Polmic - FB


nasze patronaty

Katowice | Atom String Quartet w Filharmonii Śląskiej

FSKoncert 1 lutego 2020 roku o godz. 17.00 będzie wydarzeniem ukazującym zaskakujące połączenia muzyczne, które w znakomitym wykonaniu zachwycą nawet najbardziej wymagającego melomana. Wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną pod batutą Roberta Kabary na scenie Filharmonii Śląskiej stanie niezwykle inspirujący i intrygujący Atom String Quartet.

Zespół ten należy do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce, jest laureatem nagrody „Fryderyk” w kategorii „Album roku – muzyka współczesna” (za płytę SUPERNOVA nagraną wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum), jest także stałym bywalcem światowych scen.

W programie tego wyjątkowego koncertu znajdą się kompozycje niezwykłe. Usłyszymy m.in. Wyspy Eugeniusza Knapika, dzieło wielokrotnie nagradzane i nieustannie doceniane za nadzwyczajną, poetycką treść. Nie zabraknie także utworu wybitnego polskiego jazzmana, Leszka Możdżera – Śląska Orkiestra Kameralna zabierze bowiem słuchaczy w świat dźwięków płynących z jego Preludium i fugi na orkiestrę smyczkową. W towarzystwie filharmoników śląskich Atom String Quartet wykona z kolei nowatorskie opracowania dzieł Witolda Lutosławskiego i Johanna Sebastiana Bacha. Przy ostatnim punkcie programu udowodnią oni, że muzyka baroku doskonale łączy się z jazzem i tworzy świeże połączenie, ukazujące słynne Wariacje Goldbergowskie w zupełnie nowej odsłonie.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcejhttps://filharmonia-slaska.eu/production/atom-string-quartet-slaska-orkiestra-kameralna/ 

Laureaci XV Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd i Pastorałek Chełmno 2020

Koledy18 stycznia 2020 roku odbył się XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek, organizowany przez Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum w Chełmnie. Po przesłuchaniach konkursowych oraz przeprowadzonej dyskusji Jury postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia.

Nagrodą Grand Prix uhonorowano Żeński Chór Kameralny Di Nuovo z Poznania pod dyrekcją Doroty Wojnowskiej.

W Kategorii „Chóry mieszane” złote pasma otrzymały Chór Mocni w Wierze a cappella z Olsztyna, Chór Kameralny KOE z Sokołowa Podlaskiego, Chór Akademicki Uniwersytetu Łódzkiego, zaś srebrne pasmo – Chór Kameralny Powidoki z Piastowa.

W kategorii „Chóry jednorodne” złote pasma przyznano Żeńskiemu Chórowi Kameralnemu Di Nuovo z Poznania, Zespołowi Wokalnemu Wydziału Muzyki Kościelnej UMFC z Warszawy, Chórowi Żeńskiemu Polirytmia z Zielonej Góry.

W kategorii „Zespoły wokalne” złote pasmo wywalczyły Zespół Solistów Lumen Vocale z Poznania i Zespół Wokalny Cantavi ad Homini ze Śremu; zaś srebrne pasmo – Zespół Wokalny Contrapunkt z Grudziądza.

Najlepszymi chórami seniorów zostały Chór Parati Semper ze Świecia (złote pasmo), Kameralny Chór Męski Cantilena z Wrocławia (srebrne pasmo) i Chór Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Heleny Kretz z Łodzi (brązowe pasmo).

Wyróżniono też chóry parafialne: Schola Padre Pio z Gdańska i Cantate Collective parafii p.w. św. Jakuba Apostoła z Piotrkowa Trybunalskiego (złote pasmo), Chór Corda Cordi ze Śremu, Chór Iunctus z Oleśnicy i Chór parafii p.w. NMP Wspomożycielki Wiernych w Niemczu (srebrne pasmo), Chór Laudate Dominum parafii p.w. św. Kazimierza w Łochowie i Chór Głos Przemienienia parafii Morzewo (brązowe pasmo).

Najlepszymi chórami dziecięcymi i młodzieżowymi zostały, zdaniem Jury Dziecięcy Chór Intencja z Nakła nad Notecią i Chór Inovroclaviensis Cantans z Inowrocławia (złote pasmo) oraz Chór Dziewczęcy Canzona z Murowanej Gośliny(srebrne pasmo).

Nagrodę specjalną dla najlepszego dyrygenta otrzymała Aneta Mroczek – dyrygent Chóru Kameralnego KOE z Sokołowa Podlaskiego.

Zdobywcy poszczególnych pasm otrzymali puchary i nagrody rzeczowe.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy wykaz nagród – na stronie https://e-chelmno.pl/pl/11_wiadomosci/58802_laureaci_xv_ogolnopolskiego_konkursu_koled_i_pastoralek_chelmno_2020.html 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus gra Rachmaninowa

POSIPodczas koncertu 31 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wraz z Sinfonia Iuventus swój kunszt zademonstruje dwudziestopięcioletni pianista Tymoteusz Bies, który budzi stale rosnący zachwyt słuchaczy i krytyków widzących w nim jeden z najbardziej obiecujących talentów młodego pokolenia. Zabrzmią Rapsodia na temat Paganiniego i II Symfonia e-moll Sergiusza Rachmaninowa.

II Symfonia (1908) jest do pewnego stopnia rozwinięciem symfonicznych idei Piotra Czajkowskiego – neoromantyczna, ekspresyjna, pełna patosu i dramatyzmu, o bogatej chromatycznej harmonice i barwnej instrumentacji, jest też bardzo „rosyjska” w duchu, choć nie zawiera wielu oczywistych cytatów muzyki narodowej. Obok monumentalnych koncertów fortepianowych stała się jedną z najpopularniejszych pozycji w dorobku twórcy, od ponad wieku podziwianą na koncertowych estradach całego globu.

Niemal dwie dekady później (1934) powstało jedno z ostatnich dzieł kompozytora i zarazem ostatnie na fortepian z orkiestrą: brawurowa Rapsodia na temat Paganiniego. Za temat posłużył fascynujący motyw z 24. Kaprysu legendarnego włoskiego skrzypka – fascynujący dla słuchaczy tego hipnotycznego dzieła, ale też dla wielu kompozytorów. Ujęcie Rachmaninowa należy do najbardziej monumentalnych i arcytrudnych pianistycznie, stanowiąc prawdziwy probierz najwyższych umiejętności wybranych tylko wirtuozów.

Koncert poprowadzi znakomity dyrygent Paweł Przytocki. Muzyka rosyjska jest mu szczególnie bliska – jego nagranie I Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny „La Folia”.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Chełmno | XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek 2020

ChelmnoStowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum w Chełmnie zaprasza miłośników pięknych kolęd i pastorałek 18 stycznia 2020 roku do Auli Zespołu Szkół nr 1 w Chełmnie (ul. Dominikańska 35) na XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek.

Celem Konkursu jest prezentacja dorobku artystycznego chórów i zespołów wokalnych, pobudzanie zainteresowania muzyką chóralną, popularyzacja wartościowych artystycznie kolęd i pastorałek, konfrontacja osiągnięć, wymiana doświadczeń oraz nawiązanie współpracy pomiędzy chórami i dyrygentami. Chóry w czasie przesłuchań konkursowych będzie oceniać Jury w składzie: prof. zw. dr hab. Bernard Mendlik – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (przewodniczący), prof. UAM dr hab. Andrzej Ryłko – Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr hab. Michał Kozorys – Akademia Muzyczna w Gdańsku, mgr Michał Rajewski – Dyrektor Artystyczny Konkursu. Do udziału w Konkursie zgłosiło się 24 zespoły! W obowiązkowym programie konkursowym znalazły się utwory polskich kompozytorów. Najlepszy chór biorący udział w Konkursie otrzyma Grand Prix w wysokości 2000 zł. Jury przewidziało również nagrodę specjalną dla Najlepszego Dyrygenta. Zdobywcy poszczególnych pasm otrzymają puchary lub nagrody rzeczowe.

W ramach Konkursu odbędą się przemarsz chórów do Bramy Grudziądzkiej i kolędowanie chórów przy żłóbku w Bramie Grudziądzkiej. Konkurs zakończy uroczysta Msza Święta po której nastąpi ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Og%C3%B3lnopolski-Konkurs-Kol%C4%99d-i-Pastora%C5%82ek-w-Che%C5%82mnie-1790576574517934/ 

Katowice | Dzieło Możdżera ponownie w Filharmonii Śląskiej

FSMissa Gratiatoria Leszka Możdżera, która w październiku 2019 roku została przyjęta owacjami na stojąco, zabrzmi w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego raz jeszcze – na prośbę publiczności – podczas koncertu 26 stycznia 2020 roku o godz. 17.00.

To nowoczesne połączenie jazzu z muzyką religijną ukazuje płynne poruszanie się Możdżera między gatunkami, które nieprzerwanie udowadnia także jako pianista.

Wyjątkowe dzieło polskiego jazzmana poprzedzone zostanie utworem na chór a cappella Patrona Filharmonii Śląskiej, Henryka Mikołaja Góreckiego. Euntes ibant et flebant przybliży słuchaczom tekst zaczerpnięty z Księgi Psalmów zilustrowany melodią o wymiarze wręcz pozaziemskim. Koncert upamiętni ofiary Tragedii Górnośląskiej 1945, której 75-lecie przypada właśnie na styczeń tego roku. Znakomici wykonawcy: Michał Schoppa, Paweł Tomaszewski, Bartek Pieszka, Krzysztof Nowakowski, Tomasz Kałwak, Jarosław Wolanin oraz prowadzony przez niego Chór Filharmonii Śląskiej dadzą wyjątkowy koncert muzyki sakralnej w oryginalnym ujęciu.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/pro-memoria/ 

Kraków | Sergei Babayan i Rafael Payare: klasyka z Gwiazdami à la Sinfonietta Cracovia

SC23 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w krakowskim Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej (ul. Augustiańska 7) Sinfonietta Cracovia zainauguruje rok Beethovenowski w charakterystycznym dla siebie stylu. Wystąpi u boku znakomitego pianisty Sergeia Babayana pod batutą wenezuelskiego mistrza batuty Rafaela Payara i wykona Wielką Fugę skomponowaną przez obchodzącego w tym roku 250. urodziny kompozytora.

Sergei Babayan – armeńsko-amerykański pianista, mający na swoim koncie niezliczone osiągnięcia na arenie międzynarodowej, współpracujący z najwybitniejszymi dyrygentami, słynie z niezwykle zróżnicowanego repertuaru, o czym przekona krakowską publiczność podczas koncertu w ramach niezwykle popularnego cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą”.

Wirtuoz wystąpi z charyzmatycznym Rafaelem Payarem – Honorowym Gościnnym Dyrygentem Sinfonietty Cracovii – wykonując dwa koncerty fortepianowe: XX-wiecznego kompozytora Alfreda Schnittkego (Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową) oraz Wolfganga Amadeusa Mozarta (IX Koncert fortepianowy Es-dur KV 271). Wieczór zainauguruje inne dzieło Alfreda Schnittkego Moz-Art à la Haydn. Groteskowa, utrzymująca humor na wysokim poziomie XX-wieczna kompozycja łączy style i nie podąża utartymi szlakami. Cytując, przerysowując i dysonując to, co znane, definiuje idiomatyczny styl kompozytora. Muzyczną ucztę zwieńczy do dziś uznawana za kontrowersyjną Wielka Fuga Ludwiga van Beethovena w opracowaniu na orkiestrę smyczkową. Sinfonietta Cracovia zabierze nas w podróż pełną wrażeń, ukazując trzy zupełnie różne oblicza „klasycyzmu”.

Kamila Czernek

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Paderewski, Borodin i Dukas w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI25 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie będzie miał miejsce koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka z udziałem laureata Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie, pianisty Pavla Dombrovsky’ego. Artyści zaprezentują dzieła Ignacego Jana Paderewskiego, Aleksandra Borodina i Paula Dukasa.

Aleksander Borodin, najstarszy z grupy kompozytorów, która przeszła do historii muzyki jako „Potężna Gromadka”, był z wykształcenia i zawodu chemikiem (mając w tej dziedzinie wybitne naukowe osiągnięcia), tylko okazjonalnie zajmującym się komponowaniem. Choć sam przedstawiał się często jako „dyletant”, dysponował znakomitym warsztatem, a jego dzieła weszły do kanonu muzyki rosyjskiej jako jej sztandarowe pozycje. Ekstatyczne i egzotyczne, pełne żywiołowej energii Tańce Połowców z opery Kniaź Igor należały do pierwszych skomponowanych przez autora fragmentów dzieła i – wykonywane samodzielnie – należą do dziś do symfonicznych „przebojów”.

Rówieśnik i przyjaciel sławnego Claude’a Debussy’ego, Paul Dukas to postać nieco dziś zapomniana, lecz jego imię unieśmiertelniło scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika na motywach żartobliwej ballady J. W. Goethego. Utwór stanowi „podręcznikowy” przykład muzyki programowej, podążającej dźwiękami za literackim pierwowzorem.

W wykonaniu znakomitego rosyjskiego pianisty, tryumfatora wielu prestiżowych konkursów Pavla Dombrovsky’ego zabrzmi Koncert fortepianowy a‑moll Ignacego Jana Paderewskiego – pianisty, kompozytora i męża stanu. To dzieło pełne olśniewającej wirtuozerii, tworzone przez muzyka 28-letniego, stojącego właśnie u progu dość późnej sławy. Sukces prawykonania (z udziałem Anetty Jessipowej grającej pod batutą wielkiego Hansa Richtera) potwierdził, iż jest to utwór mistrzowski, rozpoczynając jego długą drogę przez światowe estrady – choć dzięki pięknym stylizacjom motywów narodowych jest on oczywiście szczególnie bliski polskim słuchaczom.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warszawa | Beethoven, Dvořák i Elgar w wykonaniu Sinfonii Iuventus

SI18 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Marka Wroniszewskiego z udziałem utalentowanego młodego wiolonczelisty Marcela Markowskiego. W repertuarze znajdą się dzieła neoromantyczne Antonina Dvořáka oraz Edwarda Elgara urozmaicone uwerturą Coriolan Ludwiga van Beethovena.

Do szczególnie ważnych dla starożytnych Rzymian postaci-symboli związanych z legendarnymi początkami Miasta należał oficer Gaius Marcius Coriolanus, pogromca Wolsków, który po konflikcie z trybunami przystał do wrogów i zaatakował Rzym. W roku 1804 własną tragedię na kanwie dziejów Gaiusa Marciusa napisał zapomniany dziś austriacki dramaturg Heinrich Joseph von Collin – do niej właśnie, w 1807 r. uwerturę skomponował Ludwig van Beethoven. Struktura dwutematowego allegra dała możliwość oddania dramatycznego napięcia pomiędzy postawą buntowniczego Koriolana, a błaganiami dwóch kobiet.

VII Symfonia d‑moll op. 70 Antonína Dvořáka powstała na zamówienie Royal Philharmonic Society w Londynie (1885), gdzie wysoko ceniono czeskiego kompozytora. W opinii niektórych komentatorów Siódma uchodzi wręcz za najlepsze dzieło Dvořáka tego gatunku, najpełniej oddające jego orkiestrowy kunszt i indywidualne rysy stylu. Choć ostatecznie większą popularność zdobyła Dziewiąta („Z Nowego Świata”), to Siódma należy od chwili premiery do kanonu neoromantycznej symfoniki.

Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara dziś należy do sztandarowych pozycji repertuarowych i najpopularniejszych dzieł autora. Elegijny utwór tworzony był pod wpływem traumatycznych doświadczeń I wojny światowej; choć wymagający technicznie, nie epatuje wirtuozerią, zachwyca natomiast bogactwem tematycznej inwencji, szczególnym kolorytem harmonicznym, przede wszystkim zaś – głębią emocjonalnego przekazu.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

„Sto lat muzycznej emigracji” – drugi nakład już w sprzedaży!

Sto LatNieopowiedziane dotąd historie znakomitych artystów – Sto lat muzycznej emigracji. Kompozytorzy polscy za granicą (1918-2018) to pozycja obowiązkowa by myśleć współcześnie o historii, kulturze i twórcach.

Książka według koncepcji dr Marleny Wieczorek (Fundacja MEAKULTURA) pod opieką merytoryczną dr Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej (Polska Akademia Nauk) jest pierwszą publikacją w polskiej literaturze, która kompleksowo zgłębia temat emigracji kompozytorów XX wieku. Kompendium zawiera sylwetki artystów z kręgu muzyki poważnej, jazzowej i filmowej, a nawet popularnej. Jej formuła łączy 15 obszernych tekstów przekrojowych i biografie w formie 63 wywiadów eksperckich. Specjaliści w tych różnych formach w interesujący sposób przybliżają kompozytorskie osobowości i zdradzają ciekawe anegdoty.

Wydanie Stu lat muzycznej emigracji… to także element świętowania stulecia Niepodległej – wieku muzycznej kultury emigracyjnej, uwspółcześnionej dzięki 50 autorom, którzy poddają analizie sylwetki, twórczość i motywacje ponad 200 kompozytorów. Całość dopełnia warstwa wizualna – prawie 100 ilustracji autorstwa dra Maxa Skorwidera, cenionego artysty-grafika. Prof. UAM dr hab. Krzysztof Moraczewski w recenzji wydawniczej wskazuje, że "(…) Chodzi niejednokrotnie o twórczość wybitną, ale w Polsce nie dość znaną. Nieznajomość ta sama zresztą należy do problemów artystycznej emigracji. Jak każda dobra książka o sztuce, także i ta będzie zmuszać do rewizji własnej wiedzy i własnych przekonań, do przewartościowań i do poszukiwania nowych sposobów rozumienia artystycznej sytuacji, w jakiej jesteśmy".

Mecenasem publikacji jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Patronem medialnym książki jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pierwszy nakład książki został wyczerpany w ciągu kilku dni, obcenie w sprzedaży dostęne jest drugie wydanie. Poznajmy niesamowite losy kompozytorów!

Więcej – na stronie: http://fundacjameakultura.pl/projekty#wydawnictwa-sto-lat-muzycznej-emigracji-kompozytorzy-polscy-za-granica-1918-2018 

Katowice | Muzyka filmowa w wykonaniu Chóru i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej

FS10 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego zabrzmią kompozycje twórców muzyki do najbardziej znanych i lubianych filmów. Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Macieja Sztora wykonają utwory z produkcji klasycznych i najnowszych.

Bogate orkiestracje, ekspresyjne motywy dźwiękowe, wzruszające tematy i energetyczne sekwencje z pewnością przysporzą silnych wrażeń, przywodząc na myśl najgłośniejsze obrazy wprost ze światowych kin. Pojawią się więc dzieła Ennia Morriconego, Jamesa Hornera, Nina Roty oraz Davida Arnolda do takich filmów, jak Nienawistna Ósemka, Siedmiu Wspaniałych, Ojciec Chrzestny, Avatar i Dzień niepodległości, a także – nie pomijając i w tym koncercie akcentu śląskiego – muzyka Wojciecha Kilara do filmu Sól ziemi czarnej w reżyserii Kazimierza Kutza.

Maciej Sztor, który stanie tego dnia na podium dyrygenckim, jest pasjonatem muzyki filmowej. W kręgu jego zainteresowań znajduje się proces jej tworzenia oraz wykonawstwo. Jest kolekcjonerem – zbiera oryginalne partytury muzyki filmowej, współtworzy i realizuje własne projekty muzyczne w Polsce, a jego działanie promujące ten rodzaj muzyki docenili tacy kompozytorzy, jak John Williams, James Horner czy Hans Zimmer. Koncert pod jego batutą będzie ucztą dla każdego, nie tylko kinomaniaka!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Katowice | Koncert Sylwestrowy w amerykańskim stylu

NOSPRNarodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza 31 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 na Koncert Sylwestrowy. Tego szczególnego wieczoru NOSPR poprowadzi Maestro Lawrence Foster!

Na program koncertu złożą się przede wszystkim znane i lubiane utwory znakomitych amerykańskich kompozytorów. Na początek Agnegram Michaela Tilsona-Thomasa, artysty który nie tylko jest kompozytorem i pianistą, ale też dyrektorem San Francisco Symphony Orchestra, dyrektorem artystycznym i założycielem New World Symphony Orchestra oraz głównym gościnnym dyrygentem London Symphony Orchestra. Jako drugi zabrzmi Knoxville: Summer of 1915 na sopran i orkiestrę Samuela Barbera, którego Adagio na smyczki znają nie tylko pasjonaci muzyki poważniej, ale i popkultury. W muzyce Aarona Coplanda amerykańskiego ducha czuć w każdej nucie, podczas koncertu sylwestrowego usłyszymy utwór czerpiący z kowbojskiej tradycji – Epizody taneczne z baletu Rodeo.

W programie znajdziemy także akcent polski – utwór Bronisława Kapera, polskiego kompozytora muzyki filmowej i teatralnej. W Hollywood skomponował on ilustracje muzyczne do blisko 150 filmów, otrzymując Oscara za ścieżkę dźwiękową do filmu Lili, która tego wieczoru wypełni brzmieniem salę NOSPR.

Skoro sylwester w amerykańskim stylu, to nie może zabraknąć dwóch nazwisk: Leonard Bernstein i George Gershwin. W tanecznych rytmach musicalu On the Town Bernsteina i legendarnych wręcz motywach Amerykanina w Paryżu zakończymy rok 2019 i przywitamy Nowy Rok!

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://nospr.org.pl 

Warszawa | Sinfonia Varsovia powraca z cyklem „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”

SVKolejną odsłonę cyklu Sinfonii Varsovii, prezentującego najważniejsze nowo powstałe w Polsce dzieła w kontekście muzyki XX wieku, otworzą kompozycje takich twórców, jak Agata Zubel, Emil Młynarski i Luciano Berio. Koncert odbędzie się 11 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W roli solisty wystąpi Adam Siebers, orkiestrę poprowadzi Wilson Hermanto.

Fireworks (2018) Agaty Zubel to muzyczne spojrzenie kompozytorki na sto lat polskiego narodu – jego tradycję oraz konteksty szeroko pojętej kultury. Ośmiominutowe, przeznaczone dla rozbudowanej orkiestry symfonicznej dzieło wypełniają fajerwerki muzycznych myśli, impresje i reminiscencje dźwiękowe, swobodnie ze sobą zestawione. Kompozycja dotarła do międzynarodowej publiczności, budząc powszechny zachwyt. Zabrzmiała m.in. w londyńskim Royal Albert Hall w ramach festiwalu BBC Proms oraz Konzerthaus w Berlinie. W sierpniu 2018 roku za Fireworks kompozytorka otrzymała Europejską Nagrodę Kompozytorską (European Composer Award).

Pretekstem do muzycznej retrospekcji do czasów międzywojnia jest 100. rocznica prawykonania II Koncertu skrzypcowego D-dur wybitnego skrzypka, dyrygenta, kompozytora i organizatora warszawskiego życia muzycznego – Emila Młynarskiego. Dzieło pozwoli zaobserwować zmiany w języku kompozytorskiej wypowiedzi, jakie zaszły na przestrzeni stulecia, i zrozumieć kontekst tworzenia się nowej muzyki polskiej. Osadzone w tradycji muzyki europejskiej, z wirtuozowską partią solową porównywaną do koncertów Wieniawskiego, zabrzmi w wykonaniu wybitnego skrzypka młodego pokolenia, na co dzień II koncertmistrza Sinfonii Varsovii, Adama Siebersa.

W programie znalazł się także utwór Rendering (1989) włoskiego twórcy, Luciana Beria. Jego geneza łączy się z odkryciem w 1970 roku szkiców niedokończonej, dziesiątej Symfonii D-dur Franza Schuberta, które stanowią fundament kompozycji. Premierowe wykonanie dzieła odbyło się dokładnie 30 lat temu w amsterdamskim Concertgebouw.

Sinfonią Varsovią dyrygował będzie Wilson Hermanto – od 2017 roku pierwszy gościnny dyrygent mediolańskiej orkiestry Cameristi della Scala. Do tematyki koncertu wprowadzi spotkanie z kompozytorką Agatą Zubel, które odbędzie się o godz. 18:00. Rozmowę poprowadzi Jacek Hawryluk.

Anna Piecuch

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 

Katowice | Prawykonanie Koncertu na flet i orkiestrę Witolda Friemanna

FSKoncert 20 grudnia 2019 roku, który odbędzie się w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego o godz. 19.00, przyniesie melomanom moc niezwykłych doznań i odkryć. Katowicka publiczność będzie bowiem pierwszą, która usłyszy zrekonstruowany Koncert na flet i orkiestrę Witolda Friemanna w wykonaniu znakomitego flecisty Łukasza Długosza.

Pierwszym jednak utworem, którego wysłuchamy, będzie uwertura do opery Kalmora Karola Kurpińskiego. Zawiera ona w sobie wiele motywów obecnych później w akcji dramatycznej, a stylem nawiązuje do twórczości Gioacchina Rossiniego. Następnie melomani zgromadzeni w sali koncertowej im. Karola Stryji będą świadkami niezwykłej premiery. W partii solowej odnalezionego po latach dzieła Witolda Fiemanna zaprezentuje się Łukasz Długosz, który nieustannie promuje polską kulturę na całym świecie, a także bierze czynny udział w odkrywaniu nowych i zapomnianych dzieł polskich twórców. Jest on laureatem wszystkich ogólnopolskich i wielu międzynarodowych konkursów fletowych. To właśnie do tego wybitnego instrumentalisty zwróciła się rodzina kompozytora, by wykonał zachowany jedynie w rękopisach Koncert na flet i orkiestrę.

Po tym niezwykłym doświadczeniu filharmonicy śląscy wykonają fragmenty baletu Dziadek do orzechów op. 71 Piotra Czajkowskiego. Będzie to coś więcej niż popularna Suita. Filharmonicy śląscy wykonają jej rozszerzoną wersję, by poprzez nastrój tej muzycznej opowieści wprowadzić publiczność w magiczny czas Bożego Narodzenia.

Nad całością czuwać będzie Hobart Earle, dyrygent pochodzenia amerykańskiego urodzony w Wenezueli, doceniany za promowanie twórczości kompozytorów słowiańskich oraz jej znakomite interpretacje. Obecnie maestro pełni funkcję dyrektora muzycznego i pierwszego dyrygenta Orkiestry Filharmonii w Odessie.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 

Katowice | Vivat Academia! Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego

SilesiaW ramach jubileuszowego cyklu „Vivat Academia!” Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na niezwykłe spotkanie z Katarzyną Pleśniak, piastującą nieprzerwanie od 2008 roku funkcję kanclerza najstarszej na Śląsku wyższej uczelni muzycznej. Koncert będzie miał miejsce 9 stycznia 2020 roku o godz.18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16).

W ramach cyklu koncertowego jak dotąd „Silesia” gościła już rektorów katowickiej Akademii Muzycznej. 9 stycznia odbędzie się spotkanie z Katarzyną Pleśniak, która została wyróżniona m.in. odznaką Zasłużony Działacz Kultury przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Złotym Laurem Umiejętności i Kompetencji, „Narcyzem” – nagrodą przyznawaną kobietom wyróżniającym się swoimi osiągnięciami zawodowymi i wybitnym działaczkom społecznym oraz Perłą Gentle Women w dziedzinie „Kultura, sztuka, pasja”. Spotkaniu prowadzonemu przez Violettę Rotter-Kozerę towarzyszyć będzie oczywiście muzyka – wybrane dzieła wykona zresztą sama Pani Kanclerz, która jest absolwentką katowickiej Akademii: w roku 1999 ukończyła śpiew solowy w klasie prof. Stanisławy Marciniak-Gowarzewskiej.

Wystąpią również znani publiczności „Silesii” znakomici pianiści. Paweł Tomaszewski to dziekan Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Koncertował na scenach całego świata z polskimi i międzynarodowymi gwiazdami szeroko rozumianej muzyki jazzowej i rozrywkowej. Z kolei działalność artystyczna Grzegorza Biegasa, prof. AM w Katedrze Kameralistyki, skupia się głównie na literaturze wokalnej. Grzegorz Biegas występował na wszystkich niemal kontynentach, współpracując z wieloma znakomitymi śpiewakami.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2/20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 21.

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/546_vivat-academia-koncert-inbspspotkanie-z-kanclerz-am-katarzyna-plesniak 

Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz w Łodzi rozstrzygnięty!

Zayranov14 grudnia 2019 roku uroczystym Koncertem Laureatów zakończył się 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz zorganizowany przez Akademię Muzyczną w Łodzi.

Przesłuchania pierwszego etapu trwały cztery dni ze względu na bardzo dużą liczbę uczestników zakwalifikowanych do udziału w konkursie. Zgodnie z regulaminem nie obowiązywał ich limit wieku. Najmłodszy uczestnik miał 13 lat, najstarszy – 47, zdecydowaną większość stanowili skrzypkowie w wieku studenckim. W 2-dniowych przesłuchaniach drugiego etapu zagrało szesnaścioro artystów: sześcioro z Polski, dwoje z Rosji, dwoje z Japonii i po jednym z Armenii, Bułgarii, Korei Południowej, Tajwanu, Turcji i Uzbekistanu. Uczestników oceniało jury w składzie: Łukasz Błaszczyk (przewodniczący), Adam Balas, Bartosz Bryła, Eszter Haffner, Alexey Koshvanets i Szymon Krzeszowiec.

Zwycięzca konkursu – 20-letni Bułgar Martin Zayranov jest studentem Universität für Musik und darstallende Kunst w Wiedniu, laureatem konkursów skrzypcowych we Francji, Bułgarii, Rumunii, Austrii i Niemczech. W Łodzi zdobył I nagrodę (20 000 zł) oraz nagrodę specjalną Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina (w formie recitalu lub koncertu).

II nagroda (14 000 zł) trafiła do Aleksandry Kuls – utytułowanej skrzypaczki z Krakowa, którą jury uhonorowało także nagrodą specjalną dla najlepszego polskiego uczestnika (2000 zł) oraz nagrodą Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w postaci recitalu.

Dwie równorzędne III nagrody (po 5 250 zł) otrzymali: Marta Gidaszewska – studentka Akademii Muzycznej w Poznaniu (dodatkowo uhonorowana nagrodą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olszynie w postaci recitalu lub koncertu) oraz Woo Hyung Kim z Korei Południowej studiujący obecnie w Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli. Oboje mają w dorobku również inne nagrody konkursowe. Dwa wyróżnienia (po 2000 zł) zdobyły skrzypaczki z Rosji: Olga Artyugina i Sophia Devutskaya. Jury wyróżniło troje pianistów towarzyszących skrzypkom podczas przesłuchań. Byli to: Hanna Holeksa, Adam Manijak i Grzegorz Skrobiński.

W programie Koncertu Laureatów znalazły się Witraż i Kaprys polski Bacewiczówny oraz muzyka Piotra Czajkowskiego i Camille’a Saint-Saënsa.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wyniki konkursu i inne informacje: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkursy-muzyczne/2-miedzynarodowy-konkurs-skrzypcowy-im-grazyny-bacewicz