Polmic - FB


official patronage

Światowy Dzień Akordeonu w Gdańsku

s10 maja 2017 roku w Gdańsku po raz kolejny odbędzie się „Światowy Dzień Akordeonu” w rocznicę ustalenia patentu Cyryla Demiana. W tym roku organizatorzy przewidzieli prelekcje oraz koncert.

Obchody rozpoczną się w samo południe od cyklu wykładów w Sali Senatu Akademii Muzycznej w Gdańsku. Poruszone będą zagadnienia związane z obecnością akordeonu w muzyce jazzowej, tangu czy muzyce współczesnej. Zaprezentowany zostanie jedyny w Polsce akordeon ćwierćtonowy, który budowany jest przez inżynierów na zlecenie łódzkiej Akademii Muzycznej. Wśród prelegentów wykładowcy polskich uczelni: Cezary Paciorek, Maciej Zimka, Eneasz Kubit oraz Paweł Zagańczyk.

Zwieńczeniem obchodów będzie wieczorny koncert muzyki akordeonowej o godz. 18.00. Wśród wykonawców: Sara Więcek, Ryszard Lubieniecki (AM Bydgoszcz), Kamila Olas, Paweł Ratajek (AM Gdańsk), Julia Rzazonka, Weronika Pisarek, Zuzanna Lipka, Jan Gonicki, Marcin Guzik, Maria Wróblewska, Maciej Janaszkiewicz, Gabriel Balukiewicz, Inga Piwowarska (AM Łódź). W programie: Bela Bartók, César Franck, Vagn Holmboe, Wolfgang Jacobi, Dominik Karski, Astor Piazzolla, Alexander Puszkarenko, Albin Repnikow, Wiaczesław Siemionow.

Patronat nad wydarzeniem objęła Confédération Internationale des Accordéonistes (CIA). Przedsięwzięcie dofinansowano z zakresu studenckiej działalności naukowej, artystycznej i kulturalnej w 2017 roku ze środków Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad Światowym Dniem Akordeonu objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Read more: Światowy Dzień Akordeonu w Gdańsku

Wybierz najlepszą książkę o muzyce!

zKomiksowy wywiad z Pablopavo, historia polskiego tańca, muzyki kameralnej, obraz popkultury, czy nowe oblicze Moniuszki, a może biografia kultowego zespołu Republika? Fundacja Meakultura zaprasza do głosowania na najlepszą książkę o muzyce z 2016 roku!

Po raz pierwszy w historii Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” przyznawana będzie Nagroda Publiczności (Stypendium Stowarzyszenia Autorów ZAiKS). To Państwo możecie zadecydować, która z wydanych w 2016 roku książek poświęconych muzyce poważnej bądź popularnej otrzyma nagrodę.

Organizatorzy konkursu – Fundacja Meakultura – oraz Jury Konkursu „Kropka” wytypowało sześć tytułów, które wezmą udział w głosowaniu internetowym. Ich tematyka jest bardzo różnorodna, bo w gronie nominowanych znalazły się zarówno tytuły poświęcone historii i wybitnym postaciom muzyki klasycznej (m.in. Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany etnomuzykologa i antropologa tańca Tomasza Nowaka czy Zupełnie inna książka o Stanisławie Moniuszce muzykolożki Agnieszki Topolskiej), jak również pozycje dotykające tematów muzyki popularnej (Republika. Nieustanne tango dziennikarza muzycznego Leszka Gnoińskiego) czy wreszcie samego idiomu popkultury (utrzymana jednocześnie w stylistyce komiksu i wywiadu książka Dym Marcina „Flinta” Węcławka i Marcina Podolca).

Pełną listę oraz krótki opis książek nominowanych do konkursu o Nagrodę Publiczności można znaleźć na stronie www.konkurskropka.pl/ksiazki 

Za pośrednictwem tej strony – tylko do 21 maja 2017 roku – możecie Państwo zagłosować na wybraną przez Was książkę. Nagrodę – stypendium w wysokości 3 000 zł – ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Przypominamy również, że już 28 maja 2017 roku o godz. 16.00 w siedzibie PWM w Warszawie (ul. Fredry 8) odbędzie się uroczysta gala Konkursu „Kropka”. Podczas gali wręczone zostaną nagrody dla autorów najlepszych tekstów o muzyce opublikowanych w 2016 roku, jak również wspomniana Nagroda Publiczności dla autora najlepszej książki o muzyce 2016 roku. Uroczystość uświetnią swym występem znakomici muzycy: saksofonista Cezariusz Gadzina (saksofon), Krzysztof Lenczowski (wiolonczela) i Maurycy Raczyński (klawesyn). Ceremonię poprowadzi znany z wielu ról filmowych i serialowych aktor Maciej Makowski. Zaproszenia na galę można rezerwować pod adresem mailowym: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

31. Warszawskie Spotkania Muzyczne

wsm31. Warszawskie Spotkania Muzyczne „Muzyka dawna – muzyka nowa”, które organizuje Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich przy współpracy Programu 2 Polskiego Radia S.A., odbędą się w dniach 6-12 maja 2017 roku.

Warszawskie Spotkania Muzyczne to odbywający się co roku jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową i pierwszy oraz jedyny, który przyjął taką formułę.

JAKIE UTWORY, JACY WYKONAWCY

ważne dzieła muzyki dawnej i nowej, najnowsze utwory kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu. Utwory zamówione dofinansowane są ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W tym roku m.in.: muzyka Jagiellońskich kantorów oraz współczesna (Kulenty, Kościów, Ignatowicz-Glińska, Sielicki, Małecki, Mycielski, Panufnik, Palester, Słowiński) w wykonaniu: Baltic Neopolis Orchestra, Stoltzer Ensemble, zespołu Kwadrofonik, Opium String Quartet, Kwartetu Wilanów, solistów: Aliny Mleczko, Joanny Freszel, Jarosława Bręka i innych oraz kompozycje jazzowe w wykonaniu Lory Szafran i Bogdana Hołowni z Pawłem Pańtą, Sebastianem Frankiewiczem i Robertem Murakowskim.

DLA KOGO

dla mieszkających w Warszawie miłośników muzyki, a także turystów, chętnie spędzających czas na koncertach Festiwalu. Dla młodzieży szkolnej, nie tylko warszawskiej – co roku specjalnie przyjeżdżają na Festiwal grupy szkolne z innych miast Polski. Dla słuchaczy radiowych (koncerty są nagrywane i retransmitowane przez Polskie Radio).

GDZIE

Koncerty 31. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w Zamku Królewskim, Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego oraz Kościele Ewangelicko-Reformowanym przy Al. Solidarności 74.

BILETY

Wstęp wolny.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.wsm.art.pl oraz na Facebooku: https://pl-pl.facebook.com/warspotmuz 

Koncert muzyki współczesnej „Perspektywy”

p27 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie odbędzie się koncert muzyki współczesnej będący inicjatywą Fundacji Ensemblage. Koncert wpisuje się w cykl „Perspektywy” oparty na idei promocji muzyki współczesnej oraz muzyków specjalizujących się w jej wykonawstwie.

„Perspektywy” są rozszerzeniem międzynarodowej współpracy kompozytorów młodego pokolenia. W 2015 roku w ramach tej współpracy odbyły się cztery koncerty: w Lukce, Genui (Włochy) oraz w Warszawie (Fabryka Trzciny i Mediateka Start-Meta) z repertuarem włoskich i polskich kompozytorów. Na koncercie 27 kwietnia zaprezentowane zostaną utwory kompozytorów z Australii, Meksyku, Polski i Włoch: Somniare Kirsten Milenki, Órganum Alejandro Very, Sun-chants Andrzeja Karałowa, Four temperaments Aleksandry Chmielewskiej, Tagtraum Żanety Rydzewskiej, Imaginhearing Girolamo Deraca, Falling leaves Antonio Bellandiego. Wszystkie utwory napisane zostały w 2017 roku, będzie to koncert premier.

Kompozycje wykona zespół Dziołak/Stankiewicz Duo. Tworzą̨ go muzycy związani z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina: Jacek Dziołak (klasa klarnetu Mirosława Pokrzywińskiego) i Mateusz Stankiewicz (klasa akordeonu Klaudiusza Barana). Od początku opiekę̨ artystyczną nad zespołem sprawuje Rafał Grząka. W kategoriach zespołów kameralnych zdobyli znaczące nagrody na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. II miejsce na Międzynarodowym Konkursie w Popradzie (Słowacja), I miejsce na Mławskim Festiwalu Muzyki Akordeonowej, II miejsce na Międzynarodowym Konkursie w Wilnie (Litwa), I miejsce na Gorlickich Konfrontacjach Akordeonowych, II miejsce na Międzynarodowym Konkursie w Klingenthal (Niemcy), I miejsce na XIV Międzynarodowym Konkursie im. Juliusza Zarębskiego (Łomianki) oraz wyróżnienie na Turnieju Kameralnym w Trzech Odsłonach (Bydgoszcz). W 2015 zostali nagrodzeni stypendium Société Générale umożliwiającym nagranie płyty „Young Virtuosos”, na której znalazły się kompozycje W. Lutosławskiego, S. Kaczorowskiego, A. Karałowa, M. P. Łopackiego, W. Kostrzewy. Muzycy biorą̨ czynny udział w koncertach organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Katedrę̨ Kompozycji UMFC. Zapraszani są na różnego rodzaju festiwale. Koncertują w kraju i za granicą, występując w takich miejscach, jak Zamek Królewski w Warszawie, Pałac Belwederski, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Łazienki Królewskie, Biblioteka Polska w Paryżu, a także w licznych domach kultury i szkołach w ramach działalności edukacyjnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

VIII Międzynarodowy Konkurs Gry na Instrumentach Dętych Blaszanych

kW dniach 2-6 maja 2017 roku Katedra Instrumentów Dętych i Perkusji gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki zaprasza na organizowany w jubileuszowym 70. roku istnienia uczelni VIII Międzynarodowy Konkurs Gry na Instrumentach Dętych Blaszanych.

Konkurs organizowany jest co 3 lata i należy do największych tego rodzaju imprez w Europie. Skierowany jest do muzyków z całego świata, przede wszystkim do studentów uczelni muzycznych oraz artystów czynnych zawodowo, grających na instrumentach dętych blaszanych: trąbce, rogu, puzonie i tubie. Do tegorocznej edycji Konkursu przystąpi blisko 70 uczestników z 24 krajów z całego świata. Program konkursu wymaga od młodych muzyków przygotowania utworów umożliwiających wszechstronną prezentację warsztatu wykonawczego i walorów osobowości artystycznej. W finale uczestnikom towarzyszy orkiestra symfoniczna, co dla większości z nich stwarza niepowtarzalną możliwość występu w charakterze solisty współpracującego z takim zespołem. Konkurs od początku jest terenem, na którym spotykają się młodzi muzycy z Europy Zachodniej z wykonawcami z Rosji, Białorusi, Ukrainy, krajów bałtyckich oraz ostatnio USA, Japonii, Korei Płd., a nawet Mongolii.

Wydarzenia konkursowe mają charakter otwarty i są skierowane do wszystkich zainteresowanych melomanów: wstęp jest wolny. W ramach konkursu odbędą się trzy etapy przesłuchań i koncerty. 4 maja o godz. 17.00 podczas recitali jurorów – Jamie Williamsa (puzon) i Omara Tomasoniego (trąbka) – zabrzmi m.in. Fantaisie op. 27 Zygmunta Stojowskiego. 6 maja o godz. 16:30 odbędzie się uroczyste ogłoszenie wyników, rozdanie nagród i koncert laureatów.

Konkursowi towarzyszyć będzie wystawa instrumentów marki Yamaha (4-5.05) oraz Miraphone (2-6.05). Szczegółowy harmonogram oraz bieżące informacje dotyczące Konkursu znajdują się na stronie: http://ibic.amuz.gda.pl

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XX Łódzki Festiwal Chóralny Cantio Lodziensis

clW dniach 18 – 19 listopada 2017 roku odbędzie się w Łódzkim Domu Kultury jubileuszowy XX Łódzki Festiwal Chóralny – Cantio Lodziensis.

Festiwal jest imprezą o zasięgu ogólnopolskim i ma formułę konkursu, a jego zasadniczym celem jest popularyzacja chóralistyki poprzez udział amatorskich chórów oraz zespołów wokalnych. W każdej z ośmiu kategorii przyznawane są nagrody, wyróżnienia dla chórów i zespołów wokalnych. 

Podobnie jak w latach ubiegłych festiwal przyczyni się do promocji i popularyzacji dokonań artystycznych łódzkiego środowiska kompozytorskiego. Organizatorzy Festiwalu deklarują więc pomoc w pozyskiwaniu repertuaru łódzkich twórców.

Uczestnikami Festiwalu mogą być amatorskie chóry i zespoły wokalne. Jednym z warunków uczestnictwa jest przesłanie wypełnionej karty zgłoszenia na adres biura organizacyjnego do 30 września 2017 roku.

Chóry i zespoły wokalne zobowiązane są do przygotowania programu konkursowego złożonego z dowolnie wybranych, co najmniej trzech utworów, nie wykonywanych przez chór podczas poprzedniego Festiwalu. Organizatorzy Festiwalu zachęcają do uwzględnienia w repertuarze utworu współczesnego kompozytora łódzkiego. Jego wykonanie zostanie uhonorowane przez jury dodatkową nagrodą.

Oprócz występów festiwalowych 18 listopada odbędzie się spotkanie dyrygentów z członkami jury Festiwalu oraz przedstawicielami łódzkiego środowiska kompozytorskiego. Tematem spotkania będą propozycje repertuarowe łódzkich twórców oraz sprawy warsztatowe, dotyczące wykonawstwa współczesnej muzyki chóralnej. W ramach festiwalu są przewidywane dla uczestniczących chórów dodatkowe koncerty pozakonkursowe w Łodzi i na terenie województwa łódzkiego.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.ldk.lodz.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

V Lubuski Festiwal Muzyczny

lStowarzyszenie Artystów „Zdolni do Wszystkiego” zaprasza na jubileuszowy V Lubuski Festiwal Muzyczny, odbywający się w dniach 6–30 kwietnia 2017 roku w Zielonej Górze, Łagowie oraz na terenie całego województwa lubuskiego.

Lubuski Festiwal Muzyczny to możliwość spotkania znanych polskich artystów, koncerty muzyki poważnej i rozrywkowej, konkurs, kursy mistrzowskie i recital aktorski. W roli solistów wystąpią skrzypaczka Celina Kotz, oboista Michał Mogiła, kompozytor i pianista Krzysztof Napiórkowski i sopranistka Joanna Woś.

W ramach Festiwalu odbędą się Międzynarodowe Kursy Mistrzowskie (6-9 kwietnia), które tworzą płaszczyznę dla wymiany myśli i spostrzeżeń związanych z Kulturą oraz Sztuką i umożliwiają dalszy rozwój zawodowy. Zaproszenie na warsztaty przyjęli znani instrumentaliści czołowych europejskich orkiestr oraz wykładowcy uczelni artystycznych: pierwszy oboista orkiestry Sinfonia Varsovia i wykładowca UMFC Arkadiusz Krupa, dyrektor artystyczny Festiwalu Międzynarodowego „Muzyka na szczytach” i wykładowca UMFC skrzypek Janusz Wawrowski, wykładowca gdańskiej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki altowiolista Krzysztof Tymendorf, a także znakomita polska wokalistka współpracująca z Berlińską Szkołą Musicalową Renata Kuczyńska. Program Koncertu finałowego uczestników kursów mistrzowskich 9 kwietnia zawiera muzykę polską, m. in. Epitafium na obój i fortepian Witolda Lutosławskiego.

W dniach 29–30 kwietnia 2017 w Łagowie będzie miał miejsce II Lubuski Konkurs Dętych Zespołów Kameralnych, adresowany do uczniów Szkół Muzycznych II stopnia oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznych (do 28 roku życia). Prezentacje artystyczne duetów, triów, kwartetów i kwintetów oceniać będzie następujące Jury: prof. dr hab. Czesław Grabowski – Honorowy Przewodniczący Jury, prof. UMFC dr hab. Urszula Janik – Przewodnicząca Jury, dr Jarosław Podsiadlik, as. mgr Krzysztof Komendarek-Tymendorf, mgr Michał Mogiła i mgr Rafał Dołęga. Koncert Laureatów odbędzie się 30 kwietnia po ogłoszeniu werdyktu Jury.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program i dodatkowe informacje dostępne są na stronie: http://lubuskifestiwalmuzyczny.com 

46. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”

p46. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział w Poznaniu, odbędzie się w dniach 27 marca – 4 kwietnia 2017 roku.

„Poznańska Wiosna Muzyczna” to szczególny festiwal na mapie muzyki współczesnej. Jego pierwsza edycja miała miejsce w roku 1961, a pomysłodawcą i założycielem był jeden z czołowych ówczesnych kompozytorów - Tadeusz Szeligowski. Festiwal jest w swym założeniu imprezą popularyzującą wśród szerokiego grona słuchaczy nową muzykę, prezentowaną bez geograficznych czy ideologicznych uprzedzeń. Rangę imprezy buduje bardzo wysoki poziom artystyczny, wynikający zarówno z doboru programu, jak i poziomu jego wykonania. Strategicznym partnerem realizacji jest Związek Kompozytorów Polskich.

46. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej będzie w ogólnym zarysie kontynuował trzy przewodnie idee, które wzajemnie się uzupełniają. Pierwsza to pielęgnowanie, przypominanie kanonu muzyki drugiej połowy XX wieku. W 2017 roku usłyszymy w mistrzowskich interpretacjach dzieła m. in. Witolda Lutosławskiego, Bogusława Schaeffera, Krzysztofa Pendereckiego, Tadeusza Bairda, Andrzeja Koszewskiego. Drugi nurt to prawykonania i wykonania utworów polskich kompozytorów. Podczas koncertów będzie można usłyszeć 12 światowych premier. Zabrzmią nowe utwory Lidii Zielińskiej, Witalija Kyjanytsia, Rafała Zapały, Zbigniewa Kozuba, Moniki Kędziory, Ryszarda Osady, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Janusza Stalmierskiego, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Lorenza Romano, Jaromira Gajewskiego oraz Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej. Trzeci kierunek „Poznańskiej Wiosny” to prezentacja najnowszych utworów i szczególnie interesujących sylwetek kompozytorów zagranicznych. Podczas Festiwalu wystąpią artyści polscy i zagraniczni, specjalizujący się w muzyce współczesnej, m.in. zespół Schallfeld Ensemble z Austrii i saksofonistka Alina Mleczko.

W ramach cyklu Atelier spotkania z filozofami, teatrologami i krytykami poprowadzi Monika Pasiecznik. Wydarzeniom festiwalowym towarzyszyć będą również studenckie koncerty kompozytorskie oraz wydarzenia Wiosny Młodych i Najmłodszych. W ramach ostatniego cyklu, skierowanego głównie do dzieci, Sławomir Wojciechowski poprowadzi warsztaty, podczas których młodzi melomani będą mieli okazję spróbować swoich sił w dziedzinie kompozycji. Podczas specjalnego koncertu zaprezentują się również uczniowie szkół muzycznych – laureaci XIII Młodzieżowego Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Kazimierza Wiłkomirskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje oraz program dostępne są na stronie: http://www.wiosnamuzyczna.pl 

Iluminacje: Contemporaneo 2017 – konferencja, koncert, instalacja

iKoło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie „Sensorium” zaprasza na wydarzenia z cyklu „Iluminacje”, które odbędą się w dniach 18 – 20 kwietnia 2017 roku.

Tegoroczna II edycja „Iluminacje: Contemporaneo 2017" będzie przedsięwzięciem szczególnym, ponieważ oprócz ogólnopolskiej konferencji naukowej, poświęconej zagadnieniu, jakim jest percepcja dźwięku w utworach muzyki współczesnej, odbędą się także dwa wydarzenia towarzyszące: koncert muzyki współczesnej oraz instalacja „Neuromuzyka" Beniamina Głuszka. Wydarzenie to odbędzie się na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Do wygłoszenia swoich referatów i wykładów zaproszono najlepszych specjalistów w zakresie percepcji dźwięku z całej Polski. Tematem przewodnim konferencji będzie percepcja dźwięku w utworach muzyki współczesnej. W psychologii poznawczej „iluminacja” oznacza zjawisko pojawienia się w umyśle gotowego rozwiązania danego problemu, jest swego rodzaju nagłym olśnieniem. Wydarzenie będzie więc taką metaforyczną iluminacją, rozjaśniającą nieco zagadnienie, jakim jest percepcja dźwięku.

W konferencji wezmą udział tak psycholodzy, jak również muzykolodzy i kompozytorzy: dr Sylwia Makomaska (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego), prof. Anna Zawadzka-Gołosz, dr Andrzej Mądro, Karolina Dąbek (Akademia Muzyczna w Krakowie), dr Grażyna Draus (Katedra Edukacji Muzycznej UMFC), dr Robert Losiak (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego). Wykład inauguracyjny pt. Percepcja muzyki XX i XXI wieku – słuchanie muzyki czy słuchanie dźwięków? wygłosi dr hab. Piotr Podlipniak (Instytut Muzykologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu).

19 kwietnia 2017 o godz. 19:00 w Auli UP będzie miał miejsce Koncert muzyki współczesnej, podczas którego odbędą się prawykonania utworów Xing Yu Anti-Romantic Duo, Justyny Skowronek El Abismo de la Mente, Moniki Kozakiewicz Trzy róże i Neuroradiacje, a także Leonardo Rizza i Pawła Malinowskiego.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Uroczysty koncert dyplomantów UMFC

u12 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert tegorocznych dyplomantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Orkiestrą Symfoniczną UMFC pokieruje prof. zw. dr hab. Jan Miłosz Zarzycki, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży.

W roli solistów wystąpią skrzypaczki Karolina Mikołajczyk (klasa prof. Andrzeja Gębskiego i as. Agaty Szymczewskiej), Magdalena Lech (klasa dr. hab. Jana Staniendy), wiolonczelistka Alicja Kozak (klasa prof. dr. hab. Tomasza Strahla i wykł. Rafała Kwiatkowskiego), fagocista Wojciech Motyl (klasa prof. dr. hab. Zbigniewa Płużka), organistka Anna Przybysz (klasa prof. Józefa Serafina i ad. dr. hab. Bartosza Jakubczaka). Arie z oper G. Verdiego, J. Offenbacha i W. A. Mozarta wykonają Anna Farysej (klasa ad. dr hab. Eugenii Rozlach), Chanmi Hwang (klasa ad. dr hab. Jolanty Janucik), Anna Dubicka (klasa ad. prof. dr hab. Jadwigi Rappé) i Łukasz Skrobek (klasa ad. dr. Roberta Gierlacha).

W finale pierwszej części koncertu odbędzie się prawykonanie utworu jednej z dyplomantek kompozytorki Aleksandry Chmielewskiej (klasa prof. zw. dr. hab. Pawła Łukaszewskiego). Jej kompozycja Fantastic scenes jest wynikiem fascynacji światem nierzeczywistym, próbą przeniesienia wyobrażonych sytuacji wizualnych na język muzyki. Utwór składa się z czterech części – scen opatrzonych programowymi tytułami. Wybrane sceny „Butterflies valley” oraz „The city of giants” są najsilniej skontrastowanymi pod względem charakteru ogniwami cyklu. Pierwsza z nich zbudowana jest misternie z lekkich, ulotnych melodii, instrumenty często traktowane są solistycznie, a kluczową rolę odgrywają niuanse barwowe, powstałe w wyniku interakcji pomiędzy poszczególnymi instrumentami. Brzmienie drugiej, co sugeruje tytuł, jest znacznie cięższe. Uprzywilejowane w pierwszej części instrumenty dęte drewniane schodzą na drugi plan na rzecz instrumentów dętych blaszanych, ażurowe melodie ustępują blokowej, zwartej tkance, a często powracająca faktura nota contra notam wprowadza monumentalne, niemal organowe brzmienie. Ponieważ cały cykl potraktowany jest dość luźno, poszczególne sceny mogą być wykonywane w jego ramach, w dowolnych kombinacjach, ale także jako niezależne utwory.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które można zakupić najwcześniej na tydzień przed koncertem w holu głównym uczelni.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program koncertu.

I Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna

kwW dniach 17–21 kwietnia 2017 roku odbędzie się I Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna organizowany przez nowopowstałą fundację Phasma-Music w kościele oo. Franciszkanów Św. Trójcy.

Pomysłodawczynią Festiwalu jest kwidzynianka Iwona Glinka, profesorka Akademii Muzycznej Arte na Cyprze. Ideą nadrzędną Festiwalu Kwidzyńska Wiosna Muzyczna jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki od dawnej aż po dzisiejszą z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką. Celem festiwalu jest propagowanie muzyki klasycznej i nie tylko wśród mieszkańców miasta Kwidzyna oraz powiatu kwidzyńskiego. Festiwal przyczyni się do promocji miasta i jego dziedzictwa kulturowego.

Otworzy Festiwal Koncert „Magia fletu i harfy”, podczas którego Iwona Glinka i harfistka Anna Sikorzak-Olek zaprezentują rzadko wykonywane utwory kameralne na ten oryginalny zespół, w tym Trzy fragmenty Witolda Lutosławskiego. Podczas koncertu „Christus ressurexit est!” 20 kwietnia zabrzmią organy kościoła oo. Franciszkanów Św. Trójcy. Znany wirtuoz tego instrumentu Andrzej Szadejko, profesor gdańskiej Akademii Muzycznej, wykona arcydzieła niemieckiej, francuskiej, włoskiej muzyki organowej, a także Preludium chorałowe „Chrystus Pan zmartwychpowstał” własnego autorstwa. W czasie festiwalu zostanie nawiązana współpraca z lokalnymi artystami, młodzieżą i dziećmi. Podczas koncertu finałowego wraz z Iwoną Glinką oraz wykładowcami gdańskiej Akademii Muzycznej oboistką Martą Różańską i fagocistą Mirosławem Pachowiczem wystąpią uczestnicy Powiatowego Festiwalu Flażoletowego (40 osób). Gościem specjalnym będzie Wojciech Wietrzyński – propagator gry na flażolecie.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.phasma-music.com

The Metropolitan Opera – live in HD: „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego

n22 kwietnia 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć Sceny liryczne w 3 aktach Евгений Онегин Piotra Czajkowskiego pod dyrekcją Robina Ticciatiego.

Arcydzieło Piotra Czajkowskiego (1840–1893) do dzisiaj zachwyca i wzrusza publiczność na całym świecie. Opera po raz pierwszy została wystawiona jako spektakl studencki wykonany przez uczniów Konserwatorium Moskiewskiego. Sceny liryczne oparte są na poemacie jednego z najwybitniejszych rosyjskich poetów romantycznych, Aleksandra Puszkina. Skromna i wrażliwa Tatiana zakochuje się w Onieginie, znudzonym światowcu, który odrzuca jej miłość. Po latach Oniegin uświadamia sobie, że jednak kocha Tatianę, ale ta jest już żoną księcia Gremina. Mimo że nadal darzy Oniegina uczuciem, Tatiana pozostaje wierna mężowi.

Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego powraca do cyklu transmisji z MET w reżyserii Fiony Shaw. Ponownie partię Tatiany zaśpiewa primadonna Anna Netrebko, partnerować jej będzie Peter Mattei (w roku 2013 partię Oniegina wykonywał Mariusz Kwiecień). W pozostałych rolach wystąpią: Elena Maximova (Olga), Alexey Dolgov (przejął rolę Lenskiego po Piotrze Beczale) i Štefan Kocán (Gremin).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Read more: The Metropolitan Opera – live in HD: „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego

The Metropolitan Opera - live in HD: “La Traviata” by Giuseppe Verdi

mGiuseppe Verdi’s opera La Traviata will be broadcast from the Metropolitan Opera on March 11, 2017 at 35 cinemas across Poland.

Verdi’s opera in three acts is set to a libretto by Francesco Maria Piave who based the story on La Dame aux Camélias (a play adapted from the novel by Alexandre Dumas fils, the son of the author of The Three Musketeers). Originally titled Violetta (after the main character), it was first performed in 1853 at the Teatro La Fenice in Venice. Having survived an unsuccessful opening night, the work become one of the best-loved operas. The title part of the "fallen woman" requires from its performer inexhaustible vocal and dramatic skills and is considered one of the major roles of the soprano repertoire.

The Metropolitan Opera’s 2016-17 season, the 50th anniversary of its home at Lincoln Center, features 225 opera performances of 26 operas in a varied repertory that ranges from 18th century masterpieces to one of the most acclaimed operas in recent years. The Met: Live in HD series, which transmits Met performances to more than 2,000 movie theaters in 70 countries around the world, continues for its 11th season and includes the broadcast of 10 performances from the season.

More information: www.kinopraha.pl

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Read more: The Metropolitan Opera - live in HD: “La Traviata” by Giuseppe Verdi

III edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA

kFundacja Meakultura po raz trzeci organizuje Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Zgłoszenia konkursowe oraz teksty o polskiej muzyce – recenzje, felietony, eseje oraz wpisy na blogach – można przesyłać do 3 marca 2017 roku.

Celem Konkursu jest promocja kompetentnej krytyki muzycznej w mediach drukowanych i elektronicznych, wspieranie osób debiutujących w tej dziedzinie oraz prezentacja dorobku zagranicznych dziennikarzy i publicystów – badaczy i promotorów muzyki polskiej na świecie. Konkurs jest otwarty na wszystkie gatunki muzyczne – od muzyki klasycznej, poprzez filmową, jazzową, folkową po muzykę popularną.

Nadesłane na konkurs teksty ocenią wybitni przedstawiciele świata nauki, mediów oraz instytucji kultury, aktywnie kształtujący panoramę życia kulturalnego w Polsce. W jury III edycji KROPKI zasiądą dr Daniel Cichy (przewodniczący), Ewa Szczecińska, dr hab. Paweł Gancarczyk, dr hab. Waldemar Kuligowski, dr Miłosz Bembinow, dr Mariusz Gradowski oraz Rafał Księżyk.

Dzięki współpracy z marką Tonsil, legendarnym polskim producentem głośników, zdobywca Grand Prix otrzyma w tym roku wyjątkową nagrodę rzeczową – nowoczesny zestaw głośnikowy Maestro III. Laureaci pozostałych kategorii, w tym m.in. dwóch Nagród Głównych w kategorii artykuł/felieton i recenzja/relacja, Wyróżnienia dla debiutanta oraz Nagrody Specjalnej za tekst o muzyce polskiej opublikowany poza granicami kraju, otrzymają statuetki, dyplomy oraz nagrody rzeczowe – książkowe i płytowe. W tegorocznej edycji konkursu organizatorzy przewidzieli aż 5 nagród pozaregulaminowych: Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za najlepszy tekst o muzyce popularnej, Nagrodę Dyrektora Redaktora Naczelnego PWM, Nagrodę Fundacji Meakultura za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej oraz, po raz pierwszy w historii KROPKI, Nagrodę Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich za działalność na rzecz muzyki w radiu i telewizji oraz Nagrodę Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2016 roku. Ogłoszenie wyników nastąpi 24 maja 2017 roku, natomiast wręczenie nagród będzie miało miejsce 28 maja podczas uroczystej Gali Finałowej w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie.

Prace konkursowe można nadsyłać na adres mailowy This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. do 3 marca 2017 roku.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Fundacji Meakultura.

Patronat medialny nad konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert Katedry Kompozycji UMFC

k10 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 usłyszymy utwory najnowsze kompozytorów związanych z Katedrą Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Zaprezentowane zostaną kompozycje kameralne pedagogów Katedry oraz studentów. Koncert otworzy utwór dr. Wojciecha Błażejczyka Data Selfie. To performance napisany dla tria improwizujących kompozytorów Sonofrenia na trzy głosy, małe instrumenty i elektronikę. Kompozytor analizuje artystyczne implikacje psychometrycznego mikrotargetingu, czyli wykorzystywania analizy aktywności na portalu Facebook do budowania profilu psychologicznego użytkownika, używanego w marketingu internetowym. Następnie zostaną wykonane kompozycje kameralne prof. UMFC dr. hab. Alicji Gronau Winter is icumen in II, dr Aldony Nawrockiej omega or… i dr. Rafała Janiaka Sonata for accordion.

W wykonaniu Dziołak Stankiewicz Duo zabrzmi utwór September in Lisboa autorstwa studentki z klasy kompozycji prof. zw. dr. hab. S. Moryto i dr. M. Bembinowa Zuzanny Falkowskiej, znanej szerszej publiczności z akcji „Święta w prezencie”. Teoniki Rożynek, studentka III roku kompozycji w klasie prof. zw. dr. hab. Krzysztofa Baculewskiego, napisała pod jego kierunkiem utwór Deep-frozen_2/17 na akordeon, altówkę i warstwę elektroniczną, który zostanie wykonany przez Jarocki &Rydz DuO. Jakub Neske jest gitarzystą i studentem klasy kompozycji prof. zw. dr. hab. Pawła Łukaszewskiego. Podczas koncertu wykona Etiudy nr 2 i nr 3 własnego autorstwa. Utwory wpisują się we współczesną literaturę gitarową i poruszają różne problemy techniczne. Etiuda nr 2 opiera się na jednym aspekcie rytmicznym, w pewnym sensie gitara pełni tu rolę instrumentu perkusyjnego. Etiudę nr 3 otwiera agresywny motyw rytmiczny, który przechodzi potem w spokojną i powtarzaną mantrę. Zwycięzca 57. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda Jakub Szafrański również reprezentuje klasę kompozycji P. Łukaszewskiego; podczas koncertu zostanie wykonany utwór jego autorstwa pt. Emotions na obój, trąbkę, perkusję i kontrabas. W finale przedsięwzięcia zabrzmi kompozycja dr. hab. Edwarda Sielickiego Der Ring et Mélisande.

Na koncerty poniedziałkowe obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na tydzień przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program koncertu.