polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Z Sewilli i ogrodów Aranjuez”
20 stycznia 2018, Warszawa
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

official patronage

„Tosca” z Nowego Jorku na żywo w kinach 27 stycznia

metNieśmiertelny operowy thriller, Tosca Giacoma Pucciniego, powraca na scenę The Metropolitan Opera w nowej, arcyklasycznej inscenizacji Sir Davida McVicara. Transmisja przedstawienia do kin na całym świecie już 27 stycznia. W Kinie Praha transmisja Live HD spektaklu odbędzie się o godz. 18.35.

Autor scenografii i kostiumów John Macfarlane spędził w Rzymie wiele tygodni, szkicując historyczne budowle, w których libreciści umieścili akcję opery. Jest to zatem inscenizacja dla miłośników opery klasycznej, bogata scenograficznie i wierna librettu. W głównych partiach wystąpią: Sonya Yoncheva jako aktorka Floria Tosca, Vittorio Grigolo jako zakochany w niej malarz Mario Cavaradossi i Željko Lučić jako baron Scarpia. Orkiestrę poprowadzi Emmanuel Villaume.

Libreciści Pucciniego i sam kompozytor precyzyjnie osadzili wydarzenia dziejące się w dziele w konkretnych miejscach w Rzymie i konkretnych dniach roku 1800. Może dlatego Tosca, jak żadna inna opera, opiera się inscenizatorom, którzy chcą uwspółcześniać dzieła, przenosząc ich akcję w inny czas i miejsce. Takich zapędów nie ma Sir David McVicar, który przygotowuje nową inscenizację dla Met. Ma za to zamiar odzwierciedlić rozmach partytury Pucciniego, nadając monumentalne kształty miejscom akcji: kościołowi św. Andrzeja della Valle, pałacowi Farnese i tarasowi zamku św. Anioła. W rolach śpiewaczki Florii Toski i zakochanego w niej malarza Cavaradossiego, oboje zaplątanych w polityczne śledztwo okrutnego prefekta Scarpii, wystąpią najgorętsze gwiazdy dzisiejszej opery.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin i terminy pokazów tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | „Byłem tu, Fryderyk”

umfc24 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 2) odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Środa na Okólniku” w wykonaniu absolwentów Uczelni.

Emilia Sitarz (fortepian), Bartłomiej Wąsik (fortepian), Magdalena Kordylasińska (perkusja) i Miłosz Pękala (perkusja), czyli Kwadrofonik, to jedyny w Polsce i jeden z nielicznych na świecie kwartetów złożony z dwóch duetów: perkusyjnego i fortepianowego.

Podczas środowego koncertu pt. „Byłem tu, Fryderyk”, zespół zaprezentuje autorskie opracowania polskich melodii ludowych, m.in. pieśni ziemi kurpiowskiej (Zaświeć niesiądzu, Któz tam po kómoze) oraz zaskakujące opracowania wybranych dzieł Fryderyka Chopina, w których artyści z powodzeniem łączą autentyczną muzykę ludową z cytatami dzieł Chopina należącymi do arystokracji literatury muzycznej. Koncert jest okazją do powtórnego odkrycia niewyczerpalnego źródła inspiracji tkwiącej w muzyce polskiej wsi.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które dostępne są w sprzedaży od 10 stycznia. Sprzedaż odbywa się w Chopin University Press w holu głównym uczelni od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl. Na pół godziny przed koncertem sprzedawane są bilety wyłącznie na dany dzień.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego

kwXI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się w dniach 29 stycznia - 10 lutego 2018 roku w Filharmonii Narodowej.

Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie jest pierwszym i jak dotąd jedynym konkursem w Polsce, w którego programie znajdują się wszystkie kompozycje z wiolonczelą autorstwa Witolda Lutosławskiego. Historia Konkursu sięga 1997 roku, a jego celem jest umożliwienie młodym artystom zaprezentowania się przed wybitnymi polskimi i zagranicznymi wiolonczelistami i pedagogami, porównanie sztuki wykonawczej z muzykami z całego świata, przygotowanie uczestników do udziału w największych konkursach wiolonczelowych na świecie oraz promocja muzyki polskiej, w szczególności Lutosławskiego.

Tegoroczna 11. edycja wprowadza istotne zmiany w stosunku do poprzednich. Po raz pierwszy w Konkursie weźmie udział aż 60 wiolonczelistów, których wiek nie może przekraczać 28 lat (do tej pory były to 24 lata). Ponadto po raz pierwszy wszystkie przesłuchania odbędą się w Filharmonii Narodowej, która jest współorganizatorem Konkursu. W eliminacjach bierze udział 67 wiolonczelistów z 23 krajów (w tym 17 Polaków). Program Konkursu umożliwia uczestnikom dokonania wyboru spośród najważniejszych i najbardziej reprezentatywnych utworów wiolonczelowych w szerokim zakresie stylistycznym od baroku do muzyki współczesnej. W tym roku kładzie szczególny akcent na utwory kompozytorów polskich – oprócz dzieł Lutosławskiego w programie Konkursu znalazły się kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Szalonka, Jerzego Bauera, Pawła Szymańskiego czy Marty Ptaszyńskiej. Nadaje to całemu wydarzeniu charakterystyczny rys repertuarowy, którego podstawą staje się polska muzyka współczesna. Ponadto w II etapie Konkursu wiolonczeliści będą wykonywali napisany specjalnie na tę okazję utwór Dariusza Przybylskiego Out.

W Jury Konkursu zasiadają wybitni profesorowie i koncertujący wiolonczeliści z całego świata: Kazimierz Michalik (Honorowy Przewodniczący), Andrzej Bauer, Roman Jabłoński, Kenji Nakagi, David Geringas, Antonio Meneses, Pieter Wispelwey, Louise Hopkins, Ivan Monighetti, Marcin Zdunik. Dyrektorem XI Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W.Lutosławskiego jest Bogdan Pałosz. Twórcą Konkursu jest Fundacja na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów. Współorganizatorami tegorocznej edycji są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina i Filharmonia Narodowa.

Koncert inauguracyjny odbędzie się 29 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Konkursie im. Witolda Lutosławskiego: www.lutoslawskicompetition.com 

Warszawa | „A Polish Kaleidoscope 2" - koncert duetu fortepianowego Ravel Piano Duo

r21 stycznia 2018 roku o godz. 17:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Bednarska, 11) odbędzie się koncert „A Polish Kaleidoscope 2" promujący najnowszą płytę duetu fortepianowego Ravel Piano Duo.

Polski kalejdoskop to autorski projekt Ravel Piano Duo, wyciągający z otchłani niebytu piękny i wartościowy repertuar napisany dla duetu fortepianowego. W 2015 roku pod tym tytułem ukazała się pierwsza płyta z muzyką polską na cztery ręce. Zachęcone jej przychylnym odbiorem, dobrymi recenzjami i w końcu nagrodą PAF „Fryderyk” Ravel Piano Duo, czyli Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska kontynuowały poszukiwania muzyki, która zachwyci, którą warto grać i słuchać. I tak w październiku 2017 roku ukazał się Polski kalejdoskop 2 (DUX 1422). Tym razem treść płyty stanowią utwory wyłącznie na dwa fortepiany autorstwa takich znakomitych polskich kompozytorów, jak Jerzy Bauer, Henryk Mikołaj Górecki, Witold Lutosławski, Roman Maciejewski, Władysława Markiewiczówna, Michal Spisak i Romuald Twardowski.

Zebrane na tej płycie utwory stanowią szczególną panoramę polskiej szkoły kompozytorskiej. Tworzone na przestrzeni blisko siedemdziesięciu lat, ukazują rozmaitość kierunków i tendencji artystycznych, bogactwo osobowości twórczych – kalejdoskop niepospolitych talentów. Jednocześnie wiele cech łączy tę muzykę: wywodzące się z neoklasycystycznego ducha dążenie do zwięzłości wypowiedzi, dbałość o formę, chętne sięganie do folkloru, motoryka, dominacja pierwiastka rytmicznego oraz zafascynowanie perkusyjnością nowoczesnego fortepianu. Druga płyta serii A Polish Kaleidoscope dobrze charakteryzuje główny nurt zainteresowań pianistek tworzących Ravel Piano Duo, świetnego zespołu, docenianego zarówno w kraju jak i na świecie.

W ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie można będzie posłuchać na żywo muzyki z tego albumu i rozmowy o pasji artystek z redaktor czasopisma „Presto” Kingą Wojciechowską. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Balet „Romeo i Julia” z Teatru Bolszoj na żywo w kinach

bNajsłynniejsi kochankowie na baletowej scenie na żywo z moskiewskiego Teatru Bolszoj. Romeo i Julia na ekranach kin już 21 stycznia 2018 roku. W Kinie Praha Transmisja Live HD przedstawienia odbędzie się o godz. 16.00.

Nazywowkinach.pl – dystrybutor transmisji i retransmisji operowych, baletowych i teatralnych do kin – zaprasza na transmisję baletu Romeo i Julia z Teatru Bolszoj w Moskwie. Nową choreografię do muzyki Siergieja Prokofiewa przygotował Aleksiej Ratmański. Widzowie w kinach na całym świecie, w tym w Polsce, zobaczą spektakl zaledwie dwa miesiące po jego moskiewskiej premierze.

Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po baletową wersję tragedii Williama Shakespeare’a. W cyklu transmisji z Teatru Bolszoj widzowie mogli już dwukrotnie podziwiać wersję choreograficzną Jurija Grigorowicza, długoletniego dyrektora baletu Bolszoj. Teraz czas na nowe spojrzenie na historię kochanków z Werony w choreografii Aleksieja Ratmańskiego, dyrektora baletu Teatru Bolszoj w latach 2004–2008, a obecnie choreografa-rezydenta American Ballet Theatre. Ratmański powrócił do Moskwy, by przygotować balet dla zespołu Teatru Bolszoj. Tylko nieliczne teatry i zespoły mogą sobie pozwolić na posiadanie w repertuarze dwóch wersji tego samego dzieła baletowego. Bolszoj jest jednym z nich.

Swoją inscenizację Romea i Julii Aleksiej Ratmański zrealizował najpierw w 2011 roku w Toronto z National Ballet of Canada. Teraz przystosował ją dla moskiewskiego zespołu. W ujęciu Ratmańskiego sztuka Szekspira to przede wszystkim opowieść o wielkiej miłości i parze najsłynniejszych kochanków, którą w warstwie muzycznej genialnie oddał Siergiej Prokofiew. Choreograf wraz ze scenografem i autorem kostiumów Richardem Hudsonem stworzył stylizowany obraz renesansowej Werony i jej mieszkańców. Kostiumy z epoki pięknie prezentują się na tle scenografii inspirowanej malarstwem włoskich mistrzów początku doby Odrodzenia. Najważniejsi będą oczywiście tancerze, wybitni soliści moskiewskiego baletu. Po premierze, która odbyła się w listopadzie minionego roku, wykonawcy głównych ról opowiadali, że choreograf wymagał od nich przede wszystkim, aby nie odgrywali postaci Romea i Julii, ale prawdziwie przeżyli ich miłość na scenie. Tak, jak podczas premiery, w transmitowanym na żywo 21 stycznia spektaklu zobaczymy Jekaterinę Krysanową jako Julię i Władisława Łantratowa w roli Romea. Artyści są doskonale znani widzom transmisji baletowych, m.in. z brawurowego występu w „Poskromieniu złośnicy” Jeana-Christophe’a Maillota.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin i terminy pokazów tutaj. Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | „Z Sewilli i ogrodów Aranjuez”

si20 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert „Z Sewilli i ogrodów Aranjuez” w wykonaniu jednego z najwybitniejszych współczesnych gitarzystów Łukasza Kuropaczewskiego z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Piotra Gajewskiego.

W zimowy, styczniowy wieczór przyda się promień słońca z Iberii – dwie z bardzo starannie dobranych kompozycji koncertu są inspirowane wprost muzyczną tradycją tego regionu, trzecia zaś, najnowsza (Arioso e furioso Mikołaja Góreckiego z 2014 r.), odwołuje się do niej bardziej aluzyjnie, także poprzez dobór solowego instrumentu: gitary i właściwego jej brzmieniowego idiomu. Bo popularność instrumentów w typie gitarowym (początkowo o zróżnicowanych kształtach i konstrukcji) rozpoczęła się w dawnej Europie właśnie od Hiszpanii, długo pozostającej pod arabskim panowaniem.

Pełna pasji i namiętności muzyka południa szybko stała się modna, początkowo zwłaszcza we Francji, inspirując niezliczone dzieła – fantazje, suity, rapsodie i inne, dopełniane określeniem „espagnole”. Ta moda nie mogła oczywiście ominąć opery, a jej najbardziej znanym przykładem stała się Carmen Georges’a Bizeta. Dwie suity złożone z instrumentalnych interludiów, tańców i transkrypcji arii, przygotowane przez przyjaciela kompozytora Ernesta Guirauda, zdobyły wielką popularność jako autonomiczne dzieła koncertowe.

Spośród bogatej twórczości hiszpańskiego kompozytora Joaquína Rodrigo w pamięci melomanów najbardziej trwale zapisał się utwór z 1939 r.: Concierto de Aranjuez. Klasycyzujące dzieło, napisane tak, by subtelnie brzmiąca gitara nigdy nie została „przytłoczona” brzmieniem orkiestry, urzeka urodą swych nostalgicznych melodii i roztańczonych rytmów.

Wykona utwory Łukasz Kuropaczewski, należący do najbardziej utalentowanych gitarzystów swojego pokolenia. Jego światowa już sława, wszechstronność, techniczna perfekcja, piękno i szlachetność dźwięku inspirują wielu kompozytorów do tworzenia dedykowanych artyście dzieł – jest wśród nich Arioso e furioso. Koncert na gitarę, orkiestrę smyczkową i perkusję. Koncert poprowadzi Piotr Gajewski, dyrygent polskiego pochodzenia od dzieciństwa mieszkający w USA, gdzie rozwinął wspaniałą karierę, prowadząc m.in. własną orkiestrę National Philharmonic w Waszyngtonie.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej - na stronie http://sinfoniaiuventus.pl

XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego 2017/18

koPolskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego na utwór z tekstem na sopran i orkiestrę symfoniczną.

Tegoroczna edycja konkursu jest częścią przedsięwzięcia „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa”. Głównym celem projektu jest umożliwienie poznania szerokiemu gronu odbiorców starannie wyselekcjonowanego wyboru utworów kompozytorów polskich ostatniego stulecia, tworzących zbiór 100 najważniejszych dzieł polskiej muzyki. Lista kompozytorów oraz ich utworów nosi znamiona wyboru subiektywnego, podpartego jednak wiedzą członków Rady Programowej, złożonej z wybitnych autorytetów oraz doświadczeniem zespołu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Symbolicznym zwieńczeniem listy wybranych dzieł ma być kompozycja laureata XV Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, której obsada z założenia nawiązuje do pierwszego utworu z listy – Pieśni muezina szalonego op. 42 Karola Szymanowskiego.

Konkurs kierowany jest do młodych kompozytorów narodowości polskiej: udział mogą brać w nim osoby urodzone nie później niż 1 września 1999 r., a które do dnia 31 stycznia 2018 r. nie ukończą 30. roku życia.

Termin nadsyłania prac: 31 stycznia 2018 roku.

Informacje i regulamin konkursu dostępne są na stronie www.kkto.pwm.com.pl 

Patronat nad konkursem objął Związek Kompozytorów Polskich. Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017-2021.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Read more: XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego 2017/18

„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów na Nowy Rok

SV3 stycznia 2018 roku o godz. 19:00 w praskiej siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia rozpocznie się nowy cykl koncertowy „Sinfonia Varsovia Kameralnie”. Podczas pierwszego z siedmiu planowanych wydarzeń wystąpi Kwintet Smyczkowy Sinfonia Varsovia złożony z koncertmistrzów i liderów orkiestry. Zabrzmi muzyka Krzysztofa Pendereckiego oraz dwóch kompozytorów młodego pokolenia Jana Stokłosy i Andrzeja Kwiecińskiego.

Quintetto per archi dyrektora artystycznego Sinfonii Varsovii jest autorskim opracowaniem jednego z najbardziej osobistych dzieł Pendereckiego, III Kwartetu smyczkowego Kartki z niezapisanego dziennika. Usłyszeć w nim można melodie bliskie Pendereckiemu, jak huculska kołomyjka, którą w domu grywał ojciec kompozytora, a także nawiązania do własnych dzieł, które w nowym otoczeniu dźwiękowym zyskują wyjątkowy, autorefleksyjny charakter.

Kwintet Smyczkowy Sinfonia Varsovia doceniany jest nie tylko przez publiczność i krytyków, ale również przez kompozytorów. Jan Stokłosa napisał swój utwór The Elements specjalnie z myślą o tym właśnie zespole. Jak pisze sam twórca, tematem utworu są cztery żywioły. Narratorem jest żywioł powietrza, który prowadzi słuchaczy w muzyczną podróż przez ziemię, wodę i ogień.

Umbrae to oficjalne opus nr 1 laureata Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Helsinkach (2014) Andrzeja Kwiecińskiego. Choć kompozytor od napisania tego dzieła przeszedł wyraźną ewolucję artystyczną, to jak sam mówi, Umbrae jest jego pierwszym utworem, w którym niczego nie chciałby zmienić. Kwieciński prezentuje tu bardzo indywidualne spojrzenie na spektralizm połączony z fascynacją obrazami Jacksona Pollocka. Całość tworzy niezwykle ekspresyjny krajobraz dźwiękowy, który mimo, że jest całkowicie abstrakcyjny, to dzięki znakomicie rozplanowanej formie przykuwa uwagę słuchaczy od pierwszego do ostatniego dźwięku.

W kolejnych koncertach cyklu organizatorzy zaprezentują bardzo szerokie spojrzenie na polską muzykę kameralną skomponowaną po 1918 roku. Wśród wykonawców znajdą się utwory na różne zespoły, od duetu skrzypiec i fortepianu, przez trio stroikowe i kwartet smyczkowy, po kwintet dęty.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Elbląg | Rachmaninow Piano Duo w klasycznym repertuarze na dwa fortepiany

eokElbląska Orkiestra Kameralna zaprasza na koncert  duetu, którego muzyków połączyła miłość do... klawiszy. 20 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu odbędzie się koncert Rachmaninow Piano Duo.

Daria Żurawlowa i Arnold Gniwek zaprezentują się w klasycznym repertuarze na dwa fortepiany. Rachmaninow Piano Duo to ich wspólny projekt, który realizują już od kilku lat. On – polski pianista znany z żywiołowych, młodzieńczych interpretacji, szczególną dbałość przykłada do piękna dźwięku. Ona – polska pianistka rosyjskiego pochodzenia, której wykonania cechuje ogromna artystyczna dojrzałość i wyrazistość, każdy z wykonywanych utworów zamienia w bardzo osobiste przesłanie. Artystka świetnie się czuje w muzyce epoki romantyzmu, toteż na swojej pierwszej, debiutanckiej płycie zestawiła ze sobą utwory dwóch kompozytorów – Rachmaninowa i Chopina, czołowych przedstawicieli obu krajów, z którymi jest związana. W marcu 2014 roku wspólnie z Arnoldem Gniwkiem stworzyła duet fortepianowy, który zachwycał publiczność w Barcelonie oraz w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

W programie koncertu znajdzie się wybór dzieł kilku kompozytorów: Chopina, Lutosławskiego, Taniejewa, Rachmaninowa, Milhauda. Muzycy przygotowali specjalny, taneczny repertuar.

Koncert Rachmaninow Piano Duo to nowa propozycja EOK, oparta na cyklu recitali solowych i kameralnych. W jego ramach elbląska publiczność wysłucha interesujących programów z pogranicza muzyki poważniej i jazzu w wykonaniu najciekawszych artystów młodego pokolenia. Styczniowe wydarzenie to jego pierwsza odsłona. Kolejny recital w wykonaniu Zagan Acoustic odbędzie się w marcu.

Koncert objęty programem "Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!". Koordynatorem programu jest Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie: www.eok.elblag.eu

 

Warszawa | Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera

si13 stycznia 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie będzie miał miejsce koncert „Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera”, podczas którego sławny pianista wykona kompozycje własnego autorstwa oraz George’a Gershwina.

Okres po I wojnie światowej należał do najbardziej „eksperymentalnych” i różnorodnych w całych dziejach muzyki. Jedną z wielu znaczących nowości, którymi entuzjazmował się ówcześnie muzyczny świat, okazał się jazz. Szybko też doszło do mariażu jazzu z muzyką klasyczną (m.in. Milhaud, Strawiński). Jednym z twórców takiego pogranicza był George Gershwin. Młody muzyk szybko zwrócił uwagę całej Ameryki, także lidera znanego big-bandu, Paula Whitemana, który zaproponował Gershwinowi skomponowanie „jazzowego koncertu fortepianowego”. Ów przystał na propozycję i stworzył Błękitną rapsodię. Premiera miała miejsce 12 lutego 1924 w Nowym Jorku. Przy fortepianie zasiadł sam Gershwin. Sukces wśród publiczności okazał się olśniewający, dając początek innym szeroko zakrojonym symfonicznym kompozycjom Gershwina. Owocem tryumfalnego tournée po Europie, a także kontaktów z wybitnymi francuskimi muzykami, jak Maurice Ravel i Nadia Boulanger, jest poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu (1928), który popularnością dorównuje Błękitnej rapsodii.

Tytuł kompozycji Leszka Możdżera 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki zapowiada utwory o otwartej formie, kształtowane live podczas koncertu (każda z miniatur może trwać od 5 do nawet 25 minut!), pianista i smyczkowy zespół wzajemnie się inspirują, wchodzą w interakcje koordynowane przez solistę. Utwór wyróżnia brzmieniowa eufonia, nostalgiczne i żartobliwe spojrzenie wstecz ku „złotym latom jazzu”, które dla autora jest pewną odskocznią od głównego nurtu jego – często awangardowej, wciąż śmiało poszukującej nowych form i brzmień – twórczości w ramach mainstreamu jazzowej sceny muzycznej. Połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zapowiada koncert niezwykły. Poprowadzi go dyrektor artystyczny zespołu, Mirosław Jacek Błaszczyk.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl

„II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców"

Polskie Towarzystwo Muzyki Waspółczesnej zaprasza na koncert prawykonań drugiej części cyklu „Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców", który odbędzie się 16 grudnia 2017 roku o godz. 14:00 w Sali Koncertowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu (ul. Piłsudskiego 25).

„II Album muzyki współczesnej dla młodych wykonawców" to cykl utworów przeznaczonych do wykonania w jednym koncercie w całości, jednocześnie każdy utwór cyklu stanowi osobną całość i może być również wykonany samodzielnie. Cykl jest adresowany do młodych wykonawców (uczniów szkół średnich muzycznych, studentów, młodych pedagogów) i ma łączyć możliwości wykonawcze tej grupy odbiorców z elementami koncertowymi i wirtuozowskimi. Ideą cyklu jest nawiązanie do ponad 90-letniej historii PTMW i głównego celu stowarzyszenia – skutecznego upowszechniania muzyki współczesnej. Zadaniem projektu jest propagowanie różnych stylów i gatunków najnowszej muzyki współczesnej oraz trwałe wprowadzenie jej do repertuaru szkół średnich muzycznych w formie wartościowych, koncertowych dzieł artystycznych poszerzających horyzonty, a nie tzw. utworów szkolnych.

Zaproszenie do realizacji cyklu dla wielu kompozytorów reprezentujących różne style, estetyki i generacje ma na celu stworzenie dzieła wielowymiarowego i przybliżenie różnych stylów najnowszej muzyki współczesnej młodym wykonawcom. Bogactwo doświadczeń i różnorodności pól i miejsc działalności poszczególnych twórców (część kompozytorów aktualnie mieszka i pracuje za granicą) zapewnia maksymalną różnorodność części II Albumu. Podczas koncertu uczniowie i nauczyciele Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu, studenci Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz muzycy wrocławscy zaprezentują utwory Katarzyny Arnholdt, Rafała Augustyna, Barbary Jazwinski, Krystiana Kiełba, Tomasza Kienika, Sławomira Kupczaka, Krzysztofa Olczaka, Adama Porębskiego, Agaty Pyzel-Tondery, Jacka Rogali, Jakuba Szafrańskiego, Macieja Staszewskiego oraz Macieja Żółtowskiego.

Autorem koncepcji cyklu i jego kierownikiem artystycznym jest Anna Dorota Władyczka.

Przewidywana jest również transmisja koncertu na żywo pod następującym adresem: https://youtu.be/cxaSm2th_6g 

Dofinansowano z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronem medialnym przedsięwzięcia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: https://ptmw.art.pl

SuperSam +1: Sainkho Namtchylak & Tadeusz Sudnik

ss

The next concert from a series of master performances „SuperSam + 1”, organised by the „Mózg Foundation”, will take place on Decmber 28, 2017 at 8 p.m. at the “Mózg Powszechny” club (Zamoyskiego 20 Street, Warsaw). The main performers will be Sainkho Namtchylak and Tadeusz Sudnik.

Sainkho Namtchylak (born 1957) is an experimental singer originally from Tuva. She is best known for her Tuvan throat singing or Khöömei. The scale of her voice extends over 7 octaves. She studied at the University of Kyzyl and in the Gnessin Institute in Moscow. She has been living in Vienna for more than a dozen years.

Tadeusz Sudnik is a musician, composer, sound engineer in Studio Eksperymentalne Polskiego Radia. He received commissions for electronic music compositions, recorded albums as well as music for theatre and film. He co-operated with the international festival of contemporary music Warszawska Jesień and Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. At the same time, he started playing concerts with groups performing intuitive music. The first band was Cytula Tyfun da Bamba Orchester. Later, he performed with Helmut Nadolski, Andrzej Mitan, Andrzej Przybielski, Włodzimierz Kiniorski. For many years, he has been working with Tomasz Stańko – Freelectronic. His individual work playing, recording and transforming sounds was described as Studio Dźwięków Niemożliwych (Studio of Impossible Sounds).

“Supersam + 1” is a series of master performances. The project focuses mainly on music, however, it also includes other forms of expression such as: performance, multimedia, monodrama. “SUPERSAM + 1” will present respected Polish and foreign artists whose work is original, experimental and innovative.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Additional information: www.supersam.mozg.pl

A new concert cycle "Sinfonia Varsovia Kameralnie"

sv„Sinfonia Varsovia Kameralnie” is a new concert cycle that will be held from January 3rd to December 5th, 2018. 

The cycle starts on January 3rd at 7pm at Grochowska 272 street. Its main theme is music composed after 1918. Every first Wednesday of the month from January to December Sinfonia Varsovia musicians will present pieces written by well-known Polish composers of the 20th century like Aleksander TansmanAndrzej Panufnik and Wojciech Kilar. The organizers will also present music by forgotten composers like Szymon Laks or Mieczysław Wajnberg. The concerts will be hosted by musicologists and journalists known from the Polish Radio Program 2 such as Agata Kwiecińska and Mariusz Gradowski.

Sinfonia Varsovia string quintet, composed of concertmasters and orchestra leaders, will perform at the inaugural concert. We will hear Quintetto per archi by Krzysztof PendereckiThe Elements by Jan Stokłosa and Umbrae by Andrzej Kwieciński

Admission to all concerts is free.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Download: detailed program.

More information: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/ 

„Psalm" – spektakl Teatru Opera Modern

p21 grudnia 2017 roku o godz. 19.00 w sali teatralnej warszawskiej ASP przy Wybrzeżu Kościuszkowskim 37/39 zostanie wystawiona opera Krzysztofa Kozłowskiego  Psalm.

Spektakl Teatru Opera Modern oparty jest na oryginalnym scenariuszu i libretcie Jerzego Lacha opracowanego na podstawie powieści My, marzyciele Mbue Imbolo, z wykorzystaniem wybranych tekstów z Księgi Koheleta, Apokalipsy św. Jana, Psalmów oraz współczesnych kompozycji muzycznych i arii Krzysztofa Kozłowskiego wykonywanych na żywo przez solistów operowych, zespół Hashtag Ensemble i Kwartet smyczkowy TheTonacja. W spektaklu biorą udział także aktorzy - mimowie z Warszawskiego Centrum Pantomimy Bartłomieja Ostapczuka.

Psalm jest pierwszym spektaklem nowo powstałego Teatru Opera Modern – teatru pozainstytucjonalnego założonego przez Jerzego Lacha. Jest to kontynuacja projektów: „Opera Off” i „Scena młodych” realizowanych w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Opera opowiada o pogoni za szczęściem. Historia to dramat dwóch par małżeńskich, różniących się zasobami finansowymi, statusem społecznym i zawodowym, kolorem skóry, pochodzeniem i religią. To dramat ludzi, których losy przeplatają się do tego stopnia, że nie umieją bez siebie żyć. To historia, która urasta do metaforycznej, wręcz biblijnej przypowieści o kondycji ludzi i o kraju, w którym przyszło im żyć. Gdzie jest dom? Czym jest miłość? Jak daleko można się posunąć, żeby zapewnić sobie lepszy byt? Jaką cenę można zapłacić za marzenia? To pytania, które stawiają sobie bohaterowie opery. W spektaklu została przywołana biblijna opowieść o wypędzonych z Raju Adamie i Ewie. Jest to historia wygnańców, którzy próbują szukać zrozumienia i akceptacji w świecie zewnętrznym. Podstawową wartością dla nich jest miłość, dla świata zewnętrznego – wierność dogmatom.

Projekt współfinasowany przez m. st. Warszawa. Wstęp na spektakl jest wolny. Rezerwacja miejsc: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie: https://www.facebook.com/teatroperamodern/ 

SuperSam +1: Rabih Beaini / Mikołaj Trzaska

ssThe next concert from a series of master performances „SuperSam + 1”, organised by the „Mózg Foundation”, will take place on December 14, 2017 at 8 p.m. at the “Mózg Powszechny” club (Zamoyskiego 20 Street, Warsaw). The main performers will be Rabih Beaini and Mikołaj Trzaska.

Rabih Beaini is a lone voice in electronic music. Few people thread as challenging and intriguing live shows as him, where dark wave, krautrock, post everything and techno all sit together in haunted hardware harmony. His own Morphine label is just as sonically unpredictable so are his own cultured remixes or stunning long players such as the immediately timeless and standout ouvre that was ‘What We Have Learned’.

Mikołaj Trzaska is an icon of jazz avant-garde in Poland. He seeks common grounds between Chasidic music and contemporary improvise music. He plays the saxophone, bass clarinet and he is also a composer. He grew up on yass, which is an artistic and social movement of 80’s and 90’s that rebelled against the brassbound of Polish jazz environment. Together with a group of friends they changed the image of Polish jazz music. Trzaska was the co-founder of yass’s most important group, the legendary Miłość and the equally creative Łoskot.

“Supersam + 1” is a series of master performances. The project focuses mainly on music, however, it also includes other forms of expression such as: performance, multimedia, monodrama. “SUPERSAM + 1” will present respected Polish and foreign artists whose work is original, experimental and innovative.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Additional information: www.supersam.mozg.pl