Polmic - FB


nasze patronaty

Elbląska Orkiestra Kameralna: Inauguracja Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Smyczkowych w Elblągu

EOK22 kwietnia 2021 o godz. 19.00 Elbląska Orkiestra Kameralna wystąpi pod batutą Andrzeja Borzyma jr. w ramach koncertu inaugurującego Międzynarodowy Konkurs Instrumentów Smyczkowych w Elblągu. W repertuarze dzieła Rossiniego, Wieniawskiego i Paderewskiego.

Choć poszedł w ślady ojca i również dzierży w dłoni batutę, kroczy własną dyrygencką ścieżką. I to z sukcesami, bo Andrzej Borzym dotychczas poprowadził m.in. Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Orkiestrę Filharmonii Częstochowskiej, Toruńską Orkiestrę Symfoniczną, a także Orkiestrę Słoweńskiej Opery Narodowej w Mariborze.

Podczas koncertu w Elblągu zabrzmią Wariacje na temat własny Henryka Wieniawskiego, którego Florizel von Reuter nazwał „Chopinem skrzypiec”. Uważał, że do porównania Wieniawskiego i Chopina uprawnia zarówno poetycki ton kompozycji skrzypka, jak i obecny w nich element narodowy. Wyróżnia on również niejedną kompozycję Ignacego Jana Paderewskiego, który zrobił zawrotną międzynarodową karierę za życia nie tylko w obszarze sztuki. Usłyszymy Melodię op. 16 na skrzypce i orkiestrę jego autorstwa w interpretacji Doroty Sulich-Czarnockiej. Wiolonczelista Karol Sokołowski wykona natomiast wraz z orkiestrą wariacje Gioacchina Rossiniego Une Larme.

Koncert zostanie wyemitowany na profilu Elbląskiej Orkiestry Kameralnej w serwisie YouTube oraz na stronie https://smyczkowy.elblag.pl/. W razie zniesienia przez rząd ograniczeń związanych z organizacją wydarzeń kulturalnych, publiczność będzie mogła też uczestniczyć w koncercie na żywo.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://eok.elblag.eu/ 

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Robert Schumann online

POSII Symfonia „Wiosenna” Roberta Schumanna zabrzmi w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 24 kwietnia 2021 o godz. 20.00 niemal dokładnie 180 lat po premierze, a koncert poprowadzi Piotr Sułkowski. Usłyszymy również Koncert fortepianowy op. 54 Schumanna. Wykonawcą partii solowej tego sztandarowego dla epoki romantyzmu dzieła będzie Hubert Rutkowski.

„Nie umiem napisać koncertu dla wirtuozów, muszę zastanowić się nad czymś innym…” – słowa te napisał Robert Schumann do swej narzeczonej Klary Wieck w roku 1839, gdy dojrzewała w nim idea stworzenia koncertu nowego typu, odmiennego od królujących na ówczesnych estradach dzieł dedykowanych li tylko popisom biegłości solisty. Rezultatem owego romantycznego przewartościowania klasycznego gatunku był Koncert a‑moll op. 54.

Także uczucie do pięknej Klary opromienia pierwszą z czterech symfonii Schumanna, w tonacji B-dur, zwaną niekiedy „Wiosenną” w nawiązaniu do wiersza romantycznego poety Adolfa Böttgera, który miał ją inspirować, oraz tytułów nadanych czterem częściom dzieła (później wycofanych). Dzieło zostało skomponowane w jednym twórczym impulsie w ciągu zaledwie kilku tygodni na początku 1841, a swą premierę miało 31 marca tego roku pod batutą zaprzyjaźnionego Feliksa Mendelssohna.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Filharmonia Opolska: „W krainie tańców”

FOFilharmonia Opolska zaprasza 18 kwietnia 2021 o godz. 18.00 na koncert kameralny online „W krainie tańców”, podczas którego wystąpi duet harfowo-gitarowy ACh Duo – jedyny aktywnie działający zespół tego typu w Polsce. Transmisja koncertu odbędzie się na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 

Nietypowe zestawienie instrumentów i oryginalny repertuar stanowią o unikatowości duetu harfowo-gitarowego ACh Duo. Zespół założony został w 2012 roku przez gitarzystę Aleksandra Pankowskiego vel Jankowskiego oraz harfistkę Noemi Hańczyk. W swoim repertuarze ACh Duo ma zarówno kompozycje oryginalnie napisane na duet gitarowo-harfowy, jak i własne opracowania na ten skład instrumentów muzyki przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich.

Podczas koncertu zatytułowanego „W krainie tańców” zabrzmi muzyka Fryderyka Chopina, Claude'a Debussy'ego, Máxima Diega Pujola oraz utwory, które znajdują się na płycie nagranej przez artystów. Album zawierający polską muzykę na duet instrumentalny gitara-harfa opatrzony został tytułem Alla Polacca. Nazwa krążka zainspirowana jest tytułem jednej z części dzieła Suite in modo polonico Aleksandra Tansmana, w szczególnym, autorskim opracowaniu na gitarę i harfę wykonanym przez samego kompozytora. 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/ach-duo-koncert-kameralny-online/ 

Józef Madeja in memoriam

Madeja30 kwietnia 2021 o godz. 19.00 w Auli Lubrańskiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbędzie się wyjątkowy koncert poświęcony Józefowi Madei i będący efektem współpracy Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Stowarzyszenia im. Józefa Madei. Ze względu na obostrzenia związane z pandemią projekt odbędzie się w formule online i będzie transmitowany na kanale YouTube Stowarzyszenia.

Koncert „Józef Madeja in memoriam” dedykowany jest jednej z najwybitniejszych postaci świata muzyki klarnetowej XX wieku. Józef Madeja – profesor, kompozytor, organizator życia muzycznego, a także współzałożyciel Katedry Instrumentów Dętych Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu – to twórca wyjątkowy, a niesłusznie zapomniany. Jako pierwszy polski klarnecista koncertował w roli solisty z orkiestrami symfonicznymi. Komponował utwory oraz pisał szkoły gry na instrumenty dęte drewniane. Popularyzował polską literaturę klarnetową, a także przyczynił się do pierwszego wydania Koncertu B-dur Karola Kurpińskiego. Od 2019 roku popularyzacją dorobku Madei zajęło się Stowarzyszenie im. Józefa Madei, które organizuje liczne wydarzenia artystyczne poświęcone pamięci swojego patrona.

Podczas najbliższego koncertu wystąpią pedagodzy oraz studenci Akademii Muzycznej w Poznaniu: Arkadiusz Adamczyk, Kamil Babka, Jan Czaja, Yang Xu-Czaja, Paweł Drobnik, Bartosz Gorzkowski, Hanna Holeksa, Jakub Kaszuba, Piotr Kosarga, Paweł Kroczek, Łukasz Krzemiński, Hanna Lizinkiewicz, Ewa Murawska, Mateusz Nowicki, Damian Suchożebrski, Igor Szeligowski, Barbara Tritt oraz Tomasz Zubrzycki. W ramach koncertu odbędą się prawykonania utworów Józefa Madei: dwóch pieśni Ani ty moja i Szklana trumna oraz miniatury Romans na klarnet i fortepian. Ponadto zabrzmią utwory Henryka Czyża, Szymona Laksa oraz Sławomira Kaczorowskiego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

http://festiwalmadei.pl/ 

Sztuka / przemoc / płeć – debata i koncert „Art and Violence”

Fundacja 2ActSztuka / przemoc / płeć – debata i koncert „Art and Violence" to wydarzenie społeczno-artystyczne online organizowane 16 kwietnia 2021 o godz. 18.00 przez Fundację 2Act, Stowarzyszenie Willa Decjusza i Instytut Kultury Willa Decjusza. Składa się ono z dwóch części: debaty pt. „Sztuka / przemoc / płeć” oraz koncertu. Uroczystego prawykonania zwycięskich utworów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Art and Violence” dokona Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble.

Przemoc. Spotykamy się z nią częściej niż sądzimy. Bywa, że przemoc ma więcej wspólnego z językiem symboli niż z bronią. Czy zatem więcej wspólnego niż by się wydawało, nie mają ze sobą tak pozornie odległe dziedziny jak przemoc i sztuka? Czy może sztuka stać się narzędziem kontestacji zastanego porządku i katalizatorem zmiany?

O przemocy, sztuce i płci porozmawiają podczas debaty online dr hab. Agnieszka Draus (Akademia Muzyki w Krakowie), dr hab. Iwona Demko (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie), Dominika Kasprowicz (Uniwersytet Jagielloński, Willa Decjusza), Radosław Nawojski (Uniwersytet Jagielloński), Zuzanna Radzik (Forum Dialogu).

Po debacie odbędzie się koncert, podczas którego nastąpi uroczyste prawykonanie utworów skomponowanych w ramach I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Art and Violence”. Zwycięskie utwory na trio fortepianowe (skrzypce, wiolonczela, fortepian) kompozytorów Tomasza Szczepanika (I nagroda) i Valentina Schaffa (II nagroda) po raz pierwszy zostaną wykonane w Willi Decjusza przez Spółdzielnię Muzyczną Contemporary Ensemble. Poza premierami zaprezentowane zostaną inne kompozycje z repertuaru Spółdzielni Muzycznej.

Koncert i debata transmitowane będą na żywo na stronach Fundacji 2Act i Instytutu Kultury Willa Decjusza na Facebooku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Czasław | II Ogólnopolski Konkurs Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika

CofalikSzkoła Muzyczna I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu zaprasza do udziału w II Ogólnopolskim Konkursie Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów Szkół Muzycznych I stopnia, który odbędzie się w dniach 4–6 czerwca 2021 roku w Punkcie Nauczania w Sułkowicach (ul. 1 maja 66). Termin przesyłania zgłoszeń upływa 10 maja 2021 roku.

Głównym celem Konkursu jest promocja młodych utalentowanych uczniów, upowszechnienie muzyki skrzypcowej oraz popularyzacja twórczości prof. Antoniego Cofalika, zasłużonego pedagoga i autora licznych utworów dla dzieci i młodzieży. W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory ze zbiorów autorstwa Antoniego Cofalika: W zoo, W cyrku i Ptaszarnia.

W przesłuchaniach mogą wziąć udział uczniowie szkół muzycznych I stopnia z całej Polski, zarówno cyklu sześcioletniego, jak i czteroletniego, grający na skrzypcach lub altówce. Dopuszcza się również udział osób, które realizują cykl kształcenia w innych szkołach bądź placówkach artystycznych. Organizatorzy zapewniają akompaniatora. Uczestników oceniać będzie Jury pod przewodnictwem Antoniego Cofalika.

Wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy, a laureaci również nagrody rzeczowe. Dla najlepszego uczestnika Konkursu przewidziana jest nagroda specjalna prof. Antoniego Cofalika. Laureaci i wyróżnieni zobowiązani są do wzięcia udziału w koncercie finałowym, który odbędzie w Sali Koncertowej w Sułkowicach.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz Karta Zgłoszenia dostępne są do pobrania na stronie www.smczaslaw.pl 

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus online: Richter, Hummel i Beethoven

POSIPodczas koncertu 10 kwietnia 2021 o godz. 20.00 młodzi muzycy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wykonają dzieła Franza Xavera Richtera, Johanna Nepomuka Hummla i Ludwiga van Beethovena pod batutą ogromnie zasłużonego na wielu polach maestro Andrzeja Kosendiaka, dyrektora Narodowego Forum Muzyki. Z Wrocławia też przybędzie solista wieczoru, trębacz Aleksander Kobus, oklaskiwany na wielu scenach w Polsce i poza jej granicami.

Szczególnie ważnym ośrodkiem na drodze rozwoju klasycznej symfonii był Mannheim. Tam właśnie, a później w Salzburgu czasów młodości Mozarta, działał pochodzący z Czech František Xaver Richter, należący do ważnych prekursorów klasycznej symfonii – podczas koncertu poznamy jedno z jego uroczych dzieł – Symfonię D-dur, z pogranicza późnobarokowego stylu galant i nowych, klasycyzujących mód.

Trudno uwierzyć, że niemal dokładnie w tym samym czasie, gdy Beethoven zauważył pierwsze objawy utraty słuchu i przeszedł okres załamania, powstawał utwór tak pogodny i radosny, jak II Symfonia! Tłumaczono ten fakt potrzebą ucieczki od nastroju przygnębienia i myśli o chorobie. Szlaki kariery Johanna Nepomuka Hummla przecinały się w Wiedniu z drogami starszego od niego o osiem lat Beethovena. Twórczość Hummla, nieco dziś zapomniana, wciąż znajduje sympatyków wśród wykonawców i słuchaczy – jest warsztatowo doskonała i brzmieniowo bardzo urodziwa, o czym przekonają się słuchacze jego efektownego Koncertu na trąbkę, skomponowanego dla sławnego wirtuoza Antona Weidingera.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

IV Ogólnopolski Konkurs Muzyki Sakralnej „Nadzieja w chórze”

NadziejaCzwarta edycja chóralnych zmagań Konkursu Muzyki Sakralnej „Nadzieja w chórze” odbędzie się 26 czerwca 2021 roku w kościele pw. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie, popularnie zwanym „perłą w Koronie Podlasia”. Termin nadsyłania zgłoszeń wydłużony został do 6 czerwca.

Konkurs podzielony będzie na 7 kategorii, w tym chóry jednorodne, mieszane i parafialne. Jury złożone z doświadczonych chórmistrzów oceniać będzie między innymi kulturę brzmienia, interpretację, dobór repertuaru, agogikę, dykcję i ogólny wyraz artystyczny. Dla najlepszych przygotowano szereg nagród. Wystarczy tylko wspomnieć, że na zwycięzcę czeka Grand Prix i nagroda pieniężna wysokości 5 000 zł. Przewidziana jest również nagroda specjalna Burmistrza Miasta Tykocin za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego oraz nagroda specjalna Dyrektora Radia Nadzieja dla najlepszego dyrygenta.

IV Ogólnopolski Konkurs Muzyki Sakralnej jest świetną propozycją nie tylko dla wielbicieli sakralnych brzmień. Wydarzenie będzie doskonałą okazją, aby wspólnie z przyjaciółmi i rodziną zwiedzić Tykocin, wsłuchując się w najwspanialsze chóralne kompozycje świata. Wstęp wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin dostępny jest na stronie http://konkurschoralny.radionadzieja.pl/ 

33. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

KMFKMotywem przewodnim 33. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów, który odbędzie się w dniach 10–18 kwietnia 2021, są starożytne cywilizacje — w głównej mierze antyczna kultura Grecji i Rzymu, ale nie zabraknie także innych odwołań, m.in. do południowoamerykańskiej kultury Nazca.

Prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Anglii, Chin, Grecji, Japonii, Niemiec, Ukrainy, Włoch i USA. Usłyszymy 23 prawykonania światowe oraz jedno prawykonanie polskie, w tym Ecotopia 4 na orkiestrę kameralną Michaela Gatonski i Koncert na flet i orkiestrę kameralną Ryszarda Osady, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wystąpią znakomici muzycy i zespoły, w tym Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca i AdAstra Piano Trio. Tradycyjnie usłyszmy również Koktajl elektroniczny — prezentację Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Podczas festiwalu odbędą się dwie sesje naukowe: „Antyczność w muzyce” oraz „Muzyka i natura” (przeniesiona z ubiegłego roku) z udziałem wybitnych teoretyków muzyki i muzykologów; referaty wygłoszą m. in. Teresa Malecka, Jerzy Stankiewicz, Magdalena Dziadek i Agnieszka Draus. Całość dopełnią dwa wykłady nawiązujące do antyku w twórczości kompozytorów współczesnych: Iwony Glinki oraz Athanasiosa Trikoupisa z Uniwersytetu w Janinie w Grecji.

Ważnym punktem programu festiwalowego jest 4. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Tegoroczne jury przyznało nagrodę główną utworowi A Horny Faun’s Rampage na orkiestrę kameralną kompozytora z Korei Pd. Jongsunga Oh (ur. 1987). Nagrodzony utwór zostanie prawykonany podczas koncertu inaugurującego festiwal w Filharmonii Krakowskiej 10 kwietnia.

Ze względów epidemiologicznych wszystkie wydarzenia odbędą się bez udziału publiczności; będą transmitowane online na oficjalnym kanale na YouTube Krakow International Festival of Composers, a jeden z koncertów będzie transmitowany z Patras w Grecji.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Marcel Chyrzyński, Dyrektor generalny i artystyczny

Strona z programem: http://festiwal.zkp.krakow.pl 

VI Konkurs Kompozytorski im. Krzysztofa Pendereckiego

Konkurs PendereckiegoDyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sopot Classic Wojciech Rajski oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w VI Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego. Termin zgłoszeń upływa 14 maja 2021 roku.

Konkurs odbywa się co dwa lata, a idea jego stworzenia dla młodych kompozytorów znalazła poparcie profesora Krzysztofa Pendereckiego. To powodujące duże zainteresowanie i poruszenie w środowisku kompozytorskim wydarzenie jest rezultatem inicjatywy dyrekcji Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot i umożliwia wykonanie zwycięskich utworów debiutujących kompozytorów w ramach Festiwalu Sopot Classic. W Konkursie przewiduje się 3 nagrody w wysokości 10 000, 7500 i 5000 złotych.

Konkurs skierowany jest do młodych kompozytorów urodzonych nie wcześniej niż przed 6 maja 1986 roku, mających obywatelstwo polskie, zamieszkałych na terytorium całego świata oraz dla kompozytorów innych narodowości zameldowanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Przedmiotem Konkursu jest skomponowanie utworu na orkiestrę smyczkową o maksymalnej obsadzie wykonawczej 6-5-4-3-1. Możliwe jest wykorzystanie jednego instrumentu solowego. Nie dopuszcza się natomiast użycia taśmy lub live electronic. Czas trwania utworu powinien mieścić się w granicach 10–15 minut.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin dostępny jest na stronie http://sopotclassic.pl/konkurs-kompozytorski/ 

Rozpocznij wakacje z muzyką klasyczną!

Małopolska AkademiaStowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” po raz kolejny zaprasza uczniów, studentów oraz absolwentów szkół i uczelni muzycznych na Małopolską Akademię Talentów. Siódma edycja kursów muzycznych odbywać się będzie w dniach 27 czerwca – 4 lipca 2021 roku, w malowniczej scenerii Łącka w Małopolsce. Termin przyjmowania zgłoszeń upływa 7 czerwca.

W tym roku organizatorzy zaprosili do poprowadzenia kursów jedenastu pedagogów różnych specjalności: Jan Kalinowski (wiolonczela), Marek Szlezer (fortepian), Gajusz Kęska (fortepian), Mateusz Kurcab (fortepian), Bartłomiej Kominek (kameralistyka / duety fortepianowe), Piotr Lato (klarnet), Wioletta Strączek (flet), Oriana Masternak (skrzypce), Małgorzata Wasiucionek (skrzypce), Maria Shetty (altówka, studia orkiestrowe) i Beata Urbanek-Kalinowska (kameralistyka).

Małopolska Akademia Talentów to okazja na doskonalenie swoich umiejętności pod okiem doświadczonych i uznanych autorytetów muzyki klasycznej: uczestnicy mają okazję pracować z wybranym nauczycielem podczas indywidualnych lekcji. W trakcie trwania kursów odbywać się będą otwarte dla publiczności koncerty pedagogów i uczestników kursów, o których programach organizatorzy będą informować. Wstęp na koncerty Małopolskiej Akademii Talentów jest bezpłatny.

Wzorem ubiegłego roku organizatorzy są przygotowani na dwa scenariusze: realizację kursów w Łącku oraz w formule online.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin i karta zgłoszenia dostępne są na stronie www.kursymuzyczne.com  oraz www.facebook.com/kursymuzyczne 

Michał Balas „Indywidualnością Wiolonczelową 2021”

Am ŁódźZwycięzcą I Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego im. Dominika Połońskiego, który zakończył się w Łodzi wieczorem 28 marca 2021 roku, został Michał Balas – student łódzkiej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów. Młody wiolonczelista zachwycił jurorów szczerością przekazu, wspaniałą wirtuozerią i finezją gry.

Michał Balas otrzymał tytuł „Indywidualność Wiolonczelowa 2021”, statuetkę, którą ufundowała Rodzina Połońskich, a zaprojektowała i wykonała Jadwiga Gajda-Lusina, i szereg nagród, w tym głównie zaproszenia na koncerty i recitale. Jako zwycięzca Michał Balas będzie promowany przez stację TVP Kultura i Program 2 Polskiego Radia. Ponadto otrzymał nagrodę Pracowni Lutniczej Marcina Mazura dla najlepszego studenta Akademii Muzycznej w Łodzi oraz – jak inni wyróżniający się uczestnicy – wydania nutowe najnowszych kompozycji wiolonczelowych współczesnych kompozytorów polskich od Wydawnictwa Muzycznego i Poligraficznego Merakel w Łodzi.

Jury wskazało również pięcioro innych uczestników, którym wręczono dyplomy dla wyróżniających się wiolonczelistów i nagrody pozaregulaminowe. Są to: Mateusz Błaszczak (UMFC Warszawa), Dominik Drewniak (AM Poznań), Jakub Lemański (AM Łódź), Maria Leszczyńska (UMFC Warszawa) i Agata Nowak (AM Bydgoszcz). Wyróżnionym uczestnikom przypadły w udziale liczne nagrody pozaregulaminowe. Dominik Drewniak otrzymał od Akademii Muzycznej w Krakowie zaproszenie na recital w ramach Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej 2022 oraz dwie nagrody prywatne: ufundowaną przez Profesora Stanisława Firleja za wykonanie Sonaty Arpeggione Franza Schuberta (1000 zł) oraz przyznaną przez honorową przewodniczącą jury Izabelę Połońską (użyczenie instrumentu Dominika Połońskiego na trzy lata). Do Agaty Nowak trafiły dwa zaproszenia na koncerty z orkiestrami kameralnymi, które otrzymała od Orkiestry Kameralnej AUKSO Miasta Tychy oraz Radomskiej Orkiestry Kameralnej, obydwa we współpracy z Agencją Połońska Art. Fundacja Pro Cello z Poznania zaprosiła Jakuba Lemańskiego na koncert w ramach I Letniego Kursu Muzycznego w Szamotułach, Agencja Połońska Art ufundowała jeszcze trzy nagrody – koncerty kameralne dla Dominika Drewniaka, Urszuli Markowskiej i Agaty Nowak, która otrzymała również nagrodę specjalną TVP Kultura.

Do konkursu przystąpiło 36 studentów polskich uczelni muzycznych. Jurorzy oceniali uczestników na podstawie nadesłanych nagrań. Jury pracowało w składzie: prof. dr hab. Stanisław Firlej (przewodniczący), prof. dr hab. Zdzisław Łapiński, dr hab. Tomasz Lisiecki, dr hab. Marcin Zdunik i dr hab. Jacek Rogala, honorową przewodniczącą była dr Izabela Połońska – żona zmarłego niespełna trzy lata temu Patrona konkursu. Po przesłuchaniu wszystkich recitali członkowie jurorskiego składu podkreślali zgodnie nadspodziewanie wysoki poziom nagrań i ich szczególną atmosferę.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkurs-wiolonczelowy-im-dominika-polonskiego 

Tauron Eko Koncert online

TauronTauron Eko Koncert 26 marca 2021 przyjmie formułę wirtualną. Zgromadzeni przed ekranami o godz. 19.00 będziemy mogli wysłuchać na kanale YouTube Filharmonii Śląskiej suit Peer Gynt Edvarda Griega oraz uczcić Maestro Krzysztofa Pendereckiego w przededniu rocznicy śmierci. Zabrzmią więc Jego Trzy utwory w dawnym stylu oraz zadedykowane pamięci kompozytora Preludium Mikołaja Piotra Góreckiego.

Transmitowany na żywo koncert z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta rozpocznie Preludium Mikołaja Piotra Góreckiego – pierwsza część Suity stworzonej razem z internautami podczas pierwszego lockdownu, poświęconej pamięci zmarłego 29 marca 2020 roku Krzysztofa Pendereckiego. Nie będzie to zresztą jedyna forma hołdu dla kompozytora, ponieważ kolejnym punktem programu będą jego Trzy utwory w dawnym stylu. Części tego utworu powstały jako muzyka filmowa. Cykl rozpoczyna przepiękna Aria, imitująca styl barokowy w niezwykle lirycznym wydaniu. Zastąpiła ona komentarz słowny w filmie dokumentalnym Passacaglia na Kaplicę Zygmuntowską z 1966 roku, a jej wokalne opracowanie usłyszeć można w Je t’aime, je t’aime Alaina Resnaisa (1968). Dwa Menuety (cz. II i III), które kompozytor napisał jako pierwsze, usłyszeć można z kolei w Rękopisie znalezionym w Saragossie – filmie Wojciecha Jerzego Hasa (1964).

W finale koncertu zabrzmią dwie suity Edvarda Griega (op. 46 i 55) z muzyki do dramatu Henrika Ibsena Peer Gynt, który opowiada o egoistycznym Peer Gyncie niedoceniającym szczerze zakochanej w nim Solwejgi.

Elżbieta Huzior

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

„ODnowa” – koncert z okazji 120. rocznicy urodzin Mariana Hemara

HemarMuzeum II Wojny Światowej w Gdańsku zaprasza na koncert „ODnowa” z okazji 120. rocznicy urodzin Mariana Hemara, podczas którego odbędzie się premiera pieśni do słów tego wybitnego poety oraz satyryka. Występowi orkiestry, solistów i oktetu wokalnego towarzyszyć będą wizualizacje przygotowane w oparciu o materiały archiwalne. Wydarzenie zostanie wyemitowane 11 kwietnia 2021 o godz. 17.30 w mediach społecznościowych Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz na antenie TVP Historia.

Marian Hemar był poetą lirycznym, niedościgłym satyrykiem, twórcą sztuk teatralnych, błyskotliwych skeczy i monologów, największym „szlagiermacherem” przedwojennym, autorem ponad 3000 piosenek do najlepszych międzywojennych kabaretów. Bawił i wychowywał, nie stronił od kulturalnego żartu i mądrego, satyrycznego komentarza, a jednocześnie był bezkompromisowym patriotą, do końca życia oddanym ojczyźnie. Muzyka rozrywkowa ubiegłego wieku, która była domeną Mariana Hemara, coraz częściej powraca do nas w nowych, uwspółcześnionych opracowaniach. Mnogość utworów do słów Hemara, śpiewanych przed wojną, a dziś już niestety zapomnianych, skłoniła Muzeum do podjęcia wyzwania edukacyjnego – przypomnienia ich współczesnemu odbiorcy.

Do opracowania aranżacji muzycznych zaangażowano uznanych twórców i równocześnie studentów, absolwentów i wykładowców Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którzy pracowali pod okiem tamtejszego wykładowcy Kamila Cieślika. Ponadto podczas koncertu odbędzie się premiera pieśni do kilku wierszy Hemara autorstwa Agnieszki Zimny, Dawida Ludkiewicza i Piotra Pudełki. Utwory zaprezentują soliści (Maria Malinowska, Jakub Kornacki, Karol Drozd, Marta Burdynowicz), Oktet wokalny Art'n'Voices i Orkiestra Kameralna Discantus pod dyrekcją Sabriny Stachel.

Dzięki współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym oraz Narodowym Archiwum Cyfrowym koncert wzbogacą specjalnie przygotowane wizualizacje.

W kwietniu 2021 ukaże się również płyta z piosenkami Mariana Hemara – kolejny autorski projekt Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://muzeum1939.pl/ 

Skład jury II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki

imitDruga edycja Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki odbędzie się 11–18 września 2021. Przewodniczącymi składów jurorskich zostali Jarosław Drzewiecki i Andrzej Tatarski. Zgłoszenia uczestników są przyjmowane do 14 maja br. na stronie internetowej Konkursu. Wydarzenie jest organizowane przez Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Podkarpacką im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, a finansowane ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Wyjątkową cechą konkursu jest fakt, że to sami uczestnicy przygotowują swoje indywidualne programy. Poszczególne utwory, które będą prezentować podczas przesłuchań, wybierają spośród dorobku 56 polskich kompozytorów, tworzących głównie w XIX i XX wieku. Obok Chopina, czy Pendereckiego znajdują się tam nazwiska mniej znanych reprezentantów różnych stylów i epok muzycznych, m. in. Antoniego Kątskiego czy Tadeusza Paciorkiewicza oraz wybitnych polskich kompozytorek Marii Szymanowskiej i Grażyny Bacewicz. Uczestnicy 2. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki powalczą o pulę nagród w wysokości ponad 80 tysięcy euro łącznie w dwóch kategoriach – pianistycznej i zespołów kameralnych.

Jury obu kategorii konkursu składa się z wybitnych polskich i zagranicznych muzyków oraz postaci życia muzycznego. W kategorii pianistycznej zasiądą: Andrzej Jasiński (Polska), pianista i jeden z najwybitniejszych pedagogów fortepianu na świecie, Koji Shimoda (Japonia), krytyk muzyczny, pianista i pedagog, Pavel Dombrovsky (Rosja), pianista i pedagog, zwycięzca 1. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, Lidia Grychtołówna (Polska), nestorka polskiej pianistyki, pedagog, Aleksandros Jusakos (Grecja/Chile), pianista, Sergey Osokins (Łotwa), pianista i jeden z najwybitniejszych łotewskich pedagogów, oraz jako sekretarz Witold Kawalec (Polska), pianista i pedagog.

W kategorii zespołów kameralnych uczestników oceniać będą: Gary Guthman (USA/Polska), trębacz, kompozytor, aranżer, dyrygent i producent muzyczny, Krzysztof Meyer (Polska), kompozytor, pianista, pedagog, Pedro Pablo Cámara (Hiszpania), saksofonista – solista i kameralista oraz pedagog i autor publikacji poświęconych muzyce, Igor Pylatyuk (Ukraina), skrzypek, dyrygent, pedagog i muzykolog, Zdzisław Supierz (Polska/Holandia), impresario muzyczny i producent operowy, Tadeusz Wojciechowski (Polska), wiolonczelista – kameralista i dyrygent, oraz jako sekretarz Janusz Ostrowski (Polska), działacz kultury, edukator i pianista.

Regulamin, ramowy harmonogram konkursu, formularze aplikacyjne, informacje o repertuarze, kompozytorach i materiałach nutowych oraz wszystkie aktualności dotyczące wydarzenia dostępne są na stronie internetowej https://konkursmuzykipolskiej.pl/ 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.