Polmic - FB


nasze patronaty

Zwycięzcy 12. Międzynarodowego Konkursu muzycznego im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej

SpisakKonkurs rozpoczął się 14 września, w dniu urodzin jego Patrona. W tym roku do rywalizacji stanęli młodzi: kontrabasiści, waltorniści i fagociści (co roku w Dąbrowie Górniczej pojawiają się instrumentaliści innych specjalności). Jury 12. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka rozdzieliło miejsca na podium.

W pierwszych dwóch etapach muzycy prezentowali swoje umiejętności w szerokim repertuarze kameralnym, z towarzyszeniem fortepianu, obejmującym epoki od baroku po muzykę współczesną. W trzecim etapie wyłonieni finaliści musieli zmierzyć się z większą formą, występując z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zabrzańskiej pod batutą Sławomira Chrzanowskiego. W zależności od specjalności, wykonywali utwory: M. Spisaka, J. N. Hummla, R. Gliera, G. Bottesiniego i R. Straussa. Międzynarodowe Jury pod przewodnictwem prof. Wiesława Grochowskiego postanowiło przyznać następujące nagrody.

Kontrabas: I Nagrody nie przyznano, II Nagroda – Marcin Bobak, III Nagroda – Wiktoria Czyżewska i Jędrzej Kacprzyk; wyróżnienie – Mio Tamayama (Japonia) i Klaudia Baca (Polska). Fagot: I Nagroda – Szymon Michalik, II Nagroda – Giovanni Epasto (Włochy), III Nagroda – Marcin Orliński i Grzegorz Popławski. Róg: I Nagroda – Paweł Cal, II Nagroda – Ludmila Kubičková (Czechy), III Nagroda – Monika Całus, wyróżnienie – Sytske Pas (Norwegia). Nagrodę Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zabrzańskiej otrzymał kontrabasista Jędrzej Kacprzyk.

Nagrody pieniężne oraz statuetki zaprojektowane przez Marka Grabowskiego zostały wręczone 23 września w Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej, podczas Koncertu Laureatów z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zabrzańskiej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: www.spisakkonkurs.pl

Laureaci I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Szymanowski19 i 20 września 2018 roku zakończyły się przesłuchania finałowe w kategoriach „Śpiew” i „Skrzypce”. Oto nazwiska laureatów.

Decyzją jury nagrody w kategorii „Skrzypce” zostały przyznane następująco: I nagroda (€ 25 000) – Sławomira Wilga, II nagroda (€ 18 000) – Roksana Kwaśnikowska, III nagroda (€ 10 000) – Maja Horvat, która otrzymała ponadto nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego (€ 6 000). Nagrodę dla najlepszego pianisty-kameralisty otrzymał Radosław Kurek.

Decyzją jury nagrody w kategorii „Śpiew” są następujące: I nagroda (€ 25 000) – Ewa Tracz, II nagroda (€ 18 000) – Sylwia Olszyńska, III nagroda (€ 10 000) – Agnieszka Jadwiga Grochala. Zwyciężczyni Konkursu Ewa Tracz otrzymała również nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego (€ 6 000).

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na oficjalnej stronie wydarzenia http://szymanowski-competition.com/ 

Czechowice-Dziedzice | Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran”

AlkagranW dniach 25–29 września 2018 roku w Czechowicach-Dziedzicach odbędzie się XXIV Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran”.

Festiwal ten odbywa się cyklicznie od 1991 roku i jest związany z osobą Andrzeja Krzanowskiego – kompozytora, znakomitego akordeonisty i pedagoga, twórcy polskiej nowoczesnej literatury akordeonowej, zmarłego w 1990 roku w wieku 39 lat.

Głównym wydarzeniem tegorocznego Festiwalu będzie X Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego rozgrywany w kategorii solistycznej i kameralnej. W Jury Konkursu zasiądą cenieni pedagodzy i artyści: Marek Andrysek, Klaudiusz Baran, Marcin Bortnowski, Bogdan Dowlasz, Geir Draugsvoll, Grażyna Krzanowska (członek honorowy) i Janusz Pater (sekretarz).

Na koncertach festiwalowych znaczną część programu wypełni muzyka XX i XXI wieku. Zabrzmi muzyka akordeonowa, elektroakustyczna oraz utwory kompozytorów związanych z miastem Czechowice-Dziedzice (Stanisława Krupowicza, Józefa Świdra, Witolda Szalonka oraz Andrzeja, Grażyny i Jagny Krzanowskich). Podczas koncertów odbędzie się szereg prawykonań (m.in. kompozycji Marcina Bortnowskiego, Jagny Krzanowskiej, Krzysztofa Olczaka, Ignacego Zalewskiego). Ważnym wydarzeniem Festiwalu będzie Koncert Jubileuszowy z okazji 10. edycji Konkursu Akordeonowego im. Andrzeja Krzanowskiego, podczas którego wystąpią m.in. zwycięzcy dotychczasowych konkursów oraz zaproszeni goście.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na plakatach i stronie www.alkagran.pl 

Kraków | Francuskie wirtuozki na dwa fortepiany

SC„Najlepszy duet fortepianowy dzisiejszych czasów” według „New York Timesa”. Muzy największych współczesnych kompozytorów i dyrygentów. Swoją magnetyzującą energią oczarowują słuchaczy najbardziej prestiżowych sal koncertowych świata. 1 października 2018 roku Katia i Marielle Labèque wystąpią z Sinfoniettą Cracovią w ICE Kraków.

„Katia i Marielle Labèque to artystki zjawiskowe, reprezentantki absolutnej „pierwszej ligi” światowej pianistyki” ‒ mówi Jurek Dybał, dyrektor Sinfonietty, pod którego batutą zespół wystąpi w październiku. W programie koncertu znajdą się arcydzieła muzyki francuskiej: utwory Maurice’a Ravela, Francisa Poulenca i Georgesa Bizeta. Usłyszymy między innymi ‒ w wersji na dwa fortepiany ‒ Ravelowską suitę Moja matka gęś ‒ zadedykowaną przez kompozytora wnukom polskiego rzeźbiarza Cypriana Godebskiego oraz poruszającą, nostalgiczną suitę Nagrobek Couperina w mistrzowskim opracowaniu na orkiestrę autorstwa samego Ravela. Wirtuozki wykonają również porywający Koncert na dwa fortepiany Francisa Poulenca, uważany za jedno ze szczytowych osiągnięć w twórczości Francuza. Program uzupełni Symfonia C-dur Georgesa Bizeta ‒ młodzieńcze arcydzieło zwiastujące talent autora słynnej opery Carmen.

Niezrównana wirtuozeria, wdzięk i energia sióstr Labèque, poezja francuskiej muzyki w spektakularnej oprawie instrumentalnej, a do tego orkiestra Sinfonietta Cracovia ‒ przed nami niekwestionowane muzyczne wydarzenie tej jesieni. Vive la France, vive la musique!

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 

Warszawa | Sinfonia Iuventus: Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019

SI8 października 2018 roku o godz. 19.00 Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert symfoniczny inaugurujący 11. sezon artystyczny zespołu, który będzie miał miejsce w Sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. W programie - muzyka Mendelssohna, Moniuszki i Karłowicza w mistrzowskim wykonaniu.

Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o Ferdinandzie Davidzie. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków.

Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu.

Obszerny, autorski program w „młodopolskim” stylu jest ideową podstawą symfonii programowej op. 7 Mieczysława Karłowicza Odrodzenie. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Tę kompozycję w finale koncertu inauguracyjnego wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Mirosława J. Błaszczyka.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl 

Premiera płyty „Dzieła Chóralne Juliusza Łuciuka”

DUXNowa płyta Dzieła Chóralne Juliusza Łuciuka dostępna będzie w sklepie DUX oraz pojawi się w fizycznej i cyfrowej międzynarodowej dystrybucji 19 września 2018 roku.

Juliusz Łuciuk należy do grona najbardziej zasłużonych twórców działających w Polsce od II połowy XX wieku. Choć dziś sylwetka kompozytora kojarzy się głównie z różnego rodzaju dziełami wokalnymi i wokalno-instrumentalnymi, mało kto pamięta, że jego artystyczny dorobek obejmował też inne, czysto instrumentalne utwory, które zyskały popularność już w latach 60. XX w.

Nowa płyta Chóru Filharmonii Częstochowskiej prowadzonego przez Janusza Siadlaka zawiera wybrane dzieła polskiego twórcy, będące wizytówką jego wieloletniej aktywności kompozytorskiej. Album obejmuje zarówno krótkie kompozycje chóralne (Dzikie wino – 1958 r. oraz kołysanka O kołysce – 2017 r.), jak i dzieła bardziej złożone (Msza dziękczynna „Missa gratiarum actione” a także Suita Maryjna). Muzycy Chóru Filharmonii Częstochowskiej za sprawą sporego doświadczenia muzycznego są wręcz stworzeni do wykonywania tych wymagających kompozycji.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

I Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego w Katowicach – laureaci w kategoriach „Fortepian” i „Kwartet smyczkowy”

NOSPRZnamy już nazwiska pierwszych laureatów I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach! 15 i 16 września odbył się finał Konkursu w kategoriach „Fortepian” i „Kwartet smyczkowy”.

Decyzją jury nagrody w kategorii „Fortepian” zostały przyznane następująco: I nagroda (€ 25 000) Bies Tymoteusz, II nagroda (€ 18 000) Krzyżowski Mateusz, III nagroda (€ 10 000) Kim Seung Hui. Nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego (€ 6 000) również otrzymał Tymoteusz Bies.

W finale Konkursu w kategorii „Kwartet smyczkowy”w sali kameralnej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach wzięły udział 4 zespoły. Jury przyznało następujące nagrody: I nagroda (€ 38 000) Eliot Quartett, II nagroda (€ 26 000) Selini Quartett i III nagroda (€ 14 000) New Music Quartet. Nagrodę specjalnę za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego (€ 10 000) otrzymał również Eliot Quartett.

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami na stronie internetowej konkursu http://szymanowski-competition.com/ 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Gdańsk | Jesienna edycja IV Festiwalu ORGANy PLUS+

Organy PlusJesienna edycja festiwalu ORGANy PLUS+ 2018 odbędzie się w gdańskim kościele franciszkanów p.w. Św. Trójcy w dniach 27 września –7 października. Jest to szczególna edycja, poświęcona jubileuszowi 400-lecia organów Mertena Friese w kościele Św. Trójcy w Gdańsku.

Po siedemdziesięciu pięciu latach od zakończenia drugiej wojny światowej, po piętnastu latach starań i dziesięciu latach wytężonych prac konserwatorskich i organmistrzowskich, po raz pierwszy w czerwcu mogliśmy podziwiać pełne możliwości brzmieniowe zrekonstruowanego instrumentu we franciszkańskim kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu. Festiwal daje nam szansę posłuchania pięknej muzyki rozbrzmiewającej z jedynego w Polsce muzycznego Lektorium, w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce, w sposób nieosiągalny nigdzie indziej. Tak się szczęśliwie złożyło, że rok 2018 to także jubileusz czterechsetlecia powstania tych niezwykłych unikatowych na skalę światową organów. Instrument ten jak wehikuł czasu pozwoli nam przenieść się do różnych epok i miejsc wraz z muzyką przygotowaną specjalnie przez znakomitych muzyków z Polski i zagranicy na jesienną edycję festiwalu ORGANy PLUS+.

Koncerty są również próbą odtworzenia tradycji muzycznych, które miały miejsce w dawnym Gdańsku. 1 października w wykonaniu artystów z zespołu Ensemble Hildebrandt 1719 pod kierunkiem Krzysztofa Urbaniaka usłyszymy muzykę liturgiczną drugiej połowy XVII wieku: dzieła Meruli, Różyckiego, Szarzyńskiego, Sieferta, Neunhabera. Koncert finałowy Festiwalu został zatytułowany „Muzyka liturgiczna renesansowej Polski”: Agnieszka Budzińska-Bennett oraz Schola Cantorum Katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku wykonają utwory liturgiczne z tabulatury Jana z Lublina.

A jeśli ktoś chciałby pogłębić swoją wiedzę i umiejętności, będzie miał ku temu okazję w trakcie Międzynarodowej Konferencji Organologicznej „Musica Sacra – Ars Organisandi” oraz warsztatów gry na organach, karylionie, improwizacji i śpiewu gregoriańskiego.

Pozwólmy sobie na kolejną podróż w czasie!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.organyplus.com 

Mój pierwszy koncert

SCKoncerty z muzyką najwybitniejszych polskich kompozytorów, niecodzienne akcje edukacyjne dla najmłodszych a na muzyczny deser… słynne Cztery pory roku Vivaldiego ‒ to tylko niektóre z atrakcji, które przygotowała dla mieszkańców województwa małopolskiego w dniach 11–13 września 2018 roku Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.

Jedna z najlepszych polskich orkiestr kameralnych we wrześniu odwiedzi Bulowice, Dobczyce, Gdów, Łapanów i Kamionną w ramach drugiej odsłony wyjątkowego tournée „Mój pierwszy koncert”, prezentującego twórczość najwybitniejszych polskich kompozytorów: Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Macieja Radziwiłła, Ignacego Jana Paderewskiego, Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara. Program koncertów uzupełni wykonanie fragmentów słynnych Czterech pór roku Antonio Vivaldiego ‒ jednej z najsłynniejszych i najbardziej urzekających kompozycji w historii muzyki klasycznej.

W ramach projektu zrealizowane zostaną zarówno koncerty dla całej rodziny, jak i te dedykowane najmłodszym melomanom ‒ przygotowane przez niezastąpioną Panią Sinfonietkę. W trakcie spotkań z muzykami uczestnicy wydarzeń będą mieli szansę zajrzeć za kulisy koncertu muzyki klasycznej, porozmawiać z artystami, a nawet… zadyrygować orkiestrą!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: harmonogram koncertów

Dodatkowe informacje – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 

XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival”

MozgXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” odbędzie się w dwóch miastach: w Bydgoszczy (22 września - 10 listopada), oraz w Warszawie (21-24 listopada 2018 roku).

Festiwal jest spotkaniem artystów tworzących we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. W latach 2016-2018 realizacji kolejnych edycji towarzyszą hasła zwracające uwagę na problemy pojawiające się we współczesnym świecie. Hasło obowiązujące w roku 2018 to „Duchowość jest powszechna”.

We wrześniu w Bydgoszczy improwizację na duży skład wykona The Insub Meta Orchestra, a sam festiwal rozpocznie cykl performances Krzysztofa Gruse, Sławka Janickiego i Leszka Przyjemskiego, dotyczący przesłania tegorocznego festiwalu. Usłyszymy koncert muzycznie nieuznającego żadnych granic zespołu Ed Wood i trio skandynawskie Yes Deer. Wrześniowy cykl wydarzeń zakończy futurystyczne audiowizualne dzieło Metroscan, w którym obrazy opierają się na konwersji danych bieżących dźwięków w grafikę, oraz Chemia Miłości – cykl sześciu najnowszych kompozycji Marzeny Majcher, które zainspirowane są wzorami substancji chemicznych, odpowiedzialnych za stan zakochania.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe za okazaniem bezpłatnego zaproszenia, które można zamówić na stronie Festiwalu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://festiwal.mozg.pl/bydgoszcz#day-program 

Katowice | I Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego

Konkurs SzymanowskiegoNarodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza do udziału w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego. Pierwsza edycja odbędzie się w dniach 10-23 września 2018 roku.

Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego to inicjatywa, mająca na celu popularyzację polskiej muzyki na świecie oraz utrwalanie w świadomości odbiorców znaczenia postaci Karola Szymanowskiego i jego twórczości, będącej istotną częścią narodowego dziedzictwa kulturowego.

Organizatorem Konkursu jest Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, współorganizatorami: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Katowice, Polskie Radio S.A., Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem. 

Konkurs będzie miał miejsce w Katowicach – Mieście Kreatywnym Muzyki UNESCO – w cyklu 5-letnim, w 5 kategoriach: fortepian, skrzypce, śpiew, kwartet smyczkowy i kompozycja.

Przesłuchania konkursowe I i II etapu odbywać się będą równolegle w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Przewidywana pula nagród we wszystkich pięciu kategoriach to 287 000 EUR. Oprócz nagród głównych (I, II i III nagroda w każdej kategorii), we wszystkich kategoriach wykonawczych zostaną przyznane nagrody specjalne za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego, a w kategoriach "Skrzypce" i "Śpiew" – także nagroda dla najlepszego pianisty-kameralisty.

Finalistom w kategoriach: fortepian, skrzypce i spiew towarzyszyć będzie Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, którą w sali koncertowej NOSPR poprowadzi Alexander Humala. Koncert finałowy w kategorii kwartet smyczkowy odbędzie się w sali kameralnej. Bilety są dostępne w kasie biletowej NOSPR oraz w systemie sprzedaży online na stronie internetowej NOSPR.

Przesłuchania finałowe w kategoriach: fortepian (16.09), skrzypce (18.09 i 19.09) oraz śpiew (20.09) w sali koncertowej NOSPR oraz w kategorii kwartet smyczkowy (15.09) w sali kameralnej NOSPR, można będzie oglądać na żywo na oficjalnym kanale NOSPR na YouTube.

Przez cały czas trwania Konkursu radiowa Dwójka zaprasza na transmisje i retransmisje przesłuchań uczestników oraz relacje i omówienia. Nadawane one będą w wieczornym i nocnym paśmie koncertowym – przede wszystkim w cyklu „Letni festiwal muzyczny”. Ponadto wszystkie wykonania zaprezentowane podczas Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego zostaną umieszczone w specjalnym serwisie internetowym, który znaleźć można pod adresem: Szymanowski-konkurs.polskieradio.pl.

Patronat medialny nad Konkursem objęlo Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Rusza IV Edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”

KropkaFundacja Meakultura po raz czwarty ogłasza konkurs dla krytyków muzycznych „Kropka”. Dla najlepszych autorów przewidziane są nagrody finansowe i rzeczowe. Głównym Współorganizatorem konkursu i Fundatorem Grand Prix w IV edycji jest Instytut Muzyki i Tańca.

„Kropka” to jedyny w Polsce konkurs, którego celem jest promowanie rzetelnej krytyki muzycznej, wspieranie dziennikarzy debiutujących oraz docenianie autorów piszących o muzyce polskiej za granicą. Dla najlepszych krytyków organizatorzy przewidzieli następujące nagrody: Grand Prix w wysokości 3000 zł ufundowane przez Instytut Muzyki i Tańca, dwie Nagrody Główne w wysokości 2500 zł ufundowane przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Nagroda Specjalna za tekst o muzyce polskiej opublikowany poza granicami kraju (fundatorem nagrody rzeczowej jest Instytut Adama Mickiewicza), Wyróżnienie dla Debiutanta (Nagroda Dyrektora-Redaktora Naczelnego PWM), Nagroda Fundacji Meakultura za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej, Nagroda Specjalna Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich dla osób działających na rzecz muzyki w radiu i telewizji, Nagroda Specjalna Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Nagroda Indywidualna Piotra Metza za najlepszy tekst o muzyce popularnej. Laureaci otrzymają też nagrody rzeczowe ufundowane przez partnerów konkursu.

W Jury konkursu zasiądą: dr Daniel Cichy (Przewodniczący), dr hab. Joanna Maleszyńska, dr Anna Ignatowicz-Glińska (Stowarzyszenie Autorów ZAiKS), Agata Kwiecińska, dr hab. Mirosław Pęczak, Rafał Księżyk i Remigiusz Mazur-Hanaj.

Teksty można nadsyłać do 15 października 2018 roku przez formularz zgłoszeniowy na stronie www.konkurskropka.pl lub na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Ogłoszenie wyników nastąpi 26 listopada, a uroczysta Gala wręczenia nagród odbędzie się 5 grudnia.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów na stronie konkursu: http://www.konkurskropka.pl/ 

Sopot | XIX Międzynarodowy Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” 2018

Kalejdoskop formDariusz Wójcik, dyrektor artystyczny Teatru Otwartego, zaprasza na XIX Międzynarodowy Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn”, który odbędzie się w dniach 8–23 września 2018 roku w Sopocie.

Międzynarodowy Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w swym założeniu stawia na wysokie aspiracje, wysoką kulturę i wysoki poziom nawiązując tematycznie do dziedzictwa kulturowego różnych części Europy i świata. Festiwal jest istotnym wydarzeniem kulturalnym Polski Północnej. Od 2013 roku Patronką Festiwalu jest Maria Fołtyn – Legenda Polskiej Wokalistyki, wielka propagatorka twórczości Stanisława Moniuszki na świecie, która za życia była przyjaciółka Sopotu i Teatru Otwartego. Festiwal ma charakter interdyscyplinarny. Wyraźnie na to wskazuje różnorodność prezentowanych w ramach przedsięwzięcia dyscyplin artystycznych, takich jak: muzyka, śpiew, taniec, poezja, malarstwo, a także wielka różnorodność stylistyk muzycznych od baroku do współczesności, w tym: muzyki poważnej, rozrywkowej i folkowej. Od samego początku Festiwal kładzie szczególny nacisk na edukację muzyczną, a także historyczną zarówno dzieci i młodzieży, jak i dorosłych.

Podczas ośmiu koncertów zaprezentowana zostanie muzyka z kręgu wielokulturowego, odbędzie się 4-dniowy Kurs Mistrzowski dla Śpiewaków, 4. dniowy Plener Malarski pod nazwą „Muzyczne inspiracje w malarstwie" (zapoczątkowany w 2017 r.) i zainaugurowane zostaną Sopockie Poranki Muzyczne dla dzieci i młodzieży szkolnej pod nazwą „Nie taki diabeł straszny”.

W przedsięwzięciach wezmą udział artyści z Polski i zagranicy, a wśród nich m.in.: Bogdan Makal (bas-baryton), Dariusz S. Wójcik (bas) i tenor Jacek Szymański, Monika Bohiniec – mezzosopran (solistka Wiedeńskiej Opery Narodowej), sopranistka Yeyoung Sohn (Korea Płd.) i pianista Lech Napierała (Austria). W wykonaniu artystów usłyszymy nie tylko arcydzieła muzyki zachodnioeuropejskiej, lecz także utwory polskich kompozytorów, w tym genialnych Fryderyka ChopinaStanisława Moniuszki i Feliksa Nowowiejskiego. Festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa poświęcona Irenie Sendlerowej – „Sprawiedliwej Wśród Narodów Świata”. Fundatorem wystawy jest Rzecznik Praw Dziecka minister Marek Michalak, na wniosek którego Sejm RP ustanowił rok 2018 Rokiem Ireny Sendlerowej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Program Festiwalu.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.teatrotwarty.pl

Od Moniuszki do Starszych Panów

Od MoniuszkiW dniach 9 września – 28 października 2018 roku na terenie Województwa lubelskiego odbędzie się prezentacja miniatury muzyczno-teatralnej Od Moniuszki do Starszych Panów, połączona z warsztatami teatralnymi. Organizatorem przedsięwzięcia jest Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.

Jak łączą się ze sobą pieśni romantyków i satyra sprzed 60 lat? Na to pytanie odpowiada miniatura muzyczno-teatralna Od Moniuszki do Starszych Panów. Warstwę muzyczną stanowią oryginalnie zaaranżowane utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza i Stanisława Niewiadomskiego oraz piosenki pióra duetu Jerzy Wasowski – Jeremi Przybora. W lekko prowadzonym scenariuszu nakładają się na siebie humor i sentyment, minimalizm i ekspresja, pieśń i piosenka. Widowisko reżyseruje (jednocześnie będąc autorem scenariusza) Urszula Lewartowicz, opracowaniem warstwy muzycznej zajęła się Agnieszka Schulz-Brzyska, a udział w nim wezmą znani i cenieni artyści środowiska lubelskiego.

Po spektaklu widzowie będą mogli wziąć udział w warsztatach teatralnych, wprowadzających w tajniki pracy scenicznej.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Kultura Dostępna”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Czytaj więcej: Od Moniuszki do Starszych Panów

Elbląska Orkiestra Kameralna otwiera muzyczną jesień

EOKJak zainaugurować rok artystyczny? Elbląska Orkiestra Kameralna znalazła już odpowiedź na to pytanie i w swój 12. sezon wkroczy w towarzystwie Pawła Gusnara i Rafała Grząki. Koncert będzie miał miejsce 29 września 2018 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu.

Razem ze znanymi solistami kameraliści udowodnią, że instrumenty smyczkowe mogą znaleźć wspólny muzyczny język z saksofonem i bandoneonem. Uczynią to pod batutą Nikoli Kołodziejczyka – laureata dwóch Fryderyków – i Pauliny Skoczyk.

Pierwszy ze wspomnianych kompozytorów nie boi się eksperymentowania, co udowodnił przygotowując utwór z udziałem…maszyn do pisania i maszyn do szycia. Tym razem „uszył” dla EOK Koncert podwójny na saksofon, bandoneon i orkiestrę smyczkową. Elblążanie wysłuchają prawykonania tego utworu podczas koncertu inauguracyjnego, a ponadto ze sceny popłyną dźwięki m.in. dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta i Johanna Sebastiana Bacha. Dzięki Bachowi i jego Arii na strunie G przypomnimy sobie świat XVIII-wiecznych barokowych Niemiec. Do wcześniejszej epoki, renesansu, artyści nawiążą Trzema utworami w jednym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego. Oczekiwania miłośników muzyki współczesnej zaspokoi natomiast kompozycja Ernesta Blocha.

Prawykonanie utworu Nikoli Kołodziejczyka dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu