Polmic - FB


relacje i recenzje wydarzeń

Wielkie otwarcie amerykańskiego tournée gdańskiej orkiestry

Amerykańskie tournee Orkiestry PFBPierwsze zaoceaniczne koncerty gdańskich filharmoników we Florence oraz w Huntsville w stanie Alabama spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności, wśród której nie zabrakło amerykańskiej Polonii.

W czwartek 14 stycznia 2016 roku Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wystąpiła w Audytorium Uniwersytetu Północnej Alabamy. Pod batutą Bogusława Dawidowa Orkiestra zagrała Uwerturę do opery Latający Holender Richarda Wagnera, II Koncert skrzypcowy f-moll Henryka Wieniawskiego oraz Suitę symfoniczną „Szeherezada" Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Partie solowe wykonał Jarosław Nadrzycki, zwycięzca wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Sala licząca prawie 1800 miejsc była wypełniona po brzegi. Sam koncert spotkał się z olbrzymim aplauzem publiczności.

Dzień później, 15 stycznia 2016 roku w Huntsville, w wielkiej Sali Koncertowej Von Braun Civic Center (2153 miejsc) Orkiestra prowadzona przez Massimiliano Caldiego wykonała kompozycje Piotra Czajkowskiego: Uwerturę-fantazję „Romeo i Julia”, Koncert skrzypcowy D-dur oraz V Symofnię e-moll. Orkiestrze ponownie towarzyszył Jarosław Nadrzycki. Publiczność gromkimi brawami nagradzała zarówno poziom artystyczny muzyków, jak i doskonałe zgranie filharmoników z włoskim dyrygentem.  – To niezwykłe przeżycie móc słuchać europejskiej muzyki w tak profesjonalnym wykonaniu przez orkiestrę pochodzącą z kraju, z którego kiedyś przybyli tu moi przodkowie – mówił po koncercie w Huntsville Stephen Cormack, który przybył na to wydarzenie z całą rodziną. Podobne, często wzruszające komentarze można było usłyszeć także od innych reprezentantów amerykańskiej Polonii. 

To jednak dopiero początek amerykańskiej przygody dla gdańskich muzyków – do końca tournée pozostało jeszcze 40 koncertów. Po krótkiej przerwie, 20 stycznia 2016 roku Orkiestra PFB zagra sześć koncertów na Florydzie. Po raz pierwszy przed amerykańską publicznością zaprezentuje się także młody, lecz niezwykle utalentowany solista, wyróżniany podczas Konkursu Chopinowskiego w 2010 roku – Marcin Koziak. Po raz pierwszy podczas tej trasy zabrzmi również II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina.

Koncert Bożonarodzeniowy w Ueckermünde

Koncert Bożonarodzeniowy w Ueckermünde18 grudnia 2015 roku w Sali Ratuszowej Bürgersaal w Ueckermünde na zaproszenie Stowarzyszenia Muzycznego „BEL CANTO Ueckermünde” e.V. w Koncercie Bożonarodzeniowym wystąpiły studentki oraz wykładowczyni śpiewu solowego Akademii Sztuki w Szczecinie.

Julita Jabłonowska, Eliza Nowakowska, Agata Porczak, Aleksandra Wojtachnia i Julita Wudarczyk zaprezentowały niemieckiej publiczności wiele z przepięknych polskich kolęd tradycyjnych i kolęd artystycznych takich, jak Bóg się rodzi, Przybieżeli do Betlejem, Anioł pasterzom mówił, Gdy śliczna panna, Lulajże Jezuniu, Wśród nocnej ciszy, ale także tradycyjne kolędy niemieckie. Dr Sylwia Burnicka-Kalischewska wybrała Cichą noc w obu wersjach językowych oraz znaną i lubianą Kołysankę (Wiegenlied) Johannesa Brahmsa.

W kolędowym wieczorze uczestniczyły także dwie laureatki Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego: Elena Patsalidou z Cypru (laureatka 2013, świeżo upieczona absolwentka Akademii Muzycznej w Dreźnie) oraz Friederike Bieber (laureatka 2011 i 2012, studentka śpiewu Akademii Muzycznej w Londynie). Zaśpiewały takie utwory, jak Ave Maria Franza Schuberta, Marie Wiegenlied Maxa Regera, Panis Angelicus z Mszy uroczystej Cesara Francka, jak również bożonarodzeniowe pieśni Petera Corneliusa.

Do plejady znakomitych głosów dołączył także uczeń śpiewu solowego Szkoły Muzycznej z Ueckermünde Alexander Kalischewski wraz ze swoją szkolną koleżanką Anniką Violą Eberbach w utworach z opery Jaś i Małgosia Engelberta Humperdincka i arii Caro mio ben Giuseppe Giordaniego. Wszystkim artystom towarzyszyła na fortepianie mgr Karolina Stańczyk ze szczecińskiej Akademii Sztuki. Licznie przybyli słuchacze nie ukrywali wzruszenia, szczególnie po wspólnie wykonanej niemieckiej kolędzie O du fröhliche.

Oratorium „Peregrinus” zabrzmiało w Porąbce Uszewskiej i Zakliczynie

Oratorium Peregrinus28 i 29 listopada 2015 roku Chór i Wielka Orkiestra Symfoniczna Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach wraz z Jurkowskim Chórem Kameralnym wykonali Oratorium „Peregrinus” autorstwa Dariusza Swoszowskiego do słów Ryszarda Ostrowskiego.

Licznie zebrana publiczności, zarówno w Porąbce Uszewskiej (kościół pw. św. Andrzeja Apostoła), jak i w Zakliczynie (kościół pw. św. Idziego Opata) podziękowała wykonawcom za wyjątkowe przeżycia muzyczne gromkimi owacjami na stojąco. Koncert w Zakliczynie swoją obecnością uświetnił biskup Andrzej Jeż.

Myślę, że to piękne dzieło muzyczne wpisuje się w pejzaż naszego regionu poprzez nawiązanie do sanktuariów maryjnych, od Odporyszowa, poprzez Jamną, Zakliczyn, Porąbkę Uszewską i Domosławice, a także do aspektów tradycji ludowej związanej z tymi miejscowościami – podkreślił dyrektor Kazimierz Wojnicki.

W obsadzie znalazło się ponad 200 wykonawców: nauczyciele i uczniowie Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach, między innymi trzy divy operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska, Anna Wilk, organistka Iwona Karwacka, narrator Jacek Wojnicki oraz dyrygent Waldemar Groń, który pokierował całością utworu. Do realizacji Oratorium „Peregrinus” zaproszony został także Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak.

Oratorium, jako utwór pokrewny operze, jest połączeniem wielu mniejszych form muzycznych o zróżnicowanym schemacie konstrukcyjnym i dramaturgii. W swej strukturze jest syntezą wielu warstw i przestrzeni brzmieniowych: zróżnicowanej kolorystyki instrumentalnej, odcieni kantyleny głosów solowych, recytacji narratora, jak i patetycznych partii chóralnych. Już sama forma oratorium, której archetypem w przestrzeni muzycznej jest wspólna modlitwa, determinuje swój kontekst dramaturgiczny. Zarówno tekst, jak i muzyka Oratorium „Peregrinus”, podporządkowane aksjomatom formy sakralnej, nawiązują do aktualnych, a także ponadczasowych problemów społecznych, regionalnej tradycji, kultu maryjnego oraz eschatologicznych aspektów życia. – komentuje Dariusz Swoszowski.

Organizatorzy: Entuzjaści Uśmiechu SPON, Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach. Pomoc przy organizacji: Dawid Chrobak – Burmistrz Miasta i Gminy Zakliczyn, Wiesław Kozłowski – Wójt Gminy Dębno, Antonii Brachucy – były zastępca wójta Gminy Dębno, ks. Paweł Mikulski – proboszcz parafii pw. św. Idziego Opata w Zakliczynie, ks. Józef Golonka – proboszcz parafii pw. św. Andrzeja Apostoła w Porąbce Uszewskiej, Tomasz Gurgul – Dyrektor Zespołu Szkół w Porąbce Uszewskiej. Koncerty współfinansowane przez: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Urząd Starostwa Brzeskiego.

ZOBACZ: profil FB

Koncert Bożonarodzeniowy w Brüssow

Wokaliści Akademii Sztuki w SzczecinieW niedzielę 13 grudnia 2015 roku wokaliści szczecińskiej Akademii Sztuki wraz ze swoim pedagogiem śpiewu solowego dr Sylwią Burnicką-Kalischewską kolędowali w niemieckim Brüssow, mieście oddalonym od Szczecina o ok. 50 km. To już kolejny raz Stowarzyszenie Organowe Św. Zofii w Brüssow gościło szczecińskich śpiewaków.

Miejscem koncertu był majątek państwa Asty i Kaspara von Oppen, osób od kilkudziesięciu lat nieodłącznie związanych z kulturą i berlińską Fundacją im. Yehudi Menuhina. W koncercie wystąpiły nie tylko studentki klasy śpiewu solowego dr Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej (Julita Jabłonowska, Agata Porczak, Aleksandra Wojtachnia, Julita Wudarczyk) i sama pani pedagog, ale także ich młodzi następcy Annika Viola Eberbach i Alexander Kalischewski ze Szkoły Muzycznej w Ueckermünde. Śpiewakom akompaniowali na fortepianie na zmianę mgr Karolina Stańczyk i mgr Romuald Kalischewski. Państwo von Oppen zadbali o wspaniałą atmosferę koncertu ze świecami i zapachami świątecznych słodkich smakowitości, którymi goście raczyli się po koncercie, a artyści okrasili spotkanie cudownym muzycznym programem. Zarezentowali znane wszystkim polskie i niemieckie kolędy oraz kolędy artystyczne kompozytorów polskich i niemieckich, a także zaprosili publiczność do wspólnego kolędowania. Słuchacze byli zachwyceni, czemu wielu z nich dało wyraz podczas gratulacji i rozmów po koncercie.

Międzynarodowa Konferencja o Carlu Loewe w Szczecinie

Urszula Kryger13 listopada 2014 roku w Pałacu pod Globusem w Szczecinie wspaniałym koncertem wykładowców śpiewu solowego zakończyła się dwudniowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa Szczeciński kompozytor Carl Loewe i jego liryka wokalna, zorganizowana przez Szczecińską Akademię Sztuki.

Konferencja składała się z wykładów o życiu Carla Loewego i oddziaływaniu jego twórczości. Zaprezentowano referaty na temat utworów kompozytora do słów Mickiewicza, Chamisso, Rückerta i Raupacha, a także twórczości oratoryjnej oraz interpretacyjnych intencji Loewego i wykonawców jego pieśni. Pojawiły się wystąpienia na temat naukowych prac greifswaldzkich poświęconych Loewemu po 1934 roku, a także pielęgnacji spuścizny kompozytora i możliwości wykorzystania jego marki w kontekście miasta, regionu i kraju.

W ramach wydarzenia odbywały się kursy mistrzowskie dla studentów wokalistyki prowadzone przez prof. Urszulę Kryger (na zdjęciu) z Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz prof. Ulricha Messthalera z Akademii Muzyki Dawnej Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei w Szwajcarii. Nie zabrakło także koncertów pieśni i ballad Carla Loewego. 12 listopada 2015 roku wystąpili studenci wokalistyki Akademii Sztuki w Szczecinie (Aneta Czaplińska, Marika Gryń, Alena Khomich, Anna Kozioł, Kamila Kuźma, Julita Jabłonowska, Katarzyna Jaskulska, Agata Porczak, Wanda Wojciechowska, Aleksandra Wojtachnia, Joanna Wojtowicz, Julita Wudarczyk), natomiast dzień później odbył się koncert wykładowców Akademii Muzycznej w Łodzi (prof. Urszula Kryger), Akademii Muzyki Dawnej w Bazylei (prof. Ulrich Messthaler) i Akademii Sztuki w Szczecinie (dr hab. Ewa Filipowicz-Kosińska i dr Sylwia Burnicka-Kalischewska). Podczas koncertów i kursów wokalnych przy fortepianie zasiedli: Agnieszka Kuźma, Karolina Stańczyk i Krzysztof Figiel.

Wszyscy wykładowcy, którzy zachwycali słuchaczy swoimi interpretacjami pieśni i ballad Carla Loewego w piątkowym koncercie, wygłaszali wcześniej wykłady dotyczące specyfiki wykonawczej i trudności interpretacyjnych w wybranych pieśniach Loewego. Dwudniowe spotkanie naukowe cieszyło się dużym zainteresowaniem środowisk skupiających życie muzyczne i naukowe w Szczecinie.