Polmic - FB


our projects

Muzyka chorwacka podczas "Warszawskiej Jesieni"

Zagreb Trio Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Chorwackie Centrum Informacji Muzycznej i Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zapraszają na koncert muzyki chorwackiej w ramach projektu „Minstrel”, który odbędzie się w środę, 24 września 2014 roku o godz. 16.00 w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie. Wydarzenie towarzyszy 57. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

W programie koncertu: Trio fortepianowe nr 1 D-dur op. 15 (1902) Dory Pejačević, Impromptu (1990) Krzesimira Dębskiego, Vedute (2011) Marko Ruždjaka, Trio fortepianowe op. 1 (1934) Andrzeja Panufnika i Zovu me Tryor na trio fortepianowe (1996) Dubravko Detoni’ego. Wystąpi Zagreb Trio w składzie: Martin Draušnik – skrzypce, Pavle Zajcev - wiolonczela i Danijel Detoni – fortepian.

Wstęp wolny.

Read more: Muzyka chorwacka podczas "Warszawskiej Jesieni"

Koncert jubileuszowy na 50-lecie Sekcji Bibliotek Muzycznych SBP

Uroczyste obchody Jubileuszu 50-lecia Sekcji Bibliotek Muzycznych Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie zapraszają na koncert z okazji 50-lecia Sekcji Bibliotek Muzycznych Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, który odbędzie się we wtorek, 23 września 2014 roku o godz. 16:00 w Sali im. Bogumiła Lindego Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Wydarzenie organizowane jest jako impreza towarzysząca 57. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

W programie jubileuszowego koncertu znajdą się cztery kompozycje: Andrzeja Panufnika Dreamscape, wokaliza na mezzosopran i fortepian (1976-77) w transkrypcji na klarnet i fortepian, Pawła Mykietyna Choć doleciał Dedal..., trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1990), Józefa Kofflera Trio smyczkowe op. 10 (1928) i Krzysztofa Pendereckiego Sekstet na klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian (2000). Wystąpi Sekstet „Penderecki Squad” w składzie: Piotr Zawadzki – klarnet, Rafał Kowalczyk – waltornia, Małgorzata Wasiucionek – skrzypce, Paweł Czarny – altówka, Dobrawa Czocher – wiolonczela i Elena Brunello – fortepian. Wstęp wolny.

12 czerwca 2014 roku minęła 50. rocznica powstania Sekcji Bibliotek Muzycznych Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Jest to wielkie święto bibliotekarstwa muzycznego w Polsce. Patrząc wstecz na 50 lat historii, mamy w pamięci zasłużonych bibliotekarzy, założycieli Sekcji, członków kolejnych Zarządów oraz wszystkich bibliotekarzy muzycznych, którzy przez 50 lat tworzyli to wielkie dzieło. Złoty Jubileusz uroczyście świętowany będzie w dniach 23-24 września 2014 roku w Warszawie. Będzie to czas oficjalnych obchodów, koncertów oraz towarzyskich spotkań. W środę, 24 września 2014 roku w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się też okolicznościowa Konferencja pt. Muzyczna informacja jutra, w czasie której, dzięki zaproszonym prelegentom, podjęta zostanie dyskusja nad przyszłością informacji muzycznej.

Szczegółowy program obchodów jubileuszu i konferencji – na stronie: www.iaml.pl/jubileusz/program.html

Premiera nowego portalu internetowego o Andrzeju Panufniku

Premiera nowego portalu internetowego o Andrzeju Panufniku Prezentacja nowego portalu internetowego www.panufnik.polmic.pl, przygotowanego przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej, miała miejsce 16 maja 2014 roku o godzinie 16:30 w Sali Kameralnej warszawskiej siedziby PWM.

To kolejny, po www.serocki.polmic.pl i www.baird.polmic.pl, serwis poświęcony kompozytorowi XX wieku. Gościem specjalnym prezentacji zatytułowanej Andrzej Panufnik - tradycja i nowoczesność była Lady Camilla Panufnik, a portal internetowy przedstawiła jedna z jego autorek – Beata Bolesławska-Lewandowska.

Drugą część spotkania wypełnił koncert kameralny, podczas którego wystąpili: Janusz Wawrowski – skrzypce, Magdalena Bojanowicz – wiolonczela i Bartłomiej Kominek – fortepian. Artyści wykonali Trio fortepianowe op. 1 Andrzeja Panufnika z roku 1934.

Wydarzenie towarzyszyło XXVIII Warszawskim Spotkaniom Muzycznym.

Realizacja portalu została dofinansowana przez Instytut Muzyki i Tańca oraz z funduszy europejskich w ramach programu "Minstrel".
 

Read more: Premiera nowego portalu internetowego o Andrzeju Panufniku

Warszawska Jesień 2013 na płytach

Warszawska Jesień 2013 na płytach Kronika Dźwiękowa „Warszawskiej Jesieni” publikowana jest od 1999 roku na płytach kompaktowych audio regularnie, co roku. Wyjątkową cechą edycji 2013 było wydanie pierwszej płyty, z Libro de las estancias José Maríi Sáncheza-Verdú, jeszcze w trakcie trwania Festiwalu.

Pod koniec roku 2013 wyprodukowane zostały kolejne płyty, z wybranymi utworami kompozytorów polskich i zagranicznych z programu „Warszawskiej Jesieni”. Album nr 6 to zamówiona przez Festiwal opera Miguela Azguime A Laugh to Cry, a płyta ostatnia, nr 7, tradycyjnie poświęcona jest najmłodszym kompozytorom i zawiera utwory wykonane na koncertach towarzyszących „Warszawskiej Jesieni”, zorganizowanych przez Koło Młodych działające przy Związku Kompozytorów Polskich.

Płyty mają charakter promocyjny, są przekazywane zainteresowanym instytucjom i osobom nieodpłatnie przez wydawcę – Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: spis zawartości płytWarszawska Jesień 2013 na płytach

POLMIC zaprasza: TWOgether Duo z koncertem w Rydze

TWOgether Duo26 marca 2014 o godzinie 19.00, podczas festiwalu Latvian New Music Days, w sali koncertowej Spīķeri w Rydze wystąpi TWOgether Duo. Koncert jest współfinansowany ze środków europejskiego projektu Minstrel i jest współorganizowany przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

TWOgether Duo, które tworzą Magdalena Bojanowicz (wiolonczela) i Maciej Frąckiewicz (akordeon), istnieje na polskiej scenie muzycznej od 2007 roku, odnosząc liczne sukcesy w kraju i za granicą. Do największych osiągnieć zespołu należy I Nagroda na VIII Międzynarodowych Spotkaniach Akordeonowych w Sanoku (2008), II Nagroda w XLV Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (2008) oraz Nagroda Specjalna dla najlepiej zapowiadającego się polskiego artysty na XIV Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2010). W 2012 roku Duet otrzymał Paszport Polityki w kategorii muzyka klasyczna „za bardzo dojrzałe i wyraziste interpretacje muzyki współczesnej i nie tylko. Za odwagę, ryzyko i konsekwencję. Za budowanie repertuaru. Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania”. TWOgether Duo wystąpił z recitalami podczas festiwalu "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu (2010), Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie (2011), w cyklu contem.ucha w Filharmonii Łódzkiej (2010), w Thonon-les-Bains we Francji (2010), Filharmonii w Wilnie (2010), w Instytucie Polskim w Pradze (2011) oraz dwukrotnie – w roku 2012 i 2013 – podczas festiwalu „Warszawska Jesień”.

W programie ryskiego koncertu duetu znajdą się utwory polskich i zagranicznych kompozytorów współczesnych – Hanny Kulenty, Piotra Tabakiernika, Mikołaja Majkusiaka i Aleksandra Nowaka, a także Jukki Tiensuu (Finladia) i Anny Veismane (Łotwa). Gościnnie wystąpi wiolonczelista Ēriks Kiršfelds, który wraz z pianistką Hertą Hansena po raz pierwszy wykona Sonatę na wiolonczelę i fortepian znanej łotewskiej kompozytorki Maiji Einfelde.
Read more: POLMIC zaprasza: TWOgether Duo z koncertem w Rydze

Piotr Roemer w Miso Music Portugal

Piotr Roemer w Miso Music PortugalMłody polski kompozytor, teoretyk muzyki, skrzypek i literat Piotr Roemer między 21 stycznia a 19 lutego 2014 roku przebywa jako kompozytor-rezydent Lab for Electroacoustic Creation przy Miso Music Portugal. W portugalskim studiu pracuje nad nową elektroakustyczną kompozycją. Rezydencja Piotr Roemera jest współfinansowana w ramach europejskiego projektu MINSTREL i współorganizowana przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

6 lutego polski kompozytor brał udział w spotkaniu z cyklu “Open Farm Thursday - Electroacoustic Agriculture”, podczas którego opowiadał o swojej twórczości, a także o muzyce Krzysztofa Knittla. Gościem spotkania był także Ambasador RP w Lizbonie – Bronisław Misztal.

W 2009 roku kompozycja Tango sonore Piotra Roemera została wyróżniona w konkursie Call for Sounds organizowanym przez Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” i nagrodzona wykonaniem utworu podczas koncertu festiwalowego oraz wydaniem przez POLMIC na promocyjnych płytach CD Kroniki Dźwiękowej Warszawskiej Jesieni. W 2012 roku utwór Re-Sublimacje na orkiestrę smyczkową i perkusję został zaprezentowany na jubileuszowym V Festiwalu „Wawel o zmierzchu”. Jego kompozycje prezentowane były także na festiwalach Audio Art w Krakowie i Sound Screen Festival w Bydgoszczy.

na zdjęciu - od lewej: Paula Azguime, Piotr Roemer, Bronisław Misztal, Miquel Azguime

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportu

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportuJak wygląda obecnie polski rynek fonograficzny? Na to pytanie starali się udzielić odpowiedzi autorzy raportu Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012, który został zaprezentowany 21 stycznia 2014 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie podczas konferencji, organizowanej przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Muzyki i Tańca oraz Związek Producentów Audio Video.

Raport powstał jako projekt Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i Instytutu Muzyki i Tańca. Pierwszą próbę sporządzenia takiego raportu Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC podjęło w roku 2009, przygotowując informację o polskim rynku muzycznym w roku 2008 dla Instytutu Adama Mickiewicza na targi MIDEM. W obecnym raporcie wykorzystano wcześniejsze doświadczenia, prezentując, z pewnością wciąż niewyczerpująco, stan polskiej fonografii w 2012 roku, widziany z perspektywy firm fonograficznych, z uwzględnieniem jako tła roku 2011. Raport przedstawia stan polskiej branży nagraniowej w bardzo ciekawym momencie – niedługo po wejściu do Polski światowych potentatów w dystrybucji nagrań w formatach cyfrowych (pliki – iTunes, serwisy odsłuchowe – WIMP, Spotify, Deezer). Przeprowadzone badania pokazują fascynującą i bardzo zróżnicowaną branżę. Jak duże są różnice pomiędzy wytwórniami muzycznymi można zrozumieć, porównując np. duże koncerny nagraniowe z mikrowytwórniami specjalizującymi się w muzyce elektronicznej. Te pierwsze to przedsiębiorstwa wydające bardzo różne gatunki muzyki i zatrudniające przynajmniej kilkanaście osób. Te drugie to jednoosobowe inicjatywy prowadzone przez pasjonatów, które nie liczą na zysk. Inna ciekawa obserwacja dotyczy dominacji płyty kompaktowej, która mimo rozwoju dystrybucji cyfrowej ciągle jest dominującym nośnikiem. Warto też podkreślić powrót płyt winylowych, a nawet kaset wydawanych przez małe wytwórnie. Wartość przychodów polskich producentów nagrań w latach 2011-2012 plasowała naszą fonografię odpowiednio na 22. i 23. miejscu na świecie. Sprzedaż nośników fizycznych dawała Polsce 18. miejsce i stanowiła w tym okresie 1% przychodów branży fonograficznej w skali globalnej.

Obraz polskiej fonografii widzianej z perspektywy producentów skonfrontowany został z opiniami przedstawicieli instytucji działających na rzecz polskiej kultury dźwiękowej. W panelu producenckim wzięli udział reprezentanci firm fonograficznych, m.in. Polskich Nagrań, DUX, Kayax i Wielkiego Joł, a w panelu instytucji wspomagających rynek fonograficzny – przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Producentów Audio Video, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, WiMP Music oraz e-Muzyki.

PRZECZYTAJ: Raport Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

ZOBACZ: galerię fotografiiRynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportu

Jaka jest polska fonografia?

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 Instytut Muzyki i TańcaPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Związek Producentów Audio Video zapraszają na Konferencję Jaka jest polska fonografia?, która odbędzie się we wtorek, 21 stycznia 2014 roku w godz. 11-16 w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie (ul. Anielewicza 6).

Jaka jest polska fonografia? Na to pytanie starali się odpowiedzieć autorzy raportu Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012, którego wyniki po raz pierwszy przedstawione zostaną podczas konferencji 21 stycznia 2014 roku. Badaniami, które prowadzone były pod koniec 2013 roku przez zespół ekspertów powołany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, objętych zostało 50 najważniejszych producentów fonograficznych działających w Polsce na polu każdego rodzaju muzyki: poważnej – dawnej i współczesnej, filmowej, chillout, jazzu, rocka, punk, hip-hopu, rapu, reggae, world music, folk, disco polo, muzyki elektronicznej i eksperymentalnej, alternatywnej, niezależnej i improwizowanej, piosenki aktorskiej i poezji śpiewanej…

Oprócz prezentacji raportu podczas konferencji zaplanowano dwa panele dyskusyjne. W panelu producenckim wezmą udział reprezentanci firm fonograficznych, m.in. Polskich Nagrań, Universalu, DUX, Kayax, Wielkiego Joł i Monotype Records, a w panelu instytucji wspomagających rynek fonograficzny – przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Producentów Audio Video, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, e-muzyki i EMPIK-u.
Spodziewamy się ciekawej prezentacji, bulwersujących wystąpień i burzliwej dyskusji.

Każdy słuchacz konferencji otrzyma wydrukowany egzemplarz 158-stronicowego raportu z badania Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012.

Prosimy o potwierdzenie obecności do poniedziałku 20 stycznia 2014 telefonicznie - 22 88 77 871 lub e-mailowo - This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. Udział w konferencji jest bezpłatny.

Read more: Jaka jest polska fonografia?

Polish Music Today - Portraits of Contemporary Polish Composers

 

Muzyka Polska Dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich
The CD series Polish Music Today - Portraits of Contemporary Polish Composers was inaugurated in 2013 by Polish Music Information Centre POLMIC in co-operation with Polish Radio SA, thanks to the generous support of the Ministry of Culture and National Heritage. Ten audio CDs have been released, each dedicated to one contemporary Polish composer. Different generations of composers, living in both Poland and abroad, are represented in this series. They are:

 

The composers were actively involved in the project, which made it possible to select works representative of their output in interpretations most valued by the composers themselves. The CD booklets contain texts by authors who were recommended by the composers. Most of the recordings come from the collection of the Library of the Polish Composers Union (live concert recordings from the festivals “Warsaw Autumn' and “Warsaw Music Encounters', the series “Generations', “Composer Portraits”, “Music Now”, and others) and the Polish Radio Archive (including the greatest historical radio recordings), as well as the composers’ private collections (mostly – their own electroacoustic music productions). Moreover, thanks to the kind support of many persons and institutions, we have been able to include studio and concert recordings highly appreciated by the composers, but produced by other institutions and labels (e.g. selections from a concert organised by Polish Music Center in Los Angeles, CA, USA, as well as a studio recording by DUX Recording Producers), and even make new recordings specially for this series: of Tadeusz Wielecki’s piano pieces performed by Małgorzata Walentynowicz (produced by Anna Kasprzycka and Musicon) and a composition for violin and electronics by Magdalena Długosz (Dagna Sadkowska – violin, prod. Ewa Guziołek-Tubelewicz).

The CD series has also been designed so as to promote the performers, who willingly agreed to take part in this project. The CDs contain excellent interpretations by the PNRSO, Polish Radio Symphony Orchestra and Amadeus Chamber Orchestra of Polish Radio, as well as many other outstanding Polish and foreign ensembles, conductors and soloists.

POLMIC plans to continue this project, as well as launching a parallel CD series dedicated to eminent performers and entitled Portraits of Contemporary Music Performers. Demand for this kind of series has become evident during work on the current project and conversations with both the composers and performers.

The Polish Music Today CD series has been released in 500 copies, 300 of which have been distributed by POLMIC free of charge for promotional purposes, and 200 – sold by Polish Radio SA as co-producer. The booklets contain information about the composers, works and their performers in the Polish and English language. 

Polish Music Today was promoted at a meeting held as part of the conference What is the Polish Music Market Like? – on Tuesday, 21st January 2014 between 11 a.m. and 4 p.m. at the POLIN Museum of the History of Polish Jews in Warsaw.

 

 

Lutosławski i Nørgård w Kopenhadze

Per Nørgård i Jakob Kullberg29 listopada 2013 roku odbędzie się w Kopenhadze, w gmachu Biblioteki Królewskiej, wyjątkowy koncert organizowany przez Polskie Centrum Informcji Muzycznej POLMIC z okazji setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego.

W programie znajdą się kompozycje Lutosławskiego oraz najsłynniejszego, żyjącego kompozytora duńskiego, Pera Nørgårda, w wykonaniu połączonych sił Athelas Sinfonietty i Aarhus Sinfonietty oraz wielokrotnie nagradzanego wiolonczelisty Jakoba Kullberga (Dania). Za pulpitem dyrygenckim stanie Pierre-André Valade (Francja).

Koncert uświetni światowa premiera Sonaty wiolonczelowej Pera Nørgårda, a także wykonanie jego koncertu altówkowego Remembering Child w nowej wersji na wiolonczelę.

Wydarzenie zaszczyci swoją obecnością Per Nørgård (na zdjęciu razem z Jakobem Kullbergiem), który dla uczczenia pamięci Witolda Lutosławskieo wykona utwór pt.: En blomst som rosen... na fortepian solo.

Wprowadzenie do koncertu poprowadzi Eva Maria Jensen.
Read more: Lutosławski i Nørgård w Kopenhadze