Polmic - FB


nasze patronaty

XV Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat”

MCMiędzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat” – największy chóralny event w Polsce – odbędzie się w tym roku w dniach 28 kwietnia – 26 maja 2019roku.

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych festiwali chóralnych w kraju będzie świętował swój jubileusz nie tylko w Sopocie, ale również w Trójmieście. W ramach festiwalu usłyszymy śpiewaków z Białorusi, Wielkiej Brytanii, Gruzji, Francji, Litwy, Kolumbii i oczywiście silną reprezentację z Polski. „Mundus Cantat” to również wysokiej rangi konkurs umożliwiający twórczy dialog między chórzystami z Polski i z zagranicy. Organizatorzy zapraszają chóry dorosłe, seniorów, akademickie oraz dziecięco-młodzieżowe, aby rywalizowały w kilku kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka (w tym folklor) oraz gospel, jazz, spirituals. Chóry ocenione zostaną przez międzynarodowe Jury.

Gościem festiwalu będzie Paul Phenix, były tenor King's Singers (1997–2014) i założyciel PurpleVocals. Jego recital obędzie się 22 maja w Kościele św. Jerzego w Sopocie. Festiwal to również dziesiątki wydarzeń: koncerty młodych artystów, wykonujących polska muzykę chóralną, Parada Chórów sopockim „Monciakiem”, Koncert Finałowy z ogłoszeniem laureatów tegorocznego festiwalu oraz różne formy wyrazu artystycznego, jak performance na dworcu czy sopockim Molo.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://munduscantat.pl 

Gdańskie koncerty muzyki filmowej i debiuty młodych talentów

AM GdanskKoło Artystyczno-Naukowe Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na koncerty muzyki filmowej, które odbędą się 27 i 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00.

W programie koncertu znajdą się utwory z gatunku muzyki filmowej i teatralnej autorstwa studentów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku z towarzyszeniem projekcji filmów, animacji i obrazów. Autorami wizualizacji graficznej są studenci specjalności „Animacja” Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wystąpi Projektowa Orkiestra Symfoniczna, złożona ze studentów Akademii Muzycznej oraz uczniów pobliskich szkół muzycznych, pod dyrekcją Anety Pawlik, Krzysztofa Falkowskiego i Romana Niczyparuka.

W wykonaniu młodych ambitnych muzyków usłyszymy utwory Adama Diesnera, Joanny Złotkowskiej, Ewy Miriam Saczko, Artura Samula, Maksyma Kalinowskiego, Krzysztofa Falkowskiego, Michała Edwarda Krzemińskiego, Magdaleny Garbeckiej, Kaji Czabańskiej, Krzysztofa Tomasza Jurczaka, Miłosza Kowalewskiego i Anny Janowicz.

Wstęp na wydarzenie jest wolny; bezpłatne wejściówki należy pobrać na stronie wydarzenia.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie http://www.amuz.gda.pl/events/koncert-muzyki-filmowej-4/ 

Toruń | V Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego

TOSV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego organizowany jest przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną w dniach 4–13 października 2019 roku.

V Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego składa się z 20 wydarzeń: koncertów i recitali wybitnych skrzypków, pokazów filmowych, lutniczych i wykładów. Głównym wydarzeniem będzie Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy, którego celem jest promocja młodych artystów i polskich kompozytorów. Uczestników Konkursu oceniać będzie międzynarodowe jury z prof. Ilya Kalerem w roli przewodniczącego.

Uczestnikami Konkursu mogą zostać skrzypkowie wszystkich narodowości urodzeni po 4 października 1986 roku. Żeby wziąć udział w Konkursie należy przesłać nagranie video wymienionych w Regulaminie utworów J. S. Bacha, N. Paganiniego i W. A. Mozarta oraz wypełnioną kartę zgłoszenia nie później niż do 30 kwietnia 2019 roku.

Kwalifikacja kandydatów dokonana będzie przez Organizatora na podstawie przesłanych nagrań. Komisja spośród kandydatów zakwalifikuje do konkursu nie więcej niż 24 uczestników i wskaże nie więcej niż 5 kandydatów rezerwowych. Program Konkursu składa się z trzech etapów otwartych dla publiczności, transmitowanych na żywo. Wśród obowiązkowych utworów w programie Konkursu znalazły się dzieła Karola Lipińskiego, Henryka Wieniawskiego i Karola Szymanowskiego. Koncert Laureatów odbędzie się 13 października 2019 roku. Poza nagrodami regulaminowymi (I –20 000 EUR, II –15 000 EUR, III –10 000 EUR) Jury przyzna także nagrody fundowane przez instytucje i osoby prywatne, m.in. w formie koncertów. Zdobywcy trzech pierwszych nagród otrzymują tytuł Laureata Konkursu. Pozostałych trzech uczestników finału otrzyma wyróżnienia w wysokości po 2000 EUR każdy.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.lipinski-competition.com/ 

Kraków | „Gwiazdy z Sinfoniettą”: Marisol Montalvo

SCTuż po skąpanej w słońcu majówce na krakowskim muzycznym firmamencie zabłyśnie gwiazda muzyki współczesnej – amerykańska sopranistka Marisol Montalvo. Śpiewaczka wystąpi 6 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego w lekkim tematycznie, ale niezwykle trudnym technicznie repertuarze. „Gwiazdy z Sinfoniettą” kolejny raz opromienią Kraków.

„Gwiazdy z Sinfoniettą” to flagowy cykl koncertowy Sinfonietty Cracovii, cieszący się niezwykłą popularnością i przybliżający krakowskiej publiczności największe gwiazdy światowych scen muzycznych. Gwiazdą majowego wieczoru będzie Marisol Montalvo – amerykańska sopranistka specjalizująca się w muzyce współczesnej. Dysponując „stratosferycznym”, a jednocześnie „słodkim” głosem, artystka odnosi sukcesy w niezwykle szerokim repertuarze. Jako śpiewaczka operowa jest ceniona za swój ogromny temperament i sceniczną charyzmę. Artystyczne drogi Sinfonietty Cracovii i Marisol Montalvo zbiegły się w Krakowie podczas festiwalu Opera Rara.

Podczas najbliższego koncertu orkiestry usłyszymy urokliwy i pełen finezji cykl pieśni Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables (Śpiewokwiaty i śpiewobajki), czyli dziewięć krótkich pieśni na sopran i orkiestrę powstałych w oparciu o teksty Roberta Desnosa. Zaś literackie eksperymenty w folklorystycznym duchu, czyli Słopiewnie – pięć pieśni skomponowanych przez Karola Szymanowskiego do tekstów wierszy Juliana Tuwima – stworzą solistce okazję do zmierzenia się z urokiem szeleszczącej polszczyzny. Wieczór zwieńczą przeboje polskiej literatury kameralnej: II kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego oraz Mała suita Witolda Lutosławskiego. Sinfoniettę Cracovię poprowadzi dyrektor Orkiestry, Jurek Dybał.

Zniewalający sopran zza oceanu, meandry słowiańskich onomatopei i paryski szyk – czy szacowne mury Filharmonii Krakowskiej wytrzymają tę wybuchową mieszankę? – przekonajcie się Państwo sami!

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Elbląg | Muzyczna wiosna według EOK

EOK„Vive la Gioacchino Rossini!” – pod takim hasłem odbędzie się wiosenny koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego w Elblągu.

Muzycy przypomną bowiem postać włoskiego mistrza stylu bel canto. W Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się też Jan Stanienda – maestro skrzypiec i batuty, którego nazwisko jest wymieniane w kontekście najwybitniejszych polskich kameralistów. Jak stwierdził jeden z recenzentów, „jego bogata wyobraźnia i mistrzowskie frazowanie sprawiają, że […] utwory nie tyle zapadają, co wdzierają się w pamięć słuchaczy”.

Mimo, że Gioacchino Rossini znany jest przede wszystkim jako autor oper, jego sonaty pozostają nie mniej warte zainteresowania. W związku z tym, EOK i Jan Stanienda proponują elbląskim melomanom wieczór sonatowy. Nic dziwnego, skoro zdaniem krytyki „sonaty w wykonaniu Jana Staniendy należy smakować i ta uczta powinna trwać dłużej niż jeden koncert”. 28 kwietnia przekonamy się, że ten gatunek muzyczny kryje w sobie wiele tajemnic, które warto odkrywać osobiście. Z instrumentów popłyną też kompozycje Mieczysława Karłowicza i Andrzeja Panufnika.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/dwa-akty-sonatowej-maestrii 

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta Per Sinfonietta” pod Honorowym Patronatem Prof. Krzysztofa Pendereckiego 2019

SCOrkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia ogłasza Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta Per Sinfonietta” pod Honorowym Patronatem Prof. Krzysztofa Pendereckiego 2019.

Celem Konkursu jest promocja młodych kompozytorów oraz poszerzenie repertuaru na orkiestrę smyczkową. Przedmiotem Konkursu jest skomponowanie utworu zatytułowanego Sinfonietta jubileuszowa na orkiestrę smyczkową o składzie nieprzekraczającym liczby osób: 6-5-4-4-1 i czasie trwania od 7 do 12 minut. Uczestnikami Konkursu mogą być osoby poniżej 40 roku życia.

Do Jury Konkursu zaproszone są uznane autorytety w dziedzinie kompozycji: Joanna Wnuk-Nazarowa, Eugeniusz Knapik, Marcel Chyrzyński oraz dyrektor Sinfonietty Cracovii Jurek Dybał. Nagrodą w Konkursie jest premierowe wykonanie zwycięskiego utworu Sinfonietta jubileuszowa w trakcie Sinfonietta Festival w Krakowie i kolejne wykonania w sezonie artystycznym 2019/2020 oraz profesjonalna rejestracja audiowizualna wykonania premierowego.

Materiały na Konkurs należy dostarczyć do siedziby Orkiestry do dnia 19 czerwca 2019 roku (decyduje data wpływu).

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin oraz karta zgłoszeniowa dostępne są na stronie http://sinfonietta.pl/konkurs-kompozytorski/ 

Katowice | W Moniuszkowskim dworku

SilesiaW dniu urodzin Stanisława Moniuszki 5 maja 2019 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza małych melomanów wraz z ich opiekunami do wspólnego świętowania wyjątkowej rocznicy. Koncert z cyklu „Moniuszko od serca” odbędzie się w sali koncertowej katowickiej Państwowej Szkoły Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza (ul. Teatralna 16) o godz.16.00.

W niedzielę 5 maja upłynie dokładnie 200 lat od chwili narodzin naszego wielkiego kompozytora. Dlatego należy zarezerwować trochę więcej czasu niż zazwyczaj. Zanim rozpocznie się koncert, organizatorzy proponują spotkać się o godz. 15.00 przy pomniku Stanisława Moniuszki na katowickim Placu Karola Miarki, aby złożyć Jubilatowi bukiet kwiatów.

Potem artyści, którzy tego dnia przebiorą się w stroje z epoki, staną się prawdziwymi szlachcicami i szlachciankami i zaproszą nas na spotkanie w Moniuszkowskim dworze, w którym będzie można spotkać wiele niezwykłych postaci – bohaterów pieśni i oper Halka, Verbum nobile i Straszny dwór. W roli solistów wystąpią Anna Ogińska (sopran), Katarzyna Ćwiek (mezzosopran) i Stanisław Duda (baryton). śpiewakom będzie towarzyszyć przy fortepianie Mateusz Lasatowicz. Koncert poprowadzi Alicja Kotyl. Na koniec tego obfitującego w różne wydarzenia niedzielnego popołudnia artyści zaproszą w imieniu Stanisława Moniuszki na słodkie urodzinowe przyjęcie.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 21.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 

„Dni Moniuszkowskie” z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną

TOSOd 5 maja do 21 czerwca 2019 roku potrwają „Dni Moniuszkowskie” z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną.

Rok 2019 został uznany rokiem Stanisława Moniuszki – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, utalentowanego pedagoga i żarliwego patrioty. Należyte uczczenie 200. rocznicy urodzin Moniuszki stało się ideą przewodnią wielu tegorocznych wydarzeń kulturalnych. Prezentacja dorobku Stanisława Moniuszki w interpretacji najlepszych wykonawców oraz promocja za granicą jego twórczości ukazanej w kontekście dzieł wybitnych kompozytorów XIX w. to główne cele tegorocznych działań prowadzonych na szeroką skalę w całej Polsce, między innymi w Toruniu.

„Dni Moniuszkowskie” organizowane przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną rozpoczną się 5 maja recitalem fortepianowym, podczas którego litewska pianistka Neringa Valuntonyte wykona utwory Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Clary Wieck Schumann oraz II Sonatę fortepianową Grażyny Bacewicz. Finałowy koncert symfoniczny zatytułowano „Przeboje Moniuszki”. Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Mariusza Smolija wykona fragmenty arcydzieł operowych kompozytora, jego pieśni w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną oraz uwerturę Bajka. Poza wymienionymi wydarzeniami zaplanowano także koncerty i audycje dla dzieci, przemarsz ulicą Moniuszki, spektakl muzyczny i koncertową wersję opery Flis.

„Dni Moniuszkowskie” odbywać się będą w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://tos.art.pl/pl/static_218_394_DNI_MONIUSZKOWSKIE.html 

Warszawa | X Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki

TW-ONJubileuszowa X edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki odbędzie się w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie w dniach 6–11 maja 2019 roku.

Ten wyjątkowy dla Konkursu jubileusz zbiega się z obchodami 200. urodzin patrona Konkursu. Z tej okazji w dniu urodzin kompozytora, 5 maja 2019 roku, odbędzie się uroczysta Gala Otwarcia oraz koncert z udziałem laureatów poprzednich edycji. W ich wykonaniu usłyszymy fragmenty operowych arcydzieł Moniuszki i perły liryki wokalnej.

Do Jury Konkursu zaproszeni zostali wybitni artyści i śpiewacy, jak również managerowie czołowych światowych teatrów operowych: John Allison, Piotr Beczała, Jonathan Friend, Tobias Oliver Hasan, Boris Ignatov, Peter Mario Katona, Izabella Kłosińska, Robert Körner, Gianluca Macheda, Pål Christian Moe, Nicholas Payne, Alain Perroux, Ewa Podleś, Tobias Truniger i Evamaria Wieser.

Repertuar Konkursu obejmuje zarówno dziedzictwo Stanisława Moniuszki – wybitnego kompozytora uznawanego za twórcę polskiej opery narodowej, twórczość Fryderyka Chopina, jak i utwory polskich kompozytorów XX-XXI w.: Tadeusza Bairda, Grażyny Bacewicz, Henryka Czyża, Witolda Friemanna, Stefana Kisielewskiego, Szymona Laksa, Jerzego Lefelda, Jana Maklakiewicza, Tadeusza Maklakiewicza, Pawła Mykietyna, Stanisława Niewiadomskiego, Zygmunta Noskowskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Edwarda Pałłasza, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Szeligowskiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Wajnberga i Władysława Żeleńskiego.

Transmisję Gali Otwarcia oraz wszystkich etapów Konkursu można będzie oglądać na http://vod.teatrwielki.pl/ i https://operavision.eu/en 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Konkursu https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/konkurs-moniuszkowski/x-konkurs-moniuszkowski/ 

III Międzynarodowy Festiwal „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna”

Kwidzynska WiosnaW dniach 24–28 kwietnia 2019 roku w kwidzyńskim Zamku odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna”. Wszystkie koncerty będą miały miejsce w słynącym z doskonałej akustyki dormitorium.

„Kwidzyńska Wiosna Muzyczna” to festiwal, który powstał z inicjatywy Iwony Glinki. Pochodząca z Kwidzyna flecistka, znana na scenach europejskich, współpracuje z rozmaitymi uczelniami muzycznymi na starym kontynencie. Jednym z aspektów jej działalności jest propagowanie muzyki klasycznej wśród mieszkańców miasta i powiatu kwidzyńskiego, ale także kształtowanie funkcji kulturalnych Kwidzyna. Ideą nadrzędną Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna” jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki różnych epok, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką.

W czasie festiwalu społeczność Kwidzyna usłyszy Kwartet Gdański oraz Bartosza Paprota w wyśmienitych utworach na gitarę. The Whoop Group zaprezentuje świeże brzmienie popularnych utworów muzyki klasycznej oraz nowych kompozycji w opracowaniu na kwartet saksofonowy. Zabrzmi też utwór saksofonisty i kompozytora Krzysztofa Koszowskiego Evolution of classical music. Festiwal zakończy 28 kwietnia występ Orkiestry Kameralnej Progress z solistami: Iwoną Glinką i Mirosławem Pachowiczem pod batutą Szymona Morusa. Ważnym punktem festiwalu jest premiera nowych transkrypcji dzieł Fryderyka Chopina na flet i orkiestrę smyczkową, które opracował założyciel fundacji Phasma-Music i wielokrotnie nagradzany kompozytor Michail Travlos.

W ramach Festiwalu odbędzie się Konkurs Muzykujących Dzieci i Młodzieży „Kwidzyn ma talent” oraz koncert charytatywny „Niewidomy dla Niewidomej”, z którego dochód będzie przeznaczony na leczenie oczu Magdaleny Mucha w klinice w Ufie (Rosja).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie

http://www.phasma-music.com/projects/kwidzyn-music-spring/iii-kwidzyn-music-spring-international-festival-iii-miedzynarodowy-festiwal-kwidzynska-wiosna-muzyczna?pli=1 

Kraków | III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”

DuettissimoAkademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!” organizowany w formie koncertów połączonych z sesją naukową w dniach 23–27 kwietnia 2019 roku.

Przedsięwzięcie poświęcone jest wyłącznie formie kameralistyki, jaką jest duet fortepianowy – w wersji na cztery ręce, dwa fortepiany oraz w połączeniu z orkiestrą. Pomysłodawcą całego wydarzenia jest dr hab. Bartlomiej Kominek – Dyrektor Artystyczny Festiwalu. Ideą przewodnią Festiwalu i towarzyszącej mu konferencji naukowej będzie pokazanie różnych aspektów twórczości, związanych z duetem fortepianowym, oraz popularyzowanie repertuaru na ten skład kameralny.

W wykonaniu zarówno studentów krakowskiej Akademii Muzycznej, jak i jej wykładowców usłyszymy dzieła J. S. Bacha, W. A. Mozarta, M. Ravela, S. Rachmaninowa, a także polskich twórców. Ravel Piano Duo, czyli Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska, wykona 5 walców Ignacego Friedmana, Sonatinę Romana Palestra, Kołysankę Romana Maciejewskiego i Divertimento w trzech „kawałkach” Jerzego Bauera. Chopin Piano Duo (zgrany duet zarówno na scenie, jak i w życiu Anna Boczar i Bartłomiej Kominek) zaprezentuje Album Tatrzańskie Ignacego Jana Paderewskiego, Negro Spirituals Romana Maciejewskiego i, oczywiście, Grand Duo Concertant Fryderyka Chopina. Usłyszymy też takich mistrzów, jak na przykład Duo Turgeon, a podczas koncertu finałowego zagra Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Wojciecha Rodka.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Festiwalu

Katowice | Vivat Academia!

SilesiaInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” jest organizatorem cyklu koncertów „Vivat Academia!” zapowiadającego Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Gościem wieczoru 25 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16) będzie Jego Magnificencja prof. Władysław Szymański, pełniący godność Rektora od roku 2016.

Władysław Szymański jest absolwentem katowickiej Akademii Muzycznej, gdzie kształcił się w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz na Wydziale Teorii Muzyki. Od wielu lat, równolegle z działalnością pedagogiczną na macierzystej uczelni, prof. Władysław Szymański jest koncertującym organistą, jurorem konkursów organowych i kompozytorskich, organistą bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie i dyrektorem artystycznym Mikołowskich Dni Muzyki. Jest także autorem utworów organowych, kameralnych i wokalno-instrumentalnych, które otrzymywały wyróżnienia na konkursach kompozytorskich, oraz wielu publikacji na temat organów i muzyki organowej. W latach 2008–2016 sprawował funkcję dziekana Wydziału Wokalno-Instrumentalnego.

W części koncertowej wieczoru prof. Władysław Szymański wystąpi wspólnie z dr hab. prof. AM Beatą Warykiewicz-Siwy, która jest absolwentką katowickiej Akademii Muzycznej, a obecnie prowadzi w niej klasę skrzypiec. Muzycy wykonają utwory Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Johanna Pachelbela, Johanna Gottfrieda Walthera, Marii Theresii von Paradis, a także Jana Podbielskiego i Grażyny Bacewicz.

Wstęp na koncerty cyklu jest wolny.

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 

Warszawa | Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu

POSI17 kwietnia 2019 roku o godz. 19.30 w Wielką Środę w pięknej i adekwatnej scenerii barokowej Bazyliki św. Krzyża w Warszawie zabrzmi pierwotna wersja orkiestrowa arcydzieła Josepha Haydna Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu Hob. XX/1A, a Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa poprowadzi dyrygent-legenda – Brytyjczyk Paul Esswood.

Ewangelie przekazują siedem wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu (nazywanych umownie „siedmioma słowami”) – te szczególnie ważne dla chrześcijan przekazy były często tematem rozważań teologów, a także muzycznych opracowań, przede wszystkim oratoriów lub kantat. W roku 1786 Joseph Haydn otrzymał nietypowe zamówienie aż z krańców Hiszpanii – od duchownego Don José Sáenz de Santa María z andaluzyjskiego Kadyksu. Kompozytor stworzył dzieło bardzo niekonwencjonalne, niemające dotąd precedensu: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze, złożone z siedmiu orkiestrowych sonat (wszystkie utrzymane w wolnych tempach, jak adagio, largo, grave, lento), poprzedzonych introdukcją i zakończonych żywą częścią finałową, ilustrującą trzęsienie ziemi, które nastąpiło po śmierci Jezusa.

Dzieło Haydna odniosło ogromny sukces – wykonano je nie tylko w Kadyksie, lecz także m.in. w Wiedniu, Paryżu i Berlinie. Uskrzydlony tym sukcesem autor przygotował też wersję oratoryjną. Podczas kwietniowego koncertu zabrzmi zaś pierwotna wersja orkiestrowa dzieła Haydna.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/

Katowice | Uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

SilesiaW Roku Moniuszkowskim Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” świętuje 200. urodziny twórcy polskiej opery narodowej cyklem koncertów „Moniuszko od serca”. 30 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Studiu Koncertowym Polskiego Radia (ul. Ligonia 29) wystąpią uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.

Tuż przed konkursowymi zmaganiami zaśpiewają młodzi wokaliści, którzy zakwalifikowali się do udziału w jubileuszowej edycji Konkursu. Przed wymagającym Jury wystąpią już w dniach 5–11 maja.

W kwietniowym koncercie, zorganizowanym przez „Silesię” we współpracy Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, weźmie udział troje artystów, którzy byli uczestnikami Akademii Operowej i realizowanego przez Teatr Wielki „Programu Kształcenia Młodych Talentów”. Karolina Makuła jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Hanny Michalak. Jan Żądło ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem dr. Adama Szerszenia, a obecnie realizuje w macierzystej uczelni studia doktoranckie. Mateusz Hoedt kształcił się w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Bogdana Makala, a w ostatnich latach w Akademii Operowej paryskiej Opery Narodowej. Wszyscy uczestnicy koncertu mogą już pochwalić się imponującymi osiągnięciami artystycznymi i nagrodami, które przyznano im na znaczących konkursach wokalnych.

W Katowicach przedstawią niektóre pozycje z konkursowego repertuaru, który w nawiązaniu do regulaminu Konkursu obejmuje nie tylko muzykę polską, ale również arie i pieśni ze światowej literatury wokalnej. Usłyszymy między innymi utwory Karola Kurpińskiego, Stanisława Moniuszki i Ignacego Jana Paderewskiego.

Bezpłatne wejściówki (od 15 kwietnia) dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 21.

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 

Lublin | Moniuszko i wielka opera romantyczna

Fonie LublinaOddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza na kolejne wydarzenie w ramach cyklu koncertowego „Fonie Lublina”. Koncert 14 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym wpisuje się w ogólnopolskie obchody Roku Stanisława Moniuszki.

Publiczność lubelska, licznie gromadząca się co miesiąc w Trybunale Koronnym, wysłuchała już, jak muzyka kompozytorów Młodej Polski korespondowała z twórczością Moniuszki. W kwietniu przyjdzie pora, gdy muzyka operowa Moniuszki zabrzmi obok utworów ze światowego repertuaru wielkich scen Europy.

W programie znajdą się fragmenty Halki i Hrabiny, przedstawione w kontekście najbardziej cenionych arii i duetów z oper G. Verdiego, G. Bizeta, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego i R. Wagnera. Z jednej strony będzie więc można poznać to, co w spuściźnie Moniuszki odróżnia go od wielu współczesnych mu kompozytorów, a z drugiej przekonać się, że jego utwory wcale nie odstawały od europejskich scen muzycznych. Źródeł inspiracji dla scenicznych opusów Moniuszki można poszukiwać również wśród małych form solowych i kameralnych. Dlatego też program koncertu uzupełnią miniatury fortepianowe J. Brahmsa i F. Chopina.

W koncercie wezmą udział sopranistka Anna Barska, tenor Robert Mojsa i pianistka Marta Misztal. Słowo o muzyce wygłosi Ewa Starownik-Kuszewska.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Miasta Lublin. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB