polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją
28 lutego 2018, Warszawa
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

nasze projekty

Warszawska Jesień 2013 na płytach

Warszawska Jesień 2013 na płytach Kronika Dźwiękowa „Warszawskiej Jesieni” publikowana jest od 1999 roku na płytach kompaktowych audio regularnie, co roku. Wyjątkową cechą edycji 2013 było wydanie pierwszej płyty, z Libro de las estancias José Maríi Sáncheza-Verdú, jeszcze w trakcie trwania Festiwalu.

Pod koniec roku 2013 wyprodukowane zostały kolejne płyty, z wybranymi utworami kompozytorów polskich i zagranicznych z programu „Warszawskiej Jesieni”. Album nr 6 to zamówiona przez Festiwal opera Miguela Azguime A Laugh to Cry, a płyta ostatnia, nr 7, tradycyjnie poświęcona jest najmłodszym kompozytorom i zawiera utwory wykonane na koncertach towarzyszących „Warszawskiej Jesieni”, zorganizowanych przez Koło Młodych działające przy Związku Kompozytorów Polskich.

Płyty mają charakter promocyjny, są przekazywane zainteresowanym instytucjom i osobom nieodpłatnie przez wydawcę – Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: spis zawartości płytWarszawska Jesień 2013 na płytach

POLMIC zaprasza: TWOgether Duo z koncertem w Rydze

TWOgether Duo26 marca 2014 o godzinie 19.00, podczas festiwalu Latvian New Music Days, w sali koncertowej Spīķeri w Rydze wystąpi TWOgether Duo. Koncert jest współfinansowany ze środków europejskiego projektu Minstrel i jest współorganizowany przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

TWOgether Duo, które tworzą Magdalena Bojanowicz (wiolonczela) i Maciej Frąckiewicz (akordeon), istnieje na polskiej scenie muzycznej od 2007 roku, odnosząc liczne sukcesy w kraju i za granicą. Do największych osiągnieć zespołu należy I Nagroda na VIII Międzynarodowych Spotkaniach Akordeonowych w Sanoku (2008), II Nagroda w XLV Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (2008) oraz Nagroda Specjalna dla najlepiej zapowiadającego się polskiego artysty na XIV Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2010). W 2012 roku Duet otrzymał Paszport Polityki w kategorii muzyka klasyczna „za bardzo dojrzałe i wyraziste interpretacje muzyki współczesnej i nie tylko. Za odwagę, ryzyko i konsekwencję. Za budowanie repertuaru. Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania”. TWOgether Duo wystąpił z recitalami podczas festiwalu "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu (2010), Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie (2011), w cyklu contem.ucha w Filharmonii Łódzkiej (2010), w Thonon-les-Bains we Francji (2010), Filharmonii w Wilnie (2010), w Instytucie Polskim w Pradze (2011) oraz dwukrotnie – w roku 2012 i 2013 – podczas festiwalu „Warszawska Jesień”.

W programie ryskiego koncertu duetu znajdą się utwory polskich i zagranicznych kompozytorów współczesnych – Hanny Kulenty, Piotra Tabakiernika, Mikołaja Majkusiaka i Aleksandra Nowaka, a także Jukki Tiensuu (Finladia) i Anny Veismane (Łotwa). Gościnnie wystąpi wiolonczelista Ēriks Kiršfelds, który wraz z pianistką Hertą Hansena po raz pierwszy wykona Sonatę na wiolonczelę i fortepian znanej łotewskiej kompozytorki Maiji Einfelde.
Czytaj więcej: POLMIC zaprasza: TWOgether Duo z koncertem w Rydze

Piotr Roemer w Miso Music Portugal

Piotr Roemer w Miso Music PortugalMłody polski kompozytor, teoretyk muzyki, skrzypek i literat Piotr Roemer między 21 stycznia a 19 lutego 2014 roku przebywa jako kompozytor-rezydent Lab for Electroacoustic Creation przy Miso Music Portugal. W portugalskim studiu pracuje nad nową elektroakustyczną kompozycją. Rezydencja Piotr Roemera jest współfinansowana w ramach europejskiego projektu MINSTREL i współorganizowana przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

6 lutego polski kompozytor brał udział w spotkaniu z cyklu “Open Farm Thursday - Electroacoustic Agriculture”, podczas którego opowiadał o swojej twórczości, a także o muzyce Krzysztofa Knittla. Gościem spotkania był także Ambasador RP w Lizbonie – Bronisław Misztal.

W 2009 roku kompozycja Tango sonore Piotra Roemera została wyróżniona w konkursie Call for Sounds organizowanym przez Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” i nagrodzona wykonaniem utworu podczas koncertu festiwalowego oraz wydaniem przez POLMIC na promocyjnych płytach CD Kroniki Dźwiękowej Warszawskiej Jesieni. W 2012 roku utwór Re-Sublimacje na orkiestrę smyczkową i perkusję został zaprezentowany na jubileuszowym V Festiwalu „Wawel o zmierzchu”. Jego kompozycje prezentowane były także na festiwalach Audio Art w Krakowie i Sound Screen Festival w Bydgoszczy.

na zdjęciu - od lewej: Paula Azguime, Piotr Roemer, Bronisław Misztal, Miquel Azguime

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportu

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportuJak wygląda obecnie polski rynek fonograficzny? Na to pytanie starali się udzielić odpowiedzi autorzy raportu Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012, który został zaprezentowany 21 stycznia 2014 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie podczas konferencji, organizowanej przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Muzyki i Tańca oraz Związek Producentów Audio Video.

Raport powstał jako projekt Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i Instytutu Muzyki i Tańca. Pierwszą próbę sporządzenia takiego raportu Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC podjęło w roku 2009, przygotowując informację o polskim rynku muzycznym w roku 2008 dla Instytutu Adama Mickiewicza na targi MIDEM. W obecnym raporcie wykorzystano wcześniejsze doświadczenia, prezentując, z pewnością wciąż niewyczerpująco, stan polskiej fonografii w 2012 roku, widziany z perspektywy firm fonograficznych, z uwzględnieniem jako tła roku 2011. Raport przedstawia stan polskiej branży nagraniowej w bardzo ciekawym momencie – niedługo po wejściu do Polski światowych potentatów w dystrybucji nagrań w formatach cyfrowych (pliki – iTunes, serwisy odsłuchowe – WIMP, Spotify, Deezer). Przeprowadzone badania pokazują fascynującą i bardzo zróżnicowaną branżę. Jak duże są różnice pomiędzy wytwórniami muzycznymi można zrozumieć, porównując np. duże koncerny nagraniowe z mikrowytwórniami specjalizującymi się w muzyce elektronicznej. Te pierwsze to przedsiębiorstwa wydające bardzo różne gatunki muzyki i zatrudniające przynajmniej kilkanaście osób. Te drugie to jednoosobowe inicjatywy prowadzone przez pasjonatów, które nie liczą na zysk. Inna ciekawa obserwacja dotyczy dominacji płyty kompaktowej, która mimo rozwoju dystrybucji cyfrowej ciągle jest dominującym nośnikiem. Warto też podkreślić powrót płyt winylowych, a nawet kaset wydawanych przez małe wytwórnie. Wartość przychodów polskich producentów nagrań w latach 2011-2012 plasowała naszą fonografię odpowiednio na 22. i 23. miejscu na świecie. Sprzedaż nośników fizycznych dawała Polsce 18. miejsce i stanowiła w tym okresie 1% przychodów branży fonograficznej w skali globalnej.

Obraz polskiej fonografii widzianej z perspektywy producentów skonfrontowany został z opiniami przedstawicieli instytucji działających na rzecz polskiej kultury dźwiękowej. W panelu producenckim wzięli udział reprezentanci firm fonograficznych, m.in. Polskich Nagrań, DUX, Kayax i Wielkiego Joł, a w panelu instytucji wspomagających rynek fonograficzny – przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Producentów Audio Video, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, WiMP Music oraz e-Muzyki.

PRZECZYTAJ: Raport Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012

ZOBACZ: galerię fotografiiRynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - prezentacja raportu

Jaka jest polska fonografia?

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 Instytut Muzyki i TańcaPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Związek Producentów Audio Video zapraszają na Konferencję Jaka jest polska fonografia?, która odbędzie się we wtorek, 21 stycznia 2014 roku w godz. 11-16 w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie (ul. Anielewicza 6).

Jaka jest polska fonografia? Na to pytanie starali się odpowiedzieć autorzy raportu Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012, którego wyniki po raz pierwszy przedstawione zostaną podczas konferencji 21 stycznia 2014 roku. Badaniami, które prowadzone były pod koniec 2013 roku przez zespół ekspertów powołany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, objętych zostało 50 najważniejszych producentów fonograficznych działających w Polsce na polu każdego rodzaju muzyki: poważnej – dawnej i współczesnej, filmowej, chillout, jazzu, rocka, punk, hip-hopu, rapu, reggae, world music, folk, disco polo, muzyki elektronicznej i eksperymentalnej, alternatywnej, niezależnej i improwizowanej, piosenki aktorskiej i poezji śpiewanej…

Oprócz prezentacji raportu podczas konferencji zaplanowano dwa panele dyskusyjne. W panelu producenckim wezmą udział reprezentanci firm fonograficznych, m.in. Polskich Nagrań, Universalu, DUX, Kayax, Wielkiego Joł i Monotype Records, a w panelu instytucji wspomagających rynek fonograficzny – przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Producentów Audio Video, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, e-muzyki i EMPIK-u.
Spodziewamy się ciekawej prezentacji, bulwersujących wystąpień i burzliwej dyskusji.

Każdy słuchacz konferencji otrzyma wydrukowany egzemplarz 158-stronicowego raportu z badania Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012.

Prosimy o potwierdzenie obecności do poniedziałku 20 stycznia 2014 telefonicznie - 22 88 77 871 lub e-mailowo - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Udział w konferencji jest bezpłatny.

Czytaj więcej: Jaka jest polska fonografia?

Muzyka Polska Dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich

Muzyka Polska Dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich
Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, we współpracy z Polskim Radiem S. A., Polskie Centrum Informacji Muzycznej zainicjowało w 2013 roku serię płytową Muzyka Polska Dzisiaj. Wydanych zostało 10 monograficznych płyt kompaktowych audio, poświęconych twórczości współczesnych kompozytorów polskich różnych generacji, mieszkających i działających w Polsce i poza granicami kraju: Zbigniewa Penherskiego, Lidii Zielińskiej, Magdaleny Długosz, Tadeusza Wieleckiego, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Jacka Grudnia, Jarosława Siwińskiego, Michała Talmy-Sutta, Ewy Trębacz oraz Aleksandra Kościowa.

Dzięki dużemu zaangażowaniu w projekt samych kompozytorów, płyty zawierają reprezentatywne dla twórców zestawy utworów w najbardziej cenionych przez nich samych wykonaniach, a w dołączonych książeczkach opublikowane zostały teksty autorów, rekomendowanych przez twórców. Wydane nagrania pochodzą głównie ze zbiorów Biblioteki Związku Kompozytorów Polskich (są to rejestracje koncertów festiwali „Warszawska Jesień” i „Warszawskie Spotkania Muzyczne”, cyklów „Generacje”, „Portrety Kompozytorów”, „Muzyka Teraz” i in.), z Archiwum Polskiego Radia (wśród nich – najwybitniejsze radiowe nagrania archiwalne) oraz z prywatnych archiwów kompozytorów (głównie ich własne realizacje muzyki elektroakustycznej). Ponadto, dzięki zaangażowaniu wielu innych osób i instytucji, udało się włączyć cenione przez kompozytorów nagrania studyjne i koncertowe, powstałe w innych ośrodkach (m. in. nagranie z koncertu zorganizowanego przez Polish Music Center w USA oraz nagranie studyjne DUX Recording Producers), a nawet – dokonać nowych nagrań: utworów fortepianowych Tadeusza Wieleckiego w wykonaniu Małgorzaty Walentynowicz (nagranie zrealizowane przez Annę Kasprzycką i firmę Musicon) oraz utworu na skrzypce z elektroniką Magdaleny Długosz (nagranie Ewy Guziołek-Tubelewicz z udziałem Dagny Sadkowskiej).

Płyty mają promować również wykonawców, którzy chętnie zgodzili się na udział w projekcie. Poza znakomitymi wykonaniami najlepszych orkiestr radiowych (NOSPR, POR i Amadeus), na płytach zostały wydane świetne nagrania wielu innych najwybitniejszych polskich i zagranicznych zespołów, dyrygentów oraz solistów.

POLMIC planuje kontynuować projekt, a także wzbogacić go o równoległą serię poświęconą wybitnym wykonawcom: Portrety Wykonawców Muzyki Współczesnej; zapotrzebowanie na takie płyty ujawniło się podczas prac nad właśnie wydanymi płytami, w trakcie rozmów z kompozytorami i wykonawcami.

Nakład 500 egzemplarzy podzielony jest na dwie części: 300 egzemplarzy przeznaczonych jest do rozdawania w celach promocyjnych przez POLMIC, 200 egzemplarzy będzie sprzedawanych przez Polskie Radio S. A. – współwydawcę płyt. Książeczki zawierają informacje o kompozytorach, utworach i wykonawcach w języku polskim i angielskim.

Promocja 10 płyt serii Muzyka Polska Dzisiaj odbędzie się w ramach konferencji Jaka jest polska fonografia? - we wtorek, 21 stycznia 2014 roku w godz. 11-16 w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie.

Lutosławski i Nørgård w Kopenhadze

Per Nørgård i Jakob Kullberg29 listopada 2013 roku odbędzie się w Kopenhadze, w gmachu Biblioteki Królewskiej, wyjątkowy koncert organizowany przez Polskie Centrum Informcji Muzycznej POLMIC z okazji setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego.

W programie znajdą się kompozycje Lutosławskiego oraz najsłynniejszego, żyjącego kompozytora duńskiego, Pera Nørgårda, w wykonaniu połączonych sił Athelas Sinfonietty i Aarhus Sinfonietty oraz wielokrotnie nagradzanego wiolonczelisty Jakoba Kullberga (Dania). Za pulpitem dyrygenckim stanie Pierre-André Valade (Francja).

Koncert uświetni światowa premiera Sonaty wiolonczelowej Pera Nørgårda, a także wykonanie jego koncertu altówkowego Remembering Child w nowej wersji na wiolonczelę.

Wydarzenie zaszczyci swoją obecnością Per Nørgård (na zdjęciu razem z Jakobem Kullbergiem), który dla uczczenia pamięci Witolda Lutosławskieo wykona utwór pt.: En blomst som rosen... na fortepian solo.

Wprowadzenie do koncertu poprowadzi Eva Maria Jensen.
Czytaj więcej: Lutosławski i Nørgård w Kopenhadze

Arditti String Quartet zagra Lutosławskiego w Pradze

Arditti String QuartetSłynny brytyjski Arditti Quartet wykona Kwartet smyczkowy Witolda Lutosławskiego na praskim festiwalu "Contemplus", podczas koncertu współorganizowanego przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC w ramach projektu „Lutosławski Accros Europe”.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje Iannisa Xenakisa - Tetras, Rebecci Saunders - Fletch i Wolfganga Rihma - Kwartet smyczkowy nr 13.

Koncert odbędzie się 9 listopada 2013 roku o godzinie 21.00 w teatrze La Fabrika w Pradze.

Czytaj więcej: Arditti String Quartet zagra Lutosławskiego w Pradze

Studio for New Music Ensemble zagra Lutosławskiego w Moskwie

SNMPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC wraz z moskiewskim Centre for Contemporary Music, w ramach projektu „Lutosławski Across Europe” organizuje koncert z okazji setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Koncert odbędzie się 15 października 2013 roku w sali Rachmaninowa legendarnego Moskiewskiego Konserwatorium.

W programie znajdą się utwory Witolda Lutosławskiego i kompozycje jemu dedykowane: Lutosławski in memoriam Macieja Zielińskiego oraz - skomponowany specjalnie na tę okazję - Hommage a Witold Lutosławski Faradja Karaeva (prawykonanie).

Koncert poprzedzi krótki wykład o muzyce Lutosławskiego.

Czytaj więcej: Studio for New Music Ensemble zagra Lutosławskiego w Moskwie

Nowa muzyka z Łotwy - w Warszawie

Łotwa - Amber Coast Artists Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza na koncert nowej muzyki z Łotwy, który odbędzie się w sobotę, 28 września 2013 roku o godz. 12.00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (ul. Elektoralna 12) jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

W programie: Preludia taneczne na klarnet i fortepian (1954) Witolda Lutosławskiego, Varšavas triptihs / Tryptyk Warszawski na fortepian (1974) Imantsa Zemzarisa, Romantiskā mūzika / Muzyka romantyczna na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1980) Pēterisa Plakidisa, Skumjās serenādes vai Trīs dziedājumi mirstošajai jūrai / Smutne serenady /Trzy pieśni dla umierającego morza na klarnet i kwartet smyczkowy (1988) Maiji Einfelde, Pēdējās vēstules / Ostatnie listy na wiolonczelę i elektronikę (2007) Ēriksa Ešenvaldsa, Ainava /Pejzaż na klarnet i elektronikę (2008) Mārīte Dombrovskiej, Alvéoles/ Plastrymiodu na kwartet smyczkowy (2005) Santy Ratniece i Balss / Głos na klarnet (1985) Imantsa Zemzarisa. Wystąpią: Egīls Šēfers – klarnet, Toms Ostrovskis – fortepian oraz Spīķeri String Quartet w składzie: Marta Spārniņa - skrzypce, Antti Kortelainen - skrzypce, Ineta Abakuka – altówka i Ēriks Kiršfelds – wiolonczela. Słowo o muzyce łotewskiej wygłosi Ināra Jakubone (Łotwa).

WSTĘP WOLNY

Koncert organizowany w ramach projektu „Minstrel”. Współorganizacja: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki. Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Komisji Europejskiej, Program „Kultura”.

Czytaj więcej: Nowa muzyka z Łotwy - w Warszawie