Polmic - FB


nasze projekty

Jaka jest polska fonografia?

Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 Instytut Muzyki i TańcaPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Związek Producentów Audio Video zapraszają na Konferencję Jaka jest polska fonografia?, która odbędzie się we wtorek, 21 stycznia 2014 roku w godz. 11-16 w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie (ul. Anielewicza 6).

Jaka jest polska fonografia? Na to pytanie starali się odpowiedzieć autorzy raportu Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012, którego wyniki po raz pierwszy przedstawione zostaną podczas konferencji 21 stycznia 2014 roku. Badaniami, które prowadzone były pod koniec 2013 roku przez zespół ekspertów powołany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, objętych zostało 50 najważniejszych producentów fonograficznych działających w Polsce na polu każdego rodzaju muzyki: poważnej – dawnej i współczesnej, filmowej, chillout, jazzu, rocka, punk, hip-hopu, rapu, reggae, world music, folk, disco polo, muzyki elektronicznej i eksperymentalnej, alternatywnej, niezależnej i improwizowanej, piosenki aktorskiej i poezji śpiewanej…

Oprócz prezentacji raportu podczas konferencji zaplanowano dwa panele dyskusyjne. W panelu producenckim wezmą udział reprezentanci firm fonograficznych, m.in. Polskich Nagrań, Universalu, DUX, Kayax, Wielkiego Joł i Monotype Records, a w panelu instytucji wspomagających rynek fonograficzny – przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Producentów Audio Video, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, e-muzyki i EMPIK-u.
Spodziewamy się ciekawej prezentacji, bulwersujących wystąpień i burzliwej dyskusji.

Każdy słuchacz konferencji otrzyma wydrukowany egzemplarz 158-stronicowego raportu z badania Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012.

Prosimy o potwierdzenie obecności do poniedziałku 20 stycznia 2014 telefonicznie - 22 88 77 871 lub e-mailowo - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Udział w konferencji jest bezpłatny.

Czytaj więcej: Jaka jest polska fonografia?

Muzyka Polska Dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich

Muzyka Polska Dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich
Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, we współpracy z Polskim Radiem S. A., Polskie Centrum Informacji Muzycznej zainicjowało w 2013 roku serię płytową Muzyka Polska Dzisiaj. Wydanych zostało 10 monograficznych płyt kompaktowych audio, poświęconych twórczości współczesnych kompozytorów polskich różnych generacji, mieszkających i działających w Polsce i poza granicami kraju: Zbigniewa Penherskiego, Lidii Zielińskiej, Magdaleny Długosz, Tadeusza Wieleckiego, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Jacka Grudnia, Jarosława Siwińskiego, Michała Talmy-Sutta, Ewy Trębacz oraz Aleksandra Kościowa.

Dzięki dużemu zaangażowaniu w projekt samych kompozytorów, płyty zawierają reprezentatywne dla twórców zestawy utworów w najbardziej cenionych przez nich samych wykonaniach, a w dołączonych książeczkach opublikowane zostały teksty autorów, rekomendowanych przez twórców. Wydane nagrania pochodzą głównie ze zbiorów Biblioteki Związku Kompozytorów Polskich (są to rejestracje koncertów festiwali „Warszawska Jesień” i „Warszawskie Spotkania Muzyczne”, cyklów „Generacje”, „Portrety Kompozytorów”, „Muzyka Teraz” i in.), z Archiwum Polskiego Radia (wśród nich – najwybitniejsze radiowe nagrania archiwalne) oraz z prywatnych archiwów kompozytorów (głównie ich własne realizacje muzyki elektroakustycznej). Ponadto, dzięki zaangażowaniu wielu innych osób i instytucji, udało się włączyć cenione przez kompozytorów nagrania studyjne i koncertowe, powstałe w innych ośrodkach (m. in. nagranie z koncertu zorganizowanego przez Polish Music Center w USA oraz nagranie studyjne DUX Recording Producers), a nawet – dokonać nowych nagrań: utworów fortepianowych Tadeusza Wieleckiego w wykonaniu Małgorzaty Walentynowicz (nagranie zrealizowane przez Annę Kasprzycką i firmę Musicon) oraz utworu na skrzypce z elektroniką Magdaleny Długosz (nagranie Ewy Guziołek-Tubelewicz z udziałem Dagny Sadkowskiej).

Płyty mają promować również wykonawców, którzy chętnie zgodzili się na udział w projekcie. Poza znakomitymi wykonaniami najlepszych orkiestr radiowych (NOSPR, POR i Amadeus), na płytach zostały wydane świetne nagrania wielu innych najwybitniejszych polskich i zagranicznych zespołów, dyrygentów oraz solistów.

POLMIC planuje kontynuować projekt, a także wzbogacić go o równoległą serię poświęconą wybitnym wykonawcom: Portrety Wykonawców Muzyki Współczesnej; zapotrzebowanie na takie płyty ujawniło się podczas prac nad właśnie wydanymi płytami, w trakcie rozmów z kompozytorami i wykonawcami.

Nakład 500 egzemplarzy podzielony jest na dwie części: 300 egzemplarzy przeznaczonych jest do rozdawania w celach promocyjnych przez POLMIC, 200 egzemplarzy będzie sprzedawanych przez Polskie Radio S. A. – współwydawcę płyt. Książeczki zawierają informacje o kompozytorach, utworach i wykonawcach w języku polskim i angielskim.

Promocja 10 płyt serii Muzyka Polska Dzisiaj odbędzie się w ramach konferencji Jaka jest polska fonografia? - we wtorek, 21 stycznia 2014 roku w godz. 11-16 w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie.

Lutosławski i Nørgård w Kopenhadze

Per Nørgård i Jakob Kullberg29 listopada 2013 roku odbędzie się w Kopenhadze, w gmachu Biblioteki Królewskiej, wyjątkowy koncert organizowany przez Polskie Centrum Informcji Muzycznej POLMIC z okazji setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego.

W programie znajdą się kompozycje Lutosławskiego oraz najsłynniejszego, żyjącego kompozytora duńskiego, Pera Nørgårda, w wykonaniu połączonych sił Athelas Sinfonietty i Aarhus Sinfonietty oraz wielokrotnie nagradzanego wiolonczelisty Jakoba Kullberga (Dania). Za pulpitem dyrygenckim stanie Pierre-André Valade (Francja).

Koncert uświetni światowa premiera Sonaty wiolonczelowej Pera Nørgårda, a także wykonanie jego koncertu altówkowego Remembering Child w nowej wersji na wiolonczelę.

Wydarzenie zaszczyci swoją obecnością Per Nørgård (na zdjęciu razem z Jakobem Kullbergiem), który dla uczczenia pamięci Witolda Lutosławskieo wykona utwór pt.: En blomst som rosen... na fortepian solo.

Wprowadzenie do koncertu poprowadzi Eva Maria Jensen.
Czytaj więcej: Lutosławski i Nørgård w Kopenhadze

Arditti String Quartet zagra Lutosławskiego w Pradze

Arditti String QuartetSłynny brytyjski Arditti Quartet wykona Kwartet smyczkowy Witolda Lutosławskiego na praskim festiwalu "Contemplus", podczas koncertu współorganizowanego przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC w ramach projektu „Lutosławski Accros Europe”.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje Iannisa Xenakisa - Tetras, Rebecci Saunders - Fletch i Wolfganga Rihma - Kwartet smyczkowy nr 13.

Koncert odbędzie się 9 listopada 2013 roku o godzinie 21.00 w teatrze La Fabrika w Pradze.

Czytaj więcej: Arditti String Quartet zagra Lutosławskiego w Pradze

Studio for New Music Ensemble zagra Lutosławskiego w Moskwie

SNMPolskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC wraz z moskiewskim Centre for Contemporary Music, w ramach projektu „Lutosławski Across Europe” organizuje koncert z okazji setnej rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego. Koncert odbędzie się 15 października 2013 roku w sali Rachmaninowa legendarnego Moskiewskiego Konserwatorium.

W programie znajdą się utwory Witolda Lutosławskiego i kompozycje jemu dedykowane: Lutosławski in memoriam Macieja Zielińskiego oraz - skomponowany specjalnie na tę okazję - Hommage a Witold Lutosławski Faradja Karaeva (prawykonanie).

Koncert poprzedzi krótki wykład o muzyce Lutosławskiego.

Czytaj więcej: Studio for New Music Ensemble zagra Lutosławskiego w Moskwie

Nowa muzyka z Łotwy - w Warszawie

Łotwa - Amber Coast Artists Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza na koncert nowej muzyki z Łotwy, który odbędzie się w sobotę, 28 września 2013 roku o godz. 12.00 w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie (ul. Elektoralna 12) jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

W programie: Preludia taneczne na klarnet i fortepian (1954) Witolda Lutosławskiego, Varšavas triptihs / Tryptyk Warszawski na fortepian (1974) Imantsa Zemzarisa, Romantiskā mūzika / Muzyka romantyczna na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1980) Pēterisa Plakidisa, Skumjās serenādes vai Trīs dziedājumi mirstošajai jūrai / Smutne serenady /Trzy pieśni dla umierającego morza na klarnet i kwartet smyczkowy (1988) Maiji Einfelde, Pēdējās vēstules / Ostatnie listy na wiolonczelę i elektronikę (2007) Ēriksa Ešenvaldsa, Ainava /Pejzaż na klarnet i elektronikę (2008) Mārīte Dombrovskiej, Alvéoles/ Plastrymiodu na kwartet smyczkowy (2005) Santy Ratniece i Balss / Głos na klarnet (1985) Imantsa Zemzarisa. Wystąpią: Egīls Šēfers – klarnet, Toms Ostrovskis – fortepian oraz Spīķeri String Quartet w składzie: Marta Spārniņa - skrzypce, Antti Kortelainen - skrzypce, Ineta Abakuka – altówka i Ēriks Kiršfelds – wiolonczela. Słowo o muzyce łotewskiej wygłosi Ināra Jakubone (Łotwa).

WSTĘP WOLNY

Koncert organizowany w ramach projektu „Minstrel”. Współorganizacja: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki. Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Komisji Europejskiej, Program „Kultura”.

Czytaj więcej: Nowa muzyka z Łotwy - w Warszawie

Pierwsza płyta z Kroniki "Warszawskiej Jesieni" 2013 już podczas festiwalu!

Nagraniem kompozycji José Maríi Sáncheza-Verdú - pierwsza płyta Kroniki Dźwiękowej „Warszawska Jesień 2013”Od czwartku 26 września 2013 roku wraz z książką programową „Warszawskiej Jesieni” sprzedawana będzie płyta z nagraniem utworu Libro de las estancias José Maríi Sáncheza-Verdú z sobotniego, festiwalowego koncertu (21 września 2013).

Libro de las estancias (Księga komnat) to jedna z najważniejszych propozycji tegorocznego festiwalu „Warszawska Jesień”. Jest rodzajem metaforycznej pielgrzymki (kompozycja, którą się zwiedza). To dzieło wokalne, instrumentalne, elektroniczne, świetlne i przestrzenne zarazem, przeznaczone na kontratenor, głos arabski, dwa bliźniacze chóry i takież grupy instrumentów, auraphon (gongi i tam-tamy z umieszczonymi tuż za nimi głośnikami pobudzającymi je do drgania) i live electronics. Głosy solowe zrealizują Carlos Mena i Marcel Pérès, zaś przestrzenną projekcję dźwięku elektronicznego – specjaliści ze Studia Eksperymentalnego we Fryburgu. Rozmieszczonymi w przeciwległych końcach wielkiej hali Soho Factory chórami (Camerata Silesia) i zespołami (Orkiestra Muzyki Nowej) zadyrygują Szymon Bywalec oraz sam kompozytor.

Płyta z nagraniem kompozycji José Maríi Sáncheza-Verdú wydana przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC będzie pierwszą w ramach Kroniki Dźwiękowej „Warszawskiej Jesieni 2013”. Publikacja dostępna będzie w sprzedaży w cenie książki programowej tegorocznego festiwalu (30 zł).

Miguel Azguime - warsztaty muzyki elektronicznej na "Warszawskiej Jesieni"

Warsztaty Miguela Azguime'a - Warszawska Jesień 2013Warsztaty kompozytorskie muzyki elektronicznej, prowadzone przez Miguela Azguime’a z Portugalii, odbędą się w poniedziałek, 23 września 2013 roku o godz. 18.00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie (ul. Miodowa 22 c-d, Aula im. Ireny Kiriackiej). Wydarzenie organizowane jest przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC jako impreza towarzysząca Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Wykład, pokazy i ćwiczenia tłumaczone będą na język polski. Wstęp wolny. Współorganizacja: Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie, współfinansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Komisja Europejska w ramach Programu "Kultura". Wydarzenie organizowane w ramach projektu „Minstrel”.

Jedną z najważniejszych propozycji tegorocznej „Warszawskiej Jesieni”, powstałą na zamówienie organizatorów festiwalu, będzie multimedialna opera A Laugh to Cry Miguela Azguime’a. Wystawiona zostanie 27 września 2013 roku o godz. 19.30 w Centrum Kultury Koneser. W A Laugh to Cry Miguel Azguime pragnie osiągnąć dynamiczne continuum łączące spektra brzmienia, harmonii, rytmu i głosu. Mowa staje się muzyką a muzyka mową. Opera przeznaczona na dwa soprany, bas, dwoje narratorów oraz zespół instrumentalny, live electronics i rozbudowaną wideoscenografię jest metafizycznym teatrem o archetypicznych problemach gnębiących ludzkość. Autorem libretta jest kompozytor, on też wystąpi – obok m. in. Frances M. Lynch i Nicholasa Isherwooda. Towarzyszyć im będzie szwedzki zespół Norbbotten Neo oraz wideo i elektronika w realizacji Miso Studio z Lisbony.

W ramach festiwalu „Warszawska Jesień” odbędzie się również spotkanie z kompozytorem – w sobotę, 28 września 2013 roku o godz. 10.00 w Austriackim Forum Kultury (ul. Próżna 7/9).

 

Czytaj więcej: Miguel Azguime - warsztaty muzyki elektronicznej na "Warszawskiej Jesieni"

Tadeusz Baird - awangardowy romantyk?

Prezentacja portalu o Tadeuszu BairdziePrezentacja nowego portalu poświęconego Tadeuszowi Bairdowi - www.baird.polmic.pl, przygotowanego przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, odbędzie się w piątek, 20 września 2013 roku o godz. 16.00 w Sali Kameralnej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie (ul. Fredry 8) jako wydarzenie towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

W spotkaniu, zatytułowanym Tadeusz Baird – awangardowy romantyk?, udział wezmą: dr hab. Iwona Lindstedt, która zaprezentuje portal, oraz Mieczysław Kominek - Dyrektor Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Gościem specjalnym będzie Pani Alina Sawicka-Baird. Kompozytora wspominać będą także Jerzy Artysz i Jerzy Kornowicz.

W części artystycznej prezentacji usłyszymy dwa utwory Tadeusza Baida: Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira w przekładzie Macieja Słomczyńskiego (1956) w autorskiej wersji na baryton i fortepian oraz Dwa kaprysy na klarnet i fortepian (1953). Wystąpią: Jerzy Artysz – baryton, Artur Pachlewski – klarnet, Bartłomiej Kominek – fortepian.

Współpraca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Współfinansowanie: MKiDN, Projekt „Minstrel”.

Czytaj więcej: Tadeusz Baird - awangardowy romantyk?

Lutosławski Across Europe - Mińsk

Lutosławski Across Europe – Mińsk W sobotę, 2 lutego 2013 roku w Sali kameralnej Narodowej Filharmonii Białoruskiej w Mińsku odbędzie się pierwszy koncert projektu „Lutosławski Across Europe”, realizowanego w ramach obchodów Roku Lutosławskiego przez Związek Kompozytorów Polskich – Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu wystąpi miński zespół Classik-Avantgarde, chór dziecięcy Punsovyja vietrasi oraz sopranistka Irina Łoj. Koncert poprowadzi Vladimir Baidov.

Zaprezentowany zostanie program złożony wyłącznie z kompozycji Witolda Lutosławskiego. Koncert rozpoczną utwory fortepianowe: Bukoliki, Inwencja, Melodia ze zbioru Trzy utwory na fortepian oraz Zasłyszana melodyjka na duet fortepianowy. Pierwszą część zakończy Mała suita w wersji na orkiestrę kameralną. Po przerwie mińska publiczności usłyszy 20 kolęd polskich na sopran, chór i orkiestrę kameralną.

Koncert jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca”.