Polmic - FB


relacje i recenzje wydarzeń

Piotr Beczała Laureatem Nagrody im. Bogusława Kaczyńskiego

Beczała26 maja 2019 roku na estradzie Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie światowej sławy śpiewak Piotr Beczała został uhonorowany Nagrodą imienia Bogusława Kaczyńskiego – „Złotą Muszką” za wybitne osiągnięcia w dziedzinie wokalistyki operowej i propagowanie najwyższych wartości kultury muzycznej na świecie. Nagrodę wręczył dyrektor artystyczny Fundacji „ORFEO” im. Bogusława Kaczyńskiego Krzysztof Korwin-Piotrowski. Uroczystość odbyła się podczas finałowego koncertu Muzycznego Festiwalu w Łańcucie z udziałem Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. W repertuarze znalazły się arie tenorowe i uwertury dzieł operowych Moniuszki, Bizeta, Verdiego i Pucciniego.

Fundacja „ORFEO” kontynuuje działalność swojego założyciela i Patrona, wybitnego popularyzatora muzyki, wieloletniego dyrektora festiwali w Łańcucie i Krynicy-Zdroju, organizuje wydarzenia artystyczne, zajmuje się edukacją kulturalną i utrwalaniem pamięci o wielkich mistrzach sceny muzycznej. Nagrody im. Bogusława Kaczyńskiego przyznawane przez Zarząd i Radę Fundacji z przewodniczącym Zbigniewem Napierałą na czele będą wręczane wybitnym artystom i menedżerom kultury.

Piotr Beczała jest obecnie uznawany za najlepszego tenora lirycznego na świecie, co w ubiegłym roku zostało potwierdzone „operowym Oscarem” – International Opera Award. Występuje w najbardziej prestiżowych teatrach operowych jak Royal Opera House Covent Garden, Teatro alla Scala i Metropolitan Opera, śpiewa na najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych i na estradach słynnych sal koncertowych. Jego wielka kariera może być znakomitym przykładem dla kolejnych młodych śpiewaków i pokazuje, że oprócz talentu potrzebne są: profesjonalizm, konsekwencja w działaniu, odwaga i miłość do muzyki. Każdy jego występ na scenie lub estradzie jest świętem dla publiczności.

Koncert w siedzibie Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie zakończył trwający 11 dni 58. Muzyczny Festiwal w Łańcucie, którego dyrektorem jest prof. Marta Wierzbieniec. W latach 1982-1991 festiwalem kierował Bogusław Kaczyński, tworząc w zamkowych wnętrzach Łańcuta najbardziej elitarny salon muzyczny w Polsce. Zapraszał gwiazdy mediolańskiej La Scali (m.in. Setę del Grande i Katię Ricciarelli), znakomitych polskich śpiewaków o karierze międzynarodowej (Teresa Kubiak, Teresa Żylis-Gara, Aleksander Teliga), wybitnych instrumentalistów i sławnych piosenkarzy (Juliette Greco, Gilbert Bécaud). Wiele koncertów było transmitowanych przez Telewizję Polską. Kaczyński napisał bogato ilustrowaną książkę „Łańcut moja miłość”, w której szczegółowo opisane zostały wydarzenia festiwalowe i spotkania z gwiazdami.

Nagrodę im. Bogusława Kaczyńskiego zaprojektowała wybitna artystka dr hab. Hanna Jelonek, dziekan Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jest to miniaturowa rzeźba z posrebrzanego brązu, z pozłacaną muszką i marmurową podstawą. Na rzeźbie wygrawerowane zostały fragmenty Poloneza As-dur op. 53, zwanego Heroicznym, Fryderyka Chopina.

Maciej Grzybowski - dyrektor artystyczny 4. Festiwalu „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

Grzybowski MaciejZ Maciejem Grzybowskim, wybitnym polskim pianistą, dyrektorem artystycznym 4. Festiwalu „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”, który odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w dniach 28 maja 2019 – 19 czerwca 2019, rozmawiała Katarzyna Hushta.

KATARZYNA HUSHTA: Konteksty różnych epok, kontrasty w doborze środków, inspirujący się nawzajem artyści. To wszystko tworzy wyjątkowy klimat warszawskiego Festiwalu „Trzy, Czte - Ry ”. Czy mógłby Pan zdradzić szczegóły programu tegorocznej 4 edycji Festiwalu?

MACIEJ GRZYBOWSKI: Z okazji minionej 7 lutego dwudziestej piątej rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego proponujemy wysłuchanie kilku jego dzieł, m.in. Livre pour orchestre, Koncertu podwójnego, Pięciu pieśni do słów Kazimiery Iłłakiewiczówny. Jeden z koncertów poświęcamy obchodzącemu w tym roku osiemdziesiąte urodziny Szábolcsowi Esztényi'emu. Mistrz będzie improwizował wraz z zaproszonymi przez niego muzykami. Wystąpią też Marcin Zdunik z Szymonem Nehringiem.

Do czego Pan zachęca słuchaczy, układając taki właśnie program Festiwalu?

Do obcowania z pięknem. Cała reszta to refleksja słuchacza. Chcę ją jedynie pobudzić. Właśnie poprzez piękno. Staram się odnajdywać mniej czy bardziej ukryte dialogi między artefaktami nierzadko od siebie odległymi. Nie tylko czasowo. Zdarza się przecież, że dzieła powstające w tym samym roku więcej dzieli niż łączy, a kompozytorzy z tego samego pokolenia reprezentują diametralnie odmienną estetykę i stylistykę. Porównajmy choćby Gustava Mahlera i Richarda Straussa, a zwłaszcza Arnolda Schönberga i Sergieja Rachmaninowa. Twórcze może być też zderzenie ze sobą kompozycji na zasadzie kontrastu, gdzie na tle danej retoryki odmienna od niej tym wyraziściej nam się komunikuje. Bywa, że w takiej konfrontacji tkwi kontekst, który może nieść ze sobą więcej niż racjonalny dialog.

Czytaj więcej: Maciej Grzybowski - dyrektor artystyczny 4. Festiwalu „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty....

Premiera utworu Pawła Pudło „Żywioły”

Paweł Pudło8 grudnia 2018 roku w Wałbrzychu odbyła się światowa premiera koncertu symfonicznego na orkiestrę symfoniczną, instrumenty etniczne i recyklingowe pt. Żywioły, którego kompozytorem jest Paweł Pudło. Muzyka porywająca, zróżnicowana kolorystycznie, programowo osadzona w ważnej tematyce ekologicznego sprzeciwu. Ponad godzinny poemat poruszył wałbrzyską publiczność. Zasłuchana, skupiona, wciągnięta w muzyczną „akcję” nagrodziła kompozytora spontaniczną owacją. Dzieło komentowane po koncercie chwalono za emocjonalną intensywność, wrażenia filmowe, zaskakujące wykorzystanie aparatu wykonawczego (rytmiczne szepty muzyków orkiestry czy śmieci ponabiałowe...).

Przygotowania do tego koncertu trwały rok. W zamyśle kompozytora dzieło przeznaczone jest do sali mogącej pomieścić kilkutysięczną widownię, ze specjalną projekcją multimedialną, reżyserowanym światłem itd. To wielkie szczęście, że Paweł Pudło zgodził się przyjąć drakońskie ograniczenia dla swojej twórczej koncepcji Żywiołów tak, by można je było wykonać w sali koncertowej Filharmonii Sudeckiej. Entuzjazm i precyzyjna, mrówcza praca, którą próbował zarazić Filharmonię Sudecką, przyniosła rezultat, którego głównymi beneficjentami są orkiestra symfoniczna Filharmonii i słuchacze, którzy znaleźli się tego wieczoru na premierowym koncercie. Tak, to wspaniałe, kiedy muzycy orkiestry razem ze słuchaczami ulegają wspólnej fascynacji dziełem nowym, wykraczającym poza repertuarową klasykę, spełniającym oczekiwania zarówno wykonawców jak i odbiorców. Tego wieczoru sprawiły to Żywioły i Paweł Pudło.

Piotr Jonek

Koncert pasyjny z okazji rocznicy śmierci Papieża Jana Pawła II

Koncert pasyjny4 kwietnia 2019 roku, w Kościele Garnizonowym w Szczecinie, z inicjatywy Rektora Akademii Sztuki prof. Dariusza Dyczewskiego wystawione zostało najnowsze dzieło szczecińskiego kompozytora dra Piotra Gryski Stabat Mater.

Koncert dedykowano Papieżowi Janowi Pawłowi II z okazji przypadającej dwa dni wcześniej rocznicy jego śmierci. Samo dzieło, ukończone w lutym tego roku, składa się z dziesięciu części o różnym charakterze i przeznaczone jest na sopran i alt solo, dwugłosowy chór dziecięcy, organy oraz kwintet smyczkowy. Choć kompozytor w swojej twórczej materii z upodobaniem korzysta z dysonansów, dużych skoków interwałowych, pochodów kwartowo-kwintowych i chromatyki, co nie zawsze idzie w parze z komfortem wykonawczym, to całość jest spójna, przemyślana i niezwykle przyjemna w odbiorze, co potwierdzili licznie przybyli na koncert słuchacze. Stabat Mater Piotra Gryski posiada formę klasyczną i nie brak w nim interesujących, pięknych melodii, które z pewnością zadecydują o częstotliwości wystawiania tego dzieła w przyszłości.

Partię chóru w dniu światowej prapremiery 4 kwietnia wykonał Chór Dziecięcy Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego DON DIRI DON pod dyrekcją prof. Dariusza Dyczewskiego, którego publiczność mogła podziwiać za pulpitem dyrygenckim. Poza tym wśród wykonawców znaleźli się wykładowcy Akademii Sztuki w Szczecinie: prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska (sopran), prof. Ewa Filipowicz-Kosińska (alt), Jakub Stefek (organy) oraz Zespół Instrumentalny Musica pod kierownictwem Anny Strycharczyk.

Słowo wiążące wraz z recytacją wygłosił Bartosz Rozdeba.

Wydarzenie dofinansowało Miasto Szczecin oraz Województwo Zachodniopomorskie, za co organizatorzy składają serdeczne podziękowania.

Sylwia Burnicka-Kalischewska

Koncert Adwentowy Chóru Don Dori Don w Ueckermünde

Don Diri Don14 grudnia 2018 roku w zaprzyjaźnionym ze Szczecinem Ueckermünde odbył się wspaniały koncert kolęd w wykonaniu Szczecińskiego Dziecięcego Chóru Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego Don Diri Don, kierowanego od 28 lat przez prof. dra hab. Dariusza Dyczewskiego.

Młodzi chórzyści przyjęli zaproszenie Miasta Ueckermünde oraz Stowarzyszenia Muzycznego „Bel Canto Ueckermünde” i już po raz trzeci zachwycili gości przybyłych do Sali Ratuszowej Zamku Książąt Pomorskich w Ueckermünde (chór koncertował w Ueckermünde w 2013 i 2016 roku). Tym razem chór zabrzmiał w repertuarze bożonarodzeniowym. Ten sam program prezentowany był 2 tygodnie wcześniej w Berlinie, gdzie w ramach akcji organizacji Kiwanis mali artyści włączyli się do szczytnej akcji „Dzieci pomagają dzieciom”. W pierwszej części koncertu zaplanowano utwory na chór z towarzyszeniem fortepianu (tu Monika Walczukiewicz), a były to m.in. słynne Ave Maria G. Cacciniego, Panis Angelicus C. Francka (solo Alexander Kalischewski), czy Alleluja W. A. Mozarta.

Część drugą wzbogaciły brzmieniowo piękne instrumentacje, których wykonania specjalnie na koncerty w Berlinie i Ueckermünde podjął się znany szczeciński kompozytor z Akademii Sztuki dr Artur Cieślak. Wykonały je Dorota Jasińska (I skrzypce), Anna Strycharczyk (II skrzypce), Iwona Radin-Rutkowska (flet) oraz Katarzyna Kupny (wiolonczela), z niezmiennie pozostającą przy fortepianie Moniką Walczukiewicz. Aranżacje instrumentalne utrzymane zostały w stylu tradycyjnym i objęły tak kolędy polskie, niemieckie, jak i anglojęzyczne. Zachwycająco zabrzmiały Gdy śliczna Panna, Lulajże Jezuniu oraz zaśpiewana w obu językach Cicha noc. Kolędę tę Chór Don Diri Don wykonuje w zaciemnieniu sali ze światełkami w dłoniach. Efekt jest zdumiewający. Rozentuzjazmowana publiczność, wypełniająca salę do ostatniego miejsca, gromkimi brawami prosiła o bis. W koncercie, poza Alexandrem Kalischewskim w roli solistek wystąpiły również prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska i dr Friederike Meinel, w roli gospodarzy wieczoru natomiast: emerytowana burmistrz Ueckermünde Heidi Michaelis oraz zastępca burmistrza Ueckermünde Joachim Trikojat. Przedsięwzięcie wsparło Województwo Zachodniopomorskie.

(Sylwia Burnicka-Kalischewska)