Polmic - FB


notices

Results of the 59th Tadeusz Baird Young Composers Competition

ZKP

The final concert of the 59th Tadeusz Baird Young Composers' Competition was held on June 14, 2018 at 6.00 pm at the Warsaw headquarters of the Polish Music Publishing House.

The Competition Jury consisting of: Marta Ptaszyńska (chairman), Ignacy Zalewski (secretary), Sławomir Kaczorowski, Leszek Lorent and Sławomir Zamuszko, after listening to the works qualified for the second stage, namely: Sonata per viola e batteria (emblem That. Rhythm.man), Fraszki durbaszki (emblem of Frapuccino), Landscape Out of Time (emblem of RIFF66TOY4JPY), From the cycle "Study in scarlet – Serpentinato" (emblem Klapancjusz) has decided as follows:

• The Main Prize – Tadeusz Baird Award – in the amount of $2,500 goes to the piece From the cycle "Study in scarlet – Serpentinato" for viola and percussion with a wandering waterphone;

• The distinction goes to Sonata per viola e batteria.

After opening the envelopes, it turned out that the authors of the awarded works are: Kamil Kruk – Serpentinato and Filip Sporniak – Sonata.

The awards ceremony will take place in September during this year's "Warsaw Autumn" festival.

Congratulations to the winners!

Wrocław | 31st Musica Polonica Nova. #network

mpnThe 31st edition of Musica Polonica Nova Festival will take place on 20-18 April 2018 at the National Forum of Music and will reflect on how the Internet affects arts and social behaviours. The event is coorganized by Polish Composer's Union.

The #network motto denotes not only the Internet, but also the network structure of the programme, in which individual threads can intertwine during various events. The festival is addressed above all to young listeners (in their 20s, 30s and 40s) for whom the network has become a natural space of living. The music presented during MPN is not encapsulated in the connoisseur bubble, but interacts with the surrounding reality. The post-Internet trend will be strongly present during the festival, commenting upon the network’s influence on our daily lives.

The Spółdzielnia Muzyczna (Music Cooperative) project breaks a taboo, bringing up the issue of the role of money in arts. The #online concert will open the festival to audiences all over the world through live streaming, whereas #offline will provide a retreat from the hustle and bustle of the big city. Given the Internet creations based on all sorts of re-mixing, mash-ups and covers, the festival will clash and transform a symphony orchestra with an improvising musician, classic opera with multimedia, traditional music with experimental music, thus redefining whatever a concert experience means.

Detailed programme at: www.nfm.wroclaw.pl

Archiwum Henryka Mikołaja Góreckiego przekazane Bibliotece Narodowej

g1 lutego 2018 roku o godz. 13.00 w Pałacu Rzeczypospolitej w Warszawie (pl. Krasińskich 3/5) odbędzie się uroczyste przekazanie archiwum Henryka Mikołaja Góreckiego i konferencja prasowa z udziałem prof. Piotra Glińskiego, wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego oraz dr. Tomasza Makowskiego, dyrektora Biblioteki Narodowej. Podczas konferencji zaprezentowane zostaną najcenniejsze obiekty z przekazanego archiwum.

Dzięki pomocy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Biblioteka Narodowa kupiła do swoich zbiorów rękopisy Henryka Mikołaja Góreckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów ostatniego stulecia. Spadkobiercy kompozytora, wdowa, córka i syn, przekazali niemal komplet jego opusowanych utworów muzycznych (op. 1–85, bez 78 i 80).

Poszczególne rękopisy nutowe zostały starannie uporządkowane już przez samego kompozytora. W oddzielnie opisanych teczkach znalazły się zarówno czystopiśmienne autografy, jak i wersje robocze, egzemplarze z poprawkami, szkice czy nawet – jak w wypadku Kwartetów – notatki i zapiski dokumentujące proces twórczy. Warto odnotować, że jedna z kompozycji, zatytułowana Susan (napisana na chór mieszany a cappella), to utwór dotychczas nieznany i niepublikowany, a oznaczony przez Góreckiego jako op. 84. Obok twórczości opusowanej w spuściźnie kompozytora zachowały się także rękopisy dzieł nienumerowanych, z Trzema utworami w dawnym stylu (1963) na czele.

Szczególnie cennym materiałem, poszerzającym wiedzę o niektórych utworach, jest pięć zeszytów, zawierających fragmenty nutowe, diagramy i opisy. Górecki objaśnia w nich idee muzyczne wybranych dzieł, skomponowanych pod koniec lat 50. i w latach 60.

Zbiór rękopisów muzycznych został uzupełniony przez obszerny fragment korespondencji Góreckiego, zawierający ponad 100 listów od różnych nadawców, głównie kompozytorów, muzyków i dyrygentów. Wymienić tu należy nazwiska takich osób, jak Witold Lutosławski, Michał Spisak, Tadeusz Baird, Włodzimierz Kotoński, Luigi Nono czy Yehudi Menuhin. Wśród listów jest także ten, zgoła najważniejszy dla kompozytora, napisany w roku 1977 przez kardynała Karola Wojtyłę, który zapoczątkował powstanie dzieła Beatus vir op. 38. Jest to jedna z najcenniejszych spuścizn muzycznych w Polsce.

W Bibliotece Narodowej znajduje się największy na świecie zbiór rękopisów Fryderyka Chopina, przechowywane są tu także rękopisy muzyczne Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz i wielu innych. Zbiory muzyczne BN –rękopiśmienne i drukowane – liczą prawie 150 tysięcy jednostek.

Kraków | Polskie prawykonanie dwóch utworów Marcela Chyrzyńskiego

mc19 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w krakowskiej Akademii Muzycznej (Aula Florianka, ul. Sereno Fenn'a 15) odbędzie się koncert monograficzny, podczas którego polską premierę będą miały dwa utwory Marcela Chyrzyńskiego: Haiku No. 2 na klarnet i fortepian oraz Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian.

Utwór Haiku No. 2 na klarnet i fortepian (2016) nawiązuje do trzyczęściowej struktury haiku (japoński miniaturowy gatunek poetycki, 17-zgłoskowiec dzielący się na trzy 5-, 7- i 5-sylabowe wersy). Kompozycja ma również budowę trzyczęściową, a części te grane są attaca. Pierwsza część zbudowana jest na 5 akordach, druga na 7, trzecia ponownie na 5.

Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2017) to utwór inspirowany filmem Śmierć w Wenecji Luchino Viscontiego – obrazem zrealizowanym w 1971 roku na podstawie noweli Thomasa Manna. O odwołaniu się do dzieła słynnego reżysera kompozytor pisze następująco:

„W tym roku (2017) udało mi się odwiedzić wyspę Lido. Chciałem koniecznie obejrzeć słynny Grand Hotel des Bains i poczuć klimat dawnych czasów. Niestety w 2010 roku, czego nie wiedziałem, hotel ten został zamknięty i do tej pory czeka na renowację. […] Z uczuciem żalu, że nie udało mi się wejść do środka, poszedłem na hotelową plażę, na której zmarł główny bohater – kompozytor Gustav von Aschenbach. Z dawnych czasów nie pozostało nic. […] Po godzinie dwudziestej plaża była tak samo pusta i martwa jak Grand Hotel des Bains. Siedziałem na piasku patrząc w horyzont. Wówczas pustka zaczęła napełniać się dźwiękami. Moja własna muzyka przeplatała się z Adagiettem Gustava Mahlera i motywami z Tristana i Izoldy Richarda Wagnera..."

Krakowska Akademia Muzyczna świętuje tym koncertem jubileusz 30-lecia działalności twórczej Marcela Chyrzyńskiego. Koncert organizuje Katedra Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu. Utwory zaprezentują znakomici artyści: klarnecistka Barbara Borowicz, wiolonczelista Jan Kalinowski i pianista Marek Szlezer.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.