Polmic - FB


nasze patronaty

Poznańscy kompozytorzy elektroakustyczni w Krakowie

GlospatPierwszy koncert wymienny muzyki elektroakustycznej, zorganizowany przez SMEAMuz Poznań, odbędzie się 13 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w CSW Solvay w Krakowie (ul. Zakopiańska 62).

Wydarzenie to jest otwarciem współpracy akademickiej, zainicjowanej przez prof. Lidię Zielińską (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu) i prof. Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna i ASP w Krakowie). Kompozytorzy krakowscy zagrają w Poznaniu już 18 maja.

W krakowskim koncercie wystąpią studenci i pedagodzy poznańscy jako wykonawcy własnych projektów elektroakustycznych. Zaplanowana jest też wspólna improwizacja poznańskich muzyków i krakowskich gospodarzy z udziałem liry korbowej, śpiewu, magnetofonów analogowych i różnych mediów elektronicznych.

Kompozytorzy z Poznania są szczególnie oczekiwanymi gośćmi. W poznańskiej Akademii od trzech lat można podjąć studia kompozytorskie na nowatorskiej specjalności „Kompozycja elektroakustyczna”, jedynej w akademiach muzycznych w Europie. Późną wiosną po raz pierwszy doczekamy się absolwentów. Studia są trzyletnie, zapraszają co roku kandydatów bez formalnego wykształcenia muzycznego, oferując im zajęcia zarówno dotyczące dźwiękowych technologii komputerowych, jak też klasycznej i współczesnej muzyki profesjonalnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertu: https://www.facebook.com/events/537928763398878 

Informacja o studiach: https://amuz.edu.pl/dla-kandydata/ 

Kraków | Wiedeńczycy z Sinfoniettą Cracovią

SCPrzed nami kolejne spotkanie z wyjątkowym gościem wprost ze stolicy Austrii. W tegorocznej odsłonie cyklu „Wiedeńczycy z Sinfoniettą” 14 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach – oddział MNK (Rynek Główny 3) melomani będą mieli szansę spotkać się z Rainerem Honeckiem — koncertmistrzem legendarnych Filharmoników Wiedeńskich.

Gwiazda wieczoru Rainer Honeck to artysta ceniony za niezwykłą wrażliwość i kulturę dźwięku oraz wysublimowane interpretacje mozartowskie. Artysta zasiada w Radzie Programowo-Artystycznej Sinfonietty Cracovii. Gra na skrzypcach Stradivariusa ex-Hämmerle (1709). Podczas najbliższego koncertu krakowskiego Rainer Honeck wystąpi w podwójnej roli: skrzypka solisty prowadzącego orkiestrę od pulpitu koncertmistrza oraz dyrygenta. Maestro Honeck zabierze nas na wyprawę do Wiednia epoki klasyków.

W stylowych wnętrzach krakowskich Sukiennic Sinfonietta Cracovia wykona I koncert skrzypcowy C-dur austriackiego mistrza Josepha Haydna. Obcowanie z Wiedeńczykami będziemy kontynuować XIV Kwartetem smyczkowym cis-moll op. 131 Ludwiga van Beethovena – ostatnim i jednocześnie ulubionym kwartetem smyczkowym kompozytora. Na zakończenie – Verklärte Nacht, pierwszy poemat symfoniczny napisany na zespół kameralny i jedno z pierwszych ważnych dzieł dwudziestopięcioletniego modernisty, przedstawiciela drugiej szkoły wiedeńskiej Arnolda Schönberga.

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfonietta.pl/ 

Katowice | Mistrzowskie koncerty kameralne: Bomsori Kim i Rafał Blechacz

NOSPR2 czerwca 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert sławnych wirtuozów: Bomsori Kim i Rafała Blechacza, którzy wykonają dzieła Mozarta, Fauré, Debussy’ego i Szymanowskiego.

Sonaty skrzypcowe komponował Mozart przez całe życie, pierwsze już w dzieciństwie. Sonata F-dur op. 2 Wolfganga Amadeusa Mozarta to przykład klasycznej formy złożonej z dynamicznego Allegra z elementami stylu brillante, delikatnie płynącego Andante i kokietującego wdziękiem Ronda. W szeregu znakomitych francuskich sonat skrzypcowych skomponowanych w II poł. XIX weku I Sonata A-dur op. 13 Gabriela Fauré zajmuje bezspornie ważne miejsce. Jest to najbardziej dzisiaj znany utwór kameralny Fauré, z miejsca też doceniony za swoją świeżość, typowo francuską powściągliwość w wyrazie emocji, a jednocześnie za romantyczny wyraz. Jedyna w dorobku Claude’a Debussy’ego Sonata na skrzypce i fortepian (1917) to ostatnie ukończone przez kompozytora dzieło i ewidentny zwrot ku neoklasycyzmowi, motywowany też względami patriotycznymi. Kompozytor zamierzał przywrócić do życia zapomniane cechy muzyki francuskiej.

Sonatę skrzypcową d-moll Szymanowski skomponował w 22. roku życia, 13 lat wcześniej niż analogiczne dzieło Debussy’ego. Świadczy ona o jego nieprzeciętnej inwencji i dynamicznie rozwijającym się warsztacie twórczym, stanowi też wyraźny zwiastun utworów późniejszych – słynnych Mitów oraz I Koncertu skrzypcowego.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl

Warszawa | Młodzi młodszym! Koncert najzdolniejszych młodych artystów

POSIPodczas koncertu 27 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej UMFC zaprezentują się młodzi, szczycący się wieloma sukcesami na prestiżowych konkurach uczniowie szkół muzycznych II stopnia. Występ z również młodą, lecz w pełni już profesjonalną orkiestrą absolwentów muzycznych akademii jest dowodem uznania dla ich talentów i pracy, ale też probierzem ich umiejętności.

Warto przybyć na ten koncert i wspierać najlepszych uczniów – w nieodległej przyszłości zapewne cenionych wirtuozów, zapraszanych na polskie i zagraniczne estrady! Dodatkową zachętą jest bardzo atrakcyjny i różnorodny program. Zabrzmią dwa koncerty fagotowe: Wolfganga Amadeusa Mozarta i Michała Spisaka. Klasyczny utwór osiemnastoletniego Mozarta to pierwszy z napisanych przez niego kilku koncertów na instrumenty dęte i do dziś najczęściej wykonywany ze wszystkich koncertów fagotowych. Wśród polskich fagocistów nieustającą popularnością cieszy się klasycyzujący, pełen wdzięku i humoru utwór Michała Spisaka z 1944 r.

Francuski kompozytor Henri Tomasi poświęcił puzonowi jeden z najbardziej dziś znanych koncertów, traktując z całą powagą przebogatą paletę ekspresyjną puzonu, jego zdolność do lirycznej kantyleny, ale też możliwości wirtuozowskie obecne w żywym finale. Wreszcie klejnot późnoromantycznej muzyki wiolonczelowej i zarazem ostatni z koncertów solowych Antonína Dvořáka Koncert h‑moll.

Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, utalentowany dyrygent młodego pokolenia, decyzją jury uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 2017 r., obecnie zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Gdańsk | Akademia Muzyczna w Politechnice: Simon Laks – in between

Glapiak9 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Politechnice Gdańskiej (Gabriela Narutowicza 11/12) będzie miał miejsce koncert z cyklu „Akademia Muzyczna w Politechnice” w ramach projektu „Politechnika Otwarta”. Zabrzmi muzyka solowa i kameralna Szymona Laksa.

Szymon Laks był częścią całego pokolenia polskich kompozytorów, które w powodu hitlerowskiego reżimu oraz jego sojuszników zniknęło z kulturalnej mapy Europy, i to nie tylko z powodu żydowskiego, lecz także polskiego pochodzenia. Dwa lata spędzone w obozie Aushwitz-Birkenau, to czas wyrwany z życia młodego twórcy, będącego u szczytu sławy. Zarówno te dramatyczne doświadczenia jak i powrót do rzeczywistości oraz próba włączenia się w nurt kwitnącej muzycznej moderny wniosły wiele do jego muzyki, jednak nie one ją definiują. Jego życie zawieszone było pomiędzy obecnością a niebytem, pomiędzy dźwiękiem a słowem – dwoma przestrzeniami, które Szymon Laks darzył największą miłością.

Pod koniec grudnia 2018 roku nakładem wydawnictwa CDAccord ukazała się płyta Simon Laks – in between poświęcona w całości muzyce kompozytora. Podczas koncertu zabrzmią nagrane na płycie solowe i kameralne kompozycje Laksa w interpretacji pianistki Dominiki Glapiak i wyśmienitych kameralistów związanych z gdańskim środowiskiem artystycznym. Koncert promocyjny będzie także polską premierą koncertową zarejestrowanego na płycie Concerto da camera na fortepian, 9 instrumentów dętych i perkusję.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

33. Warszawskie Spotkania Muzyczne: muzyka dawna – muzyka nowa

WSMTegoroczne Warszawskie Spotkania Muzyczne – jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową i pierwszy oraz jedyny, który przyjął taką formułę – odbędą się w dniach 11–17 maja 2019 roku.

Mieszkający w Warszawie miłośnicy muzyki, turyści, a także słuchaczy radiowi będą mieli możliwość usłyszeć oryginalne interpretacje ważnych dzieł muzyki dawnej oraz najnowsze utwory kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu, w tym zamówione w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Program Festiwalu obejmuje „Polski z Ukrainą koncert podwójny” z utworami polskich i ukraińskich kompozytorów współczesnych, koncert rodzinny „Aforyzjada – opera w puzzlach” wg scenariusza i z tekstami aforyzmów Krzysztofa Bilicy, koncert z muzyką dawną „Anonimy, Bach”, koncert piosenek autorstwa Krzesimira Dębskiego, Krzysztofa Knittla, Ryszarda Sielickiego, Adama Sławińskiego i innych w jazzowej aranżacji. Zabrzmią utwory takich współczesnych kompozytorów polskich, jak Moryto, Ptaszyńska, Bagiński, Bargielski, Błażejczyk, Gronau, Moss, Szalonek, Nawrocka, Kowalski, Majkusiak, Sielicki, Pokrzywińska, Żuchowski, Rydzewska, Kwapiński, Kwiecień-Długosz, Kubik. Na estradach koncertowych wystąpią: Orkiestra Kameralna „Wirtuozi Lwowa” pod dyr. Romana Rewakowicza, kwartet smyczkowy NeoQuartet, zespół wokalny Emotivo, zespół Concerto Polacco pod kierunkiem Marka Toporowskiego, harfistka Zuzanna Elster, sopranistka Anna Mikołajczyk i baryton Tomasz Rak, perkusista Leszek Lorent, fleciści Agata i Łukasz Długosz.

Wstęp na koncerty jest wolny! W dniach 16 i 17 maja obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne w Zamku Królewskim na 1/2 godziny przed ich rozpoczęciem.

Organizatorem Festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich przy współpracy Programu 2 Polskiego Radia S.A.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.wsm.art.pl i www.facebook.com/warspotmuz 

Katowice | Wajnberg w Polsce

WajnbergJonathan Plowright, jeden z najsłynniejszych adwokatów zapomnianych mistrzów polskiej muzyki romantycznej, będzie gościem koncertu Kwartetu Śląskiego, który odbędzie się w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia 6 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00.

Tym razem artyści przypomną nieco zapomniane sylwetki twórców ubiegłego stulecia. Centralną postacią będzie Mieczysław Wajnberg, którego 100-lecie urodzin jest doskonałą okazją do tej muzycznej retrospekcji. Jak pisze dr hab. Marcin Trzęsiok, „w XI Kwartecie smyczkowym F-dur op. 89 (1966) ujawnia się wyraźnie jedna z cech naczelnych muzyki Mieczysława Wajnberga – powściągliwość. Świadczy o niej niespotykane użycie tłumików: aż dwie i pół (z czterech) części grane są w ten dyskretny sposób. Ponadto ekstensywne partie pizzicato także wzmacniają ów efekt. Jest to kwartet pełen ambiwalencji i suspensu, w którym ani rozpacz ani pocieszenie nie dochodzą w pełni do głosu”.

Obok XI Kwartetu smyczkowego Wajnberga zabrzmi Kwartet smyczkowy Tadeusza Bairda, uznawanego jeszcze kilkadziesiąt lat temu za równego takim gigantom, jak Lutosławski, Penderecki czy Górecki. Koncert dopełni Kwintet fortepianowy c-moll Ignacego Friedmana, który cieszył się sławą jednego z największych pianistów XX wieku. Choć wychował się na krakowskim Podgórzu, to po latach światowej kariery wyemigrował w momencie wybuchu II wojny światowej do Australii, gdzie Sydney Conservatorium of Music do dziś przyznaje nagrodę kompozytorską jego imienia.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1405/kwartet-slaski-jonathan-plowright-wajnberg-w-polsce 

Katowice | NOSPR kameralnie

NOSPR4 kwietnia 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego w ramach cyklu „NOSPR kameralnie” zabrzmi muzyka Aleksandra Tansmana.

Sonatina na fagot i fortepian Aleksandra Tansmana, jak pisze muzykolog Aleksandra Konieczna, stawia fagocistom wysokie wymagania – „swobody w poruszaniu się po całej skali dźwiękowej instrumentu, a jednocześnie typowej dla École de Paris nonszalancji i subtelnej ironii. Zróżnicowanie wyrazu nie oznacza przy tym rezygnacji z walorów kantylenowych. Akompaniament fortepianu nadaje recytatywnej partii fagotu wewnętrzny puls. Drugi, spokojniejszy temat wnosi element kontrastu, ale ma znaczenie epizodyczne. Krótka kadencja prowadzi wprost do części powolnej, dającej fagotowi okazję do rozwinięcia śpiewnej melodii, w odcinku środkowym natomiast do zejścia w najniższy, mroczny rejestr. Finałowe scherzo zaskakuje groteskową ruchliwością i dysonansowym, ostrym brzmieniem, a w ostatniej fazie zręcznie zastosowaną techniką fugata. Utwór cieszy się nie słabnącą popularnością wśród wykonawców na całym świecie”.

Zaproszeni do udziału w koncercie muzycy wykonają też Suitę na skrzypce, klarnet i fortepian Dariusa Milhauda, należącego do francuskiej grupy Les Six, Pastorale na flet i fortepian autorstwa Germaine Tailleferre – jedynej kobiety w grupie Les Six, fantazję na flet i wiolonczelę Assobio a Jato (Świst odrzutowca) Heitora Villa-Lobosa, oraz suitę La revue de cuisine (Rewia kuchenna), powstałą z muzyki skomponowanej przez Bohuslava Martinů do baletu (pierwotny tytuł to Pokušení svatoušká hrnec – Kuszenie świętego garnka).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1336/nospr-kameralnie 

Katowice | Uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

SilesiaInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncerty uczestników X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki, które odbędą się 3 kwietnia o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i 30 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Radia Katowice.

Dzięki współpracy Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie zaśpiewają w Katowicach jeszcze przed konkursowymi zmaganiami młodzi wokaliści, którzy zakwalifikowali się do udziału w X Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki. Biuro Konkursu otrzymało 378 zgłoszeń z ponad 50 państw, spośród których Komisja Kwalifikacyjna dopuściła do Konkursu 88 wokalistów. Jego jubileuszowa X edycja odbędzie się w dniach 5–11 maja tego roku i połączona zostanie z uroczystymi obchodami 200-lecia urodzin jego Patrona.

W Katowicach w ramach cykli koncertowych „Moniuszko od serca” i „Środa Młodych” wystąpi sześć wokalistów. W pierwszym koncercie wybrane pozycje z konkursowego repertuaru zaprezentują absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i uczestnicy Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W nawiązaniu do konkursowego regulaminu w ich wykonaniu będzie można usłyszeć utwory Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Szymona Laksa i arie ze światowej literatury wokalnej.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1369/sroda-modych-silesia-przedstawia-moniuszko-od-serca 

Geniusz, muzyk, Polak, który wstrząsnął światem!

MaksymiukZdobywca nagrody publiczności za najlepszy film dokumentalny 34. Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego 2018 – produkcja Maksymiuk. Koncert na dwoje w reżyserii Tomasza Drozdowicza – wchodzi do kin 12 kwietnia 2019 roku. 8 kwietnia główni bohaterowie zapraszają do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego o godz. 19.00 na pokaz filmu i spotkanie z twórcami.

Dyrygent Jerzy Maksymiuk i jego żona dziennikarka Ewa Piasecka tworzą szczególny związek. Charyzmatyczny maestro, odnoszący sukcesy w świecie muzyki, w życiu codziennym wydaje się być zagubiony bez pomocy żony, która wspiera go w codziennych czynnościach. Kamera towarzyszy artyście w trakcie pracy z wybitnymi muzykami (m. in. z Januszem Olejniczakiem, Marcinem Wyrostkiem, Sebastianem Karpielą-Bułecką) i orkiestrami, a także ukazuje fascynujący świat genialnego twórcy pochłoniętego dyrygenturą i komponowaniem. W ścieżce dźwiękowej filmu znalazła się muzyka 13 kompozytorów, w tym Brahmsa, Beethovena, Prokofiewa, Lutosławskiego, Kilara, Pendereckiego i samego Maksymiuka.

Zdjęcia realizowano przez ponad cztery lata w Polsce, Anglii, Szkocji i Francji. Widzowie więc wraz z bohaterem będą mogli odbyć zaskakującą podróż artystyczną, a także poznać światowej sławy artystę od prywatnej strony, poznać opowieść o miłości, wielkiej pasji, talencie i jeszcze większej cenie płaconej za ten talent...

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oficjalny zwiastun filmu: https://youtu.be/RLorFYlnZXs 

Kraków | Sinfonietta Cracovia — Nowej Hucie

SCZorganizowane z rozmachem przez Urząd Miasta Krakowa obchody 70-lecia powstania Nowej Huty zbiegają się z 40. rocznicą pierwszej podróży apostolskiej papieża Jana Pawła II do Polski. Sinfonietta Cracovia z radością włącza się w uroczyste obchody, łącząc oba wątki i proponując melomanom arcydzieła nowej muzyki sakralnej, które zabrzmią 6 kwietnia 2019 roku o godz. 19.30 w krakowskim Kościele Matki Boskiej Częstochowskiej.

Minimalistyczna estetyka utworów estońskiego kompozytora Arvo Pärta od lat budzi zachwyt słuchaczy i słuchaczek. Według portalu Bachtrack Estończyk jest najczęściej grywanym, żyjącym kompozytorem świata. W latach 60. minionego wieku, tworząc na przekór cenzorom i totalitarnemu reżimowi, Pärt przeżył burzliwy romans z muzyczną awangardą. W połowie lat 70., po przeszło dekadzie wymownego milczenia, powrócił jednak jako kompozytor odmieniony. Pärt zwrócił się ku korzeniom europejskiej muzyki sakralnej i tchnął w swoje dzieła nastrój głębokiej zadumy, harmonii, kontemplacji ‒ tworząc własny, oryginalny styl, który nazwał tintinnabuli (łac. mały dzwonek). W ascetycznych wnętrzach Kościoła Matki Boskiej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy usłyszymy: Mszę berlińską, Trisagion i Stabat Mater.

Geometryczne piękno surowej przestrzeni skontrastowane zostanie z przejmującą Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego, napisaną po śmierci Jana Pawła II i dedykowaną papieżowi. Kontemplacyjnie i uroczyście — tak Sinfonietta Cracovia i Cracow Singers pod dyrekcją Jurka Dybała uczczą przypadające w tym roku jubileusze.

Na koncert obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można otrzymać w punktach InfoKraków, bądź dokonując rezerwacji drogą mailową (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfonietta.pl 

Zakochaj się w Warszawie i nie tylko…

Requiem RecordsWarszawska premiera najnowszej płyty Marzeny Majcher Chemistry of Love (Requiem Records – Opus Series) odbędzie się 4 kwietnia 2019 roku o godz. 20:00 w klubie DZiK (Belwederska 44A).

Chemistry of Love to cykl kompozycji na sopran i kwartet smyczkowy Marzeny Majcher, która tak określiła ideę utworu: „Tworząc Chemistry of Love interesowało mnie to, co jest ukryte pod powierzchnią naszych uczuć. Przeniosłam do świata muzyki wibracje i ekspresję, które towarzyszą podczas stanu zakochania na poziomie komórkowym”. Muzyka ta jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania potocznie nazywanych „chemią miłości”. Kompozytorka podjęła się eksperymentu muzycznego, polegającego na transformacji na język muzyki wzorów strukturalnych i sumarycznych takich substancji jak fenyloetyloamina, dopamina oraz innych. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii, melodii oraz ładunku emocjonalnego w strukturach tych wzorów. Dzięki takiemu muzycznemu eksperymentowi można usłyszeć jak brzmi „chemia miłości”.

Chemistry of Love jest już znana z licznych koncertów na Festiwalach Muzycznych w kraju i za granicą, m.in. Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku (Mexico City, 2017), Planetarium Centrum Nauki Kopernik (Warszawa, 2017), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz, 2018). Warszawska premiera w wykonaniu sopranistki Małgorzaty Kubali i samej kompozytorki będzie połączona z filmową wizualizacją Andrzeja Wojciechowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Poznań | Koncert z okazji 120-lecia urodzin Jana Adama Maklakiewicza

Centrum Kultury Zamek7 kwietnia 2019 roku w Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek w Poznaniu o godz. 18.00 odbędzie się wyjątkowy koncert rozpoczynający cykl wydarzeń upamiętniających 120-stą rocznicę urodzin wybitnego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza.

Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przywrócenie pamięci o Janie Adamie Maklakiewiczu (1899–1954) – polskim muzyku, kompozytorze, pedagogu, zasłużonym publicyście oraz organizatorze życia muzycznego. Podczas koncertu zostaną przedstawione wartościowe a jednocześnie dotąd nieznane i nieobecne w praktyce wykonawczej kompozycje tego polskiego twórcy. Koncepcja programu zakłada ukazanie różnorodnych zakresów twórczości Maklakiewicza – solowej i kameralnej. Podczas koncertu będzie można usłyszeć m.in.: Reflexions op. 14 oraz Suitę huculską op. 15 nr 1 na skrzypce i fortepian, Tryptyk Wiosna na wsi op. 18 oraz Ave Maria na wiolonczelę i fortepian, a także wybrane pieśni: I zniknę z oczu Wam jak ptak, cykl 4 pieśni japońskich op. 25, Na kochanie nie masz rady, Kołysanka na sopran i fortepian.

Podczas koncertu wystąpią absolwenci i pedagodzy uczelni muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu: wiolonczelista Krzysztof Karpeta, skrzypek Piotr Kosarga, pianistka Hanna Lizinkiewicz oraz sopranistka Barbara Tritt. Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową, zarówno solową, jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych.

Koncert jest realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Białystok | II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”

UMFCKatedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Filii Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zaprasza do udziału w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”, która odbędzie się w Białymstoku w dniach 1-2 kwietnia 2019 roku.

Celem konferencji jest poznanie aktualnych trendów kompozytorskich w muzyce chóralnej XX i XXI wieku, a także: ukazanie dróg rozwoju współczesnej muzyki chóralnej, omówienie współczesnych technik kompozytorskich w muzyce chóralnej, prezentacja badań poświęconych współczesnej muzyce chóralnej, promocja współczesnej muzyki polskiej oraz wymiana doświadczeń wykonawców (chórzystów i dyrygentów) w zakresie praktyki wykonawczej współczesnej muzyki chóralnej.

W skład komitetu naukowego Konferencji wchodzą: prof. zw. dr hab. Bożenna Sawicka, prof. zw. dr hab. Violetta Bielecka i kierownik naukowy przedsięwzięcia – dr hab. Anna Olszewska, prof. UMFC.

Udział w konferencji wezmą dyrygenci, chórmistrzowie, jak również muzykolodzy, teoretycy i kompozytorzy, w tym prof. dr hab. Paweł Łukaszewski, dr hab. Michał Sławecki, dr Daniel Cichy, dr Tomasz Opałka, Katarzyna Danel i Marcin Gumiela.

W ramach Konferencji 1 kwietnia o godz. 19.00 w białostockim Kościele pw. św. Anny odbędzie się koncert chóralny. Chór Żeński Zespołu Szkół Muzycznych im. I. J. Paderewskiego Schola Cantorum Bialostociensis i Międzyszkolny Chór Żeński przy III Liceum Ogólnokształcącym im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku pod dyrekcją Anny Olszewskiej wykonają utwory Tadeusza Szeligowskiego, Stanisława Moryto, Marcina Łukaszewskiego, Marka Raczyńskiego. Ponadto odbędą się prawykonania utworów Michała Sławeckiego, Marcina Gumieli i Katarzyny Danel.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie

https://chopin.man.bialystok.pl/wydarzenie/konferencja-naukowa-2/?instance_id=305 

„Walkiria” Wagnera na żywo z The Metropolitan Opera 30 marca

METWalkiria, drugie ogniwo tetralogii Richarda Wagnera Pierścień Nibelunga, w multimedialnej inscenizacji Roberta Lepage i w nowej obsadzie będzie transmitowana do kin na żywo z The Metropolitan Opera już 30 marca. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 30 marca 2019 roku o godz. 16.40.

Monumentalna opera Wagnera w równie monumentalnej inscenizacji. Robert Lepage zrealizował dla The Metropolitan Opera cały Ring, czyli wszystkie cztery części Pierścienia Nibelunga, z wykorzystaniem nowoczesnej scenografii i multimediów. Arcytrudne do wykonania dzieła Wagnera niezbyt często goszczą na światowych scenach, tym większa zasługa Met, że co jakiś czas nie tylko prezentuje całą tetralogię, ale i transmituje jej części do kin w cyklu „The Met: Live in HD”.

Tym razem widzowie na całym świecie będą mogli obejrzeć Walkirię w nowej obsadzie. W tytułową rolę walkirii Brunhildy wcieli się Christine Goerke. W postaci Zyglindy i Zygmunta, bliźniąt rozdzielonych przez los, a później połączonych kazirodczą miłością, wcielą się pochodząca z Holandii sopranistka Eva-Maria Westbroek i australijski tenor Stuart Skelton. W roli króla bogów Wotana wystąpi amerykański bas-baryton Greer Grimsley, a jego małżonką Fryką będzie również urodzona w Ameryce mezzosopranistka Jamie Barton. Obsadę dopełni austriacki bas Günther Groissböck jako Hunding. Spektaklem dyryguje Philippe Jordan.

Transmisja odbędzie się w języku oryginału (niemieckim) z polskimi napisami.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl