Polmic - FB


nasze patronaty

Warszawa | XIX Festiwal Ogrody Muzyczne

Ogrody muzyczneXIX Festiwal Ogrody Muzyczne odbędzie się w dniach 30 czerwca – 28 lipca 2019 roku na Dziedzińcu Wielkim Zamku Królewskiego w Warszawie, pod wielkim klimatyzowanym namiotem, mogącym pomieścić 1000-osobową publiczność.

Festiwal Ogrody Muzyczne jest realizowany w Warszawie od 2001 r. Program każdego festiwalu wypełniają koncerty live oraz retransmisje oper i baletów z renomowanych teatrów i festiwali muzycznych: z The Metropolitan Opera, Teatru Bolszoj i Festiwalu w Salzburgu na czele; a także filmy muzyczne i sfilmowane koncerty. W ramach festiwalu realizowany jest specjalny program edukacyjno-artystyczny dla dzieci – „Dziecięce Ogrody Muzyczne”.

Program XIX Ogrodów obejmie 21 projekcji filmowych i 5 koncertów na żywo. Podczas festiwalowego prologu usłyszymy muzykę filmową Krzysztofa Komedy, Henryka Kuźniaka i Jerzego Matuszkiewicza. Inaugurację Festiwalu uświetni występ Janusza Wawrowskiego, który zagra na skrzypcach Stradivariusa z 1685 roku; wraz z orkiestrą smyczkową Warsaw Players zaprezentuje m. in. utwory Mieczysława Karłowicza i Mieczysława Wajnberga. Pieśni z moniuszkowskich Śpiewników domowych usłyszymy 15 lipca w oryginalnej interpretacji wykonawców i kompozytorów: Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskiego.

Od 2008 r. inspiracją programu jest kultura kraju gościa honorowego Festiwalu. Podczas tegorocznej edycji gościem honorowym będzie Region Centralny-Dolina Loary ze środkowej Francji (Region Centre-Val de Loire). Leonardo da Vinci mieszkał przez ostatnie trzy lata życia w jednym z zamków w Dolinie Loary, pełniąc funkcję królewskiego inżyniera, malarza i architekta na dworze Franciszka I. Z okazji 500. rocznicy śmierci da Vinci odbędzie się 8 lipca wieczór poświęcony temu genialnemu artyście. Obejmie on film Leonardo – wewnątrz umysłu geniusza (BBC, 2013) oraz koncert na instrumencie viola organista, wymyślonym przez Leonarda da Vinci. Zagra na nim Sławomir Zubrzycki – pianista i kompozytor, który zrekonstruował ten instrument. Francuskie akcenty to filmy Księżniczka w oślej skórze z muzyką Michela Legranda i retransmisja Koncertu pod wieżą Eiffla z udziałem m. in. Joyce DiDonato, Philippe'a Jaruossky'ego, Mathiasa Goerne i Renauda Capuçona.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.ogrodymuzyczne.pl/ 

II Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem”

Chopin pod WawelemMiędzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów "Chopin pod Wawelem" – powstały na bazie Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem" – to pierwszy międzynarodowy, monograficzny, konkurs pianistyczny organizowany w Krakowie. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 10-14 lipca 2019.

Pomysłodawca i założyciel Konkursu, dr hab. Gajusz Kęska, niejednokrotnie podkreślał konieczność promowania miasta jako centrum wykonawstwa muzyki Fryderyka Chopina, zaznaczając, iż to właśnie Kraków w przeszłości był kolebką polskiej szkoły pianistycznej. To tu mieszkali i prowadzili mistrzowskie klasy tacy wybitni pianiści i pedagodzy jak Zbigniew Drzewiecki, Halina Czerny-Stefańska, Regina Smendzianka, Adam Harasiewicz, Tadeusz Żmudziński czy Jan Hoffman. Wszyscy oni byli światowej sławy interpretatorami muzyki Fryderyka Chopina.

Pierwsza edycja Konkursu z czerwca 2015 roku cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród krakowskiej publiczności. Uczestnicy Konkursu przybyli z całej Polski, a jury podkreślało bardzo wysoki poziom ich występów. II Ogólnopolski Konkurs Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem", będący kontynuacją rozpoczętego w poprzednim roku „powrotu muzyki Chopina pod Wawel", odbił się szerokim echem nie tylko w kraju, ale i za granicą. Fakt ten przekonał organizatorów do powiększenia zasięgu imprezy i nadania jest rangi międzynarodowej.

Kolejna edycja Konkursu, którego organizatorem jest Stowarzyszenie Artystyczne Porta Musicae, przy współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie oraz Państwową Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną II stopnia im. F. Chopina w Krakowie, odbędzie się w dniach 10-14 lipca 2019 roku w auli "Florianka" - sali koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie, udostępnionej na czas przesłuchań dzięki uprzejmości Władz Uczelni, przy wsparciu Stowarzyszenia Pro Musica Humana. Uczestnicy, tak jak podczas pierwszej edycji, wystąpią w 4 grupach wiekowych.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program oraz regulamin konursu dostępne są na stronie: http://chopinpodwawelem.com

Warszawa | Sinfonia Iuventus: Gershwin i Bizet

POSI29 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego dzieła George’a Gershwina i Georges’a Bizeta zabrzmią w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. W roli solisty wystąpi renomowany polski pianista Paweł Kowalski.

Muzyka do spektakli teatralnych wiedzie często efemeryczny byt – związana z jednym przedstawieniem schodzi z afisza wraz z nim, ale są od tej reguły wyjątki. Arlezjanka (L’Arlésienne, znana też jako Dziewczyna z Arles) to sztuka na kanwie noweli wybitnego francuskiego pisarza Alphonse’a Daudeta, piewcy piękna i kultury Prowansji. Bizet dokonał orkiestrowej aranżacji czterech szczególnie efektownych fragmentów, w których pojawiają się m.in. motywy muzyki ludowej z Prowansji. Po przedwczesnej śmierci Bizeta, jego przyjaciel Ernest Guiraud zestawił drugą suitę, korzystając z zachowanych szkiców. Oba efektowne, barwne cykle odniosły z czasem znaczący sukces pomnażając sławę autora, który zmarł mając 37 lat w biedzie i zgryzocie, w poczuciu całkowitego niedocenienia…

Z amerykańskim kompozytorem George Gershwinem łączy Bizeta imię oraz niemal dokładnie ten sam, o wiele za młody wiek, w którym obaj twórcy zakończyli żywot – na tym jednak podobieństwa się kończą. Gershwin szybko zdobył sławę i uznanie jako kompozytor oryginalnie włączający do swej muzyki symfonicznej i operowej elementy jazzu. To także cechuje jego Koncert F dur, skomponowany (1925) po wielkim sukcesie Błękitnej rapsodii. Utwór wykazuje się znakomitym opanowaniem formy i faktury, co docenili słuchacze i krytycy, a także pianiści chętnie włączający go do repertuaru.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/gershwin-bizet/ 

Władysławowo | 47. Letnie Koncerty Organowe i Kameralne im. Eugeniusza Brańki

Wladyslawowo47. edycja Letnich Koncertów Organowych i Kameralnych im. Eugeniusza Brańki we Władysławowie odbędzie się w dniach 4 lipca – 22 sierpnia 2019 roku. Tradycyjnie wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Wakacyjny cykl koncertów muzyki klasycznej, zainaugurowany w 1973 roku przez kompozytora, dyrygenta i organistę z Częstochowy – Eugeniusza Brańkę – wpisał się na stałe w obraz letniego Władysławowa. Organizatorem wydarzenia jest Centrum Kultury, Promocji i Sportu Władysławowa przy współudziale Parafii Wniebowzięcia NMP we Władysławowie oraz Stowarzyszenia im. Eugeniusza Brańki.

Tegoroczna edycja obfituje w znakomitych wykonawców z kraju i zagranicy, a jej repertuar zdominuje muzyka polska. Władysławowski festiwal nadal kontynuuje zapoczątkowany rok temu wieloletni program obchodów 100-lecia Niepodległości. Dodatkowo w tym roku programem włącza się w obchody 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Stąd niemal na każdym z koncertów nie zabraknie jego twórczości. 47. edycja przypada także w 10. rocznicę śmierci inicjatora i wieloletniego dyrektora artystycznego cyklu – prof. Eugeniusza Brańki. Jego muzyce poświęcony będzie niemal w całości jeden z koncertów (18 lipca). Władysławowski festiwal w tym roku robi ukłon również w stronę muzyki improwizowanej – wśród tegorocznych artystów wspomnieć należy mistrzów gatunku – skrzypka Krzesimira Dębskiego, czy trębacza Roberta Majewskiego. Przekrojowo muzyki polskiej od baroku po wiek XX wysłuchamy natomiast podczas inauguracji 4 lipca.

Karol Lipiński-Brańka

Patronat medialny nad Koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://www.facebook.com/koncerty.organowe/ 

Kraków | V Sinfonietta Festival. Na jubileusz po amerykańsku!

SC„Stars and Strings” ‒ taki tytuł nosi piąty, jubileuszowy Sinfonietta Festival w Muzeum Narodowym w Krakowie zapowiadający wyjątkowy, dwudziesty piąty sezon Sinfonietty Cracovii. Krakowska Orkiestra świętować będzie z iście amerykańskim rozmachem w dniach 30 czerwca – 6 lipca 2019 roku.

Festiwal rozpocznie się minimalistycznie – muzyką Johna Cage’a, Steve’a Reicha, Philipa Glassa i Johna Adamsa. Przez historię nurtu przeprowadzi melomanów dyrektor Sinfonietty – Jurek Dybał. Słynny utwór In C Terry’ego Riley’a wykona zaś pod jego dyrekcją... publiczność!

W przepięknych wnętrzach krakowskich Sukiennic odbędzie się też koncert „For Our Freedom and Yours” ‒ utrzymany w duchu szeroko rozumianej amerykańskiej idei wolności oraz przyjaźni między naszymi narodami. Światowej sławy tenor Stanley Jackson zaśpiewa po raz pierwszy w języku polskim! Oprócz pieśni Ignacego Jana Paderewskiego do słów Adama Mickiewicza Amerykanin wykona pieśni spirituals. Na tym koncercie premierowo zabrzmi Sinfonietta jubileuszowa zwycięzcy V Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Z kolei 4 lipca, w dniu amerykańskiego Święta Niepodległości, kameraliści Sinfonietty Cracovii i przyjaciele zaprezentują utwory George’a Gershwina, Steve’a Reicha oraz Pawła Szymańskiego. Jubileuszową edycję Festiwalu zakończą 6 lipca koncertem finałowym w Sukiennicach wyjątkowi, od lat związani z Sinfoniettą Cracovią goście – światowej sławy amerykański dyrygent John Axelrod i legendarny klarnecista Michel Lethiec.

Wśród niestandardowych propozycji znajdą się barbecue clubbing i plenerowe jam session.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie www.sinfonietta.pl 

Podkarpacki Festiwal Organowy 2019

PFOW miesiącach letnich bieżącego roku, podobnie jak nieprzerwanie już od 28 lat w Rzeszowie, także w trzech innych miejscowościach Podkarpacia, rozbrzmiewać będzie muzyka organowa, kameralna, oratoryjna i słowo artystyczne. Podkarpacki Festiwal Organowy potrwa od 7 lipca do 18 sierpnia 2019.

Muzyką najwyższej próby twórczej i wykonawczej wypełnią się nowoczesne i zabytkowe świątynie stolicy województwa: katedra, bazylika Bernardynów, kościoły: św. Krzyża, Wniebowzięcia NMP w Zalesiu i po raz pierwszy św. Rocha w Słocinie, gdzie w grudniu ubiegłego roku oddano do użytku nowe, wysokiej klasy koncertowej organy. Ponadto tradycyjnie do festiwalowego kalendarza włączone zostały dwa wielce znaczące obiekty sakralne Podkarpacia: Jarosławskie Opactwo i bazylika Jezuitów w Starej Wsi. Jako miejsce jednego z koncertów debiutuje w tym roku kościół Wniebowzięcia NMP w Lutczy. Skutkiem systematycznego poszerzania geograficznego obszaru realizacji festiwalu, począwszy od tego roku dotychczasowa nazwa Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa wraz z cyklami towarzyszącymi objęte zostały mianem Podkarpackiego Festiwalu Organowego.

Do udziału w tegorocznych koncertach, poza rodzimymi artystami, zostali zaproszeni wirtuozi organów z Niemiec, Włoch i Węgier. Nie zabraknie muzyki kameralnej: wokalnej i instrumentalnej z towarzyszeniem organów, dzieł oratoryjnych Stanisława Moniuszki w 200. rocznicę urodzin kompozytora, a także artystycznego słowa mówionego, przypominającego ciągle trwałe przesłania wybitnych Polaków: św. Jana Pawła II, bł. ks. Jerzego Popiełuszki i kard. Stefana Wyszyńskiego. Zabrzmią również utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Kwiatkowskiego, Michała Lorenca, Witolda Lutoslawskiego, Edwarda Pałłasza, a także improwizacje dyrektora Festiwalu dr. hab. Marka Stefańskiego.

Festiwalowe koncerty będą nie tylko okazją do obcowania ze sztuką wysoką, lecz też do muzycznej podróży śladem rzeszowskich i podkarpackich zabytków sztuki sakralnej, w jej wszechstronnych kulturowych odsłonach.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: www.arsproarte.pl 

Katowice | Vivat Academia! Koncert i spotkanie z prof. Joachimem Pichurą

VAInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na kolejny koncert z cyklu „Vivat Academia!”, który poprzedza jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej w Katowicach. Koncert odbędzie się 27 czerwca 2019 o godz. 18.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach (ul. Wita Stwosza 16).

Muzyka akordeonowa i rozmowa o śląskiej akordeonistyce wypełnią czas spotkania z prof. Joachimem Pichurą w Muzeum Archidiecezjalnym. To właśnie prof. Joachim Pichura założył klasę akordeonistyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Od momentu powołania Katedry Akordeonu, tj. od 1983 roku do dziś pełni funkcję jej kierownika. W latach 1982–87 był prorektorem, a w latach 1987–90 piastował godność rektora katowickiej uczelni. Czerwcowe spotkanie i koncert stanie się również okazją, by przypomnieć wszechstronną działalność artystyczną Profesora, sukcesy konkursowe na czele z Grand Prix d’Europe zdobytym w Saint-Etienne w 1985 roku, a rok później Premio Internationale Citta di Castelfidardo. Od wielu lat jest on zapraszany do jury znanych europejskich konkursów, prowadzi również kursy mistrzowskie w Polsce, Szwajcarii, Bułgarii, Rosji, Ukrainie i na Słowacji. Równie znaczące są jego osiągnięcia pedagogiczne. To właśnie w jego klasie akordeonu rozwijali swój talent i umiejętności m.in. Franciszek Prus, Bogdan Precz, Marek Andrysek i Marcin Wyrostek.

W części muzycznej czerwcowego wieczoru wystąpi znane już śląskiej publiczności Symetrio, które tworzą wybitni akordeoniści młodego pokolenia i wychowankowie prof. Joachima Pichury – Krystian Saciłowski, Marcin Jabłoński i Adam Potera. w programie: Franck Angelis – Étude sur le thème „Chiquilín de Bachín” by Astor Piazzolla, Václav Trojan – Tarantella na dwa akordeony, Georgij Szenderiow – Suita koncertowa, Marcin Jabłoński – Better together, Maria Kalaniemi – Ahma. Koncert oraz spotkanie poprowadzi Grażyna Brewińska.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.silesia.art.pl/

Warszawa | Sinfonia Iuventus dla Niepodległej

POSIKoncert „Sinfonia Iuventus dla Niepodległej” 22 czerwca 2019 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego poświęcony w całości muzyce polskiej XX i XXI wieku będzie popisem znakomitego wiolonczelisty Tomasza Strahla.

Ceniony solista, kameralista, nauczyciel akademicki, laureat prestiżowych nagród i odznaczeń należy do najwyżej cenionych wiolonczelistów swojego pokolenia. Dwa koncerty wiolonczelowe w programie jednego wieczoru pozwolą doskonale ukazać wszechstronność jego talentu.

Dzieło Stanisława Moryty z 1992 r. nasycone jest dramatyczną, elegijną ekspresją, znajdującą wyraz w określeniach charakteru jego ogniw: Drammatico / Lugubre / Aggresivo; eksponuje też silnie wiolonczelową wirtuozerię. II Koncert wiolonczelowy Piotra Mossa z podtytułem Prières (Modlitwy) skomponowany został w 2003, w Polsce jego premiery dokonał właśnie Tomasz Strahl z NOSPR w 2005 r.

Program dopełnią dwie uwertury – pierwsza z nich otwierała zapomnianą dziś operę Maria Romana Statkowskiego (1904), w chwili premiery uznaną za jedno z najlepszych polskich dzieł tego gatunku czasów postmoniuszkowskich. Czas międzywojenny reprezentować będzie w programie Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger (co ciekawe, młodszy o dwa pokolenia Piotr Moss, również uczył się pod jej kierunkiem, pod koniec długiego życia mistrzyni), hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym błyskotliwym utworze. 

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/sinfonia-iuventus-dla-niepodleglej/ 

Warszawa | IX Letnie Koncerty na Grochowskiej: muzyka polska i... japońska!

SV

Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby na popołudniowe „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. 15 i 16 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w ramach cyklu odbędą się koncerty „Japonia” i „Moniuszko”.

Podczas koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Muzykę japońskich twórców oraz kompozytorów, których zainspirowała kultura Japonii, zaprezentują młodzi utalentowani warszawscy perkusiści Mikołaj Rytowski i Franciszek Prokopiuk. Wykonają m. in. utwór K’an Wojtka Blecharza. Następnego dnia zabrzmią kwartety Stanisława Moniuszki w wykonaniu znakomitych artystów Sinfonii Varsovii i skrzypka Piotra Markowskiego, zastępcy koncertmistrza Płockiej Orkiestry Symfonicznej.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | Sinfonia Varsovia na Grochowskiej – Święto Muzyki

SVCzerwiec to miesiąc, w którym kończą się sezony artystyczne wielu orkiestr i zespołów, a na Grochowskiej to dopiero początek letnich cyklów koncertowych. Jednym z nich są koncerty symfoniczne Sinfonii Varsovii. Najbliższy – w Święto Muzyki 21 czerwca o godz. 19:30– będzie okazją do wysłuchania polskich i rosyjskich dzieł symfonicznych. W muzycznym świętowaniu orkiestrze na scenie towarzyszyć będzie pianista Andrei Korobeinikov, a całość poprowadzi Maestro Alexander Vedernikov.

Sinfonia Varsovia rozpocznie koncert Bajką Stanisława Moniuszki. Z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora, która przypada w tym roku, w całej Polsce odbywają się obchody roku jego imienia. Uwertura fantastyczna Bajka ukazuje zmysł orkiestracji Moniuszki i stanowi jeden z niewielu przykładów jego twórczości symfonicznej. Po niej publiczność wysłucha rzadko prezentowany II Koncert fortepianowy G-dur op. 44 Piotra Czajkowskiego. Brawurową partię solową wykona Andrei Korobeinikov – uznany rosyjski pianista, doskonały interpretator dzieł Czajkowskiego. Z utworami romantyka artysta występuje na całym świecie, m. in. we Francji, Austrii, Kanadzie, Chinach.

Na zakończenie wieczoru zabrzmi II Symfonia e-moll op. 27 Siergieja Rachmaninowa. Premiera dzieła została przyjęta z dużym entuzjazmem i przywróciła Rachmaninowowi wiarę w swój talent po surowej krytyce I Symfonii. Orkiestrę Sinfonia Varsovia tego dnia poprowadzi wybitny Maestro Alexander Vedernikov. Dyrygent zrealizował kilkanaście znakomitych nagrań z muzyką rosyjską, a jego koncerty cieszą się wielką popularnością i uznaniem wśród słuchaczy.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad cyklem koncertowym „Sinfonia Varsovia na Grochowskiej” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

Katowice | Akordeon w duetach z klarnetem i skrzypcami

NOSPR5 czerwca 2019 roku o godz.19.30 Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia zaprasza na koncert w ramach cyklu „Środa Młodych” w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, podczas którego zabrzmią utwory na akordeon, skrzypce i klarnet, w tym muzyka Andrzeja Tuchowskiego i Mikołaja Majkusiaka.

Utwory polskich twórców, a także kompozycje Francka Angelisa, Astora Piazzolli, Artema Nyzhnyka, Masayoshi Oishi, Richarda Galliana, Horace’a Silvera, Franka Churchila i Paula Jorge Ferreiry wykonają utalentowani studenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Piotr Zarzyka to jeden z wyróżniających się akordeonistów młodego pokolenia. Pochodzi z Lublina, a obecnie rozwija swoje umiejętności w klasie prof. dr. hab. Joachima Pichury oraz adt. dr. Piotra Chołołowicza. Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów akordeonowych o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej, m.in. w Castelfidardo (Włochy), Wilnie (Litwa), Berlinie (Niemcy), Klingenthal (Niemcy), Innsbrucku (Austria), Gyor (Węgry), Belgradzie (Serbia), Pradze (Czechy). W roku akademickim 2018/2019 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Młoda Polska”. Jest również stypendystą Fundacji Polish Orphans Charity, Prezydenta Miasta Radomia, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, I Edycji Nagrody Muzycznej Radomskiego Stowarzyszenia Pokoleń w kategorii: Osoba indywidualna. W ramach swojego występu w koncercie Środa Młodych Piotr Zarzyka wystąpi w dwóch duetach – w pierwszej części koncertu z klarnecistą Kamilem Janasem, w drugiej ze skrzypkiem Wojciechem Barteczkiem. Oni również są utytułowanymi młodymi wykonawcami i wychowankami katowickiej Akademii Muzycznej. Kamil Janas studiuje pod kierunkiem prof. Arkadiusza Adamskiego, a Wojciech Barteczek w klasie prof. Henryka Gembalskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie internetowej www.nospr.org.pl 

4. Festiwal Polskie Kręgi Sztuki: Chińczycy poznają kolejne skarby z kraju Chopina

Polskie kregi4. Festiwal Polskie Kręgi Sztuki w Chinach to kolejny rok prezentacji tego, co najlepsze w naszej sztuce. Najnowsza edycja Festiwalu rozpocznie się 6 czerwca trasą koncertową Grzegorza Niemczuka. Trasa koncertowa zakończy się 15 czerwca w Chongqing Guotai Arts Centre.

Znany pianista najpierw wystąpi w sali koncertowej pekińskiego uniwersytetu Tsinghua, następnie w prestiżowych salach Zibo, Shijiazhuangu, Wuhanu i Chongqingu. Koncerty Grzegorza Niemczuka to początek 4. edycji cenionej w Chinach imprezy Festiwal Polskie Kręgi Sztuki, której inne aktywności artystyczne będą się odbywały sukcesywnie do grudnia 2019 roku.

Festiwal Polskie Kręgi Sztuki w Chinach jest organizowany przez Fundację Kręgi Sztuki od 2016 roku. Już po pierwszej edycji impreza została okrzyknięta przez chińskie media „najważniejszym polskim wydarzeniem kulturalnym roku 2016 w Państwie Środka”. Do tej pory polscy twórcy sztuk wizualnych, muzyki, filmu i gier video pokazali swoje dokonania na Festiwalu w 16 znaczących miastach ChRL. Pianista Grzegorz Niemczuk z Festiwalem Polskie Kręgi Sztuki w Chinach związany jest od drugiej edycji. Jego koncerty zawsze stanowiły wyjątkowy punkt w programie, spotkały się z gorącym przyjęciem publiczności oraz krytyki. Na program, który artysta zaproponuje w tym roku na Festiwalu Polskie Kręgi Sztuki, złożą się utwory Wojciecha Kilara, Fryderyka Chopina oraz Wang Jianzhonga.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://kregisztuki.com/ 

Czytaj więcej: 4. Festiwal Polskie Kręgi Sztuki: Chińczycy poznają kolejne skarby z kraju Chopina

Warszawa | IX Letnie Koncerty na Grochowskiej w czerwcu

SV8 i 9 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce koncerty „Japonia” i „Moniuszko” w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Udział w najbliższych koncertach wezmą: Piotr Nikiel (tenor), Miho Kurihara (fortepian) i uczestnicy Akademii Operowej. Zgodnie z programem koncertów muzycy zaprezentują utwory kameralne Stanisława Moniuszki i kompozytorów japońskich. Usłyszymy też perły romantycznej liryki wokalnej oraz muzykę polskich twórców XX wieku: Ignacego Jana Paderewskiego, Ludomira Różyckiego, Witolda Lutosławskiego, Piotra Perkowskiego, a także warszawianina Mieczysława Wajnberga, którego jubileusz 100-lecia urodzin obchodzimy w tym roku.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 

Lublin | Moniuszko i muzyka francuska

Fonie Lublina9 czerwca 2019 roku o godz. 18.00 Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków zaprasza do Trybunału Koronnego w Lublinie na koncert „Moniuszko i muzyka francuska” w ramach cyklu koncertów „Fonie Lublina”.

Czym była w czasach pozytywizmu muzyka St. Moniuszki dla Polaków, wie chyba każdy meloman. Dzięki wątkom narodowym, przywiązaniu do rodzimych tradycji i zmysłowi satyryczno-komediowemu Moniuszko stał się dla uciśnionego zaborami narodu pomnikiem manifestowania swojej przynależności narodowej, a jego dzieła – bezpośrednim wektorem tych idei. Nieco inne podejście do sztuki operowej prezentowano w ówczesnej Francji – kraju, który bez wątpienia był w drugiej połowie XIX wieku stolicą europejskiej kultury. To tam produkowano najbardziej prestiżowe przedstawienia operowe, to tam lgnęły rzesze kompozytorów by spróbować wystawić swoje dzieła.

Podczas koncertu „Moniuszko i muzyka francuska” utwory Stanisława Moniuszki zostaną zaprezentowane w konfrontacji z dziełami francuskich twórców drugiej połowy XIX wieku. Zderzenie różnych sposobów postrzegania muzyki – Moniuszki skupionego na wątkach narodowych i Francuzów nastawionych na kosmopolityczne wartości prezentowania potęgi sztuki i kreowania nowych trendów – odzwierciedliło się w programie najbliższego koncertu. Poza ariami Moniuszki (także w formie transkrypcji skrzypcowych) w wykonaniu artystów lubelskich zabrzmią utwory G. Bizeta, Ch. Gounoda i C. Francka.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Fonie Lublina” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Elbląg | Fortepianowa historia Europy

EOKMuzyczna Europa nie zna celników, wież obserwacyjnych ani szlabanów granicznych. Jej granice wyznacza tylko wyobraźnia najwybitniejszych kompozytorów, nie znających pojęcia „artystyczny kompromis”. Przekonamy się o tym 9. czerwca 2019, gdy w Ratuszu Staromiejskim w Elblągu wystąpi Wojciech Waleczek – „fenomen klawiszowego grania”.

Wraz z nim rozrywkowym krokiem, w iście ekspresowym tempie, publiczność prześledzi fortepianowe dzieje Starego Kontynentu. Dzieje, których rozdziały były kreślone nie tylko ręką Chopina, Paganiniego i Bacha, ale również mniej znanych, ale równie intrygujących mistrzów partytury. Chociażby Johana Helmicha, kompozytora, oboisty i dyrygenta, który wszechstronnością zawstydziłby ludzi renesansu, a do historii przeszedł jako „szwedzki Haendel”.

Koncertem organizatorzy uczczą 15. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Polskiej i europejskiej muzyki nie należy bowiem sobie przeciwstawiać – jak stwierdził niegdyś Fryderyk Chopin, „jedna wynika z drugiej i odwrotnie”. W czerwcowy wieczór elbląscy melomani przekonają się, że ta prawda, mimo upływu 200 lat, pozostają nadal aktualna…

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stroniehttp://www.eok.elblag.eu/pl/news/fortepianowa-historia-europy