Polmic - FB


relacje i recenzje wydarzeń

Narodziny festiwalu Actus Humanus w Gdańsku

Patrizia BoviArtystyczna mapa Polski wzbogaciła się niedawno o nowy festiwal: Actus Humanus, prezentujący muzykę dawną związaną z okresem Bożego Narodzenia. Od 14 grudnia 2011 roku przez pięć dni w Gdańsku zagościli mistrzowie wykonawstwa historycznego: La Venexiana, Micrologus, Ensemble Clément Janequin, Pierre Hantaï oraz Modo Antiquo. Najnowszy projekt Filipa Berkowicza, dyrektora artystycznego festiwalu, śmiało można okrzyknąć mianem sukcesu.

Alessandro Scarlatti jako niedościgniony mistrz kantaty barokowej oraz twórca muzyki czysto instrumentalnej – taki portret neapolitańskiego geniusza zapamiętają uczestnicy pierwszej edycji Actus Humanus. Koncert otwierający festiwal uświetniła polska prapremiera bożonarodzeniowej kantaty Cinque Profeti, powstałej w 1708 roku na zamówienie Pałacu Apostolskiego w Rzymie. Utwór ten przybrał oryginalną formę muzycznej konwersacji zapowiadającej narodziny Chrystusa, toczącej się pomiędzy pięcioma prorokami Starego Testamentu: Danielem (Francesca Lombardi, sopran), Ezechielem (Roberta Mameli, sopran), Izajaszem (Luca Dordolo, tenor), Jeremiaszem (Andrea Arrivabene, kontratenor) i Abrahamem (Salvo Vitale, bas). Spośród dyskutantów zdecydowanie wyróżniała się Roberta Mameli. Jej olśniewający głos połączony z niesamowitą ekspresją najmocniej przykuwał uwagę słuchaczy zgromadzonych w kościele św. Mikołaja (niestety niedoskonałym akustycznie, o czym przekonały się zwłaszcza osoby siedzące w dalszych rzędach). Słowa uznania należą się również instrumentalistom La Venexiana pod batutą Claudio Caviny, którzy swoją klarowną grą zachwycali zarówno we wspomnianej kantacie, jaki i w poprzedzającym ją Concerto grosso nr 3.
Czasy średniowiecza fenomenalnie odmalowała grupa Micrologus w bożonarodzeniowym fresku In Festa Nativitatis. Na przedstawiony w kościele św. Brygidy program złożyły się wokalne oraz instrumentalne utwory z różnych zakątków Włoch: pełne uroku kołysanki, pastorale oraz prawdziwy rarytas – świąteczne laudy, prezentowane dotąd wyłącznie podczas procesji na święto Trzech Króli. W efekcie powstał niezwykle urozmaicony spektakl, fascynujący zarówno intrygującym brzmieniem takich instrumentów jak ribeca, zampogna, trąba średniowieczna, jak i nieodpartym wdziękiem założycielki formacji, Patrizii Bovi (na zdjęciu), czy wreszcie poruszającym głosem Pino De Vittorio. Przygotowany specjalnie dla Actus Humanus program pozwolił określić członków Micrologus mianem nie tylko świetnych muzyków, ale również wybitnych badaczy muzyki dawnej i prawdziwych pasjonatów. Szkoda tylko, że koncertowe emocje chłodziła nieco temperatura panująca w świątyni.

Czytaj więcej: Narodziny festiwalu Actus Humanus w Gdańsku

Popłynęła „Muzyka u źródeł” - Przed nami Chaplin, Brahms i Liszt

Muzyka u źródeł 2011W piątek, 11 listopada 2011 roku rozpoczęła się w Bydgoszczy kolejna edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka u Źródeł”. Za nami są trzy koncerty.

Pierwszego wieczoru w klimatycznych wnętrzach Sali koncertowej Collegium Copernicanum wystąpili: doskonały polski saksofonista Paweł Gusnar, gospodarz festiwalu – Barock Quartet (w składzie: Wojciech Kołaczyk, Dariusz Groblewski, Zbigniew Szczęch i Michał Litwa) oraz Krzysztof Herdzin, tym razem w roli kompozytora, aranżera i pianisty. Podczas koncertu publiczność miała okazję poznać mniej znaną, klasyczną twórczość Herdzina. Tego wieczoru miało miejsce prawykonanie jego kwartetu smyczkowego. W programie znalazły się również utwory Chopiniana Con Delizia oraz Bajkowe opowieści.
Kolejnego wieczoru wystąpiła gwiazda tegorocznego festiwalu – fenomenalny Kevin Kenner. Publiczność z zachwytem przyjęła wykonany przez pianistę oraz muzyków Barock Quartet kwintet fortepianowy Juliusza Zarębskiego.
Pierwszy weekend festiwalu zamknął koncert BMF Piano Trio (Bartłomiej Wezner, Michał Szałach, Filip Syska). Młodzi muzycy, stojący u progu kariery, zostali już nagrodzeni na prestiżowych międzynarodowych konkursach. Na festiwalowym koncercie fantastycznie zagrali utwory Szostakowicza, Panufnika i Schuberta. Publiczność entuzjastycznie przyjęła ich interpretację utworów.

Kolejne koncerty są przed nami. Już w sobotę, 19 listopada zapraszamy na wyjątkowy koncert filmowy. Tym razem organizatorzy stworzą klimat kina z początku XX wieku. W programie zaplanowano projekcję filmu Gorączka złota z „muzyką na żywo”. Warto zaznaczyć, że muzyka jest adaptacją oryginalnej ścieżki dźwiękowej nominowanej do Oscara, autorstwa m.in. Charliego Chaplina. Tegoroczny festiwal zamknie koncert sławne Motion Trio. Akordeoniści zaprezentują się w nowym programie. Usłyszymy utwory Brahmsa, Liszta, Chopina, Pendereckiego, Kilara oraz autorskie opracowania.

Więcej szczegółów oraz zdjęcia z koncertów: www.muzykauzrodel.art.pl
Fragment pierwszego koncertu: http://www.youtube.com/watch?v=ZOxrEh2psnY&feature=share

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Cztery wieczory Liszta

Festiwal Pianistyczny Królewskiego Miasta Krakowa 2011Cztery październikowe wieczory, podczas których czterech artystów poświęciło swoje recitale twórczości węgierskiego kompozytora – pianisty i propagatora polskiej kultury - Ferenca Liszta już za nami. III Międzynarodowy Festiwal Pianistyczny Królewskiego Miasta Krakowa stał się hołdem złożonym twórcy, którego dwusetna rocznica urodzin przypadła właśnie na ten miesiąc.

Festiwal był wydarzeniem monograficznym w dwóch aspektach, z jednej strony w całości zadedykowany został Lisztowi, a z drugiej królowi instrumentów - jak zwykło się nazywać fortepian. Dzięki wydarzeniom ostatnich czterech dni mieliśmy okazję poznać Liszta przede wszystkim jako twórcę solowych utworów fortepianowych. Koncerty odbywające się od 16 do 19 października 2011 stały się okazją nie tylko do poznania rzadko wykonywanych kompozycji tego twórcy, ale dały również możliwość usłyszenia różnych ich interpretacji w wykonaniu pianistów światowego formatu.

Festiwal zainaugurował recital włoskiego pianisty Nazzareno Carusiego, uznanego przez swoją ojczystą krytykę za jednego z najlepszych i najważniejszych dzisiejszych włoskich muzyków. W programie jego koncertu znalazły się „Annés de Pelerinage” – Il Penseroso, Apres une lecture du Dante: Fantasia quasi Sonata oraz Sonata h-moll. Artyście nie można odmówić brawury, jednak zaprezentowany repertuar wymagał głębokiej koncentracji słuchaczy i mógł okazać się dla niektórych zbyt ciężki i trudny.

Czytaj więcej: Cztery wieczory Liszta

Sukces Tomasza Tokarczyka w Irlandii

Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny Opery Krakowskiej, podczas „Wexford Opera Festiwal” (Irlandia) przygotował muzycznie i poprowadził 22 października 2011 roku operę Romana Statkowskiego Maria.

Ideą tego prestiżowego festiwalu jest odkrywanie i promowanie dzieł rzadko wykonywanych. Maria to opera zapomniana. Prapremiera spektaklu odbyła się ponad sto lat temu (1906) w Warszawie. W Wexford Maria została wykonana po raz pierwszy poza Polską. Niedocenianą operę niedawno „odkrył” na nowo Łukasz Borowicz, nagraniem w wersji koncertowej. Inscenizacja opery zaprezentowana na festiwalu w Wexford to międzynarodowa produkcja, której reżyserem był Michael Gielet, scenografię przygotował James Macnamara, kostiumy Fabio Tobilini, a choreografię Edel Quinlan.

Czytaj więcej: Sukces Tomasza Tokarczyka w Irlandii

Owacje na stojąco po koncercie Maestro Jurija Baszmeta i „Solistów Moskwy”

Agata Szymczewska, Jurij Baszmet i Soliści MoskwyDnia 13 października 2011 roku w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie polska publiczność miała wyjątkową okazję posłuchać jednego z największych żyjących altowiolistów Jurija Baszmeta wraz z orkiestrą kameralną „Soliści Moskwy” oraz wybitną polską skrzypaczką Agatą Szymczewską.

Jedyny koncert w Polsce, zorganizowany dzięki firmom Gazprom i EuRoPol GAZ s.a., spotkał się z ogromnym zainteresowaniem – świadczyły o tym długie kolejki ustawione przed kasami, mimo że wszystkie bilety zostały wyprzedane już na miesiąc przed koncertem. Na wyjątkową ucztę muzyczną przybyło wielu znakomitych gości ze świata polityki, biznesu, kultury i sztuki. Specjalnie na tę okazję do Warszawy przyleciał wiceprezes Gazpromu, Aleksander Miedwiediew. Muzycy zagrali interpretacje utworów Bacha, Mozarta, Paganiniego i Czajkowskiego na zabytkowych, wypożyczonych z muzeum instrumentach włoskich lutników, m.in. na słynnych stradivariusach. Znakomite bisy artystów zakończyły się długimi owacjami na stojąco.

(inf. nadesłana)