Polmic - FB


nasze patronaty

II Cykl koncertów „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”

Mazowieckie muzyczne spotkania5 września 2019 roku o godz. 18.00 w zabytkowym Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach i 8 września o godz. 12.00 w Kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Seroczynie odbędą się finałowe wydarzenia w ramach II cyklu koncertów „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”.

Fundacja „Czas Sztuki” realizuje cykl koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbywa się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, szydłowieckim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury.

Podczas koncertu w Chlewiskach wystąpi znakomita mezzosopranistka Magdalena Cornelius w towarzystwie akordeonisty Macieja Zimki. W repertuarze znajdą się najpiękniejsze pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, a także Piotra Czajkowskiego.

W Seroczynie organiści Zuzanna i Maciej Bator wykonają utwory na cztery ręce i cztery nogi takich kompozytorów, jak Johann Sebastian Bach, Correa de Arrauxo, Bert Matter, Hieronymus Praetorius i Franz Tunder.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp bezpłatny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Mazowieckie-Muzyczne-Spotkania-bez-Barier-2242077129152441/ 

Warszawa | Inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI14 września 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się inauguracja sezonu artystycznego 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Ambasada Szwajcarii oraz Polski Komitet ds. UNESCO.

Inauguracyjny koncert rozpocznie żywa i błyskotliwa, ciekawie instrumentowana Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger, hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym utworze.

Aż półgodzinną owacją nagrodziła leningradzka publiczność premierę V Symfonii Dymitra Szostakowicza pod batutą Eugeniusza Mrawińskiego w 1937 r. Mimo zarzutów pewnego eklektyzmu skala talentu Szostakowicza przesądziła o trwałym powodzeniu tej symfonii, a jej neo-mahlerowska potęga i ekspresja porusza do dziś.

O pokolenie młodszy od Szostakowicza Alfred Schnittke uznawany dziś jest za ważnego prekursora i przedstawiciela muzycznego postmodernizmu, a jego I Concerto grosso z 1977 należy do sztandarowych dzieł tego nurtu, łącząc w sposób bardzo dowcipny (ale nie prześmiewczy) elementy neo- czy postbarokowe ze współczesnymi.

Wieczór inaugurujący nowy sezon Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem Marcina Markowicza i Jakuba Jakowicza jako solistów, zostanie poprowadzony przez Nicolae Moldoveanu, cenionego rumuńskiego dyrygenta mieszkającego obecnie w Szwajcarii i czynnego na wielu filharmonicznych estradach i operowych scenach świata.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Częstochowa | Muzyka w Świątyniach 2019

Muzyka w ŚwiątyniachKolejna edycja multimedialnych koncertów historycznych „Muzyka w Świątyniach” odbędzie się w dniach 23–25 września 2019 roku w Częstochowie. To wyjątkowa, mistyczna podróż w czasie, odbywająca się przy kojących dźwiękach sakralnej muzyki chóralnej.

Każdy z koncertów – unikatowy i niepowtarzalny, przenosić będzie publiczność w świat historii, która namacalna jest we wnętrzach niezwykłych częstochowskich Świątyń. Ta niecodzienna wędrówka przybliży mieszkańcom Częstochowy i gościom miasta wydarzenia z przeszłości, które kształtowały nasze dzieje, zwróci uwagę na skarby architektury, obok których na co dzień przechodzimy obojętnie. Specjalnie zaprojektowane oświetlenie wydobędzie warte uwagi detale i stworzy dla publiczności wyjątkowe otoczenie, które pozwoli na nowo spojrzeć na wiekowe zabytki Częstochowy.

Koncerty odbędą się trzech częstochowskich Kościołach: Kościół p.w. św. Józefa, Kościół p.w. św. Barbary i Andrzeja Apostoła oraz Kościół p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego. W programie znajdą się perły polskiej i europejskiej muzyki a cappella – utwory Juliusza Łuciuka, Pawła Łukaszewskiego czy Romualda Twardowskiego. Wykonawcami koncertu będzie Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka, a historyczne prowadzenie zapewni dyrektor Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy dr Juliusz Sętowski.

Projekt organizowany przez Instytut Rozwoju Sztuki we współpracy z Filharmonią Częstochowską dofinansowany został przez Urząd Miasta Częstochowy oraz Muzeum Historii Polski w Warszawie.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/ 

Zakopane | Premiera płyty „Pejzaż polski”

Pejzaż polski8 września 2019 roku w ramach Festiwalu „Muzyka na szczytach” w Teatrze im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem o godz. 19.00 odbędzie się premiera nowej płyty zespołu Les Femmes Pejzaż polski.

Płyta jest antologią polskiej liryki wokalnej ostatnich 150 lat. Bogaty wybór pieśni polskich kompozytorów od epoki romantyzmu po współczesność stanowi muzykę do autorskiego spektaklu zespołu, wystawianego pod tym samym tytułem. Poszczególne pieśni tworzą tu scenariusz widowiska artystycznego, opowiadającego o przeżyciach i emocjach towarzyszących kobietom na przestrzeni ostatnich dwóch wieków. Część pieśni została nagrana pierwszy raz (Stanisław Niewiadomski Amor i serce, Bohdan Riemer Zachód słońca, Stefan Kisielewski Prośba o wyspy szczęśliwe, Romuald Twardowski Wokaliza).

Pochodzący z Trójmiasta zespół Les Femmes znany jest z nowatorskiego podejścia do muzyki klasycznej. Artystki stworzyły, realizując własne potrzeby artystyczne, nową formę sceniczną – kolaż operowy. W kameralnym składzie z powodzeniem odtwarzają ambitny repertuar wielkich scen, wzmacniając efekt muzyczny grą aktorską, scenografią, pięknymi kostiumami. Utwory, które łączy spójna fabuła, pokazywane są w nowym kontekście i tworzą urzekający muzyczny kolaż, a zarazem spójną akcję sceniczną. Oprócz tego zespół wykorzystuje najnowsze możliwości techniczne: efekty wizualne i dźwiękowe oraz grafikę multimedialną.

Patronat medialny nad premierą płyty objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o festiwalu – na stronie http://www.muzykanaszczytach.com/pl/ 

Festiwal „Chopin bez granic”

Chopin bez granicDolnośląskie Towarzystwo im. F. Chopina we Wrocławiu zaprasza w dniach 22 września – 6 października 2019 roku na nowy projekt muzyczny – Festiwal „Chopin bez granic”.

Impreza kierowana jest do szerokiego grona odbiorców, melomanów oraz pasjonatów muzyki poważnej. Koncerty będą miały miejsce w kościele Rzymskokatolickim pw. św. Wojciecha we Wrocławiu, w sali Starostwa Powiatowego w Trzebnicy, w kościele Pokoju pw. Św. Trójcy w Świdnicy oraz na Zamku Topacz w Ślęzie. Usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina w różnych opracowaniach oraz utwory innych geniuszy muzycznych, w tym Stanisława Moniuszki i Ignacego Jana Paderewskiego.

Wykonawcami będą muzycy Dolnego Śląska: mezzosopranistka Magdalena Wachowska, organiści Zuzanna i Maciej Batorowie, trębacz Marcin Król, skrzypkowie Karol Lipiński-Brańka i Mateusz Marut, pianiści Tomasz Marut, Michał Michalski i Iwona Sukienik, gitarzysta Michał Daniel Bąk, kwartet L'Opera oraz gość specjalny finałowego koncertu – światowej sławy pianista Karol Radziwonowicz.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Projekt dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz Fundacji PZU.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o festiwalu – na stronie www.chopinwroclaw.eu 

Chlewiska | Wirtuozeria muzyki skrzypcowo-fortepianowej

Mazowieckie Muzyczne spotkania bez barier1 września 2019 roku w Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach o godz. 14.00 odbędzie się trzeci koncert w ramach II cyklu koncertowego „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”.

Fundacja „Czas Sztuki” realizuje cykl koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbywa się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, szydłowieckim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury. Koncerty odbywają się w kościołach oraz domach kultury, które są jedynymi miejscami na tym terenie, gromadzącymi większość tamtejszej społeczności. Oferowany różnorodny program muzyczny (każdy koncert ma odmienny repertuar) jest dostosowany do mentalności i potrzeb grupy docelowej. W programie znajdą się dzieła kompozytorów z różnych epok, a także utwory polskich kompozytorów.

Udział w koncercie wrześniowym weźmie skrzypek Maksymilian Grzesiak – absolwent UMFC w Warszawie, laureat wielu krajowych oraz międzynarodowych konkursów, założyciel i koncertmistrz kameralnej orkiestry Melanidis – w towarzystwie nietuzinkowej pianistki Aleksandry Dallali. W repertuarze znajdą się najpiękniejsze wirtuozowskie kompozycje na skrzypce i fortepian geniuszy sztuki kompozytorskiej: Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Pabla Sarasatego i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Warszawa | Sinfonia Varsovia na Grochowskiej – Szkice miejskie

SVNa zakończenie wakacji Orkiestra Sinfonia Varsovia przygotowała koncert inspirowany amerykańskimi miastami. Podczas „Szkiców miejskich” 6 września 2019 roku o godz. 19:30 w pawilonie koncertowym Orkiestry Sinfonia Varsovia (ul. Grochowska 272) zabrzmi muzyka autorstwa Leonarda Bernsteina i Aarona Coplanda oraz polskich twórców – Henryka Mikołaja Góreckiego i Henryka Warsa. Solistą koncertu będzie utalentowany i charyzmatyczny pianista Piotr Orzechowski „Pianohooligan”. Całość poprowadzi maestro Mariusz Smolij.

Sinfonia Varsovia rozpocznie koncert wykonując  Three dances episodes Leonarda Bernsteina z musicalu On The Town i Quiet City Aarona Coplanda. Po utworach o amerykańskich miastach publiczność wysłucha Koncertu na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego. Nieustannie powtarzana struktura melodyczno-rytmiczna nie nudzi, wręcz przeciwnie – trzyma słuchaczy i muzyków w napięciu, pozwalając harmonii wpływać na charakter utworu. Wirtuozerię przedstawi solista – Piotr Orzechowski „Pianohooligan”, który wykona koncert na pianinie Rhodesa – instrumencie elektrycznym o charakterystycznej barwie.

Następnie na scenie Pawilonu zabrzmią tytułowe Szkice miejskie Henryka Warsa. Cykl składa się z trzech części: Wieżowce, Blues Śródmiejski i Autostradowe Scherzo. Kompozytor napisał je podczas pobytu w Ameryce, stąd nawiązania do gatunku bluesa wywodzącego się ze Stanów Zjednoczonych. Jak brzmi Ameryka dla polskiego kompozytora? Odpowiedź przyjdzie właśnie z tym dziełem. Na zakończenie zostanie wykonany Koncert fortepianowy także Henryka Warsa. Nietypowy, bo jednoczęściowy utwór, lirycznymi tematami i orkiestracją przywołuje skojarzenia z muzyką filmową. Nic dziwnego, w końcu twórczość Henryka Warsa łączy się ze światem kina. Magiczne miasto Hollywood kompozytor podbił swoją muzyką, a jego piosenki śpiewały największe gwiazdy: Bing Crosby, Brenda Lee czy Doris Day.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej www.sinfoniavarsovia.org 

Gdańsk | Młodzi wirtuozi muzyki kameralnej

Mlodzi wirtuozi6 września 2019 roku w murach Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zawita młodość. Utalentowani studenci oraz absolwenci gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki wchodzący w skład prężnie rozwijającej się Orkiestry Kameralnej BalticAlians wystąpią o godz. 19:00 wraz z członkami kwartetu smyczkowego Zehetmair Quartet.

BalticAlians to orkiestra kameralna, założona w listopadzie ubiegłego roku. Pomimo krótkiego okresu działalności orkiestra złożona ze studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku ma na koncie wiele zrealizowanych projektów, w tym koncert pod batutą dyrektora artystycznego PFB – Maestro George'm Tchitchinadze.

We wrześniu odbędzie się koncert BalticAlians we współpracy z członkami zespołu Zehetmair Quartet: wirtuozem skrzypiec, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Jakubem Jakowiczem oraz Christianem Elliottem – solistą, pełniącym funkcję koncertmistrza grupy wiolonczel w Irish Chamber Orchestra w Szkocji i członka Phoenix Piano Trio. W wielobarwnym programie koncertu połączą się malownicze tematy Serenady op. 22 Antonína Dvořáka z gęstą i mroczną atmosferą twórczości Dymitra Szostakowicza, a także z muzyką Koncertu na skrzypce i wiolonczelę RV 547 Antonia Vivaldiego i utworem Marka Czerniewicza Wtulonemu w skrzypce. Utwór tego cenionego gdańskiego kompozytora, wykładowcy Akademii Muzycznej w Gdańsku, powstał z okazji jubileuszu 60-lecia pracy dydaktycznej prof. Jerzego Hazuki. Kompozycja zostanie wykonana przez Jakuba Jakowicza wraz z trojgiem założycieli BalticAlians: Rafałem Markiem Wiśniewskim, Janem Staruchem oraz Janiną Olszewską.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 

Elbląg | Wrzesień u boku Beethovena – Elbląska Orkiestra Kameralna inauguruje sezon

EOKCo niesie ze sobą liczba trzynaście? Wbrew pozorom nie pecha, a kolejny, pełen smyczkowych emocji i muzycznych zwrotów akcji, sezon artystyczny Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. 22 września 2019 roku o godz. 18:00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu kameraliści zainaugurują XIII sezon swojej działalności i jak na pierwsze skrzypce elbląskiej kultury przystało, uczynią to w wyśmienitym towarzystwie i ze znakomitym repertuarem, łączącym to co najlepsze w polskiej i europejskiej sztuce kompozytorskiej.

Orkiestrę w rejs po czasem leniwych, czasem burzliwych, partyturowych wodach poprowadzi duet dyrygentów: Sabrina Stachel i Piotr Jędrzejczyk. Ten duet energią, finezją i kreatywnością mógłby obdzielić niejeden kwartet, kwintet, a nawet orkiestrę symfoniczną. Nie tylko przy pomocy batuty – partytura w dłoniach Piotra Jędrzejczyka to muzyka najwyższych lotów, zarówno w przenośni, jak i sensie dosłownym: jedna z jego kompozycji zagościła na pokładzie samolotów linii Eurolot.

Artyści zaprezentują w Sali Koncertowej ZPSM dzieła Mieczysława Karłowicza, Andrzeja Panufnika i Ludwiga van Beethovena. A skoro smyczki najlepiej czują się w dialogu, dołączy do nich wiolonczela, dzierżona w wirtuozerskim ręku Macieja Kułakowskiego, solisty i kameralisty, który zdominował X Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego, zdobywając I nagrodę i nagrodę specjalną. Jak napisał jeden z krytyków, to „pochodzeniem Polak, zaś artyzmem – świata obywatel”.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.eok.elblag.eu 

Warszawa | Premiera spektaklu „Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła”

Moniuszko7 września 2019 roku o godz. 19.00 w Wawerskim Centrum Kultury przy ul. Żegańskiej 1A w Warszawie premierowo zobaczymy spektakl Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła, który jest połączeniem sztuki Aleksandra Fredy i muzyki Stanisława Moniuszki.

Spektakl w reżyserii Szczepana Szczykno powstał z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Na przedstawienie składa się jednoaktówka Fredry Świeczka zgasła i pieśni z Nowego Don Kiszota czyli Stu szaleństw, do której to krotochwili Fredry młody Moniuszko skomponował muzykę. Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła to przezabawna i inteligentna komedia muzyczna. Pieśni wykonywane przez sopranistkę Annę Marię Adamiak i pianistę Jerzego Ostrowskiego, wyśmienita gra aktorska i mnóstwo prześmiesznych pomyłek gwarantują, że widzowie nie będą mogli powstrzymać się od śmiechu.

Kraksa pocztowego dyliżansu zmusza dwoje podróżnych do spędzenia nocy w leśnej chatce na odludziu. Z początku nie są sobą zainteresowani. Humor sztuki polega na skontrastowaniu dwóch zupełnie odmiennych etapów ich relacji. Początkowo, gdy nie widzą swoich twarzy, mają o sobie zdecydowanie niekorzystne wyobrażenia i traktują się bardzo obcesowo. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy zauważają, że są dla siebie nawzajem bardzo atrakcyjni. Co wydarzy się między Jadwigą i Władysławem, skoro jak sam autor twierdzi, świeczka zgasła? Opowieść pełna optymizmu oraz dająca wiarę w to, że w ciemności zawsze można odnaleźć drogę. Tę historię o miłości odzwierciedla piękna i mało znana muzyka Stanisława Moniuszki.

Przed pokazem premierowym o godz. 18.00 odbędzie się spotkanie z potomkami Stanisława Moniuszki.

Wstęp bezpłatny możliwy po dokonaniu wcześniejszej rezerwacji: http://www.wck-wawer.pl/kasa-biletowa. Liczba miejsc ograniczona.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.stanislawmoniuszko.com 

Kraków | Premiera „Vie et Passion du Christ” Piotra Peszata

Piotr Peszat31 sierpnia 2019 roku o godz. 20:00 w krakowskiej Cricotece – Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora – odbędzie się prawykonanie para-oratoryjnego utworu na zespół kameralny, live-electronics i wideo Vie et Passion du Christ autorstwa Piotra Peszata.

Główną inspiracją do powstania utworu, jak również punktem wyjścia dla działań kompozytorskich, jest film niemy Żywot i męka Jezusa Chrystusa (fr. Vie et Passion du Christ) z 1903 roku w reżyserii Lucien Nongueta i Ferdinanda Zecca. Stanowi jeden z pierwszych obrazów filmowych kolorowanych wykorzystujących technikę ręcznego barwienia pathéchrome. W 1995 roku Żywot i męka Jezusa Chrystusa znalazł się na watykańskiej liście 45 znaczących filmów w kategorii filmów o szczególnych walorach religijnych, opracowanej z okazji 100-lecia kina.

Oratorium Piotra Peszata jest niezwykle nowatorskie pod względem gatunkowym, ponieważ połączy muzykę, teatralizację działań instrumentalistów oraz wizualność w nietradycyjny sposób. Warstwa muzyczna stanowi wiodący element dzieła, niemniej – w kontekście wykorzystania fragmentów filmu niemego jako warstwy wideo – ma nie tyle prowadzić, co sugerować, antycypować lub nawiązywać do obrazu. Tradycyjne brzmienie instrumentarium zespołu kameralnego zostanie poszerzone o nietradycyjne sposoby wydobywania dźwięku, brzmienia elektroniczne, partie mówione i śpiewane, realizowane przez instrumentalistów. Wybór tematu dzieła podkreśla aktualność tematyki religijnej w XXI w. oraz wskazuje istotne miejsce estetyki chrześcijańskiej jako ważnego i inspirującego dziedzictwa kultury.

Wykonawcą koncertu będzie zespół Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble. Projekt jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie 2019”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o kompozytorze – na stronie www.peszat.com 

Katowice | Jubileuszowy sezon Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego

FSFilharmonia Śląska w sezonie 2019 / 2020 świętować będzie swoje 75-lecie. Na najbliższy sezon przygotowała więc bogaty program artystyczny, na który składają się koncerty z udziałem światowej klasy solistów. Co więcej, filharmonicy przybliżą Melomanom, jak bogaty jest dorobek artystyczny Śląska i jak wielcy twórcy są z nim związani.

Przez wszystkie lata swojej działalności Filharmonia Śląska nieustannie dowodziła, że Śląsk jest przestrzenią nie tyle industrialną, co muzyczną. Adam Wesołowski, dyrektor Filharmonii Śląskiej, postanowił więc wykorzystać bogactwo kulturowe województwa: „Chcę powrócić do korzeni Filharmonii Śląskiej. Do samych początków, do celów powołania niniejszej instytucji do życia, której jednym z głównych zadań było inspirowanie życia muzycznego regionu. Postanowiłem zatem w repertuarze zarysować śląski wizerunek instytucji oraz podkreślić jej kulturotwórczy charakter poprzez umieszczenie w każdym programie koncertowym dzieł kompozytorów z naszego regionu. Z kolei podkreśleniem kulturotwórczego charakteru Filharmonii Śląskiej będzie mnogość nowo powstałych utworów, które prawykonywać będziemy w sezonie jubileuszowym”.

Sezon zainaugurują dwa koncerty – 20 i 27 września. Na pierwszym z nich wystąpi Śląska Orkiestra Kameralna wraz z najmłodszą skrzypaczką na świecie grającą na Stradivariusie, Sarą Domjanić. Tydzień później, podczas inauguracji Chóru i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej, usłyszymy m.in. laureata I nagrody w konkursie skrzypcowym im. Tibora Vargi oraz najwyższego odznaczenia Guildhall School of Music and Drama, Borisa Brovtsyna.

Zwieńczeniem sezonu będzie Wielka Gala Jubileuszowa 26 maja 2020 roku w Hali Widowiskowo-Sportowej Spodek. Na tym wyjątkowym koncercie wystąpią wszystkie zespoły Filharmonii Śląskiej, a także wybitni soliści: Leszek Możdżer, Katarzyna Hołysz, Małgorzata Walewska, Andrzej Lampert oraz Aleksander Teliga. Tego wieczoru usłyszymy muzykę Henryka Mikołaja Góreckiego, Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Ludwiga van Beethovena oraz Leszka Możdżera, a za pulpitem dyrygenckim stanie Mirosław Jacek Błaszczyk.

Bilety będą dostępne w kasie i online od 26 sierpnia.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Z pełnym programem 75. Jubileuszowego sezonu artystycznego można zapoznać się na stronie internetowej https://filharmonia-slaska.eu/ 

Lublin | Stanisław Moniuszko i Fryderyk Chopin

Fonie LublinaMimo wakacji cykl koncertów „Fonie Lublina” trwa nieprzerwanie. 24 sierpnia 2019 roku o godz. 18:00 w lubelskim Trybunale Koronnym będzie miał miejsce koncert „Stanisław Moniuszko i Fryderyk Chopin”.

W sierpniu przyszła pora na skonfrontowanie muzyki Moniuszki z najbardziej eminentną dla polskiego romantyzmu twórczością Chopina. Co łączyło a co dzieliło tych dwóch najbardziej znanych przedstawicieli polskiej muzyki XIX wieku – o tym można będzie dowiedzieć się podczas najbliższego wydarzenia.

O Fryderyku Chopinie mówi się jako o romantyku; Moniuszkę zaś często przedstawia się jako pozytywistę. Na gruncie historycznym i estetycznym teza ta broni się jako prawdziwa, jednak gdy z bliska przyjrzy się muzyce obu artystów okaże się, że nie dzieli ich aż tak dużo, jak powszechnie się uważa. W programie znajdą się pieśni obu kompozytorów – zarówno te znane i te zdecydowanie rzadziej wykonywane. Ten trzon uzupełniony zostanie przykładami twórczości kontynuatorów ich tradycji – wybitnych pianistów-kompozytorów oraz twórców oper i pieśni. Utwory wykonają sopranistka Ewa Biegas oraz pianiści Agnieszka Schulz-Brzyska i Grzegorz Biegas.

Karol Furtak

Projekt realizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Warszawa | SUPERSAM + 1: Marc Ducret i Tomasz Dąbrowski

SuperSamW IV edycji projektu „SUPERSAM +1” wezmą udział Marc Ducret oraz Tomasz Dąbrowski, którzy wystąpią 12 września 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim DZiKu (ul. Belwederska 44A).

„SUPERSAM +1” to cykl wystąpień mistrzowskich realizowanych przez warszawski klub MÓZG we współpracy z Domem Zabawy i Kultury DZiK. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 12 września spotkają się na jednej scenie gitarzysta Marc Ducret oraz polski trębacz Tomasz Dąbrowski.

Marc Ducret – kompozytor-samouk, interesujący się różnorodnymi technikami wydobywania dźwięku – gra na gitarach elektrycznych i akustycznych, 6-cio i 12-sto strunowych, bezprogowych, barytonowych, sopranowych i preparowanych. Tworzył z takimi artystami jak: Daniel Humair, Michel Portal, Joachim Kühn, Henri Texier, David Friedman, Larry Schneider, Andy Emler, Adam Nussbaum, Didier Lockwood. François Jeanneau.

Tomasz Dąbrowski to trębacz, kompozytor, improwizator, wielokrotnie nagradzany zarówno w Polsce, jak i za granicą. Znany z nagrań grupy TOM TRIO, serii koncertów S-O-L-O, projektów z Tomaszem Stańko, Grażyną Auguścik, Michiyo Yagi, Richardem Boną, Tyshawnem Sorey'em, Krisem Davisem. Dąbrowski jest członkiem duńskiego kolektywu muzycznego i wydawnictwa Barefoot Records.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 

Katowice | Filharmonia Śląska od najmłodszych lat

FSFilharmonia Śląska im. H. M. Góreckiego w jubileuszowym, 75 sezonie 2019 / 2020 zaprasza do siebie Melomanów w każdym wieku na koncerty edukacyjne.

Dla tych najmłodszych została przygotowana szeroka oferta koncertów i audycji edukacyjnych, które nie tylko wprowadzą ich w magiczny świat muzyki, ale i sprawią, że pokochają ten świat całym sercem.

Drzwi sal koncertowych otwierają się szeroko przed dziećmi – nawet, jeśli nie zdążyły jeszcze przyjść na świat! „Filharmonia Malucha”, „Akademia muzycznego smaku”, „Muzyczne przedszkole”, „Kameralne spotkania z muzyką” i „Młoda Filharmonia” to koncerty i audycje, które dostosowanym do wieku słuchacza słowem przybliżą muzykę, instrumenty i dźwięki każdemu słuchaczowi. „Dźwiękowy Domek Emocji” z kolei to zajęcia z elementami arteterapii, które cieszą się dużym zainteresowaniem już od kilku lat.

Filharmonia Śląska, jako pierwsza w Polsce instytucja, która dotarła z koncertami do szkół, kontynuuje tę tradycję, oferując koncerty i audycje wyjazdowe. Przedszkola, szkoły i instytucje kultury mogą zatem gościć filharmoników w swoich progach, przez co muzyka stanie się jeszcze bliższa. „Pani Gama zaprasza”, „Spotkania z muzyką” i „Audycje szkolne” to właśnie te cykle, które łączą dźwięki, komentarz i edukację muzyczną w ciekawą całość, rozwijając wrażliwość najmłodszych słuchaczy i ucząc ich, jak czytać i odbierać muzykę.

Patronat medialny nad jubileuszowym sezonem Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/