Polmic - FB


muzyka dla dzieci

Lublin | Lub-smyki: Tańcowały dwa Michały

fl18 marca 2018 roku w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie o godz. 10.00 odbędzie się koncert dla dzieci z cyklu „Lub-Smyki”.

„Lub-smyki” jest cyklicznym wydarzeniem, skierowanym do najmłodszej lubelskiej publiczności – niemowląt i dzieci młodszych do 0-3 lat. Na czas koncertu muzyczna przestrzeń Sali Koncertowej Filharmonii jest przygotowana z uwzględnieniem szczególnych potrzeb małych odbiorców sztuki. Dzieci wraz z rodzicami i opiekunami słuchają koncertu na scenie siedząc na specjalnie przygotowanych dywanikach.

„Tańcowały dwa Michały, jeden duży drugi mały” to muzyczna zabawa ludowa, należąca do kanonu repertuaru dziecięcego. Tradycyjne dziecięce piosenki i zabawy przekazywane z pokolenia na pokolenie stanowią podwaliny rozwoju muzycznego dzieci, ale także są inspiracją dla wielkich kompozytorów. Przygotowany przez muzyków „aktywny koncert” upłynie w klimacie tradycyjnych zabaw, wyliczanek i rymowanek, które wykonają wspólnie z dziećmi. Nie zabraknie jednak owych tradycyjnych melodii w opracowaniach największych mistrzów m. in. Stanisława Moniuszki i Ludomira Różyckiego.

W wydarzeniu wezmą udział muzycy lubelscy: baryton Grzegorz Pazik, pianistka Agnieszka Schulz-Brzyska oraz Męski Zespół Śpiewaczy „Pojezierze”. Śpiewacy kultywują tradycje muzyczne z obszaru Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego. Pieśni z tej krainy geograficznej pokazują przeplatające się wpływy tradycji Lubelszczyzny, Podlasie, Polesia oraz Ukrainy. Zespół posiada w swoim repertuarze utwory religijne, obrzędowe, weselne oraz dziecięce istniejące w tradycji ustnej przekazywanej z pokolenia na pokolenie.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonialubelska.pl

Warszawa | Smykofonia na Grochowskiej „Skoczył stołek do wiaderka”

s3 i 4 lutego 2018 roku w praskiej siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia odbędą się dwie kolejne odsłony Smykofonii na Grochowskiej.

Smykofonia na Grochowskiej to specjalne koncerty przeznaczone dla dzieci w wieku od 0 do 5 lat. Program Smykofonii budowany jest w oparciu o doświadczenia fundacji „Muzyka jest dla wszystkich”, czyli współpracujących z nią animatorów, pedagogów, ekspertów oraz wybitnych artystów. Kształt koncertów Smykofonii wynika z potrzeb i możliwości percepcyjnych małych dzieci. Utwory są raczej krótkie i zróżnicowane, mają przejrzystą fakturę. Czas trwania koncertu to około 40-45 minut. Wykonawcy nawiązują bliski kontakt z publicznością. Interakcji sprzyja brak dystansu i tradycyjnego podziału na scenę i widownię. Scenografia sali również odgrywa rolę (kolorowe wykładziny i poduchy). Smykofonia zebrała już kilka ważnych nagród: „ Słonecznika” CzasuDzieci.pl, „Gwarancję kultury” TVP Kultura, nagrodę S3KTOR’ 2012 w dziedzinie „Kultura”, Wyróżnienie w IV edycji Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej oraz tytuł „ulubionego miejsca” w konkursie „Dzielnica Dzieci”.

„Skoczył stołek do wiaderka, zaprosił je do oberka…” to słowa wesołej piosenki z muzyką Witolda Lutosławskiego i tytuł lutowego spotkania. Tym wesołym oberkiem rozpoczną się radosne, ciągle jeszcze karnawałowe, ale tym razem ludowe pląsy. Dzieci wraz z muzykami obudzą śpiącego kotka, poznają niemądrego Grzesia – bohaterów piosenek Witolda Lutosławskiego. Zabrzmią również inne utwory tego kompozytora, np. preludia taneczne na klarnet, czy też utwory inspirowane polskim folklorem, które wykonają: Monika Kochanowska (taniec), Łukasz Przykłocki (baryton), Konrad Nowakowski (klarnet), Filip Wroniszewski (altówka), Artur Pilch (fortepian). Poprowadzi koncert Ada Wdziękońska czyli ciocia Ada.

Szczegóły – na stronie: https://www.smykofonia.pl

Szczecin | Opera na Zamku w Szczecinie: „Alicja w Krainie Czarów”

zW dniach 26 i 27 stycznia 2018 roku na scenie Opery na Zamku zagości ponownie balet na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra z muzyką Przemysława Zycha.

Historię Alicji, która przez magiczne lustro trafia do krainy czarów i magii, zna każde dziecko. Inspirująca opowieść o walce dobra ze złem i prawdziwej przyjaźni porusza także dorosłego widza, działa na jego wyobraźnię i sprawia, że przenosimy się w zaczarowane czasy dzieciństwa. Najlepszym sposobem na wykreowanie go na scenie jest taniec, muzyka o bogatej kompozycji z użyciem nowoczesnych technik i instrumentów, stylizowana na tę, którą znamy z filmów, oraz bajkowe, efektowne stroje i scenografia. O zbudowanie krainy ze świata dziecięcej wyobraźni zadbali najzdolniejsi polscy artyści młodego pokolenia.

To jedyny w ostatnich latach balet pisany na zamówienie z udziałem pełnej orkiestry symfonicznej. Historia oparta na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra oraz inspirowana filmem Tima Burtona Alice in Wonderland.

Jacek Tyski otrzymał za balet na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra Nagrodę Najlepszego Choreografa roku 2015.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

Bajeczny „Dziadek do orzechów” z Teatru Bolszoj w grudniu w polskich kinach

bŚwiąteczne pokazy Dziadka do orzechów, baśniowego baletu Piotra Czajkowskiego, w wykonaniu tancerzy Teatru Bolszoj w Moskwie będzie można oglądać w ponad 100 polskich kinach przez cały grudzień 2017. W Kinie Praha Transmisja Live HD przedstawienia odbędzie się 17 grudnia o godz. 16.00.

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu Dziadka do orzechów. Przedstawienia baletu Czajkowskiego przygotowują w tym okresie na całym świecie nie tylko profesjonalne zespoły baletowe, ale także szkoły tańca i amatorskie grupy. „Choć prapremiera baletu odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później w Stanach Zjednoczonych i rozprzestrzeniła się na cały świat” – opowiada Katarzyna Gardzina-Kubała, specjalistka ds. promocji nazywowkinach.pl. Mimo że dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowiadaniu modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna, Dziadek do orzechów miał wykorzystywać zainteresowanie elit petersburskich fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Klary (w rosyjskiej wersji jest to Masza), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów.

Twórczość Czajkowskiego na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci była najlepszym kamieniem probierczym dla wszystkich choreografów. Jego muzyce jest za ciasno w ramach ślicznej bajki dla małych dzieci – wyrywa się w przestrzeń bardziej filozoficznych, dramatycznych rozważań. Jej tajemniczość i podskórny „dreszcz” przez wiele lat nie znajdowały scenicznego wcielenia, udało się to jednak choreografowi Jurijowi Grigorowiczowi i scenografowi Simonowi Wirsaładze oraz pierwszym wykonawcom głównych ról w tej wersji: Maszy – Jekaterinie Maksimowej i Dziadkowi do orzechów – Władimirowi Wasiljewowi. Z ich współpracy w 1966 roku w Teatrze Bolszoj powstał nowy spektakl, który do dziś, bez zmian, pozostaje w repertuarze Teatru Bolszoj.

Grigorowicz prezentuje inne podejście do baletowej bajki: napełnia ją Hoffmannowskim mistycyzmem i tajemniczością. W jego Dziadku do orzechów nie ma przesłodzenia, dosłownie i w przenośni. To nie balet o wyimaginowanym i błogosławionym Królestwie Konfiturowym (Krainie Słodyczy), gdzie na gałązkach choinki rozwieszone są cukierki, orzechy i marcepany, ale o fantasmagorycznych poczynaniach Drosselmeyera, dzięki któremu piękni książęta zwyciężają, reprezentując dobro, a Król myszy ginie wraz ze swoim wojskiem. Bohaterowie odbywają więc swoją wędrówkę w II akcie baletu w górę bożonarodzeniowego drzewka, spotykając lalki – choinkowe ozdoby. W głównych partiach zobaczymy wybitnych pierwszych solistów Bolszoj: Annę Nikulinę w roli Maszy, Denisa Rodkina jako Dziadka do orzechów/Księcia i Andrieja Merkuriewa jako Drosselmeyera.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin i terminy pokazów tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

„Góra-dół – być jak Karłowicz”

kW dniach 23 października – 18 grudnia 2017 roku w Filharmonii Szczecińskiej będzie wystawiany spektakl dla dzieci Góra-dół – być jak Karłowicz, w którym głównym bohaterem jest patron instytucji.

To najnowsza, unikatowa produkcja teatralna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Spektakl pokazuje Mieczysława Karłowicza, kompozytora i miłośnika gór, na przestrzeni jego całego życia jako chłopca, a potem mężczyznę, którym kierują czasem zupełnie przeciwstawne emocje. Fabułę spektaklu buduje pięć podstawowych emocji bohatera: Radość, Strach, Gniew, Odraza i Smutek. Ich charakter kształtuje nie tylko tekst, ale przede wszystkim muzyka odzwierciedlająca cechy każdej z emocji.

W spektaklu Góra-dół – być jak Karłowicz wykorzystane zostały poematy symfoniczne kompozytora, które były inspiracją do stworzenia nowych, skomponowanych specjalnie na potrzeby spektaklu utworów w – uwaga! - elektronicznych aranżacjach. Autorem kompozycji jest Mateusz Ryczek, który na zamówienie Filharmonii skomponował muzykę odzwierciedlającą radość, strach, gniew, odrazę i smutek. Projekt został stworzony z myślą o młodym odbiorcy, który będzie miał szansę utożsamić się z głównym bohaterem – niezależnie od tego, w jakim kierunku się rozwija i w jakich czasach żyje. Głównym celem przedsięwzięcia jest zainteresowanie młodego odbiorcy muzyką przez pryzmat uczuć i historii kompozytora.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl

Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

omb28 października 2017 roku zapraszamy na kontynuację warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które organizuje Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

28 października gośćmi warsztatów będą Aleksandra Żakiewicz (sopran) i Jarosław Siwiński (instrumenty klawiszowe), a zajęcia poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieciom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Czytaj więcej: Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

Małe Muzyczne Improsceny

21 października 2017 roku o godz.12:00 w Nowym Teatrze odbędzie się kolejne spotkanie z Cyklu koncerto-warsztatów dla dzieci w wieku 6+ „Małe Muzyczne Improsceny”.

Motywem przewodnim cyklu koncerto-warsztatów projektu jest improwizacja muzyczna. Scenariusze opracowane we współpracy z autorytetami sceny improwizacji współczesnej będą wzbogacone nagraniami utworów w wykonaniu dzieci. Kontakt dzieci z zaproszonymi do projektu wirtuozami improwizacji oparty na wspólnym muzykowaniu da dzieciom szansę wejścia zarówno w rolę widza jak i artysty.

Trele morele, Figa z Makiem, Hocki-Klocki i wszystkie smutki i radości Kopciuszka można wyimprowizować – chcecie się przekonać? Fortepian i małe instrumenty perkusyjne w długich i krótkich bajko-opowieściach w wykonaniu dzieci. Tak! To możliwe!

Warsztaty 21 października poprowadzi Dagna Sadkowska. Gościem specjalnym będzie Jarosław Siwiński – kompozytor i pianista, twórca wielu kompozycji instrumentalnych i wokalnych dedykowanych najmłodszym odbiorcom. Ma w swoim dorobku prawykonania utworów muzyki współczesnej m. in. Koncertu na klawesyn (fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40 H. M. Góreckiego. Jest współtwórcą i wykonawcą wielu projektów multimedialnych m. in. Grupy MM, łączącej improwizowaną muzykę współczesną z pantomimą i projektami wizualnymi.

Następne zajęcia z udziałem Michała Górczyńskiego i Jerzego Rogiewicza odbędą się 4 listopada i 2 grudnia o godz.12:00.

Więcej: http://www.nowyteatr.org

Małe muzyczne improsceny

n9 września 2017 roku w Nowym Teatrze rozpocznie się cykl koncerto-warsztatów dla dzieci w wieku 6+, którego motywem przewodnim jest improwizacja muzyczna.

Scenariusze, opracowane we współpracy z autorytetami sceny improwizacji współczesnej, będą wzbogacone nagraniami utworów w wykonaniu dzieci. Kontakt dzieci z zaproszonymi do projektu wirtuozami improwizacji oparty na wspólnym muzykowaniu da dzieciom szansę wejścia zarówno w rolę widza, jak i artysty. Warsztaty poprowadzi Dagna Sadkowska – skrzypaczka, solistka i kameralista, członkini i współzałożycielka zespołu muzyki współczesnej Kwartludium, edukatorka, autorka cyklu „Muzyczne Obrazy”, realizowanego we współpracy i w przestrzeni Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, autorka „Internetowego Zbioru do Edukacji Muzycznej", kuratorka i pomysłodawczyni „Warszawskiej Jesieni Klubowo", pomysłodawczyni cyklu koncertów dla dzieci i dorosłych „Dzika Klasyka" oraz „Mała Dzika Klasyka", członkini grupy nadzorującej europejski projekt promujący muzykę współczesną „New:Aud", pracowniczka Gimnazjum Przymierza Rodzin nr 2 z 21 letnim stażem pracy w zawodzie nauczyciela.

Podczas pierwszych zajęć uczestnicy znajdą odpowiedzi na pytania: czy kolekcja trójdźwięków z Warzywniaka Pana Darka zabrzmi dobrze przy akompaniamencie szumiastych topoli?; ile alikwotów mieści się w jednym wagoniku warszawskiego metra? Gościem specjalnym będzie Krzysztof Knittel.

Kolejne warsztaty z udziałem Jarosława Siwińskiego, Michała Górczyńskiego i Jerzego Rogiewicza odbęda się 21 października, 4 listopada i 2 grudnia.

Więcej – na stronie: http://www.nowyteatr.org

Festiwal muzyki współczesnej dla dzieci „Mała Warszawska Jesień” 2017

wjW dniach 15–24 września 2017 roku odbędzie się festiwal dla dzieci „Mała Warszawska Jesień”, towarzyszący 60. jubileuszowej edycji najbardziej znanego polskiego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej.

Festiwal, tradycyjnie już, zostanie zainaugurowany w Parku Muzeum Rzeźby w Królikarni plenerową instalacją, tym razem dźwiękowo-kinetyczną. Krzysztof Topolski sprawi, że zobaczymy falę akustyczną, układającą się na wodzie w piękne wzory. Tadeusz Wielecki zaprosi do udziału w kolejnej przygodzie w parku: będzie można wziąć do ręki dźwięk, a nawet rzucać nim... W Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski czeka nas perkusyjna uczta oraz opowieść o legendzie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia – Eugeniuszu Rudniku.

W ramach towarzyszącej głównemu nurtowi już siódmy rok „Małej Warszawskiej Jesieni”, realizowanej z myślą o dzieciach w wieku od 4 do 12 lat, usłyszymy i zobaczymy koncert perkusyjny duetu Magdaleny Kordylasińskiej i Miłosza Pękali z gościnnym udziałem Warszawskiej Grupy Gamelanowej. Co oznacza, że najmłodsi będą mogli z bliska poznać indonezyjski gamelan, a nawet na nim zagrać. Artyści wprowadzą publiczność w tajemnicę łączenia rytmów i temp.

Wszystkie wydarzenia „Małej Warszawskiej Jesieni” są zamówieniami Festiwalu i odbędą się premierowo.

Więcej – na stronie: http://www.warszawska-jesien.art.pl

Koncert dla najmłodszych słuchaczy / Przebojowa perkusja

p19 marca 2017 roku o godz. 13.00 w sali kameralnej NOSPR odbędzie się kolejne wydarzenie z cyklu „Koncerty dla najmłodszych słuchaczy”. Wystąpią Bacewicz Percussion Group i Sambinha Wratislavia.

W skład zespołów Bacewicz Percussion Group i Sambinha Wratislavia wchodzą uczniowie Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu oraz ich rodzice. W programie koncertu znajdą się utwory muzyki klasycznej, filmowej i rozrywkowej w opracowaniu Andrzeja Waloszczyka, między innymi muzyka z The Pink Panther Henry’ego Manciniego, Fragile Stinga, Bohemian Rhapsody Freddy Mercury, The king of pop Michaela Jacksona, Oye como va Tito Puentego, a także dzieła polskich kompozytorów: Oberek Grażyny Bacewicz oraz Jungle Fever i Kaskada Andrzeja Waloszczyka.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl

Alicja w Krainie Czarów

aW dniach 26 – 29 stycznia 2017 roku w Operze na Zamku odbędą się spektakle baletowe dla dzieci Alicja w Krainie Czarów z muzyką Przemysława Zycha w choreografii Jacka Tyskiego.

Historię Alicji, która przez magiczne lustro trafia do krainy czarów i magii, zna każde dziecko. Inspirująca opowieść o walce dobra ze złem i prawdziwej przyjaźni porusza także dorosłego widza, działa na jego wyobraźnię i sprawia, że przenosimy się w zaczarowane czasy dzieciństwa. Najlepszym sposobem na wykreowanie go na scenie jest taniec, muzyka o bogatej kompozycji z użyciem nowoczesnych technik i instrumentów, stylizowana na tę, którą znamy z filmów, oraz bajkowe, efektowne stroje i scenografia. O zbudowanie krainy ze świata dziecięcej wyobraźni zadbali najzdolniejsi polscy artyści młodego pokolenia. To jedyny w ostatnich latach balet pisany na zamówienie z udziałem pełnej orkiestry symfonicznej. Historia oparta na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra oraz inspirowana filmem Tima Burtona Alice in Wonderland.

Utwór powstał w 2015 roku na zamówienie Opery na Zamku w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Jacek Tyski otrzymał za balet Nagrodę Najlepszego Choreografa roku 2015.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.opera.szczecin.pl

Muzyka i magia w Operze Krakowskiej

m17 stycznia 2017 roku w Operze Krakowskiej odbędzie się spektakl dla dzieci Muzyka i magia do libretta Wojciecha Graniczewskiego z muzyką Andrzeja Zaryckiego.

Fantastyczna podróż w magiczną krainę muzyki i baśni oczaruje dzieci niezwykłością zdarzeń. Bo jak mówi jedna z piosenek spektaklu – „Jest wiele teatrów na świecie bardziej i mniej poważnych, lecz najwspanialszym dla dzieci jest teatr wyobraźni"!

Muzyka i Magia to spektakl rodzinny, z którego każde pokolenie wyniesie coś dla siebie. Dzieci młodsze odnajdą tu motywy z trzech znanych baśni: Kopciuszka, Czerwonego Kapturka i Królewny Śnieżki, podane w zabawnej rozrywkowej formie. Dzieci starsze będą śledzić sensacyjne motywy tajemniczej wyprawy Profesora Badacza do nieznanej krainy, podane w stylu „fantasy” i podziwiać magiczne sztuki Czarodzieja Muzomagiusa. Młodzież dostrzeże różnorodność warstwy muzycznej i elementy humoru zawarte w zabawnej, komiksowej akcji. Natomiast widzowie dorośli towarzyszący młodym widzom, odnajdą w przedstawieniu aluzje do Burzy Williama Szekspira oraz liczne preteksty do rozmowy z młodzieżą na temat potęgi muzyki, która uruchamia nieskończone przestrzenie wyobraźni, a także na temat powracającego zawsze w baśniach motywu walki sprzecznych żywiołów: muzyki i hałasu, piękna i brzydoty, dobra i zła.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" - priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji - na stronie: www.opera.krakow.pl