Polmic - FB


official patronage

SINFONIA IUVENTUS kameralnie

SI28 października 2016 roku o godz. 19.00 w murach najstarszej i największej uczelni muzycznej w Polsce, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, zabrzmi znakomita XX-wieczna kameralistyka. Zespoły kameralne muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus wykonają utwory Francisa Poulenca i Arnolda Schönberga oraz zaprezentują prawykonanie nowego dzieła Piotra Wróbla pod batutą Andrzeja Borzyma juniora.

W pierwszej części koncertu – subtelne piękno, bogata, neoromantyczna ekspresja sekstetu smyczkowego Verklärte Nacht, op. 4 austriackiego pioniera dodekafonii Schönberga współgrać będzie z na poły namiętnym, na poły melancholijnym Sekstetem op. 100 Poulenca i jego przewrotną, groteskową częścią I (Allegro vivace).

Wieczór zwieńczy prawykonanie nowego dzieła aranżera, puzonisty basowego i tubisty Piotra Wróbla pt. Brass Symphony (2016) na 14-osobowy zespół instrumentów blaszanych, ubarwionych instrumentami perkusyjnymi. Utwór podzielony został na pięć części – Wiara, Walka, Katharsis, Beztroska i Spełnienie, o których sam kompozytor powiedział, iż odzwierciedlają dążenia człowieka do zmian, na poziomie zarówno błahym, codziennym, jak i na poziomie ważnych celów życiowych. Jest to pierwsza symfonia tego kompozytora, i, jak ma nadzieję, nie jego ostatnia.

Wstęp na koncert jest wolny: obowiązują bezpłatne zaproszenia, których dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00.

Utwór powstał dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl  

Conference "Young Musicology Today"

Imuz Institute of Musicology of the Jagiellonian University organizes the International Conference of Young Musicologists "Young Musicology Today: tendencies, challenges and perspectives", which will be held between November 7-9, 2016 in Krakow.

The aim of the conference is to integrate the musicological community through the creation of an international forum for exchanging ideas and research experiences. Young musicologists will present results of ongoing studies and engage in discussion on the future of musicology, its role and place in the contemporary culture. As musicology is gradually starting to perform social functions while becoming not only a field of scientific inquiry but one of use to socjety, the conference participants will be asked to consider new directions of research, new methodologies, and the challenges faced by musicologists entering the job market. It will also be an opportunity to discuss the subject areas of interest to young musicology.

See: detailed programme

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More information: www.muzykologia.uj.edu.pl

Audio Stage 2016

ASPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na Audio Stage 2016. Wieczór preludiów i monodramów audioscenicznych odbędzie się 23 października o godz. 19:00 w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie.

Tegoroczny Audio Stage jest kontynuacją rozpoczętego w roku 2012 cyklu prawykonań utworów audioscenicznych. Projekt jest dedykowany sztukom performatywnym. Jego ideą przewodnią jest integracja muzyki ze sztukami scenicznymi. Formy muzyczno-teatralne – monodramy i preludia do nich, które w jego ramach powstają, funkcjonują jako pozycje repertuaru teatralnego oraz jako elementy wydarzeń muzycznych. Do udziału w Audio Stage są zapraszani kompozytorzy specjalizujący się w muzyce eksperymentalnej, którzy przygotowują utwory we współpracy z aktorami, mimami i tancerzami.

Podczas koncertu zostaną przedstawione prawykonania czterech monodramów audioscenicznych, skomponowanych przez Aldonę Nawrocką, Piotra Roemera, Adama Porębskiego i Andrzeja Kopcia. Wykonawcami oraz współautorami tych kompozycji będą aktorzy i tancerze: Bartosz M. Martyna, Ewa Wojtkiewicz, Krzysztof Boczkowski i Aleksandra Dziurosz.

Ich utwory zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi – rodzajami małych uwertur z elementami teatru instrumentalnego. Kompozytorką cyklu preludiów jest Agnieszka Stulgińska, a wykonawcami – klarnecista Michał Górczyński oraz wiolonczelista Robert Jędrzejewski.

Imprezą towarzyszącą o godz. 18:00 będzie spotkanie artystów z publicznością, które poprowadzi dyrektor artystyczny projektu - Małgorzata Kołcz.

Zamówione przez PTMW u kompozytorów utwory, zostały sfinansowane w ramach stypendiów Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Projekt jest realizowany ze środków Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy oraz ZAiKS.

Wstęp na imprezę będzie wolny.

Patronem medialnym wydarzenia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Jubileusz profesora Szymona Kawalli

u30 listopada 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC odbędzie się koncert, poświęcony jubileuszowi 60-lecia pracy artystycznej oraz 50-lecia działalności pedagogicznej prof. zw. dr hab. Szymona Kawalli – czołowego polskiego dyrygenta i kompozytora.

Szymon Kawalla pochodzi z rodziny mającej kilkupokoleniowe tradycje muzyczne. W maju 1956 miał pierwszy koncert publiczny jako skrzypek, a przy fortepianie była jego siostra Bronisława. W 1966 roku – jeszcze jako uczeń Liceum Muzycznego w Krakowie – został nauczycielem wychowania muzycznego w Zasadniczej Szkole Zawodowej nr 1 w Krakowie. Jego córka Joanna, skrzypaczka i pedagog UMFC, kontynuuje wspaniałe rodzinne tradycje muzyczne. Szymon Kawalla kierował czołowymi polskimi orkiestrami symfonicznymi, chórami i scenami operowymi. Występował we wszystkich krajach europejskich, amerykańskich i azjatyckich. Dokonał nagrań płytowych dla wielu wytwórni płytowych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Korei Płd.i USA, otrzymując wielokrotnie Grand Prix du Disc.

Koncert Jubileuszowy w UMFC gościć będzie wybitnych artystów, przyjaciół jubilata, wystąpią: Joanna Kawalla, Roman Lasocki - skrzypce, Leszek Lorent - perkusja, Ewa Iżykowska-Lipińska, Ae Ran Kim, Justyna Reczeniedi - soprany. Za pulpitem dyrygenckim stanie Maestro oraz studenci i doktoranci z klasy prof. Szymona Kawalli. Koncertowi będzie towarzyszyła wystawa plakatów koncertowych Maestra oraz promocja płyty jego twórczości kameralnej, zorganizowana przez Requiem - CD.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XVII Festiwal Muzyczne Konfrontacje: Inspiracja – Inwencja – Interpretacja

Muzyczne Konfrontacje„Inspiracja – inwencja – interpretacja" to hasło tematyczne XVII Festiwalu Muzyczne Konfrontacje, odbywającego się w dniach 25 września - 23 października 2016 roku.

Ideą tegorocznego przedsięwziecia jest zwrócenie uwagi na często pomijany, niekiedy wręcz dyskredytowany problem inspiracji i inwencji w muzyce polskiej, konfrontacja wybranych dzieł kompozytorów minionych epok, także uznanych mistrzów XX i XXI wieku z utworami powstającymi współcześnie. Festiwal będzie próbą spojrzenia na te zagadnienia z perspektywy poglądów i refleksji wybitnego polskiego muzykologa Bohdana Pocieja, który współtworzył pierwsze Muzyczne Konfrontacje. Jemu to – w piątą rocznicę śmierci – XVII Muzyczne Konfrontacje są dedykowane.

Program festiwalu pozwala na zaledwie dotknięcie złożonej problematyki określonej w podtytule. Dobór repertuaru warunkuje kameralna przestrzeń wnętrz, w których odbywać się będą koncerty. W porównaniu z poprzednimi edycjami Muzycznych Konfrontacji tegoroczny program w znacznie większym stopniu uwzględnia twórczość kompozytorów polskich XX i XXI wieku. Po raz pierwszy w siedemnastoletniej historii Muzycznych Konfrontacji na tegorocznym Festiwalu zabrzmią prawykonania nowych utworów kompozytorów polskich. Zgodnie z tradycją tego Festiwalu w programie znajdują się różne gatunki muzyczne, w tym jazz, muzyka improwizowana (inspirowana autentycznymi pieśniami ludowymi z Kurpiów) oraz spektakl poetycko-muzyczny, inspirowany poezją Adama Zagajewskiego (Prolog wydarzenia).

Festiwal stanowić będzie ponadto konfrontację muzycznych interpretacji/kreacji wybitnych polskich artystów (laureatów prestiżowych nagród na międzynarodowych konkursach muzycznych i festiwalach, zdobywców „Fryderyków"), specjalizujących się w wykonawstwie muzyki różnych epok i stylów.

Data ostatniego spotkania festiwalowego (Epilogu) przypada 23 października, tj. w dniu 60. rocznicy Powstania Węgierskiego 1956 roku. Wydarzenie zakończy zatem muzyka Beli Bartoka oraz Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa.

Organizatorem XVII Festiwalu jest po raz pierwszy Fundacja Spotkania Muzyczne, działająca przy Związku Kompozytorów Polskich.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

 

Read more: XVII Festiwal Muzyczne Konfrontacje: Inspiracja – Inwencja – Interpretacja

"Discovering Paderewski" Festival - 2016 edition

op5th edition of the International Festival "Discovering Paderewski" will be held between November 11 and 14, 2016 in Lviv.

The event is aimed at promoting Polish culture and musical repertoire. The idea of creating an artistic event associated with the figure of Ignacy Jan Paderewski - pianist, composer, statesman and philanthropist, serves as a pretext for a fruitful cultural enrichment and strengthening of cooperation between Poland and Ukraine.

The programme includes compositions by Karol Szymanowski, Krzesimir Dębski, Borys Latoszyński, as well as opera Manru by Ignacy Jan Paderewski (conducted by Jerzy Maksymiuk) and Leszek Możdżer’s jazz impressions on music by Paderewski and Fryderyk Chopin.

More information: www.paderewski.eu

The Metropolitan Opera – live in HD: 2016-17 season

MET The Met’s 2016–17 season of Live in HD movie-theater transmissions features 10 presentations, beginning October 8, 2016 with Richard Wagner’s Tristan und Isolde, conducted by Sir Simon Rattle, directed by Mariusz Treliński, and co-produced by Teatr Wielki - National Polish Opera.

The Metropolitan Opera’s 2016-17 season, the 50th anniversary of its home at Lincoln Center, will feature 225 opera performances of 26 operas in a varied repertory that ranges from 18th century masterpieces to one of the most acclaimed operas in recent years. The Met: Live in HD series, which transmits Met performances to more than 2,000 movie theaters in 70 countries around the world, continues for its 11th season and will include the broadcast of 10 performances from the season.

More information: www.kinopraha.pl

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Read more: The Metropolitan Opera – live in HD: 2016-17 season

2nd Contemporary Music Festival "New Waves"

N 2016 edition of the Contemporary Music Festival "New Waves" will be held between November 6 and 17 in Gdańsk.

The name of the event corresponds to the marine character of the city, as well as the new trends in contemporary music which will be presented during the Festival. The programme, including works by Polish and foreign composers (Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Grażyna Bacewicz, Tadeusz Wielecki, Paweł Hendrich, Mikołaj Górecki, Krzysztof Olczak, Andrzej Dziadek, Sławomir Zamuszko, Wojciech Blecharz, Matti Murto, Eric Whitacre, and many others), will be performed by Sinfonietta Pomerania Orchestra, Chamber Choir "441 Hz", Kwartludium, Trio Sopot, Chamber Orchestra of the Academy of Music in Gdańsk, and several soloists.

Admission free.

More information: programme

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Super Sam + 1 – Evan Parker / Jerzy Mazzoll

SuperSam„SUPERSAM PLUS 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do końca 2016 roku. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram.

„SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów, „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „PLUS 1” w tytule oznacza, że podczas każdego z koncertów prezentowane będą dwa akty solowe. Wieczór wieńczyć będzie wspólny występ w duecie. Każdy koncert „SUPERSAM PLUS 1” przewiduje udział uznanych artystów zagranicznych, nastawionych na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne oraz jednego artysty warszawskiego.

Podczas koncertu 20 października 2016 roku premiery swoich dzieł przedstawią Evan Parker oraz Jerzy Mazzoll.

Evan Parker jest znany z muzyki solowej granej na saksofonie sopranowym, jego twórczość w ostatnich latach skoncentrowana była na jego nieustannych poszukiwaniach technik takich jak cyrkularne oddychanie, przedęcie, multifonia i palcowanie krzyżowe. To środki techniczne, z których Parker korzysta bardziej analitycznie niż intuicyjnie, solowe występy określa jako wchodzenie w stan podobny do transu. Muzyka powstała w wyniku jest zdecydowanie hipnotyczna i tworzy nieprzerwany ciąg wijącego się i wielowarstwowego dźwięku, który sam Parker określa jako „iluzję polifonii”.

Jerzy Mazzoll jest uważany za jednego z najciekawszych klarnecistów w Polsce. W swojej grze wykorzystuje zarówno elementy klasyki, jak i muzyki współczesnej, jest twórcą unikalnych technik. Jest autorem muzyki do awangardowych filmów i multimedialnych instalacji, które powstawały w Polsce, Holandii i Niemczech, a także do pełnometrażowego filmu fabularnego jutro będzie niebo w reż. J. Marszewskiego i filmu dokumentalnego Słowa jak ściany o Małgorzacie Hillar (TVP2). Jest współtwórcą formy scenicznej zwanej dyfuzją, która powstała przy współpracy z R. Knuthem w ramach projektu Diffusion Ensamble, gdzie brał udział w pokazach obok takich artystów jak: Harald Naegeli, Jenny Holzer, Felix Droese.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.mozg.pl

Koncert Katedry Kompozycji UMFC

UMFC21 listopada 2016 roku o godz. 19.00 w ramach koncertu Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wystąpi Unplugged Orchestra pod dyrekcją Michała Śmigielskiego.

Koncerty Katedry Kompozycji odbywają się dwa razy do roku i służą prezentacji dzieł studentów, absolwentów i pedagogów związanych z Katedrą Kompozycji UMFC. W programie koncertu zabrzmią takie utwory, jak: Con sordino Zbigniewa Bagińskiego, Mała fantazja Miłosza Bembinowa, Sinfonietta – The Night of Fireworks Aleksandry Chmielewskiej, PRISMA II na fortepian i orkiestrę smyczkową Bartosza Kowalskiego, Tryptyk Michała Malca oraz Fantasie Collerica na orkiestrę smyczkową i 2 kotły Artura Słotwińskiego.

Autorzy utworów to pedagodzy w klasach kompozycji na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (Zbigniew Bagiński, Miłosz Bembinow i Bartosz Kowalski), a także studenci klasy prof. Pawła Łukaszewskiego (Aleksandra Chmielewska oraz Michał Malec). Artur Słotwiński pełni funkcję Sekretarza Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, jest absolwentem kompozycji w klasach prof. Stanisława Moryto i prof. Pawła Łukaszewskiego. Podczas koncertu wystąpi w roli solisty pianisty.

Wstęp na koncert, który będzie miał miejsce w Sali Koncertowej UMFC, jest wolny (obowiązują bezpłatne wejściówki).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Workshops for children "Tell Me a Story" in Wilanów

OMB Polish Society for Contemporary Music invites children and parents to participate in the workshops "Tell Me a Story" held on October 15, 2016 in the Wilanów Culture Centre in Warsaw (3 Kolegiacka Street).

The workshops, designed for children aged 3-5 and 6-8, involve literature- and music-based improvisation, and will be led by the project initiators - double-bassist Małgorzata Kołcz and composer Jarosław Siwiński. Vocalist Iza Kowalewska and percussionist Ryszard Bazarnik will be the guest performers.

Admission free, however booking free tickets is required (mobile: +48 790 395 228 or e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.)

The project is co-financed by the Wilanów District of the City of Warsaw.

More information: Facebook event

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Read more: Workshops for children "Tell Me a Story" in Wilanów

45th Musicological Conference "Music and Power"

wMusicologists’ Section of the Polish Composers’ Union and the Institute of Musicology of the Adam Mickiewicz University in Poznań organize the 45th Musicological Conference "Music and Power" on October 13-15, 2016 in Poznań.

The programme includes 44 presentations during 14 sessions held at the Institute of Musicology of the Adam Mickiewicz University in Poznań. The event will open with an award-giving ceremony, during which the Hieronim Feicht Awards (2015) will be handed out to its recipients - Małgorzata Grajter, Julia Gołębiowska (ex aequo) and Marcin Strzelecki (distinction).

The Conference is co-financed by the Ministry of Science and Higher Education.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Detailed programme: PDF

Final concert of the 4th National Composition Competition Opus 966

v The results of the 4th edition of the National Composition Competition Opus 966 will be announced during the concert held on November 5, 2016 at the St. Anthony of Padua Church at Przemysł Hill in Poznań.

The laureates of the competition will be selected by the jury comprising composers Paweł Łukaszewski (chairman), Mikołaj Górecki and Artur Kroschel. The premiere performance of the award-winning compositions will be presented by the Poznań Chamber Choir conducted by Bartosz Michałowski.

Admission free.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Competition’s official website: www.opus966.pl  

12. Festiwal Kwartesencja

KwartesencjaFestiwal Kwartesencja to od 12 lat nie tylko esencja najpiękniejszego, bo kameralnie intymnego muzykowania, lecz także odpowiedź na pytania o to, jak brzmi współczesny świat. W dniach 22 – 23 października 2016 roku nadarzy się znakomita okazja przejrzenia się w dźwiękowym zwierciadle, które stawiają przed nami muzycy najlepszego polskiego kwartetu smyczkowego Royal String Quartet i zaproszeni przez nich goście.

Royal String Quartet zawsze dowodził, że muzykę powinno dzielić wyłącznie na dobrą i złą, a wykonywać tylko tę pierwszą. Ich współpraca z czołówką polskich jazzmanów, Kayah, DJ Lenarem, Kapelą Ze Wsi Warszawa czy Stanisławą Celińską przyniosła zespołowi popularność nie tylko w kręgach filharmonicznych. Choć artyści mają w repertuarze całą klasyczną literaturę kwartetową, to podczas Kwartesencji najchętniej grają dzieła XX wieku oraz utwory nowe, często pisane specjalnie dla nich.

Podczas 12. Kwartesencji w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego odbędzie się prawykonanie zamówionego przez RSQ Kwartetu smyczkowego Zygmunta Koniecznego, żywej legendy Piwnicy pod Baranami. Obok jego delikatnie melodyjnej muzyki zabrzmi intrygujący i mocny w wyrazie Kwintet fortepianowy Mieczysława Weinberga, odkrywanego od kilku lat w Polsce i na świecie polsko-żydowsko-rosyjskiego kompozytora połowy minionego stulecia. Nie zabraknie wielkich klasyków XX wieku: niegdysiejszego czołowego awangardzisty Europy Krzysztofa Pendereckiego (słynna klasycyzująca Sinfonietta w wersji na akordeon solo) oraz buntownika Wolfganga Rihma (cykl intensywnie emocjonalnych, niepokojących miniatur Fetzen na akordeon i kwartet). Wyjątkowo ciekawie zapowiada się wykonanie Musica da camera per quartetto d’archi Jana Krenza, obchodzącego dziewięćdziesiąte urodziny artysty, którego muzyka wciąż pozostaje w cieniu jego wybitnej działalności dyrygenckiej. RSQ zaprosił w tym roku charyzmatycznego Macieja Frąckiewicza, najlepszego polskiego akordeonistę młodego pokolenia, oraz pianistę Mischę Kozłowskiego, cenionego solistę i wybitnego kameralistę.

Royalsi i ich goście przekonują swoją publiczność, że słuchanie muzyki współczesnej – nawet jeśli wymaga od odbiorcy otwartości, skupienia i odrobiny wysiłku – daje ogromną satysfakcję i potrafi odmienić. Pokazują też niezwykłą różnorodność brzmień i stylów kameralistyki. Dowodzą, że Wolfgang Rihm miał rację, gdy twierdził, że muzyka jest wolnością.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Read more: 12. Festiwal Kwartesencja

III Krakowski Festiwal Akordeonowy

KFAW dniach 9-16 października 2016 roku odbędzie się trzecia edycja Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego, który jest międzynarodowym i ogólnopolskim świętem muzyki akordeonowej.

Festiwal ma za zadanie zaprezentować możliwości tego wyjątkowego instrumentu poprzez wykonanie muzyki rozmaitych gatunków, nurtów i kierunków. Prócz koncertów wykonawców i kompozytorów różnych generacji w ramach festiwalu przewidzianych jest wiele wydarzeń towarzyszących związanych z akordeonem, takich jak warsztaty, wykłady, wystawa i konkurs filmowy.

Jednym z celów Festiwalu jest rozpowszechnianie muzyki akordeonowej wśród osób w każdym wieku o rozmaitych zainteresowaniach. Podczas koncertów zabrzmi m. in. muzyka poważna, klezmerska, jazzowa, etniczna i improwizowana w wykonaniu takich znanych artystów, jak Maciej Frąckiewicz, Paweł Zagańczyk, Jarosław Bester, a także Kazimierz Pyzik, Łukasz Kuropaczewski i Marek Chołoniewski. Organizatorem wydarzenia, które w tym roku odbędzie się w Krakowie i Nowym Sączu, jest Fundacja Art Forum.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej szczegółów – na stronie festiwalu i FB: http://www.krakowskifestiwalakordeonowy.pl/  https://www.facebook.com/krakowskifestiwalakordeonowy

Read more: III Krakowski Festiwal Akordeonowy