polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją
28 lutego 2018, Warszawa
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

nasze projekty

POLMIC zaprasza na koncert muzyki polskiej w Moskwie

SNMEPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza na kolejny koncert z cyklu "Polish Contemporary Music Accross Europe with Friends", który odbędzie się 17 listopada 2011 roku w Sala Rachmaninowa w Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Wśród utworów, jakie złożą się na program koncertu, będą kompozycje Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Andrzeja PanufnikaAleksandra Nowaka. Część z nich zostanie wykonana w Rosji po raz pierwszy.

Kompozycje twórców polskich uzupełnią dzieła autorów rosyjskich – Alfreda Schnittke i Edisona Denisova. Całość programu wykona moskiewski zespół Studio for New Music Ensemble (SNM) pod batutą Igora Dronova. Grupę, specjalizującą się w klasycznej muzyce XX wieku i współczesnej, tworzą w dużej mierze absolwenci Konserwatorium Moskiewskiego. Muzycy znani są z wielu premierowych w Rosji wykonań utworów kompozytorów rosyjskich i zagranicznych, w tym Louisa Andriessena czy Helmuta Lachenmanna.

 Program koncertu:
Kwartet smyczkowy nr 2 – Karol Szymanowski
Sekstet smyczkowy "Trains of Thought" – Andrzej Panufnik (premiera rosyjska)
Dialogue na wiolonczelę i zespół instrumentalny – Alfred Schnittke
DSCH – Edison Denisov
Łańcuch 1 na 14 wykonawców – Witold Lutosławski
Przeźrocza dla 11 solistów – Witold Lutosławski (premiera rosyjska)
Ciemnowłosa dziewczyna w czarnym, sportowym samochodzie – Aleksander Nowak (premiera rosyjska)

Więcej informacji – na stronie www.czterykoncerty.polmic.pl

POLMIC zaprasza na koncert muzyki polskiej w Londynie

RPOPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza na koncert z cyklu "Polish Contemporary Music Accross Europe with Friends", który odbędzie się 25 października 2011 roku o godz. 19:30 w Cadogan Hall przy Sloane Terrace w Londynie.

Kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego (Trzy utwory w dawnym stylu), Witolda Lutosławskiego (Koncert wiolonczelowy) i Karola Szymanowskiego (Koncert skrzypcowy nr 2) oraz Petera Maxwella Daviesa (Uwertura Święty Franciszek z Asyżu) zagra słynna Royal Philharmonic Orchestra pod batutą brytyjskiego dyrygenta Christophera Austina. Solistami wieczoru będą: Jakob Kullberg (Dania) – wiolonczela i Giovanni Guzzo (Włochy/Wenezuela) – skrzypce.

Ideą projektu "Polish Contemporary Music Accross Europe with Friends" jest prezentacja polskiej muzyki XX i XXI wieku w czterech ze stolic wytypowanych do realizacji programu kulturalnego polskiej Prezydencji. Punktem wyjścia, mottem każdego koncertu, jest muzyka Karola Szymanowskiego, jako pierwszego modernistycznego kompozytora polskiego, „ojca” nowej muzyki polskiej. Po utworze Szymanowskiego przewidziane są kompozycje współczesnych kompozytorów polskich, zarówno „klasyków” nowej muzyki, jak i twórców młodego pokolenia. W programie znajdą się również utwory kompozytorów miejscowych, jako elementy koncepcji projektu „Polish Contemporary Music Across Europe with Friends”. Pierwszy z koncertów odbył się w Mińsku (5 października), a kolejne dwa - po londyńskim - będą miały miejsce 17 listopada w Moskwie i 14 grudnia w Brukseli

Więcej informacji – na stronie www.czterykoncerty.polmic.pl

POLMIC i przyjaciele z koncertami w czterech europejskich stolicach

Cztery koncerty 

Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza na cztery koncerty, organizowane w czterech europejskich stolicach w ramach projektu „Polish Contemporary Music Across Europe with Friends” – 5 października 2011 roku w Mińsku, 25 października w Londynie, 17 listopada w Moskwie i 14 grudnia w Brukseli.

Ideą projektu jest prezentacja polskiej muzyki XX i XXI wieku w czterech ze stolic wytypowanych do realizacji programu kulturalnego polskiej Prezydencji. Punktem wyjścia, mottem każdego koncertu, jest muzyka Karola Szymanowskiego, jako pierwszego modernistycznego kompozytora polskiego, „ojca” nowej muzyki polskiej. Po utworze lub utworach Szymanowskiego przewidziane są utwory współczesnych kompozytorów polskich, zarówno „klasyków” nowej muzyki, jak i twórców młodego pokolenia. W programie koncertów znajdą się również utwory kompozytorów miejscowych, jako elementy koncepcji projektu „Polish Contemporary Music Across Europe with Friends”.

Współpraca z zaprzyjaźnionymi z Polskim Centrum Informacji Muzycznej kompozytorami, muzykami i zespołami oraz organizatorami życia muzycznego i instytucjami muzycznymi jest podstawą realizacji projektu. To miejscowi menadżerowie oraz zespoły są organizatorami i wykonawcami koncertów w poszczególnych stolicach. Najwyższy poziom artystyczny projektu zapewnia z jednej strony program koncertów, z drugiej zaś udział wybitnych miejscowych zespołów i orkiestr.

Koncerty adresujemy zarówno do profesjonalistów muzycznych – muzyków, muzykologów, organizatorów życia muzycznego, krytyków i dziennikarzy, jak i do melomanów czy przypadkowych słuchaczy koncertów muzyki poważnej. Obok działań artystycznych i promocyjnych przewidujemy również aktywność „edukacyjną”, na którą złożyłyby się wykłady o muzyce polskiej, które poprowadzą miejscowi muzykolodzy i publicyści.

Na szczególną uwagę zasługuje zaangażowanie, a nawet entuzjazm naszych partnerów w odpowiedzi na zaproszenie do współpracy. Zamierzamy nadać koncertom uroczysty charakter, zapraszając wybitnych przedstawicieli miejscowej elity kulturalnej, a także organizując, we współpracy z miejscowymi polskimi placówkami kulturalnymi i dyplomatycznymi, recepcje po koncertach.

ODWIEDŹ stronę internetową projektu - www.czterykoncerty.polmic.pl

Zasłuchani w muzyczne orędzie Prezydenta Chorwacji

Ivo Josipović - koncert 23 września 2011 na Zamku Królewskim w WarszawieTo historyczne wydarzenie w krajowym życiu koncertowym. Na zaproszenie Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC 23 września 2011 roku przybył do Warszawy Prezydent Republiki Chorwacji Ivo Josipović, by na Zamku Królewskim zaprezentować swoje kompozycje.

Już Henryk VIII czy Fryderyk Wielki pisali muzykę w zaciszu swych komnat. W dwudziestym wieku zdarzyły się co najmniej dwa podobne przypadki – gdy pianista i kompozytor Ignacy Jan Paderewski został premierem Polski, a muzykolog Vytautas Landsbergis stanął na czele niepodległego Państwa Litewskiego. Do tego elitarnego grona prominentnych polityków zajmujących się muzyką dołączył niedawno Ivo Josipović. W 1983 roku otrzymał dyplom Akademii Muzycznej w Zagrzebiu w klasie kompozycji. Na swoim koncie ma ponad 50 utworów na instrumenty solo, orkiestrę kameralną i symfoniczną, nagranych na dziesiątkach płyt. Jego Samba da Camera została wyróżniona m.in. prestiżową nagrodą Europejskiej Unii Nadawców. Od 1991 roku Ivo Josipović pełnił obowiązki dyrektora festiwalu muzyki współczesnej Biennale Zagreb – chorwackiego odpowiednika „Warszawskiej Jesieni”. Funkcję tę sprawował aż do roku 2010, gdy został wybrany prezydentem Chorwacji. Nie porzucił jednak przygody z muzyką, co więcej, w planach ma napisanie swej pierwszej opery, sławiącej losy Johna Lennona. Polityka nie ma wpływu na to, co piszę. Przynajmniej na poziomie świadomości – zdradza.

Podczas jedynego w Polsce koncertu monograficznego poświęconego Ivo Josipovićowi zaprezentowano pięć jego utworów o zróżnicowanym charakterze. Wieczór otworzyła wspomniana Samba da Camera na smyczki, pełna rytmicznych i melodycznych aluzji przenoszących słuchaczy w atmosferę brazylijskiej festy. Lekką, zabawną naturę kompozycji znakomicie oddali członkowie Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. W zupełnie inny nastrój wprowadziła słuchaczy Żałobna pieśń na skrzypce (Janusz Wawrowski) i fortepian (Bartłomiej Kominek). Kompozytor odmalował tam atmosferę melancholii, przechodzącej od rozpaczliwego krzyku po stan chwilowego ukojenia. W okazałych wnętrzach Sali Wielkiej rozbrzmiewały także utwory fortepianowe w wirtuozowskim wykonaniu Kominka: preludium Gra szklanych paciorków – jedna z najpopularniejszych kompozycji Ivo Josipovića – oraz późniejszy, bardziej dojrzały Jubilus. Nieposkromiona radość powróciła w utworze Dernek na dwa fortepiany (Bartłomiej Kominek, Paweł Kubica) i orkiestrę. Wyrażona ona została m.in. w beztroskim motywie granym na flecie prostym przez... dyrygenta przy wtórze gwiżdżących członków orkiestry. Brawurowy utwór zebrał gorące owacje i zabrzmiał ponownie na bis. Nie jest to muzyka absolutna, jest dostępna dla szerokiej publiczności, charakteryzuje się dowcipem, humorem, dystansem wobec awangardowych nowinek – ujął trafnie w wywiadzie dla PAP dyrektor Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Mieczysław Kominek.

Kolejnego dnia Ivo Josipović zawitał do Pałacu Tyszkiewiczów Potockich Uniwersytetu Warszawskiego, by opowiedzieć o zaangażowaniu muzyki w debaty publiczne podczas konferencji „Muzyka i Polityka”. Uświetnił też swoją obecnością finałowy koncert 54. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Marek Dolewka 

Zobacz GALERIĘ ZDJĘĆZasłuchani w muzyczne orędzie Prezydenta Chorwacji

Prezydent Republiki Chorwacji Ivo Josipović na swoim koncercie w Warszawie

Koncert Prezydenta Republiki ChorwacjiNadzwyczajny koncert muzyki Prezydenta Republiki Chorwacji Ivo Josipovića z jego udziałem odbędzie się w piątek, 23 września 2011 roku, o godz. 19.30 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. To niespotykane w skali międzynarodowej wydarzenie w świecie muzyki i polityki, o randze niemal historycznej. Nie zdarzył się bowiem w historii Europy tak wyjątkowy splot okoliczności, by urzędujący prezydent państwa był jednocześnie czynnie działającym kompozytorem, i to – trzeba podkreślić – świetnym kompozytorem.

Mieczysław Kominek, dyrektor Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC: Kiedy w kwietniu tego roku, podczas spotkania z Prezydentem Ivo Josipovićem w Zagrzebiu zaproponowałem zorganizowanie jego koncertu w Polsce, nawet nie przypuszczałem, że przyjmie moje zaproszenie. Tymczasem nie tylko się zgodził, ale odniósł się do tego pomysłu z prawdziwym entuzjazmem. Zaproponowaliśmy program koncertu i jego wykonawców, a Prezydent Josipović zmienił swój kalendarz tak, by we wrześniu być w Warszawie. Do Polski przyleci prosto z Nowego Jorku, gdzie uczestniczyć będzie w Zgromadzeniu Ogólnym ONZ.

Podczas jedynego w Polsce koncertu Prezydenta Chorwacji usłyszymy aż pięć jego kompozycji: żartobliwą, przepełnioną spontaniczną radością charakterystyczną dla muzyki Josipovića Sambę da Camera na smyczki (1985), inspirowane powieścią Hermanna Hessego preludium fortepianowe Gra szklanych paciorków (1986), również fortepianowy, wyrafinowany brzmieniowo Jubilus (1992), melancholijną Żałobną pieśń na skrzypce i fortepian (1994) oraz Dernek na dwa fortepiany, perkusję i smyczki (1988), w którym „muzyczny humor skrzy się wszystkimi kolorami”. Wystąpią pianiści Bartłomiej Kominek i Paweł Kubica, skrzypek Janusz Wawrowski oraz jeden z najwybitniejszych zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej – Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.

Ivo Josipović, Prezydent Republiki Chorwacji, kompozytor, były Sekretarz Generalny Związku Kompozytorów Chorwackich i dyrektor festiwalu muzyki współczesnej Biennale Zagreb, gościć będzie w Warszawie na zaproszenie Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Podczas tej nieoficjalnej wizyty weźmie także udział w Konferencji „Muzyka i polityka”, obok innych kompozytorów, polityków i administratorów z całej Europy i Stanów Zjednoczonych (24 września, godz. 10.00-17.30, Sala Balowa Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich Uniwersytetu Warszawskiego, Krakowskie Przedmieście 32).

Patronat honorowy nad koncertem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski.

Wstęp wolny. Bezpłatne zaproszenia na koncert do odbioru od 19 września 2011 roku w Punkcie Informacyjnym Zamku Królewskiego.

Czytaj więcej: Prezydent Republiki Chorwacji Ivo Josipović na swoim koncercie w Warszawie

Muzyka i polityka

Konferencja "Muzyka i polityka" - Warszawa, 24 września 2011Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zorganizowało w dniach od 20 do 25 września 2011 roku w Warszawie i Radziejowicach International Association of Music Information Centres IAMIC Annual Meeting.

POLMIC jest od roku 1998 członkiem tego prestiżowego stowarzyszenia, zrzeszającego 48 narodowych centrów informacyjnych z całego świata. Powierzenie nam roli gospodarza Dorocznego Spotkania jest dowodem uznania międzynarodowej społeczności muzycznej dla polskiego środowiska muzyki współczesnej i rangi Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC w nowoczesnym świecie informacji muzycznej. Podczas roboczych spotkań omówione zostały sprawy wewnętrzne organizacji, a także rola narodowych centrów informacji muzycznej w strukturze życia publicznego poszczególnych krajów oraz miejsce wyznaczane im przez polityków. IAMIC Annual Meeting Warsaw 2011 odbył się podczas Prezydencji Polski w Unii Europejskiej, wpisując się dobrze w kalendarz wydarzeń uświetniających tę okoliczność.

Jednym z elementów Dorocznego Spotkania IAMIC była Konferencja poświęcona wybranym problemom muzyki współczesnej. Tematem tegorocznej Konferencji była „Muzyka i polityka”. Odbyła się ona w sobotę, 24 września 2011 roku w godzinach od 10 do 17.30 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów Potockich Uniwersytetu Warszawskiego przy Krakowskim Przedmieściu 32.

Wystąpienia zaproszonych gości i dyskusja dotyczyły relacji tych dwóch sfer życia społecznego, ich związków i zależności, wzajemnego oddziaływania, oczekiwań świata muzycznego wobec polityków i miejsca muzyki w ich świadomości i planach. W Konferencji „Muzyka i polityka” wzięli udział politycy związani obecnie lub w przeszłości z muzyką, muzycy zaangażowani w działania polityczne, a także ludzie realizujący politykę w sferze kultury. Przybył prezydent Chorwacji – kompozytor Ivo Josipowicz, były prezes Związku Kompozytorów Chorwackich i dyrektor prestiżowego festiwalu muzyki współczesnej „Biennale Zagreb”, Hugo De Greef – doradca flandryjskiego ministra kultury i Hakko Pekka – attache kulturalny ambasady Finlandii w Waszyngtonie. Obecni byli kompozytorzy – „klasyk” muzyki zaangażowanej politycznie i społecznie Frederic Rzewski oraz reprezntujący młodsze pokolenie takich twórców David T. Little.

ArtMusFair 2010 - europejscy tworcy w Warszawie

ArtMusFair - Warsaw 2010Przedstawiciele 34 krajów i 78 instytucji muzycznych z całego świata wezmą udział w III Konwencji Muzyki Współczesnej ArtMusFair, która odbędzie się w dniach 22-25 września 2010 roku w Warszawie. Wśród uczestników wydarzenia są reprezentanci m.in. stowarzyszeń kompozytorów z Albanii, Austrii, Białorusi, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niemiec, Grecji, Holandii, Węgier, Islandii, Irlandii, Włoch, Łotwy, Norwegii, Portugalii, Rumunii, Serbii, Słowenii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Turcji i Wielkiej Brytanii oraz wiodących europejskich organizacji: International Music & Media Centre z Austrii, European Composer & Songwriter Alliance z Belgii, European Music Council z Finlandii, Film Composer Society z Francji, Alliance of Popular Music Composers in Europe z Włoch, European Orchestra Federation, festiwali „Weimar Spring New Music Days” i „Days of Macedonian Music”.

ArtMusFair jest corocznym wydarzeniem organizowanym od 2008 roku pod egidą European Composers’ Forum, miejscem spotkań, dyskusji i wymiany poglądów oraz formułowania opinii i postulatów wszelkiego rodzaju uczestników życia i rynku muzycznego, działających na polu muzyki współczesnej. W ramach Konwencji odbywają się prezentacje dorobku wydawnictw muzycznych i innych organizacji związanych z muzyką współczesną: stowarzyszeń kompozytorskich, centrów informacji muzycznej oraz instytucji edukacyjnych z całej Europy. W 2010 roku większość wydarzeń związanych z Konwencją odbędzie się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, który wraz ze Związkiem Kompozytorów Polskich i Polskim Centrum Informacji Muzycznej będzie jej organizatorem. Podczas Konwencji obradować będzie Walne Zgromadzenie European Composers’ Forum oraz Zarząd International Association of Music Information Centres. Zorganizowane zostanie także Pokongresowe Forum Polskiej Muzyki Współczesnej, które podejmie dyskusję nad stanem polskiej muzyki współczesnej oraz jej twórców i wykonawców.
Odbędzie się również panel wydawców, kompozytorów i wykonawców na temat przygotowywanego przez Związek Kompozytorów Polskich europejskiego projektu „New Music for New Players – Contemporary Works for Beginners”. Jego celem będzie wydanie antologii dzieł współczesnych kompozytorów dla początkujących oraz zorganizowanie festiwalu takich kompozycji.
Podczas trwania ArtMusFair Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC realizować będzie polsko-norweski projekt poświęcony muzyce elektroakustycznej i nowym technologiom pod nazwą „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku". Złożą się na niego dwudniowa konferencja z udziałem ekspertów z całego świata, dyskusja kompozytorów muzyki elektroakustycznej, koncerty oraz interaktywna instalacja na dziedzińcu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Polskie Centrum Informacji Muzycznej zaprezentuje również koncerty organizowane w ramach europejskiego projektu "Re:New Music", którym będą towarzyszyć spotkania z kompozytorami, próby otwarte i warsztaty.

III Konwencja Muzyki Współczesnej ArtMusFair 2010

ArtMusFair - Warsaw 2010W dniach 22-25 września 2010 roku w Warszawie odbędzie się III Konwencja Muzyki Współczesnej ArtMusFair.

ArtMusFair jest corocznym wydarzeniem organizowanym od 2008 roku pod egidą European Composers’ Forum, które zrzesza 29 narodowych związków kompozytorów z całej Europy. Celem European Composers’ Forum jest troska o właściwą obecność muzyki współczesnej w kulturze Europy i jej krajów oraz reprezentacja twórców muzyki współczesnej wobec odpowiednich organów Unii Europejskiej i administracji państwowych. ArtMusFair jest miejscem spotkań, dyskusji i wymiany poglądów oraz formułowania opinii i postulatów wszelkiego rodzaju uczestników życia i rynku muzycznego, działających na polu muzyki współczesnej. W ramach Konwencji odbywają się prezentacje dorobku wydawnictw muzycznych i innych organizacji związanych z muzyką współczesną: stowarzyszeń kompozytorskich, centrów informacji muzycznej oraz instytucji edukacyjnych z całej Europy. Poprzednie dwie edycje ArtMusFair odbyły się w Helsinkach (2008) i Glasgow (2009). Na miejsce trzeciej Konwencji wybrano Warszawę – ArtMusFair wróci tym samym do miejsca, gdzie trzy lata temu, narodziła się jej idea.

W 2010 roku większość wydarzeń związanych z Konwencją odbędzie się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, który wraz ze Związkiem Kompozytorów Polskich i Polskim Centrum Informacji Muzycznej będzie jej organizatorem. Podczas Konwencji obradować będzie Walne Zgromadzenie European Composers’ Forum oraz Zarząd International Association of Music Information Centres. Zorganizowane zostanie także Pokongresowe Forum Polskiej Muzyki Współczesnej, które podejmie dyskusję nad stanem polskiej muzyki współczesnej oraz jej twórców i wykonawców. Będzie to nawiązanie do niedawnego Kongresu Kultury Polskiej.
Odbędzie się również panel wydawców, kompozytorów i wykonawców na temat przygotowywanego przez Związek Kompozytorów Polskich europejskiego projektu „New Music for New Players – Contemporary Works for Beginners”. Jego celem będzie wydanie antologii dzieł współczesnych kompozytorów dla początkujących oraz zorganizowanie festiwalu takich kompozycji.
Podczas trwania ArtMusFair Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC realizować będzie polsko-norweski projekt poświęcony muzyce elektroakustycznej i nowym technologiom pod nazwą „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku". Złożą się na niego dwudniowa konferencja z udziałem ekspertów z całego świata, dyskusja kompozytorów muzyki elektroakustycznej, koncerty oraz interaktywna instalacja na dziedzińcu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Polskie Centrum Informacji Muzycznej zaprezentuje również koncerty organizowane w ramach europejskiego projektu "Re:New Music", którym będą towarzyszyć spotkania z kompozytorami, próby otwarte i warsztaty.

Kulminacja projektu Elektronika wobec wyzwań XXI wieku

Elektronika wobec wyzwań XXI wiekuNajważniejsze wydarzenia polsko-norweskiego Elektronika wobec wyzwań XXI wieku projektu odbędą się w dniach 22-25 września w Warszawie. Polskie Centrum Informacji Muzycznej jest głównym organizatorem wydarzenia, a jego partnerami: Music Information Centre Norway (MIC Norway) i Norwegian Center for Technology in Music and the Arts (NoTAM).
Projekt dotyczy muzyki elektroakustycznej (elektroniki) w kontekście rozwoju cywilizacyjnego świata, który nabrał gwałtownego przyspieszenia na przełomie XX i XXI wieku za sprawą techniki cyfrowej oraz nowych środków komunikacji. Stawiają one nieznane wyzwania twórcom muzyki elektroakustycznej, kompozytorom, muzykom oraz inżynierom i otwierają pola nowej estetyki, nowej praktyki wykonawczej i nowej recepcji muzyki. Polscy kompozytorzy od samego początku uczestniczyli w tworzeniu nowego gatunku muzycznego. Powstałe w roku 1958 Studio Eksperymentalne Polskiego Radia było jednym z pierwszych i najważniejszych w Europie ośrodków nowej muzyki. Z upływem lat polski ośrodek tracił jednak na znaczeniu, z przyczyn ekonomicznych bowiem i uwarunkowań ustrojowych nie nadążał za gwałtownym rozwojem technologii. Wprawdzie powszechna dostepność komputerów zapewnia dzisiaj równy dostęp twórców do muzycznych aplikacji komputerowych na całym świecie, to jednak istnieje dysproporcja w możliwościach wykorzystania najnowszych technologii w Polsce.

 

We wrześniu w Warszawie Norwegian Center for Technology in Music and the Arts (NoTAM) przedstawi w formie koncertów oraz instalacji dźwiękowej swoje doświadczenia jednego z wiodących europejskich centrów badań i zastosowań nowych technologii dźwiękowych w dziedzinie muzyki. Na oddzielnym koncercie zaprezentowane zostaną utwory kompozytorów polskich. W działaniach instalacyjnych obok NoTAM weźmie również udział Stowarzyszenie Artystyczne Muzyka Centrum z Krakowa. Podczas panelowej dyskusji kompozytorzy wykonanych utworów przedstawią realizowane w nich idee. Ponadto zaproszeni goście: kierownicy najważniejszych studiów elektroakustycznych w Europie, dyrektorzy głównych festiwali muzyki elektroakustycznej, publicyści i dziennikarze skomentują podczas konferencji wyzwania, jakie stawia muzyce cywilizacja techniczna XXI wieku.

Czytaj więcej: Kulminacja projektu Elektronika wobec wyzwań XXI wieku

New Music for New Players – Contemporary Works for Beginners - call for scores

New Music for New PlayersNew Music for New Players – Contemporary Works for Beginners to nowy projekt przygotowywany przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej i Związek Kompozytorów Polskich. Celem projektu jest promocja muzyki współczesnej przeznaczonej dla dzieci i początkujących wykonawców. Pragniemy stworzyć jak najbardziej kompletny przewodnik po muzyce współczesnej dostępnej dla niezbyt zaawansowanych; interesują nas zarówno utwory wydane, jak i te, które jeszcze nie znalazły swojego wydawcy, z Polski i z zagranicy.

Prosimy wydawnictwa o przesyłanie nut opublikowanych utworów oraz kompozytorów do nadsyłania swoich prac. Interesują nas utwory solowe oraz przeznaczone dla niewielkich zespołów (nie więcej niż 6 wykonawców), dla początkujących i średnio zaawansowanych (nie tylko muzyki dla dzieci i twórczości typowo pedagogicznej), skomponowane po roku 1950 i wykorzystujące nowoczesny język muzyczny. Liczymy, że udział w naszym projekcie okaże się dobrym narzędziem promocji działalności wydawnictw i twórczości kompozytorskiej.

 Propozycje (podpisane) powinny dotrzeć do Polskiego Centrum Informacji Muzycznej nie później niż 31 lipca 2010 roku. Prosimy w wpisanie na kopercie nazwy projektu: NEW MUSIC FOR NEW PLAYERS. Spośród wszystkich nadesłanych utworów specjalnie powołana do tego celu komisja ekspertów wybierze partytury, które wezmą udział w projekcie.

Kompozycje te zostaną:

- zaprezentowane na wystawie oraz na seminarium podczas ArtMusFair 2010;
- wykonane na festiwalu - głównym wydarzeniu w ramach projektu - Warszawa, październik/listopad 2011;
- wykorzystane jako materiał edukacyjny na warsztatach zorganizowanych przed festiwalem i po jego zakończeniu; warsztaty prowadzone będą przez doświadczonych muzyków i nauczycieli zainteresowanych wykorzystywaniem nowej muzyki w swoich procesach nauczania;
- włączone do multimedialnej antologii pomyślanej jako wprowadzenie do muzyki współczesnej dla początkujących.

W miarę możliwości chcielibyśmy kontynuować projekt w następnych latach jako festiwal doroczny, a także - zorganizować podobne wydarzenia w innych krajach.

Wszystkich wydawców, kompozytorów i miłośników muzyki współczesnej zapraszamy jednocześnie do udziału w 3rd New Music Convention ArtMusFair 2010, wydarzeniu, które będzie się odbywać we wrześniu 2010 roku podczas festiwalu "Warszawska Jesień" w Warszawie. W jego ramach zostanie zorganizowany panel dyskusyjny poświęcony problemom organizacyjnym związanym z projektem, a także dyskusji merytorycznej na temat współczesnej twórczości dla początkujących.

Wydawców i inne instytucje zaangażowane w promocję współczesnej twórczości kompozytorskiej zapraszamy również do zorganizowania własnego stoiska w ramach ArtMusFair.