Polmic - FB


official patronage

„Psalm” – spektakl Teatru Opera Modern

p31 sierpnia 2017 roku o godz. 19.00 w warszawskim Teatrze Studio (pl. Defilad 1) będzie miała miejsce premiera modernistycznego spektaklu operowego Psalm z muzyką Krzysztofa Kozłowskiego.

Psalm to modernistyczny spektakl operowy, oparty na oryginalnym scenariuszu i libretcie Jerzego Lacha, jak również w jego reżyserii, opracowany na podstawie powieści My, marzyciele Mbue Imbolo, z wykorzystaniem wybranych tekstów z Księgi Koheleta, Apokalipsy św. Jana, psalmów oraz współczesnych kompozycji muzycznych autorstwa Krzysztofa Kozłowskiego, wykonanych przez zespół Hashtag Ensemble z udziałem solistów operowych (Hasmik Sahakyan, Monika Łopuszyńska, Artur Janda, Jasin Rammal-Rykała) i aktorów z Warszawskiego Centrum Pantomimy Bartka Ostapczuka.

Psalm jest pierwszym spektaklem nowo powstałego Teatru Opera Modern – teatru pozainstytucjonalnego założonego przez Jerzego Lacha. Jest to kontynuacja projektów: „Opera Off” i „Scena młodych” realizowanych w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Dziś, w sytuacji napływających emigrantów do Europy, spotykamy się z przejawami agresji wobec przedstawicieli innych kultur i religii. Chcemy wolności, ale tylko dla siebie, zapominamy o drugich, którzy niezależnie od koloru skóry i wyznawanej religii też mają prawo do wolności. Psalm ma zwrócić uwagę na pojawiający się problem ksenofobii i nietolerancji. W spektaklu została przywołana biblijna opowieść o wypędzonych z Raju Adamie i Ewie. Jest to historia wygnańców, dzisiaj można powiedzieć uchodźców, którzy próbują szukać zrozumienia i akceptacji w świecie zewnętrznym. Podstawową wartością dla nich jest miłość, dla świata zewnętrznego – wierność dogmatom.

Drugi spektakl odbędzie się 1 września o godz. 19.00. Bilety do nabycia na www.teatrstudio.pl oraz w kasie Teatru Studio przy Pl. Defilad 1.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

III Wieczory Chopinowskie na Okólniku

wW dniach 4 lipca–29 sierpnia 2017 roku odbywać się będzie cykl koncertów „Wieczory Chopinowskie na Okólniku”, poświęcony Patronowi UMFC – Fryderykowi Chopinowi.

Zachęceni powodzeniem koncertów w zeszłym roku, władze Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina postanowiły ponownie zaprezentować warszawskiej publiczności arcydzieła Chopinowskie (niekiedy w otoczeniu utworów innych kompozytorów) na dziedzińcu uczelni przy ul. Okólnik 2. W programie Festiwalu znajdą się utwory takich polskich kompozytorów, jak Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko i Tadeusz Majerski. Wykonawcami będą studenci i absolwenci wszystkich polskich Akademii Muzycznych.

Podczas koncertu 22 sierpnia wystąpi reprezentacja Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi: pianiści Jacek Wendler (student Akademii) i dr Michał Drewnowski (adiunkt w Katedrze Kameralistyki). W interpretacji Drewnowskiego usłyszymy utwór niesłusznie zapomnianego polskiego kompozytora Tadeusza Majerskiego (1888–1963), który jest uznawany za jednego z pierwszych polskich dodekafonistów. Suita na fortepian, która zostanie wykonana w ramach Wieczorów Chopinowskich na Okólniku, składa się z czterech części: Poloneza, Mazurka, Kołysanki i Krakowiaka. Poza elementami folkloru w Suicie kompozytor nawiązuje tematycznie do Mazurka H-dur op. 41 nr 3 Fryderyka Chopina.

Przedsięwzięcie odbywać się będzie na patio UMFC lub, przy niesprzyjających warunkach pogodowych, w Sali Koncertowej uczelni, we wtorki o godz. 18:00. Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Festiwal „Obrazy z Conrada”

oNa Festiwal „Obrazy z Conrada”, który potrwa od 20 lipca do 26 listopada 2017 roku, złoży się pięć koncertów w Warszawie, Grodzisku Mazowieckim, Radomiu i Lesznie. Podczas czterech wieczorów muzycznych odbędą się prawykonania utworów powstałych na motywach czterech powieści Josepha Conrada, które skomponują: Krzesimir Dębski, Jarosław Siwiński, Adrian Williams i Adam Porębski.

We czwartek 20 lipca Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza do Wilanowa na inaugurację ogólnopolskiego Festiwalu, organizowanego w ramach Roku Josepha Conrada Korzeniowskiego. Podczas pierwszego koncertu w Centrum Kultury Wilanów o godz. 19.00 odbędzie się prawykonanie Against Nothingness Krzesimira Dębskiego wraz z recytacjami fragmentów powieści kryminalnej Tajny agent Josepha Conrada. Wykonawcy: Waldemar Barwiński (recytacje) i Zespół Kameralny Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej w składzie: Karina Maria Kamizela (flet), Bogdan Kraski (klarnet), Henryk Kaliński (waltornia), Bartosz Kołsut (akordeon), Julia Monkiewicz (harfa), Karolina Mikołajczyk (skrzypce), Michał Styczyński (altówka) i Małgorzata Kołcz (kontrabas) pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego.

Przed koncertem o godz. 18.00 w Bibliotece Wilanowskiej odbędzie się spotkanie z kompozytorem i dyrygentem Krzesimirem Dębskim oraz aktorem Waldemarem Barwińskim. Goście spotkania opowiedzą o najnowszej kompozycji Against Nothingness oraz o literaturze Josepha Conrada.

Finał Festiwalu z fragmentami wszystkich czterech kompozycji odbędzie się 26 listopada w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Projekt powstał w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Conrad 2017”.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Kalendarium Festiwalu

Więcej – na stronie www.ptmw.art.pl 

„Novo-Nowowiejski”: koncert Kajetana Galasa

n„Novo-Nowowiejski" to letni cykl koncertów z muzyką Feliksa Nowowiejskiego wykonywaną na organach Hammonda. W ramach cyklu 19 sierpnia 2017 roku na poznańskim Rynku Starego Miasta (Scena na Quadro) będzie miał miejsce koncert Kajetana Galasa.

Celem projektu „Novo-Nowowiejski" jest upamiętnienie 140. rocznicy urodzin związanego z Poznaniem kompozytora, dyrygenta i organisty oraz ukazanie jego twórczości w nowej odsłonie. W interpretacji zaproszonych gości – znakomitych hammondzistów – zabrzmią m.in. pieśni Kujawiak, Nie tobie smutne piosenki, Kołysanka, Królowa niebios, Pasterka, Nie odwracaj czoła, a także najsłynniejsze dzieło poznańskiego twórcy – Rota. Opracowania tych utworów podjęła się kompozytorka Iwona Witek. O tym, w jaki sposób połączyć klasyczne kompozycje Nowowiejskiego z jazzowym charakterem organów Hammonda, zadecydują już sami wykonawcy.

Kajetan Galas jest organistą, pianistą, liderem autorskiej formacji Organ Spot, członkiem wielu zespołów, m.in. Yarosh Organ Trio. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie dr. Piotra Wyleżoła oraz Krakowską Szkołę Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Studiował także w ArtEZ Enschede – jedynej szkole w Europie kształcącej w kierunku organów Hammonda. Jest oficjalnym endorserem firmy Hammond i jako jeden z nielicznych artystów w Polsce używa na scenie oryginalnego Hammonda B3 wraz z Leslie 122. Koncert 19 sierpnia, który odbędzie się o godz. 16:00, poprzedzi spotkanie z artystą o godz. 13:00. Podczas spotkania Kajetan Galas przybliży publiczności tajniki organów Hammonda, improwizacji i poprowadzi warsztaty muzyczne.

W razie niepogody koncert zostanie przeniesiony do Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 w Poznaniu.

Wstęp na wszystkie koncerty oraz spotkania z muzykami jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

„Novo-Nowowiejski”: koncert Pawła Serafińskiego

n„Novo-Nowowiejski" to letni cykl koncertów z muzyką Feliksa Nowowiejskiego wykonywaną na organach Hammonda. W ramach cyklu 26 sierpnia 2017 roku na poznańskim Placu Wolności będzie miał miejsce koncert Pawła Serafińskiego.

Celem projektu „Novo-Nowowiejski" jest upamiętnienie 140. rocznicy urodzin związanego z Poznaniem kompozytora, dyrygenta i organisty oraz ukazanie jego twórczości w nowej odsłonie. W interpretacji zaproszonych gości – znakomitych hammondzistów – zabrzmią m.in. pieśni Kujawiak, Nie tobie smutne piosenki, Kołysanka, Królowa niebios, Pasterka, Nie odwracaj czoła, a także najsłynniejsze dzieło poznańskiego twórcy – Rota. Opracowania tych utworów podjęła się kompozytorka Iwona Witek. O tym, w jaki sposób połączyć klasyczne kompozycje Nowowiejskiego z jazzowym charakterem organów Hammonda, zadecydują już sami wykonawcy.

Paweł Serafiński jest kompozytorem, producentem, aranżerem, absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi oraz wykładowcą Łódzkiej PWSFTiTV. Laureat licznych nagród jazzowych, był nominowany do nagrody „Fryderyk”. Występował m.in. z Krystyną Prońko, Ewą Bem, Adamem Bałdychem, Markiem Napiórkowskim, Zbigniewem Wodeckim, grupą Vox. Koncertuje z Kwartetem Rubinsteina, HammAcc Band. Współpracuje z łódzkimi teatrami: Studyjnym oraz Nowym, jest autorem jazzowych opracowań muzyki filmowej. Koncert 26 sierpnia, który odbędzie się o godz. 16:00, poprzedzi spotkanie z artystą o godz. 13:00. Podczas spotkania Paweł Serafiński przybliży publiczności tajniki organów Hammonda, improwizacji i poprowadzi warsztaty muzyczne.

W razie niepogody koncert zostanie przeniesiony do Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 w Poznaniu.

Wstęp na koncert oraz spotkanie jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

VIII Letni Festiwal „Pieniny-Kultura-Sacrum”

pW dniach 22 lipca–12 sierpnia 2017 roku odbędzie się VIII edycja Letniego Festiwalu „Pieniny-Kultura-Sacrum" w Krościenku nad Dunajcem.

Dominantę Festiwalu będzie stanowiła muzyka organowa, która jednak ani na chwilę nie pozostanie osamotniona. Podczas wszystkich pięciu festiwalowych koncertów dopełni ją brzmienie innych instrumentów, w tym tak niecodziennych, jak dudy szkockie, harfa oraz piękny śpiew. Zawitają artyści nie tylko z Polski, ale także z Włoch oraz Słowacji. Osobliwością pienińskich spotkań jest fakt, iż naturalną scenerię dla sztuki tworzą nie tylko wnętrza dwóch jakże odmiennych, ale pięknych krościeńskich świątyń, lecz w dalszej perspektywie wspaniałość pienińskiej przyrody. Wstęp na festiwalowe koncerty jest wolny i każdy, kto tylko zechce ubogacić się pięknem i harmonią muzyki, jest bardzo mile widziany.

W programie wydarzenia znajdzie się również muzyka polska. Podczas koncertu inauguracyjnego Marek Stefański wykona Improwizowaną Fantazję i fugę na temat Hymnu „God save the King” własnego autorstwa. Natomiast podczas koncertu 5 sierpnia w interpretacji słowackiego organisty Stanislava Šurina usłyszymy Offertorium z Mszy góralskiej Tadeusza Maklakiewicza.

Festiwal odbywa się dzięki pomocy finansowej udzielonej przez Starostwo Powiatowe w Nowym Targu oraz Gminę Krościenko n. Dunajcem. Partnerami festiwalu są: Pensjonat CrosnaSpa*** oraz Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II.

Patronat medialny nad festiwalowymi koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://pieniny-kultura-sacrum.pl.tl

Read more: VIII Letni Festiwal „Pieniny-Kultura-Sacrum”

„Novo-Nowowiejski”: koncert Michała Wróblewskiego

n„Novo-Nowowiejski" to letni cykl koncertów z muzyką Feliksa Nowowiejskiego wykonywaną na organach Hammonda. W ramach cyklu 12 sierpnia 2017 roku w poznańskim Parku im. Henryka Wieniawskiego (kawiarnia „Nastawnia PoC”), będzie miał miejsce koncert Michała Wróblewskiego.

Celem projektu „Novo-Nowowiejski" jest upamiętnienie 140. rocznicy urodzin związanego z Poznaniem kompozytora, dyrygenta i organisty oraz ukazanie jego twórczości w nowej odsłonie. W interpretacji zaproszonych gości – znakomitych hammondzistów – zabrzmią m.in. pieśni Kujawiak, Nie tobie smutne piosenki, Kołysanka, Królowa niebios, Pasterka, Nie odwracaj czoła, a także najsłynniejsze dzieło poznańskiego twórcy – Rota. Opracowania tych utworów podjęła się kompozytorka Iwona Witek. O tym, w jaki sposób połączyć klasyczne kompozycje Nowowiejskiego z jazzowym charakterem organów Hammonda, zadecydują już sami wykonawcy.

Michał Wróblewski jest pianistą jazzowym, kompozytorem i aranżerem, absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Zdobył liczne nagrody, w tym II nagrodę Transatlantyk Instant Composition Contest 2014, został także finalistą Nottingham International Jazz Piano Competition 2012. Współpracował z wieloma orkiestrami, m.in. NOSPR, Orkiestrą Polskiego Radia „Amadeus”, Baltic Neopolis Orchestra. Występował na zagranicznych i krajowych festiwalach. Ma na swoim koncie nagrania, jako lider Michał Wróblewski Trio, a także album zrealizowany w studiu MSR na Manhattanie wraz z Terence’m Blanchardem. Koncert 12 sierpnia, który odbędzie się o godz. 16:00, poprzedzi spotkanie z artystą o godz. 13:00. Podczas spotkania Michał Wróblewski przybliży publiczności tajniki organów Hammonda, improwizacji i poprowadzi warsztaty muzyczne.

W razie niepogody koncert zostanie przeniesiony do Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 w Poznaniu.

Wstęp na wszystkie koncerty oraz spotkania z muzykami jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

X Letni Festiwal Nowego Miasta

lFinał jubileuszowej X edycji Letniego Festiwalu Nowego Miasta będzie miał miejsce 6 sierpnia 2017 roku w Kościele św. Jacka w Warszawie (ul. Freta 10) o godz. 13.00.

Letni Festiwal Nowego Miasta to wydarzenie poświęcone muzyce polskiej, odbywające się od 2008 roku na przełomie lipca i sierpnia na warszawskim Nowym Mieście. Dzięki zróżnicowaniu warstwy muzycznej i tematyki poszczególnych wydarzeń Festiwal co roku stwarza możliwość zaproszenia w rejon Nowego Miasta publiczności w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach i doświadczeniach, poszukujących zarówno utworów znanych, jak i dzieł trudniejszych.

Festiwal zdecydowanie stawia na jakość i najwyższy możliwy poziom wykonawczy. Udział w jubileuszowej X edycji biorą uznani artyści, zespoły kameralne i orkiestrowe: dyrygenci Jerzy Maksymiuk i Paweł Kos-Nowicki, pianista Paweł Kowalski, skrzypek Zbigniew Pilch, Royal String Quartet, Warsaw Camerata, Zespół Muzyki Dawnej „Per il Basso" pod kierownictwem Jakuba Kościukiewicza, Harmonium Duo. Podczas koncertu finałowego Warsaw Camerata pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka wykona Koncert na orkiestrę Grażyny Bacewicz, Orawę Wojciecha Kilara, Vers per Archi maestro Maksymiuka. Ponadto festiwalowej publiczności zaprezentowany zostanie nowy utwór Jerzego Wołochowicza, skomponowany specjalnie na jubileusz Letnich Festiwali Nowego Miasta Pezzo per cello solo e Archi. W roli solisty wystąpi sam kompozytor.

Na wszystkie wydarzenia festiwalowe wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.lfnm.pl 

XVIII Letnia Filharmonia Aukso – Pieniny 2017

aW dniach 12–14 sierpnia i 23 września 2017 roku w Pieninach odbędą się koncerty Aukso – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy – pod dyrekcją Marka Mosia z udziałem gości specjalnych. Gwiazdami organizowanej przez Orkiestrę XVIII Letniej Filharmonii Aukso będą kompozytor Zygmunt Konieczny, tenor Karol Kozłowski, wiolonczelista Dominik Połoński i Zakopower.

XVIII Letnia Filharmonia Aukso to projekt kulturalno-edukacyjny, który umożliwia kontakt ze sztuką o najwyższych walorach wykonawczych mieszkańcom małych miejscowości, którzy nie mają takich możliwości na co dzień. Program wydarzenia, które odbędzie się w Szczawnicy, Niedzicy i Jaworkach, obejmuje koncerty orkiestrowe, kameralne, warsztaty, spotkania i prezentacje artystów związanych z kulturą Polski południowej. W ramach wydarzeń towarzyszących będzie okazja do poznania tajników rzadkiego zawodu – lutnictwa, który przybliży Wojciech Topa, na co dzień występujący w góralskim kwartecie towarzyszącym grupie Zakopower. Odbędzie się także spotkanie z Burkhardem Dammannem – niemieckim specjalistą w dziedzinie technik relaksacyjnych i fizykoterapeutycznych dedykowanych muzykom.

W repertuarze tegorocznej Filharmonii znajdzie się polska muzyka współczesna (Sławomira Kaczorowskiego, Zbigniewa Bargielskiego), utwory Benjamina Brittena, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Georga Filippa Telemanna, a także tegorocznego jubilata Zygmunta Koniecznego. Podczas Festiwalu wysłuchamy także autorskiego repertuaru grupy Zakopower wraz z orkiestrą Aukso.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

VII Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sopot Classic

s6 sierpnia 2017 roku Polska Filharmonia Kameralna Sopot zaprasza miłośników muzyki najwyższej artystycznej próby na finałowy koncert Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sopot Classic.

Uroczystym zakończeniem Festiwalu 6 sierpnia będzie Koncert Muzyki Filmowej. O godz. 20:00 w Operze Leśnej Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod batutą dyrektora artystycznego przedsięwzięcia Wojciecha Rajskiego wykona najpopularniejsze tematy filmowe, w tym Pieśń Heleny Krzesimira Dębskiego z filmu Ogniem i Mieczem, Los człowieka Andrzeja Korzyńskiego z filmu Człowiek z żelaza, Suitę Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz, Pogoń i Taniec Eleny Michała Lorenca z filmu Bandyta, a także Ave Maria na sopran i orkiestrę smyczkową z filmu Prowokator.

W roli solistki wystąpi Aleksandra Kubas-Kruk. Sopranistka jest jedną z wybitnych polskich śpiewaczek młodego pokolenia. Studiowała śpiew w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem Danuty Paziuk-Zipser oraz na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Jest laureatką licznych nagród ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów w Tuluzie, we Lwowie, w Malmö i w Treviso. Przyznano jej także Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepsza Śpiewaczka oraz Wrocławską Nagrodę Muzyczną. Za osiągnięcia w 2014 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Wrocławia. Debiutowała na scenie operowej jako Gilda w premierowym przedstawieniu Rigoletto w Operze Wrocławskiej. Od 2008 jest solistką tego teatru. Występowała we włoskich teatrach operowych (Lucca, Ravenna, Livorno i Pisa), w Theater Bonn; od 2011 współpracuje z Teatrem Bolszoj w Moskwie. Dr Aleksandra Kubas-Kruk pracuje również jako asystentka w klasie śpiewu Danuty Paziuk-Zipser we wrocławskiej Akademii Muzycznej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://sopotclassic.pl/

„Novo-Nowowiejski”: koncert Filipa Chojnackiego

n„Novo-Nowowiejski" to letni cykl koncertów z muzyką Feliksa Nowowiejskiego wykonywaną na organach Hammonda. W ramach cyklu 5 sierpnia 2017 roku w Parku im. Romana Maciejewskiego („Auditorium Academicum") będzie miał miejsce koncert Filipa Chojnackiego.

Celem projektu „Novo-Nowowiejski" jest upamiętnienie 140. rocznicy urodzin związanego z Poznaniem kompozytora, dyrygenta i organisty oraz ukazanie jego twórczości w nowej odsłonie. W interpretacji zaproszonych gości – znakomitych hammondzistów – zabrzmią m.in. pieśni Kujawiak, Nie tobie smutne piosenki, Kołysanka, Królowa niebios, Pasterka, Nie odwracaj czoła, a także najsłynniejsze dzieło poznańskiego twórcy – Rota. Opracowania tych utworów podjęła się kompozytorka Iwona Witek. O tym, w jaki sposób połączyć klasyczne kompozycje Nowowiejskiego z jazzowym charakterem organów Hammonda, zadecydują już sami wykonawcy.

Filip Chojnacki jest pianistą, organistą i kompozytorem, studiuje w poznańskiej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w klasie fortepianu jazzowego. Wykłada w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. F. Chopina w Poznaniu. Na co dzień współtworzy The FriendsTones Quartet, działa również aktywnie jako muzyk sesyjny. Koncert 5 sierpnia, który odbędzie się o godz. 16:00, poprzedzi spotkanie z artystą o godz. 13:00. Podczas potkania Filip Chojnacki przybliży publiczności tajniki organów Hammonda, improwizacji i poprowadzi warsztaty muzyczne.

W razie niepogody koncert zostanie przeniesiony do Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 w Poznaniu.

Wstęp na wszystkie koncerty oraz spotkania z muzykami jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

„Piszczałki i struny” – finał VIII Letniego Festiwalu „Pieniny-Kultura-Sacrum”

pOstatni koncert tegorocznego Festiwalu „Pieniny-Kultura-Sacrum” rozpocznie się w najbliższy sobotni wieczór 12 sierpnia 2017 roku o godz. 19:00 w kościele Chrystusa Dobrego Pasterza w Krościenku nad Dunajcem.

Dominantę Festiwalu stanowi muzyka organowa i kameralna. Podczas festiwalowych koncertów artyści z Polski, Włoch i Słowacji prezentują utwory różnych epok i stylów, w tym polską muzykę XX–XXI wieku. Osobliwością pienińskich spotkań jest fakt, iż naturalną scenerię dla sztuki tworzą nie tylko wnętrza dwóch jakże odmiennych, ale pięknych krościeńskich świątyń, lecz w dalszej perspektywie wspaniałość pienińskiej przyrody. Wstęp na festiwalowe koncerty jest wolny i każdy, kto tylko zechce ubogacić się pięknem i harmonią muzyki, jest bardzo mile widziany.

Ostatni koncert tegorocznego Festiwalu został zatytułowany „Piszczałki i struny”, gdyż to właśnie dźwięki organów wraz z kantylenowym brzmieniem skrzypiec wypełnią mury krościeńskiej świątyni. Panoramę dzieł baroku, a także pięknych brzmień romantycznych zaprezentuje krakowskie muzyczne małżeństwo: organista Łukasz Mateja oraz skrzypaczka Katarzyna Mateja.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://pieniny-kultura-sacrum.pl.tl 

Baśnie i legendy w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”

c28 czerwca 2017 roku o godz. 17.00 w Bibliotece Śląskiej (Katowice) odbędzie się koncert „Baśnie i legendy” w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”.

„Co mi w duszy gra?” to cykl koncertów, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego, których program został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty „odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora. Koncert 28 czerwca nosi tytuł „Baśnie i legendy”.

W programie koncertu muzyki operowej w Bibliotece Śląskiej na szczególną uwagę zasługuje obecność arii i ansambli z nieznanej właściwie dzisiejszej publiczności opery Feliksa Nowowiejskiego Legenda Bałtyku. Tym bardziej warto przypomnieć, że dzieło to napisane do libretta Wandy Szalay-Groele, opartego na starosłowiańskim micie związanym ze Świętem Słońca, kilka lat po poznańskiej premierze (1924) zostało wystawione we Lwowie i Katowicach. Miarą popularności Legendy Bałtyku w tym czasie było 50 wystawień podczas jednego z sezonów artystycznych. Ale po wojnie o niej zapomniano, w repertuarach teatrów operowych pojawiła się zaledwie kilka razy. Najbardziej znanym fragmentem opery pozostaje wciąż tenorowa aria głównego bohatera Domana z II aktu Czy ty mnie kochasz, o dziewczyno, którą włączył do swojego repertuaru Jan Kiepura. Tym razem katowiccy melomani będą mogli usłyszeć kilka fragmentów opery w wykonaniu wybitnych wokalistów. W roli Bogny, o której względy zabiegają rybak Doman i kupiec Lubor, wystąpi Ewa Biegas. Anna Borucka wcieli się w postać Swatawy, a Aleksander Kruczek zaśpiewa partię Domana. W tym nasyconym baśniowością koncercie Legenda Bałtyku zgodnie z zapowiedzią zostanie zestawiona z fragmentami innych słynnych operowych arcydzieł – moniuszkowskiego Strasznego dworu i Rusałki Antonina Dvořáka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.silesia.art.pl 

40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego

dW dniach 22 lipca–4 sierpnia 2017 odbędzie się jubileuszowa odsłona Festiwalu 40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, które są centralnym punktem projektu „Karol Szymanowski i klimatyczne Zakopane. Sztuka i medycyna”.

Projekt wpisuje się w obchody jubileuszu 40-lecia Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego oraz w obchody Roku Szymanowskiego – Zakopane 2017. Rok 2017 ogłoszony został przez Radę Miasta Rokiem Szymanowskiego w 135. rocznicę urodzin i 80. rocznicę śmierci największego kompozytora polskiego I połowy XX wieku, tak bardzo związanego z Zakopanem i kulturą Podhala.

Wzorem poprzednich edycji festiwal jubileuszowy skonstruowany jest wokół osi tematycznej, którą w tym roku są związki sztuki i medycyny. Rozkwit sztuki i intensywny rozwój leczenia sanatoryjnego miał miejsce w Zakopanem w czasach, gdy było ono uzdrowiskiem – o historii uzdrowiska opowiadają wystawy „Polskie Davos” w Galerii Władysława Hasiora oraz wystawa plenerowa przy górnej stacji PKL Gubałówka.

W festiwalowych koncertach usłyszymy znakomitych artystów polskich i zagranicznych, których występy będą prawdziwą ucztą dla melomanów.

Inaugurację festiwalu w foyer Teatru Witkacego 22 lipca uświetni występ jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych Meccore String Quartet. Wprowadzeniem do koncertu będzie opowieść pod tytułem „Karol Szymanowski i Doktor Olgierd Sokołowski – historia choroby i przyjaźni” autorstwa Kuby Szpilki.

Oprócz utworów Szymanowskiego podczas 11 koncertów festiwalowych zabrzmią największe dzieła światowej literatury muzycznej i utwory współczesnych polskich kompozytorów: Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Romana Palestra, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Meyera i Jerzego Kornowicza.

Ponadto odbędą się prelekcje, spotkania dyskusyjne, projekcje filmów, wystawy, spektakle teatralne, koncerty oryginalnej i twórczo przetworzonej muzyki góralskiej, by w najróżniejszych aspektach przedstawić fascynującą osobowość K. Szymanowskiego. Organizatorzy nie zapomnieli o najmłodszej widowni: 29 lipca Teatr Rozrywki RZT Szymaszkowa zaprasza na interaktywne spotkanie dla dzieci zatytułowane „Opowieść o Wujciu Karolu”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.szymanowski.zakopane.pl

„Na pograniczu kultur” – VIII Letni Festiwal „Pieniny-Kultura-Sacrum”

pks„Na pograniczu kultur” to tytuł kolejnego koncertu, który w najbliższy sobotni wieczór (5 sierpnia) o godz. 19:00 rozpocznie się w kościele Chrystusa Dobrego Pasterza w Krościenku nad Dunajcem w ramach VIII Letniego Festiwalu „Pieniny-Kultura-Sacrum”.

Przed festiwalową publicznością zaprezentuje się słowacki organista Stanisław Šurin, któremu w części kameralnej koncertu towarzyszyć będzie krakowska sopranistka Wiktoria Bisztyga. W wykonaniu artystów przepiękne arie Georga Friedricha Haendla, opracowania polskich pieśni sakralnych, a także Offertorium z Mszy góralskiej Tadeusza Maklakiewicza.

Stanisław Šurin jest nie tylko cenionym w swoim kraju i daleko poza jego granicami wirtuozem, lecz także pedagogiem gry organowej na uniwersytecie w Ruzomberoku, dyrektorem międzynarodowych koncertów organowych odbywających się w katedrze w Bratysławie i rzeczoznawcą do spraw budownictwa organowego na teren całej Słowacji. Jest także cenionym kompozytorem utworów organowych. Sopranistka Wiktoria Bisztyga od wielu lat jest znakomitą solistką Akademickiego Chóru Organum w Krakowie. Specjalizuje się nie tylko w wykonawstwie muzyki klasycznej, lecz też filmowej, a nawet ludowej. Taki też szeroki będzie przekrój programowy sobotniego koncertu.

Pomysłodawcą i opiekunem artystycznym Festiwalu jest Agnieszka Radwan-Stefańska, która organizuje to wydarzenie przy współpracy z Parafią Wszystkich Świętych w Krościenku n. D. i Stowarzyszeniem Artystycznym PianoClassic. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://pieniny-kultura-sacrum.pl.tl