Polmic - FB


nasze projekty

Polska muzyka współczesna w fotografii

The Freedom of Sound. John Cage behind the Iron CurtainProjekt dotyczy stworzenia bazy zdjęć dokumentujących najważniejsze wydarzenia w polskiej muzyce współczesnej drugiej połowy XX wieku. W ramach projektu część zbioru własnego zdjęć Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i Związku Kompozytorów Polskich została uporządkowana, skatalogowana i zdigitalizowana, stając się zalążkiem Archiwum Zdjęciowego POLMIC. Jest wśród nich dokumentacja fotograficzna festiwali „Warszawska Jesień” z unikatowymi zdjęciami kompoztorów, muzyków, orkiestr oraz zespołów polskich i z całego świata. Do zbioru zdjęć POLMIC została włączona unikatowa kolekcja zdjęć muzycznych wybitnego fotografika Andrzeja Zborskiego z lat 1960-77. Ten znany artysta przez 50 lat dokumentował najważniejsze wydarzenia muzyczne w Warszawie i w Polsce, dostarczając materiał fotograficzny redakcjom gazet i czasopism. Jego kolekcja ma bezcenną wartość dla dokumentacji polskiego życia muzycznego. Opracowane zdjęcia Witolda Lutosławskiego zostały wykorzystane do stworzenia bogatej galerii w ramach podstrony uruchomionej w grudniu 2012 z okazji Roku Witolda Lutosławskiego 2013.

broszura programowa koncertu orkiestry Leopoldinum podczas festiwalu Szinhaz (26.01.2013)Zdjęcia w postaci analogowej są obecnie wystawione przez muzeum sztuki współczesnej Ludwig Museum w Budapeszcie na wystawie The Freedom of Sound. John Cage behind the Iron Curtain (23 listopada 2012 - 17 lutego 2013). Zdjęcia w wersji cyfrowej zostały natomiast wykorzystane w 2012 roku przez Polskie Nagrania w książeczce do kolekcji płyt Witold Lutosławski. Gold Collection. Centenary Edition, a w 2013 zostaną wyeksponowane przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego na wystawie poświęconej kompozytorowi w Filharmonii Narodowej, a także przez węgierski Palace of Arts w Budapeszcie w broszurze programowej koncertu orkiestry Leopoldinum podczas festiwalu Szinhaz (26 stycznia 2013). Wybrane zdjęcia zostaną również wykorzystane przez Davida G. Tompkinsa w książce Composing the Party Line: Music and Politics in Early Cold War Poland and East Germanyst Germany, która zostanie wydana we wrześniu 2013.

Projekt został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Wydarzenia artystyczne” / priorytet: „Muzyka”.

POLMIC w europejskim projekcie New Music: New Audiences

New Music: New AudiencesKonferencja inaugurująca projekt "New Music: New Audiences" odbędzie się w Brukseli w dniach 24-25 października 2012 roku. Partnerem w projekcie jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, a uczestniczą w nim dwa polskie zespoły specjalizujące się w wykonywaniu muzyki współczesnej – Orkiestra Muzyki Nowej z Katowic pod kierunkiem Szymona Bywalca i Kwartludium w składzie: Dagna Sadkowska (skrzypce), Michał Górczyński (klarnet), Paweł Nowicki (perkusja), Piotr Nowicki (fortepian). 

New Music: New Audiences (New:Aud) to europejski projekt, promujący nowe formy docierania z nową muzyką do nowych słuchaczy. W ciągu dwóch lat trwania projektu trzydzieści jeden zespołów i szesnaście instytucji zajmujących się muzyką współczesną z siedemnastu krajów Europy będzie poszukiwać innowacyjnych sposobów przyciągnięcia publiczności do nowej muzyki. Repertuar koncertów pochodzić będzie z banku utworów, stworzonego wspólnie przez wszystkich uczestników projektu. Każdy zespół będzie grał w swoim kraju utwory zgłoszone przez zagranicznych partnerów. Pierwsze koncerty odbędą się na wiosnę 2013 roku. Koordynatorem projektu jest Związek Kompozytorów Duńskich, a jego kierownikiem - Thomas Demidoff.

 

Czytaj więcej: POLMIC w europejskim projekcie New Music: New Audiences

Koncert muzyki Romana Bergera z wręczeniem nagród ZKP

Uroczystość wręczenia Nagród Związku Kompozytorów Polskich z koncertem muzyki Romana Bergera Uroczystość wręczenia Nagród Związku Kompozytorów Polskich połączona z koncertem muzyki Romana Bergera odbędzie się w środę, 26 września 2012 roku o godz. 13.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Organizatorami wydarzenia są: Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Hudobné Centrum Slovakia i Program 2 Polskiego Radia.

Laureatami Nagród Związku Kompozytorów Polskich zostali: Sławomira Żerańska-Kominek – za wybitną twórczość naukową poszerzającą zakres badawczy muzykologii, Roman Berger – za wybitną twórczość kompozytorską i inspirujące prace z dziedziny filozofii i teorii muzyki oraz Cezary Duchnowski – za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki elektronicznej i działalność dydaktyczną. Ponadto przyznane zostały Nagrody Honorowe ZKP, które w tym roku otrzymali: Ewa Michnik – za liczne, w tym premierowe, wykonania współczesnych oper polskich, Festiwale Opery Współczesnej organizowane przez Operę Wrocławską oraz wkład w odnowę muzycznych form scenicznych, Olga Pasiecznik – za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskich kompozytorów XX i XXI wieku oraz Jan Topolski i zespół redakcyjny magazynu o muzyce współczesnej „Glissando” – a niezłomność w prowadzeniu czasopisma, poszerzanie kręgu odbiorców nowej muzyki, promocję twórczości kompozytorskiej i pobudzanie ruchu intelektualnego w środowisku artystycznym.

Podczas uroczystości wręczone zostaną również nagrody dla laureatów 53. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda. Nagrodę Główną im. Tadeusza Bairda za utwór Paroles gelées odbierze Piotr Tabakiernik, a trzy wyróżnienia - Anny Maria Puszcza (za utwór SaHarBAD), Kamil Kruk (za utwór Strzępy sny) i Dominik Lewicki (za utwór Enigma A.D. 2011).

Część artystyczną spotkania wypełni muzyka Romana Bergera, w wykonaniu słowackiego zespołu Quasars Ensemble pod kierunkiem Ivana Buffy i solistów: słowackiego śpiewaka Sergeja Kopčáka oraz polskiej śpiewaczki Urszuli Kryger. W programie koncertu znajdą się dwa utwory Romana Bergera: Tenebrae na bas i zespół kameralny do tekstu Paula Celana (2011) oraz Korczak In memoriam per mezzosoprano, flauto/piccolo, organo, timpani e quartetto d'archi (2000).

Roman Berger - członek honorowy Związku Kompozytorów Polskich - jest wybitnym kompozytorem polskim mieszkającym na Słowacji. Zajmuje się również filozofią i etyką twórczości, a także estetyką muzyki, prezentując postawę twórcy o wysokiej świadomości odpowiedzialności moralnej wobec odbiorców swojej sztuki. Jego muzyka oraz pisarstwo promują w Europie i na świecie najlepsze tradycje polskiej kultury.

Wstęp na uroczystość wręczenia nagród i koncert jest wolny. Wydarzenie odbywa się pod patronatem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

ZOBACZ: galeria zdjęćKoncert muzyki Romana Bergera z wręczeniem nagród ZKP

Kto naprawdę stworzył „Warszawską Jesień”?

Kto naprawdę stworzył „Warszawską Jesień”?Spotkanie poświęcone Kazimierzowi Serockiemu pt. Kto naprawdę stworzył „Warszawską Jesień”? odbędzie się w piątek, 21 września 2012 roku o godz. 16.00 w Sali Kameralnej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie (ul. Fredry 8).

W programie: prezentacja portalu www.serocki.polmic.pl, dyskusja i promocja płyty Polskich Nagrań, połączona z wykonaniem Suity preludiów na fortepian (1952) Kazimierza Serockiego w interpretacji Bartłomieja Kominka. W spotkaniu wezmą udział: prof. dr hab. Katarzyna Dadak-Kozicka, dr hab. Iwona Lindstedt, dr Beata Bolesławska-Lewandowska i dr Mieczysław Kominek.

Za twórców „Warszawskiej Jesieni” uważa się Tadeusza Bairda i Kazimierza Serockiego, którzy zgłosili swój pomysł na Walnym Zjeździe Związku Kompozytorów Polskich. Ale w realizacji tej idei musiało brać udział większe grono. 

„Warszawska Jesień” była głównie zasługą Związku Kompozytorów Polskich. Na wszystkie kolegia Ministerstwa Kultury, na zebrania w KC zawsze chodziliśmy we troje: Kazimierz Sikorski – prezes ZKP, Grażyna Bacewiczówna – członek prezydium i ja. To właśnie z Sikorskim i Bacewiczówną zastanawialiśmy się, w jaki sposób zacząć załatwiać naszą sprawę, jakimi argumentami operować. Wymyśliliśmy przede wszystkim, że międzynarodowy festiwal muzyki współczesnej byłby świetną okazją do skonfrontowania dorobku Wschodu i Zachodu. Oczywiście kryła się w tym sugestia, że z owej konfrontacji wyjdziemy zwycięsko. Wreszcie na początku 1956 roku decyzja zapadła. Kazimierz Sikorski powiedział mi kiedyś, że stało się to dopiero po jego osobistej rozmowie z Bierutem, gdzieś na jakimś przyjęciu. [z rozmowy Marty Ługowskiej z Jerzym Jasieńskim, w 1956 roku kierownikiem Departamentu Imprez Artystycznych i Obchodów Ministerstwa Kultury]
 

Wydarzenie towarzyszy Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Organizatorzy: Związek Kompozytorów Polskich / Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Polskie Nagrania i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
 

Polska muzyka olimpijska w 40-lecie "Ekecheirii" Krzysztofa Pendereckiego

Polska muzyka olimpijska w 40-lecie Ekecheirii Krzysztofa Pendereckiego. SpotkanieZ okazji obchodów 40. rocznicy Igrzysk w Monachium, gdzie podczas ceremonii otwarcia rozbrzmiewała Ekecheiria Krzysztofa Pendereckiego, dnia 23 września 2012 roku odbędzie się spotkanie z kompozytorem oraz polskimi olimpijczykami – uczestnikami Igrzysk w 1972 roku. Gośćmi będą: Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Rudnik, Mieczysław Kominek, Irena Szewińska, Lesław Ćmikiewicz oraz medaliści olimpijscy.

Podczas spotkania przybliżona zostanie historia Igrzysk Olimpijskich w Monachium oraz ceremoniału olimpijskiego. Krzysztof Penderecki opowie o okolicznościach powstawania Ekecheirii, a samo dzieło zostanie odtworzone oryginalnej w wersji z Monachium. Odbędzie się również promocja najnowszej płyty Turski – Spisak – Penderecki. Polska Muzyka Olimpijska, wydanej specjalnie na tegoroczne Igrzyska w Londynie przez Polskie Nagrania we współpracy z Polskim Komitetem Olimpijskim.

Podczas spotkania zostaną także wręczone 3 złote medale za zasługi dla polskiego ruchu olimpijskiego. Na zakończenie organizatorzy zapraszają na lampkę wina i zwiedzanie Muzeum Sportu.

Spotkanie, towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień”, odbędzie się w niedzielę, 23 września 2012 roku o godz.16.00 w Centrum Olimpijskim PKOl w Warszawie (ul. Wybrzeże Gdyńskie 4).

Finał projektu Polish Contemporary Music Across Europe With Friends

Kwartet AkademosKwartet Akademos oraz ON Ensemble wystąpią 14 grudnia 2011 roku w brukselskim Konserwatorim Królewskim. Koncertowi, organizowanemu przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej w ramach projektu "Polish Contemporary Music Across Europe With Friends", towarzyszyć będą wykłady i warsztaty dla młodych instrumentalistów.

Całodzienna imprezę rozpocznie próba otwarta z udziałem studentów wydziału kameralistyki. Uczestnicy pracować będą nad utworami Pawła Szymańskiego i Pierre’a Bartholomée. Warsztat połączony będzie z wykładem kompozytora na temat jego twórczości.
Utwory przygotowane podczas próby studenci zaprezentują podczas koncertu. Słowo wstępne na temat muzyki Karola Szymanowskiego wygłosi jeden z członków Kwartetu Akademos. Muzyków będzie można posłuchać podczas kończącego spotkanie koncertu polsko-belgijskiego. Na scenie oprócz kwartetu pojawi się także grupa ON Enesemble.

Program koncertu:

  • Kwartet smyczkowy nr 1 - Karol Szymanowski
  • Pięć utworów na kwartet smyczkowy - Paweł Szymański
  • Kwartet klarnetowy - Krzysztof Penderecki
  • Chant de route (światowa premiera) - Pierre Bartholomée

 
Więcej informacji - na stronie www.czterykoncerty.polmic.pl 

POLMIC zaprasza na koncert muzyki polskiej w Moskwie

SNMEPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza na kolejny koncert z cyklu "Polish Contemporary Music Accross Europe with Friends", który odbędzie się 17 listopada 2011 roku w Sala Rachmaninowa w Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Wśród utworów, jakie złożą się na program koncertu, będą kompozycje Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Andrzeja PanufnikaAleksandra Nowaka. Część z nich zostanie wykonana w Rosji po raz pierwszy.

Kompozycje twórców polskich uzupełnią dzieła autorów rosyjskich – Alfreda Schnittke i Edisona Denisova. Całość programu wykona moskiewski zespół Studio for New Music Ensemble (SNM) pod batutą Igora Dronova. Grupę, specjalizującą się w klasycznej muzyce XX wieku i współczesnej, tworzą w dużej mierze absolwenci Konserwatorium Moskiewskiego. Muzycy znani są z wielu premierowych w Rosji wykonań utworów kompozytorów rosyjskich i zagranicznych, w tym Louisa Andriessena czy Helmuta Lachenmanna.

 Program koncertu:
Kwartet smyczkowy nr 2 – Karol Szymanowski
Sekstet smyczkowy "Trains of Thought" – Andrzej Panufnik (premiera rosyjska)
Dialogue na wiolonczelę i zespół instrumentalny – Alfred Schnittke
DSCH – Edison Denisov
Łańcuch 1 na 14 wykonawców – Witold Lutosławski
Przeźrocza dla 11 solistów – Witold Lutosławski (premiera rosyjska)
Ciemnowłosa dziewczyna w czarnym, sportowym samochodzie – Aleksander Nowak (premiera rosyjska)

Więcej informacji – na stronie www.czterykoncerty.polmic.pl

POLMIC zaprasza na koncert muzyki polskiej w Londynie

RPOPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza na koncert z cyklu "Polish Contemporary Music Accross Europe with Friends", który odbędzie się 25 października 2011 roku o godz. 19:30 w Cadogan Hall przy Sloane Terrace w Londynie.

Kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego (Trzy utwory w dawnym stylu), Witolda Lutosławskiego (Koncert wiolonczelowy) i Karola Szymanowskiego (Koncert skrzypcowy nr 2) oraz Petera Maxwella Daviesa (Uwertura Święty Franciszek z Asyżu) zagra słynna Royal Philharmonic Orchestra pod batutą brytyjskiego dyrygenta Christophera Austina. Solistami wieczoru będą: Jakob Kullberg (Dania) – wiolonczela i Giovanni Guzzo (Włochy/Wenezuela) – skrzypce.

Ideą projektu "Polish Contemporary Music Accross Europe with Friends" jest prezentacja polskiej muzyki XX i XXI wieku w czterech ze stolic wytypowanych do realizacji programu kulturalnego polskiej Prezydencji. Punktem wyjścia, mottem każdego koncertu, jest muzyka Karola Szymanowskiego, jako pierwszego modernistycznego kompozytora polskiego, „ojca” nowej muzyki polskiej. Po utworze Szymanowskiego przewidziane są kompozycje współczesnych kompozytorów polskich, zarówno „klasyków” nowej muzyki, jak i twórców młodego pokolenia. W programie znajdą się również utwory kompozytorów miejscowych, jako elementy koncepcji projektu „Polish Contemporary Music Across Europe with Friends”. Pierwszy z koncertów odbył się w Mińsku (5 października), a kolejne dwa - po londyńskim - będą miały miejsce 17 listopada w Moskwie i 14 grudnia w Brukseli

Więcej informacji – na stronie www.czterykoncerty.polmic.pl

POLMIC i przyjaciele z koncertami w czterech europejskich stolicach

Cztery koncerty 

Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza na cztery koncerty, organizowane w czterech europejskich stolicach w ramach projektu „Polish Contemporary Music Across Europe with Friends” – 5 października 2011 roku w Mińsku, 25 października w Londynie, 17 listopada w Moskwie i 14 grudnia w Brukseli.

Ideą projektu jest prezentacja polskiej muzyki XX i XXI wieku w czterech ze stolic wytypowanych do realizacji programu kulturalnego polskiej Prezydencji. Punktem wyjścia, mottem każdego koncertu, jest muzyka Karola Szymanowskiego, jako pierwszego modernistycznego kompozytora polskiego, „ojca” nowej muzyki polskiej. Po utworze lub utworach Szymanowskiego przewidziane są utwory współczesnych kompozytorów polskich, zarówno „klasyków” nowej muzyki, jak i twórców młodego pokolenia. W programie koncertów znajdą się również utwory kompozytorów miejscowych, jako elementy koncepcji projektu „Polish Contemporary Music Across Europe with Friends”.

Współpraca z zaprzyjaźnionymi z Polskim Centrum Informacji Muzycznej kompozytorami, muzykami i zespołami oraz organizatorami życia muzycznego i instytucjami muzycznymi jest podstawą realizacji projektu. To miejscowi menadżerowie oraz zespoły są organizatorami i wykonawcami koncertów w poszczególnych stolicach. Najwyższy poziom artystyczny projektu zapewnia z jednej strony program koncertów, z drugiej zaś udział wybitnych miejscowych zespołów i orkiestr.

Koncerty adresujemy zarówno do profesjonalistów muzycznych – muzyków, muzykologów, organizatorów życia muzycznego, krytyków i dziennikarzy, jak i do melomanów czy przypadkowych słuchaczy koncertów muzyki poważnej. Obok działań artystycznych i promocyjnych przewidujemy również aktywność „edukacyjną”, na którą złożyłyby się wykłady o muzyce polskiej, które poprowadzą miejscowi muzykolodzy i publicyści.

Na szczególną uwagę zasługuje zaangażowanie, a nawet entuzjazm naszych partnerów w odpowiedzi na zaproszenie do współpracy. Zamierzamy nadać koncertom uroczysty charakter, zapraszając wybitnych przedstawicieli miejscowej elity kulturalnej, a także organizując, we współpracy z miejscowymi polskimi placówkami kulturalnymi i dyplomatycznymi, recepcje po koncertach.

ODWIEDŹ stronę internetową projektu - www.czterykoncerty.polmic.pl

Zasłuchani w muzyczne orędzie Prezydenta Chorwacji

Ivo Josipović - koncert 23 września 2011 na Zamku Królewskim w WarszawieTo historyczne wydarzenie w krajowym życiu koncertowym. Na zaproszenie Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC 23 września 2011 roku przybył do Warszawy Prezydent Republiki Chorwacji Ivo Josipović, by na Zamku Królewskim zaprezentować swoje kompozycje.

Już Henryk VIII czy Fryderyk Wielki pisali muzykę w zaciszu swych komnat. W dwudziestym wieku zdarzyły się co najmniej dwa podobne przypadki – gdy pianista i kompozytor Ignacy Jan Paderewski został premierem Polski, a muzykolog Vytautas Landsbergis stanął na czele niepodległego Państwa Litewskiego. Do tego elitarnego grona prominentnych polityków zajmujących się muzyką dołączył niedawno Ivo Josipović. W 1983 roku otrzymał dyplom Akademii Muzycznej w Zagrzebiu w klasie kompozycji. Na swoim koncie ma ponad 50 utworów na instrumenty solo, orkiestrę kameralną i symfoniczną, nagranych na dziesiątkach płyt. Jego Samba da Camera została wyróżniona m.in. prestiżową nagrodą Europejskiej Unii Nadawców. Od 1991 roku Ivo Josipović pełnił obowiązki dyrektora festiwalu muzyki współczesnej Biennale Zagreb – chorwackiego odpowiednika „Warszawskiej Jesieni”. Funkcję tę sprawował aż do roku 2010, gdy został wybrany prezydentem Chorwacji. Nie porzucił jednak przygody z muzyką, co więcej, w planach ma napisanie swej pierwszej opery, sławiącej losy Johna Lennona. Polityka nie ma wpływu na to, co piszę. Przynajmniej na poziomie świadomości – zdradza.

Podczas jedynego w Polsce koncertu monograficznego poświęconego Ivo Josipovićowi zaprezentowano pięć jego utworów o zróżnicowanym charakterze. Wieczór otworzyła wspomniana Samba da Camera na smyczki, pełna rytmicznych i melodycznych aluzji przenoszących słuchaczy w atmosferę brazylijskiej festy. Lekką, zabawną naturę kompozycji znakomicie oddali członkowie Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. W zupełnie inny nastrój wprowadziła słuchaczy Żałobna pieśń na skrzypce (Janusz Wawrowski) i fortepian (Bartłomiej Kominek). Kompozytor odmalował tam atmosferę melancholii, przechodzącej od rozpaczliwego krzyku po stan chwilowego ukojenia. W okazałych wnętrzach Sali Wielkiej rozbrzmiewały także utwory fortepianowe w wirtuozowskim wykonaniu Kominka: preludium Gra szklanych paciorków – jedna z najpopularniejszych kompozycji Ivo Josipovića – oraz późniejszy, bardziej dojrzały Jubilus. Nieposkromiona radość powróciła w utworze Dernek na dwa fortepiany (Bartłomiej Kominek, Paweł Kubica) i orkiestrę. Wyrażona ona została m.in. w beztroskim motywie granym na flecie prostym przez... dyrygenta przy wtórze gwiżdżących członków orkiestry. Brawurowy utwór zebrał gorące owacje i zabrzmiał ponownie na bis. Nie jest to muzyka absolutna, jest dostępna dla szerokiej publiczności, charakteryzuje się dowcipem, humorem, dystansem wobec awangardowych nowinek – ujął trafnie w wywiadzie dla PAP dyrektor Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Mieczysław Kominek.

Kolejnego dnia Ivo Josipović zawitał do Pałacu Tyszkiewiczów Potockich Uniwersytetu Warszawskiego, by opowiedzieć o zaangażowaniu muzyki w debaty publiczne podczas konferencji „Muzyka i Polityka”. Uświetnił też swoją obecnością finałowy koncert 54. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Marek Dolewka 

Zobacz GALERIĘ ZDJĘĆZasłuchani w muzyczne orędzie Prezydenta Chorwacji