Polmic - FB


nasze patronaty

Tykocin | II Ogólnopolski Konkurs Muzyki Sakralnej „Nadzieja w Chórze”

Radio NadziejaDruga edycja Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Sakralnej „Nadzieja w Chórze” odbędzie się 18 maja 2019 roku w kościele pw. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie, popularnie zwanym perłą w Koronie Podlasia.

Podczas chóralnych zmagań wystąpi 26 chórów z całej Polski, reprezentujących między innymi Białystok, Kielce, Warszawę, Bielsko Białą i Kalisz. Konkurs podzielony będzie na 7 kategorii, w tym chóry jednorodne, mieszane i parafialne. Jury złożone z doświadczonych chórmistrzów oceniać będzie kulturę brzmienia, interpretację, dobór repertuaru, agogikę, dykcję i ogólny wyraz artystyczny. Dla najlepszych przygotowano szereg nagród. Wystarczy tylko wspomnieć, że na zwycięzcę czeka Grand Prix i nagroda pieniężna wysokości 5 000 zł. Przewidziana jest również nagroda specjalna Burmistrza Miasta Tykocin za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego. Dyrektor Radia Nadzieja wręczy również wyróżnienie najlepszemu dyrygentowi.

W ramach Konkursu odbędą się też warsztaty dla dyrygentów i chórzystów, które poprowadzi prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska. Ceremonia wręczenia nagród i koncert laureatów rozpoczną się o godz. 19.00. II Ogólnopolski Konkurs Muzyki Sakralnej jest świetną propozycją nie tylko dla wielbicieli sakralnych brzmień. Wydarzenie odbędzie się w Noc Muzeów. Będzie zatem doskonałą okazją, aby wspólnie z przyjaciółmi i rodziną zwiedzić Tykocin, wsłuchując się w najwspanialsze chóralne kompozycje świata.

Wstęp ma wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.konkurschoralny.radionadzieja.pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus i sensacyjna dyrygentka

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza do Zamku Królewskiego! 24 maja 2019 roku o godz. 19.00 wystąpi pod batutą Anny Duczmal-Mróz, która została okrzyknięta przez niemiecką prasę „sensacyjną dyrygentką”.

W interpretacji artystów usłyszymy muzykę polską XX wieku, a także utwory Gustava Holsta i Dmitrija Szostakowicza.

W roku 1897 swą premierę miała znakomita, czteroczęściowa Serenada op. 2 – pierwsze dzieło Mieczysława Karłowicza na orkiestrę (w tym przypadku smyczkową). Podczas koncertu majowego usłyszymy to dzieło, do dziś cieszące się wielką i zasłużoną popularnością, urzekające swym liryzmem i pięknem muzycznych tematów.

Złożona z czterech zwięzłych, żartobliwych części St Paul’s Suite brytyjskiego kompozytora Gustava Holsta zyskała sporą popularność jako wdzięczny utwór koncertowy. Dedykował ją londyńskiej szkole dla dziewcząt, w której przez wiele lat pracował – St Paul’s Girls’ School, od której wzięła swój tytuł. W zupełnie inne ekspresyjne rejony przeniesie nas Symfonia kameralna Dmitrija Szostakowicza – aranżacja (Rudolf Barszaj) jego VIII Kwartetu smyczkowego. Należy ona do najtragiczniejszych w wyrazie i najbardziej osobistych dzieł kompozytora, który z ironiczną goryczą pisał o nim, iż jest poświęcone „pamięci autora”.

Dobry nastrój powróci wraz z Orawą Wojciecha Kilara. Jest dziełem pogodnym, eufonicznym, kolejnym kompozytorskim hołdem dla ukochanych gór i muzycznego folkloru Podhala.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Laureaci X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

TW-ONJury X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki przyznało 9 nagród regulaminowych i 28 nagród specjalnych!

I nagrodę jubileuszowej edycji zdobyła Rosjanka Maria Motolygina. Zwycięzcami konkursu zostali także: Slávká Zamečníková, Long Long, Ruslana Koval, Gihoon Kim i Piotr Buszewski. Slávká Zamečníková została zaproszona do udziału w najbliższym Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, w ramach którego odbędzie się jej recital. Tenor z Chin Long Long uhonorowany został też Nagrodą Polskiego Radia (zaproszenie do dokonania nagrania z Polską Orkiestrą Radiową) i Nagrodą im. Marii Fołtyn za najlepsze wykonanie utworu Moniuszki. Najwięcej nagród zdobył polski śpiewak Piotr Buszewski: Nagrodę Telewizji Polskiej, zaproszenie do udziału w 24. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Nagrodę Publiczności, Nagrodę im. Bogusława Kaczyńskiego dla najlepszego polskiego głosu, Nagrodę Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Wraz z Moniką Buczkowską otrzymał nagrody Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu i Filharmonii Koszalińskiej im. S. Moniuszki. Polską śpiewaczkę uhonorowano również Nagrodą im. Marty Eggerth i Jana Kiepury dla najbardziej obiecującego polskiego głosu; została też zaproszona do udziału w spektaklu Krakowskiej Opery Kameralnej.

Innym polskim finalistom również przyznano specjalne nagrody. Hubert Zapiór otrzymał nagrodę magazynu „Presto” (roczna opieka medialna) i Nagrodę Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie; Jan Żądło – Nagrodę za najlepsze wykonanie pieśni Mieczysława Wajnberga, Alina Adamski – Nagrodę PWM za najpiękniejsze wykonanie pieśni polskiej XX/XXI wieku; Aleksandra Nowakowski – zaproszenie do udziału w Międzynarodowej Gali Operowej na zakończenie Festiwalu „Moniuszko Inspiration!”; Paweł Trojak – zaproszenie do udziału w moskiewskim Festiwalu „New Opera World 2019”.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/konkurs-moniuszkowski/laureaci-x-konkursu/ 

Warszawa | Sinfonia Varsovia na Grochowskiej – Arie o zmierzchu

SVW połowie maja Orkiestra Sinfonia Varsovia zainauguruje lato na muzycznej mapie Warszawy. To już drugi rok, kiedy słuchacze będą mogli spędzić wiosenno-letnie weekendy (17 maja – 22 września 2019) w siedzibie Sinfonii Varsovii.

Od maja do września przy ulicy Grochowskiej 272 odbędzie się ponad siedemdziesiąt wydarzeń składających się na sezon „Lato w Sinfonii Varsovii”. Większość wydarzeń odbędzie się, podobnie jak w zeszłym roku, w Pawilonie Koncertowym mieszczącym ponad 400-osobową publiczność. Podczas Lata powrócą weekendowe, popołudniowe koncerty, a także: XIX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu", Sinfonia Varsovia na Grochowskiej, Noc Muzeów, Potańcówki. Specjalne wydarzenia będą dedykowane dzieciom: Dzień Dziecka z wieloma, nie tylko muzycznymi atrakcjami, „Smykofonie na Grochowskiej” adresowane dla najmłodszych, a także debiutujące w programie muzyczne „Poranki dla całych rodzin".

Podczas czterech koncertów symfonicznych z cyklu „Sinfonia Varsovia na Grochowskiej”, który potrwa od 17 maja do 6 września (godz. 19:30), muzycy orkiestry wraz z uznanymi solistami zaprezentują rozległy repertuar – od arii operowych, przez twórczość kompozytorów polskich, po muzykę rosyjską czy amerykańską. Pierwszy koncert z cyklu będzie okazją do wysłuchania najpiękniejszych arii z oper Stanisława Moniuszki, Piotra Czajkowskiego i Giacomo Pucciniego. Oprócz dzieł wokalnych w Pawilonie Koncertowym zabrzmią także utwory instrumentalne, w których orkiestra pod batutą Gaetano d’Espinosy będzie mogła zaprezentować szerokie spektrum swoich walorów brzmieniowych.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne są na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

Wrocław | IX Międzynarodowy Festiwal Musica Electronica Nova

MENNadchodząca edycja festiwalu Musica Electronica Nova, która odbędzie się w dniach 17–25 maja 2019 roku, jest zatytułowana „Znaki”.

Jak pisze dyrektor artystyczny Festiwalu Pierre Jodlowski, „znaki zajmują bardzo ważne miejsce w naszym życiu: od prehistorycznych obrazów po sztandary średniowiecza, od znaków rozprzestrzeniających się na ulicach po obfitość cyfrowych sygnałów”. Artyści biorący udział w festiwalu podejmą próbę odpowiedzi na pytania: czym są znaki w przestrzeni muzyki i jakie są trajektorie, które wskazują nam współcześni kompozytorzy?

Festiwal Musica Electronica Nova jest wydarzeniem interdyscyplinarnym, w ramach którego krzyżują się gatunki i estetyki, spotykają się artyści z całego świata. Nie zabraknie również premier. Zabrzmią m. in. nowe utwory, zamówione u polskich kompozytorów, w tym are there hidden figures? na kwartet smyczkowy, elektronikę i wideo Moniki Szpyrki. Podczas koncertu „Reverse Simultaneous” zostaną prawykonane utwory kompozytorów Oddziału Wrocławskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz kompozycje kolektywne, w których partia skrzypiec została stworzona przez Annę Zielińską. W ramach Akusma Forum, poświęconego czystej muzyce elektroakustycznej, zapoznamy się z twórczością młodych kompozytorów z Włoch, Polski i Meksyku. Specjalną sesję poświęcono Elżbiecie Sikorze, byłej dyrektor artystycznej festiwalu. Z kolei sesje elektroakustyczne Mini Akusma Forum zostały opracowane specjalnie dla młodej publiczności.

Musica Electronica Nova to jednak nie tylko koncerty. To również krótkie spotkania z kompozytorami, podczas których będzie okazja porozmawiać o ich codziennej pracy, oraz wydarzenia towarzyszące przygotowane specjalnie na tę edycję festiwalu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/musica-electronica-nova-2019 

Warszawa | Między Turcją a Polską

POSI16 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC zabrzmi muzyka turecka XX wieku w wykonaniu zaproszonych artystów z Turcji i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Koncert pod patronatem Ambasady Republiki Turcji w Polsce wpisuje się w obchody tureckiego święta Dnia Pamięci Atatürka oraz Dnia Młodzieży i Sportu.

Szczególnie ważną postacią na muzycznej scenie tego kraju był Cemal Reşit Rey, uznawany za jednego z pionierów zaszczepienia w swej ojczyźnie muzyki artystycznej nawiązującej do nurtów twórczości Zachodu, na fali „okcydentalizacji” kraju pod rządami Kemala Atatürka. Wśród jego muzyki orkiestrowej poczesne miejsce zajmuje rapsodia symfoniczna Türkiye (Turcja) w dziesięciu barwnych, skontrastowanych tempami i charakterem obrazach, nawiązujących do motywów muzyki narodowej – usłyszymy jej wybrane epizody.

Rey współtworzył nieformalną grupę z czterema innymi kompozytorami, zwanymi „Turecką Piątką” – należał do niej także jego rówieśnik Hasan Ferit Alnar, szczególnie zafascynowany możliwościami stylizowania i harmonizacji muzyki tradycyjnej. Bardziej uniwersalny charakter ma jego melodyjny i ekspresyjny Koncert na wiolonczelę, w którego tematach rozpoznać też można charakterystyczne skale i rytmy Orientu.

Partię solową wykona pochodzący z Turcji Can Kehri, który ukończył z wyróżnieniem studia w Konserwatorium w Stambule w klasie wiolonczeli prof. R. Erzina oraz w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem prof. Tomasza Strahla. Aktywny jako solista i kameralista gra także w grupie wiolonczel Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa. Koncert poprowadzi ceniony turecki dyrygent i pianista młodego pokolenia, Can Okan.

Piotr Maculewicz

Wstęp wolny z potwierdzeniem rezerwacji! (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warszawa | Schubert i Mahler w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI10 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykona symfonie Franza Schuberta i Gustava Mahlera.

Symfonika Schuberta wyrasta z tych samych wiedeńskich korzeni, co twórczość trzech wielkich Klasyków. Symfonia h-moll „Niedokończona” z 1822 roku przyniosła „romantyczny przełom” – przejście ku swobodniejszej, lirycznej ekspresji, o wyraźnie pieśniowych rysach. Wedle romantycznej legendy „Niedokończona” musiała być dziełem ostatnim, a jego tworzenie jakoby przerwała śmierć – w istocie nie znamy powodów zarzucenia prac nad kolejnymi częściami dopełniającymi dwie pierwsze, najpewniej jednak była to artystycznie motywowana decyzja kompozytora, nie zaś zrządzenie losu.

Gustaw Mahler, który także większość życia spędził w Wiedniu, reprezentuje drugi biegun romantycznej symfoniki, jej fazę końcową otwierającą muzyczną perspektywę XX stulecia. Także dla niego niezwykle ważna była pieśń – uważał się za kontynuatora tradycji Schubertowskiej, a do niektórych swych symfonii wprowadzał element wokalny. Tak też jest w IV Symfonii G-dur, w której finale solowy sopran śpiewa uroczą pieśń wyrażającą dziecinny zachwyt perspektywą „niebiańskiego życia”.

Tę partię wykona Joanna Klisowska, sopran koloraturowy podziwiany na scenach i estradach całego świata w bardzo wszechstronnym repertuarze.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami POSI objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

31. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich

MFKK„Obraz jako źródło inspiracji muzycznej” – to temat tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, który odbędzie się w dniach 11–19 maja 2019 roku.

Podczas 31. edycji festiwalu przedstawione zostaną m.in. kompozycje inspirowane japońskimi drzeworytami, obrazami europejskich i amerykańskich malarzy, a także filmem i zjawiskami optycznymi. Na koncertach prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Niemiec, Włoch, Szwecji, Wielkiej Brytanii, USA, Meksyku, Korei Południowej i Japonii. Zabrzmi 20 prawykonań światowych oraz 13 prawykonań polskich.

Wykonawcami będą doskonali muzycy, m.in.: bas-baryton Robert Keller ze Szwajcarii dokona nowego prawykonania Pieśni perskich Konstantego Regameya, a Simone Beneventi, włoski perkusista, zaprezentuje po raz pierwszy utwór krakowskiego kompozytora Karola Nepelskiego. Usłyszymy także wybitną flecistkę Jadwigę Kotnowską podczas polskiego prawykonania Run Hanny Kulenty. Ponadto wystąpią znakomite zespoły i orkiestry: Kwartet Dafô, Trio Śląskie, orkiestra Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Orkiestra Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie.

W ramach przedsięwzięcia odbędzie się też sesja naukowa, zatytułowana „Muzyka i obraz”, na której wygłoszą referaty teoretycy z Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Akademii Muzycznej w Łodzi.

Gośćmi specjalnymi festiwalu będą Hanna Kulenty oraz kompozytorka z Włoch Ada Gentile, która referat o swojej twórczości wygłosi w Akademii Muzycznej w Krakowie. W związku z 30. rocznicą nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Koreą Południową gośćmi festiwalu będą kompozytorzy średniego i młodego pokolenia z Korei: Chang-min Park, Jeo See i Lydia Deokin Ko.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: www.zkp.krakow.pl 

Warszawa | Panel dyskusyjny „Nadia Boulanger a polscy kompozytorzy XX wieku. Pomiędzy tradycją europejską, dyscypliną twórczą a grą wyobraźni”

B15 maja 2019 roku o godz. 15.30 w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (Pałac Tyszkiewiczów-Potockich, Sala Narożna (kl. C, I p.) w ramach 33. festiwalu „Warszawskie Spotkania Muzyczne” odbędzie się panel dyskusyjny „Nadia Boulanger a polscy kompozytorzy XX wieku. Pomiędzy tradycją europejską, dyscypliną twórczą a grą wyobraźni”.

Przedmiotem panelu dyskusyjnego towarzyszącego tegorocznemu festiwalowi będzie postać Nadii Boulanger (1887–1979), najwybitniejszej pedagog kompozycji w XX wieku, mistrzyni wielu słynnych twórców współczesnego życia muzycznego. Profesor L´École Normale de Musique w Paryżu oraz Conservatoire américain de Fontainebleau otaczała szczególną opieką uczniów z trzech obszarów: USA, Dalekiego Wschodu oraz Polski.

Wśród jej polskich uczniów znajdujemy m.in. Zbigniewa Bargielskiego, Jerzego Bauera, Mariana Borkowskiego, Joannę Bruzdowicz, Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Zygmunta Mycielskiego, Piotra Perkowskiego, Martę Ptaszyńską, Stanisława Skrowaczewskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Romualda Twardowskiego, Antoniego Wita, Stanisława Wiechowicza, Bolesława Woytowicza. Polscy twórcy, urzeczeni wypowiedzianą przez Karola Szymanowskiego ideą otwarcia naszej muzyki na Zachód, od końca lat dwudziestych podróżowali do Paryża, aby za sprawą Profesor obcować z całą łacińską tradycją muzyczną.

W 40. rocznicę śmierci Pedagog pragniemy pochylić się nad fenomenem „szkoły” Nadii Boulanger w gronie wybitnych polskich uczniów Mademoiselle i badaczy muzyki polskiej XX wieku. Udział w panelu wezmą: prof. Jerzy Bauer, prof. Marian Borkowski, Małgorzata Gąsiorowska, Michal Klubiński, prof. Zygmunt Krauze, prof. Marta Ptaszyńska, dr Radosław Romaniuk i prof. Antoni Wit.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o Festiwalu: https://www.wsm.art.pl/index.php/pl/ 

Akordeonowe wariacje – World Accordion Day w Gdańsku

Akordeonowe15 maja 2019 roku o godz. 18.00 w Sali Teatralnej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego odbędzie się koncert „Akordeonowe wariacje – World Accordion Day w Gdańsku”.

Koncert organizowany jest z inicjatywy Koła Naukowego Akordeonistów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. O obchodzonym na całym Świecie Dniu Akordeonu opowie prof. Elżbieta Rosińska z gdańskiej Akademii Muzycznej. W programie koncertu znajdą się zarówno kompozycje oryginalnie napisane z myślą o akordeonie, jak i transkrypcje. Zabrzmi m. in. muzyka Mikołaja Majkusiaka, Krzysztofa Olczaka i Krzysztofa Pendereckiego.

Na zaproszenie organizatorów do Gdańska tego dnia przyjadą wybitni młodzi akordeoniści z innych ośrodków akademickich w Polsce i Europie. Wśród nich Sara Wienczek, Konrad Nowakowski, Bartosz Kołsut czy Paweł Sławiński. Nie zabraknie studentów i absolwentów gdańskiej klasy akordeonu (Paweł Ratajek oraz Maciej Kacprzak) oraz uczniów z gdańskich szkół muzycznych (Błażej Reiter).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://ack.ug.edu.pl/events/akordeonowe-wariacje-world-accordion-day-w-gdansku/ 

Bydgoszcz | VII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa muzyka” 2019

Nowa MuzykaW dniach 10–14 maja 2019 roku w Bydgoszczy będzie miała miejsce VII edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowa muzyka”.

Festiwal „Nowa muzyka” jest wspólnym przedsięwzięciem Oddziału Kujawsko-Pomorskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy. Ideą tego corocznego przedsięwzięcia jest tworzenie nowych jakości artystycznych poprzez łączenie różnych dyscyplin, tj. muzyka, obraz, słowo, multimedia. Festiwal sprzyja więc promocji najnowszej twórczości muzycznej i inspiruje kompozytorów, muzyków, plastyków, twórców multimediów i literatów do wspólnego tworzenia kultury. Najistotniejszym założeniem jest prezentacja w Bydgoszczy nowatorskich niekomercyjnych zjawisk artystycznych z Polski i zagranicy.

Bydgoszczanie usłyszą muzykę twórców z Australii, Serbii i przede wszystkim kompozytorów polskich. Odbędzie się koncert studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, koncert kompozytorów Kujawsko-Pomorskiego Oddziału ZKP, koncert kompozytorów gdańskich, pokaz filmów krótkometrażowych i animacji studentów i wykładowców Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z muzyką studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W programie tegorocznej odsłony znalazły się też prawykonania światowe utworów Aleksandry Brejzy, Sławomira Czarneckiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Piotra A. Komorowskiego, Artura Kroschela, Marcina Molskiego, Bohdana Riemera, Pauliny Zujewskiej, a także Lux Aeterna na perkusję solo Kirsten Milenko – utwór poświęcony pamięci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 

Warszawa | SuperSam +1: Audrey Chen i Gerard Lebik

SuperSamTegoroczna edycja cyklu „SuperSam +1” rozpoczyna się 16 maja 2019 roku. O godz. 20:00 w DZiKu (Belwederska 44A) zaprezentują się fenomenalna Audrey Chen i znakomity Gerard Lebik.

„SuperSam +1” realizowany jest przez warszawskie kluby Mózg i DZiK. To cykl wystąpień mistrzowskich, koncentrujący się głównie wokół muzyki, ale też sztuki performance, multimediów, monodramu. Każdy z wieczorów to występ jednego artysty z zagranicy i jednego artysty polskiego. Wszyscy artyści zapraszani są do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści którzy występować będą ze sobą zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło. Projektowi towarzyszy rejestracja video wszystkich działań oraz produkcja filmów dokumentalnych przybliżających postaci artystów.

Audrey Chen, urodzona w Ameryce, obecnie mieszka w Berlinie. Rozpoczęła swoją relację z dźwiękiem od wiolonczeli ponad 30 lat temu. Jako solistka łączy poszerzony sposób wyrazu głosu, wiolonczeli i elektroniki analogowej, a wszystkie dźwięki, które tworzy, powstają bez użycia efektów elektronicznych, za wyjątkiem amplifikacji. Coraz głębiej zanurza się w swoją własną wersję narracji i nieliniowej opowieści. Chen koncertowała w Europie, obydwu Amerykach i Azji.

Gerard Lebik jest artystą, którego muzyka i prace dźwiękowe oscylują pomiędzy formami improwizowanymi i komponowanymi. Używając mediów akustycznych i elektronicznych koncentruje się na takich zjawiskach, jak czas, przestrzeń, percepcja fal dźwiękowych. Od 2014 roku z Zuzanną Fogtt tworzy Sanatorium Dźwięku – festiwal, będący platformą dla muzyki eksperymentalnej i nowej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://supersam.mozg.pl 

Kraków | IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Iluminacje: Performer 2019”

IluminacjeW dniach 9–10 maja 2019 roku Koło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie zaprasza na IV Ogólnopolską Konferencję Naukową „Iluminacje: Performer 2019”.

Tegoroczna edycja będzie dotyczyła tematu wykonawcy i wykonawstwa muzycznego, ujętego z wielu różnych perspektyw. Wykład inauguracyjny pt. Pamięć i inteligencja emocjonalna w teorii muzyki i praktyce muzycznej wygłosi dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AM w Krakowie. Kilka referatów będzie poświęconych współczesnej twórczości kompozytorskiej, m. in. Krótki opis neuropsychologicznego odbioru i tworzenia muzyki (Bartosz Wójtowicz), Neuro-performer jako specyficzne medium do odzwierciedlania tożsamości kompozytora (Monika Kozakiewicz), Cechy temeramentalno-osobowościowe a nastrój wykonawców utworów kompozytorów XXI wieku (Magdalena Pyrek).

W ramach Konferencji 9 maja o godz. 20:00 w Klubie „Bakałarz” Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie (ul. Ingardena 4) odbędzie się „Koncert kompozytorski”. Podczas Koncertu zostaną prawykonane najnowsze utwory polskich kompozytorów XXI wieku: Roberta Prokopowicza, Pawła Sieka, Moniki Wiktorii Kozakiewicz. Będzie to również okazja do zapoznania się z twórczością młodych kompozytorów nie tylko z Polski, ale także z Włoch i USA.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenia na FB.

Lublin | Moniuszko i muzyka rosyjska

Fonie LublinaCo łączy muzykę Stanisława Moniuszki z literaturą muzyczną Rosji XIX wieku? Dowiemy się o tym podczas kolejnej odsłony cyklu koncertowego „Fonie Lublina”, organizowanego przez Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków 11 maja 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym.

Utwory kompozytorów polskich i rosyjskich łączy niewątpliwie liryzm i kształtowanie melodii w oparciu o idiom muzyki słowiańskiej. Ze względu na wspólny mianownik estetyczny tak Moniuszko, jak i dziewiętnastowieczni twórcy rosyjscy komponowali dzieła odzwierciedlające swoistość narodową. Niektórych z nich Moniuszko poznał osobiście, przyjeżdżając do Petersburga. Wspierali go i pomagali organizować koncerty w stolicy Imperium Rosyjskiego.

W ramach koncertu zaprezentowane zostaną pieśni Moniuszki wiążące go z tradycją kresową, w tym Do Niemna, i oczywiście te, sięgające swoją tematyką do tradycyjnych, polskich obyczajów. Wśród miniatur Czajkowskiego publiczność odnajdzie romantyczne uwielbienie natury i nieustający pociąg do jej piękna, czego dowiodą nie tylko pieśni, ale także fragmenty cyklu miniatur fortepianowych Pory roku. Zwieńczeniem programu staną się fragmenty oper: Hrabiny Moniuszki – muzycznej zapowiedzi powstania styczniowego - i Damy Pikowej Czajkowskiego (słynny Romans Poliny). Nie zabraknie także rosyjskiej opery narodowej w postaci fragmentów z opery Borys Godunow Modesta Musorgskiego. Utwory wokalne wykonana mezzosopranistka Natalia Skipor. Przy fortepianie towarzyszyć jej będzie oraz solowo zagra Kamil Turczyn. Słowo wiążące wygłosi Andrzej Wojtaszek.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Katowice | Wajnberg w Polsce

NOSPR4 maja 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert kameralny z cyklu „Wajnberg w Polsce”.

Podczas koncertu usłyszymy utwory kameralne sławnych warszawian - Zygmunta Noskowskiego, Mieczysława Wajnberga i Szymona Laksa - w wykonaniu Kwartetu Śląskiego – laureatów tegorocznej nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

XIV Kwartet smyczkowy op. 122 (1978) Wajnberga jest dziełem enigmatycznym: kompozytor nie podaje zwyczajowych określeń charakteru następujących po sobie bezpośrednio pięciu części utworu (są tylko „obiektywne” wskazówki metronomiczne), każe muzykom używać tłumików ponad „zwykłą” miarę, a nade wszystko prowadzi narrację meandrującą, która sprawia, że mamy wrażenie wędrowania po labiryncie w poszukiwaniu drogi wyjścia.

Szymon Laks podczas wojny został wywieziony do Auschwitz (był tam wpierw skrzypkiem, potem dyrygentem obozowej orkiestry), następnie do Sachsenhausen i Dachau. Doświadczenia te opisał w książce Gry oświęcimskie. Po wojnie wrócił do Paryża. Tam powstał III Kwartet „na polskie tematy ludowe” (1945) – osobliwie wolny od ciężaru doświadczeń wojennych, wyraz nostalgii i powrotu do życia.

Zygmunt Noskowski był najwybitniejszym symfonikiem polskim 2 poł. XIX wieku. Dysponował doskonałym warsztatem kompozytorskim, który pozwalał mu budować niezwykle szerokie łuki narracyjne, znakomicie słyszalne także w twórczości kameralnej. Kwartet fortepianowy d-moll op. 8 (przed 1879) trafia wprost „do serca”, ale nie za pomocą sentymentalnych chwytów, lecz kaligraficznie czystego artyzmu.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęlo Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl