Takim pionierskim dziełem są wczesne Wariacje symfoniczne Witolda Lutosławskiego, wykonane po raz pierwszy w 1938 roku. Miały być pracą dyplomową twórcy, jednakże jego nauczyciel kompozycji uznał je za zbyt radykalne, Lutosławski przedstawił więc inny utwór. Wariacjami oficjalnie zadebiutował zaś w środowisku artystycznym II Rzeczypospolitej. To krótkie dzieło pokazuje już w zarodku najważniejsze elementy warsztatu kompozytora: z jednej strony barwną, migotliwą kolorystykę, z drugiej – zaplanowaną w najdrobniejszych szczegółach konstrukcję.
III Koncert fortepianowy Béli Bartóka powstawał pod koniec życia kompozytora, już podczas jego pobytu w Stanach Zjednoczonych. Dzieło zostało napisane jako prezent urodzinowy dla żony twórcy, pianistki Ditty Pásztory-Bartók. Solistą w utworze węgierskiego autora będzie Piotr Anderszewski, jeden z najbardziej cenionych interpretatorów jego twórczości.
IX Symfonia e-moll op. 95 „Z Nowego Świata” Antonína Dvořáka także powstała w Stanach Zjednoczonych. Kompozytor pełnił w tym czasie funkcję dyrektora National Conservatory of Music w Nowym Jorku, postanowił więc zaczerpnąć inspirację z pieśni negro spirituals i muzyki indiańskiej.
Agnieszka Frei
Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/