora solistka zaprezentowała wraz z Tomaszem Pawłowskim, ukazując także Fantazje na tematy z Fausta Charlesa Gounoda Henryka Wieniawskiego. Jej specjalnością jest budowanie konstrukcji kompozycji czytelnie, ale z pięknym wydobyciem każdej frazy. Na tym recitalu skrzypaczka budowała napięcie w każdym z prezentowanych utworów. Tego samego dnia w Sali Gdańskiej Zamku Czartoryskich w Gołuchowie bohaterką spotkania Kobiety w Sztuce była Romana Agnel, dyrektor – Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”. Poznańska kompozytorka Monika Kędziora dopytywała o muzyczne konotacje w działaniu zespołu tańca specjalizującego się w balecie dworskim czasów baroku. Meccore String Quartet objawił się w Gołuchowie jako następca wspaniałych kwartetów, które na tym festiwalu występowały. Kwartet a-moll op 51 Johanesa Brahmsa muzycy pokazali z dużym wyczuciem, zaś poruszyli IV Kwartetem smyczkowym Beli Bartoka. Brawo! Cieszę się, że Poznań dorobił się tej klasy młodego polskiego kwartetu. Zespól Cracovia Danza przygotował się do występu na urokliwym dziedzińcu Gołuchowskiego Zamku, niestety wspaniale oświetlone miejsce na pół godziny przed koncertem zostało nasączone deszczem i koncert musiał się odbyć w Sali Gobelinowej. Szkoda, bo spektakl Taneczny świat Chopina zasługiwał na piękną oprawę. Festiwal zakończył recital Lilianny Zalesińskiej i Piotra Szymanowicza - Hommage a Chopin, zawierający pieśni Fryderyka Chopina oraz Paderewskiego, Panufnika, Schumanna. Śpiewaczka dysponująca ładnym głosem o pięknej barwie pokazała kawał świetnej liryki wokalnej. Słowem koncert finałowy na miarę bardzo dobrego festiwalu.\Impreza się zadomowiła po 18 latach i bardzo dobrze się dzieje, że festiwal zakończył się w taki sposób. Dojrzałość tak jak szlachectwo zobowiązuje! Czekamy.

Alina Kurczewska, 21 czerwca 2010 roku

GALERIA FOTOGRAFII: