Polmic - FB


nasze projekty

Warszawa | 47. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”

ZKPW dniach 25–27 października 2018 roku w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie (ul. Długa 26) odbędzie się 47. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Przeszłość w muzyce – muzyka wobec tradycji”.

Rok 2018 to jednocześnie jubileusz 70-lecia istnienia Sekcji Muzykologów ZKP, stąd też wszystkich Państwa serdecznie zapraszamy do udziału w obradach konferencji – historii i teraźniejszości Sekcji poświęcona będzie pierwsza sesja panelowa, której uczestniczkami będą Katarzyna Dadak-Kozicka, wieloletnia przewodnicząca Sekcji Muzykologów, a także autorka książki Obrońcy dobra powierzonego, mówiącej o początkach powstania ZKP i Sekcji Muzykologów; Iwona Lindstedt, redaktor naczelna „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” oraz Sławomira Żerańska-Kominek, redaktor naczelna „Musicology Today”. Referaty uczestników Konferencji będą poświęcone także zagadnieniom zarówno z zakresu historii muzyki, jak również etnomuzykologii, antropologii i socjologii muzyki, mieszczącym się w dwóch komplementarnych zakresach tematycznych, zapowiadanych tytułem konferencji. Pierwszy z nich dotyczy różnych form obecności muzyki przeszłości w kulturze danego okresu, drugi ‒ relacji muzyki do tradycji identyfikowanej z danym gatunkiem muzycznym, ośrodkiem, regionem czy grupą społeczną.

Konferencję przygotowuje Komitet Programowy w składzie: Agnieszka Draus, Paweł Gancarczyk, Barbara Przybyszewska-Jarmińska oraz przewodnicząca SM ZKP Beata Bolesławska-Lewandowska. Konferencja organizowana jest przy współpracy z międzynarodowym projektem badawczym HERA „Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early Modern Europe” (www.soundme.eu). Przedsięwzięcie finansowane jest w ramach umowy 1013/P-DUN/2018 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Wstęp na obrady jest wolny.

POBIERZ: Program Konferencji.

Budapeszt | Z muzyką polską u sąsiadów w 100-lecie odzyskania niepodległości

BudapesztNa tydzień przed Narodowym Świętem Niepodległości, 4 listopada 2018 roku, w sali koncertowej Óbudai Társaskör w Budapeszcie odbędzie się koncert z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Wydarzenie współorganizują Związek Kompozytorów Polskich oraz Związek Kompozytorów Węgierskich.

Podczas koncertu, złożonego w większości z kompozycji polskich twórców ubiegłego stulecia, wystąpi węgierska orkiestra kameralna Anima Musicae Chamber Orchestra pod dyrekcją uznanego dyrygenta Mátyása Antala. Słowo wstępne wygłosi Prezes Związku Kompozytorów Węgierskich, Máté Hollós. W programie: Ignacy Jan Paderewski – Menuet G-dur, Op. 14, Nr 1, Karol Szymanowski – Etiuda b-moll, Op. 4, Nr 3 (obydwa utwory w autorskim opracowaniu na orkiestrę smyczkową Macieja Źółtowskiego), Zygmunt Krauze – Aus aller Welt stammende na 5 skrzypiec, 3 altówki i 2 wiolonczele (1973), László Király – March Hungarian Sounds, Maciej Bałenkowski – Sinfonietta No. 1 „Time is Ticking” (2014), Justyna Kowalska-Lasoń – Te frazy... Te pieśni... Te arie... (2009). Wstęp wolny!

Sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty".

Patronat Medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl 

Warszawa | Generacje XXI

ZKPKoncert z cyklu „Generacje” – Generacje XXI – odbędzie się 28 października 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Koncerty z cyklu „Generacje” organizowane są wspólnie przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z Programem 2 Polskiego Radia i Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS w Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego od 2003 roku. Prezentowane są utwory różnych polskich i sygnałowo zagranicznych generacji kompozytorskich XX i XXI wieku, postaci źle obecnych lub zapomnianych, debiuty orkiestrowe, premiery w wykonaniu wytrawnych muzyków.

Podczas tegorocznej 21. edycji usłyszymy utwór Edwarda Pałłasza  Dziewczyna o płowych włosach na orkiestrę, Concerto for Accordion and Orchestra obchodzącego w tym roku jubileusz 80. urodzin Zygmunta Krauze, Fantasia luminosité na skrzypce i orkiestrę absolwenta UMFC koreańskiego kompozytora Eunho Changa. Ponadto odbędzie się prawykonanie Duetu → Solo na orkiestrę i elektronikę Piotra Roemera oraz utworu Jana Oleszkowicza Parada Koncert na perkusję i orkiestrę, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wystąpią tak znakomici wykonawcy, jak akordeonista Maciej Frąckiewicz, perkusista Miłosz Pękala, skrzypaczka Agata Szymczewska i Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy.

Koncert zorganizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka” oraz programu „Zamówienia kompozytorskie” i dofinansowany w ramach programu wsparcia Niemieckiego Konkursu Muzycznego – projektu Niemieckiej Rady Muzycznej. Patronat nad koncertem objęło Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Warszawa | I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie”

Eufonie11 koncertów przez 9 dni w 5 salach koncertowych. Światowej sławy soliści i europejskie orkiestry. Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie”, który odbędzie się w dniach 23 listopada – 1 grudnia 2018 roku. 

Ideą Festiwalu jest przedstawienie unikatowego dorobku kulturowego Europy Środkowo-Wschodniej. Program Festiwalu jest wielowątkowy, zróżnicowany tematycznie i formalnie – od klasyki po muzykę współczesną i młodych kompozytorów, od dzieł symfonicznych po ambitną muzykę popularną, folk i eksperymentalną elektronikę. Nazwa Festiwalu pochodzi od słowa eufonia (z języka greckiego ευφωνία, euphonia), określającego zgodnie zestawione ze sobą elementy, harmonijnie dobrane dźwięki.

Pierwsza edycja Festiwalu „Eufonie” wpisuje się w obchody setnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. Podczas Festiwalu usłyszymy dzieła Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Arvo Pärta, George’a Enescu, Beli Bartóka. Odbędą się premiery utworów zamówionych przez organizatorów wydarzenia: Narodowe Centrum Kultury (Michał Jacaszek, Virpi Pahkinen i Thomas Strønen Katalog drzew) i Związek Kompozytorów Polskich (Hanna Kulenty  DoubleCelloConcerto). Wystąpią światowej sławy wykonawcy: Zoltán Fejérvári, Laurence Foster, Aleksandra Kurzak, Félix Lajkó, Anne-Sophie Mutter, Leonard Slatkin, Akiko Suwanai, oraz znakomite orkiestry: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, Tallin Chamber Orchestra, Budapest Festival Orchestra.

Wydarzeniem towarzyszącym Festiwalu będzie Międzynarodowa Konferencja Muzykologiczna „Tożsamości narodowe – europejska uniwersalność. Muzyka i życie muzyczne w Europie Środkowo-Wschodniej (1918–2018)”.

Festiwal organizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich. Prezes ZKP i dyrektor POLMIC Mieczysław Kominek jest przewodniczącym rady programowej.

Szczegółowe informacje – na stronie https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/festiwal-eufonie/ 

Warszawa | Prezentacja portalu poświęconego Grażynie Bacewicz

Bacewicz21 września 2018 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8) będzie miała miejsce prezentacja portalu, poświęconego sylwetce i twórczości Grażyny Bacewicz. Prezentacja odbędzie się w ramach 61. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” .

„Dla ludzi zawsze mam minę pogodną”— to zdanie wyjęte z listu Grażyny Bacewicz do brata Vytautasa jest niemal sygnaturką osobowości polskiej kompozytorki, skrzypaczki, pedagoga i... pisarki. Taką właśnie Bacewiczówna pozostała w pamięci osób, które ją znały: człowiekiem pełnym ciepła i otwartości, ale też pochłoniętym bez reszty twórczą pasją. W swojej muzyce jednoczyła idiomatyczne cechy stylu z nowymi środkami wyrazu. Jako skrzypaczka zadziwiała łatwością techniczną, ekspresyjnym temperamentem i czystością tonu. Koncertowała, komponowała, podróżowała, pełniła odpowiedzialne funkcje w Związku Kompozytorów Polskich, a jednocześnie była żoną, matką, przyjaciółką... Zdolność do sprawnego łączenia rozmaitych aktywności sama tłumaczyła żartobliwie posiadaniem „maleńkiego, niewidocznego motorka” pozwalającego jej robić wszystko znacznie szybciej niż inni.

Wszystkie te oblicza Grażyny Bacewicz – „pierwszej damy muzyki” – poznać będzie można na nowym portalu, będącym częścią serwisu POLMIC. Prezentację portalu poprowadzą: przewodnicząca Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich dr Beata Bolesławska-Lewandowska i muzykolog Lech Dzierżanowski. Podczas prezentacji rzadko wykonywane pieśni Grażyny Bacewicz usłyszymy w intepretacji wspaniałego duetu znakomitych muzyków: Joanny Freszel i Bartłomieja Kominka.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Organizatorem przedsięwzięcia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona dostępna jest pod adresem: https://bacewicz.polmic.pl/

Bratysława | Koncert z okazji 100-lecia odzyskania Niepodległości

BratyslawaKolejny koncert wpisujący się w obchody 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę odbędzie się 27 września 2018 roku w studiu koncertowym Radia Słowackiego w Bratysławie. Wystąpi Słowacka Orkiestra Kameralna Bohdana Warchala pod dyrekcją Ewalda Danela.

Podczas wieczoru zabrzmią orkiestrowe opracowania Menueta G dur nr 1 z cyklu Humoresques de Concert op. 14 (1885-1887) Ignacego Jana Paderewskiego oraz Etiudy b-moll op. 4 nr 3 (1903-1904) Karola Szymanowskiego. Jak zaznacza Mieczysław Kominek, Prezes Związku Kompozytorów Polskich: "Obecność tych utworów w programie należy potraktować symbolicznie. Bez Paderewskiego i Szymanowskiego muzyka polska pierwszych dekad XX wieku byłaby zupełnie inna, ale obaj kompozytorzy reprezentowali różne epoki: Paderewski tworzył muzykę wzmacniającą tożsamość narodu bez własnego państwa, ambicją Szymanowskiego było budowanie europejskiej tożsamości Polaków, ale z pełnym szacunkiem dla tradycji. Paderewski zamknięty jest w narodowej tradycji i symbolizuje w muzyce kończący się okres polskiej niewoli. Szymanowski otwiera nową epokę i jest heroldem modernizmu, który rozkwitnie w latach sześćdziesiątych XX wieku takimi nazwiskami, jak Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki i Wojciech Kilar".

W programie koncertu znajdą się ponadto utwory współczesnych kompozytorów polskich: Orawa Wojciecha Kilara, Aus aller Welt stammende  Zygmunta Krauze oraz When the Morning Light Starts Glowing Hanny Kulenty. Wykonane zostaną także Pieśni z Zaolzia urodzonego w Cieszynie, a mieszkającego obecnie w Bratysławie Romana Bergera, symbolicznie łączącego Polskę i Słowację.

Organizatorami koncertu są Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Polski w Bratysławie oraz Waves Bratislava o.z. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stroniewww.sosr.rtvs.sk/rozhlas

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl 

Mińsk | Muzyczna podróż przez stulecie

polmic

18 marca 2018 roku w Państwowej Filharmonii Białoruskiej w Mińsku odbędzie się koncert z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Zespół Classic-Awangard pod dyrekcją Władimira Bajdowa wykona utwory kompozytorów polskich oraz twórców białoruskich.

Organizatorami koncertu są Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Polski w Mińsku oraz Białoruska Filharmonia Państwowa. Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

„Tym koncertem chcemy uczcić setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 roku. Po 123 latach zaborów, kiedy Polska istniała tylko w sercach Polaków, Rzeczpospolita wróciła na mapę Europy i świata jako niepodległe państwo. W programie koncertu mamy utwory Ignacego Jana Paderewskiego, wielkiego pianisty i wybitnego kompozytora, ale także polityka. Dzięki niemu sprawa niepodległości Polski zyskała poparcie Stanów Zjednoczonych Ameryki, a on sam został – choć na krótko – pierwszym premierem polskiego rządu po odzyskaniu niepodległości. Są w programie również utwory Karola Szymanowskiego, najwybitniejszego kompozytora niepodległej Polski, odrodzonej w 1918 roku. Wraz z nią narodziła się w polskiej sztuce awangarda, a Szymanowski był w dziedzinie muzyki jej ojcem. Odwołuje się do tej międzywojennej awangardy Zygmunt Krauze, współczesny kompozytor o wyjątkowo wyrazistym indywidualnym rysie. Sięga on do wzorca „unizmu”, kierunku stworzonego po odzyskaniu niepodległości przez Władysława Strzemińskiego, jednego z najważniejszych malarzy i teoretyków tamtej nowej polskiej awangardy. Twórczość tych i innych polskich kompozytorów dopełni utwór białoruskiego kompozytora Dzmitryja Łybina Podróż z Krakowa do Wiednia.” – zaznacza Mieczysław Kominek, Prezes Związku Kompozytorów Polskich.

Dyrekcja Białoruskiej Filharmonii Państwowej podkreśla: „Koncert ten będzie muzycznym prezentem dla sąsiedniej Rzeczypospolitej Polskiej z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości i po raz kolejny potwierdzi długie i bliskie przyjacielskie relacje między naszymi republikami”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie Białoruskiej Filharmonii Państwowej.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl 

Z muzyką polską u sąsiadów w 100-lecie Niepodległości

Logo Niepodległa„Z muzyką polską u sąsiadów w 100-lecie Niepodległości” to tytuł projektu, który Związek Kompozytorów Polskich i Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC realizuje w 2018 roku w ramach programu „Kulturalne Pomosty”.

Projekt obejmuje organizację trzech koncertów muzyki polskiej wraz z partnerami z państw ościennych: Białorusi, Słowacji oraz Węgier. Trzon repertuarowy koncertów, promujących muzykę polską w kontekście 100-lecia odzyskania Niepodległości, stanowią utwory Ignacego Jana Paderewskiego – jednego z „ojców” niepodległości, Karola Szymanowskiego – który nadał muzyce odrodzonej Polski europejską rangę, oraz Zygmunta Krauzego – współczesnego kompozytora nawiązującego do idei unizmu Władysława Strzemińskiego. Ponadto za naszymi granicami zabrzmią utwory Mieczysława Karłowicza, Krzysztofa Pendereckiego, Hanny Kulenty, Wojciecha Kilara, Justyny Kowalskiej-Lasoń oraz Macieja Bałenkowskiego. Będzie można także usłyszeć utwory miejscowych kompozytorów nawiązujące do Polski, a wybrane przez zagranicznych partnerów.

Wykonanie wszystkich koncertów zostanie powierzone miejscowym muzykom i zespołom, w tym: Classic-Avantgarde Ensemble pod dyrekcją Władimira Bajdowa, Slovak Chamber Orchestra of Bogdan Warchal pod dyrekcją Ewalda Danela oraz Solti String Orchestra pod dyrekcją Mátyása Antála. Stworzy to możliwość zapoznania się zagranicznych wykonawców z muzyką polską, która ma szansę trafić na stałe do ich repertuaru. Każdy z koncertów poprzedzać będzie prelekcja przygotowana przez miejscowego eksperta, wspartego niezbędną informacją źródłową przekazaną przez organizatorów.

Miejsca i terminy koncertów: Państwowa Filharmonia Białoruska, Mińsk (18.03.2018), Slovak Radio Building, Bratysława (27.09.2018), Óbudai Társaskör, Budapeszt (05.11.2018).

Przedsięwzięcie finansowane z środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Więcej na temat wydarzeń związanych z polską kulturą na całym świecie: www.culture.pl 

Nowe utwory z krajów Grupy Wyszehradzkiej / New Works from Visegrád Group Countries (polmic 138)

nPłyta CD audio Nowe utwory z krajów Grupy Wyszehradzkiej / New Works from Visegrád Group Countries (polmic 138) jest zapisem uroczystego koncertu, który odbył się na Zamku Królewskim w Warszawie 15 września 2017 roku jako wydarzenie towarzyszące festiwalowi „Warszawska Jesień” z okazji jego jubileuszowej 60. edycji. Na program złożyły się utwory zamówione specjalnie na to wydarzenie u młodych kompozytorów z Polski, Czech, Słowacji oraz Węgier:

Jakub Szafrański Karpaty;

Martin Wiesner Raindrops on Plastic Rooftops;

Jana Kmiťová Gesichtsstudien;

András Gábor Virágh Metamorphosis.

Na płycie ukazały się wszystkie zaprezentowane wówczas kompozycje, w mistrzowskich wykonaniach Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca.

Organizatorami koncertu byli: Związek Kompozytorów Polskich – Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Central European Music Forum CEMF oraz Narodowe Centrum Kultury; partnerami – Waves Bratislava, Związek Kompozytorów Węgierskich oraz Czeskie Centrum Informacji Muzycznej. Wsparcia udzieliły: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Fond pre umenie (Slovak Arts Council), a także Ambasady: Czeska, Słowacka oraz Węgierska. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Ich Ekscelencji Ambasadorów Republiki Słowackiej i Węgier, Chargé d’Affaires a.i. Republiki Czeskiej oraz MKiDN.

Płyta przeznaczona jest do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie może być sprzedawana. Przekazywana jest nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie będzie mógł z niej skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). Teksty w książeczce zostały opracowane w językach polskim i angielskim.

Sound Chronicle of the 60th Warsaw Autumn International Festival of Contemporary Music

wjUkazała się Kronika Dźwiękowa 60. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” dokumentująca na 7 płytach CD audio koncerty festiwalu, który odbywał się w Warszawie od 15 do 23 września 2017 roku.

Podobnie jak w ubiegłych latach, Kronika zawiera wybór wykonanych podczas Festiwalu kompozycji twórców polskich i zagranicznych. Tradycyjnie ostatnia płyta (nr 7) została poświęcona najmłodszym kompozytorom. Składają się na nią utwory zaprezentowane podczas dwóch koncertów zorganizowanych przez Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich jako wydarzenia towarzyszące Festiwalowi; wyboru utworów wydanych na płycie dokonał Zarząd Koła Młodych.

Kronika wydawana jest wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie może być sprzedawana. Przekazywana jest nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Aby zachęcić do zapoznawania się z muzyką prezentowaną na płytach odbiorców spoza granic kraju i tym samym wzmocnić jej działanie promocyjne, opisy płyt przygotowano w języku angielskim.

POBIERZ: Program płyty.