polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

notices

Kraków | Polskie prawykonanie dwóch utworów Marcela Chyrzyńskiego

mc19 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w krakowskiej Akademii Muzycznej (Aula Florianka, ul. Sereno Fenn'a 15) odbędzie się koncert monograficzny, podczas którego polską premierę będą miały dwa utwory Marcela Chyrzyńskiego: Haiku No. 2 na klarnet i fortepian oraz Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian.

Utwór Haiku No. 2 na klarnet i fortepian (2016) nawiązuje do trzyczęściowej struktury haiku (japoński miniaturowy gatunek poetycki, 17-zgłoskowiec dzielący się na trzy 5-, 7- i 5-sylabowe wersy). Kompozycja ma również budowę trzyczęściową, a części te grane są attaca. Pierwsza część zbudowana jest na 5 akordach, druga na 7, trzecia ponownie na 5.

Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2017) to utwór inspirowany filmem Śmierć w Wenecji Luchino Viscontiego – obrazem zrealizowanym w 1971 roku na podstawie noweli Thomasa Manna. O odwołaniu się do dzieła słynnego reżysera kompozytor pisze następująco:

„W tym roku (2017) udało mi się odwiedzić wyspę Lido. Chciałem koniecznie obejrzeć słynny Grand Hotel des Bains i poczuć klimat dawnych czasów. Niestety w 2010 roku, czego nie wiedziałem, hotel ten został zamknięty i do tej pory czeka na renowację. […] Z uczuciem żalu, że nie udało mi się wejść do środka, poszedłem na hotelową plażę, na której zmarł główny bohater – kompozytor Gustav von Aschenbach. Z dawnych czasów nie pozostało nic. […] Po godzinie dwudziestej plaża była tak samo pusta i martwa jak Grand Hotel des Bains. Siedziałem na piasku patrząc w horyzont. Wówczas pustka zaczęła napełniać się dźwiękami. Moja własna muzyka przeplatała się z Adagiettem Gustava Mahlera i motywami z Tristana i Izoldy Richarda Wagnera..."

Krakowska Akademia Muzyczna świętuje tym koncertem jubileusz 30-lecia działalności twórczej Marcela Chyrzyńskiego. Koncert organizuje Katedra Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu. Utwory zaprezentują znakomici artyści: klarnecistka Barbara Borowicz, wiolonczelista Jan Kalinowski i pianista Marek Szlezer.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Premiera Koncertu Marcina Błażewicza

bm17 listopada 2017 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Częstochowskiej będzie miał miejsce koncert w ramach projektu „Zamówienia kompozytorskie”, podczas którego odbędzie się premiera Koncertu Marcina Błażewicza.

Program Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Zamówienia kompozytorskie", którego operatorem jest Instytut Muzyki i Tańca, to pierwszy w Polsce projekt systemowo wspierający najnowszą twórczość muzyczną. W jego ramach co roku powstaje około stu nowych utworów polskich i zagranicznych kompozytorów, co zapewnia szerokiemu gronu odbiorców dostęp do wartościowych dzieł muzyki współczesnej.

17 listopada fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz oraz Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka prawykonają Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę smyczkową profesora Marcina Błażewicza.

Kompozytor jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (klasa kompozycji Mariana Borkowskiego), był stypendystą Sociéte des Compositeurs et Editeurs de Musique SACEM (Francja), a jako stypendysta Acanthes odbył kurs kompozytorski u Oliviera Messiaena w Avignon (Francja 1987). Od 1985 pracuje w UMFC w Warszawie, obecnie jako profesor nadzwyczajny w Katedrze Kompozycji. W kadencji 2012-2016 sprawował funkcję kierownika Katedry Kompozycji. Realizował utwory na zamówienie Teatru Dramatycznego w Warszawie, Polskiego Radia BIS, Deutschland Radio, Międzynarodowego Stowarzyszenia Muzyki Perkusyjnej PAS, Jeunesses Musicales World Orchestra & World Brass. Jest organizatorem ponad 200 koncertów poświęconych głównie propagowaniu muzyki współczesnej. Był dyrektorem artystycznym i twórcą festiwalu Międzynarodowe Forum Nowej Muzyki i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu „Jeunesses Musicales”. W latach 1986-97 był kierownikiem muzycznym Teatru Polskiego Radia, od 1995 współpracuje z Programem BIS Polskiego Radia S.A. przy takich cyklicznych programach, jak „Muzyczne Forum” i „Mała Filharmonia”.

W interpretacji muzyków usłyszymy tego wieczoru również Uwerturę do opery Don Giovanni W. A. Mozarta i V Symfonię c-moll op. 67 L. van Beethovena.

Szczegóły – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl/