Polmic - FB


Muzyka

Konkurs muzyki elektroakustycznej „Etiuda na jedno uderzenie w dzwon”

PSEMEPolskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej (PSeME) ogłasza międzynarodowy konkurs muzyki elektroakustycznej „Etiuda na jedno uderzenie w dzwon” w ramach obchodów 500-lecia Dzwonu Zygmunt w Krakowie. Termin składania zgłoszeń upływa 15 czerwca 2021 roku.

Konkurs dedykowany jest Włodzimierzowi Kotońskiemu, autorowi pierwszej polskiej kompozycji elektroakustycznej Etiuda na jedno uderzenie w talerz zrealizowanej w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia SEPR w Warszawie w 1959 roku.

Konkurs jest otwarty dla wszystkich bez względu na wiek, płeć i narodowość.

Tematem wiodącym konkursu jest dźwięk Dzwonu Zygmunt zamówionego i ufundowanego przez Króla Zygmunta Starego na początku XVI wieku. Materiał kompozycji konkursowej ograniczony jest do dźwięku dzwonu w jego historycznym i spektralnym wymiarze (preferowany dźwięk Dzwonu Zygmunt dostępny w Internecie) z jego dowolnymi przetworzeniami, odniesieniami i wielokanałową przestrzenną projekcją dźwięku.

Spośród 10 finałowych utworów zostaną wybrane 3 główne nagrody oraz 3 równorzędne wyróżnienia. Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi podczas obchodów 500-lecia Dzwonu Zygmunt w lipcu 2021 roku. Nagrodzone i wyróżnione kompozycje zostaną wykonane podczas obchodów 500-lecia Dzwonu Zygmunt w dniu 13 lipca 2021 roku w otwartej przestrzeni wokół Wawelu, a także podczas koncertu w Norymberdze w dniu 17 lipca 2021. Nagrodzone i wyróżnione kompozycje zostaną wydane na płycie w wytwórni płytowej Audiomat.

Regulamin dostępny jest na stronie www.pseme.com 

Archiwum Henryka Mikołaja Góreckiego przekazane Bibliotece Narodowej

g1 lutego 2018 roku o godz. 13.00 w Pałacu Rzeczypospolitej w Warszawie (pl. Krasińskich 3/5) odbędzie się uroczyste przekazanie archiwum Henryka Mikołaja Góreckiego i konferencja prasowa z udziałem prof. Piotra Glińskiego, wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego oraz dr. Tomasza Makowskiego, dyrektora Biblioteki Narodowej. Podczas konferencji zaprezentowane zostaną najcenniejsze obiekty z przekazanego archiwum.

Dzięki pomocy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Biblioteka Narodowa kupiła do swoich zbiorów rękopisy Henryka Mikołaja Góreckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów ostatniego stulecia. Spadkobiercy kompozytora, wdowa, córka i syn, przekazali niemal komplet jego opusowanych utworów muzycznych (op. 1–85, bez 78 i 80).

Poszczególne rękopisy nutowe zostały starannie uporządkowane już przez samego kompozytora. W oddzielnie opisanych teczkach znalazły się zarówno czystopiśmienne autografy, jak i wersje robocze, egzemplarze z poprawkami, szkice czy nawet – jak w wypadku Kwartetów – notatki i zapiski dokumentujące proces twórczy. Warto odnotować, że jedna z kompozycji, zatytułowana Susan (napisana na chór mieszany a cappella), to utwór dotychczas nieznany i niepublikowany, a oznaczony przez Góreckiego jako op. 84. Obok twórczości opusowanej w spuściźnie kompozytora zachowały się także rękopisy dzieł nienumerowanych, z Trzema utworami w dawnym stylu (1963) na czele.

Szczególnie cennym materiałem, poszerzającym wiedzę o niektórych utworach, jest pięć zeszytów, zawierających fragmenty nutowe, diagramy i opisy. Górecki objaśnia w nich idee muzyczne wybranych dzieł, skomponowanych pod koniec lat 50. i w latach 60.

Zbiór rękopisów muzycznych został uzupełniony przez obszerny fragment korespondencji Góreckiego, zawierający ponad 100 listów od różnych nadawców, głównie kompozytorów, muzyków i dyrygentów. Wymienić tu należy nazwiska takich osób, jak Witold Lutosławski, Michał Spisak, Tadeusz Baird, Włodzimierz Kotoński, Luigi Nono czy Yehudi Menuhin. Wśród listów jest także ten, zgoła najważniejszy dla kompozytora, napisany w roku 1977 przez kardynała Karola Wojtyłę, który zapoczątkował powstanie dzieła Beatus vir op. 38. Jest to jedna z najcenniejszych spuścizn muzycznych w Polsce.

W Bibliotece Narodowej znajduje się największy na świecie zbiór rękopisów Fryderyka Chopina, przechowywane są tu także rękopisy muzyczne Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz i wielu innych. Zbiory muzyczne BN –rękopiśmienne i drukowane – liczą prawie 150 tysięcy jednostek.