Polmic - FB


our projects

Jaka jest polska fonografia?

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 Instytut Muzyki i TańcaPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Związek Producentów Audio Video zapraszają na Konferencję Jaka jest polska fonografia?, która odbędzie się we wtorek, 21 stycznia 2014 roku w godz. 11-16 w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie (ul. Anielewicza 6).

Jaka jest polska fonografia? Na to pytanie starali się odpowiedzieć autorzy raportu Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012, którego wyniki po raz pierwszy przedstawione zostaną podczas konferencji 21 stycznia 2014 roku. Badaniami, które prowadzone były pod koniec 2013 roku przez zespół ekspertów powołany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, objętych zostało 50 najważniejszych producentów fonograficznych działających w Polsce na polu każdego rodzaju muzyki: poważnej – dawnej i współczesnej, filmowej, chillout, jazzu, rocka, punk, hip-hopu, rapu, reggae, world music, folk, disco polo, muzyki elektronicznej i eksperymentalnej, alternatywnej, niezależnej i improwizowanej, piosenki aktorskiej i poezji śpiewanej…

Oprócz prezentacji raportu podczas konferencji zaplanowano dwa panele dyskusyjne. W panelu producenckim wezmą udział reprezentanci firm fonograficznych, m.in. Polskich Nagrań, Universalu, DUX, Kayax, Wielkiego Joł i Monotype Records, a w panelu instytucji wspomagających rynek fonograficzny – przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Producentów Audio Video, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, e-muzyki i EMPIK-u.
Spodziewamy się ciekawej prezentacji, bulwersujących wystąpień i burzliwej dyskusji.

Każdy słuchacz konferencji otrzyma wydrukowany egzemplarz 158-stronicowego raportu z badania Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012.

Prosimy o potwierdzenie obecności do poniedziałku 20 stycznia 2014 telefonicznie - 22 88 77 871 lub e-mailowo - This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. Udział w konferencji jest bezpłatny.

Read more: Jaka jest polska fonografia?

Polish Music Today - Portraits of Contemporary Polish Composers

 

Muzyka Polska Dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich
The CD series Polish Music Today - Portraits of Contemporary Polish Composers was inaugurated in 2013 by Polish Music Information Centre POLMIC in co-operation with Polish Radio SA, thanks to the generous support of the Ministry of Culture and National Heritage. Ten audio CDs have been released, each dedicated to one contemporary Polish composer. Different generations of composers, living in both Poland and abroad, are represented in this series. They are:

 

The composers were actively involved in the project, which made it possible to select works representative of their output in interpretations most valued by the composers themselves. The CD booklets contain texts by authors who were recommended by the composers. Most of the recordings come from the collection of the Library of the Polish Composers Union (live concert recordings from the festivals “Warsaw Autumn' and “Warsaw Music Encounters', the series “Generations', “Composer Portraits”, “Music Now”, and others) and the Polish Radio Archive (including the greatest historical radio recordings), as well as the composers’ private collections (mostly – their own electroacoustic music productions). Moreover, thanks to the kind support of many persons and institutions, we have been able to include studio and concert recordings highly appreciated by the composers, but produced by other institutions and labels (e.g. selections from a concert organised by Polish Music Center in Los Angeles, CA, USA, as well as a studio recording by DUX Recording Producers), and even make new recordings specially for this series: of Tadeusz Wielecki’s piano pieces performed by Małgorzata Walentynowicz (produced by Anna Kasprzycka and Musicon) and a composition for violin and electronics by Magdalena Długosz (Dagna Sadkowska – violin, prod. Ewa Guziołek-Tubelewicz).

The CD series has also been designed so as to promote the performers, who willingly agreed to take part in this project. The CDs contain excellent interpretations by the PNRSO, Polish Radio Symphony Orchestra and Amadeus Chamber Orchestra of Polish Radio, as well as many other outstanding Polish and foreign ensembles, conductors and soloists.

POLMIC plans to continue this project, as well as launching a parallel CD series dedicated to eminent performers and entitled Portraits of Contemporary Music Performers. Demand for this kind of series has become evident during work on the current project and conversations with both the composers and performers.

The Polish Music Today CD series has been released in 500 copies, 300 of which have been distributed by POLMIC free of charge for promotional purposes, and 200 – sold by Polish Radio SA as co-producer. The booklets contain information about the composers, works and their performers in the Polish and English language. 

Polish Music Today was promoted at a meeting held as part of the conference What is the Polish Music Market Like? – on Tuesday, 21st January 2014 between 11 a.m. and 4 p.m. at the POLIN Museum of the History of Polish Jews in Warsaw.

 

 

Lutosławski i Nørgård w Kopenhadze

Per Nørgård i Jakob Kullberg29 listopada 2013 roku odbędzie się w Kopenhadze, w gmachu Biblioteki Królewskiej, wyjątkowy koncert organizowany przez Polskie Centrum Informcji Muzycznej POLMIC z okazji setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego.

W programie znajdą się kompozycje Lutosławskiego oraz najsłynniejszego, żyjącego kompozytora duńskiego, Pera Nørgårda, w wykonaniu połączonych sił Athelas Sinfonietty i Aarhus Sinfonietty oraz wielokrotnie nagradzanego wiolonczelisty Jakoba Kullberga (Dania). Za pulpitem dyrygenckim stanie Pierre-André Valade (Francja).

Koncert uświetni światowa premiera Sonaty wiolonczelowej Pera Nørgårda, a także wykonanie jego koncertu altówkowego Remembering Child w nowej wersji na wiolonczelę.

Wydarzenie zaszczyci swoją obecnością Per Nørgård (na zdjęciu razem z Jakobem Kullbergiem), który dla uczczenia pamięci Witolda Lutosławskieo wykona utwór pt.: En blomst som rosen... na fortepian solo.

Wprowadzenie do koncertu poprowadzi Eva Maria Jensen.
Read more: Lutosławski i Nørgård w Kopenhadze

Arditti String Quartet zagra Lutosławskiego w Pradze

Arditti String QuartetSłynny brytyjski Arditti Quartet wykona Kwartet smyczkowy Witolda Lutosławskiego na praskim festiwalu "Contemplus", podczas koncertu współorganizowanego przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC w ramach projektu „Lutosławski Accros Europe”.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje Iannisa Xenakisa - Tetras, Rebecci Saunders - Fletch i Wolfganga Rihma - Kwartet smyczkowy nr 13.

Koncert odbędzie się 9 listopada 2013 roku o godzinie 21.00 w teatrze La Fabrika w Pradze.

Read more: Arditti String Quartet zagra Lutosławskiego w Pradze

Studio for New Music Ensemble zagra Lutosławskiego w Moskwie

SNMPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC wraz z moskiewskim Centre for Contemporary Music, w ramach projektu „Lutosławski Across Europe” organizuje koncert z okazji setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Koncert odbędzie się 15 października 2013 roku w sali Rachmaninowa legendarnego Moskiewskiego Konserwatorium.

W programie znajdą się utwory Witolda Lutosławskiego i kompozycje jemu dedykowane: Lutosławski in memoriam Macieja Zielińskiego oraz - skomponowany specjalnie na tę okazję - Hommage a Witold Lutosławski Faradja Karaeva (prawykonanie).

Koncert poprzedzi krótki wykład o muzyce Lutosławskiego.

Read more: Studio for New Music Ensemble zagra Lutosławskiego w Moskwie

Nowa muzyka z Łotwy - w Warszawie

Łotwa - Amber Coast Artists Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza na koncert nowej muzyki z Łotwy, który odbędzie się w sobotę, 28 września 2013 roku o godz. 12.00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (ul. Elektoralna 12) jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

W programie: Preludia taneczne na klarnet i fortepian (1954) Witolda Lutosławskiego, Varšavas triptihs / Tryptyk Warszawski na fortepian (1974) Imantsa Zemzarisa, Romantiskā mūzika / Muzyka romantyczna na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1980) Pēterisa Plakidisa, Skumjās serenādes vai Trīs dziedājumi mirstošajai jūrai / Smutne serenady /Trzy pieśni dla umierającego morza na klarnet i kwartet smyczkowy (1988) Maiji Einfelde, Pēdējās vēstules / Ostatnie listy na wiolonczelę i elektronikę (2007) Ēriksa Ešenvaldsa, Ainava /Pejzaż na klarnet i elektronikę (2008) Mārīte Dombrovskiej, Alvéoles/ Plastrymiodu na kwartet smyczkowy (2005) Santy Ratniece i Balss / Głos na klarnet (1985) Imantsa Zemzarisa. Wystąpią: Egīls Šēfers – klarnet, Toms Ostrovskis – fortepian oraz Spīķeri String Quartet w składzie: Marta Spārniņa - skrzypce, Antti Kortelainen - skrzypce, Ineta Abakuka – altówka i Ēriks Kiršfelds – wiolonczela. Słowo o muzyce łotewskiej wygłosi Ināra Jakubone (Łotwa).

WSTĘP WOLNY

Koncert organizowany w ramach projektu „Minstrel”. Współorganizacja: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki. Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Komisji Europejskiej, Program „Kultura”.

Read more: Nowa muzyka z Łotwy - w Warszawie

Pierwsza płyta z Kroniki "Warszawskiej Jesieni" 2013 już podczas festiwalu!

Nagraniem kompozycji José Maríi Sáncheza-Verdú - pierwsza płyta Kroniki Dźwiękowej „Warszawska Jesień 2013”Od czwartku 26 września 2013 roku wraz z książką programową „Warszawskiej Jesieni” sprzedawana będzie płyta z nagraniem utworu Libro de las estancias José Maríi Sáncheza-Verdú z sobotniego, festiwalowego koncertu (21 września 2013).

Libro de las estancias (Księga komnat) to jedna z najważniejszych propozycji tegorocznego festiwalu „Warszawska Jesień”. Jest rodzajem metaforycznej pielgrzymki (kompozycja, którą się zwiedza). To dzieło wokalne, instrumentalne, elektroniczne, świetlne i przestrzenne zarazem, przeznaczone na kontratenor, głos arabski, dwa bliźniacze chóry i takież grupy instrumentów, auraphon (gongi i tam-tamy z umieszczonymi tuż za nimi głośnikami pobudzającymi je do drgania) i live electronics. Głosy solowe zrealizują Carlos Mena i Marcel Pérès, zaś przestrzenną projekcję dźwięku elektronicznego – specjaliści ze Studia Eksperymentalnego we Fryburgu. Rozmieszczonymi w przeciwległych końcach wielkiej hali Soho Factory chórami (Camerata Silesia) i zespołami (Orkiestra Muzyki Nowej) zadyrygują Szymon Bywalec oraz sam kompozytor.

Płyta z nagraniem kompozycji José Maríi Sáncheza-Verdú wydana przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC będzie pierwszą w ramach Kroniki Dźwiękowej „Warszawskiej Jesieni 2013”. Publikacja dostępna będzie w sprzedaży w cenie książki programowej tegorocznego festiwalu (30 zł).

Miguel Azguime - warsztaty muzyki elektronicznej na "Warszawskiej Jesieni"

Warsztaty Miguela Azguime'a - Warszawska Jesień 2013Warsztaty kompozytorskie muzyki elektronicznej, prowadzone przez Miguela Azguime’a z Portugalii, odbędą się w poniedziałek, 23 września 2013 roku o godz. 18.00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie (ul. Miodowa 22 c-d, Aula im. Ireny Kiriackiej). Wydarzenie organizowane jest przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC jako impreza towarzysząca Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Wykład, pokazy i ćwiczenia tłumaczone będą na język polski. Wstęp wolny. Współorganizacja: Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie, współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Komisja Europejska w ramach Programu "Kultura". Wydarzenie organizowane w ramach projektu „Minstrel”.

Jedną z najważniejszych propozycji tegorocznej „Warszawskiej Jesieni”, powstałą na zamówienie organizatorów festiwalu, będzie multimedialna opera A Laugh to Cry Miguela Azguime’a. Wystawiona zostanie 27 września 2013 roku o godz. 19.30 w Centrum Kultury Koneser. W A Laugh to Cry Miguel Azguime pragnie osiągnąć dynamiczne continuum łączące spektra brzmienia, harmonii, rytmu i głosu. Mowa staje się muzyką a muzyka mową. Opera przeznaczona na dwa soprany, bas, dwoje narratorów oraz zespół instrumentalny, live electronics i rozbudowaną wideoscenografię jest metafizycznym teatrem o archetypicznych problemach gnębiących ludzkość. Autorem libretta jest kompozytor, on też wystąpi – obok m. in. Frances M. Lynch i Nicholasa Isherwooda. Towarzyszyć im będzie szwedzki zespół Norbbotten Neo oraz wideo i elektronika w realizacji Miso Studio z Lisbony.

W ramach festiwalu „Warszawska Jesień” odbędzie się również spotkanie z kompozytorem – w sobotę, 28 września 2013 roku o godz. 10.00 w Austriackim Forum Kultury (ul. Próżna 7/9).

 

Read more: Miguel Azguime - warsztaty muzyki elektronicznej na "Warszawskiej Jesieni"

Tadeusz Baird - awangardowy romantyk?

Prezentacja portalu o Tadeuszu BairdziePrezentacja nowego portalu poświęconego Tadeuszowi Bairdowi - www.baird.polmic.pl, przygotowanego przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, odbędzie się w piątek, 20 września 2013 roku o godz. 16.00 w Sali Kameralnej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie (ul. Fredry 8) jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

W spotkaniu, zatytułowanym Tadeusz Baird – awangardowy romantyk?, udział wezmą: dr hab. Iwona Lindstedt, która zaprezentuje portal, oraz Mieczysław Kominek - Dyrektor Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Gościem specjalnym będzie Pani Alina Sawicka-Baird. Kompozytora wspominać będą także Jerzy Artysz i Jerzy Kornowicz.

W części artystycznej prezentacji usłyszymy dwa utwory Tadeusza Baida: Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira w przekładzie Macieja Słomczyńskiego (1956) w autorskiej wersji na baryton i fortepian oraz Dwa kaprysy na klarnet i fortepian (1953). Wystąpią: Jerzy Artysz – baryton, Artur Pachlewski – klarnet, Bartłomiej Kominek – fortepian.

Współpraca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Współfinansowanie: MKiDN, Projekt „Minstrel”.

Read more: Tadeusz Baird - awangardowy romantyk?

Lutosławski Across Europe - Mińsk

Lutosławski Across Europe – Mińsk W sobotę, 2 lutego 2013 roku w Sali kameralnej Narodowej Filharmonii Białoruskiej w Mińsku odbędzie się pierwszy koncert projektu „Lutosławski Across Europe”, realizowanego w ramach obchodów Roku Lutosławskiego przez Związek Kompozytorów Polskich – Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu wystąpi miński zespół Classik-Avantgarde, chór dziecięcy Punsovyja vietrasi oraz sopranistka Irina Łoj. Koncert poprowadzi Vladimir Baidov.

Zaprezentowany zostanie program złożony wyłącznie z kompozycji Witolda Lutosławskiego. Koncert rozpoczną utwory fortepianowe: Bukoliki, Inwencja, Melodia ze zbioru Trzy utwory na fortepian oraz Zasłyszana melodyjka na duet fortepianowy. Pierwszą część zakończy Mała suita w wersji na orkiestrę kameralną. Po przerwie mińska publiczności usłyszy 20 kolęd polskich na sopran, chór i orkiestrę kameralną.

Koncert jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca”.