Polmic - FB


nasze patronaty

Kraków | I Festiwal i Konkurs „Piano e Forte” 2018

pTowarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato w Krakowie zaprasza 8 marca 2018 roku o godz. 12.00 na inaugurację I Festiwalu i Konkursu „Piano e Forte” w Auli Akademii Muzycznej „Florianka” (ul. Sereno Fenna 15).

Festiwal i Konkurs „Piano e Forte”, którego pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym jest pianistka Marta Polańska, jest innowacyjnym projektem ujmującym problematykę w sposób holistyczny. Celem Festiwalu i Konkursu „Piano e Forte” jest ukazanie historii ewolucji fortepianu w kontekście rozwoju repertuaru fortepianowego, badanie wzajemnych relacji, oddziaływań oraz wpływu nowych zdobyczy w zakresie mechanizmu fortepianowego na repertuar, a także nowatorskich technik kompozytorskich na rozwój instrumentu. Konkurs „Piano e Forte” ma na celu również inspirowanie młodych pianistów do pogłębiania wiedzy z zakresu historii instrumentu, zwiększanie świadomości dotyczącej praktyk wykonawczych różnorodnego repertuaru na fortepianach współczesnych i historycznych, a także poznawanie nurtów interpretacyjnych oraz literatury fortepianowej różnych epok.

Pierwsza edycja odbędzie się w 320. rocznicę pierwszej wzmianki o wynalazku włoskiego budowniczego Bartolomeo Cristoforiego, ukazując historyczny szlak fortepianu „Z ziemi włoskiej do Polski”. Poprzez repertuar wykonywanych podczas koncertów dzieł kompozytorów polskich Festiwal i Konkurs „Piano e Forte” wpisuje się w obchody Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości.

Podczas inauguracji zabrzmią  m. in. utwory Fryderyka Chopina w transkrypcji na skrzypce i fortepian oraz kompozycje Krystyny Moszumańskiej-Nazar w 10. rocznicę śmierci: Konstelacje oraz APigram dedykowany prof. dr hab. Andrzejowi Pikulowi, który będzie wykonywał ten utwór.

Wstęp na koncert jest wolny,

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oficjalna strona Festiwalu i Konkursu „Piano e Forte” 2018: http://www.pianoeforte.pl 

„Semiramida” Gioachino Rossiniego na żywo z The Metropolitan Opera 10 marca w kinach

metWielka opera seria Gioachino Rossiniego Semiramida po 25 latach wraca na scenę The Metropolitan Opera. Prawie cztery godziny wokalnego popisu i przepychu rodem ze starożytnej Babilonii w bezpośredniej transmisji HD LIVE z Nowego Jorku, która odbędzie się w Kinie Praha 10 marca 2018 roku o godz. 18:35.

Miłość i zazdrość, zemsta i boskie znaki – taka jest Semiramida, wielka opera poważna Gioachino Rossiniego. Libretto nie ma nic wspólnego z historyczną królową Semiramidą (tą od babilońskich wiszących ogrodów), ale jest okazją do zaprezentowania kunsztu śpiewaczego na najwyższym poziomie. Opera stawia olbrzymie wymagania przed wykonawcami. Sopranowa partia Semiramidy jest jedną z nielicznych popisowych ról napisanych przez Rossiniego dla tego typu głosu. Wielka aria w ogrodzie i duet z Arsacesem, pełne ozdobników, to klejnoty do korony każdego sopranu koloraturowego. Nie mniej najeżona trudnościami jest partia wojownika Arsacesa – ukochanego i, jak się okazuje ostatecznie, syna Semiramidy. Jest to tzw. rola spodenkowa, czyli rola męska przewidziana do wykonywania przez kobietę.

W głównych rolach usłyszymy śpiewaków specjalizujących się w stylu belcanto. W roli tytułowej wystąpi amerykańska sopranistka Angela Meade. Jej zaginionym synem Arsacesem będzie mezzosopranistka Elizabeth DeShong. W roli hinduskiego księcia Idrenusa usłyszymy meksykańskiego tenora Javiera Camarenę, a jako książę Assur wystąpi rosyjski bas Ildar Abdrazakov. Dyryguje Maurizio Benini.

Przedstawienie odbędzie się w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami. Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Spotkanie przedpremierowe z twórcami płyty „Pergolesi „Stabat Mater”, Łukaszewski „Luctus Mariae”

UMFC_CD_103Wydawnictwo Chopin University Press zaprasza na spotkanie dotyczące wyjątkowego albumu: Pergolesi „Stabat Mater”, Łukaszewski „Luctus Mariae”, które odbędzie się 7 marca 2018 roku o godz. 17.30 w siedzibie księgarni eFryderyk w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2).

XIII-wieczna sekwencja Stabat Mater, opisująca cierpienie Matki stojącej pod Krzyżem, od wieków stanowi niesłabnącą inspirację dla poetów, malarzy i kompozytorów. Wśród jej opracowań wyjątkowe miejsce zajmuje kompozycja Giovanniego Battisty Pergolesiego. Napisane dla lokalnej wspólnoty dzieło szybko stało się najczęściej wydawanym utworem w XVIII w. i najpopularniejszym Stabat Mater trzech ostatnich stuleci.

W 2010 roku, dla uczczenia 300. rocznicy urodzin Pergolesiego, Paweł Łukaszewski skomponował Luctus Mariae (Żałość Maryi) – dzieło bezpośrednio nawiązujące do słynnej kantaty barokowego mistrza. Utwór powstał do współczesnego, łacińskiego wiersza o analogicznej strukturze i podobnym przesłaniu, napisanego przez prof. Jerzego Wojtczaka-Szyszkowskiego. Łukaszewski, zachowując podobieństwa pod względem budowy (13 części, podział na arie i duety), obsady i strony afektywnej, korzysta z właściwych swojemu stylowi współczesnych środków wyrazu, poszerzonej tonalności i wymagającej wobec śpiewaków faktury wokalnej. Niniejsze nagranie jest premierą fonograficzną dzieła.

Płyta ukazała się w wydaniu albumowym w twardej oprawie, z obszernym, blisko 60-stronicowym bookletem, który zawiera opis programu, biogramy wykonawców oraz teksty utworów w języku łacińskim, polskim (ciekawostkę stanowi polski przekład Stabat Mater autorstwa Seweryny Duchińskiej) i angielskim. Nagranie zrealizowano w Wielkim Refektarzu zamku biskupów warmińskich w Lidzbarku Warmińskim i dofinansowano z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | NOSPR String Sextet

nospr8 marca 2018 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się świąteczny koncert kameralny, podczas którego muzycy NOSPR zaprezentują sekstety smyczkowe dwóch wspaniałych kompozytorów: Andrzeja Panufnika i Johannesa Brahmsa.

Pomysł na Sekstet smyczkowy „Trains of Thought” (1987) podsunęły Andrzejowi Panufnikowi wrażenia z podróży koleją. Pulsujący rytm i artykulacja staccato w stałym tempie naśladują w tym utworze jednostajny stukot wagonów. Stanowi to jednak tylko jedną warstwę kompozycji, której monotonię zrekompensował kompozytor zróżnicowaniem odcieni ekspresyjnych tego ostinata. Suche i szorstkie początkowo dźwięki (molto secco, sul ponticello), stają się po chwili łagodniejsze, żartobliwe (scherzando), to znów natrętne a nawet agresywne (energico, intenso), w zależności od tego, co dzieje się w drugiej warstwie utworu, tej bardziej ludzkiej, która wyraża ciąg myśli nasyconych emocjami – od spokojnych i niespiesznych po bardziej ożywione, a nawet gwałtowne. W finale kompozycji dźwięki powoli zanikają, milknąc w oddali na wzór oddalającego się pociągu. Onomatopeiczne ostinato wykorzystuje w swej budowie komórkę dźwiękową E-F-H w najróżniejszych rotacjach, transpozycjach i odbiciach, zarówno w warstwie harmonicznej, jak i melodycznej dzieła.

Sekstet smyczkowy nr 2 „Song to the Virgin Mary” jest pierwszym utworem Panufnika skomponowanym po ślubie z Camillą Jessel i osiedleniu się w podlondyńskim Twickenham. Ponieważ ich przyszły dom nie nadawał się jeszcze wówczas do zamieszkania, kompozytor pracował w pobliskim kościele pw. Najświętszej Marii Panny. Tam też napisał Song to the Virgin Mary – prostą pieśń chóralną o charakterze modlitwy do Najświętszej Marii Panny, utwór zainspirowany wspomnieniami kompozytora „o polskich wieśniakach modlących się żarliwie w wiejskim kościółku”. Melodyka nawiązuje tu zarówno do chorału gregoriańskiego, jak i do polskiej muzyki ludowej, głównie przez zastosowanie skali pentatonicznej, połączonej z akordami o podwójnym, durowo-molowym obliczu – z tercją małą i wielką jednocześnie. W 1969 roku Panufnik dokonał rewizji utworu – wprowadził podział na 6 głosów, a w 1987 roku opracował pieśń na sekstet smyczkowy.

Na zakończenie koncertu zespół wykona Sekstet smyczkowy B-dur op. 18 nr 1 Johannesa Brahmsa.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje - na stronie www.nospr.org.pl

Kraków | Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa „Elementi 6 Performatyka”

ElementiW dniach 9–11 marca 2018 roku w siedzibie Akademii Muzycznej w Krakowie (ul. św. Tomasza 43) będzie miała miejsce Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa połączona z koncertami muzyki nowej „Elementi6 Performatyka”, organizowana przez Koło Naukowe Studentów Teorii Muzyki i Koło Naukowe Studentów Kompozycji Akademii Muzycznej działające pod opieką dr Ewy Wójtowicz i prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz.

Permormance – zagadnienie to jest niezbyt oczywiste i rozumiane dość szeroko. Przykładem tego jest muzyka nowa, w której coraz częściej pojawiają się elementy teatralizacji, mało tego - w której na równi z samymi dźwiękami lub nawet ponad nią istnieje gest, ruch i skupienie się na ciele. W tym kontekście „Elementi6” skupia się nad rolą wykonawcy, któremu nierzadko stawiane są nagle zadania znacznie trudniejsze niż tylko wykonanie czy „odegranie” muzyki. Podczas paneli konferencyjnych referaty na ten temat wygłoszą nie tylko teoretycy, ale również instrumentaliści i kompozytorzy, w tym Tadeusz Wielecki, dr Piotr Peszat, dr Marcin Strzelecki, Paweł Malinowski, Jakub Krzewiński, Karolina Dąbek. Będzie jednak mowa nie tylko o zagadnieniach dotyczących strony wizualnej – która jest główną i prawdopodobnie najważniejszą cechą utworów performatywnych – ale również sposobach notacji, wątkach ideologicznych i wreszcie o tym, jaki wpływ na odbiorców ma taki rodzaj przekazu.

„Elementi6” zainaugurowane zostanie koncertem zespołu Spółdzielnia Muzyczna 9 marca o godz. 20:00, który wykona m. in. kompozycję dr Piotra Peszata. Konferencję otworzy 10 marca wykład dr hab. Agnieszki Draus „Kij w mrowisko“ czy „oczywista oczywistość“? Performatyka – kilka uwag syntetycznych. Tego dnia zostanie zaprezentowana instalacja Juliana Gołosza expression: non 2018 oraz odbędą się trzy koncerty: recital perkusisty Aleksandra Wnuka (godz. 18:30), elektronicznego duetu Izabeli Smelczyńskiej i Mateusza Śmigasiewicza (godz 19:15) oraz koncert Elementi Orchestra pod batutą Nadima Husniego i Macieja Koczura (godz. 20:00), która zaprezentuje kompozycje Kamila Kruka, Moniki Szpyrki i Tadeusza Wieleckiego. Podczas koncertu 11 marca o godz. 16:00 wykonane zostaną utwory  studentów, doktorantów i absolwentów Akademii Muzycznej w Krakowie.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Program Konferencji.

Katowice | Koncert Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia

nospr7 marca 2018 roku o godz. 19.30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (pl. Wojciecha Kilara 1) odbędzie się koncert z cyklu „Środa Młodych”, podczas którego utwory Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego zabrzmią w interpretacji PolMonDuo.

Zespół PolMon Duo powstał w 2015 roku utworzony przez studentki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Alicja Miruk-Mirska i pochodząca z Mongolii Ichin Nyamaa rozpoczęły współpracę podczas studiów. W krótkim czasie zaowocowała ona wieloma sukcesami artystycznymi. Zespół rozwijał swoje umiejętności w katowickiej uczelni pod kierunkiem prof. Urszuli Stańczyk, prof. Beaty Warykiewicz-Siwy oraz st. wykł. Marka Mosia. Ichin Nyamaa ukończyła studia pianistyczne w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego oraz adt. dr. Huberta Salwarowskiego. Z kolei Alicja Miruk-Mirska kształci się w klasie skrzypiec dr hab. prof. AM Beaty Warykiewicz-Siwy. W 2017 roku PolMon Duo zdobyło I miejsce i nagrodę specjalną Paolo Serrao na Międzynarodowym Konkursie Citta di’Filadelfia oraz II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Art-Duo dla Młodych Muzyków w Gyor. Rok wcześniej duet odniósł sukces, wygrywając Międzynarodowy Konkurs „Antonio Salieri” w Legnago, a na Międzynarodowym Konkursie „Rising Stars Grand Prix” w Berlinie młode artystki otrzymały wyróżnienie I stopnia. Obecnie zespół prowadzi aktywną działalność koncertową, był też uczestnikiem dwóch edycji Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

Chcąc uwydatnić nietypowy, międzynarodowy a wręcz międzykontynentalny skład zespołu, PolMon Duo ma w swoim repertuarze oprócz fundamentalnych dzieł największych mistrzów, takich jak Bach, Beethoven, Brahms, również utwory polskie i mongolskie. Podczas koncertu usłyszymy w wykonaniu duetu I Rapsodię na skrzypce i fortepian Sz. 87 Béli Bartóka, Źródło Aretuzy z op. 30 i Kołysankę op. 52 Karola Szymanowskiego, Temat z wariacjami na skrzypce i fortepian Oliviera Messiaena oraz Recitativo e Arioso i Subito Witolda Lutosławskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje na stronie www.nospr.org.pl

Wyniki XV Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego

pwm27 lutego 2018 roku obradowało Jury XV Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Tematem przewodnim tegorocznego Konkursu był utwór z tekstem na sopran i orkiestrę symfoniczną.

Dla autora zwycięskiej kompozycji regulamin przewidywał nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 złotych oraz wydanie przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wyłonionej przez Jury kompozycji, włączenie utworu do katalogu PWM, nagranie audio wraz z publicznym wykonaniem.

Jury w składzie: prof. Krzysztof Penderecki (przewodniczący), prof. zw. dr hab. Eugeniusz Knapik, Jerzy Kornowicz, Paweł Mykietyn, dr Elżbieta Sikora i dr Daniel Cichy oceniło wszystkie zgłoszone utwory i postanowiło nie wyłaniać zwycięskiej kompozycji.

Jury przyznało dwie drugie nagrody ex aequo, po 4 000 złotych utworom: Nad głębiami autorstwa Michała Ziółkowskiego, Do prostego człowieka autorstwa Romana Czury. Trzecią nagrodę w wysokości 2 000 złotych utworowi Nie mów! autorstwa Piotra Zalewskiego.

W związku z werdyktem Jury, nie mają mocy zapisy Regulaminu Konkursu dotyczące wydania przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne zwycięskiej kompozycji, włączenia jej do katalogu PWM, nagrania audio oraz publicznego wykonania.

Gratulujemy wszystkim nagrodzonym!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Sinfonia Varsovia Kameralnie – Trio smyczkowe

sv7 marca 2018 roku o godz. 19:00 w praskiej siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Warszawa, ul. Grochowska 272) będzie miał miejsce trzeci koncert z cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”. Usłyszymy utwory polskich kompozytorów na trio smyczkowe.

Zespół, który czasem pozostaje w cieniu bardziej popularnego kwartetu, jest dla muzyków wyjątkową okazją do ukazania indywidualnej wrażliwości. W tak małym składzie każdy jest solistą, jednak za sukces koncertu odpowiada w ogromnej mierze umiejętność współpracy.

Trio smyczkowe prowadzone przez Adama Siebersa, drugiego koncertmistrza orkiestry Sinfonia Varsovia, dopełniają Dariusz Kisieliński na altówce i Katarzyna Drzewiecka-Szlachcikowska na wiolonczeli. Na trzecim koncercie z cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie” zespół zaprezentuje utwory na trio smyczkowe skomponowane przez Krzysztofa Pendereckiego i Pawła Szymańskiego – niezwykle cenionych i wciąż aktywnych kompozytorów oraz Józefa Kofflera i Romana Maciejewskiego – twórców, których dzieła czekają na dokładniejsze poznanie.

Kiedy w 1931 roku Trio smyczkowe op. 10 Józefa Kofflera zabrzmiało na Festiwalu Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej w Oksfordzie, wzbudziło ogromny zachwyt publiczności zgromadzonej w barokowym Sheldonian Theatre. Kompozytor w swoim utworze zręcznie godzi wywrotową metodę dodekafonii Schoenberga z tradycyjną konstrukcją formalną i upodobaniem do szerokich melodii. Dzięki temu po latach to Trio smyczkowe pozostaje jednym z najczęściej wykonywanych utworów Kofflera, zachęcając do odkrywania pozostałych dzieł pioniera polskiej dodekafonii. Matinata Romana Maciejewskiego to utwór zaliczany do jego okresu fascynacji neoklasycyzmem. Jednak ulokowanie twórczości tego kompozytora w ramach jednego nurtu byłoby sporym uproszeniem.

Krzysztof Penderecki jest twórcą, który w dużej mierze ukształtował polską muzykę drugiej połowy XX wieku. W Trio na skrzypce, altówkę i wiolonczelę Penderecki korzysta z tematów wprost zaczerpniętych z powstającej w tym samym czasie opery buffa Król Ubu. Ironiczne i pełne dystansu spojrzenie na świat, stanowiące o sukcesie jego opery, przejawia się również w charakterze tematów muzycznych Tria. 10 utworów na trio smyczkowe pochodzi z czasu, gdy 25-letni Paweł Szymański definiował swój własny, unikalny język muzyczny, który stał się jego znakiem rozpoznawczym po dziś dzień. Muzyka Szymańskiego to silnie zakorzenione w tradycji motywy i melodie, które kompozytor ukazuje w nowych kontekstach, używając niezwykle wyrafinowanych narzędzi.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

IV Małopolska Akademia Talentów – rozpocznij wakacje z muzyką klasyczną!

matStowarzyszenie Artystyczne ,,Porta Musicae” zaprasza uczniów, studentów oraz absolwentów szkół i uczelni muzycznych na Małopolską Akademię Talentów. Czwarta edycja kursów muzycznych odbywać się będzie w dniach 1–8 lipca 2018 roku w malowniczej scenerii Łącka w Małopolsce.

W tym roku organizatorzy zaprosili do poprowadzenia kursów jedenastu pedagogów różnych specjalności: Iga Bialic (orkiestra smyczkowa), Michał Bylica (trąbka), Maria Dutka (altówka, studia orkiestrowe), Jan Kalinowski (wiolonczela), Gajusz Kęska (fortepian), Piotr Lato (klarnet), Oriana Masternak (skrzypce), Marek Szlezer (fortepian), Arkadiusz Bialic (organy), Beata Urbanek-Kalinowska (kameralistyka), Małgorzata Wasiucionek (skrzypce). Dyrektorem artystycznym kursów jest dr hab. Gajusz Kęska.

Termin przyjmowania zgłoszeń w roku 2018 upływa 31 maja.

Małopolska Akademia Talentów to okazja na doskonalenie swoich umiejętności pod okiem doświadczonych i uznanych autorytetów muzyki klasycznej. Lekcje i bezpośredni kontakt z wybranym nauczycielem otworzą przed młodymi artystami nowe horyzonty, pozwolą samodzielnie ocenić poziom swoich umiejętności i postawić sobie nowe cele, do których będą dążyć. W trakcie trwania kursów odbywać się będą otwarte dla publiczności koncerty pedagogów i uczestników kursów (wstęp wolny), podczas których będą wykonywane m. in. dzieła polskich kompozytorów.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o kursach i pedagogach oraz karta zgłoszenia dostępne są na stronie www.kursymuzyczne.com 

Balet „Płomień Paryża” na żywo z Teatru Bolszoj w kinach 4 marca

BolszojRewolucja na pointach, ostrze gilotyny i szaleńcze tańce podczas ataku na arystokratów – to wszystko w balecie Płomień Paryża, transmitowanym 4 marca 2018 roku na żywo z moskiewskiego Teatru Bolszoj. Kino Praha zaprasza o godz. 16:00 na transmisję baletu, w którym całym blaskiem może zabłysnąć taneczna i akrobatyczna wirtuozeria rosyjskich tancerzy.

Płomień Paryża Borisa Asafiewa, rosyjskiego kompozytora i muzykologa, twórcy 11 oper, 28 baletów, 5 symfonii i wielu innych utworów, to dzieło przełomu. Balet powstał w 1932 roku, w pierwszych latach istnienia Związku Radzieckiego, i miał odzwierciedlać nowe idee rewolucyjnego państwa – stąd temat rewolucji francuskiej, „poprzedniczki” rewolucji październikowej. Choć treść była nowa, „rewolucyjna”, to styl opowiadania tańcem i metoda pozostały stare.

Choreograf Wasilij Wajnonen czerpał pełnymi garściami z wielkiej rosyjskiej tradycji baletowej i na wzór carskich baletów stworzył widowisko pełne pas de deux w klasycznym stylu i wielkich scen zbiorowych, które skontrastował ze scenami żywiołowych tańców ludowych rewolucjonistów. Na pierwszych wykonawców swego baletu wybrał wybitnych solistów Teatru Kirowa (wcześniej i obecnie Teatru Maryjskiego w Petersburgu). Pas de deux aktorów na przyjęciu u króla tańczyli Natalia Dudinska i Konstantin Siergiejew, za to rolę Teresy, dziewczyny z ludu, powierzył autor Ninie Anisimowej, która była charakterystyczną i dynamiczną tancerką o silnej osobowości. Osnowę libretta prawdopodobnie zaczerpnięto z książki Félixa Grasa Les Marceliers, w której punktem zwrotnym akcji jest szturm na Pałac Tuileries przez tzw. marsylczyków (rewolucjonistów z Marsylii) i zwycięski marsz na Paryż. To jeden z nielicznych baletów, gdzie wykonawcy nie tylko tańczą, ale i śpiewają – oczywiście Marsyliankę.

Dzieło odniosło sukces. Rok po leningradzkiej prapremierze pojawiło się na scenie Teatru Bolszoj, gdzie przetrwało 30 lat. Dziś balet Asafiewa i Wajnonena cenimy nie za to, że był to pierwszy nowy balet sowiecki, ale za mistrzowską dramaturgię, pełne wyrazu sceny zbiorowe i ekwilibrystyczne popisy taneczne. Historia miłości człowieka z ludu, Jerome’a, do arystokratki Adeline jest pretekstem do pokazania dwóch skontrastowanych światów i pełnych rozmachu scen z arystokratycznego dworu i zbuntowanej ulicy. Balet do scenicznego życia przywrócił w 2008 roku Alexei Ratmansky, trochę łagodząc jego sowiecki wydźwięk, za to wykorzystując całą choreograficzną spuściznę Wasilija Wajnonena. Dech zapiera szczególnie popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, z upodobaniem wykonywane także na galach i konkursach baletowych (wymaga bowiem od tancerzy wyjątkowych umiejętności), oraz żywiołowy Taniec Basków (Basque dance). Gdy Teatr Bolszoj zaprezentował Płomień Paryża podczas gościnnych występów (w Paryżu właśnie) w 2011 roku, francuska krytyka okrzyknęła moskiewskich tancerzy przybyszami z kosmosu z powodu ich nieludzkiej wręcz sprawności tanecznej. Podczas transmisji w głównych rolach zobaczymy Margaritę Szrainer, Igora Cwirko, Denisa Sawina i Anę Turazaszwili.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 15 minut.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Katowice | Nowe spojrzenie na przemijanie – Młodzi

nospr25 lutego 2018 roku o godz. 19.00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miało miejsce prawykonanie Desensorium Wojciecha Michno.

Wojciech Michno (1992) jest doktorantem w klasie kompozycji prof. Eugeniusza Knapika w katowickiej Akademii Muzycznej. W odkompozytorskim komentarzu do utworu Desensorium czytamy: „Sensorium to ośrodek mózgowy koordynujący wrażenia zmysłowe lub ogół wrażeń zmysłowych. Stanowiący zaprzeczenie tytuł Desensorium dotyczy obcowania ze światem pozazmysłowym (nadzmysłowym?) – zwrócenia się w stronę transcendencji, kontemplacji. Koncepcja ta umotywowana jest chęcią wyjścia poza współczesną rzeczywistość, której jednym z przejawów jest permanentne odbieranie przez nas coraz nowszych, silniejszych i liczniejszych wrażeń zmysłowych wywołujących w ostateczności negatywne skutki. Te dwa światy (hiper-zmysłowy i pozazmysłowy) stanowiły inspirację dla utworu. Uwidacznia się to zarówno w formie muzycznej, jak i w zastosowanych jakościach brzmieniowych na przestrzeni całego utworu”.

Ponadto podczas koncertu zabrzmi utwór Skin angielskiej kompozytorki Rebecci Saunders. Skin na sopran i orkiestrę kameralną powstało pod wpływem twórczej reakcji kompozytorki na widowisko telewizyjne Trio duchów Samuela Becketa. W wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcja Szymona Bywalca usłyszymy również Fora Alastaira Greiga, działającego w Londynie. W roli solistów wystąpią Joanna Freszel (sopran) i Rafał Zambrzycki (skrzypce).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Mozart i Beethoven w interpretacji Hobarta Earla z Orkiestrą Aukso

aukso28 lutego 2018 roku w krakowskiej Filharmonii im. K. Szymanowskiego, 2 marca w katowickiej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego i 3 marca w Kopalni Soli „Wieliczka” odbędą się koncerty Orkiestry Aukso pod batutą amerykańskiego dyrygenta Hobarta Earla.

Hobart Earle to międzynarodowej sławy dyrygent, który swój kunszt kształcił pod okiem takich mistrzów, jak Leonard Bernstein czy Seiji Ozawa. Koncertuje po całym świecie od Ameryki Północnej i Południowej, przez Europę po Azję występując w słynnych salach koncertowych, jak Carnegie Hall, Musikverein w Wiedniu, Barbakan w Londynie i prowadząc znakomite zespoły. Za swoją działalność artystyczną otrzymał wiele nagród, w tym został laureatem Musical America Worldwide oraz został wyrózniony tytułem profesora honorowego Akademii Muzycznej w Odessie.

Słynna Uwertura do opery Wesele Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta rozpocznie spektakularny koncert dyrygowany przez Earla. W interpretacji muzyków usłyszymy również drugiego klasyka wiedeńskiego – Ludwiga van Beethovena z brawurową VII Symfonią, która nazwana została przez Richarda Wagnera mianem „Apoteozy tańca”. Sam Beethoven wypowiedział się o swojej symfonii tak: „Muzyka jest winem, które inspiruje nas do tworzenia, ja jestem Bachusem, który daje to wspaniałe wino, aby uczynić ludzi duchowo pijanymi”.

Koncerty w Krakowie i Wieliczce dopełni przebojowy I Koncert na wiolonczelę Camilla Saint-Saënsa, który usłyszymy w interpretacji młodej, utalentowanej i wielokrotnie nagradzanej wiolonczelistki z Rosji (laureatki m.in. S. Knushevitsky International Cello Competition) Dali Gutserievej. Podczas koncertu w Katowicach jej brat – pianista Adam Gutseriev, laureat konkursów międzynarodowych, w tym International Music Competition „Amigdala” we Włoszech – wykona III Koncert fortepianowy Dmitrija Kabalewskiego.

Koncerty organizowane są przez Stowarzyszenie Gorczycki.pl, którego partnerem medialnym jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na stronie www.gorczycki.pl

Największe gwiazdy na żywo z nowojorskiej The Metropolitan Opera w sezonie HD LIVE 2018/2019

MetPodczas 13. sezon cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” będziemy mieli przyjemność zobaczyć i usłyszeć Piotra Beczałę, który zaśpiewa w nowej inscenizacji Adriany Lecouvreur Cilèi. Po raz pierwszy na wielkim ekranie zobaczymy Aleksandrę Kurzak, która wystąpi u boku swojego męża Roberta Alagny w Carmen Bizeta.

Podczas transmisji w sezonie 2018–19 znowu będziemy oglądać największe gwiazdy wokalistyki. Wystąpią między innymi: Anita Rachvelishvili, Elīna Garanča, Željko Lučić, Jonas Kaufmann, Eva-Maria Westbroek, Diana Damrau, Carlo Bosi, Maurizio Muraro, Pretty Yende, Christine Goerke, Karita Mattila, Javier Camarena i Isabel Leonard. Orkiestrę The Metropolitan Opera poprowadzą dyrygenci ze światowej czołówki, m.in. Nicola Luisotti, Marco Armiliato, Sir Mark Elder i Philippe Jordan.

13. sezon cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” rozpocznie 6 października 2018 roku transmisja sztandarowego spektaklu Met – Aïdy Verdiego z Anną Netrebko w roli tytułowej. Yannick Nézet-Séguin, mianowany na dyrektora muzycznego Met, poprowadzi La traviatę i Dialogi karmelitanek. The Neubauer Family Foundation, sponsor cyklu transmisji, podarowała 15 milionów USD do dyspozycji dyrektora muzycznego Met.

Transmisje na żywo z The Metropolitan Opera będzie można zobaczyć na całym świecie w ponad 70 krajach. Polscy widzowie obejrzą nowojorskie spektakle z udziałem największych gwiazd wokalistyki w blisko 40 ośrodkach (lista tutaj).

Przed rozpoczęciem nowego sezonu transmisji na żywo czekają nas letnio-jesienne powtórki 4 tytułów. Zobaczymy m.in. Trubadura Verdiego i Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego z nieodżałowanym Dmitrijem Hvorostovskym. Met przypomina te spektakle, by złożyć hołd wielkiemu artyście. Dodatkowo w tym okresie nowojorska scena zaprezentuje na wielkich ekranach film dokumentalny Susan Froemke pod tytułem Dom, w którym mieszka opera – o tym, jak powstawał obecny budynek Met.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów na www.nazywowkinach.pl 

Kultowa inscenizacja „Cyganerii” na żywo z Met 24 lutego

MetKultowa inscenizacja Cyganerii Giacomo Pucciniego w reżyserii Franca Zeffirellego po raz trzeci wraca w transmisji do kin, ale w nowej obsadzie. W Kinie Praha transmisja Live HD spektaklu odbędzie się 24 lutego 2018 o godz. 18.10.

Romantyczna historia odmalowująca mityczne życie biednej, ale radosnej paryskiej cyganerii, zamieszkującej poddasza kamienic Montmartre’u i okolic, stała się pod piórem Giacomo Pucciniego najprawdziwszym wyciskaczem łez. Beztroska zabawa przymierających czasem głodem przyjaciół z poddasza: poety, malarza, muzyka i filozofa, przeplata się z tragicznymi momentami, gdy mowa o śmierci, upodleniu i beznadziei, które towarzyszą ubogim ludziom niemal na każdym kroku. W wystawionym już blisko 500 razy na scenie The Metropolitan Opera spektaklu (premiera w 1981 roku z Teresą Stratas, Renatą Scotto i Josém Carrerasem) hafciarka Mimì znów zakocha się w poecie Rodolfie, a żywiołowa Musetta będzie flirtowała z malarzem Marcellem.

W roli Mimì wystąpi bułgarska sopranistka Sonya Yoncheva, którą niedawno podziwialiśmy jako tytułową Toskę. Rodolfa zaśpiewa Michael Fabiano, Marcellem będzie Lucas Meachem, a partię Musetty wykona Susanna Phillips. Orkiestrę poprowadzi Marco Armiliato.

Przedstawienie odbędzie się w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Poranek symfoniczny NOSPR | „Muzyka polska za mało znana”

nospr18 lutego 2018 roku o godz. 12:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce kolejny koncert z cyklu „Muzyka polska za mało znana”, podczas którego zostanie zaprezentowany utwór Stefana Kisielewskiego. Koncert transmitowany będzie online na kanale Youtube.

Nad baletem Niedziela nad Wisłą pracował Stefan Kisielewski (1911–1991) w roku 1956. I tyle tylko wiadomo o utworze. Tytuł każe przypuszczać, że inspiracją był wiersz zamieszkującego po sąsiedzku Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Z baletu ostała się jedynie Polka, którą wykona podczas koncertu Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. Orkiestrę poprowadzi wyróżniony podczas X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga Boon Hua Lien, asystent dyrygenta NOSPR. „Muzyka tej pięciominutowej kompozycji – pisze Małgorzata Gąsiorowska w swojej monografii o Kisielewskim, wydanej w 2011 roku – w sposób niezwykle sugestywny wywołuje obrazki niczym z jakiegoś felietonu Wiecha poprzez wesoły temat pierwszy przejmowany przez różne instrumenty, quasi-marszowy temat drugi przywodzący na myśl przemarsz orkiestry strażackiej, jakieś dźwiękowe podchody i wreszcie powrót obu tematów w repryzie, po pełnym dźwiękowych przygód przetworzeniu. Żart muzyczny, a z jaką maestrią uczyniony!”.

Podczas tego „Poranku symfonicznego” NOSPR wykona również Suitę z baletu Ognisty ptak Igora Strawińskiego i I Koncert fortepianowy Des-dur op. 10 Siergieja Prokofiewa. W roli solisty wystąpi hiszpański pianista Juan Pérez Floristán.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nospr.org.pl