Polmic - FB


nasze patronaty

Katowice | Powstania Śląskie In Memoriam

Powstania23 sierpnia 2020 spotkamy się w Archikatedrze Chrystusa Króla w Katowicach, by wspólnie kontemplować muzykę Patrona Filharmonii Śląskiej. Koncert upamiętni 100. rocznicę zakończenia II Powstania Śląskiego, która przypada na dzień 25 sierpnia 2020 roku. Wieczór wypełni jedno z najsłynniejszych dzieł muzyki drugiej połowy XX wieku – III Symfonia Symfonia pieśni żałosnych op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej poprowadzi Daniel Oren – zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów Herberta von Karajana, który współpracował z najznakomitszymi solistami, jak Luciano Pavarotti, Josè Carreras czy Placido Domingo. Partię solową wykona sopranistka Iwona Socha, współpracująca z wiodącymi ośrodkami operowymi i operetkowymi w kraju, koncertująca w Polsce i poza jej granicami, solistka Opery Krakowskiej.

Sierpniowy koncert będzie wydarzeniem niezwykle znaczącym dla Śląska – nie tylko poprzez rocznicę, którą upamiętni, ale i poprzez program, który go wypełni. Obchody 100-lecia zakończenia II Powstania Śląskiego uświetni muzyka jednego z najważniejszych kompozytorów polskich XX wieku – Ślązaka, Henryka Mikołaja Góreckiego. Zabrzmi ona w wykonaniu filharmoników śląskich, dla których dziedzictwo regionu jest szczególnie ważne, którego promowanie jest jednym z najistotniejszych elementów działalności. Ogrom emocji, wyrażonych zarówno warstwą dźwiękową jak i tekstową Symfonii Góreckiego, wypełni mury świątyni. Ekspresyjna partia sopranu, słowami średniowiecznego Lamentu Świętokrzyskiego, inskrypcji z jednej z cel zakopiańskiego Gestapa oraz pieśni ludowej pochodzącej z okresu I Powstania Śląskiego skłoni publiczność do refleksji i wzruszeń.

Daniel Oren, który tego dnia stanie na podium dyrygenckim, podczas swojego pierwszego w karierze koncertu w Polsce (w marcu 2019 roku właśnie w Filharmonii Śląskiej) zachwycił publiczność niezwykłą wrażliwością i mistrzowskim prowadzeniem filharmonicznych zespołów. W 76. sezonie 2020/2021 będzie on na stałe współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej. Wspólny koncert, tak podniosły i uroczysty, będzie dowodem na to, że Śląsk, jego kultura i historia może poruszyć i zachwycić każdego – bez względu na pochodzenie, miejsce zamieszkania, czy narodowość.

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stroniehttps://filharmonia-slaska.eu/production/powstania-slaskie-in-memoriam/

Lusławice | Festiwal Emanacje 2020 – Meccore String Quartet

Emanacje

Najbliższy koncert odbywający się w ramach lusławickiego Festiwalu Emanacje w niedzielę 9 sierpnia 2020 o 19:00 ponownie wypełni muzyka Beethovena i Pendereckiego – twórców przekraczających granice, wytyczających nowe drogi, zmieniających oblicze muzyki. W roku 250. rocznicy urodzin Beethovena oraz śmierci Krzysztofa Pendereckiego ich muzyka wybrzmiewa w szczególnie wymowny sposób. Meccore String Quartet, jeden z najznakomitszych kwartetów smyczkowych w Europie, wykona dzieła kameralne obu kompozytorów.

Beethoven to twórca wyjątkowy w dziejach muzyki, artysta niepokorny, piewca ducha rewolucji, postać pełna sprzeczności. Z odwagą wypowiadał dźwiękiem to, co dla innych kompozytorów jeszcze długo pozostawało niewyobrażalne. Podobną postawę twórczą wyrażał Krzysztof Penderecki. Nieustannie zaskakiwał i wprawiał w zachwyt. Zadziwiał, ale także wywoływał konsternację. Jak zauważył Mieczysław Tomaszewski, to Penderecki wymyślił formułę konieczności „podwójnego zakorzenienia w ziemi i w niebie”, posługiwał się metaforą labiryntu, jako symbolu drogi twórczej, odważył się powiedzieć to, co inni być może przeczuwali: „Znaleźliśmy się w punkcie, gdy najbardziej twórcze okazuje się otwarcie drzwi za sobą”. Fenomen Pendereckiego polegał na tym, że nawet wówczas, gdy „otwierał drzwi za sobą”, znajdował się w awangardzie.

Beethoven rozpoczął pracę nad pierwszym cyklem sześciu kwartetów op. 18 mając niespełna 30 lat. Pozostał wierny idei tego gatunku przez całe życie, poddając go rewolucyjnym wręcz przeobrażeniom i doprowadzając do niespotykanego wcześniej rozkwitu, czego najaskrawszym przykładem jest Grosse Fuge op. 133. Penderecki, podobnie jak Beethoven, sięgnął po gatunek kwartetu dobiegając trzydziestki. Jego I Kwartet smyczkowy, który można określić mianem małego sonorystycznego poematu, powstał w 1960 r. Zaskakujące i nietypowe efekty brzmieniowe kompozytor uporządkował ściśle według zasad „kwadratu magicznego”. II Kwartet smyczkowy powstał 8 lat później, będąc również wyrazem nowatorskich poszukiwań w zakresie brzmienia. Podczas gdy estetyka powojennej awangardy uznawała, że twórczość akceptowana przez szerokiego odbiorcę nie jest sztuką, Penderecki był pewien, że misją artysty jest tworzenie takich dzieł, które znajdują społeczny rezonans i łączą ludzi.

Michał Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: www.emanacje.pl 

Katowice | Usłysz nas w Muzeum Śląskim

Muzeum SlaskiePodczas kolejnego koncertu w ramach cyklu "Usłysz nas w Muzeum Śląskim", 8 sierpnia 2020 o godz. 19.00, muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej zabiorą nas w rozmaite zakamarki muzycznego świata.

Dzięki współpracy Filharmonii Śląskiej z Muzeum Śląskim i wspólnej misji szerzenia kultury, obie instytucje zapraszają na muzyczne spotkania, które odbywają się w przestrzeni Muzeum Śląskiego w każdą wakacyjną sobotę, aż do 22 sierpnia. Przygotowany został program idealny na letnie wieczory, łączący ponadczasowe dzieła takich kompozytorów, jak Mozart, Haydn czy Beethoven z muzyką związaną ze Śląskiem, który jest kolebką wielkich twórców. Zabrzmią m.in. słynne uwertury i symfonie, a wszystko to w niezwykłej przestrzeni Muzeum, łączącej styl industrialny z nowoczesnością. Na scenie zobaczymy zarówno Śląską Orkiestrę Kameralną, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, jak i mniejsze składy instrumentalne. Każdy z koncertów będzie więc inny, a różnorodność brzmienia, programu i stylów zaspokoi każdy gust muzyczny.

Podczas najbliższego koncertu na placu Fajrant Muzeum Śląskiego staną dwa zespoły. Harfistka Agnieszka Kaczmarek-Bialic w duecie z oboistą Adamem Stachulą wykonają utwory Claude’a Debussy’ego, Camille’a Saint-Saënsa, Witolda Lutosławskiego oraz samej Agnieszki Kaczmarek-Bialic. W drugiej częsci wieczoru wystąpi kwartet puzonowy w składzie: Grzegorz Kurowski, Mateusz Konopka, Marek Przegendza i Piotr Misiak. Miękkie i pełne ciepła brzmienie puzonów będzie fantastyczną kontynuacją pierwszej części koncertu. W wykonaniu kwartetu usłyszymy niezwykle zróżnicowane aranżacje kompozycji Jerry’ego Bocka, Irvina L. Wagnera i wielu innych.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://filharmonia-slaska.eu/production/sezon-letni-0808/

Zakopane | 43. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego

Dni SzymanowskiegoProgram 43. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, które odbędą się w dniach 30 sierpnia – 6 września 2020 roku, skupiony jest przede wszystkim wokół twórczości Ludwiga van Beethovena, Henryka Mikołaja Góreckiego i – jakże by inaczej – Karola Szymanowskiego.

W roku 2020 cały muzyczny świat celebruje 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena. Wpływ jego artystycznej działalności słyszymy również w XX stuleciu: najlepszym tego dowodem jest twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego. Urodzony w Czernicy kompozytor wielokrotnie czerpał inspirację z dorobku Mistrza z Bonn. Od muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego do muzyki Karola Szymanowskiego jest już bardzo blisko. Górecki był uczniem Bolesława Szabelskiego, ucznia patrona festiwalu – w prostej linii jest zatem kontynuatorem jego muzycznego dziedzictwa. Poza tym nie można pominąć miłości śląskiego kompozytora do muzyki Szymanowskiego oraz samego Podhala. Jeśli dodamy dzieła Ludomira Różyckiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Marcina Jachima (zwycięzcy 60. Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Bairda), naszym oczom – i uszom! – ukaże się różnorodny obraz muzyki polskiej od początków XIX do początków XXI stulecia, która zostanie zaprezentowana podczas Festiwalu.

Znakomici wykonawcy stanowią gwarancję doskonałych interpretacji dorobku wymienionych mistrzów. Festiwal zainauguruje Kwartet Dafô, obchodzący 25-lecie swego istnienia. Z recitalem skrzypcowym wystąpi Sławomira Wilga – laureatka pierwszej nagrody I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Odbędą się recitale fortepianowe Radosława Sobczaka i Eligiusza Skoczylasa, koncerty z udziałem Kwartetu Śląskiego. W ramach festiwalu nie zabraknie koncertu poświęconego liryce wokalnej. Ostatni koncert wypełni brzmienie Sinfonia Varsovia String Ensemble pod kierownictwem Jakuba Haufy. Koncert zwieńczy Taniec góralski z baletu Harnasie Szymanowskiego w opracowaniu Wiesława Świderskiego.

W związku z pandemią COVID-19 w koncertach może uczestniczyć maksymalnie 50 osób. Obowiązuje telefoniczna rezerwacja miejsc od 20 sierpnia (607-820-795).

Arkadiusz Kubica

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.szymanowski.zakopane.pl/ 

Lusławice | Festiwal Emanacje 2020 – koncert Karol Szymanowski Quartet

EmanacjeSierpniową odsłonę Festiwalu Emanacje rozpocznie znakomity Karol Szymanowski Quartet. W wykonaniu zespołu 1 i 2 sierpnia 2020 w Lusławicach zabrzmią dwa późne kwartety smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego oraz wczesny kwartet Ludwiga van Beethovena.

Beethoven to dla Pendereckiego twórca ważny, o czym sam niejednokrotnie mówił. Choć zaliczany jest do klasyków wiedeńskich, w swojej muzyce bezapelacyjnie przełamywał i wykraczał poza klasyczne ramy. Beethoven zrewolucjonizował niemal każdy tworzony przez siebie gatunek, szczególną zaś przestrzenią zmian stały się jego kwartety smyczkowe. W XX wieku muzyka daleko odbiegła od harmonicznych i formalnych wzorców Beethovena, a kwartet smyczkowy nareszcie został uwolniony od porównań z późnymi dziełami ostatniego klasyka. Gatunek ten na powrót stał się medium osobistej wypowiedzi kompozytorskiej.

III Kwartet smyczkowy Pendereckiego wpisuje się w ten nurt. Tytuł „Kartki z nienapisanego dziennika” stanowi podkreślenie, że muzyka, którą przynosi to osobiste wyznanie. Stylistycznie dzieło utrzymane jest w stylu kameralnego neoromantyzmu wpisującego się w tradycję haydnowsko-beethovenowską. W podobnym nurcie utrzymany jest IV Kwartet smyczkowy – ostatni w kwartetowym katalogu dzieł Pendereckiego, powstały w 2016 roku. Napisany został dla Belcea Quartet, jednego z najlepszych kwartetów smyczkowych na świecie. Kompozytor pracował nad poszerzoną wersją utworu do końca życia. Śmierć przerwała proces rozbudowy dzieła, które pozostało nostalgicznym refleksem pamięci, symboliczną ostatnią kartą pisanego dźwiękiem pamiętnika Twórcy.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

Łódź | Międzynarodowe kursy pianistyczne po raz drugi w Pałacu Karola Poznańskiego

BISMABISMA Bacewicz International Summer Music Academy to międzynarodowe pianistyczne kursy mistrzowskie, które odbędą się między 1 a 8 sierpnia 2020 roku w zabytkowej głównej siedzibie łódzkiej Akademii Muzycznej. Weźmie w nich udział 25 pianistów z całego świata. Kursy poprowadzą Michel Béroff, Claudio Martinez Mehner, Piotr Sałajczyk i Ilya Maximov. W ramach BISMA zaplanowane są również koncerty uczestników, które transmitowane będą w Internecie, oraz Gala Finałowa z udziałem publiczności.

To już druga edycja BISMA, kursów organizowanych przez Stretto Music Foundation i Akademię Muzyczną w Łodzi. Nad warsztatem i szerokim repertuarem pianistycznym pracować będą pianiści z Polski, Szwajcarii, Hiszpanii, Rumunii, Francji, Włoch, Niemiec, Bułgarii, Australii i Japonii. Swoim doświadczeniem podzielą się wybitni pianiści z prestiżowych europejskich uczelni: Michel Béroff z Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu (profesor zwycięzcy ostatniego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, Seong-Jin Cho) i Claudio Martinez Mehner z Hochschule für Musik w Bazylei oraz Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii. Towarzyszyć im będą artyści młodego pokolenia: Ilya Maximov (Universität Mozarteum w Salzburgu) i Piotr Sałajczyk (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach).

W ramach projektu zaplanowano cztery koncerty uczestników, które transmitowane będą na żywo na fanpage’u Akademii Muzycznej w Łodzi na Facebooku. Będą to kolejno: „Beethoven 2020”, „Chopin & Friends” – koncert z udziałem reprezentantów polskiej ekipy na nadchodzący XVIII Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Warszawie, oraz „Perły muzyki fortepianowej”. Zwieńczeniem kursów będzie Gala finałowa, podczas której zaprezentuje się czwórka młodych pianistów biorących udział w projekcie, a najlepszemu z nich zostanie wręczona Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz. Jako jedyne wydarzenie odbywające się w ramach tegorocznej edycji, koncert będzie otwarty dla publiczności. Organizatorzy zwracają uwagę na bardzo ograniczoną ilość miejsc i proszą o przybycie co najmniej pół godziny przed rozpoczęciem. Uroczystość transmitowana będzie również online.

Prócz koncertów w tegorocznej edycji transmitowane będą na żywo także lekcje mistrzowskie!

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.bisma.pl/ 

„Polskie Muzyczki”: filmy edukacyjne o polskich kompozytorach

Polskie MuzyczkiIdeą nowego projektu „Polskie Muzyczki” jest stworzenie cyklu filmów edukacyjnych poświęconych polskim kompozytorom, które będą zamieszczone w serwisach YouTube i Facebook. Premiera drugiej edycji projektu w Internecie odbędzie się 1 sierpnia 2020 roku o godz. 17.00.

Pomysł projektu „Polskie Muzyczki” powstał w odpowiedzi na potrzeby publiczności uczestniczącej w koncertach klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik, które wspólnie koncertując promują dorobek polskich kompozytorów.

W czasach niepewnych dla kultury, gdy nie wiemy kiedy i na jakich zasadach będzie można organizować koncerty z udziałem pełnej widowni, laureatki konkursów międzynarodowych chwilowo przeniosły część swojej działalności do Internetu. Artystkom bliska jest idea „nauka przez zabawę” – filmy zawierają treści o wysokiej jakości merytorycznej podane w lekkiej i przyjemnej formie dialogu między artystkami. W odcinkach nie zabrakło zabawnych anegdot, faktów z historii muzyki, które odbiorcom niezwiązanym na co dzień z muzyką mają pozwolić na łatwiejszy odbiór proponowanych treści oraz przełamanie bariery „artysta-widz”. Zachęcą także do częstszego udziału w koncertach muzyki klasycznej, gdy będzie już to w pełni możliwe. Każdy z odcinków poświęcony jest innemu polskiemu kompozytorowi, m. in. Piotrowi Rytlowi, Witoldowi Friemannowi, Antoniemu Szałowskiemu, Grzegorzowi Fitelbergowi, Marcelowi Chyrzyńskiemu, Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu i Mikołajowi Góreckiemu. W kilku odcinkach udział wzięli sami kompozytorzy: Maciej Zimka, Ewa Fabiańska-Jelińska, Martyna Kosecka i Michał Papara.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Odcinki dostępne są na platformie YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCE6etN2Avl9NSZqMhxwA5Gg 

Jubileuszowy koncert Gliwickiej Orkiestry Kameralnej online!

GOKFundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej zaprasza 27 września 2020 roku o godz. 19.00 na transmisję jubileuszowego koncertu w ramach obchodów 20-lecia działalności artystycznej Gliwickiej Orkiestry Kameralnej. Koncert będzie transmitowany na kanałach YouTube, Radia Katowice, profilu Facebookowym GOK oraz poprzez stronę www.gliwickaorkiestra.pl 

Gliwiccy kameraliści, realizując od dwudziestu lat swoją pasję, umożliwiają gliwickiej i śląskiej publiczności obcowanie na żywo z kulturą muzyczną na najwyższym poziomie artystycznym. Do współpracy zapraszają znanych dyrygentów i solistów, którzy wraz z gliwickim zespołem tworzą ciekawe interpretacje wybitnych dzieł literatury muzycznej.

Tym razem grono słuchaczy poszerzy się o nowych odbiorców w sieci dzięki transmisji koncertu online. W programie jubileuszowego koncertu w interpretacji gliwickich kameralistów usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha, Christopha Willibalda Glucka, Josepha Haydna oraz Serenadę op. 2 Mieczysława Karłowicza. Dyrygentem koncertu będzie młody polski dyrygent Maciej Tomasiewicz, związany z Orkiestrą Kameralną Miasta Jaworzna Archetti, który współpracował z wieloma czołowymi orkiestrami w kraju i jako jedyny dyrygent był dwukrotnym beneficjentem programu „Dyrygent-rezydent” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncert został dofinansowany przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Waldemar Staniczek

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POMIC.

Więcej – na stronie http://www.gliwickaorkiestra.pl/ 

Warszawa | 34. Warszawskie Spotkania Muzyczne

WSM34. Warszawskie Spotkania Muzyczne z oczywistych względów nie mogły odbyć się w 2020 roku w maju. Znamy jednak nowy termin i formułę festiwalu. Dzięki współpracy z PROM-em Kultury Saska Kępa i Służewskim Domem Kultury cztery koncerty kameralne odbędą się 5, 7, 8 i 9 sierpnia o godz. 19.00 i będą transmitowane przez Internet.

Bastarda Trio w roku epidemii Covid-19 przypomni swój projekt Ars moriendi – muzyczne przejście przez rytuał śmierci i pogrzebu w średniowieczu i renesansie. Członkowie zespołu Hashtag Ensemble wystąpią z premierowym programem polsko-niemieckim, prawykonując kompozycje Wojciecha Błażejczyka, Jacka Domagały, Thomasa Gerwina, Aleksandry Kacy, Gisberta Naethera, Dariusza Przybylskiego, Jarosława Siwińskiego i Lothara Voigtländera.

Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki zaprezentują polskie utwory na skrzypce i akordeon, w tym prawykonania i kompozycje dedykowane temu znakomitemu duetowi (Marcina Błażewicza, Andrzeja Karałowa, Wojciecha Kostrzewy, Jacka Sienkiewicza i Ignacego Zalewskiego). Usłyszymy także niezwykle interesujące transkrypcje utworów Mieczysława Wajnberga i Krzysztofa Pendereckiego.

Inspirujące spotkanie Krzesimira Dębskiego (skrzypce, syntezator) i Tadeusza Sudnika (elektronika) niech będzie symbolem wyjścia z czasu pierwszej (i oby ostatniej) XXI-wiecznej pandemii. Tytuł koncertu – „Ars vitae” – powinien być dobrą ku temu wróżbą.

Wszystkie wydarzenia będą transmitowane przez Internet (www.wsm.art.pl) i możliwe do obejrzenia również w późniejszym czasie na portalu YouTube. PROM Kultury Saska Kępa (ul. Brukselska 23) i Służewski Dom Kultury (ul. J.S. Bacha 15) zapraszają na koncerty także publiczność (ograniczona ilość miejsc, brak rezerwacji, bezpłatne wejściówki) – przy zachowaniu aktualnych zasad bezpieczeństwa epidemiologicznego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sopot | Dedykacje dla Tria Sopot

Trio SopotPodczas koncertu ,,Dedykacje dla Tria Sopot” 3 sierpnia 2020 roku o godz. 19.00 w kościele św. Andrzeja Boboli w Sopocie odbędą się prawykonania kompozycji twórców związanych z gdańskim środowiskiem kompozytorskim: Zbigniewa Pniewskiego i Kamila Cieślika.

Trio Sopot tworzą absolwentki Akademii Muzycznej w Gdańsku związane z macierzystą uczelnią i instytucjami muzycznymi Trójmiasta: Małgorzata Skorupa (skrzypce), Anna Sawicka (wiolonczela) i Elżbieta Rosińska (akordeon). Zespół od 1991 roku prezentuje szeroki repertuar obejmujący utwory z różnych epok przeznaczone na trio bądź duety.

Podczas sierpniowego koncertu w znanym nadmorskim kurorcie Trio Sopot prawykona Sopocką suitę akordeonową Zbigniewa Pniewskiego i nową wersję I Tria akordeonowego Kamila Cieślika. Program uzupełnią inne utwory dedykowane wykonawczyniom: Album polski Jerzego Mądrawskiego, Dedykacja Łukasza Wosia oraz przeznaczony na skrzypce, wiolonczelę i fisharmonię utwór Louisa Jamesa Alfreda Lefébure-Wély Hymn a la Vierge w wersji z akordeonem. Koncert poprowadzi Andrzej Zawilski. Nagrany koncert będzie prezentowany także online.

Wydarzenie jest realizowane z udziałem finansowym Gminy Miasta Sopotu. 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lusławice | Polish Cello Quartet na Festiwalu Emanacje – muzyczna uczta na 8 wiolonczel

EmanacjeW twórczości Krzysztofa Pendereckiego wiolonczela zajmuje miejsce szczególne, będąc główną bohaterką licznych kompozycji solowych, kameralnych i orkiestrowych tego wybitnego kompozytora. Najbliższy koncert w ramach Festiwalu Emanacje wypełni muzyka wiolonczelowa. 26 lipca 2020 o 19.00 w Lusławicach wraz z Polish Cello Quartet wystąpią wiolonczeliści młodej generacji, absolwenci programów edukacyjnych Europejskiego Centrum Muzyki.

Zamiłowanie kompozytora do wiolonczeli zrodziło się z podziwu dla sztuki kilku wirtuozów, lecz przede wszystkim Siegfrieda Palma i Mścisława Rostropowicza. Podczas najbliższego koncertu zabrzmią dzieła przełomowe, stanowiące znaczące gesty twórcy wobec rozgrywających się ważnych wydarzeń w dziejach kraju, a także wyrażające najbardziej osobiste uczucia wobec najbliższych.

Serenata na trzy wiolonczele stała się prezentem urodzinowym dla ukochanej żony, Elżbiety. Sięgając po ten gatunek kompozytor odwołał się do XVI-wiecznej tradycji pieśni miłosnej śpiewanej o zmroku pod oknem ukochanej kobiety.

Ciaccona z Polskiego Requiem niesie ze sobą głęboki ładunek dramatyczny. To jedno z dzieł powstałych jako reakcja twórcy na ważne w dziejach Polski i świata wydarzenie określające symbolicznie przestrzeń moralną narodu polskiego. Kompozycja ukończona w 2005 została dedykowana pamięci zmarłego papieża Jana Pawła II i domknęła powstające od 25 lat Polskie Requiem. Niemal po 10 latach od prawykonania Ciaccony kompozytor powrócił do dzieła, opracowując go w wersji na 6 wiolonczel.

W 1981 po śmierci szczególnie bliskiego kompozytorowi kardynała Stefana Wyszyńskiego zrodziło się spontanicznie Agnus Dei. Swoją kompozycją Penderecki oddał hołd niezwykłej postaci, a także odwołał się do heroicznego świadectwa wiary w wartości najwyższe oraz nieugiętego sprzeciwu wobec systemu totalitarnego. Pełne łagodnych brzmień, bliskie tonalności Agnus Dei na 8-głosowy chór a cappella doczekało się w 2007 opracowania na 8 wiolonczel. Pełne, niskie dźwięki chóru wiolonczel, wysnute z nostalgicznego motywu tercji małej niosą brzmienia szlachetnie wzruszające, skłaniające do refleksji nad sprawami ostatecznymi.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 

„Kultura w sieci”: kontrabas zabrzmi w Internecie

Kontrabas.plProjekt kontrabas.pl to cykl trzech koncertów online przedstawiających polskie dzieła kontrabasowe, który potrwa do 28 sierpnia 2020 roku.

Inicjatywa powstała w celu prezentacji dzieł, które trudno znaleźć na płytach, czy też nagraniach internetowych. Pomysł ten realizuje dr Karol Nasiłowski – lider grupy kontrabasów Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz adiunkt w klasie kontrabasu Akademii Sztuki w Szczecinie – wraz z żoną, pianistką Izabellą Nasiłowską.

Koncerty są realizowane w nowej interaktywnej sali Castanea na terenie Technoparku Pomerania w Szczecinie. Podczas pierwszego odcinku 30 czerwca zaprezentowany został cykl Trzy capriccia na kontrabas solo Stefana Bolesława Poradowskiego. Kolejny koncert online, którego premiera zaplanowana jest na 30 lipca (godz. 19.00), poświęcony będzie twórczości Jana Kolasińskiego: zabrzmią Trzy utwory na kontrabas i fortepian. W ostatnim odcinku, 28 sierpnia (godz. 19.00), usłyszymy balladę na kontrabas i fortepian ContraForte Benedykta Konowalskiego – dzieło napisane dla wykonawców jako prezent ślubny.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego MKiDN „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB

Warszawa | XX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu

SVOd 2 sierpnia do 3 września 2020 roku kilkudziesięciu artystów z Polski i zagranicy wystąpi na 23 wydarzeniach jubileuszowego XX Festiwalu im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. Przez cały miesiąc cztery razy w tygodniu w Pawilonie Koncertowym na Grochowskiej 272 wybrzmiewać będzie muzyka w interpretacjach Sinfonii Varsovii oraz zaproszonych gości. Nie zabraknie dzieł mistrzów klasyki, fabularnych koncertów familijnych oraz nowego cyklu z muzyką współczesną.

Sinfonia Varsovia pod batutą uznanych dyrygentów – Alexandra Vedernikova, Daniela Raiskina, Jerzego Maksymiuka, Bassema Akiki i Michała Nesterowicza – wystąpi we czwartkowe popołudnia. W repertuarze koncertów m.in. dzieła polskich twórców XX-wiecznych, czyli Mała suita na orkiestrę kameralną i Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną Witolda Lutosławskiego oraz Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika. Podczas jednego z koncertów odbędzie się premierowe wykonanie utworu Concerto Varsovia napisanego specjalnie dla Sinfonii Varsovii przez kompozytora młodego pokolenia, laureata wielu konkursów kompozytorskich, Wojciecha Kostrzewę. Koncerty poprowadzą znani dziennikarze i krytycy muzyczni, m.in. Jacek Hawryluk, Adam Suprynowicz, Marcin Majchrowski i Urszula Urzędowska.

W mniejszych zespołach, takich jak Sinfonia Varsovia Brass, Sinfonia Varsovia String Quintet, Sinfonia Varsovia Wind Quintet, trio smyczkowe i fortepianowe, muzycy orkiestry zaprezentują się podczas niedzielnych spotkań muzycznych. Na scenie spotkają się również tegoroczni uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia. W ich wykonaniu usłyszymy dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz bliskiego orkiestrze kompozytora, byłego dyrektora artystycznego, Krzysztofa Pendereckiego.

Nowością na jubileuszowej edycji festiwalu będą Eksperymentalne wtorki, w całości poświęcone muzyce współczesnej. Program czterech koncertów będzie skupiał się na związkach natury i muzyki. Wystąpią Hashtag Ensemble, Spółdzielnia Muzyczna, Małe Instrumenty i Ensemble Garage. Artyści wykonają dzieła takich twórców, jak Jessie Marino, Brigitta Muntendorf, Matthew Shlomowitz, Agata Zubel i Jagoda Szmytka. W programie także premierowe utwory Moniki Szpyrki, Piotra Peszata, Rafała Ryterskiego i Pawła Romańczuka. Po koncertach odbędą się rozmowy z artystami, które poprowadzi Wioleta Żochowska, kuratorka cyklu.

Festiwal odbędzie się w ścisłym reżimie sanitarnym i z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Eksperymentalne wtorki” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletachhttps://www.sinfoniavarsovia.org/ 

Koncert finałowy V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

3426 lipca 2020 o godz. 19:00 odbędzie się koncert finałowy V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” transmitowany na żywo w Internecie.

„TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” to wyjątkowe i prestiżowe wydarzenie w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. Poprzez swoje założenia i starannie dobrany program łączy w sobie elementy ponadczasowości dzieła i jego aktualności. Utwory niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione dają możliwość do ich wzajemnej konfrontacji, jednak głównie chodzi tu o konfrontację słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty. W interpretacji muzyków podczas tegorocznej edycji Festiwalu zabrzmiały już dzieła takich polskich twórców, jak Karol Szymanowski, Mieczysław Wajnberg, Krzysztof Penderecki, Andrzej Panufnik, Henryk Mikołaj Górecki, Hanna Kulenty, Paweł Szymański, Cezary Duchnowski i Andrzej Karałow.

Podczas koncertu finałowego w wykonaniu Jana Krzysztofa Broji, laureata międzynarodowych konkursów pianistycznych w Hanau (1989), Brunszwiku (1991) Bukareszcie (1995), Wilnie (1999) oraz Pasadenie – Los Angeles (2002), usłyszymy utwory Fryderyka Chopina i Ludwiga van Beethovena, któremu poświęcona jest V odsłona Festiwalu. Zabrzmią Beethovenowskie 32 Wariacje c-moll WoO 80 i XII Sonata As-dur op. 26 oraz mazurki i nokturny Fryderyka Chopina. Jak zaznacza Marcin Majchrowski, „Chopin w doprowadzaniu „prostych” form i gatunków do granic sublimacji nie miał sobie równych. Dowodzą tego dwa późne opusy – Mazurki op. 59 i ostatnie Nokturny op. 62 – wyrafinowane eseje na temat muzycznego piękna”.

Transmisja: https://youtu.be/ed2NoEBdiBk 

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.festiwaltrzycztery.pl/ 

Lusławice | Festiwal Emanacje 2020 – Maciej Kułakowski

Emanacje  2020Maciej Kułakowski – znakomity wiolonczelista młodego pokolenia – wystąpi podczas dwóch najbliższych koncertów VIII Festiwalu Muzyki Emanacje w Lusławicach 18 i 19 lipca 2020 roku.

Pierwszy z nich odbędzie się 18 lipca o 19.15 w krakowskiej Bazylice św. Floriana, w której złożona jest urna z prochami Krzysztofa Pendereckiego. Koncert ten będzie formą upamiętnienia niedawno zmarłego Profesora. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, jednak będzie obowiązywać wcześniejsza rezerwacja miejsc.

Koncert 19 lipca o godz. 19.00 będzie równie wyjątkowy. Będzie to pierwszy koncert w malowniczych przestrzeniach niedawno otwartego Arboretum Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich w Lusławicach.

W programie obu wieczorów zabrzmi muzyka Johanna Sebastiana Bacha i Krzysztofa Pendereckiego w interpretacji Macieja Kułakowskiego. Artysta jest laureatem Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli oraz zdobywcą I nagrody i nagrody specjalnej na X Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Od 2017 studiuje pod kierunkiem Wolfganga Emanuela Schmidta w Kronberg Academy. Reprezentuje Londyńską agencję Young Classical Artists Trust (YCAT).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl