Polmic - FB

aktualności

NOSPR razem z IBM Watson tworzą nowatorską przestrzeń interakcji z muzyką klasyczną

NOSPR AINa stronie internetowej https://ai.nospr.org.pl/ dostępna jest już aplikacja NOSPR AI. To nowatorski projekt zainicjowany przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, który wykorzystuje zaawansowaną sztuczną inteligencję do rozmowy o muzyce. Dzięki wdrożeniu rozwiązania Watson Assistant przez IBM Services NOSPR przybliża doświadczenie obcowania z orkiestrą symfoniczną online.

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach oraz IBM (NYSE: IBM) przy współpracy z Fujitsu Technology Solutions, ING Bankiem Śląskim, Urzędem Miasta Katowice – partnerami strategicznymi, a także firmą GAZ-SYSTEM i szkołami zrzeszonymi w programie P-TECH ogłosiły uruchomienie posiadającego zdolność werbalnej interakcji, wirtualnego asystenta NOSPR AI. Wykorzystuje on rozwiązanie IBM Watson i publiczną chmurę IBM.

Do końca 2020 roku na platformie internetowej https://ai.nospr.org.pl/ można „dopytywać” sztuczną inteligencję o tematy dotyczące muzyki klasycznej, otrzymując natychmiastowe odpowiedzi w języku polskim – jednocześnie przenosząc się do wirtualnej sali koncertowej katowickiej NOSPR. Na platformie można zadawać pytania głosowo i pisemnie, słuchając rzadko publikowanych nagrań audiowizualnych Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. NOSPR AI opowie, czym kompozytor inspirował się tworząc dany utwór, jaki instrument gra partię solową czy, na przykład, ile waży fortepian. Uruchomienie projektu zostało poprzedzone szerokimi testami jakościowymi prowadzonymi przez zespoły projektowe IBM i NOSPR. W treningu inicjalnym, w ciągu niecałych 3 tygodni, zebrano 9 tysięcy pytań. IBM oraz NOSPR mają nadzieję na rozbudowę tego narzędzia w kolejnych latach.