Polmic - FB

patronaty

Konkurs Szymanowskiego: NOSPR i PWM łączą siły w Japonii

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR PWM JaponiaRazem można dotrzeć dalej, osiągnąć więcej, sięgnąć głębiej – prostota tej frazy jest wręcz banalna, a mimo to trudno się z nią nie zgodzić. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Polskie Wydawnictwo Muzyczne połączyły siły podczas serii wykładów w Japonii w grudniu 2022, promując Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego oraz wydania dzieł wielkiego kompozytora.

Obserwując stale rosnące zainteresowanie polską kulturą muzyczną na rynku japońskim oraz sukces takich wydarzeń, jak tournée Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia po Japonii oraz organizowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne we współpracy między innymi z Instytutem Polskim w Tokio Konkurs pianistyczny dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina”, obie instytucje podjęły inicjatywę powrotu do Kraju Kwitnącej Wiśni w celu dalszej promocji przedsięwzięć związanych z muzyką polską.

Podczas cyklu wykładów zorganizowanych w Aichi University of the Arts w Nagoi, Ambasadzie RP w Tokio oraz Tokyo University of the Arts dyrektor naczelna i programowa NOSPR Ewa Bogusz-Moore oraz dyrektor i redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy przybliżali słuchaczom sylwetkę i muzykę Karola Szymanowskiego, a także szczegóły organizowanego przez NOSPR Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, którego Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem strategicznym. Jego wykonawcza odsłona będzie miała miejsce we wrześniu i październiku 2023 roku w Katowicach.

„Karol Szymanowski jest dość dobrze znany artystom japońskim, ale wciąż za mało obecny na estradach koncertowych tego kraju, nie mówiąc o świadomości licznych melomanów. Dlatego wspólne działanie naszych instytucji na rzecz promocji tego twórcy, wskazywanego jako »drugiego po Chopinie«, ma tak wielkie znaczenie. Chcemy, aby znajomości jego nazwiska towarzyszyła intensywność muzycznego doświadczenia” – mówił dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy.

Wykładom towarzyszyły recitale fortepianowe i kameralne z muzyką Karola Szymanowskiego. Wybrane Etiudy, Mazurki, wyimki z Metop i Masek zabrzmiały w interpretacji znakomitej pianistyki Momoko Kurita. Z kolei Sonatę d-moll op. 9 wykonali Kazuki Sawa, jeden z wiodących japońskich skrzypków, laureat Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego i były rektor Tokyo University of the Arts oraz znakomita pianistka Sawako Kida.

W miejscach wykładów słuchacze mogli także zapoznać się z ofertą Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zaprezentowaną dzięki współpracy z firmą Yamaha, będącej od wielu lat dystrybutorem wydawnictw Oficyny w Japonii. Publikacje zostały starannie wybrane z bogatego katalogu PWM-u w taki sposób, aby w jak najszerszym zakresie zaprezentować repertuar zbliżającego się Konkursu Szymanowskiego. Muzycy mogli zajrzeć do partytur najważniejszych polskich kompozytorów: od Fryderyka Chopina, przez Grażynę Bacewicz, do Witolda Lutosławskiego czy Tadeusza Bairda. Nie dziwi fakt, że wśród publikacji dominowały dzieła Karola Szymanowskiego z edycji źródłowo-krytycznej pod redakcją Teresy Chylińskiej.

Przypomnijmy, że już w październiku 2023 roku wykonawcy z całego świata zmierzą się ze sobą w czterech konkursowych kategoriach: skrzypce, fortepian, kwartet smyczkowy i głos. Artyści powalczą o nagrody w wysokości blisko €300 000 oraz gwarantowane nagrania płytowe i zaproszenia koncertowe.

Agnieszka Niewdana

www.nospr.org.pl