Trzy sonety Stanisława Moryty, dedykowane żonie autora i stworzone niedługo przed śmiercią w 2018 roku, zostały napisane specjalnie dla zespołu proMODERN. Nauczycielem Stanisława Moryty był Tadeusz Paciorkiewicz – jego Orfeusz w lesie to muzyczna interpretacja poematu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Jego niemal rówieśnikiem i towarzyszem broni z pokolenia Kolumbów był Roman Padlewski. Wysłuchamy utworów bardzo nietypowych dla twórczości poległego w powstaniu kompozytora. Dwa motety – O anielska Pani i Radości wam powiedam do słów anonimowego XVI-wiecznego autora – to archaizowane pieśni maryjne.
„Liczne zapytania sławnych dyrygentów chóralnych z kraju i zza granicy, skłoniły mnie do podjęcia pracy nad opracowaniem dziesięciu polskich pieśni ludowych […] na chór mieszany a cappella”, mówił Witold Lutosławski o Dziesięciu pieśniach ludowych na tematy żołnierskie. Lutosławski opracował głównie teksty ludowe spisane przez Oskara Kolberga: uproszczone melodie miały nadawać się do wspólnego śpiewania przez wojsko. W zupełnie innych okolicznościach powstała Song to the Virgin Mary Andrzeja Panufnika. Prosta, modlitewna pieśń chóralna została zainspirowana, według słów kompozytora, wspomnieniem „o polskich wieśniakach modlących się żarliwie w wiejskim kościółku”. Tadeusz Baird nazywany był „romantykiem w okowach modernizmu”. O jego upodobaniu do muzyki przeszłości świadczą m. in. Trzy pieśni: Biegną wody potoku, O, zleciały się siwe gołębie, Ej osa, osa, zimna rosa.
Magdalena Tokajuk
Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/scena-dla-muzyki-polskiej-promodern/