Polmic - FB


patronaty

Zielona Góra | (Il tema) con variazioni – Koncert Finałowy 32. Festiwalu Smyczkowego

FZ 12 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zwieńczeniem 32. edycji Festiwalu Smyczkowego w Filharmonii Zielonogórskiej będzie koncert zatytułowany „(Il tema) con variazioni" 15 grudnia 2023 o godz. 19.00. Podczas wielkiego finału nie może zabraknąć arcydzieł muzyki wiolinistycznej, a także wielkiej literatury symfonicznej oraz utworu Patrona Filharmonii.

Wystąpią znakomici artyści, a wśród nich skrzypaczka Amelia Maszońska i pianistka Martyna Kubik, zaś Orkiestrę Filharmonii Zielonogórskiej poprowadzi bułgarski dyrygent Vladimir Kiradjiev, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu.

Czytaj więcej: Zielona Góra | (Il tema) con variazioni – Koncert Finałowy 32. Festiwalu Smyczkowego

Warszawa | Bezpłatne warsztaty improwizacji „Czytanie dźwiękiem” dla wszystkich!

Czytanie Dźwiękiem warsztatyPatronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Jak zacząć improwizować? Wystarczy wziąć udział w warsztatach „Czytanie dźwiękiem” organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej w ramach programu „Warszawa kreatywna", który jest współfinansowany przez m.st. Warszawę. Wszyscy, którzy lubią muzykować - młodzież (minimum 13 lat) i dorośli - mogą przyjść 16 grudnia 2023 roku o godz. 18:00 do Miejsca Aktywności Lokalnej na warszawskim Ursynowie przy ul. E. Lokajskiego 3. Tym razem warsztaty poprowadzą: Jarek Kordaczuk (monokton i sensory ruchu), Jarosław Siwiński (syntezator), Małgorzata Kołcz (kontrabas) i Grzegorz Ociepka (aktor). Wszyscy są mile widziani - amatorzy i profesjonaliści. Udział w warsztatach jest bezpłatny! Spotkajmy się!

Będzie świetnie, przyjemnie, NIE GŁOŚNO i oczywiście bardzo twórczo. Każdy z uczestników dostanie zadanie na miarę swoich chęci i możliwości.

Pierwsza część zajęć odbędzie się w kilkuosobowych grupach, w których można będzie poznać się i porozmawiać za pomocą dźwięków, „malować” dźwiękowe portrety i pejzaże. Podczas warsztatów poznamy, jak uprawiać aleatoryzm kontrolowany, sonoryzm i kolektywną improwizację.

Czytaj więcej: Warszawa | Bezpłatne warsztaty improwizacji „Czytanie dźwiękiem” dla wszystkich!

Konkurs Kompozytorski na pieśń do słów Zbigniewa Herberta

KonkursHerberta 2023Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku ogłasza Konkurs Kompozytorski na pieśń do słów Zbigniewa Herberta. Konkurs przeznaczony jest dla studentów klas kompozycji oraz absolwentów, którzy ukończyli Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki w gdańskiej Akademii po 30 września 2013 roku. Przedmiotem konkursu jest skomponowanie pieśni do słów Zbigniewa Herberta. przeznaczonej na sopran solo z towarzyszeniem fortepianu lub baryton solo z towarzyszeniem fortepianu. Termin nadsyłania partytur upływa 10 stycznia 2024 roku.

Czas trwania kompozycji: od 4 do 6 minut.

Każdy kompozytor może zgłosić dowolną liczbę prac. Utwory konkursowe należy zgłaszać anonimowo.

Zwycięska kompozycja zostanie prawykonana podczas uroczystego koncertu upamiętniającego 100. rocznicę urodzin poety. Ponadto, JM Rektor ufundował nagrodę główną w wysokości 1500 zł brutto dla zwycięscy konkursu.

Czytaj więcej: Konkurs Kompozytorski na pieśń do słów Zbigniewa Herberta

Warszawa | „Audio Stage" 2023 - prawykonania i spotkanie autorskie

Audio Stage w WarszawiePatronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na emocjonujący wieczór, który połączy muzykę współczesną, teatr i taniec, czyli „Audio Stage"! Prawykonania preludiów Bartosza Kowalskiego oraz monodramów audioscenicznych Żanety Rydzewskiej, Rafała Ryterskiego i Sławomira Wojciechowskiego odbędą się 19 grudnia 2023 roku o godz. 18.00 w Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie (ul Jazdów 2). Wstęp jest wolny.

„Audio Stage" jest dedykowany sztukom performatywnym. Formy muzyczno-teatralne – monodramy i preludia do nich, które w jego ramach powstają - funkcjonują jako pozycje repertuaru teatralnego oraz jako elementy wydarzeń muzycznych. Do udziału w Audio Stage są zapraszani kompozytorzy specjalizujący się w muzyce eksperymentalnej, którzy przygotowują utwory we współpracy z aktorami, mimami i tancerzami.

Czytaj więcej: Warszawa | „Audio Stage" 2023 - prawykonania i spotkanie autorskie

Wrocław | Energia skrzypiec w NFM

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023/2024 NFM objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NFM 17 12 23Dwudziestoletni skrzypek Wojciech Niedziółka, wciąż jeszcze student łódzkiej Akademii Muzycznej, był w zeszłym roku jedynym Polakiem, który zakwalifikował się do drugiego etapu Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. Podczas swojego recitalu w Narodowym Forum Muzyki 17 grudnia 2023 o godz. 12.30 połączy on tradycyjny wirtuozowski repertuar dziewiętnastowieczny z impresyjnym utworem Krzysztofa Pendereckiego, młodszym od pozostałych utworów o około sto lat. Przy fortepianie towarzyszyć mu będzie Michał Francuz, który to akompaniował młodemu muzykowi również podczas poznańskiego turnieju.

Wiele okazji do pokazania swoich umiejętności Niedziołka będzie miał podczas wykonania Cadenzy Krzysztofa Pendereckiego. W programie występu nie mogło zabraknąć dzieła z dorobku Henryka Wieniawskiego. Wojciech Niedziółka wybrał utwór stworzony przez kompozytora, kiedy ten był jeszcze młodszy niż sam on sam, bo Wariacje op. 15 Wieniawski napisał, kiedy miał zaledwie dziewiętnaście lat.

Zabrzmią również kompozycje Ernesta Chaussona, Johannesa Brahmsa i Pabla Sarasatego.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10245 

Warszawa | „Video partytury" Anny Jędrzejewskiej

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

VideoPartytury 16 12 2316 grudnia 2023 roku o godz. 18.15 w warszawskim Quality Studio na Konwiktorskiej 7 odbędzie się otwarta sesja nagraniowa utworów dla dzieci „Video partytury" Anny Jędrzejewskiej w wykonaniu uczniów szkół muzycznych z Warszawy. Wstęp wolny! 

Edukacyjny projekt „Video partytury" - cykl miniatur dla dzieci - został zrealizowany w ramach stypendium artystycznego Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy. Seria utworów dla dzieci to animacje filmowe, które sugestywnie i intuicyjnie nakierowują na bardziej abstrakcyjną muzykę oraz uczą słuchania atonalnej faktury muzycznej. Praca nad odczytaniem video partytur, rozmowy z dziećmi, uwrażliwienie na sonorystykę i myślenie abstrakcyjne w praktyce wykonawczej i twórczej są, zdaniem kompozytorki, najbardziej interesującymi formami rozwoju zainteresowań młodych artystów.

Podczas sesji nagraniowej wystąpią: Wojtek Grzelak (wiolonczela), Oliwia Drejewicz (kontrabas), Tomek Rudolf (fortepian), Leon Boursin (trąbka). Udział w wydarzeniu wezmą również Kamil Kowalski (layout graficzny) i Małgorzata Kaznowska-Filipek (animacja).

Czytaj więcej: Warszawa | „Video partytury" Anny Jędrzejewskiej

Archiwizacja dzieł Bogusława Schaeffera w ramach programu „Kultura cyfrowa”: score video

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Promująca polską sztukę współczesną Fundacja Przyjaciół Sztuk AUREA PORTA prowadzi rozbudowę Repozytorium Dzieł Bogusława Schaeffera. W 2023 roku zasób poszerzył się o score video (synchrony nagrań i notacji): www.boguslawschaeffer.pl/pl/video. Schaefferowski zapis muzyczny, często rezygnujący z symboliki („kodu”) zapisu tradycyjnego, wyobraża (nie zaś wyłącznie „koduje”) postać dźwiękową utworów, dzięki czemu śledzenie go może być atrakcyjne dla wszystkich, którzy zechcą podziwiać abstrakcyjne piękno owych graficznych nie-nut.

Rozbudowa Repozytorium ma na celu ponowne włączenie do obiegu kultury dzieł wybitnych na skalę światową, a często zapomnianych. Rozwijany od półtorej dekady projekt obejmuje archiwizację materiałów papierowych (nut, tekstów i grafik, rękopisów i faksymili, pochodzących z prywatnego archiwum twórcy) i ich dygitalizację.

Czytaj więcej: Archiwizacja dzieł Bogusława Schaeffera w ramach programu „Kultura cyfrowa”: score video

VIII Konkurs Pianistyczny w Nakle nad Notecią już w marcu 2024!

KonkursBlechacza 24Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

VIII Konkurs Pianistyczny dla Dzieci i Młodzieży pod Honorowym Patronatem Rafała Blechacza o randze ogólnopolskiej odbędzie się 16 marca 2024 roku w Nakielskim Ośrodku Kultury. Wziąć w nim udział będą mogli uczniowie szkół muzycznych I stopnia. Organizatorzy przewidują nagrody dla I, II i III miejsca oraz wyróżnienia w każdej z grup, a także nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Fryderyka Chopina. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 25 lutego 2024 roku.

W przeciągu minionych lat w nakielskim Konkursie Pianistycznym, któremu patronuje nakielanin, Honorowy Obywatel Województwa Kujawsko Pomorskiego – Rafał Blechacz, wzięło udział ponad 250 uczestników z najróżniejszych zakątków Polski. W tym roku Konkurs przeprowadzany będzie w trzech grupach wiekowych:

  • I grupa: klasy I - II c.6 oraz I klasa c.4
  • II grupa: klasy III - IV c.6 oraz II klasa c.4
  • III grupa: klasy V - VI c.6 oraz klasy III - IV c.4.
Czytaj więcej: VIII Konkurs Pianistyczny w Nakle nad Notecią już w marcu 2024!

Warszawa | I Warszawskie Studio Eksperymentu: koncert finałowy

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawskie studio eksperymentu - odsłona grudniowaFinałowy koncert I Warszawskiego Studia Eksperymentu z udziałem legendarnego tubisty Zdzisława Piernika oraz kontrabasisty Sławka Janickiego, pomysłodawcy projektu, będzie miał miejsce 13 grudnia 2023 roku o godz. 20:00 w Hashtag Labie. Artyści wykonają Projekt Bogusława Schaeffera. Odbędzie również premiera ostatniego w tym sezonie multidyscyplinarnego dzieła Sonokinetic Cosmodernism autorstwa Qby Janickiego i Rafała Ryterskiego.

Głównym zamysłem projektu Sonokinetic jest wykorzystanie ruchu źródła dźwięku w przestrzeni jako zabiegu wykonawczego i kompozytorskiego. Zamysł ten uzyskany jest poprzez wykorzystanie wielokanałowego, mobilnego systemu dźwiękowego: kilka głośników przenośnych znajdą się w dyspozycji publiczności i będą zmieniać swoje położenie w przestrzeni w trakcie trwania występu. Dystrybucja sygnału audio w ramach wspomnianego systemu odbywa się przy pomocy dedykowanego oprogramowania. Dzięki temu powstanie improwizowany utwór, tzw. rzeźba soniczna na perkusję amplifikowaną oraz elektronikę z czynnym udziałem publiczności, która otrzyma także pewne instrukcje wykonawcze.

Czytaj więcej: Warszawa | I Warszawskie Studio Eksperymentu: koncert finałowy

Katowice | Prawykonanie „Concerto per mezzo" Aleksandra Nowaka

FS 15 12 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

15 grudnia 2023 roku o godz. 19.00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta wykona związane z tradycyjnymi melodiami tanecznymi utwory Karola Szymanowskiego, Antonína Dvořáka oraz Johannesa Brahmsa. Co więcej, wraz ze znakomitym pianistą Piotrem Sałajczykiem, filharmonicy prawykonają tego wieczoru Koncert fortepianowy Aleksandra Nowaka.

Kompozytor najchętniej eksploruje w ostatnich latach teren opery i dramatu muzycznego, ale sięga też nierzadko po różnego rodzaju i rozmiaru formy koncertujące pisane dla wybitnych solistów. Tym razem usłyszymy Concerto per mezzo na fortepian i orkiestrę, zamówione przez Filharmonię Śląską.

Czytaj więcej: Katowice | Prawykonanie „Concerto per mezzo" Aleksandra Nowaka

Katowice | „Scena Młodych": Akademia NOSPR i RSPO Academy

NOSPR 11 12 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Owocną współpracę NOSPR, Konserthuset Stockholm i Instytutu Polskiego w Sztokholmie celebrować wypada tanecznie i z przytupem, zwłaszcza że wielki finał przypada na obchody 110. jubileuszu urodzin Witolda Lutosławskiego. 11 grudnia 2023 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR uczestnicy Akademii NOSPR i RSPO Academy, zjednoczeni w jednym zespole, zagrają m.in. opracowania 10 tańców polskich jubilata i Apollonian Dances Alberta Schnelzera.

W wykonaniu zespołu pod batutą Zofii kiniorskiej zabrzmią ponadto Kwintet dęty Grażyny Bacewicz i Children of the Fire Gabrielli Smith.

Jak wiadomo, w Szwecji rozpowszechniony jest tradycyjny taniec ludowy, który nazywa się „polska”, a więc podczas najbliższego koncertu czeka na publiczność również taneczna niespodzianka.

Czytaj więcej: Katowice | „Scena Młodych": Akademia NOSPR i RSPO Academy

„Warszawa kreatywna": „Dominobajki” na Gocławiu

Dominobajki 9 12 23Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

9 grudnia 2023 roku o godz. 11:00 w Terminalu Kultury Gocław (ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego 24) odbędzie się kolejny interaktywny koncert dla dzieci (6 – 12 lat) i rodziców „Dominobajki", organizowany przez Polskie Towarzystw Muzyki Współczesnej. Wstęp bezpłatny!

Zabrzmią „Dominobajki” Jarosława Siwińskiego na fortepian, perkusję, showmana i publiczność dziecięcą. Utwór składa się z 15 działających na dziecięcą wyobraźnię abstrakcyjnych, bajkowych elementów, jak Rycerz Atanazy, Srebrne Orzechy, Rakieta Kosmiczna, Drzwi, Gonitwa itd., z których uczestnicy koncertu komponują własne mikroopowieści. Następnie muzycy grają te opowieści, wykonując stosowne fragmenty w ustalonej przez dzieci kolejności.

Wykonawcy: Jarosław Siwiński (fortepian), Leszek Lorent (perkusja), Małgorzata Kołcz (przewodnik publiczności).

Czytaj więcej: „Warszawa kreatywna": „Dominobajki” na Gocławiu

Warszawa | Smyki i pierniki

HashtagLab 9 12 23Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

9 grudnia 2023 o godz. 10.00, 12.00 i 14.00 Hashtag Lab zaprasza w ramach cyklu "ĄsąBąble" na przedświąteczny, międzypokoleniowy koncert dla całej rodziny. W wykonaniu Hashtag Ensemble usłyszymy improwizacje na tematy piosenek o zimie oraz utwory, poświęcone temu świątecznemu okresowi.

Muzycy z Hashtag Ensemble "zapakują prezenty w dźwięki", aby dać nam więcej frajdy z odkrywania. W dźwiękach ukryte będą melodie, które niosą nam dobro i pokój na ten grudniowy czas – tak jak np. kolęda z III kwartetu smyczkowego Pēterisa Vasksa.

Czytaj więcej: Warszawa | Smyki i pierniki

Wrocław | Prawykonania dzieł Hanny Kulenty, Dona Davisa i Marcina Markowicza w NFM

NFM 7 12 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023/2024 NFM objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lutosławski Quartet 7 grudnia 2023 o godz. 19.00 w NFM prawykona trzy kwartety! Pierwszym z nich będzie prezentacja młodzieńczego I Kwartetu smyczkowego „A song for string quartet” Hanny Kulenty, który ta światowej sławy kompozytorka zdecydowała się udostępnić wykonawcom po czterdziestu latach od jego napisania. Drugi to skomponowany przez Dona Davisa specjalnie dla wrocławskiej grupy III Kwartet smyczkowy „Screaming Into The Void”, a w finale zaś będziemy świadkami prawykonania VI Kwartetu smyczkowego Marcina Markowicza, drugiego skrzypka Lutosławski Quartet.

Kwartet Davisa, twórcy muzyki do oryginalnej filmowej trylogii The Matrix, po zaprezentowaniu go przez zespół w Nowym Jorku podczas Jazztopadu, będzie miał w Narodowym Forum Muzyki swoją polską premierę. Utwór napisany dla Lutosławski Quartet na zamówienie Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku, dedykowany został pamięci Krzysztofa Pendereckiego oraz pamięci ofiar wojny w Ukrainie.

Czytaj więcej: Wrocław | Prawykonania dzieł Hanny Kulenty, Dona Davisa i Marcina Markowicza w NFM

Warszawa | Genre Roulette: finałowy koncert pierwszego sezonu Hashtag Labu

HashtagLab 7 12 23Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pierwszy rok działalności repertuarowej Hashtag Ensemble na własnej scenie w Społecznej Instytucji Kultury Hashtag Lab zwieńczy koncert “Genre Roulette” 7 grudnia 2023 roku o godz. 19:00. Jest jednocześnie podsumowaniem rezydencji kompozytorskiej Matthew Shlomowitza przy Hashtag Ensemble, w związku z czym zespół prawykona tego wieczoru nowe opracowanie jego kompozycji Glücklich, Glücklich, Freude, Freude wraz z solistą – znakomitym brytyjskim pianistą Markiem Knoopem. Koncert realizowany jest we współpracy z Orkiestrą Sinfonia Varsovia i Instytutem Adama Mickiewicza.

Od początku swojego istnienia Hashtag Lab jest sceną otwarta, oferującą artystyczne interpretacje rozmaitych gatunków na najwyższym poziomie, prezentującą programy bez repertuarowych kompromisów - "Genre Roulette".

Czytaj więcej: Warszawa | Genre Roulette: finałowy koncert pierwszego sezonu Hashtag Labu