Polmic - FB


nasze patronaty

Sinfonia Iuventus online: Mykietyn, Elgar i de Falla

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zaprasza na koncert online 30 stycznia 2021 roku o godz. 20.00, który transmitowany będzie z Nowego Domu Sztuki – Pałacu Radziejowicach. W wykonaniu zespołu pod batutą Moniki Wolińskiej zabrzmią Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę Pawła Mykietyna, Sospiri Edwarda Elgara i Suita z baletu El amor brujo Manuela de Falli.

Para znakomitych flecistów, Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, wystąpi w Koncercie podwójnym Pawła Mykietyna, który swą premierę miał (w ich wykonaniu) w 2016 roku. Sami artyści tak pisali o tym dziele: „Składa się z trzech wykonywanych attacca części, z których skrajne oparte są na opracowanej przez kompozytora technice ciągłego acceleranda. Niezmiernie ciekawe jest nowatorskie podejście do sfery agogicznej utworu. Partie solowe – będąc w ścisłej symbiozie z partią orkiestry – potraktowane są bardzo oryginalnie. Koncert Pawła Mykietyna z pewnością znacząco wzbogaci współczesną literaturę fletową. Jest wspaniały!”.

O fascynującym balecie Manuela de Falli Zaczarowana Miłość (El Amor Brujo) tak mówił w jednej ze swych radiowych audycji kompozytor i publicysta Roman Palester: „Jest to bodaj najbardziej bezpośredni i najbardziej porywający z jego utworów. De Falla potrafił zakląć w tym utworze cały «canto jondo», czyli ów pierwotny, a niesłychanie wyrazisty ludowy śpiew Andaluzji […] pełen gwałtownych i nerwowych rytmów, o melodyce inspirowanej odwieczną tradycją i ekspresji wyrażającej na zmianę ponure, czarodziejskie obrządki tańców i świeżość nocy andaluzyjskiej”. Instrumentem solowym chętnie zestawianym ze smyczkami bywa harfa . Po taką obsadę sięgnął także wielki angielski neoromantyk Edward Elgar, tworząc w 1914 roku swe Sospiri (Westchnienia), subtelne orkiestrowe adagio o ekspresji pełnej spokoju i zadumy.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Muzyczne spotkanie „Schaeffer elektronicznie”

Schaeffer19 stycznia 2021 o godz. 14.00 na antenie RadioJAZZ.FM zostanie nadany koncert „Schaeffer elektronicznie”. Będzie go można wysłuchać w ramach pasma JazzPRESSjonizm, które prowadzi Piotr Wickowski, redaktor naczelny pisma JazzPRESS. To muzyczna fuzja odległych na pozór kultur wysokiej i alternatywnej, ukazująca ich wspólne, eksperymentalne korzenie.

Koncert muzyki elektronicznej oparty o twórczość Bogusława Schaeffera jest częścią 12. edycji festiwalu „Era Schaeffera” i uzupełnieniem głównego wydarzenia, które odbyło się 23 listopada 2020 jako transmisja online rozpięta między kontynentami i łącząca artystów z Nowego Świata w L.A. i w Warszawie, uczestniczących w spektaklu „Planeta Schaeffer”. Koncert został zrealizowany z inicjatywy Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta, która zajmuje się promocją sztuki współczesnej, a w szczególności propagowaniem dorobku artystycznego Bogusława Schaeffera. Celem projektu „Schaeffer elektronicznie” jest dotarcie z muzyką Bogusława Schaeffera do nowego grona odbiorców, entuzjastów sztuki współczesnej w kraju i za granicą, w tym do młodzieży oraz rozpowszechnianie dzieł Mistrza na przykładzie żywej sztuki w multidyscyplinarnej odsłonie twórców muzyki elektronicznej. Po emisji koncertu w RadioJAZZ.FM, nagrany materiał będzie można odsłuchać w kanałach social media (YouTube, Facebook) Fundacji Aurea Porta.

W ramach wydarzenia „Schaeffer elektronicznie” muzycy Mateusz Adamczyk i Piotr Zaufal wykonają 8 utworów na fortepian cz. II, Monosonatę, Streichquartett, 4H/1P, Equivalenze Sonore, Course Jazz, Collage and Form autorstwa Schaeffera. Obydwaj artyści byli nominowani do nagrody Fryderyki w kategorii muzyka poważna – kameralistyka za album Magia del Tango, nagrany z Marcinem Wyrostkiem oraz zespołem Corazon, z którymi od kilku lat biorą udział w festiwalu „Era Schaeffera”.

Katarzyna Socha

Projekt zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Alla Polacca” – Pierwsza polska płyta z muzyką na gitarę i harfę

Alla Polacca„Alla Polacca” to tytuł pierwszego polskiego albumu zawierającego polską muzykę na duet gitary i harfy. Utwory na płycie zostały zarejestrowane przez unikatowy duet ACh Duo, który tworzy gitarzysta Aleksander Pankowski vel Jankowski, absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, oraz harfistka Noemi Hańczyk, studentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Premiera albumu, wydanego nakładem wydawnictwa small great music (QBK), odbędzie się 15 stycznia 2021 roku.

Nazwa krążka została zainspirowana tytułem jednej z części utworu Suite in modo polonico Aleksandra Tansmana, który znalazł się na płycie w autorskim opracowaniu na gitarę i harfę, wykonanym przez samego kompozytora. Rejestracja Suity jest pierwszym w skali światowej pełnym nagraniem tego dzieła, które od momentu powstania nigdy nie zostało zarejestrowane w całości. Na płycie znajdują się również transkrypcje utworów Fryderyka Chopina w opracowaniu Anny Wołowczyk (Preludium Des-dur „Deszczowe” op. 28 nr 15) oraz samych wykonawców (Walc cis-moll op. 64 nr 2). Całości wydawnictwa dopełniają kompozycje solowe – Góry mgłą złączone (2013) Grzegorza Jurczyka na gitarę oraz Deux images (1943) na harfę Romana Ryterbanda.

Istniejący od 2012 roku zespół ACh Duo rozpoczął współpracę w Szczecinie, podczas nauki w Zespole Szkół Muzycznych II st. im. F. Nowowiejskiego. Od początku swojej działalności był doceniany na wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach i festiwalach. Od 2018 roku członkowie zespołu zintensyfikowali współpracę, co zaowocowało ich obecnymi osiągnięciami, jak np. I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Suoni d’Arpa w Saluzzo (Włochy, 2018), II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Harfowym im. Marcela Tourniera w Cosenzy (Włochy, 2018) czy III miejsce i nagroda publiczności w II Międzynarodowym Konkursie Gitarowmy „Ida Presti” w Samoborze (Chorwacja, 2020). Nietypowe zestawienie instrumentów i oryginalny repertuar stanowią o unikatowości duetu, który jest jedynym tego typu zespołem w Polsce.

Wydanie płyty realizowane jest przez Stowarzyszenie Rozwoju Gitarystyki Polskiej i zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: www.AChDuo.com; https://facebook.com/AChDuo 

Mirecki, Stolpe, Żeleński – zapomniane arcydzieła polskiej kameralistyki

ApeironCelem projektu „Mirecki, Stolpe, Żeleński – zapomniane arcydzieła polskiej kameralistyki” jest przedstawienie jak najszerszemu gronu odbiorców zapomnianej polskiej kameralistyki XIX wieku, w szczególności gatunku tria fortepianowego. Jego premiera odbędzie się 27 grudnia 2020 o godz. 18.00 na stronie internetowej Towarzystwa im. Tadeusza Szeligowskiego.

W programie koncertu znalazły się utwory znanych polskich kompozytorów okresu przed i pochopinowskiego: Trio F-dur op. 22 Franciszka Mireckiego (1823), Romans. Duettino na skrzypce, wiolonczelę i fortepian Antoniego Stolpe (1866) oraz Trio E-dur op. 22 Władysława Żeleńskiego (1870). Są to dzieła o znaczących walorach estetycznych, kompozytorskich i artystycznych, które zasługują na to, aby na stałe zagościły w repertuarze muzyków na całym świecie. Wybór repertuaru nie jest przypadkowy – kompozytorzy żyli i tworzyli w XIX wieku, a wszystkie tria powstały na przestrzeni ok. 50 lat. Ukazują więc historię rozwoju gatunku tria fortepianowego, które znacznie ewoluowało w epoce romantyzmu. Przypomnijmy również, że młody Władysław Żeleński swoje pierwsze studia kompozytorskie odbył u Franciszka Mireckiego. 

Zaprezentuje rzadko wykonywane utwory kameralne Mireckiego, Stolpe i Żeleńskiego Apeiron Trio – utytułowany zespół złożony z młodych i pełnych pasji muzyków, którego jedną z najważniejszych dziedzin działalności artystycznej jest promowanie twórczości polskich kompozytorów.

Projekt jest realizowany w ramach stypendium twórczego oraz stypendium z zakresu upowszechniania kultury przyznawanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://towarzystwo-szeligowskiego.pl/ 

Orkiestra Muzyki Nowej / Tomasz Skweres – koncert online

OMN29 grudnia 2020 roku o godz. 19.30 NOSPR zaprasza na transmisję online koncertu Tomasza Skweresa oraz Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. W programie utwory kompozytorów związanych z Wrocławiem.

Orkiestra Muzyki Nowej zaprezentuje kompozycję Marcina Rupocińskiego Sensitivity na orkiestrę kameralną i warstwę wideo. Następnie zabrzmi zainspirowany zjawiskiem emergencji Koncert wiolonczelowy „Zjawy” Mateusza Ryczka, który kompozytor zadedykował Tomaszowi Skweresowi. Będą to internetowe premiery utworów, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Orkiestra Muzyki Nowej – założona w 1996 roku przez prof. Aleksandra Lasonia – od ponad dwudziestu lat eksploruje obszar sztuki współczesnej, poszukując dzieł znaczących dla kultury, interesujących dla odbiorcy, nowatorskich, czasem niesłusznie zapomnianych, wartych przygotowania, prezentacji publicznej i rejestracji na płytach CD. Efektem tej aktywności jest ponad 100 prawykonań na krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych, szereg nagrań koncertowych, radiowych i studyjnych. OMN od szeregu lat uczestniczy w międzynarodowych projektach artystycznych i edukacyjnych, współpracując z czołowymi europejskimi zespołami muzyki nowej i instytucjami promującymi muzykę współczesną. Od 2014 roku orkiestra realizuje cieszący się dużym zainteresowaniem publiczności własny cykl koncertowy w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, prezentując co miesiąc programy z muzyką współczesną.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/orkiestra-muzyki-nowej-2 

8. AŻ Festiwal online

AZDobrze znany publiczności festiwal muzyczny w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej organizowany jest przez Akademię Muzyczną w Łodzi już po raz ósmy. Pierwszy raz w historii przybierze postać online i będzie transmitowany bezpłatnie na kanale YouTube uczelni codziennie od 27 grudnia 2020 do 1 stycznia 2021 o godz. 18.00. Program, jak zwykle, usatysfakcjonuje każdą publiczność: symfoniczne świętowanie Roku Beethovenowskiego, koncert z muzyką barokową, nieco opery i muzyki z Hollywood, jazz i swing oraz charakterystyczna dla łódzkiego ośrodka muzyka współczesna.

Pierwszy koncert 8. AŻ Festiwalu wypełni muzyka „gigantów baroku”. 28 grudnia Orkiestra Kameralna PRIMUZ pod batutą Łukasza Błaszczyka wystąpi ze skrzypkiem Stanisławem Słowińskim i jego zespołem. Wykonają wspólnie I Koncert skrzypcowy „Visions” Stanisława Słowińskiego, w którym, oprócz dominującej roli skrzypiec, solo prezentują się jazzowe instrumenty. Klasyczną odsłonę jazzowego świata zaprezentują studenci Akademii w koncercie „Cały ten swing” (29 grudnia).

W programie AŻ Festiwalu pojawi się koncert z perkusyjną muzyką współczesną (30 grudnia)w interpretacji Eweliny Hajdy, Małgorzaty Kolasy oraz The Bacewicz Percussion Ensemble pod kierownictwem Piotra Sutta. W sylwestrowy wieczór wystąpią studenci i absolwenci Wydziału Sztuk Scenicznych, którzy zrzeszeni są w Kole Naukowym Miłośników Opery. Tym razem połączą swoją miłość do śpiewu z miłością do kina w koncercie „Z opery do Hollywood”. Usłyszymy muzykę filmową amerykańskich i polskich kompozytorów, w tym Romana Palestra, Henryka Warsa, Jerzego Petersburskiego, Zygmunta Wiehlera i Władysława Daniłowskiego. Program doskonały na początek całonocnej zabawy! Na finał festiwalu w Nowy Rok (1 stycznia) zagra Orkiestra Symfoniczna łódzkiej Akademii oraz pianista Jacek Wendler, który zakwalifikował się do udziału w nadchodzącym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/8-az-festiwal-online 

Uroczysty koncert kolęd na zakończenie Roku Jana Pawła II

Teatr OtwartyRok Jana Pawła II związany z 100. rocznicą urodzin Karola Wojtyły gdański Teatr Otwarty zwieńczy uroczystym koncertem kolęd. Emisja koncertu zarejestrowanego w gdańskim Dworze Artusa odbędzie się 27 grudnia 2020 o godz. 18.00 na kanale YouTube (Dariusz Wójcik – Teatr Otwarty).

Atmosfera Bożego Narodzenia, niepowtarzalny klimat, tradycja są tym pięknem, które nas łączy, a nie dzieli. W kolędzie polskiej, zarówno w jej tekście, jak i w melodii, odnaleźć można skupienie duchowe, sarmacki temperament, słowiańską zadumę i tęsknotę, rzewność i czułość, wesołość i melancholię zarazem. Podobne elementy można odnaleźć w twórczości i działalności duszpasterskiej Świętego Jana Pawła II, którego zasługi dla Polski i świata są ogromne. Ważną wartością dla Jana Pawła II była rodzina. Przykładem tradycji integrujących wszystkich członków rodziny są tradycje związane m.in. ze Świętami Bożego Narodzenia, a wśród nich – dzielenie się opłatkiem i wspólne śpiewanie kolęd. Wieszcz narodowy, Adam Mickiewicz, podczas wykładu na paryskiej Sorbonie powiedział: „…Niezwykłe jest bogactwo kolęd polskich i niepospolite są ich wartości artystyczne. Nie wiem, czy inny kraj może pochwalić się zbiorem podobnym do tego, jaki posiada Polska...”.

Usłyszymy te utwory w interpretacji wspaniałych trójmiejskich muzyków: Dariusza S. Wójcika (bas), Joanny Nawrot (sopran), Jacka Szymańskiego (tenor), Andrzeja Wojciechowskiego (klarnet) i Rafała Lewandowskiego (fortepian). Artyści zaprezentują takie popularne kolędy i pastorałki polskie, jak Witaj gwiazdko złota Zygmunta Noskowskiego, Nad stajenką gwiazda płonie Jana Maklakiewicza, W nocy narodzony Tadeusza Trojanowskiego, Oj maluśki, maluśki, Jezusa narodzonego, a także kolędy świata, arie oratoryjno-kantatowe Johanna Sebastiana Bacha i Camille’a Saint-Saënsa nawiązujące do Świąt Bożego Narodzenia, amerykańskie pieśni świąteczne oraz utwory, które lubił Jan Paweł II, m.in. pieśni Moje miasto Wadowice i Góralu czy ci nie żal, Nokturn Es-dur i Scherzo h-moll Fryderyka Chopina.

Patronat honorowy nad koncertem objęli Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin i Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich.

Patronat medialny nad koncertem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.teatrotwarty.pl 

Nowa Ruda | Finał warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” 2020

PTMWW dniach 17–18 grudnia 2020 w dolnośląskiej Nowej Rudzie odbędą się ostatnie w tym roku bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Tym razem zajęcia w Niepublicznym Przedszkolu „Kraina Malucha” poprowadzą świetni muzycy: akordeonista Bartosz Kołsut, gitarzysta Paweł Kwaśny, kompozytor Jarosław Siwiński i kontrabasistka Małgorzata Kołcz. Podczas zajęć dzieci w wieku 3–5 lat będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie swoich opiekunów, świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Zajęcia w kilku małych grupach trwają ok. 90 minut z krótką przerwą.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/ptmw1923 

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej – XI edycja

Gdanska sztukaXI edycja cyklu Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej odbędzie się w postaci koncertu 21 grudnia 2020 roku o godz. 19.00 na kanale YouTube Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku. W programie – prawykonania najnowszych dziel polskich twórców!

Cykl Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej to projekt z ponad dziesięcioletnią tradycją. Akordeon pełni w nim rolę pierwszoplanową. Podczas koncertów prezentowane są awangardowe utwory współczesnych twórców, klasyka literatury oraz transkrypcje. Dotychczasowe edycje gościły wiele muzycznych znakomitości. Każdego roku odbywają się cenne dla rozwoju literatury akordeonowej prawykonania kompozycji. Począwszy od 2008 roku na zamówienie GSIMA utwory komponowali: Marek Czerniewicz, Krzesimir Dębski, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler, Edward Sielicki, Paweł Sławiński czy Maciej Zimka. Odbywające się w grudniu każdego roku koncerty wykonywane są w pięknych zabytkowych wnętrzach Gdańska: Ratusz Staromiejski, Kościół św. Jana w Gdańsku, sień Instytutu Kultury Miejskiej.

Podczas najbliższego koncertu wystąpią akordeoniści Elżbieta Rosińska, Paweł Ratajek, Paweł Zagańczyk, a także skrzypaczka Anna Wandtke. Artyści prawykonają Trzy miniatury (cz. I) Mikołaja Majkusiaka na akordeon solo i Reflections on the song „Dearest Mother Of Mine” by Platon Maiboroda Cezarego Paciorka na akordeon i skrzypce. Zaprezentowane zostaną utwory samych akordeonistów: Hometown Pawła Ratajka i Tribute to Maciej Kosycarz Pawła Zagańczyka. Ponadto w interpretacji artystów usłyszymy Meantime – dyptyk na akordeon solo Anny Rocławskiej-Musiałczyk i ACC I Krzysztofa Olczaka na akordeon solo.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Beethoven i Błażewicz

POSISympatycy twórczości Marcina Błażewicza z pewnością niecierpliwie wyczekują premiery nowego dzieła, która odbędzie się podczas koncertu online Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka 19 grudnia 2020 o godz. 20.00. Koncert powstał na zamówienie Fundacji Piąta Esencja w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Marcin Błażewicz należy do szczególnie cenionych kompozytorów swego pokolenia, jest także animatorem życia muzycznego, profesorem klasy kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Pełnił wiele eksponowanych funkcji w polskich i zagranicznych stowarzyszeniach, współorganizował szereg festiwali i koncertów. W kręgu jego zainteresowań jest także filozofia wielu nurtów i kultur, toteż komentując swoją twórczość, mówił: „W moim przypadku komponowanie jest rozprawą z pewną sytuacją egzystencjalną, z własnym «cieniem» (używając określenia Junga). Jeżeli więc współczesny kompozytor chce mówić o tym, co go nurtuje, nie może używać struktur gramatyki muzycznej typowych dla epok przeszłych”. W swych utworach poszukuje nowych barw i brzmień, lecz nie dla nich samych – zawsze pozostają w służbie ekspresji i nadrzędnej idei kompozycji. Pierwszym wykonawcą partii solowej w jego najnowszym Koncercie na flet i orkiestrę będzie jeden ze znanych wirtuozów tego instrumentu Łukasz Długosz.

Podczas koncertu usłyszymy ponadto Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 i IV Symfonię B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena. Epokowy Koncert skrzypcowy D-dur należy do dzieł, które można by nazwać „kamieniami milowymi” w dziejach muzyki. Wykona go Roksana Kwaśnikowska, laureatka wielu nagród w prestiżowych konkursach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Czwarta Symfonia Beethovena zdaje się pozostawać nieco w cieniu swych sławnych nieparzystych „sąsiadek”, a przecież także jest dziełem genialnym, choć w odróżnieniu od tamtych nie mierzy się tytanicznie z przeciwnościami losu, lecz raczej afirmuje wszystko to, co dobre, piękne i radosne.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

„Nowe technologie i przyszłość muzyki” – IX edycja Neofonii

Neofonia 202017 i 18 grudnia 2020 roku tym razem nie w murach Akademii Muzycznej I. J. Paderewskiego w Poznaniu, a wirtualnie, odbędzie się IX Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa Neofonia, organizowana przez Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki AM. Wydarzeniu towarzyszyć będzie Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski.

Podczas obrad tegorocznej edycji uczestnicy pochylą się nad wpływem szeroko pojętych nowych technologii na muzykę i jej przyszłość. Ostatnie stulecie przyniosło rozwój technologiczny w zakresie syntezy dźwięku, co umożliwiło powstanie instrumentów generujących dźwięki przy użyciu przetworników elektroakustycznych. Jedną z największych przemian w muzyce wywołały procesy miniaturyzacji – redukując elektronikę do rozmiaru laptopa – nowego instrumentu, który na stałe wpisał się w obszar działań muzycznych XXI wieku. Technologiczny kontekst muzyki nie dotyczy już tylko samych narzędzi czy środków wyrazu, ale również organizacji i działania systemu w jakim muzyce przyszło dzisiaj funkcjonować. Konferencja jest doskonałą okazją do wymiany spostrzeżeń na temat nowych technologii i doświadczeń młodych badaczy z różnych polskich ośrodków akademickich.

Konferencję rozpocznie wykład dr Aleksandry Łukasiewicz Alcaraz, związanej m.in. z Akademią Sztuki w Szczecinie. W swoim wystąpieniu wprowadzi uczestników w świat muzyki tworzonej przez programy komputerowe, roboty, czy cyborgi. Prelegenci w swoich referatach poruszą takie zagadnienia, jak nowe media, muzyka telematyczna, postmedialna, music & science, wirtualni wykonawcy i wirtualna muzyka, czy wirtualna rzeczywistość.

Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski na stałe wpisał się już w program Neofonii. W tym roku utwory młodych kompozytorów usłyszeć będzie można w transmisji prosto z poznańskiej Auli Nova 18 grudnia o godz. 19.00. Na scenie pojawi się m.in. Trans-for-Matha Ensemble.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronach www.amuz.edu.pl  oraz www.facebook.com/kanamp2012 

Konferencja naukowo-artystyczna „Rekonstrukcja II Koncertu fortepianowego G-dur Wojciecha Alberta Sowińskiego. Problemy interpretacyjne, wykonawcze i organizacyjne"

UMFCKatedra Teorii Muzyki oraz Pracownia Antropologii Kultury Muzycznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zapraszają na ogólnopolską konferencję naukowo-artystyczną (w formule online) pt. „Rekonstrukcja II Koncertu fortepianowego G-dur Wojciecha Alberta Sowińskiego. Problemy interpretacyjne, wykonawcze i organizacyjne”, która odbędzie się 19 grudnia o godz. 16.00.

Tematem konferencji jest zrekonstruowany przez kompozytora i dyrygenta dr. Jarosława Praszczałka (UMFC) koncert fortepianowy autorstwa Wojciecha Sowińskiego – polskiego kompozytora epoki Romantyzmu, rówieśnika Fryderyka Chopina. Koncert utrzymany jest w modnym wówczas stylu brillant. Na podstawie dostępnego wyciągu fortepianowego autorowi rekonstrukcji udało się odbudować partię orkiestry.

W skład Rady Naukowej konferencji weszli znani pedagodzy i artyści: dr hab. Maria Gabryś-Heyke, prof. UMFC, dr hab. Marcin Łukaszewski, prof. UMFC, oraz ad. dr hab. Leszek Lorent (UMFC). Podczas tego ważnego spotkania miłośników muzyki polskiej XIX wieku swoje referaty wygłoszą dr Michał Piekarski z Instytutu Historii Nauki PAN oraz wykładowcy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: dr Jarosław Praszczałek, mgr Monika Kuchta i mgr Tomasz Pawłowski. W tym roku koncert został zarejestrowany. Nagranie po raz pierwszy zostanie zaprezentowane po konferencji, o godz. 18.30. Pianista Tomasz Pawłowski wykona partię solową zrekonstruowanego utworu.

Wydarzenie sfinansowano ze stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w wydarzeniu prosimy o kontakt mailowy z kierownikiem konferencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

V „Super Sam +1”: Christian Lillinger & Artur Maćkowiak

SuperSamOstatnie wydarzenie w ramach piątej odsłony cyklu wystąpień mistrzowskich „Super Sam +1” odbędzie się w warszawskim klubie SPATiF 10 grudnia 2020 o godz. 20.00. Koncert online z udziałem Christiana Lillingera i Artura Maćkowiaka bez udziału publiczności transmitowany będzie na kanale YouTube.

Pomysłodawcą nazwy „SuperSam” w odniesieniu do koncertów solowych jest klarnecista Jerzy Mazzoll. Współczesna wersja projektu opracowana jest przez kontrabasistę, animatora wydarzeń artystycznych oraz szefa klubu Mózg, Sławka Janickiego. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Christian Lillinger to niemiecki awangardowy muzyk, perkusista i kompozytor, absolwent Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie. Odbył również ośmiomiesięczną rezydencję w Bazylei w Marktgräfle Hof dzięki Fundacji Stiftung Bartels. W latach 2012–2013 zasiadał w zarządzie Związku Niemieckich Muzyków Jazzowych (Union Deutscher Jazzmusiker). Otrzymał nagrody Internationalen Improvisationswettbewerb Leipzig i SWR Jazzpreis. W 2018 roku założył swoja wytwórnie PLAIST, która wydała już cztery płyty. W 2019 roku wydał i wykonał swój projekt open form socjety podczas Donaueschingen Musiktage i Berliner Jazzfest.

Muzyk i performer Artur Maćkowiak porusza się w obszarach szeroko pojętej muzyki gitarowej, okraszonej dużą dawką eksperymentu, elektroniki, ambientu, improwizacji, z charakterystyczną nutą słowiańskiej melodyki. Jest członkiem zespołów you.Guru, Innercity Ensemble i 5G. Ma na swoim koncie cztery płyty solowe: Take away, Before the angels play their trumpets, If it’s not real i Iconic Rapture.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 

„Mińskie Muzyczne Spotkania bez Barier” – koncert finałowy

Czas SztukiFinał „Mińskich Muzycznych Spotkań bez Barier”, organizowanych przez Fundację „Czas Sztuki”, będzie miał miejsce w Kościele św. Jana Chrzciciela w Mińsku Mazowieckim. Relacja koncertu online odbędzie się 13 grudnia 2020 o godz. 19.00.

Fundacja „Czas Sztuki” koncentruje swoje działania na organizacji bezpłatnych koncertów w zabytkowych kościołach i instytucjach kulturalnych w powiecie mińskim w gminie Mrozy, gdzie znajduje się siedziba Fundacji. Członkami Fundacji są muzycy zespołu The Time Quartet. Kwartet tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej zespół wykonał ponad 350 koncertów w kraju i za granicą, współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami, w tym z Andrzej Jagodziński Trio, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, World Orchestra Grzecha Piotrowskiego, Zespołem Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze” i Trifonidis Downtown Sextet. Muzycy kwartetu są założycielami studyjnej orkiestry Melanidis Orchestra, z którą nagrali muzykę do sześciu polskich i zagranicznych filmów.

Podczas koncertu wieńczącego cykl „Mińskie Muzyczne Spotkania bez Barier” wystąpi znakomity duet: sopranistka Katarzyna Wiwer i organistka Zuzanna Bator, które zaprezentują utwory Stanisława Moniuszki i Zygmunta Noskowskiego.

Koncert będzie bezpłatnie transmitowany na kanale YouTube i fanpage'u Fundacji „Czas Sztuki” na Facebooku.

Sfinansowano ze środków z Fundacji PZU i dofinansowano ze środków z budżetu Miasta Mińsk Mazowiecki.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

III Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier na Zamku w Liwie

Czas sztukiFundacja „Czas Sztuki” zaprasza na siódmy koncert cyklu III Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier, poświęcony polskim kompozytorom, który został zrealizowany na Zamku w Liwie. Premiera koncertu online odbędzie się 5 grudnia 2020 o godz. 19.00.

Fundacja „Czas Sztuki" powstała w listopadzie 2017 roku i jednym z głównych celów jej działalności jest organizacja bezpłatnych wydarzeń artystycznych dla osób ubogich, pochodzących z małych miejscowości wiejskich, którzy są wykluczeni z uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki uzyskanym dofinansowaniom organizacja przeprowadziła dwa cykle koncertów „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" w roku 2018 i 2019. W ramach III edycji cyklu znalazło się 8 koncertów, które odbywają się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, siedleckim i węgrowskim.

Podczas najbliższego koncertu wystąpi duet: skrzypek Maksymilian Grzesiak i pianistka Aleksandra Dallali. Zespół zaprezentuje arcydzieła Karola Szymanowskiego, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Fryderyka Chopina.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Koncert będzie bezpłatnie transmitowany na kanale YouTube i fanpage'u Fundacji „Czas Sztuki" na Facebooku.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.facebook.com/fundacjaczassztuki/