Polmic - FB


nasze projekty

„Roman Berger in memoriam” – spotkanie i promocja płyty

BergerZwiązek Kompozytorów Polskich zaprasza na wirtualne spotkanie poświęcone pamięci Romana Bergera, wybitnego kompozytora i filozofa muzyki, Członka Honorowego ZKP. Spotkanie i promocja albumu z jego muzyką odbędzie się na platformie Zoom we czwartek, 27 maja 2021 roku o godz. 16.00. Każdy uczestnik spotkania otrzyma egzemplarz płyty w prezencie.

W przedsięwzięciu, poświęconym pamięci artysty zmarłego 22 grudnia 2020 roku w wieku 90 lat, wezmą udział Jego krewni oraz osoby blisko z Nim współpracujące. Jednym z elementów spotkania będzie promocja płyty z monumentalną Missa pro nobis Romana Bergera, wydanej tuż przed śmiercią Kompozytora przez Związek Kompozytorów Polskich wspólnie z Narodowym Centrum Kultury i dofinansowanej ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

W eseju przeznaczonym do niniejszej płyty kompozytor napisał: „Wiadomość (poufna), że Związek Kompozytorów Polskich wyda moją Missa pro nobis na CD, bardzo mnie poruszyła. [...] Muzyki „poważnej” (o pop nie mówiąc), zwłaszcza sakralnej, nie komponujemy dla siebie ani dla przyjemności („żeby było ładnie”, jak mówi „Emigrant” Sławomira Mrożka). Pojąłem więc tę wiadomość jako przejaw solidarności władz ZKP, z prezesem dr. Mieczysławem Kominkiem na czele, z przesłaniem utworu, którego intencją była zgodność z „przykazaniem” św. Jana Pawła II wypowiedzianym w 50. rocznicę Holokaustu (cytuję z pamięci): ‘Nawet dziś śmie człowiek śpiewać, pod warunkiem że jego śpiew będzie lamentem, protestem, albo wyrazem nadziei’”.

Link do platformy Zoom: https://us02web.zoom.us/j/82557701496?pwd=Y294a2dkN1NZOGtFRHZrZDJNZGhUdz09  (meeting ID: 825 5770 1496, passcode: 7xjv7t).

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Prezentacja nowych portali Związku Kompozytorów Polskich: „Archiwum Cyfrowe POLMIC” i „Roman Maciejewski”

pZwiązek Kompozytorów Polskich uruchamia nowe portale internetowe: „Archiwum Cyfrowe POLMIC” i monograficzną stronę internetową „Roman Maciejewski”. Prezentacja obu portali, dostępna dla wszystkich zainteresowanych, odbędzie się na platformie Zoom we czwartek 28 stycznia 2021 roku o godz. 14.00.

Pod adresem www.archiwumcyfrowe.polmic.pl publikowane będą zbiory Biblioteki-Fonoteki ZKP: nagrania, fotografie, partytury, druki programowe oraz dokumenty związkowe. Znaczna część zbiorów bibliotecznych jest związana z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, organizowanym od roku 1956 przez ZKP. Na portalu znajdą się również partytury, z których wiele nie zostało jeszcze wydanych i pozostaje wciąż w rękopisach, publikacje towarzyszące organizowanym przez ZKP festiwalom, koncertom i innym wydarzeniom oraz artykuły dotyczące muzyki współczesnej. W „Archiwum Cyfrowym POLMIC” Związek Kompozytorów Polskich udostępni także niezwykle interesujące archiwalne dokumenty dotyczące funkcjonowania Związku w politycznej rzeczywistości PRL. Polityką były przeniknięte wówczas wszystkie sfery życia, czego najlepszym, przykładem była sławetna Konferencja Kompozytorów i Krytyków Muzycznych w Łagowie.

Wzbogaca się też seria monograficznych portali poświęconych polskim kompozytorom współczesnym. Powstała strona internetowa poświęcona Romanowi Maciejewskiemu (1910–1998). Na www.maciejewski.polmic.pl znaleźć można szczegółowy życiorys kompozytora przedstawiony w atrakcyjnej formie audio-wizualnej z wieloma ilustracjami oraz wszechstronną prezentację twórczości z przykładowymi nagraniami. Roman Maciejewski rozwinął muzyczne skrzydła w okresie międzywojennym, zyskując uznanie takich autorytetów, jak Karol Szymanowski, by po emigracji, z uwagi na sytuację polityczną świata i własną filozofię życia, stopniowo znikać ze świadomości melomanów. Stał się więc Maciejewski częścią większego zjawiska – „elementem” układanki złożonej z całej generacji intelektualistów i artystów, często wybitnych, a jednak zapomnianych. Generacji, którą muzykolog Tadeusz Kaczyński określił terminem „zgubione pokolenie”. Na szczęście, od około 1989 roku, stopniowo zaczęto włączać twórczość kompozytorów emigracyjnych w ogólną historię muzyki polskiej, co również przyczyniło się do wzrostu zainteresowania Maciejewskim. Obecnie jego utwory coraz silniej doceniane są przez wykonawców, muzykologów i miłośników muzyki.

Projekty zostały dofinansowane w ramach programu „Kultura Cyfrowa” ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Prezentacja obu portali odbędzie się na platformie zoom: https://us04web.zoom.us/j/76732024573?pwd=V2ZJa1hBdmJGK0JqZVdyQWNIUzRaUT09  

W razie problemów z logowaniem prosimy pisać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dwaj Regameyowie - ojciec i syn - na płycie z serii „Muzyka polska dzisiaj”

RegamejOstatnia płyta wydana w roku 2020 przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” jest wyjątkowa, choćby dlatego, że złamana tu została zasada, w myśl której każde wydawnictwo miało być poświęcone tylko jednemu kompozytorowi, tworząc jego monograficzną, muzyczną wizytówkę. Tym razem wydawca zrobił wyjątek – ze względu na wyjątkowe relacje i losy dwóch postaci – i pozwolił, by z okładki spoglądał, oprócz znanego nam (choć nadal zbyt słabo) „polskiego kompozytora szwajcarskiego” Konstantego Regameya, również... jego ojciec, Konstanty Kazimierz, kompozytor nieznany dotąd właściwie zupełnie, który działał głównie w dalekiej Ukrainie, a w roku 1938 został skazany przez reżim radziecki na śmierć.

Pomysłodawcą projektu, autorem eseju do płyty i wykonawcą niezliczonych działań o charakterze badawczym, organizacyjnym i redakcyjnym jest Jerzy Stankiewicz, który badaniu życia i twórczości obu Regameyów (a także popularyzacji odkrywanych dzieł i kontekstów) poświęcił wiele lat.

Do udziału w projekcie zaprosił dwie gwiazdy – siostry: Olgę Pasiecznik (sopran) i Natalię Pasiecznik (fortepian). Wykonały one repertuar, na który złożyły się pieśni i romanse oraz utwory fortepianowe obu Regameyów. Nagrania dokonała w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w sierpniu 2020 roku Ewa Guziołek.

Książeczka zawiera eseje z zakresu dwóch dziedzin: muzykologii (Jerzego Stankiewicza) i historii literatury (Anny Bednarczyk) - po polsku i po angielsku, a także teksty pieśni w językach oryginalnych (polski i rosyjski) i tłumaczeniach na języki polski i angielski. Przekłady tekstów poetyckich są dziełem Anny Bednarczyk i Marty Kaźmierczak.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Płyta powstała również dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a Partnerem była firma Repliq Media Sp. z o.o., której wydawca niniejszym dziękuje za bezcenne wsparcie na wszystkich etapach produkcji. Współproducentem nagrania muzycznego i wydania płyty jest Program 2 Polskiego Radia.

Płyty wydawane przez Związek Kompozytorów Polskich przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego egzemplarza może korzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

POCZYTAJ WIĘCEJ: TUTAJ

Materiały z "Warszawskiej Jesieni" dostępne w nowym portalu Archiwum Cyfrowego POLMIC

WJMKiDN600 archiwalnych fotografii oraz 70 fragmentów nagrań z Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” trafiło na nowy portal Archiwum Cyfrowego POLMIC w ramach projektu "Warszawska Jesień Dostępna!".

W ciągu ostatnich lat Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC realizuje program pełnej archiwizacji, digitalizacji i udostępniania zbiorów nagrań i zdjęć związanych z organizowanym przez Związek Kompozytorów Polskich Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" – najważniejszą imprezą w tej dziedzinie w Polsce i jednym z ważniejszych tego typu wydarzeń w Europie i na świecie. Unikatowe fotografie oraz nagrania dźwiękowe dokumentujące festiwal w ciągu już ponad 60 lat jego istnienia to prawdziwe dziedzictwo narodowe, odzwierciedlające historię polskiej kultury muzycznej drugiej połowy XX wieku, uwieczniające jej twórców i prezentujące ich najważniejsze dzieła. Celem naszych działań jest uchronienie archiwalnych materiałów od nieuchronnej degradacji oraz udostępnienie ich szerokiej publiczności.

Na potrzeby prezentacji zdigitalizowanych zbiorów w 2020 roku powstało Archiwum Cyfrowe POLMIC – pierwsze archiwum cyfrowe poświęcone polskiej muzyce współczesnej. W ramach ubiegłorocznego projektu udostępniliśmy w nim niespełna 700 obiektów. Prezentowane fotografie to przede wszystkim dokumentacja festiwalowych koncertów oraz wydarzeń towarzyszących w obiektywie Andrzeja Glandy – fotografa współpracującego z "Warszawską Jesienią" w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. W portalu znajdziemy także fragmenty rejestracji dźwiękowych z festiwalowych koncertów w latach 1962 i 1963. Nasze cyfrowe zbiory będą się nieustannie powiększać wraz z postępem procesu digitalizacji.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zapraszamy do Archiwum Cyfrowego POLMIC: http://www.archiwumcyfrowe.polmic.pl/

Roman Maciejewski - na dwa fortepiany

okladka

W ramach zainicjowanej w roku 2013 serii „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” Związek Kompozytorów Polskich wydał w ubiegłym roku kolejne trzy płyty. Pierwsza z nich, zawierająca monumentalną Missa pro nobis Romana Bergera i bardzo ważna dla kompozytora (specjalnie do książeczki tego wydawnictwa napisał tekst będący podsumowaniem jego pracy i filozofii), zdążyła – na szczęście – trafić do jego rąk przed śmiercią w grudniu 2020 roku. Kolejne dwie płyty zostały poświęcone dwóm wielkim postaciom, których twórczość rozwijała się w kilku epokach, a rozpoczęła już w dwudziestoleciu międzywojennym: Romanowi Maciejewskiemu i Konstantemu Regameyowi.

Płyta z muzyką Maciejewskiego (o numerze katalogowym polmic 161) zawiera komplet „drobnych” utworów na dwa fortepiany tego kompozytora: Oberek (1943), cztery Negro Spirituals (1943), Mazurek (1948), Kołysankę (1938), Tarantelę (1938) oraz Tańce szwedzkie (sześć miniatur z lat 1940–1942). Wykonawcą wszystkich utworów na płycie jest Chopin Piano Duo w składzie Anna Boczar i Bartłomiej Kominek; nagrania dokonała firma DUX Recording Producers w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w dniach 29 września – 1 października i 24–25 listopada br. Esej do płyty napisała Marlena Wieczorek – autorka monografii kompozytora wydanej w Poznaniu (Wydawnictwo PTPN) w roku 2008.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Płyta powstała również dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a Partnerem ZKP była Repliq Media Sp. z o.o., której wydawca niniejszym dziękuje za bezcenne wsparcie na wszystkich etapach produkcji.

Płyty wydawane przez Związek Kompozytorów Polskich przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego egzemplarza może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Ruszyła strona Archiwum Cyfrowego POLMIC

ArchiwumW styczniu ruszyła nowa strona internetowa Archiwum Cyfrowego POLMIC. Portal powstał w celu prezentacji materiałów archiwalnych i dokumentacyjnych Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Udostępniamy w nim wybrane fotografie, partytury, nagrania oraz książki i artykuły, których liczba nieustannie rośnie wraz z postępem procesu digitalizacji.

Archiwum Cyfrowe POLMIC to pierwsze archiwum cyfrowe poświęcone polskiej muzyce współczesnej. Znajdziemy w nim dokumentację fotograficzną początkowych lat działalności Związku Kompozytorów Polskich oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, a także zdjęcia portretowe artystów związanych ze środowiskiem muzycznym. Badaczy oraz wykonawców z pewnością zainteresują wersje poglądowe partytur utworów kompozytorów polskich ze zbiorów Biblioteki-Fonoteki POLMIC, między innymi kompozycji, które nigdy nie zostały wydane przez profesjonalne wydawnictwa.

Na stronie można będzie wysłuchać udostępnionych w całości bądź we fragmentach archiwalnych nagrań z Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” oraz innych wydarzeń organizowanych przez ZKP. Większość z nich nigdy nie została wydana komercyjnie, a niektóre ukazały się jedynie we własnych edycjach ZKP, dystrybuowanych w ograniczonym nakładzie. W portalu zaprezentujemy także publikacje towarzyszące organizowanym przez nas festiwalom, koncertom i innym wydarzeniom oraz artykuły dotyczące muzyki współczesnej.MKiDN

Projekt Archiwum Cyfrowego POLMIC dofinansowano w ramach programu „Kultura Cyfrowa” ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Nowy portal dostępny jest pod adresem: http://www.archiwumcyfrowe.polmic.pl/

Roman Maciejewski — utwory na dwa fortepiany

MaciejewskiProjekt „Roman Maciejewski — utwory na dwa fortepiany" powstał dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura w sieci".

Projekt poświęcony jest promocji muzyki polskiej, kompozycji na duet fortepianowy, a w szczególności podkreśleniu ważnej roli jaką odgrywał w polskim życiu muzycznym Roman Maciejewski.

Projekt obejmuje nagrania audio-video takich utworów Romana Maciejewskiego, jak Mazurek, Kołysanka, Tarantella, cykl Negro spirituals, Deep River, Listen to the Lambs, Sometimes I feel like Motherless Child oraz I want to be ready. Utwory zaprezentowało Chopin Piano Duo w składzie: Anna Boczar i Bartłomiej Kominek.

Nagrania dokonano we wrześniu 2020 w Sali Koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Reżyserem nagrania jest Małgorzata Polańska (DUX). Obraz - Grzegorz Kućmierz (Agencja Artystyczna „Presto").

Nagranie dostępne jest na stronie www.youtube.com/watch?v=-ocngeRpR2w 

Jubileuszowa płyta Romana Bergera

7_nurtow

Na 90. urodziny swojego Członka Honorowego Romana Bergera Związek Kompozytorów Polskich – we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i dzięki wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS – wydał płytę CD zawierającą monumentalne dzieło kompozytora-filozofa zatytułowane Missa pro nobis.

Roman Berger urodził się w roku 1930 na Zaolziu, w rodzinie założyciela polskiego zboru ewangelickiego w Czeskim Cieszynie, działacza społecznego, doktora teologii, więźnia obozów w Auschwitz i Dachau – Józefa Bergera. Po maturze w Polskim Gimnazjum w Czeskim Cieszynie (1949) rozpoczął studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach (obecnie Akademia Muzyczna). Uczył się gry na fortepianie pod kierunkiem Marty Furmanik oraz teorii u Jana Gawlasa. W roku 1952 został zmuszony do przeniesienia się wraz z rodziną do Bratysławy. Tam ukończył studia pianistyczne (1956) i kompozytorskie (1965) w klasie Dezidera Kardoša – z wyróżnieniem. Nigdy nie wrócił na stałe do Polski, a Słowacja stała się jego drugą ojczyzną.

W eseju przeznaczonym do niniejszej płyty kompozytor napisał: Wiadomość (poufna), że Związek Kompozytorów Polskich wyda moją Missa pro nobis na CD, bardzo mnie poruszyła. [...] Muzyki „poważnej” (o pop nie mówiąc), zwłaszcza sakralnej, nie komponujemy dla siebie ani dla przyjemności („żeby było ładnie”, jak mówi „Emigrant” Sławomira Mrożka). Pojąłem więc tę wiadomość jako przejaw solidarności władz ZKP, z prezesem dr. Mieczysławem Kominkiem na czele, z przesłaniem utworu, którego intencją była zgodność z „przykazaniem” św. Jana Pawła II wypowiedzianym w 50. rocznicę Holokaustu (cytuję z pamięci): „Nawet dziś śmie człowiek śpiewać, pod warunkiem że jego śpiew będzie lamentem, protestem, albo wyrazem nadziei”.

Projekt zrealizowany we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Płyty wydawane przez POLMIC przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

 

www.droba.polmic.pl – nowy portal poświęcony teoretykowi i krytykowi muzycznemu Krzysztofowi Drobie

Kultura_w_sieci_2020_300Z inicjatywy członków komisji programowej MFMW „Warszawska Jesień”, dzięki staraniom Związku Kompozytorów Polskich i uruchomionemu po wybuchu pandemii COVID-19 programowi MKiDN „Kultura w sieci”, w ramach serwisu Polmic.pl został zbudowany i otwarty nowy portal, po raz pierwszy poświęcony teoretykowi i krytykowi muzycznemu: Krzysztofowi Drobie – www.droba.polmic.pl.

Pierwszy publiczny pokaz strony odbył się podczas 49. Konferencji Muzykologicznej Związku Kompozytorów Polskich 26 października 2020 na platformie wirtualnej organizatora konferencji – Akademii Muzycznej w Krakowie. Prezentacja – tak jak cała konferencja – transmitowana była w czasie rzeczywistym na otwartym kanale Vimeo.

Jest tu bogactwo materiałów i wielka różnorodność - można poczytać, posłuchać nagrań: audycji radiowych, prywatnych wspomnień, ciekawej muzyki w świetnych wykonaniach, są zdjęcia i minifilmiki do oglądania, dzięki którym można się poczuć jak na spotkaniu wspominkowym. Jest troszkę najnowszej historii naszego muzycznego życia. Z Krzysztofem Drobą nie trzeba się zgadzać. Na pewno była to (lub jest?) postać, z którą warto dyskutować - choćby w myślach, we własnym fotelu.

Związek Kompozytorów Polskich serdecznie dziękuje wszystkim osobom i instytucjom, których pomoc i zaangażowanie pomogły w realizacji projektu, a przede wszystkim:

• Kancelarii Prezydenta Republiki Litwy – za udostępnienie fotografii z uroczystości wręczenia odznaczeń państwowych;
• Kolegom z Litewskiego Związku Kompozytorów, a w szczególności PP. Rucie Stanevičiūtė, Onutė Narbutaitė, Vytautasowi Landsbergisowi oraz Feliksowi Bajorasowi – za nieocenioną pomoc w udokumentowaniu działań Krzysztofa Droby związanych z muzyką litewską oraz cenne wspomnienia;
• Ekspertom w osobach prof. prof. Teresy Maleckiej i Eugeniusza Knapika – za wsparcie; • PP. Ewie Jensen, Marii Wiktorii Hübner, Kazimierzowi Płoskoniowi – za udostępnienie materiałów zdjęciowych;
• Kompozytorom, wykonawcom oraz Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu – za zgodę na udostępnienie nagrań utworów dedykowanych Krzysztofowi Drobie;
• wszystkim, którzy zechcieli podzielić się swymi wspomnieniami o Krzysztofie Drobie.

Szczególnie jesteśmy wdzięczni Panu Bogusławowi Drobie, Bratu Krzysztofa Droby – za życzliwość, podzielenie się wspomnieniami oraz udostępnienie materiałów z archiwum rodzinnego.

Partnerzy projektu: Akademia Muzyczna w Krakowie, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Litewski Związek Kompozytorów i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Więcej o budowie portalu w zakładce "O projekcie".

Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC stworzy katalog utworów związanych z szeroko pojętą tematyką olimpijską

POLMICW związku ze współpracą Związku Kompozytorów Polskich z Polskim Komitetem Olimpijskim Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zamierza stworzyć katalog utworów związanych z szeroko pojętą tematyką olimpijską, co ułatwi wytypowanie kandydatów do nagrody Wawrzyn Olimpijski.

To specjalna nagroda Polskiego Komitetu Olimpijskiego – ustanowiona w 1967 roku – jako wyraz uznania i szacunku dla polskich twórców kształtujących humanistyczne wartości sportu i jego wizerunek w społeczeństwie. Nagrody przyznawane są w czteroletnich cyklach olimpijskich, w różnych dziedzinach twórczości. Wśród laureatów znajdują się przedstawiciele sztuk plastycznych, muzycy, literaci, filmowcy, fotograficy, architekci, którzy za całokształt swojej twórczości lub konkretne dzieło, otrzymują medal „Wawrzyn Olimpijski” zaprojektowany przez artystę rzeźbiarza Stanisława Sikorę. Pielęgnowanie przez Polski Komitet Olimpijski tradycji łączenia sztuki ze sportem podkreśla znaczenie kultury i sztuki w szerzeniu idei olimpijskiej. Prestiżową nagrodą uhonorowano m. in. Krzysztofa Pendereckiego i Wojciecha Kilara.

Prosimy uprzejmie o nadsyłanie danych o dziełach muzycznych (tytuł, kompozytor, rok powstania, obsada, czas trwania itp.) odnoszących się do ruchu olimpijskiego, sportu, pokoju i podobnych tematów do 18 stycznia 2021 roku na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.