Polmic - FB


muzyka dla dzieci

Warszawa | Polskie Radio i Katarzyna Stoparczyk zapraszają na przebojowe „Piegowate koncerty” nie tylko dla dzieci

PORSześć „Piegowatych koncertów” dla dzieci i ich rodziców odbędzie się tej jesieni w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Pierwsze dwa spotkania pt. „Piegi w szkole” z dziennikarką radiowej Trójki Katarzyną Stoparczyk, jej gośćmi oraz Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Michała Klauzy już 7 października 2018 roku o godz. 11.00 i 13.00.

„Piegi w szkole” to opowieść o najciekawszych, najbardziej egzotycznych i barwnych szkołach, w jakich uczą się dzieci na świecie. Są to: szkoła pod baobabem (Afryka), szkoła na grzbiecie renifera (Północna Syberia), szkoła w misce (Azja, m.in. Kambodża), szkoła dzieci z Atuler (zachodnie Chiny). Skąd pochodzi najbardziej zabawna wyliczanka? Gdzie znajdziemy najszczęśliwszych uczniów świata? Czy to prawda, że szkoła może być ukochanym miejscem spotkań? Na te i inne pytania odpowiemy sobie podczas pierwszego po wakacjach „Piegowatego koncertu”.

Reżyserem koncertów jest Katarzyna Stoparczyk, a skierowane są one do dzieci, ich rodziców oraz babć i dziadków. Podczas każdego z interaktywnych koncertów najmłodsi słuchacze poznają prawdziwe perełki muzyki klasycznej. Zabrzmi także utwór polskiego kompozytora Henryka Czyża - Suita "Wlazł kotek na płotek" na orkiestrę. Dodatkowo koncerty ilustrowane będą fotografiami czy filmami. Na scenie pojawią się wyjątkowi goście, w tym wybitnie uzdolnione dzieci. Nie zabraknie też fragmentów audycji „Dzieci wiedzą lepiej”. W trakcie trwania koncertu dzieci będą mogły również śpiewać i tańczyć.

Kolejne „Piegowate koncerty” odbędą się 28 października, 4 listopada i 8 grudnia.

Więcej – na stronie https://www.polskieradio.pl

8. Festiwal Muzyki Współczesnej „Mała Warszawska Jesień”

MWJ 2018Festiwal Muzyki Współczesnej dla Dzieci Mała Warszawska Jesień jest coraz starszy. Czy to oznacza, że jest też coraz poważniejszy? Nie, nie obawiajmy się, nie traci z horyzontu tego, co w muzyce współczesnej najważniejsze – czyli swobody, wielości doznań, spontanicznego uczestnictwa i nieskrępowanej twórczości. Ale natura sztuki nie przeszkadza zająć się sprawami ważnymi i odpowiedzialnymi jak m.in. głosowanie i demokratyczny wybór.

Zostajemy daleko od polityki, a tematy ważkie bierzemy na warsztat w formie muzycznej gry terenowej i zabawy. W Parku Rzeźby w Królikarni weźmiemy udział w plenerowym performansie zatytułowanym GŁOSY. Pierwsze skojarzenie ze śpiewem jest słuszne, ale tylko w części, bo chodzi przede wszystkim o głos jako akt wyboru, opowiedzenia się za … no właśnie - partią muzyczną. Uczestnicy będą wybierać pomiędzy różnymi programami partii: Energików, Wszystkograczy, Dosłownych, Komplikusów i Recyklistów. Odbędzie się piknik wyborczy, prawdziwa debata w formie koncertu i wreszcie głosowanie. Czy będziemy muzycznie uszczęśliwieni pod rządami demokratycznie wybranej opcji muzycznej? Zobaczymy…

Poważnie i dorośle może brzmieć „koncert na dwa fortepiany” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskim. Dwa tak nobliwe i ciężkie instrumenty … a muzyka czasem lekka jak piórko. Całkiem poważni kompozytorzy, których utwory zostaną zagrane, nie pozwolą nam wydorośleć, co więcej może nawet pobujamy z nimi w obłokach, a unosić nas będą dźwięki preparowanych fortepianów?

Szalony malarz to ktoś, kto na pewno nie da ani sobie, ani nam wytchnienia w twórczym i nieskrępowanym szale. Zapytacie co robi malarz na festiwalu muzycznym? Oczywiście maluje dźwięki! I to na płótnie! Jak to robi? Przekonacie się w Zamku Ujazdowskim, a dociekliwym ów artysta na pewno wytłumaczy jak to się dzieje, że gest malarski można usłyszeć.

Jeśli ktoś poczuje się jednak zbyt zmęczony udziałem w głosowaniu, przytłoczony ciężarem aż dwóch fortepianów i rzucony w wir szalonej muzyki natchnionego malarza, znajdzie wytchnienie na Wyspie syren. Ukrytą w podziemiach Muzeum Warszawy wyspę odnajdziecie podążając przez labirynt za śpiewem syren i dźwiękami, które jak tropy będą nas do niej prowadzić. Ukojeni, gdy zaznamy wytchnienia, możemy wrócić do poszukiwania nowych wrażeń, a one czekają na nas tuż obok, w starym kuchennym piecu w jednej z kamienic muzeum – w Kryjówce dźwięków.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.warszawska-jesien.art.pl/

Warsaw | 18th Music Gardens Festival

Ogrody

The 18th edition of the "Music Gardens" Festival will take place on June 30 – July 31, 2018 in Warsaw.

The "Music Gardens" Festival, often referred to in the media as the Warsaw Summer Music Salon, has been organised in Warsaw since 2001. It features 30 artistic events each year, including concerts, film screenings and opera and ballet performances. The festival takes place at the Royal Castle in Warsaw in a huge tent with capacity to accommodate 1000 people and attracts nearly 40,000-50,000 people annually.

The central theme changes each year. For the last couple of years it focused on culture and art of the countries currently holding the presidency of the Council of the EU. This year's programme is dominated by Polish music. During the concerts, we will hear works of Fryderyk Chopin, Aleksander Tansman and Zygmunt Krauze. The final concert will be devoted entirely to Polish contemporary music. The Sinfonia Viva orchestra under the baton of Tomasz Radziwonowicz will perform Rhapsod by Zygmunt Krauze, Mandragora by Karol Szymanowski, Music for strings, trumpets and percussions by Grażyna Bacewicz and Orawa by Wojciech Kilar.

The festival also includes a special educational project for children entitled "Children’s Music Gardens". 

Detailed programme available at: http://www.ogrodymuzyczne.pl/

Szczecin | Historia najmniej prawdopodobna

kW dniach 5, 6 i 7 kwietnia 2018 roku w Operze na Zamku będzie wystawiona multimedialna opera dziecięca w formie wyprawy muzycznej autorstwa Jerzego Kornowicza na motywach baśni Historia najmniej prawdopodobna Hansa Christiana Andersena.

Bohaterem opery jest Czas i jego widomy kształt – Zegar zamieszkujący na operowej wieży zamkowej. To Czas jest czymś „najmniej prawdopodobnym”, Zegar zaś jest jednym z jego reprezentacji, także świadkiem czasu, instrumentem ukazywania obrazów w czasie spektaklu. Akcja toczy się w różnych przestrzeniach Opery na Zamku. Kolejne sceny w różny sposób odnoszą się do tematu czasu i stanowią kolejne obrazy wytwarzane w pełnych godzinach przez niezwykły zegar. Owe obrazy ilustrowane są za pomocą rozmaitych, często nietypowych instrumentów, ruchu tancerzy oraz projekcji multimedialnych.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

5 kwietnia Operę na Zamku w Szczecinie odwiedzi Polskie Radio Dzieciom. Będzie to spotkanie odbywające się w ramach Trzecich Urodzin Polskiego Radia Dzieciom. Po przedstawieniu na dzieci czekają niespodzianki.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

Kraków | „Sinfonietka”: nareeeeeeszcie wiosna!

sc Sinfonietta Cracovia 24 marca 2018 roku o godz. 12:00 w sali koncertowej Muzeum Manggha (Kraków, ul. Marii Konopnickiej 26) powita wiosnę kolorowym, pełnym atrakcji koncertem „Nareeeeszcie wiosna!” z cyklu „Sinfonietka”, przygotowanym z myślą o najmłodszych melomanach.

Z tej okazji niezastąpiona Pani Sinfonietka przygotowała dla młodych słuchaczy wyjątkowy program pełen wspaniałych, tętniących życiem i zwiastującym koniec zimy kompozycji. W wykonaniu Sinfonietty Cracovii usłyszymy m.in. Wiosnę ze słynnych Czterech pór roku Antonio Vivaldiego, Marzec Piotra Czajkowskiego czy fragmenty X Sinfonii Felixa Meldessohna-Bartholdy’ego.

W programie wydarzenia nie zabraknie również polskich piosenek dziecięcych oraz – tradycyjnie – szeregu pozamuzycznych atrakcji. Sinfonietcie Cracovii na scenie sali koncertowej Muzeum Manggha towarzyszyć będzie niezastąpiony, kipiący energią Sinfonietkowy Chór Dziecięcy.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Premiera quasi-opery dla dzieci Piotra Wróbla

fn18 marca 2018 roku w Filharmonii Narodowej odbędzie się premiera quasi-opery dla dzieci w dwóch aktach Piotra Wróbla Król Midas w rękach bogów na podstawie scenariusza Katarzyny Podlasińskiej.

Kolejna premiera z cyklu „Opera w filharmonii” będzie wyjątkowym wydarzeniem. Po raz pierwszy zaprezentowana zostanie opera dla dzieci powstała w 2017 roku na specjalne zamówienie Filharmonii Narodowej. Głównym bohaterem przedstawienia Król Midas w rękach bogów w reżyserii Jitki Stokalskiej jest mityczny król Midas. Jego historia jest powszechnie znana i przez swą prostotę, a zarazem mądrość przemawia tak do dorosłych, jak i do dzieci. Król Midas zasłynął z zamiłowania do bogactwa oraz z tego, że przyprawiono mu ośle uszy. Podobnie jak inne postacie z mitologii, był igraszką w rękach bogów. Dlatego na scenie pojawią się tym razem mieszkańcy Olimpu, którzy mimo swego boskiego pochodzenia wcale nie są wolni od ludzkich słabości i przywar.

Nowością tej opery jest również obsada. Obok fortepianu pełniącego rolę orkiestry pojawi się złocisty puzon, który będzie symbolizował władcę o oślich uszach.

Utwór prawykonają: Magda Beucher (sopran), Krzysztof Ciupiński-Świątek (tenor), Karol Skwara (bas), Piotr Wróbel (puzon), Maurycy Stawujak (fortepian). Poprowadzi wydarzenie Katarzyna Podlasińska.

Informacja o biletach: http://filharmonia.pl

Gdańsk | Cztery pory roku dla dzieci

418 marca 2018 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina odbędzie się koncert familijny „Cztery pory roku dla dzieci”.

Cztery kilogramy nut, po jednym z każdej Pory Roku, szczypta talentu skrzypcowego, dwie szczypty talentu wokalnego i pół łyżeczki poetyckiego tekstu. Składniki dokładnie mieszamy i cierpliwie czekamy aż powstanie apetyczne... ciasteczko! To niezawodny przepis na znakomitą muzyczną ucztę. Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na familijny koncert ze słynnymi Czterema porami roku Antonio Vivaldiego i piosenkami opartymi na motywach arcydzieła, które skomponował dr hab. Piotr Salaber, profesor Wydziału Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, laureat nagrody Honorowa Perła Polskiej Gospodarki w dziedzinie Kultura.

Dzieci i dorośli wyruszą w niezwykłą podróż po muzycznych porach roku. Główny bohater Vivaldi będzie szukał inspiracji do stworzenia najpiękniejszego koncertu wszech czasów. Zafascynowany wiosennym śpiewem słowika psróbuje rozszyfrować ptasi alfabet. Zbudzony z letniego snu przez odgłosy nadchodzącej burzy chętnie będzie się bawił dźwiękami i tonacjami barw. Na jesiennym straganie w bajeczny sposób ożywi dary natury, tocząc z nimi zabawne spory o wyższości dźwięku C nad D. Zimą zaprosi do rodzinnego domu i przy kominku będzie snuł wzruszającą opowieść o choince i Świętym Mikołaju. Z pudełek z prezentami odpakuje wzruszające wspomnienia, a najpiękniejsze z nich ozdobi muzyką.

W koncercie wezmą udział aktorzy Bogdan Smagacki i Maja Gadzińska, klawesynista Aleksander Przeradowski, soliści baletu Opery Bałtyckiej oraz Orkiestra kameralna pod dyrekcją Natalii Walewskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.gda.pl

Białystok | „Kot w butach” z muzyką Piotra Nazaruka

Kot_w_butach3 i 4 marca 2018 roku o godz. 12.00 Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza małych i dużych na magiczną bajkę muzyczną Kot w butach w reżyserii Bernardy Bieleni z muzyką Piotra Nazaruka.

To znana historia, ale opowiedziana trochę inaczej, można doszukać się w niej wątków historycznych i nawiązań literackich do Zemsty A. Fredry. „Marzeń się nie trzeba wstydzić, rzecz w tym, co w marzeniach widzisz. Jeśli piękne masz marzenia, w rzeczywistość je przemieniaj” – tekst z Kota w butach może być mottem mojej pracy nad tą inscenizacją – mówi Bernarda Bielenia, reżyser. – Wspólnie z Damianem Tanajewskim, dyrektorem Opery i Filharmonii Podlaskiej, zmontowaliśmy zespół marzeń pracujący nad tym spektaklem. Za muzykę jest odpowiedzialny uznany duet – Piotr Nazaruk i Jan Stokłosa. Ruch sceniczny to kolejny atut współczesnej formy tej realizacji, bo odpowiedzialny za choreografię jest Maciej Florek, znany jako „Gleba” (laureat i juror programu „You can dance”) – doskonały tancerz i choreograf. Scenograficzną stronę widowiska stworzył Jan Polivka, a jego poczucie przestrzeni wywodzące się z Czech umożliwi aktorom wykorzystanie środków dostępnych dla teatru aktorskiego i lalkowego. Zespół aktorski to w większości absolwenci Akademii Teatralnej (Wydziału Sztuki Lalkarskiej), z jednym wyjątkiem – Rafała Supińskiego z OiFP. Znana z bajki postać czarodzieja tu również zachwyci paroma trickami tak, że kiedy na skutek przebiegłości tytułowego kota zamieni się w mysz, zatęsknimy za jego obecnością. Udział muzyków, którzy „na żywo” będą towarzyszyć poczynaniom aktorów tworzy wspaniałe warunki dla odbioru barwnej, dynamicznej i bajkowej fabuły. Kot w butach to historia miłosna dworskiej córki szlachcica Zosi i biednego osieroconego przez młynarza właściciela kota – Jasia. Na drodze zakochanych staje Bombasta – czarodziej, który proponuje jej zamążpójście. Wszystko kończy się jak w tradycyjnej baśni – weselem”. Zdaniem Bernardy Bieleni, historia Kota w butach jest tak uniwersalna, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie.

Informacja o biletach – na stronie: https://www.oifp.eu/

Lublin | Lub-smyki: Tańcowały dwa Michały

fl18 marca 2018 roku w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie o godz. 10.00 odbędzie się koncert dla dzieci z cyklu „Lub-Smyki”.

„Lub-smyki” jest cyklicznym wydarzeniem, skierowanym do najmłodszej lubelskiej publiczności – niemowląt i dzieci młodszych do 0-3 lat. Na czas koncertu muzyczna przestrzeń Sali Koncertowej Filharmonii jest przygotowana z uwzględnieniem szczególnych potrzeb małych odbiorców sztuki. Dzieci wraz z rodzicami i opiekunami słuchają koncertu na scenie siedząc na specjalnie przygotowanych dywanikach.

„Tańcowały dwa Michały, jeden duży drugi mały” to muzyczna zabawa ludowa, należąca do kanonu repertuaru dziecięcego. Tradycyjne dziecięce piosenki i zabawy przekazywane z pokolenia na pokolenie stanowią podwaliny rozwoju muzycznego dzieci, ale także są inspiracją dla wielkich kompozytorów. Przygotowany przez muzyków „aktywny koncert” upłynie w klimacie tradycyjnych zabaw, wyliczanek i rymowanek, które wykonają wspólnie z dziećmi. Nie zabraknie jednak owych tradycyjnych melodii w opracowaniach największych mistrzów m. in. Stanisława Moniuszki i Ludomira Różyckiego.

W wydarzeniu wezmą udział muzycy lubelscy: baryton Grzegorz Pazik, pianistka Agnieszka Schulz-Brzyska oraz Męski Zespół Śpiewaczy „Pojezierze”. Śpiewacy kultywują tradycje muzyczne z obszaru Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego. Pieśni z tej krainy geograficznej pokazują przeplatające się wpływy tradycji Lubelszczyzny, Podlasie, Polesia oraz Ukrainy. Zespół posiada w swoim repertuarze utwory religijne, obrzędowe, weselne oraz dziecięce istniejące w tradycji ustnej przekazywanej z pokolenia na pokolenie.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonialubelska.pl

Warszawa | Smykofonia na Grochowskiej „Skoczył stołek do wiaderka”

s3 i 4 lutego 2018 roku w praskiej siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia odbędą się dwie kolejne odsłony Smykofonii na Grochowskiej.

Smykofonia na Grochowskiej to specjalne koncerty przeznaczone dla dzieci w wieku od 0 do 5 lat. Program Smykofonii budowany jest w oparciu o doświadczenia fundacji „Muzyka jest dla wszystkich”, czyli współpracujących z nią animatorów, pedagogów, ekspertów oraz wybitnych artystów. Kształt koncertów Smykofonii wynika z potrzeb i możliwości percepcyjnych małych dzieci. Utwory są raczej krótkie i zróżnicowane, mają przejrzystą fakturę. Czas trwania koncertu to około 40-45 minut. Wykonawcy nawiązują bliski kontakt z publicznością. Interakcji sprzyja brak dystansu i tradycyjnego podziału na scenę i widownię. Scenografia sali również odgrywa rolę (kolorowe wykładziny i poduchy). Smykofonia zebrała już kilka ważnych nagród: „ Słonecznika” CzasuDzieci.pl, „Gwarancję kultury” TVP Kultura, nagrodę S3KTOR’ 2012 w dziedzinie „Kultura”, Wyróżnienie w IV edycji Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej oraz tytuł „ulubionego miejsca” w konkursie „Dzielnica Dzieci”.

„Skoczył stołek do wiaderka, zaprosił je do oberka…” to słowa wesołej piosenki z muzyką Witolda Lutosławskiego i tytuł lutowego spotkania. Tym wesołym oberkiem rozpoczną się radosne, ciągle jeszcze karnawałowe, ale tym razem ludowe pląsy. Dzieci wraz z muzykami obudzą śpiącego kotka, poznają niemądrego Grzesia – bohaterów piosenek Witolda Lutosławskiego. Zabrzmią również inne utwory tego kompozytora, np. preludia taneczne na klarnet, czy też utwory inspirowane polskim folklorem, które wykonają: Monika Kochanowska (taniec), Łukasz Przykłocki (baryton), Konrad Nowakowski (klarnet), Filip Wroniszewski (altówka), Artur Pilch (fortepian). Poprowadzi koncert Ada Wdziękońska czyli ciocia Ada.

Szczegóły – na stronie: https://www.smykofonia.pl

Szczecin | Opera na Zamku w Szczecinie: „Alicja w Krainie Czarów”

zW dniach 26 i 27 stycznia 2018 roku na scenie Opery na Zamku zagości ponownie balet na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra z muzyką Przemysława Zycha.

Historię Alicji, która przez magiczne lustro trafia do krainy czarów i magii, zna każde dziecko. Inspirująca opowieść o walce dobra ze złem i prawdziwej przyjaźni porusza także dorosłego widza, działa na jego wyobraźnię i sprawia, że przenosimy się w zaczarowane czasy dzieciństwa. Najlepszym sposobem na wykreowanie go na scenie jest taniec, muzyka o bogatej kompozycji z użyciem nowoczesnych technik i instrumentów, stylizowana na tę, którą znamy z filmów, oraz bajkowe, efektowne stroje i scenografia. O zbudowanie krainy ze świata dziecięcej wyobraźni zadbali najzdolniejsi polscy artyści młodego pokolenia.

To jedyny w ostatnich latach balet pisany na zamówienie z udziałem pełnej orkiestry symfonicznej. Historia oparta na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra oraz inspirowana filmem Tima Burtona Alice in Wonderland.

Jacek Tyski otrzymał za balet na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra Nagrodę Najlepszego Choreografa roku 2015.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

Bajeczny „Dziadek do orzechów” z Teatru Bolszoj w grudniu w polskich kinach

bŚwiąteczne pokazy Dziadka do orzechów, baśniowego baletu Piotra Czajkowskiego, w wykonaniu tancerzy Teatru Bolszoj w Moskwie będzie można oglądać w ponad 100 polskich kinach przez cały grudzień 2017. W Kinie Praha Transmisja Live HD przedstawienia odbędzie się 17 grudnia o godz. 16.00.

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu Dziadka do orzechów. Przedstawienia baletu Czajkowskiego przygotowują w tym okresie na całym świecie nie tylko profesjonalne zespoły baletowe, ale także szkoły tańca i amatorskie grupy. „Choć prapremiera baletu odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później w Stanach Zjednoczonych i rozprzestrzeniła się na cały świat” – opowiada Katarzyna Gardzina-Kubała, specjalistka ds. promocji nazywowkinach.pl. Mimo że dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowiadaniu modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna, Dziadek do orzechów miał wykorzystywać zainteresowanie elit petersburskich fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Klary (w rosyjskiej wersji jest to Masza), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów.

Twórczość Czajkowskiego na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci była najlepszym kamieniem probierczym dla wszystkich choreografów. Jego muzyce jest za ciasno w ramach ślicznej bajki dla małych dzieci – wyrywa się w przestrzeń bardziej filozoficznych, dramatycznych rozważań. Jej tajemniczość i podskórny „dreszcz” przez wiele lat nie znajdowały scenicznego wcielenia, udało się to jednak choreografowi Jurijowi Grigorowiczowi i scenografowi Simonowi Wirsaładze oraz pierwszym wykonawcom głównych ról w tej wersji: Maszy – Jekaterinie Maksimowej i Dziadkowi do orzechów – Władimirowi Wasiljewowi. Z ich współpracy w 1966 roku w Teatrze Bolszoj powstał nowy spektakl, który do dziś, bez zmian, pozostaje w repertuarze Teatru Bolszoj.

Grigorowicz prezentuje inne podejście do baletowej bajki: napełnia ją Hoffmannowskim mistycyzmem i tajemniczością. W jego Dziadku do orzechów nie ma przesłodzenia, dosłownie i w przenośni. To nie balet o wyimaginowanym i błogosławionym Królestwie Konfiturowym (Krainie Słodyczy), gdzie na gałązkach choinki rozwieszone są cukierki, orzechy i marcepany, ale o fantasmagorycznych poczynaniach Drosselmeyera, dzięki któremu piękni książęta zwyciężają, reprezentując dobro, a Król myszy ginie wraz ze swoim wojskiem. Bohaterowie odbywają więc swoją wędrówkę w II akcie baletu w górę bożonarodzeniowego drzewka, spotykając lalki – choinkowe ozdoby. W głównych partiach zobaczymy wybitnych pierwszych solistów Bolszoj: Annę Nikulinę w roli Maszy, Denisa Rodkina jako Dziadka do orzechów/Księcia i Andrieja Merkuriewa jako Drosselmeyera.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin i terminy pokazów tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl