polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją
28 lutego 2018, Warszawa
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

nasze projekty

Pierwsza płyta z Kroniki "Warszawskiej Jesieni" 2013 już podczas festiwalu!

Nagraniem kompozycji José Maríi Sáncheza-Verdú - pierwsza płyta Kroniki Dźwiękowej „Warszawska Jesień 2013”Od czwartku 26 września 2013 roku wraz z książką programową „Warszawskiej Jesieni” sprzedawana będzie płyta z nagraniem utworu Libro de las estancias José Maríi Sáncheza-Verdú z sobotniego, festiwalowego koncertu (21 września 2013).

Libro de las estancias (Księga komnat) to jedna z najważniejszych propozycji tegorocznego festiwalu „Warszawska Jesień”. Jest rodzajem metaforycznej pielgrzymki (kompozycja, którą się zwiedza). To dzieło wokalne, instrumentalne, elektroniczne, świetlne i przestrzenne zarazem, przeznaczone na kontratenor, głos arabski, dwa bliźniacze chóry i takież grupy instrumentów, auraphon (gongi i tam-tamy z umieszczonymi tuż za nimi głośnikami pobudzającymi je do drgania) i live electronics. Głosy solowe zrealizują Carlos Mena i Marcel Pérès, zaś przestrzenną projekcję dźwięku elektronicznego – specjaliści ze Studia Eksperymentalnego we Fryburgu. Rozmieszczonymi w przeciwległych końcach wielkiej hali Soho Factory chórami (Camerata Silesia) i zespołami (Orkiestra Muzyki Nowej) zadyrygują Szymon Bywalec oraz sam kompozytor.

Płyta z nagraniem kompozycji José Maríi Sáncheza-Verdú wydana przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC będzie pierwszą w ramach Kroniki Dźwiękowej „Warszawskiej Jesieni 2013”. Publikacja dostępna będzie w sprzedaży w cenie książki programowej tegorocznego festiwalu (30 zł).

Miguel Azguime - warsztaty muzyki elektronicznej na "Warszawskiej Jesieni"

Warsztaty Miguela Azguime'a - Warszawska Jesień 2013Warsztaty kompozytorskie muzyki elektronicznej, prowadzone przez Miguela Azguime’a z Portugalii, odbędą się w poniedziałek, 23 września 2013 roku o godz. 18.00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie (ul. Miodowa 22 c-d, Aula im. Ireny Kiriackiej). Wydarzenie organizowane jest przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC jako impreza towarzysząca Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Wykład, pokazy i ćwiczenia tłumaczone będą na język polski. Wstęp wolny. Współorganizacja: Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie, współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Komisja Europejska w ramach Programu "Kultura". Wydarzenie organizowane w ramach projektu „Minstrel”.

Jedną z najważniejszych propozycji tegorocznej „Warszawskiej Jesieni”, powstałą na zamówienie organizatorów festiwalu, będzie multimedialna opera A Laugh to Cry Miguela Azguime’a. Wystawiona zostanie 27 września 2013 roku o godz. 19.30 w Centrum Kultury Koneser. W A Laugh to Cry Miguel Azguime pragnie osiągnąć dynamiczne continuum łączące spektra brzmienia, harmonii, rytmu i głosu. Mowa staje się muzyką a muzyka mową. Opera przeznaczona na dwa soprany, bas, dwoje narratorów oraz zespół instrumentalny, live electronics i rozbudowaną wideoscenografię jest metafizycznym teatrem o archetypicznych problemach gnębiących ludzkość. Autorem libretta jest kompozytor, on też wystąpi – obok m. in. Frances M. Lynch i Nicholasa Isherwooda. Towarzyszyć im będzie szwedzki zespół Norbbotten Neo oraz wideo i elektronika w realizacji Miso Studio z Lisbony.

W ramach festiwalu „Warszawska Jesień” odbędzie się również spotkanie z kompozytorem – w sobotę, 28 września 2013 roku o godz. 10.00 w Austriackim Forum Kultury (ul. Próżna 7/9).

 

Czytaj więcej: Miguel Azguime - warsztaty muzyki elektronicznej na "Warszawskiej Jesieni"

Tadeusz Baird - awangardowy romantyk?

Prezentacja portalu o Tadeuszu BairdziePrezentacja nowego portalu poświęconego Tadeuszowi Bairdowi - www.baird.polmic.pl, przygotowanego przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, odbędzie się w piątek, 20 września 2013 roku o godz. 16.00 w Sali Kameralnej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie (ul. Fredry 8) jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

W spotkaniu, zatytułowanym Tadeusz Baird – awangardowy romantyk?, udział wezmą: dr hab. Iwona Lindstedt, która zaprezentuje portal, oraz Mieczysław Kominek - Dyrektor Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Gościem specjalnym będzie Pani Alina Sawicka-Baird. Kompozytora wspominać będą także Jerzy Artysz i Jerzy Kornowicz.

W części artystycznej prezentacji usłyszymy dwa utwory Tadeusza Baida: Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira w przekładzie Macieja Słomczyńskiego (1956) w autorskiej wersji na baryton i fortepian oraz Dwa kaprysy na klarnet i fortepian (1953). Wystąpią: Jerzy Artysz – baryton, Artur Pachlewski – klarnet, Bartłomiej Kominek – fortepian.

Współpraca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Współfinansowanie: MKiDN, Projekt „Minstrel”.

Czytaj więcej: Tadeusz Baird - awangardowy romantyk?

Lutosławski Across Europe - Mińsk

Lutosławski Across Europe – Mińsk W sobotę, 2 lutego 2013 roku w Sali kameralnej Narodowej Filharmonii Białoruskiej w Mińsku odbędzie się pierwszy koncert projektu „Lutosławski Across Europe”, realizowanego w ramach obchodów Roku Lutosławskiego przez Związek Kompozytorów Polskich – Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu wystąpi miński zespół Classik-Avantgarde, chór dziecięcy Punsovyja vietrasi oraz sopranistka Irina Łoj. Koncert poprowadzi Vladimir Baidov.

Zaprezentowany zostanie program złożony wyłącznie z kompozycji Witolda Lutosławskiego. Koncert rozpoczną utwory fortepianowe: Bukoliki, Inwencja, Melodia ze zbioru Trzy utwory na fortepian oraz Zasłyszana melodyjka na duet fortepianowy. Pierwszą część zakończy Mała suita w wersji na orkiestrę kameralną. Po przerwie mińska publiczności usłyszy 20 kolęd polskich na sopran, chór i orkiestrę kameralną.

Koncert jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca”.

Polska muzyka współczesna w fotografii

The Freedom of Sound. John Cage behind the Iron CurtainProjekt dotyczy stworzenia bazy zdjęć dokumentujących najważniejsze wydarzenia w polskiej muzyce współczesnej drugiej połowy XX wieku. W ramach projektu część zbioru własnego zdjęć Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC i Związku Kompozytorów Polskich została uporządkowana, skatalogowana i zdigitalizowana, stając się zalążkiem Archiwum Zdjęciowego POLMIC. Jest wśród nich dokumentacja fotograficzna festiwali „Warszawska Jesień” z unikatowymi zdjęciami kompoztorów, muzyków, orkiestr oraz zespołów polskich i z całego świata. Do zbioru zdjęć POLMIC została włączona unikatowa kolekcja zdjęć muzycznych wybitnego fotografika Andrzeja Zborskiego z lat 1960-77. Ten znany artysta przez 50 lat dokumentował najważniejsze wydarzenia muzyczne w Warszawie i w Polsce, dostarczając materiał fotograficzny redakcjom gazet i czasopism. Jego kolekcja ma bezcenną wartość dla dokumentacji polskiego życia muzycznego. Opracowane zdjęcia Witolda Lutosławskiego zostały wykorzystane do stworzenia bogatej galerii w ramach podstrony uruchomionej w grudniu 2012 z okazji Roku Witolda Lutosławskiego 2013.

broszura programowa koncertu orkiestry Leopoldinum podczas festiwalu Szinhaz (26.01.2013)Zdjęcia w postaci analogowej są obecnie wystawione przez muzeum sztuki współczesnej Ludwig Museum w Budapeszcie na wystawie The Freedom of Sound. John Cage behind the Iron Curtain (23 listopada 2012 - 17 lutego 2013). Zdjęcia w wersji cyfrowej zostały natomiast wykorzystane w 2012 roku przez Polskie Nagrania w książeczce do kolekcji płyt Witold Lutosławski. Gold Collection. Centenary Edition, a w 2013 zostaną wyeksponowane przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego na wystawie poświęconej kompozytorowi w Filharmonii Narodowej, a także przez węgierski Palace of Arts w Budapeszcie w broszurze programowej koncertu orkiestry Leopoldinum podczas festiwalu Szinhaz (26 stycznia 2013). Wybrane zdjęcia zostaną również wykorzystane przez Davida G. Tompkinsa w książce Composing the Party Line: Music and Politics in Early Cold War Poland and East Germanyst Germany, która zostanie wydana we wrześniu 2013.

Projekt został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Wydarzenia artystyczne” / priorytet: „Muzyka”.

POLMIC w europejskim projekcie New Music: New Audiences

New Music: New AudiencesKonferencja inaugurująca projekt "New Music: New Audiences" odbędzie się w Brukseli w dniach 24-25 października 2012 roku. Partnerem w projekcie jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, a uczestniczą w nim dwa polskie zespoły specjalizujące się w wykonywaniu muzyki współczesnej – Orkiestra Muzyki Nowej z Katowic pod kierunkiem Szymona Bywalca i Kwartludium w składzie: Dagna Sadkowska (skrzypce), Michał Górczyński (klarnet), Paweł Nowicki (perkusja), Piotr Nowicki (fortepian). 

New Music: New Audiences (New:Aud) to europejski projekt, promujący nowe formy docierania z nową muzyką do nowych słuchaczy. W ciągu dwóch lat trwania projektu trzydzieści jeden zespołów i szesnaście instytucji zajmujących się muzyką współczesną z siedemnastu krajów Europy będzie poszukiwać innowacyjnych sposobów przyciągnięcia publiczności do nowej muzyki. Repertuar koncertów pochodzić będzie z banku utworów, stworzonego wspólnie przez wszystkich uczestników projektu. Każdy zespół będzie grał w swoim kraju utwory zgłoszone przez zagranicznych partnerów. Pierwsze koncerty odbędą się na wiosnę 2013 roku. Koordynatorem projektu jest Związek Kompozytorów Duńskich, a jego kierownikiem - Thomas Demidoff.

 

Czytaj więcej: POLMIC w europejskim projekcie New Music: New Audiences

Koncert muzyki Romana Bergera z wręczeniem nagród ZKP

Uroczystość wręczenia Nagród Związku Kompozytorów Polskich z koncertem muzyki Romana Bergera Uroczystość wręczenia Nagród Związku Kompozytorów Polskich połączona z koncertem muzyki Romana Bergera odbędzie się w środę, 26 września 2012 roku o godz. 13.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Organizatorami wydarzenia są: Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Hudobné Centrum Slovakia i Program 2 Polskiego Radia.

Laureatami Nagród Związku Kompozytorów Polskich zostali: Sławomira Żerańska-Kominek – za wybitną twórczość naukową poszerzającą zakres badawczy muzykologii, Roman Berger – za wybitną twórczość kompozytorską i inspirujące prace z dziedziny filozofii i teorii muzyki oraz Cezary Duchnowski – za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki elektronicznej i działalność dydaktyczną. Ponadto przyznane zostały Nagrody Honorowe ZKP, które w tym roku otrzymali: Ewa Michnik – za liczne, w tym premierowe, wykonania współczesnych oper polskich, Festiwale Opery Współczesnej organizowane przez Operę Wrocławską oraz wkład w odnowę muzycznych form scenicznych, Olga Pasiecznik – za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskich kompozytorów XX i XXI wieku oraz Jan Topolski i zespół redakcyjny magazynu o muzyce współczesnej „Glissando” – a niezłomność w prowadzeniu czasopisma, poszerzanie kręgu odbiorców nowej muzyki, promocję twórczości kompozytorskiej i pobudzanie ruchu intelektualnego w środowisku artystycznym.

Podczas uroczystości wręczone zostaną również nagrody dla laureatów 53. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda. Nagrodę Główną im. Tadeusza Bairda za utwór Paroles gelées odbierze Piotr Tabakiernik, a trzy wyróżnienia - Anny Maria Puszcza (za utwór SaHarBAD), Kamil Kruk (za utwór Strzępy sny) i Dominik Lewicki (za utwór Enigma A.D. 2011).

Część artystyczną spotkania wypełni muzyka Romana Bergera, w wykonaniu słowackiego zespołu Quasars Ensemble pod kierunkiem Ivana Buffy i solistów: słowackiego śpiewaka Sergeja Kopčáka oraz polskiej śpiewaczki Urszuli Kryger. W programie koncertu znajdą się dwa utwory Romana Bergera: Tenebrae na bas i zespół kameralny do tekstu Paula Celana (2011) oraz Korczak In memoriam per mezzosoprano, flauto/piccolo, organo, timpani e quartetto d'archi (2000).

Roman Berger - członek honorowy Związku Kompozytorów Polskich - jest wybitnym kompozytorem polskim mieszkającym na Słowacji. Zajmuje się również filozofią i etyką twórczości, a także estetyką muzyki, prezentując postawę twórcy o wysokiej świadomości odpowiedzialności moralnej wobec odbiorców swojej sztuki. Jego muzyka oraz pisarstwo promują w Europie i na świecie najlepsze tradycje polskiej kultury.

Wstęp na uroczystość wręczenia nagród i koncert jest wolny. Wydarzenie odbywa się pod patronatem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

ZOBACZ: galeria zdjęćKoncert muzyki Romana Bergera z wręczeniem nagród ZKP

Kto naprawdę stworzył „Warszawską Jesień”?

Kto naprawdę stworzył „Warszawską Jesień”?Spotkanie poświęcone Kazimierzowi Serockiemu pt. Kto naprawdę stworzył „Warszawską Jesień”? odbędzie się w piątek, 21 września 2012 roku o godz. 16.00 w Sali Kameralnej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie (ul. Fredry 8).

W programie: prezentacja portalu www.serocki.polmic.pl, dyskusja i promocja płyty Polskich Nagrań, połączona z wykonaniem Suity preludiów na fortepian (1952) Kazimierza Serockiego w interpretacji Bartłomieja Kominka. W spotkaniu wezmą udział: prof. dr hab. Katarzyna Dadak-Kozicka, dr hab. Iwona Lindstedt, dr Beata Bolesławska-Lewandowska i dr Mieczysław Kominek.

Za twórców „Warszawskiej Jesieni” uważa się Tadeusza Bairda i Kazimierza Serockiego, którzy zgłosili swój pomysł na Walnym Zjeździe Związku Kompozytorów Polskich. Ale w realizacji tej idei musiało brać udział większe grono. 

„Warszawska Jesień” była głównie zasługą Związku Kompozytorów Polskich. Na wszystkie kolegia Ministerstwa Kultury, na zebrania w KC zawsze chodziliśmy we troje: Kazimierz Sikorski – prezes ZKP, Grażyna Bacewiczówna – członek prezydium i ja. To właśnie z Sikorskim i Bacewiczówną zastanawialiśmy się, w jaki sposób zacząć załatwiać naszą sprawę, jakimi argumentami operować. Wymyśliliśmy przede wszystkim, że międzynarodowy festiwal muzyki współczesnej byłby świetną okazją do skonfrontowania dorobku Wschodu i Zachodu. Oczywiście kryła się w tym sugestia, że z owej konfrontacji wyjdziemy zwycięsko. Wreszcie na początku 1956 roku decyzja zapadła. Kazimierz Sikorski powiedział mi kiedyś, że stało się to dopiero po jego osobistej rozmowie z Bierutem, gdzieś na jakimś przyjęciu. [z rozmowy Marty Ługowskiej z Jerzym Jasieńskim, w 1956 roku kierownikiem Departamentu Imprez Artystycznych i Obchodów Ministerstwa Kultury]
 

Wydarzenie towarzyszy Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Organizatorzy: Związek Kompozytorów Polskich / Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Polskie Nagrania i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
 

Polska muzyka olimpijska w 40-lecie "Ekecheirii" Krzysztofa Pendereckiego

Polska muzyka olimpijska w 40-lecie Ekecheirii Krzysztofa Pendereckiego. SpotkanieZ okazji obchodów 40. rocznicy Igrzysk w Monachium, gdzie podczas ceremonii otwarcia rozbrzmiewała Ekecheiria Krzysztofa Pendereckiego, dnia 23 września 2012 roku odbędzie się spotkanie z kompozytorem oraz polskimi olimpijczykami – uczestnikami Igrzysk w 1972 roku. Gośćmi będą: Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Rudnik, Mieczysław Kominek, Irena Szewińska, Lesław Ćmikiewicz oraz medaliści olimpijscy.

Podczas spotkania przybliżona zostanie historia Igrzysk Olimpijskich w Monachium oraz ceremoniału olimpijskiego. Krzysztof Penderecki opowie o okolicznościach powstawania Ekecheirii, a samo dzieło zostanie odtworzone oryginalnej w wersji z Monachium. Odbędzie się również promocja najnowszej płyty Turski – Spisak – Penderecki. Polska Muzyka Olimpijska, wydanej specjalnie na tegoroczne Igrzyska w Londynie przez Polskie Nagrania we współpracy z Polskim Komitetem Olimpijskim.

Podczas spotkania zostaną także wręczone 3 złote medale za zasługi dla polskiego ruchu olimpijskiego. Na zakończenie organizatorzy zapraszają na lampkę wina i zwiedzanie Muzeum Sportu.

Spotkanie, towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień”, odbędzie się w niedzielę, 23 września 2012 roku o godz.16.00 w Centrum Olimpijskim PKOl w Warszawie (ul. Wybrzeże Gdyńskie 4).

Finał projektu Polish Contemporary Music Across Europe With Friends

Kwartet AkademosKwartet Akademos oraz ON Ensemble wystąpią 14 grudnia 2011 roku w brukselskim Konserwatorim Królewskim. Koncertowi, organizowanemu przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej w ramach projektu "Polish Contemporary Music Across Europe With Friends", towarzyszyć będą wykłady i warsztaty dla młodych instrumentalistów.

Całodzienna imprezę rozpocznie próba otwarta z udziałem studentów wydziału kameralistyki. Uczestnicy pracować będą nad utworami Pawła Szymańskiego i Pierre’a Bartholomée. Warsztat połączony będzie z wykładem kompozytora na temat jego twórczości.
Utwory przygotowane podczas próby studenci zaprezentują podczas koncertu. Słowo wstępne na temat muzyki Karola Szymanowskiego wygłosi jeden z członków Kwartetu Akademos. Muzyków będzie można posłuchać podczas kończącego spotkanie koncertu polsko-belgijskiego. Na scenie oprócz kwartetu pojawi się także grupa ON Enesemble.

Program koncertu:

  • Kwartet smyczkowy nr 1 - Karol Szymanowski
  • Pięć utworów na kwartet smyczkowy - Paweł Szymański
  • Kwartet klarnetowy - Krzysztof Penderecki
  • Chant de route (światowa premiera) - Pierre Bartholomée

 
Więcej informacji - na stronie www.czterykoncerty.polmic.pl