Polmic - FB


nasze patronaty

Gdańsk | IV Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”

Nowe FaleW dniach 17–25 listopada 2018 roku w Gdańsku odbędzie się czwarte edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”.

Program tegorocznego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” ukazuje aktualne tendencje w muzyce współczesnej, która od pół wieku z górą nastawiona jest głównie na nawiązywanie: do romantyzmu, do innych kultur, a w ostatnich dekadach coraz częściej do minionych awangard. Zarówno kompozytorzy europejscy, jak i amerykańscy, których twórczości zostanie poświęcony osobny koncert, zawzięcie mieszają w tyglu rozmaitych tradycji, prowadząc dialogi z twórczością epoki Haendla i Mozarta, demonstrując tęsknotę za romantycznymi nastrojami i konwencjami muzyki XIX wieku, a z drugiej strony powracając do porzuconych praktyk XX-wiecznej moderny.

Podczas Festiwalu usłyszymy prawykonania kompozycji Kamila Cieślika, Jonathana Dawe’a, Piotra Jędrzejczyka, Anny Ignatowicz-Glińskiej i Michaila Travlosa. Finałowym wydarzeniem Festiwalu będzie Gdański Koncert Prawykonań, podczas którego zabrzmią utwory laureatów Konkursu Kompozytorskiego im. S. Moniuszki: PhatopoiAposiopesis Jakuba Polaczyka, Polifobia Adama Diesnera, Muzyka relaksacyjna Żanety Rydzewskiej i Coś nowego Adama Józefa Falenty.

Po raz drugi festiwalowi będzie towarzyszyć ogólnopolska konferencja naukowa Metody analizy muzyki XX i XXI wieku: narady muzykologów uzupełnią w ciekawy sposób to, co się będzie działo podczas koncertów.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://2018.nowefale.pl/ 

Katowice | Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska

IPiUMInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia zaprasza na koncert „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”, który odbędzie się 18 listopada 2018 roku o godz. 12.00 i 17.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice.

Dzięki współpracy Instytucji i Promocji Upowszechniania Muzyki „Silesia” z Akademią Muzyczną w Krakowie 18 listopada będzie miała w Studiu Radia Katowice niezwykła seria koncertów poświęcona prezentacji twórczości Ignacego Jana Paderewskiego.

Wezmą w niej udział studenci Katedry Fortepianu, którzy pod kierunkiem swoich pedagogów i profesorów krakowskiej uczelni przygotowali program, jaki złoży się na maraton koncertowy obejmujący dwa koncerty, z których każdy również składał się będzie z 2 części przedzielonych przerwą. W programie przewidziane jest wykonanie wielu kompozycji fortepianowych Paderewskiego, nie tylko miniatur, ale również Sonaty es-moll op. 21 i Wariacji i fugi es-moll op. 23, utworów ukończonych w 1903 roku i należących do ostatnich, jakie stworzył. Nie zabraknie w nim jednak tak słynnych pozycji, jak Menuet G-dur, czy Krakowiak fantastyczny, który pojawi się kilkakrotnie w interpretacjach kilku pianistów stanowiąc swoisty „leitmotiv” wydarzenia.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2/20) lub telefonicznie 32 219 33 44”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl

Warszawa | Koncert symfoniczny „Mistrzowie instrumentalistyki”

UMFC14 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości odbędzie się koncert muzyki polskiej w ramach cyklu „Środa na Okólniku”.

Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod batutą Maestro Wojciecha Rodka. W programie koncertu znajdą się utwory Józefa Elsnera, Mieczysława Karłowicza i Ignacego Jana Paderewskiego. W roli solisty wystąpi znakomity pianista Karol Radziwonowicz.

Karol Radziwonowicz chętnie włącza do swojego repertuaru dzieła Paderewskiego. Laureat Konkursu dla Akademii Muzycznych im. Paderewskiego (1981) oraz nagrody za najlepsze wykonanie utworów Paderewskiego na Festiwalu Pianistycznym w Słupsku, dziś jako jedyny pianista w historii światowej fonografii ma w swym dorobku nagrania wszystkich dzieł fortepianowych Paderewskiego (dla wytwórni Selene Records). Jego interpretacje utworów polskiego kompozytora znane są na całym świecie. Warto choćby wspomnieć dwa ważne wydarzenia. W czerwcu 1992 roku podczas uroczystości sprowadzenia prochów Paderewskiego do Polski dał prywatny recital w Zamku Królewskim w Warszawie w obecności żony ówczesnego prezydenta Stanów Zjednoczonych - Barbary Bush. Natomiast dnia 4 listopada 2001 roku wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia wystąpił w słynnej sali Carnegie Hall w Nowym Jorku, wykonując Fantazję polską op. 19. Ten właśnie utwór usłyszymy na estradzie UMFC.

Podczas koncertu zabrzmi również Uwertura do opery komicznej Leszek Biały Józefa Elsnera. Koncert domknie jeden z najczęściej wykonywanych utworów Mieczysława Karłowicza – poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10.

Bilety w cenie 15 zł są do nabycia w Chopin University Press (ul. Okólnik 2, Warszawa).

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Łódź | VI AŻ Festiwal

AM LodzAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na szóstą edycję AŻ Festiwalu. Program ośmiu koncertów zdominują dwa wątki: muzyka polska i gry wyobraźni. Inauguracja Festiwalu – 17 listopada 2018 roku.

Podczas inauguracji zostaną wykonane utwory Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Olczaka oraz twórców związanych z Łodzią, czyli Olgi Hans, Sławomira Kaczorowskiego i Macieja Kabzy. Na finał zaplanowano dzieła wpisujące się w historię Polski: Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego z wybitnym solistą Kevinem Kennerem, Exodus Wojciecha Kilara i Uwerturę dramatyczną „Radogoszcz” Antoniego Szewczyka (1 grudnia). Podczas Koncertu muzyki polskiej na 100-lecie Niepodległości (27 listopada) zabrzmią dzieła m.in. Stanisława Moniuszki, Karola Mikulego, Mieczysława Karłowicza i Grażyny Bacewicz. Ich wykonawcami będą pedagodzy Akademii, w tym rektorzy uczelni – profesorowie Cezary Sanecki (fortepian) i Beata Zawadzka-Kłos (sopran).

Program kolejnych pięciu koncertów jest propozycją dla muzycznych poszukiwaczy. Dwa wieczory wypełni polska muzyka filmowa. Utwory łodzianina Wojciecha Lemańskiego zabrzmią do prezentowanych na żywo fragmentów filmów, do których zostały napisane. Muzyka filmowa Krzesimira Dębskiego zostanie wykonana na żywo do słynnego przedwojennego filmu niemego Zew morza. Instrumenty perkusyjne i chóry połączą się w programie koncertu pt. „Gry wyobraźni”, a stanie się to za sprawą muzyki szwedzkiego perkusisty Andersa Åstranda, który wystąpi na festiwalu z Lawrence’em Ugwu (djembe) i wieloma innymi gośćmi oraz zespołem The Bacewicz Percussion Ensemble (25 listopada).

Wszystkie koncerty 6. AŻ Festiwalu rozpoczynają się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, ul. Żubardzka 2a, bilety w cenie 30 zł i 20 zł do nabycia w kasie AM (ul. Żubardzka 2a).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl

Warszawa | SuperSam +1: Stian Westerhus & Jerzy Przeździecki

SuperSam15 listopada 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Stian Westerhus i Jerzy Przeździecki.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. W listopadzie po raz pierwszy na jednej scenie wystąpią Stian Westerhus i Jerzy Przeździecki.

Ekspresywne granie Stiana Westerhusa burzy ramy gry na instrumencie, jakim jest gitara elektryczna, zarówno podczas występów solowych, jak i w zespole. Jego poszukiwania nowych dźwięków polegają na odnajdywaniu kolejnych sposobów wyrazu. Kiedy szarpie struny jego instrument śpiewa przeszywając powietrze tak, jak światło księżyca przenika mrok.

Warszawski producent elektroniki Jerzy Przeździecki zawsze trzyma się z dala od utartych formuł i zaskakuje swoim brzmieniem. Występował na "Warszawskiej Jesieni" i na największych festiwalach muzyki elektronicznej. Balansując na styku gatunków od lat szlifuje swój oryginalny muzyczny język. W jego twórczym procesie zawsze pierwsza jest improwizacja, z której wyłania się esencja muzycznej struktury. Eksperymentuje i nie stroni od pracy z innymi artystami. Grał wspólnie z Krzysztofem Knittlem, Jerzym Mazzollem czy Andrzejem Karałowem, z którym ostatnio nagrał album dla warszawskiej wytwórni Requiem Records. Jest pierwszym polskim artystą, którego utwór został wykorzystany przez Depeche Mode w ich światowym turnee. Jest drugim polskim artystą, który wydał utwory na legendarnej wytwórni Cocoon Records prowadzonej przez Svena Vatha.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

Wodynie | Piękno muzyki kwartetowej

Czas sztuki17 listopada 2018 roku w Gminnym Ośrodku Kultury w Wodyniach o godz. 18.00 odbędzie się piąty koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”.

Podczas tego spotkania zostaną zaprezentowane utwory kameralne, romantyczne i dwudziestowieczne. Program koncertu obejmuje kwartety smyczkowe z różnych epok:  II Kwartet smyczkowy a-moll op. 13 Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, VIII Kwartet smyczkowy c-moll op. 110 Dymitra Szostakowicza oraz wybrane utwory na kwartet smyczkowy Ignacego Jana Paderewskiego.

Utwory zaprezentuje The Time Quartet, który tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: Maksymilian Grzesiak (I skrzypce), Katarzyna Boniecka (II skrzypce), Aleksandra Demowska-Madejska (altówka), Małgorzata Duź (wiolonczela). Zespół aktywnie uczestniczy w życiu muzycznym, współpracuje z wieloma znakomitymi zespołami i artystami. Uczestniczy w polskich i międzynarodowych festiwalach. Kwartet wykonał ponad kilkaset koncertów w kraju i za granicą.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Międzynarodowy Konkurs Muzyczny „Opus” 2019

OpusFundacja Life and Art zaprasza do udziału w I Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Opus” 2019.

Konkurs skierowany jest do instrumentalistów do 30-go roku życia, którzy grają na następujących instrumentach: fortepian, skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, flet, obój, klarnet, fagot, saksofon, trąbka, waltornia, puzon, tuba, perkusja oraz zespoły kameralne. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny „Opus” 2019 charakteryzuje się nowoczesną formułą, gdyż przesłuchania z uwzględnieniem podziału na kategorie instrumentalne oraz wiekowe odbywają się wyłącznie online na podstawie nadesłanych przez uczestników nagrań audio-wideo. Przewidziane są również nagrody specjalne za m.in.: najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora, najlepsze wykonanie utworu współczesnego powstałego po roku 1950, dla najlepszego kwintetu dętego.

Jury tegorocznej edycji konkursu złożone jest z wybitnych instrumentalistów: Gloria Campaner (Włochy), Philippe Cuper (Francja), Shmavon Grigoryan (Armenia), Jan Kalinowski (Polska), Bartosz Sałdan (Polska), Marek Szlezer (Polska), Tomasz Ślusarczyk (Polska).

By wziąć udział w konkursie należy do 31 marca 2019 roku przesłać link do nagrania audio-video umieszczonego na platformie YouTube. Długość nagrań powinna być zgodna z kategorią, do której należy uczestnik, oraz komplet wymaganych dokumentów.

Sponsorzy Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Opus 2019: D’Addario Woodwinds, Barkley, Peter Leuthner, Salon i Serwis Instrumentów Dętych Piotr Śmietana, Piotrowski Music, Sonore, Profesjonalny Salon instrumentów smyczkowych, gitar i harf Romuald i Nell Henglewscy, Clarinetka – Marta Sikora, Pracownia Lutnicza Marcin Mazur, Stowarzyszenie Artystyczne Porta Musicae, Alexander Arutiunian International Wind Festival i Międzynarodowa Letnia Akademia Trąbki w Kolbuszowej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy regulamin konkursu – na stronie www.lifeandart.eu 

NOSPR świętuje stulecie odzyskania niepodległości

NOSPRW jubileuszowym roku odzyskania przez Polskę niepodległości Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia tę wspaniałą rocznicę uczci aż trzema koncertami 11 listopada!

Jednak już 9 listopada o godz. 19.30 odbędzie się wydarzenie będące swego rodzaju preludium do obchodów. Podczas koncertu po raz pierwszy zostanie wykonana Msza za Polskę – Wierna podróż Roxanny Panufnik. Prawykonanie dzieła poprzedzi Sinfonia sacra Andrzeja Panufnika. Program połączy więc dzieła ojca i córki, stając się pięknym symbolem przywiązania i szacunku dla ojcowizny.

Dzień wspaniałych emocji wypływających z poczucia historycznej doniosłości rozpocznie poranek (11.11.2018, godz. 12.00), na którym wystąpi NOSPR pod batutą Michała Klauzy wraz z Chórem NFM, Polskim Narodowym Chórem Młodzieżowym oraz solistami: Iwoną Hossą, Ewą Wolak, Łukaszem Załęskim i Wojciechem Gierlachem. W programie usłyszymy utwory wielkich polskich kompozytorów XX wieku: nawiązujące do fundamentów polskości i tradycji Bogurodzicę i Te Deum Wojciecha Kilara, Totus Tuus Henryka Mikołaja Góreckiego oraz skomponowaną specjalnie na tę okazję Fanfarę dla Niepodległej Krzysztofa Pendereckiego.

Kolejne wydarzenie odbędzie się wieczorem, o godz. 19.00. Melomani zostaną zaproszeni nie tylko do wysłuchania Fantazji polskiej gis-moll na fortepian i orkiestrę Ignacego Jana Paderewskiego w wykonaniu Piotra Sałajczyka i NOSPR pod batutą Tomasza Chmiela, ale również do włączenia się we wspólny śpiew pieśni patriotycznych.

Uroczysty dzień zakończy autorski projekt Miuosha – „muzyka NIEPODLEGŁA” (godz. 21.00).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Podkarpacie dla Niepodległej

PodkarpacieDo 10 listopada 2018 roku potrwa Festiwal „Podkarpacie dla Niepodległej”.

Z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zorganizowała cykl wydarzeń, mających na celu pogłębienie poczucia patriotyzmu pośród mieszkańców Podkarpacia.

W wykonaniu orkiestry kameralnej Accademia dell’arco Chamber Orchestra z Bydgoszczy usłyszymy utwory najznakomitszych polskich kompozytorów, takich jak F. Chopin, H. M. Górecki, M. K. Ogiński, I.J. Paderewski, R. Twardowski i H. Wieniawski. W trakcie występu konferansjer zaprezentuje historię regionu oraz osobistości, które na terenie Podkarpacia przyczyniły się w sposób znaczący do odzyskania przez Polskę wolności. Całość zostanie dopełniona prezentacją multimedialną, w której prezentowane będą udostępnione przez Muzeum Historyczne w Sanoku oraz otrzymane od ludzi cenne „zabytkowe” wręcz fotografie z okresu 1860-1920. Na zakończenie publiczność z akompaniamentem orkiestry wykona pieśni patriotyczne.

Każdego dnia przedsięwzięcie przebiega w innym mieście. Koncerty odbyły się już w Łańcucie i Krośnie. Kolejne wydarzenia będą miały miejsce w Sanoku (PSM im. W. Kossakowej, godz. 18:00), Rymanowie (Szkoła Muzyczna I stopnia, godz. 17:00), w Przemyślu (Zamek Kazimierzowski, godz. 19:00) i w Ustrzykach Dolnych (Ustrzycki Dom Kultury, godz. 18:00).

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://niepodlegla.interpiano.pl/pol 

Warszawa | Konstelacje. Muzyka polska 1918–2018

KonstelacjeMuzeum Fryderyka Chopina zaprasza na wystawę pt. „Konstelacje. Muzyka polska 1918–2018”, która potrwa do 3 marca 2019 roku.

Konstelacje ‒ rodzaj mapy, w której niezwiązane ze sobą punkty przecinają się na pewnej geometrycznej płaszczyźnie. Wątki i koncepcje w muzyce polskiej ostatniego stulecia tworzą właśnie taką sieć. Konstelacje w Muzeum Fryderyka Chopina to, rozpisany na blisko 70 utworów, komentarz poświęcony postawom kompozytorów wobec historii, tradycji i nowoczesności. Mapę polskich twórców uzupełniają nagrania i opisy utworów oraz komentarze kompozytorów i muzykologów w formie filmów.

Odwiedzający będą mieli możliwość przyjrzenia się najistotniejszym kompozycjom polskich twórców ostatniego stulecia, m. in. Grażyny Bacewicz, Tadeusza Bairda, Witolda Lutosławskiego, Pawła Mykietyna, Ignacego Jana Paderewskiego, Romana Palestra, Andrzeja Panufnika, Krzysztofa Pendereckiego, Kazimierza Serockiego, Elżbiety Sikory, Karola Szymanowskiego, Pawła Szymańskiego i Agaty Zubel.

Wydarzeniami towarzyszącymi wystawie będą: wykład wprowadzający dr hab. Iwony Lindstedt 13 listopada o godz. 18.00 oraz panel dyskusyjny „Czym jest dzisiaj muzyka polska?”, który 11 grudnia o godz. 18.00 poprowadzi Jan Topolski. Udział w panelu wezmą Hanna Kulenty, dr Katarzyna Naliwajek-Mazurek, prof. Szábolcs Esztényi i Piotr Peszat.

Wejście na wystawę w cenie biletu do Muzeum, w niedziele wstęp jest bezpłatny. Na wydarzenia towarzyszące obowiązuje rezerwacja miejsc: www.bilety.nifc.pl 

Patronat medialny nad wystawą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Sylfida” na żywo z Teatru Bolszoj 11 listopada w kinach

Bolszojnazywowkinach.pl zaprasza na nowy sezon transmisji kinowych najpiękniejszych baletów z moskiewskiej sceny. Podczas siedmiu wieczorów widzowie obejrzą wielką klasykę i balety XX-wieczne. Romantyczna Sylfida w oryginalnej XIX-wiecznej wersji choreograficznej otworzy 11 listopada 2018 roku sezon transmisji baletowych z Teatru Bolszoj. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 16:00.

Sylfida – ulotna mieszkanka leśnych ostępów – stała się bohaterką pierwszego romantycznego baletu, wystawionego w 1832 roku w Paryżu przez Filippa Taglioniego. W 1839 roku swoją wersję tanecznej opowieści o Sylfidzie zakochanej w człowieku wystawił duński baletmistrz August Bournonville, wzbogacając czysty, wdzięczny taniec technicznymi popisami, także w wykonaniu tancerza wcielającego się w postać Jamesa. Tę wersję, w opracowaniu Johana Kobborga, pielęgnuje w swoim repertuarze moskiewski Teatr Bolszoj.

Balet Filippo Taglioniego całkowicie zmienił baletową modę, baletową technikę i panowanie na tanecznej scenie. Przyznał pierwszeństwo kobiecie jako pięknej, delikatnej i nieziemskiej bohaterce, która jednak, również dzięki wynalazkowi point – usztywnionych baletek – mogła wykonywać niezwykłe taneczne ewolucje. To od premiery Sylfidy i tej postaci, jaką wykreowała Maria Taglioni, datuje się moda, a później tradycja baletowego białego, tiulowego kostiumu (zwanego paczką romantyczną), czy baletowego kobiecego uczesania z przedziałkiem i koczkiem.

W transmitowanym 11 listopada spektaklu w tytułową Sylfidę wcieli się pierwsza solistka Teatru Bolszoj Anastazja Staszkiewicz, a w zakochanego w niej Jamesa – Siemion Czudin.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Paderewski Chopinowi

NIFCW dniach 9 listopada 2018 roku – 13 stycznia 2019 roku w Muzeum Fryderyka Chopina będzie miała miejsce wystawa „Paderewski Chopinowi”.

Paderewski – pianista, kompozytor i polityk, bez którego nie sposób myśleć o polskiej niepodległości. Jakie są jego zasługi dla Chopina? Na to pytanie odpowiada ekspozycja pamiątek należących do zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina i Biblioteki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina: cennych rękopisów muzycznych, programów koncertów i zachowanej ikonografii. Wystawa stanowi wyjątkową możliwość przyjrzenia się Paderewskiemu jako wykonawcy, redaktorowi i popularyzatorowi spuścizny Chopina, którym inspirował się przez całe życie. Charakter wystawy jest szczególny: niektóre z pamiątek po artyście prezentowane będą po raz pierwszy.

Wydarzeniem towarzyszącym wystawie będzie koncert Michała Szymanowskiego 8 stycznia 2019 roku o godz. 18.00. Pianista wykona dzieła Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego.

Wejście na wystawę w cenie biletu do Muzeum, w niedziele wstęp jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.chopin.nifc.pl 

Wałbrzych | Paweł Pudło „Żywioły – Muzyka, Natura, Przyszłość”

Zywioly8 grudnia 2018 roku o godz.18:00 w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu będzie miał miejsce koncert symfoniczny, podczas którego odbędzie się premiera utworu Pawła Pudło Żywioły w piętnastu częściach na wielką orkiestrę, instrumenty etniczne oraz recyklingowe.

Żywioły to projekt łączący muzykę i edukację ekologiczną, którego podstawą jest godzinny poemat symfoniczny autorstwa Pawła Pudło. To muzyczna opowieść o siłach natury, które od wieków tworzą świat wokół nas. Ziemia, woda, powietrze, ogień i ludzkość. Symbolika żywiołów została użyta w projekcie ze względu na jej uniwersalną rozpoznawalność, proste skojarzenie z naturą i możliwość metaforycznego, artystycznego oddania procesów zachodzących w środowisku. Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej i multiinstrumentalista Kamil Rogiński pod dyrekcją Bartosza Żurakowskiego.

Artystyczne elementy projektu są punktem wyjścia do rozmów na temat aktualnych problemów świata, dotyczących kwestii szeroko rozumianej ekologii, recyklingu, gospodarowania zasobami naturalnymi, problemu smogu i jakości powietrza - słowem, świadomego funkcjonowania społeczeństw w środowisku naturalnym, dziś i w przyszłości. Wydarzeniem towarzyszącym premierze utworu będą wykłady i warsztaty w Zamku Książ w dniach 6-7 grudnia, prowadzone przez naukowców z Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego. 5 grudnia w Bibliotece pod Atlantami ekodesigner Tytus Presiński poprowadzi warsztat „ekologia i design”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia-sudecka.interticket.pl/

Warszawa | II Polski Kongres Saksofonowy

Kongres saksofonowyW dniach 23–25 listopada 2018 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie miał miejsce II Polski Kongres Saksofonowy.

Polski Kongres Saksofonowy to muzyczne święto, którego celem jest prezentacja i analiza rodzimego dorobku naukowo-artystycznego z udziałem saksofonu oraz integracja i stymulacja środowiska saksofonowego w naszym kraju. Podjęty zostanie również dyskurs naukowy nad pomnażaniem i upowszechnianiem rodzimego dziedzictwa kulturalnego z udziałem saksofonu w perspektywie teoretyków zajmujących się muzyką współczesną. Program Kongresu obejmuje konferencję naukową, pięć koncertów, spotkania z kompozytorami, spotkanie metodyczne z nauczycielami, warsztaty interpretacji saksofonowej, prezentację wydawnictw oraz wystawę instrumentów i akcesoriów.

Udział w kongresie zapowiedzieli wiodący polscy saksofoniści – reprezentanci niemal wszystkich ośrodków akademickich w naszym kraju, a także artyści na co dzień działający za granicą oraz młodzi adepci sztuki saksofonowej.

Podczas koncertów odbędą się prawykonania utworów Mariana Borkowskiego, Wojciecha Chałupki, Artura Cieślaka, Michała Grabowskiego, Olgi Hans, Anny Marii Huszczy, Marcina Kopczyńskiego, Kamila Koseckiego, Krzysztofa Koszowskiego, Jakuba Murasa, Jacka Sotomskiego i Łukasza Wosia.

Kierownikiem artystycznym wydarzenia jest Paweł Gusnar.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Kongresem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Kongresu na FB.

Opera „Marnie” na motywach filmu Alfreda Hitchcocka 10 listopada na żywo z The Metropolitan Opera

MetMarnie to kolejne współczesne dzieło pojawiające się na scenie The Metropolitan Opera, które zostało zainspirowane scenariuszem filmowym. Nowa opera Nica Muhly’ego swój początek bierze w filmie Alfreda Hitchcocka i powieści Winstona Grahama. Transmisja do kin na całym świecie już 10 listopada 2018 roku. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Coraz częściej libretta nowych oper inspirowane są wielkimi dziełami filmowymi. Tak jest też w przypadku Marnie, opery amerykańskiego kompozytora i aranżera Nica Muhly’ego. Treść opiera się na thrillerze Alfreda Hitchcocka z 1964 roku, inspirowanym z kolei powieścią Winstona Grahama z roku 1961. Libretto napisał Nicholas Wright. Marnie Edgar, piękna złodziejka, wdaje się w romans z Markiem Rutlandem. Mężczyzna wie, kim tak naprawdę jest kobieta i choć sam padł jej ofiarą, postanawia jej pomóc. Bohaterowie pobierają się, jednak happy end nie jest możliwy ze względu na zagmatwaną przeszłość Marnie – szantażowanej, a przy tym autodestrukcyjnej postaci. Nowojorska inscenizacja została przygotowana we współpracy z English National Opera, gdzie w 2017 roku odbyła się prapremiera dzieła.

Inscenizacja autorstwa Michaela Mayera, ze scenografią i projekcjami Juliana Croucha i 59 Productions oraz kostiumami zaprojektowanymi przez Arianne Phillips, przenosi nas w lata 50. XX wieku. W tytułowej roli wystąpi amerykańska mezzosopranistka Isabel Leonard. Partneruje jej jako Mark Rutland brytyjski baryton Christopher Maltman. W pozostałych rolach zobaczymy Janis Kelly jako Panią Rutland, Denyce Graves jako Matkę Marnie i Iestyna Daviesa jako Terry’ego Rutlanda. Dyryguje Robert Spano.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl