Polmic - FB


relacje i recenzje wydarzeń

Roman Palester – przywracanie pamięci, c.d.

PalesterGabinet Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie zakończył cykl działań, którymi uświetniał przypadający na 2019 r. jubileusz 30-lecia śmierci Romana Palestra, wybitnego kompozytora i publicysty, którego spuścizna jest przechowywana w BUW.

Szczególny podwód do radości i dumy stanowi płyta CD (niebawem dostępna też na platformach streamingowych), którą wydano z inicjatywy BUW i Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem solistów – Agaty Kielar-Długosz, Leszka Długosza, Clare Hammond, Aliny Mleczko i Macieja Skrzeczkowskiego, pod batutą Łukasza Borowicza. Zawiera ona trzy concertina (na fortepian, saksofon oraz klawesyn) i orkiestrę oraz pokrewną im Serenadę na dwa flety. Publikację dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

We współpracy z Fundacją Piąta Esencja zakończyły się też prace nad drugą edycją grantu „Palester cyfrowy”, dzięki któremu zdigitalizowano prawie 3500 stron rękopisów muzycznych (24) oraz skryptów audycji Radia Wolna Europa (276). 300 nowych obiektów można oglądać w ramach kolekcji „Roman Palester - kompozytor zza żelaznej kurtyny” w Crispie (z uwagi na prawa autorskie – tylko w ramach sieci kampusowej Uniwersytetu Warszawskiego).

Ważnym wydarzeniem jubileuszowego roku był też cykl „Roman Palester – tu i teraz” organizowany przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz BUW przy wsparciu MKiDN). Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowano podczas dwóch monograficznych koncertów. Ponadto dwa konwersatoria przypomniały ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych.

Piotr Maculewicz

Alexander Kalischewski – 1. miejsce w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym American Protégé i występ w Carnegie Hall w Nowym Jorku

American ProtegeAlexander Kalischewski (sopran chłopięcy), uczeń klasy śpiewu solowego prof. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, wziął udział w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym American Protégé i został uhonorowany 1. nagrodą w „classical category“ w grupie juniorów (11-14 lat) oraz zaproszeniem do występu w Koncercie Laureatów Konkursu American Protégé w Carnegie Hall w Nowym Jorku w grudniu 2019 roku.

Od prawie 10 lat organizowany jest w Nowym Jorku w USA Międzynarodowy Konkurs Wokalny American Protégé. Jest on rozpisany w kilku grupach wiekowych i różnych kategoriach: opera, klasyka, muzyka tradycyjna / ludowa, musical / jazz. Każdego roku do konkursu zgłasza się kilkuset uczestników z USA, Kanady, Kostaryki, Trynidad i Tobago, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Arabii Saudyjskiej, Chin, Indii, Tajlandii, Singapuru, Japonii, Korei Południowej, Wysp Karaibskich, Tajwanu, Filipin, Australii i wielu innych krajów. American Protégé jest konkursem wyjątkowym, o zasięgu światowym, bowiem wybór laureatów dokonywany jest drogą przesłuchań opublikowanych nagrań video zgłoszonych uczestników, spośród których wybrani laureaci prezentują swoje umiejętności w Carnegie Hall w Nowym Jorku.

W czerwcu ubiegłego roku, jeszcze będąc 13-letnim uczniem klasy śpiewu solowego prof. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej, Alexander Kalischewski wziął udział w Konkursie, prezentując następujące utwory: Giuseppe Giordaniego Caro mio ben, Franza Schuberta Minnelied oraz Luigiego Denzy słynną pieśń Funiculi funicula. Otrzymawszy 1. nagrodę, Alexander wykonał 21 grudnia 2019 roku w Koncercie Laureatów Konkursu American Protégé w nowojorskiej sali koncertowej Carnegie Hall znany i lubiany utwór Funiculi funicula. Alexandrowi akompaniował przy fortepianie Romuald Kalischewski.

Sylwia Burnicka-Kalischewska

Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019

WWECCW dniach 23-27 października 2019 w Warszawie odbyła się pierwsza edycja międzynarodowego konkursu dla dyrygentów orkiestr dętych Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition, organizowanego przez Stowarzyszenie Warsaw Wind Music. Konkurs składał się z trzech etapów, a w szranki stanęło 18 dyrygentów z 11 krajów.

Uczestników oceniało jury pod przewodnictwem prof. dr hab. Szymona Kawalli – Dziekana Wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W jego skład weszli najwybitniejsi polscy dyrygenci orkiestr dętych: Jarosław Ignaszak – dyrygent orkiestry dętej Akademii Muzycznej w Krakowie, ppłk Adam Czajkowski – wieloletni kapelmistrz-dowódca Orkiestry Reprezentacyjnej Wojska Polskiego im. gen. Józefa Wybickiego w Warszawie oraz dr Jarosław Praszczałek – pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, sekretarz jury oraz pomysłodawca konkursu. Jury w poszczególnych etapach zasilili również kompozytorzy Tomasz Dudziński i Artur Słotwiński, których utwory były wykonywane przez uczestników Konkursu.

Pierwszy etap odbył się w dniach 23-24 października na UMFC. Dyrygentom towarzyszyło dwoje pianistów – Łukasz Nagórka i Misato Tokuda. W repertuarze znalazło się Dance Sacrale z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego oraz Uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki. Po pierwszym etapie jury wyłoniło 12 dyrygentów, którzy dostali się do kolejnego etapu Konkursu. Dalsza rywalizacja przeniosła się do Dzielnicowego Ośrodka Kultury Ursynów. Podczas drugiego etapu, który odbył się w dniach 25-26 października, dyrygenci poprowadzili Orkiestrę składającą się z muzyków Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze znalazły się dwa utwory: Serenada d-moll na instrumenty dęte Antoniego Dvorzaka oraz Wariacje filmowe na temat arii Stanisława Moniuszki „Szumią jodły na gór szczycie” Tomasza Dudzińskiego.

W trakcie trwania drugiego etapu Konkursu, po przesłuchaniach odbyły się wykłady prowadzone przez pedagogów, kompozytorów i muzyków. Prelegentami byli: pedagog i kompozytor Ignacy Zalewski, kompozytor Paweł Pudło, trębacz Bartłomiej Łubian oraz kompozytor Artur Słotwiński. Do trzeciego etapu jury wyłoniło sześciu najlepszych dyrygentów. Wśród nich znalazło się trzech Koreańczyków – Kang Lim, Kim Daehwan i Oh Hyun Kwon, Hiszpan David Llano Diaz, Japończyk Manataka Shibaoka oraz Amerykanin Chris David Westover.

Finał konkursu odbył się w niedzielę 27 października. Finaliści poprowadzili Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Orkiestry Reprezentacyjnej SGGW oraz Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze finału znalazła się Druga suita F-dur na orkiestrę wojskową Gustava Holsta oraz Uwertura rok 1918 Artura Słotwińskiego. Po zakończonych przesłuchaniach odbył się Koncert Galowy, podczas którego jury ogłosiło zwycięzców Konkursu. Jury podkreśliło wysoki poziom uczestników co potwierdził werdykt – przyznanie dwóch pierwszych miejsc ex equo. Tytuł laureata pierwszej nagrody powędrował do Koreańczyka Kima Daehwana oraz Amerykanina Chrisa Davida Westovera. Drugie miejsce zdobył Japończyk Manataka Shibaoka. Na zakończenie laureaci Konkursu zadyrygowali jeszcze raz utworami wykonywanymi podczas etapu finałowego.

Zwycięzcom przyznane zostały nagrody w postaci koncertów z orkiestrami dętymi w sezonie 2019/2020: Manataka Shibaoka zadyryguje Orkiestrą Wieniawa, Youth Warsaw Wind Orchestra poprowadzi Kim Daehwan, a Chris David Westover wykona koncert z Orkiestrą Reprezentacyjną Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Kolejna edycja Konkursu została ogłoszona na rok 2021.

Damian Kisielewski

Lizbona | Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku

Lisbon9 listopada 2019 roku w Sali koncertowej O'culto da Ajuda w Lizbonie odbył się koncert z okazji stulecia uznania przez Portugalię niepodległej Polski. Wydarzenie zorganizowane przez Związek Kompozytorów Polskich we współpracy z centrum promocji muzyki współczesnej Miso Music Portugal odbyło się w ramach projektu "Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku". Wystąpił zespół kameralny Sond'Ar-te Electric Ensemble pod dyrekcją Pedra Nevesa.

Wprowadzenie do koncertu wygłosili dyrektorzy współpracujących instytucji – Mieczysław Kominek i Miguel Azguime. Wieczór rozpoczeło wykonanie Pełnii Lata (1979) na klarnet, fortepian, wiolonczelę i elektronikę Włodzimierza Kotońskiego – dokładnie 40 lat od premiery utworu, która miała miejsce 9 listopada 1979 roku w studiu koncertowym Sudeutscher Rundfunk w Stuttgarcie. Polska premiera utworu, wchodzącego w skład cyklu poświęconego czterem porom roku, miała miejsce rok później podczas festiwalu "Warszawska Jesień". Pomimo upływu czasu, kompozycja ojca polskiej muzyki elektronicznej stanowiła interesującą propozycję dla współczesnych odbiorców. Następnie zabrzmiał utwór onym (2011) Wojtka Blecharza, będący sonifikacją zdania odnoszącego się do tożsamości artysty, oraz PRIMORDIUM: Encephalon (2010) Karola Nepelskiego – drugi z cyklu utworów poświęconych poszukiwaniu różnych form pierwotności i pochodzenia w muzyce. Obecny na koncercie kompozytor został nagrodzony gromkimi brawami przez portugalską publiczność.

Drugą część koncertu rozpoczęło światowe prawykonanie utworu zamówionego przez Sond’Ar-te Electric Ensemble – Open Enclosure na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i elektronikę portugalskiego kompozytora João Madureiry. Ośmioczęściowa kompozycja borykającego się z przewlekłą chorobą artysty została złożona w hołdzie kompozytorom, którzy stanowią dla niego źródło inspiracji na drodze twórczej. Wśród tego grona znalazł się Miguel Azguime, a także członkowie dokonującego prawykonania zespołu. Wieczór zakończył stanowiący komentarz do współczesnej kultury konsumpcji utwór Grocery Store Music #5 (2018) Piotra Peszata – prawykonany w ubiegłym roku przez Hashtag Ensemble podczas konferencji "Niepodległa Muzyka Polska". Publiczność, wykonawcy oraz kompozytorzy mieli okazję do rozmowy podczas uroczystego bankietu wieńczącego projekt.

Projekt „Z polską muzyką od Bałtyku do Atlantyku” został zrealizowany w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą”. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Rejestracja koncertu dostępna na stroniehttps://www.youtube.com/watch?v=4W3FZbEB2DE

Czytaj więcej: Lizbona | Z muzyką polską od Bałtyku do Atlantyku

11. edycja Festiwalu Era Schaeffera

eraW warszawskim Basenie Artystycznym, 24 października 2019 roku odbyła się 11. edycja Festiwalu Era Schaeffera "The Eternal Carousel", podczas którego została przybliżona postać i dorobek twórczy genialnego polskiego kompozytora Bogusława Schaeffera. Festiwal stanowił symboliczne pożegnanie z Mistrzem, który zmarł 1 lipca 2019 roku, niespełna miesiąc po swoich 90. urodzinach. 

Festiwal był multimedialnym i audiowizualnym wydarzeniem inspirowanym dźwiękiem, słowem, ruchem, obrazem, utrzymanym w technice collage'u. Wydarzenie uświetnili artyści sceny polskiej i zagranicznej wśród, których znaleźli się Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Sean Palmer, Marcel Wiercichowski, Witold Jurewicz, Janusz Radek, Marcin Wyrostek z zespołem Corazone, Andy Ninvalle, Temina Cadi Sulumuna, Patryk Zakrocki, Andrzej Karałow & Maciej Piszek z gościem specjalnym Michałem Urbaniakiem. Za reżyserię i scenariusz spektaklu odpowiadał Maciej Sobociński. Goście mogli podziwiać także prace graficzne Schaeffera.

"Spektakl jest precyzyjnie zaplanowany. Muzyka i aktorzy dosłownie ze sobą współpracują dlatego, że są to artyści, którzy swoimi dźwiękami i energią stymulują akcje aktorskie. To wszystko w formie spektaklu przeplata się ze sobą bardzo płynnie i jest przemyślane zarówno tekstowo jak i muzycznie tworząc całość. Bogusław Schaeffer jest inspirującym artystą. Pracując nad Erą Schaeffera mam poczucie absolutnej wolności. Era Schaeffera już od pierwszej edycji cieszyła się zaufaniem Profesora. Nigdy nie ingerował w to jak opowiadamy jego świat i był z nami co roku dopóki mógł i kibicował nam. Myślę, że ta wolność i ta radość z obcowania z jego grafikami, muzyką i dramatami w nas została" – powiedział reżyser spektaklu Maciej Sobociński.

Schaeffer był twórcą totalnym, lekceważył kanony stylistyczne, a nawet techniczne. Mówił, że "w sztuce nie wolno niczego powtarzać za innymi". Jego niezwykłe dokonania, szczególnie w dziedzinie muzyki i twórczości teatralnej, stawiają go na czele najciekawszych twórców w dziejach kultury. W tym aspekcie dzieła artysty są nieskończonym źródłem inspiracji dla kolejnych pokoleń. Kompozycje Schaeffera grają orkiestry z całego świata. Artysta jest też jednym z najchętniej wystawianych polskich autorów pośród współczesnych dramatopisarzy, a jego sztuki zostały przetłumaczone na 17 języków. Odtwórcami postaci schaefferowskich dramatów byli znani polscy aktorzy, m.in.: Jan Peszek, Mikołaj i Andrzej Grabowscy, Jan Frycz, Jan Machulski czy Marek Frąckowiak. Bogusław Schaeffer mimo wielkiego wkładu w rozwój Kultury Polskiej jest mało znany w naszym kraju, dlatego przybliżeniem jego artystycznej twórczości, nie tylko jako dramatopisarza, ale też kompozytora zajmuje się Fundacja Przyjaciół Sztuk Aurea Porta. Fundacja od lat skupia się na promocji, archiwizacji i upowszechnianiu dorobku artystycznego Profesora.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Relacja fotograficzna z wydarzenia dostępna jest na stroniehttps://www.akpa.pl/imprezy.php?id=54412&type=0&width=1475