polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Z Sewilli i ogrodów Aranjuez”
20 stycznia 2018, Warszawa
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

nasze projekty

Zostań naszym fanem na Facebooku!

POLMIC na Facebooku!

 

POLska Muzyka Inspiruje Codziennie!

Kilka dni temu uruchomiliśmy nasz profil na znanym portalu Facebook. Zachęcamy do odwiedzenia naszej wizytówki i do zostania fanem POLMICu! Jednocześnie mamy świadomość, że być może uda nam się w ten sposób stworzyć nie tylko "społeczność" sympatyków naszego serwisu www.polmic.pl, ale również wszystkich miłośników muzyki polskiej, nie tylko współczesnej. Zapraszamy!

wejdź na stronę POLMIC na Facebooku i zostań naszym fanem !

 

 

Raport o rynku muzycznym w Polsce 2008

Raport 2008Zachęcamy Państwa do zapoznania się z raportem na temat rynku muzycznego w Polsce, opracowanym przez Aleksandrę Jagiełło-Skupińską. Materiał koncentruje się na rynku fonograficznym, ze szczególnym uwzględnieniem sektora muzyki poważnej. Można w nim znaleźć również dane dotyczące muzyki cyfrowej w internecie, ściągania plików muzycznych na telefony komórkowe, nadawców radiowych i telewizyjnych, organizacji zbiorowego zarządzania, życia muzycznego i wydawców nutowych. Raport obejmuje dane z 2007 roku.

„Znaczenie polskiego rynku muzycznego dla rynku światowego czy europejskiego jest niewielkie. W porównaniu z wiodącymi rynkami światowymi, jak USA, Japonia, UK, Niemcy czy Francja, wartość polskiego rynku jest niska. W Rankingu Światowym opublikowanym przez Międzynarodową Federację Przemysłu Fonograficznego (IFPI) Polska zajmuje 24 miejsce pod względem wartości sprzedaży płyt, 36 miejsce pod względem sprzedaży muzyki cyfrowej, i 28 miejsce pod względem wartości praw wykonawczych. (…)

Polski rynek fonograficzny jest zdominowany przez cztery główne koncerny fonograficzne, tak zwane „majors”, których łączny udział rynkowy wynosi około 75%. Są to: Universal Music Polska, EMI Music Poland, Sony BMG Music Entertainment i Warner Music Poland. Pod tym względem sytuacja na rynku polskim jest odzwierciedleniem sytuacji na światowym rynku muzycznym. Z wymienionymi koncernami konkuruje kilkaset małych krajowych firm fonograficznych, dysponujących ograniczonymi środkami na promocję i niewielkimi katalogami wykonawców. Duża część z nich nie posiada własnego systemu dystrybucji, więc musi polegać na dystrybucji za pośrednictwem majors. Ta sytuacja powoduje, że majors posiadają kontrolę nad dystrybucją wielu niezależnych firm. Tylko kilka z krajowych wytwórni posiada udziały w rynku muzycznym przekraczające 1%. Charakterystyczne dla polskiego rynku jest to, że w ostatnim roku wzrosła sprzedaż płyt – jest to kierunek przeciwny do trendu światowego, gdzie notuje się ciągły spadek sprzedaży płyt przy jednoczesnym wzroście sprzedaży muzyki cyfrowej. (…)

Nagrania muzyki poważnej stanowią 10% pod względem wartości wszystkich sprzedanych nagrań w Polsce. W porównaniu do ogólnej sytuacji na krajowym rynku fonograficznym segment sprzedaży muzyki klasycznej charakteryzuje się mniejszą koncentracją – jest to część rynku, na której majors mają najsłabszą pozycję. Pomimo ich dominacji, krajowi wydawcy nagrań stanowią dla nich silną konkurencję, w przeciwieństwie do segmentów krajowego i zagranicznego czy też segmentu składanek i ścieżek dźwiękowych. (…)

W ostatnich latach stopniowo wzrasta znaczenie rynku muzyki cyfrowej w Polsce, jednak dzieje się to bardzo powoli w porównaniu do rynków Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Jest to spowodowane z jednej strony mniejszym dostępem do Internetu, szczególnie szerokopasmowego, a z drugiej wysokim poziomem piractwa internetowego. (…)

Obecność polskiej muzyki poważnej w sieci zaznacza się bardzo słabo. Możliwości Internetu nie są nawet w niewielkiej części wykorzystywane przez artystów związanych z tym rodzajem muzyki. W wyżej wymienionych sklepach internetowych można znaleźć polską muzykę poważną, rzadziej współczesną, ale znalezienie w sieci konkretnego utworu do kupienia w formie pliku muzycznego jest praktycznie niemożliwe. (…)

Pobieranie muzyki do telefonów komórkowych notuje wyraźny wzrost. Dotyczy to TrueTones / RealTones, czyli muzyki i dzwonków w formatach mp3, WMA itp. (pobieranie dzwonków monofonicznych i polifonicznych systematycznie spada). Udział powyższych kategorii w sprzedaży według ilości pobrań gwałtownie wzrosła na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Według badań przeprowadzonych przez Telecom Media na próbie reprezentatywnej 32000 osób, kobiety pobierają więcej muzyki niż mężczyźni (57%), najwięcej muzyki pobierają osoby w wieku 20-30 lat, posiadające średnie wykształcenie, mieszkające na wsi. Najwięcej muzyki klasycznej pobierają zaś osoby w przedziale wiekowym 30-40 lat (36%), z wykształceniem wyższym (50%).”

 

Przeczytaj pełny tekst: Raport o rynku muzycznym w Polsce 2008 - plik pdf

Projekt „Technologia cyfrowa w rozwoju europejskiej infrastruktury"

DMETCelem projektu „Digital Music Education and Training” (DMET) jest opracowanie, przetestowanie i wdrożenie programu edukacyjnego w zakresie rynku muzyki cyfrowej, skierowanego do osób zajmujących się profesjonalnie muzyką: kompozytorów, wykonawców, producentów i wydawców. Projekt umocni pozycję twórców europejskich, szczególnie promujących się samodzielnie, oraz małych i średnich przedsiębiorstw działających poza głównym nurtem sceny muzycznej, poprzez zapewnienie im lepszego przygotowania do wyzwań cyfrowego rynku muzycznego i rozwój nowych grup docelowych.

Partnerzy uczestniczący w projekcie:
mica – Music Information Center Austria – koordynator projektu,
IMZ – International Music and Media Centre, Austria,
MCS – Music Centre Slovakia,
IEMA – Institute for Research on Music and Acoustics, Grecja
IMPALA – Independent Music Companies Association, Belgia,
POLMIC – Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Polska.
 

Czytaj więcej: Projekt „Technologia cyfrowa w rozwoju europejskiej infrastruktury"

RE:NEW MUSIC w Polsce

Re:New Music Polskie Centrum Informacji Muzycznej organizuje pierwszą w Polsce edycję RE:NEW MUSIC – warsztatów i otwartych prób. Warsztaty zatytułowane Some thoughts about contemporary notation, especially in electronic music odbędą się w czwartek, 17 września 2009 roku w godz. 14.00-15.30 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie (ul. Miodowa 22 d, tzw. "Mała Miodowa", aula im. Ireny Kirjackiej) i będą otwarte dla publiczności (wstęp wolny). Adresowane są one zarówno do młodych kompozytorów, jak i artystów wykonawców. Poprowadzi je Gilles Gobert. Będzie to “kombinacja” teorii z praktyką: wykład kompozytora o nowej notacji zostanie połączony z prezentacją sposobów interpretacji wybranych zapisów. Uczestnicy warsztatów będą starali się również wykonać fragmenty utworów.

Otwarta próba utworu Pièce pour piano, percussions et électronique z udziałem kompozytora i zespołu KWARTLUDIUM+ odbędzie się w piątek, 18 września 2009 roku o godz. 9.00 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jeszcze tego samego dnia o godz. 22.30 w warszawskiej Filharmonii kompozycja ta zabrzmi podczas koncertu w ramach 52. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” 2009. Będzie to jednocześnie pierwszy występ zespołu KWARTLUDIUM+, otwierający serię koncertów w ramach projektu Re:New Music. Utwór belgijskiego kompozytora znalazł się w programie obok kompozycji takich znaczących twórców, jak Georges Aperghis, Eduardo Moguillansky czy Philippe Manoury. Oprócz zespołu KWARTLUDIUM+ w koncercie udział wezmą także: Agata Zubel, doskonała sopranistka i kompozytorka, Frank Wörner – baryton i Philippe Manoury – reżyser dźwięku.

plakat do pobrania - plik pdf

POLMIC na MIDEM 2009 - Relacja po targach

MIDEM 2009Kolejna edycja MIDEM - największych światowych targów rynku fonograficznego – odbyła się w dniach 18 - 21 stycznia 2009 roku w Cannes we Francji. Na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Instytut Adama Mickiewicza organizował pawilon narodowy, w którym swoją ofertę zaprezentowały polskie firmy fonograficzne i inne instytucje muzyczne. Jedną z nich było także Polskie Centrum Informacji Muzycznej. Celem całego projektu jest promocja polskiej kultury muzycznej i zapowiedź obchodów Roku Chopina 2010. W polskim pawilonie można było otrzymać informacje dotyczące: polskiej muzyki współczesnej, potencjału gospodarczego branży muzycznej w Polsce, polskiego jazzu i stanu przygotowań do obchodów Roku Chopina 2010. Polskie stoisko cieszyło się niesłabnącym zainteresowaniem odwiedzających w trakcie całych targów.

Polskie Centrum Informacji Muzycznej zaprezentowało szereg publikacji promujących polską muzykę współczesną, m.in. dotyczące "Warszawskiej Jesieni", wydawnictwa DVD o Karolu Szymanowskim i Witoldzie Lutosławskim oraz płytę specjalnie przygotowaną na MIDEM – Polish 20th and 21st Century Music. From Romanticism to New Avant-Garde z utworami Mieczysława Karołowicza, Grażyny Bacewicz, Krzysztofa Knittla, Eugeniusza Knapika, Dobromiły Jaskot i Dariusza Przybylskiego. POLMIC przygotował również materiały prasowe dla dziennikarzy obecnych na konferencji prasowej 19 stycznia, w których znalazły się między innymi płyty ze współczesną muzyką polską oraz raport o rynku muzycznym w Polsce przygotowany specjalnie na MIDEM. Przez cały czas trwania targów prezentowana też była witryna internetowa www.polmic.pl.

Zobacz ramowy plan imprez w pawilonie POLAND – plik pdf

Czytaj więcej: POLMIC na MIDEM 2009 - Relacja po targach

POLMIC na ArtMusFair - 2-4 października 2008

POLMIC i ZKP na ArtMusFairW dniach 2-4 października 2008 roku przedstawiciele Polskiego Centrum Informacji Muzycznej i Związku Kompozytorów Polskich wzięli udział w pierwszej edycji ArtMusFair – konwencji poświęconej muzyce nowej. Na ArtMusFair składały się: stoiska organizacji biorących udział w imprezie, prezentacje projektów związanych z muzyką, warsztaty na temat tworzenia i finansowania muzyki współczesnej w Europie oraz koncerty.

Impreza została zainicjowana i zorganizowana przez European Composers’ Forum, którego członkiem jest ZKP, a mogła odbyć się w Helsinkach dzięki gościnności Finnish Composers’ Society. Goście Konwencji mieli możliwość wysłuchania koncertów festiwalu „Nordic Music Days”.

POLMIC-ZKP prezentował informacje i materiały o polskiej muzyce współczesnej na specjalnie przygotowanym stoisku. Wyjątkową atrakcję polskiego stoiska stanowiły występy zespołu Kwartludium. Zespół wystąpił również dwukrotnie na głównej scenie ArtMusFair.

Czytaj więcej: POLMIC na ArtMusFair - 2-4 października 2008

Koncert w Bratysławie - 19 października 2008

Slowacja 2008W dniu 19 października 2008 roku o godz. 18.00 w Pałacu Burmistrza w Bratysławie odbył się koncert Orkiestry Muzyki Nowej i słowackiego Melos Ethos Ensemble pod dyrekcją Szymona Bywalca. Koncert stanowił kontynuację współpracy między Polskim Centrum Informacji Muzycznej i Music Centre Slovakia. Wydarzenie zostało przygotowane w ramach europejskiego projektu Re: New Music, promującego muzykę współczesną, w który zaangażowane są instytucje z kilkunastu krajów; jest również elementem obchodów setnej rocznicy urodzin najwybitniejszego kompozytora słowackiego Eugena Suchoňa.

Program koncertu:

Eugen Suchoň Serenáda op. 5
Berislav Šipuš Un jardin sous la pluie avec un compositeur sans parapluis
Jerzy Kornowicz Zorze IV « Melos Ethos »
Arvo Pärt Fratres
Roman Berger Post Scriptum

 

Koncert był dedykowany pamięci Jana Pawła II w trzydziestą rocznicę Jego pontyfikatu.