Polmic - FB


nasze patronaty

Warszawa | Oddźwięki. Nowa muzyka polska – Mykietyn, Kościów, Strawiński

Sinfonia VarsoviaPierwsza edycja cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” zakończy się prawykonaniem dwóch koncertów na instrumenty solowe i orkiestrę skomponowanych przez Pawła Mykietyna i Aleksandra Kościowa. 29 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki towarzyszyć będzie solistom, Marcinowi Zdunikowi i Klaudiuszowi Baranowi, którym twórcy dedykowali swoje najnowsze dzieła.

Zorganizowany przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia cykl koncertów „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” stał się areną prezentacji najnowszych dzieł czołowych polskich kompozytorów oraz konfrontacji ich muzyki z tradycją XX wieku. Finał pierwszej edycji cyklu pokazuje dwa odmienne spojrzenia na formę koncertu na instrument solowy i orkiestrę symfoniczną.

Na początek zabrzmi II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Solistą w nim będzie jeden z najlepszych wiolonczelistów młodego pokolenia, Marcin Zdunik. Następnie w partii solowej Koncertu na akordeon i orkiestrę Aleksandra Kościowa wystąpi Klaudiusz Baran, niezwykle ceniony i wszechstronny akordeonista, rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Dzieła powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Pytanie leżące u podstaw programowania cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” brzmiało: jak historia XX wieku i twórczość ówczesnych kompozytorów rezonuje w utworach powstających współcześnie w Polsce. Dlatego też, aby ukazać szerszy kontekst nowej muzyki, na zakończenie koncertu artyści sięgną po Suitę z baletu Ognisty ptak jednego z klasyków muzyki ubiegłego stulecia, Igora Strawińskiego. Stałym elementem cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” są poprzedzające koncert spotkania z kompozytorami i muzykologami. Marcową rozmowę z Pawłem Mykietynem i Aleksandrem Kościowem poprowadzi Jan Topolski. Początek spotkania o 18:00 we foyer Studia Koncertowego Polskiego Radia.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 

48. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”

Poznańska Wiosna„Poznańska Wiosna Muzyczna” to festiwal popularyzujący nową muzykę wśród szerokiego grona słuchaczy, ale także spełniający wysokie oczekiwania koneserów muzyki najnowszej. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 28 marca – 4 kwietnia 2019 roku.

Na osiem festiwalowych dni 48. edycji zaplanowanych zostało 14 koncertów, wydarzenia Wiosny Młodych i Atelier – spotkanie z artystami goszczącymi na Festiwalu. Usłyszymy 22 prawykonania nowych utworów twórców z Polski, Ukrainy i Austrii. Artyści z Polski, Litwy, Ukrainy i Austrii wystąpią podczas koncertów symfonicznych, kameralnych, recitali spektakli instrumentalnych oraz koncertów-instalacji. Jak co roku odbędzie się także Studencki Koncert Kompozytorski Studentów Kompozycji i Kompozycji Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

W tym roku spektrum działań „Poznańskiej Wiosny Muzycznej” poszerzone jest o działania praktyczne z uczestnikami Festiwalu, również tymi najmłodszymi. Podczas 48. edycji Festiwalu zostały one zebrane w całościowy program edukacyjno-artystyczny pod nazwą „Mała Poznańska Wiosna Muzyczna”. Projekt będzie realizowany w Poznaniu oraz trzech miejscowościach województwa wielkopolskiego: Puszczykowie, Luboniu oraz Czerwonaku. Kilkadziesiąt godzin warsztatów dla dzieci i młodzieży będzie wyjątkową okazją do odbycia podróży po świecie muzyki współczesnej oraz rozbudzenia zainteresowania nim, dzięki zastosowaniu interdyscyplinarnych kontekstów. Zajęcia przeprowadzą znani poznańscy artyści i animatorzy kultury. Organizatorami Festiwalu są: Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Poznaniu oraz More Than One Production.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Maria Majewska-Mocek

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl 

Transmisje i retransmisje do kin przedstawień baletowych z moskiewskiego Teatru Bolszoj: jubileuszowy sezon 2019–20

nazywowkinachDziesiąty już, jubileuszowy, sezon transmisji i retransmisji „Bolshoi Ballet Live” z moskiewskiej sceny rozpocznie się 27 października 2019 roku pokazem HD LIVE Rajmondy – wielkiego baletu klasycznego do muzyki Aleksandra Głazunowa, rzadko wykonywanego na zachodnich scenach ze względu na wyjątkowo wysokie wymagania stawiane tancerzom.

Jak zwykle wśród siedmiu prezentowanych tytułów zobaczymy inscenizacje wielkich XIX-wiecznych baletów klasycznych, na które czekają miłośnicy baletu na całym świecie. Nie zabraknie dwóch prawdziwych przebojów baletowej sceny do muzyki Piotra Czajkowskiego: Jeziora łabędziego w nowej obsadzie solistów i powtórki Dziadka do orzechów w okolicy Bożego Narodzenia. Oba balety opracował choreograficznie Jurij Grigorowicz, długoletni dyrektor zespołu baletowego Teatru Bolszoj. Po olbrzymim sukcesie frekwencyjnym i kilkukrotnych retransmisjach na nowo zagości na ekranach kin piękny balet romantyczny Giselle, ale w zupełnie nowym opracowaniu chorograficznym Aleksieja Ratmańskiego. Obok niego pojawi się także barwny, orientalny Korsarz – utaneczniona awanturnicza opowieść o piracie Konradzie i jego ukochanej Medorze porwanej do haremu pewnego sułtana.

Wzorem poprzednich sezonów w programie obok takich właśnie klasycznych baletów znajdą się XX-wieczne arcydzieła. Pod koniec sezonu ponownie będzie można obejrzeć nową wersję baletu Romeo i Julia, przygotowaną dla Teatru Bolszoj przez Aleksieja Ratmańskiego i transmitowaną na żywo w 2017 roku. W kwietniu na ekranach kin zabłysną Klejnoty – wieczór baletowy w trzech częściach w choreografii George’a Balanchine’a. Ten piękny spektakl oddaje hołd trzem stylom tańca, porównanym do szlachetnych kamieni: szmaragdów, rubinów i brylantów. Przez ponad dwa wieki istnienia zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) wyrobił sobie markę nie tylko wśród wielbicieli sztuki tańca. Teatr Bolszoj rzadko występuje poza siedzibą, dlatego coroczny cykl transmisji i retransmisji najpiękniejszych przedstawień baletowych z Moskwy stał się prawdziwą gratką dla widowni całego świata.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program transmisji – na stronie http://new.nazywowkinach.pl/bolsoj/sezon-2019-2020-bolshoi-ballet-live-ogloszony 

Lublin | Moniuszko i Młoda Polska

SPAMOddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza 30 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Trybunału Koronnego na drugie wydarzenie w ramach cyklu koncertów kameralnych „Fonie Lublina”. Edycja 2019 obejmuje 10 koncertów, z których każdy ukaże muzykę S. Moniuszki w innym, nie tylko polskim, kontekście.

Program koncertu jest zderzeniem dwóch pozornie odległych od siebie pokoleń. Po fali entuzjastycznej krytyki, jaka spadła na Stanisława Moniuszkę i jego dzieła po premierach Halki, Strasznego Dworu i innych dzieł kompozytora, pierwsze lata wieku XX nie należały do czasu, w którym ceniono by jego spuściznę. Niepochlebnie wypowiadano się o utworach Moniuszki zarzucając im zacofanie względem ówczesnej muzyki europejskiej. Mimo że grywano nadal te utwory, w środowisku młodych kompozytorów nie były one wyznacznikiem wartościowego repertuaru.

Nie oznacza to jednak, że twórcy przełomu XIX i XX wieku nie kontynuowali dzieła zapoczątkowanego przez „ojca polskiej opery narodowej”, a doskonale prześledzić to można w liryce wokalnej. Nie sposób przecież po pieśniach Moniuszki traktować utworów Karłowicza czy Różyckiego jako novum – silnie osadzone w romantycznej pieśni, która stanowiła domenę dorobku kompozytorskiego Moniuszki, kontynuują linię rozwojową polskiej tradycji liryki wokalnej ze swoją melodyjnością, lirycznością i pierwiastkami dramatycznymi. W programie znajdą się więc małe formy wokalne Stanisława Moniuszki i wspomnianych wyżej kompozytorów, a także miniatury instrumentalne – skrzypcowe i fortepianowe – Moniuszki oraz nieco młodszego, niemal zapomnianego dziś kompozytora Michała Jelskiego, w tym wykonywany współcześnie po raz pierwszy Walc koncertowy op. 25.

Utwory zaprezentują: Mariola Zagojska (sopran), Magdalena Maciąg (skrzypce) i Michał Leoniak (fortepian).

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Karol Furtak

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

POBIERZ: program cyklu „Fonie Lublina”

Katowice | NOSPR kameralnie

NOSPR21 marca 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego w wykonaniu znakomitych polskich kameralistów zabrzmią kwintety Grażyny Bacewicz i Johannesa Brahmsa.

W katalogu twórczości Grażyny Bacewiczówny figurują dwa Kwintety fortepianowe: z roku 1952 oraz 1965. Pierwszy należy do okresu neoklasycznego, w którym kompozytorka skłaniała się ku tradycyjnym formom, ludowym stylizacjom, wyrazistym tematom przywodzącym na myśl utwory Bartoka i Strawińskiego, przejrzystej fakturze, klarownej narracji. Mniej znany jest II Kwintet fortepianowy z 1965 r. skomponowany na zamówienie Władysława Szpilmana dla Kwintetu Warszawskiego, o bardziej niż pierwszy skomplikowanej fakturze, w brzmieniu bliższy pomysłom sonorystycznym. Wyraźna jest tu zmiana w sposobie kształtowania formy – dominuje zasada montażu i wariacji, język harmoniczny jeszcze bardziej się radykalizuje (dominacja trytonu i akordów trytonowo-kwintowych, klastery), co niewątpliwie ma wpływ na jakość brzmienia i na pogłębienie wyrazu. Każdemu z grających daje kompozytorka okazję do zademonstrowania swojego kunsztu, wydaje się jednak, że fortepianowi przysługuje tu rola wiodąca.

Droga do ostatecznej wersji Kwintetu f-moll Johannesa Brahmsa była dosyć zawiła: do połączenia fortepianu z kwartetem smyczkowym dochodził kompozytor stopniowo, niewielu miał wszak wówczas poprzedników na tym polu. Z entuzjazmem odniosła się do nowej kompozycji Brahmsa Klara Schumann i to prawdopodobnie z myślą o niej, jako przyszłej odtwórczyni, kompozytor przerobił kwintet smyczkowy na Sonatę na 2 fortepiany (op. 34b), a następnie połączył obie wersje. Końcowym efektem tych przeróbek stało się jedno najwspanialszych dzieł w historii gatunku kwintetu fortepianowego, niedościgły wzór dla wielu następców Brahmsa.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1335/nospr-kameralnie 

Elbląg | Smyczkowa klasyka w wirtuozerskim wydaniu

EOKMuzyczna burza uczuć czeka elbląskich melomanów już 4 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu.

Elbląscy kameraliści i Yibai Chen – laureat III nagrody Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego – przekonają nas wówczas, że nie ma emocji, których nie można by wyrazić w języku instrumentów smyczkowych. Uczynią to za sprawą utworów, które wyszły spod pióra mistrzów tej miary, co Wolfgang Amadeus Mozart czy Dmitrij Szostakowicz. Nad całością będzie zaś czuwał jeden z najzdolniejszych młodych polskich dyrygentów, Szymon Stec.

Dzięki Divertimento F-dur KV 138 zyskamy pewność, że osoby szufladkujące Mozarta jako autora muzyki głównie monumentalnej nie mają racji. Z instrumentów popłynie bowiem utwór przepełniony swobodą i wesołością, który „skrzy się dowcipem i zachwyca wyrafinowaniem”. Koncertowy nastrój ulegnie zmianie o 180 stopni, gdy artyści zaprezentują Symfonię kameralną c-moll op. 110a Szostakowicza. Rosyjski mistrz zawarł w symfonii swoje wojenne przeżycia, a dojmujący przekaz całości spotęgował dramatycznym Allegro molto. Z kolei haydnowski Koncert wiolonczelowy C-dur przeszedł do historii jako utwór przesycony trudnościami wykonawczymi, stanowiący wyzwanie dla kolejnych pokoleń wiolonczelistów. Artyści zmierzą się też z Oberkiem na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego. To kompozycja inspirowana tańcem ludowym, która dynamiką i intensywnością mogłaby obdzielić niejedno dzieło muzyczne.

Występ Elbląskiej Orkiestry Kameralnej odbędzie się w ramach Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Smyczkowych w Elblągu. Do rywalizacji staną wówczas muzycy młodego pokolenia, którzy wydobędą to, co najpiękniejsze z altówek, skrzypiec, wiolonczeli i kontrabasów.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/w-kregu-smyczkowych-mistrzow-partytury 

Po krakowsku i z rozmachem. Kolejna odsłona nowego cyklu koncertowego Sinfonietty Cracovii

SCWielkie dzieła mistrzów epoki romantyzmu, kipiące energią utwory współczesne i unikatowe połączenie dźwięków smyczków i marimby ‒ kolejny koncert w ramach nowego cyklu „Sinfonietta po krakowsku” to prawdziwa gratka dla melomanów. Wyjątkowe wydarzenie odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 20.00 w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej.

„Sinfonietta po krakowsku” to cykl, w ramach którego Sinfonietta Cracovia promuje najbardziej utalentowanych, młodych krakowskich artystów. Tym razem zespół wystąpi pod batutą Jurka Dybała z Jakubem Frączkiem, laureatem konkursu „Gram z orkiestrą” zorganizowanego przez Akademię Muzyczna w Krakowie. Marimbista wykona z Sinfoniettą Cracovią wirtuozowski, porywający Koncert na marimbę i orkiestrę smyczkową Ney’a Rosauro ‒ najpopularniejszą kompozycję na ten instrument w historii, niezwykle cenioną przez melomanów i krytykę na całym świecie.

Usłyszymy również słynną VIII Symfonię h-moll Franza Schuberta. Niedocenianemu za życia twórcy Symfonii „Niedokończonej” towarzyszyć będzie kontrowersyjna gwiazda epoki – Richard Wagner. Tym razem usłyszymy III część zanurzonej w baśniowym świecie Wagnerowskiej opery Parsifal, w której chrześcijańskie misterium spotyka się z konwencją średniowiecznego eposu o strażnikach Świętego Graala. Wieczór zwieńczy prawdziwy evergreen muzyki klasycznej: niezwykle popularna Suita „Carmen” ze słynnej opery Georges’a Bizeta w brawurowej aranżacji rosyjskiego kompozytora Rodiona Szczedrina dedykowanej jego żonie, primabalerinie Teatru Bolszoj, Mai Plisieckiej.

Przed nami naprawdę unikatowe wydarzenie: niecodzienna fuzja klasyki i nowoczesności w iście doborowej obsadzie: po krakowsku i z rozmachem!

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

25 godzin sztuki i rozmowy na 25-lecie klubu Mózg w Bydgoszczy!

MozgZbliża się 25 rocznica powstania i działania klubu „Mózg” w Bydgoszczy. Na swe 25-lecie MÓZG proponuje 25 godzin sztuki: performance, koncerty, wystawy i pokazy filmowe. Początek imprezy w bydgoskim klubie (ul. Parkowa 2) – 29 marca 2019 roku o godz. 23.59.

Ćwierć wieku to dużo czasu i dużo zdarzeń. Przez te lata działalności MÓZG gościł ogromną liczbę artystów z całego świata. Pojawiały się tu zarówno wielkie gwiazdy, jak i artyści stawiający pierwsze kroki. Muzyka, sztuki wizualne, film, teatr, performance art, instalacje – wszystkie te dziedziny sztuki obecne były i nadal są w MÓZGU, czyniąc go rozpoznawalnym w świecie sztuki współczesnej w wielu zakątkach świata.

Swój udział w wydarzeniu zapowiedziała pokaźna grupa artystów, polskich i zagranicznych, którzy przez lata budowali oblicze “Mózgu”. Wśród nich znajdą się kompozytorzy Marek Chołoniewski, Anna Jędrzejewska i Teoniki Rożynek. Pełna lista występujących artystów to ponad 70 osób.

W ciągu 25 godzin koncerty odbywać się będą w kilku przestrzeniach: scena główna, studio nagraniowe, studio filmowe (koncerty solowe) oraz sąsiadujące przez ścianę z „Mózgiem”, nieczynne od 15 lat, kino „Pomorzanin”, które ma być przestrzenią dla działań wizualnych. Całe wydarzenie transmitowane będzie na żywo na kilku platformach internetowych.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://www.facebook.com/clubmozg/ 

I Festiwal Brodnica ClassiX

BrodnicaOstatni weekend marca w Brodnicy będzie z pewnością weekendem muzyki. 28–31 marca 2019 roku odbędzie się pierwsza edycja zupełnie nowego festiwalu Brodnica ClassiX. Cztery wypełnione różnorodnym repertuarem dni festiwalowe zgromadzą plejadę gwiazd muzyki klasycznej i jazzowej.

Brodnica ClassiX to pionierskie wydarzenie artystyczne, które na stałe zmieni oblicze kulturalnej oferty miasta. Innowacyjny festiwal, w którym świat muzyki klasycznej łączy się z jazzem i improwizacją, jest pierwszym i jedynym takim przedsięwzięciem w regionie. Z inicjatywy Mai i Mata Kwiatkowskich Brodnica staje się miejscem, gdzie spotykają się najwybitniejsi polscy muzycy różnych specjalności, dla których muzyka klasyczna stanowi punkt wyjścia do artystycznych poszukiwań. Zaproszenie do udziału w festiwalu przyjęła plejada polskich gwiazd instrumentalistyki: Anna Maria Staśkiewicz i soliści orkiestry Sinfonia Varsovia, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Filharmonii Koszalińskiej, zespół SawarS Tango Orquestra oraz jazzmani – Mateusz Smoczyński, Krzysztof Szmańda, Maciej Szczyciński i Marek Kądziela.

Program festiwalu konstruowany jest w sposób przekrojowy – utwory kameralne i symfoniczne, zestawione są z audiowizualno-elektronicznym performancem z udziałem chóru, wiolonczeli i skrzypiec, żywiołowym wieczorem z tangiem międzywojennym polskich i argentyńskich kompozytorów, a także premierami nowych dzieł klasycznych z elementami jazzu i improwizacji. Zabrzmi też Msza Józefa Świdra, a akcentem związanym z obchodzonym właśnie Rokiem Stanisława Moniuszki będą Pieśni kompozytora, których wyboru i opracowania dokonał Mat Kwiatkowski. W programie SawarS Tango Quartet usłyszymy przede wszystkim tanga okresu międzywojennego: Warsa, Szpilmana i Petersburskiego. Finał festiwalu odbędzie się w Brodnickim Domu Kultury. W koncercie symfonicznym po raz pierwszy zaprezentuje się Brodnicka Orkiestra Symfoniczna, która dokona premiery Symfonii cieni Mata Kwiatkowskiego.

Organizatorem Festiwalu jest Burmistrz Brodnicy Jarosław Radacz oraz Fundacja Mai i Mata Kwiatkowskich. Wydarzenie objęte jest Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego oraz dofinansowane jest z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Festiwalu.

Katowice | Vivat Academia! Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego

IPiUM Silesia21 marca 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16) odbędzie się koncert zapowiadający jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Gościem kolejnego wieczoru w Muzeum Archidiecezjalnym w ramach spotkań nawiązujących do upływającej w tym roku 90. rocznicy założenia Śląskiego Konserwatorium Muzycznego będzie prof. Tomasz Miczka, rektor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w latach 2009–2016. Z katowicką uczelnią jest związany od czasów studiów, które ukończył w klasie oboju prof. Edwarda Mandery oraz w klasie kameralistyki prof. Andrzeja Janickiego, a od 1986 roku rozpoczął w niej działalność pedagogiczną. Początkowo pełnił funkcję asystenta, w latach 2000–2005 kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Perkusji, a następnie za czasów rektora prof. Eugeniusza Knapika (2005–2008) był prorektorem. W 2010 roku otrzymał tytuł profesora sztuki. Wielu młodych artystów, którzy kształcili się w jego klasie, to laureaci ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych oraz muzycy znanych polskich orkiestr. Równolegle z działalnością pedagogiczną, z chwilą ukończenia studiów został oboistą ówczesnej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji. Od wielu lat prowadzi również aktywną działalność koncertową jako solista i kameralista. Dokonał nagrań płytowych dla wytwórni Philips, Naxos i Dux oraz wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia.

W części koncertowej wieczoru prof. Tomasz Miczka wystąpi wspólnie z dr. hab. prof. AM Grzegorzem Biegasem, wybitnym pianistą kameralistą, który w latach 2009–2016 pełnił funkcję prorektora katowickiej Akademii Muzycznej. Ten muzyczny wieczór stanie się także wyjątkową okazją do zaprezentowania swoich umiejętności przez Weronikę Flisek, obecnie studentkę w klasie prof. Tomasza Miczki, który zarekomendował ją do wzięcia udziału w koncercie. W interpretacji znakomitych artystów usłyszymy utwory C. Saint-Saënsa, W.A. Mozarta, G. Silvestriniego i C. Debussy’ego. 

Wstęp na koncert jest wolny!

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/374_vivat-academia-koncertnbspinbspspotkaniebrz-prof-tomaszem-miczka 

Gdańsk | Premiera płyty „Chemistry of Love” w ramach „Neo Concept”

Requiem Records16 marca 2019 roku o godz. 20:00 w gdańskiej WRZEpracowni (ul. Słowackiego 19/8) będzie miała miejsce inauguracja cyklu koncertowego „Neo Concept” oraz promocja najnowszej płyty z muzyką Marzeny Majcher Chemistry of Love, która właśnie wyszła nakładem wytwórni Requiem Records.

Chemistry of Love to cykl utworów na sopran i kwartet smyczkowy Marzeny Majcher – kompozytorki współczesnej muzyki poważnej i filmowej, która ugruntowała już swoją pozycję na polskiej scenie muzycznej wyjątkowymi kompozycjami. Przez krytyków i publiczność zaliczana jest do grona jednych z najciekawszych twórców wyznaczających nowe kierunki w tworzeniu muzyki współczesnej oscylującej z nauką. Wykonawcy kompozycji to Małgorzata Kubala – śpiewaczka operowa o elektryzującym sopranie – oraz NeoQuartet, jeden z najprężniej działających zespołów specjalizujących się w muzyce współczesnej w Europie.

Chemistry of Love Marzeny Majcher charakteryzuje się oryginalną koncepcją, polegającą na odnajdywaniu analogii pomiędzy muzyką a chemią. Muzyka jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania potocznie nazywanych „chemią miłości”. Kompozytorka podjęła się eksperymentu muzycznego, polegającego na transformacji na język muzyki wzorów strukturalnych i sumarycznych takich substancji jak fenyloetyloamina, dopamina oraz innych. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii, melodii oraz ładunku emocjonalnego w strukturach tych wzorów. Dzięki takiemu muzycznemu eksperymentowi można usłyszeć jak brzmi „chemia miłości”.

Chemistry of Love jest już znana z licznych koncertów na festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Była wykonywana na Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku (Mexico City 2017), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz 2018) oraz w Planetarium Instytutu Nauki Kopernik (Warszawa 2017).

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Koncert wieńczący jubileusz 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie

AM KrakowJubileusz 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie dobiegł końca. Jego zwieńczeniem jest koncert, który sobotniego wieczoru 16 marca 2019 roku o godz. 18:00 odbędzie się w Sali Siemiradzkiego w Sukiennicach.

Na program koncertu jubileuszowego złożą się utwory twórców związanych z krakowską uczelnią muzyczną od chwili jej powstania. Usłyszymy zatem kompozycje Władysława Żeleńskiego – założyciela konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie, a także twórców związanych z Akademią Muzyczną w czasach nam współczesnych i jednocześnie jej byłych rektorów: Krzysztofa Pendereckiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Marka Stachowskiego.

Przed publicznością zaprezentuje się grono absolwentów-studentów Uczelni, Orkiestra Absolwentów, Pedagogów i Studentów, a całość poprowadzi obecny rektor, prof. Stanisław Krawczyński. Słowo o muzyce wygłosi Małgorzata Janicka-Słysz.

Wstęp za zaproszeniami – do odbioru w Biurze Promocji Artystycznej przy ul. św. Tomasza 43 (pok. 221, II piętro) w godz. 8.00-15.00.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/event/koncert-wienczacy-jubileusz-130-lecia-akademii-muzycznej-w-krakowie/ 

Kraków | Mikrotonalność maksymalna

Sinfonietta CracoviaCzym są tajemnicze mikrotony? Dlaczego muzyka mikrotonowa tak bardzo różni się od tej, do której przywykliśmy jako słuchacze europejskiej muzyki klasycznej? Odpowiedzi na te pytania szukać będziemy wspólnie z Sinfoniettą Cracovią 16 marca 2019 roku o godz. 19.00, w trakcie kolejnej odsłony cyklu „Muzyka bez poklasku” w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.

13 marca zespół Jurka Dybała wystąpi pod batutą znakomitego dyrygenta Ernsta Kovacica, z którym cztery lata temu inaugurował ten nowatorski cykl. Zabrzmią kompozycje mikrotonalne, które oparte są na interwałach muzycznych mniejszych od półtonu. W europejskiej muzyce nowożytnej mikrotony pojawiły się dopiero za sprawą kompozycji modernistów i twórców awangardowych ‒ warto jednak wspomnieć, że to właśnie zapomniana, nierównomierna temperacja była charakterystyczną cechą kultury muzycznej starożytnych Indii, Chin, krajów arabskich i Grecji. Nie bez powodu koncert rozpoczną zatem prekursorskie, eksperymentalne utwory XX-wiecznych kompozytorów greckich: brawurowe i dynamiczne 10 szkiców na orkiestrę smyczkową Nikosa Skalkottasa oraz dramatyczne Syrmos na 18 instrumentów smyczkowych, w którym da się odczuć matematyczną precyzję i przestrzenną wyobraźnię kompozytora i architekta Iannisa Xenakisa.

Surowa przestrzeń Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK zobowiązuje także do sięgnięcia po dzieła muzyki najnowszej. Oszczędne i poruszające antichesis na 14 smyczków austriackiego twórcy Beata Furrera. Wieczór zwieńczy zaś wyjątkowa niespodzianka: polska premiera powstałego w 2012 roku L'ideale lucente e le pagine rubate na smyczki Salvatore Sciarrina ‒ jednego z najznakomitszych i najczęściej nagradzanych współczesnych włoskich kompozytorów.

Zgodnie z zasadami, którymi rządzi się cykl „Muzyka bez poklasku”, słuchacze i słuchaczki będą proszeni o powstrzymanie się od oklasków zarówno w trakcie koncertu, jak i po jego zakończeniu. Dotychczas udawało się zrealizować ten nietypowy postulat ‒ czy uda się również i tym razem?

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Łącko | Rozpocznij wakacje z muzyką klasyczną!

Porta musicaeStowarzyszenie Artystyczne ,,Porta Musicae” ma przyjemność po raz kolejny zaprosić uczniów, studentów oraz absolwentów szkół i uczelni muzycznych na Małopolską Akademię Talentów. Piąta edycja kursów muzycznych odbywać się będzie w dniach 30 czerwca – 7 lipca 2019 roku, w malowniczej scenerii Łącka w Małopolsce.

W tym roku organizatorzy zaprosili do poprowadzenia kursów jedenastu pedagogów różnych specjalności: Iga Bialic (orkiestra smyczkowa), Maria Shetty (altówka, studia orkiestrowe), Jan Kalinowski (wiolonczela), Gajusz Kęska (fortepian), Bartłomiej Kominek (duety fortepianowe), Piotr Lato (klarnet), Oriana Masternak (skrzypce), Marek Szlezer (fortepian), Wioletta Strączek (flet), Beata Urbanek-Kalinowska (kameralistyka), Małgorzata Wasiucionek (skrzypce). Dyrektorem artystycznym kursów jest pianista, dr hab. Marek Szlezer.

Małopolska Akademia Talentów to okazja na doskonalenie swoich umiejętności pod okiem doświadczonych i uznanych autorytetów muzyki klasycznej. Formuła kursów, wypracowana przez ostatnie lata, ma poszerzać muzyczne horyzonty młodych instrumentalistów. W trakcie trwania kursów odbywać się będą otwarte dla publiczności koncerty pedagogów i uczestników kursów. Uczestnicy muszą się do nich przygotowywać w stosunkowo krótkim czasie, co pozwala im zapoznać się ze specyfiką dynamicznej pracy w zawodzie muzyka oraz uczy ich radzenia sobie z tremą. Wstęp na koncerty Małopolskiej Akademii Talentów jest bezpłatny.

Termin przyjmowania zgłoszeń w roku 2019 upływa 31. maja.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o kursach i pedagogach oraz karta zgłoszenia dostępne są na stronie www.kursymuzyczne.com 

Katowice | Fryderyki 2019: Gala muzyki poważnej

NOSPR12 marca 2019 roku o godz. 19:45 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miała miejsce tegoroczna Gala muzyki poważnej, na której rozdane zostaną nagrody „Fryderyk”.

Narodową Orkiestrę Symfoniczna Polskiego Radia nominowano w dwóch kategoriach: „Album Roku: Muzyka symfoniczna i koncertująca” (za płytę Dziadek. Utwory orkiestrowe) oraz „Album Roku: Muzyka chóralna, oratoryjna i operowa” (za płytę Szymanowski. Operetka w 3 aktach „Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69”).

Podczas koncertu wystąpią wybitni polscy soliści młodego pokolenia. Pierwszym z nich będzie pianista Szymon Nehring, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2017). Artysta pierwszy raz zaprezentuje w Polsce swoją interpretację I Koncertu fortepianowego b-moll Piotra Czajkowskiego. Z kolei Janusz Wawrowski wykona II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego na stradivariusie „Polonia”, skrzypcach zbudowanych w 1685 roku przez legendarnego lutnika z Cremony Antoniego Stradivariego. Instrument ten kupił w 2018 roku prywatny polski właściciel i oddał do wyłącznej dyspozycji Janusza Wawrowskiego.

Obu solistom będzie towarzyszyła Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją białoruskiego dyrygenta Alexandra Humali.

Od tego roku nagrody muzyczne Fryderyk zmieniają formułę. W przypadku muzyki poważnej wiąże się to m.in. z wprowadzeniem sprzedaży biletów na galę rozdania nagród.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1544/fryderyk-gala-muzyki-powaznej