Polmic - FB


nasze patronaty

Nowowiejski 2017. „Muzyka i sacrum”

n5 listopada 2017 roku o godz.17.00 w katowickim Kościele pw. św. Apostołów Piotra i Pawła (ul. Mikołowska 32) będzie miał miejsce kolejny koncert z cyklu „Nowowiejski 2017. Co mi w duszy gra?” pt. „Muzyka i sacrum”.

Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na listopadowy koncert w katowickim Kościele pw. św. Apostołów Piotra i Pawła. To kolejna odsłona projektu „Co mi w duszy gra?”, dedykowanego Feliksowi Nowowiejskiemu. Tym razem twórczość muzycznego jubilata roku 2017 reprezentować będą jego pieśni religijne, ale do programu swojego występu znana śląska sopranistka i pedagog katowickiej Akademii Muzycznej Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska wybrała także pieśń Ignacego Jana Paderewskiego Chłopca mego mi zabrali do słów Adama Asnyka.

Tego wieczoru zostaną zaprezentowane także symfonie organowe Nowowiejskiego, których łącznie powstało 9 i które kompozytor nazywał swoim „muzycznym testamentem”. O wyjątkowym obliczu koncertu zadecydują improwizacje prof. Juliana Gembalskiego, znanego wirtuoza organów i mistrza improwizacji. Ich motywem przewodnim stanie się pieśń patriotyczna Rota Feliksa Nowowiejskiego do słów Marii Konopnickiej. Po raz pierwszy wykonano ją publicznie 15 lipca 1910 roku w Krakowie w czasie uroczystości odsłonięcia pomnika Grunwaldzkiego z okazji uroczystości 500-lecia zwycięstwa Polski w bitwie pod Grunwaldem. W wykonaniu Roty wzięło wówczas udział kilkuset chórzystów z terenów objętych zaborami. Ponadto w wykonaniu artysty zabrzmią Preludia na organy z op. 38 W. Żeleńskiego. W finale koncertu tematem wokalno-organowej improwizacji stanie się najstarsza polska pieśń religijna Bogurodzica.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl

Jubileusz 70-lecia Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Warszawie

sW listopadzie 2017 roku Zespół Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie przygotował szereg przedsięwzięć z okazji jubileuszu 70-lecia uczelni.

Jubileusz, który honorowym patronatem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, obfitował będzie w koncerty z udziałem wybitnych absolwentów szkoły. Pierwsze jubileuszowe „Święto Szkoły” z udziałem Grupy MoCarta, Doroty Miśkiewicz, Henryka Miśkiewicza, Andrzeja Jagodzińskiego, Michała Tokaja i Szymanowski Young Power Big-Band odbyło się 3 października. 9 listopada w szkolnej sali o godz. 18.00 będzie miał miejsce Wieczór Kameralny pamięci prof. Macieja Paderewskiego. Wystąpią tak znane osobistości, jak Janusz Olejniczak, Patrycja Piekutowska, Tomasz Strahl, Grzegorz Skrobiński, Trio fortepianowe w składzie: Radosław Sobczak, Jakub Jakowicz i Bartosz Koziak, a także uczniowie Szkoły (Natalia Borzuta, Jakub Capała, Karol Denkiewicz, Bartosz Kowalczyk). W programie znalazły się utwory F. Chopina, E. Elgara, M. de Falli, C. Francka, M.T. Łukaszewskiego i patrona uczelni K. Szymanowskiego. Podczas koncertu odbędzie się uroczystość nadania szkolnej Sali Kameralnej imienia prof. Macieja Paderewskiego. Wstęp na koncert jest wolny.

18 listopada w Sali Kameralnej Szkoły o godz. 16:00 będą miały miejsce uroczystości oficjalne (rozdanie odznaczeń, nagród i wyróżnień pracownikom i nauczycielom Szkoły) i koncert je uświetniający. Imprezom towarzyszyć będą wystawy poświęcone Patronowi, zabawy, gry, degustacje, zajęcia plastyczne i inne liczne atrakcje.

Ukoronowaniem jubileuszu będzie Galowy Koncert Jubileuszowy w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w dniu 19 listopada z udziałem Orkiestry Jubileuszowej ZPSM nr 4 pod dyrekcją absolwenta szkoły Łukasza Borowicza. Jako soliści wystąpią: Tomasz Ritter, Zuzanna Kuklińska i tegoroczna laureatka nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” Marianna Żołnacz. W ich wykonaniu usłyszymy m. in. fragmenty muzyki z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego i Polonez Wojciecha Kilara.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Festiwal Obrazy z Conrada / „Pierwsze dowództwo” Adama Porębskiego

o9 listopada 2017 roku o godz. 13:00 Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza do Leszna na czwarty koncert ogólnopolskiego Festiwalu „Obrazy z Conrada”, organizowanego w ramach Roku Josepha Conrada Korzeniowskiego.

W ramach Festiwalu prezentowane są najnowsze dzieła kompozytorskie, inspirowane utworami Conrada. 9 listopada w Auli Comeniana Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. J. A. Komeńskiego w Lesznie odbędzie się prawykonanie utworu Pierwsze dowództwo Adama Porębskiego wraz z recytacjami fragmentów powieści Smuga cienia Josepha Conrada.

W koncercie wezmą udział: aktor Grzegorz Ociepka (recytacje) i Zespół Kameralny Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego w składzie: Karina Maria Kamizela (flet), Leszek Pietroń (klarnet), Paula Lis-Sołoducha (waltornia), Iwo Jedynecki (akordeon), Magda Miłaszewska-Delimat (harfa), Katarzyna Duda (skrzypce), Michał Styczyński (altówka) i Małgorzata Kołcz (kontrabas).

Przed koncertem o godz. 12:00 w tym samym miejscu odbędzie się spotkanie autorskie, którego gościem będzie kompozytor Adam Porębski oraz aktor Grzegorz Ociepka. Goście opowiedzą o inspiracjach i literaturze Josepha Conrada oraz o najnowszym festiwalowym utworze Pierwsze dowództwo.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

BASSO 2. Biennale Dźwięków Niskich

bZapraszamy na interdyscyplinarne przedsięwzięcie muzyczne BASSO 2. Biennale Dźwięków Niskich, które po raz drugi odbędzie się w Warszawie, w tym roku między 29 października a 30 listopada 2017 roku.

BASSO to wyjątkowe biennale, głównie ze względu na swoją oryginalność i pionierski w skali kraju charakter. Ideą Biennale jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej. W jego programowym centrum są muzyka i instrumenty basowe. Źródła tego pomysłu leżą w specyfice i bogactwie możliwości instrumentów basowych, ze szczególnym uwzględnieniem wiolonczeli, violi da gamba i kontrabasu, ale także instrumentów dętych i elektronicznych (tuba, fagot, gitara basowa) oraz ludowych (basy). Nazwa Biennale nawiązuje do barokowej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) tj. najniższego głosu w muzyce poważnej, w którym zapisywano harmonię całości i który był zasadniczym elementem każdego utworu.

Biennale BASSO jest interdyscyplinarnym wydarzeniem, ukazującym różne dziedziny muzyczne, eksponującym pięć nurtów i kierunków brzmieniowych:

1. Nurt klasyczny i współczesny: koncert inauguracyjny „AUKSO współcześnie” (29 października, godz. 19.00, Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego), podczas którego wiolonczelista Dominik Połoński, fagocistka Katarzyna Zdybel-Nam oraz AUKSO pod dyr. Marka Mosia wykonają kompozycje polskich twórców – Bargielskiego, Kaczorowskiego, Koniecznego, Panufnika – a także utwór Griega.

2. Nurt eksperymentalny: koncert „Bolesław Błaszczyk BASSOwo” – prezentacja tubmaryny.

3. Nurt muzyki dawnej: „Narodziny Wiolonczeli” – koncert zespołu Les Basses Réunies pod kierownictwem artystycznym Bruno Cocset z programem przeznaczonym na smyczkowe instrumenty basowe i grupę continuo, przedstawiającym historię wiolonczeli.

4. Nurt muzyki ludowej: program pieśni kujawskich na głos i tubę w wykonaniu Justyny i Zdzisława Pierników oraz „AUKSO z Basami” – koncert Orkiestry z udziałem Sebastiana Karpiela-Bułecki (skrzypce, dudy podhalańskie, fujara słowacka) i kwartetu instrumentalistów podhalańskich (na co dzień muzyków zespołu Zakopower).

5. Nurt performatywno-rozrywkowy: performens zespołu Pięć Pięknych Pięść z udziałem Krzysztofa Tomaszewskiego (organy, trąbka, kornet) i Wojciecha Drozdowicza (suzafon), a także recital gitarzysty basowego Wojciecha Pilichowskiego.

W ramach wydarzeń towarzyszących odbędą się wykłady Krzysztofa Szwajgiera (o instrumentach basowych w muzyce współczesnej) oraz Macieja Kazińskiego (o instrumentach basowych w muzyce ludowej).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: informacje na stronie organizatora.

Kompozycje młodego pokolenia

u5 listopada 2017 roku o godz. 17.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się koncert Katedry Kompozycji. W programie wieczoru znajdą się utwory studentów oraz młodych absolwentów uczelni.

Większość kompozycji, które znalazły się w programie koncertu, to prawykonania. Utwór კვარტეტი na klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę Dominika Lasoty powstał w wyniku inspiracji kulturą i estetyką gruzińską. Dotychczas wykonano ponad 60 utworów młodego kompozytora, część z nich została zarejestrowana i emitowana w stacjach radiowych i telewizyjnych. Wariacje na temat następstwa siedmiu dźwięków na fortepian Roberta Prokopowicza to 15 krótkich wariacji opartych na skali 12 dźwięków dobrze temperowanego fortepianu, a materiał muzyczny jest bardzo zwarty (przez pierwsze 5 wariacji nie wykraczamy poza tytułowe 7 dźwięków). Gdy zapada zmrok i nie wszystko możemy wyraźnie dostrzec, zaczyna pracować ludzka wyobraźnia i budzą się różne głęboko skrywane w naszym umyśle lęki, obawy, czasem odległe wspomnienia. O nich właśnie opowiada Notturno na harfę i perkusję Michała Malca – utwór dedykowany wykonawczyniom: Alinie Łapińskiej i Tamarze Kurkiewicz.

Tego wieczoru usłyszymy także utwory, które miały swoją premierę wcześniej. Kompozycja through na skrzypce, klarnet basowy, perkusję oraz fortepian Andrzeja Karałowa odnosi się do linearnego potraktowania narracji, do stworzenia i wniknięcia w krajobraz, utworzony poprzez nieustannie kształtowane i zmienne struktury melodyczne i harmoniczne. Utwór został dedykowany Plexus Ensemble i wykonany przez zespół w Melbourne Recital Hall. A Complaint na sopran, klarnet, waltornię, perkusję i fortepian Żanety Rydzewskiej wykonany został po raz pierwszy w Holandii przez AKOM Ensemble. Zabrzmią również Mazurki nr 1 i 2 na fortepian Ignacego Zalewskiego, które zapoczątkowały powstający od 2013 roku cykl mazurkowy kompozytora.

Na wydarzenie obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w Chopin University Press od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00 oraz na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Mit i symbol w muzyce XX i XXI wieku

mStudium Muzyki Nowej, działające przy Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, zaprasza na Ogólnopolską Konferencję „Mit i symbol w muzyce XX i XXI wieku” oraz koncert pt. „Mity: Meksyk, Peru, Indie, Chiny”, które odbędą się 12 listopada 2017 roku.

J. Campbell mawiał, że mity to przede wszystkim „klucze do zrozumienia możliwości duchowych człowieka”. I choć klucze te w różnych miejscach otwierają różne drzwi, sama potrzeba ich tworzenia, nazywania świata i dodawania narracji do jego wszechogarniającej struktury jest potrzebą uniwersalną. Uniwersalną tak jak muzyka, która od zawsze współistnieje z mitologią wynikając z podobnie pierwotnych przeżyć, chęci i intuicji. Do tej dynamicznej stałości pradawnych treści nawiązywało i nawiązuje wielu kompozytorów, tych mniej i tych bardziej awangardowych, którzy – niezależnie od języka muzycznego i chęci eksperymentowania – często trzymali się mitologicznego, pulsującego w krwiobiegu większości kultur, kontinuum. Referaty o twórczości współczesnych kompozytorów polskich wygłoszą: dr hab. Michał Sławecki, dr Ignacy Zalewski, dr Jarosław Praszczałek, mgr Szymon Godziemba-Trytek, dr Marta Śniady, dr Joanna Maluga i kierownik naukowy Konferencji dr hab. Leszek Lorent.

XX-wieczne, wciąż trwające, zjawisko zainteresowania kulturami częstokroć bardzo odległymi daje owoce w postaci mitologicznych nawiązań do Indii kompozytora znad Wisły (Marcin Błażewicz), szukania inspiracji w Chinach przez Amerykanina (George Crumb), czy korzystanie z języka azteckiego przez twórcę władającego na co dzień indoeuropejskim językiem z grupy zachodniosłowiańskiej (Piotr Tabakiernik). Wyjątkiem jest tu Argentyńczyk, Alejandro Iglesias Rossi, inspirujący się prastarym poematem w języku quechua – w ramach kultury mu terytorialnie bliskiej – korzysta wszak z etnograficznego materiału źródłowego swojego utworu w ramach szeroko pojętego warsztatu kompozytorskiego muzyki Zachodu. Ich utwory zabrzmią podczas koncertu o godz. 17:00 w Sali Koncertowej UMFC. Koncert „Mity” ukazuje różnorodność składów (w każdym jednak z ważną rolą perkusji – instrumentu najstarszego, a odkrytego raz jeszcze w XX wieku) w różnorodności pojmowania mitycznej, symbolicznej i rytualnej przestrzeni dialogu z odbiorcą.

Konferencji towarzyszy wystawa mgr Ludmily Bubanovej pt. „Rzeczywistość mitu – rzeczywistość muzyki”.

Na wydarzenie obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w Chopin University Press od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00 oraz na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program Konferencji.

Finał II Dolnośląskich warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”

ombZapraszamy na ostatnie tegoroczne zajęcia dla najmłodszych 4 listopada 2017 roku do Kłodzka i Międzylesia, podczas których dzieci jak zawsze będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Warsztaty są kontynuacją zajęć, które odbywały się na Dolnym Śląsku w 2016 roku. Ich organizatorem jest Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Ideą jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: literackiej i muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności. Zajęcia prowadzą muzycy różnych specjalności. Dzięki temu dzieci poznają rizmaite brzmienia muzyki współczesnej i różne sposoby improwizacji.

4 listopada dzieci w wieku 3-8 lat i ich opiekunów czeka spotkanie z wieloma niezwykłymi dźwiękami wydobywanymi ze znanych instrumentów, takich jak skrzypce, altówka i akordeon. W warsztatach wezmą udział doskonali muzycy: skrzypaczka Katarzyna Duda, altowiolista Michał Styczyński i akordeonista Bartosz Kołsut. Warsztaty poprowadzi kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz kontrabasistka Małgorzata Kołcz. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami dzieci jak zawsze będą mogły zagrać na drobnych instrumentach perkusyjnych.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc ograniczona, dlatego organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację uczestników zajęć e-mailem warsztaty[at]artdecogroup.eu. Projekt współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Kultura Dostępna.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ wydarzenie na FB: warsztaty w Kłodzku

                                               warsztaty w Międzylesiu

SuperSam +1: Trevor Watts / Olo Walicki & trio Wong/Kobi/Loriot

s26 października 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 26 października na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Trevor Watts i Olo Walicki. O godz. 23:00 wystąpi trio Wong/Kobi/Loriot.

Trevor Watts gra na saksofonie i perkusji, jest także kompozytorem. Od lat 60. stał na czele wielu innowacji w świecie jazzu i muzyki improwizowanej. Jest jedynym żyjącym członkiem założycielem The Spontaneous Music Ensemble. Stworzył również Amalgam i Moire Music Group. Obecnie jest przede wszystkim zaangażowany w duet z pianistą Veryanem Westonem.

Olo Walicki uczestniczył w nurcie określanym, jako scena yassowa, i współpracował z jej twórcami. Przez wiele lat grał w zespołach Leszka Możdżera. W latach 1996-2004 Walicki występował i nagrywał z Kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu różnorodnych stylistycznie albumów, nagrywał również muzykę teatralną i filmową. Od ponad dziesięciu lat autorskie projekty Ola Walickiego publikowane są nakładem jego własnego wydawnictwa.

Międzynarodowe trio, w którego skład wchodzi Theresa Wong (wiolonczela), Christian Kobi (saksofony) oraz Frantz Loriot (altówka) po raz pierwszy spotkało się w 2016 roku. Muzycy szybko odnaleźli synergię w tworzonej muzyce improwizowanej poprzez skupione badania dźwięków metodą amplifikacji. Trio odkrywa bogactwo mikrokosmosu swoich instrumentów dzięki poszerzonym metodom gry oraz technikom mikrofonowym.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”

kJubileuszowa, 25. edycja Festiwalu Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście” odbędzie się w dniach 15–26 listopada 2017 roku w sali koncertowej katowickiej Akademii Muzycznej.

Obok muzyków Kwartetu Śląskiego (Szymon Krzeszowiec, Arkadiusz Kubica, Łukasz Syrnicki i Piotr Janosik) wystąpi w nim ośmioro pianistów, w tym wybitny popularyzator muzyki polskiej w Wielkiej Brytanii Jonathan Plowright. Program Festiwalu skupia się na gatunku kwintetu fortepianowego, nawiązując do pierwszej edycji tej cyklicznej imprezy.

W 1993 roku w Pałacu w Rybnej (gdzie Festiwal został zainicjowany) publiczność usłyszała obok kwartetów smyczkowych 4 najsłynniejsze kwintety – arcydzieła Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa, Antonína Dvořaka i Juliusza Zarębskiego, wykonane wówczas z wybitnymi pianistami: Ewą Pobłocką, Tatianą Szebanową, Waldemarem Malickim i Eugeniuszem Knapikiem. Po 25 latach Kwartet Śląski wykona te same utwory, tym razem jednak z grupą pianistów reprezentujących już kolejne pokolenie: Łukaszem Byrdy, Pawłem Wakarecy, Michałem Szymanowskim i Aleksandrą Świgut. Ponadto z drugą grupą pianistów –­ Wojciechem Świtałą, Piotrem Sałajczykiem, Michałem Drewnowskim i wspomnianym Jonathanem Plowrigthem – muzycy Kwartetu Śląskiego zaznajomią publiczność z mniej znanymi kwintetami fortepianowymi polskich kompozytorów.

W ramach 4 koncertów (15, 19, 22 i 26 listopada) wykonanych zostanie kilka niesłusznie zapomnianych i od dawna niegrywanych dzieł cenionych niegdyś polskich twórców: Ludomira Różyckiego (obok Kwintetu c-moll także Kwartet smyczkowy), Szymona Laksa (Kwintet fortepianowy i III Kwartet), Tadeusza Majerskiego (Kwintet fortepianowy w formie wariacji) oraz Ignacego Friedmana (Kwintet c-moll).

Program festiwalu zachęca polskich pianistów do poszerzenia repertuaru o dzieła wymagające, co prawda, niemałego nakładu pracy, godne jednak publicznej prezentacji i obecności w naszym życiu muzycznym. Kwartet Śląski od dawna spełnia tego typu misję, docenioną nb. w bieżącym roku jedną z Gramophon Classical Music Awards, nagrodą przyznaną zespołowi w Londynie za wydany przez firmę fonograficzną Chandos album z nagraniami wszystkich kwartetów smyczkowych Grażyny Bacewiczówny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.silesian-quartet.com 

„Tak idzie się do Boga” – dramat muzyczny o św. Wojciechu

t4 listopada 2017 roku o godz. 18.00 w Centrum Św. Jana w Gdańsku odbędzie się sceniczne wykonanie dramatu muzycznego Beaty Wróblewskiej do libretta Dariusza S. Wójcika w reżyserii Marka Richtera Sic itur ad Deum (Tak idzie się do Boga) w 20-rocznicę jego prawykonania.

Prawykonanie tego utworu, który nazywany jest również operą, miało miejsce w gdańskim Teatrze Wybrzeże 23 kwietnia 1997 roku w ramach obchodów 1000-lecia Grodu nad Motławą. Twórcą libretta jest gdański artysta Dariusz Wójcik – aktor, śpiewak, znany na Wybrzeżu animator życia kulturalnego, założyciel Teatru Otwartego w Gdańsku. Zachwycony postacią św. Wojciecha, biskupa i męczennika, głównego Patrona Polski, sprawcy millenijnego zamieszania, stworzył dramat muzyczny ukazujący jego życie od narodzin do męczeńskiej śmierci. Za pomysł, scenariusz, reżyserię i rolę św. Wojciecha w spektaklu Sic itur ad Deum Dariusz Wójcik otrzymał Medal i Dyplom 1000-lecia Miasta Gdańska.

Dramat muzyczny osadzony jest w realiach historycznych X wieku. Ukazuje postaci żyjące w tych czasach w Europie, które miały znaczący wpływ na kształtowanie się stosunków społecznych, politycznych i religijnych. Postać św. Wojciecha – głównego bohatera, człowieka wyprzedzającego własną epokę - tworzy oś dramaturgiczną sztuki. Szukanie przez św. Wojciecha dróg do porozumienia między skłóconymi narodami, zamieszkującymi ówczesną Europę Środkowo-Wschodnią, jest celowo uwypuklona ze względu na aktualność problemu, który dziś określa się mianem „Przymierza”. Merytoryczna wartość sztuki wyrażona w słowie (dialogi) ma charakter uniwersalny, czyli ponadczasowy (np. konflikt władzy świeckiej i kościelnej, potrzeba ewangelizacji w zakresie poszerzenia duchowości człowieka oraz ekumenizm). W warstwie muzycznej współczesność zderza się z chorałem gregoriańskim.

Obsadę stanowi dziesięcioosobowy zespół solistów (śpiewaków, aktorów, tancerzy), statyści (m.in. studenci Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni), odtwarzający kilkanaście postaci, oraz 20-osobowa orkiestra kameralna, która wystąpi pod batutą Piotra Staniszewskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.teatrotwarty.pl

100. rocznica urodzin Edwarda Czernego

cGala koncertowa z okazji 100. rocznicy urodzin Edwarda Czernego będzie miała miejsce 21 października 2017 roku w Filharmonii Krakowskiej.

W 2017 roku przypada 100. rocznica urodzin kompozytora Edwarda Eberharda Czernego. Z okazji tego jubileuszu koncerty z jego muzyką rozbrzmiewają w filharmoniach, akademiach muzycznych, studiach radiowych i innych instytucjach kultury. Przygotowano muzyczne spektakle, wystawy, prelekcje, audycje radiowe i telewizyjne związane z osobą Czernego oraz cykl spotkań wspomnieniowych z rodziną artysty w ramach Towarzystwa Miłośników Muzyki Edwarda Czernego.

Edward Czerny tworzył muzykę klasyczną, rozrywkową i jazzową, został prekursorem polskiej jazzowej muzyki orkiestrowej 2. połowy zeszłego stulecia: był nazywany „królem parafraz” i „ojcem ery polskiego swingu”. Orkiestra Czernego była najpopularniejszym powojennym big bandem za żelazną kurtyną na europejskim poziomie wykonawczym. Od kilkunastu lat rodzinna Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego, która posiada wszelkie prawa wynikające z własności intelektualnej pozostawionej przez swego patrona, przygotowuje programy koncertów, projekty i scenariusze przedstawień muzycznych na bazie partytur i nagrań artysty. W tym czasie odbyło się ponad 120 koncertów monograficznych z cyklu „W hołdzie Edwardowi Czernemu” w Polsce i na świecie.

Podczas koncertu jubileuszowego kompozycje i parafrazy Edwarda Czernego wykona Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Wojciecha Rodka. W programie znalazły się utwory pisane dla twórcy Krakowskiej Orkiestry Polskiego Radia Jerzego Gerta, dla Orkiestr Symfonicznych Polskiego Radia w Warszawie i Łodzi oraz orkiestr radiowych w Berlinie i Hanowerze. W roli solistów wystąpią: wspaniały polski pianista jazzowy Adam Makowicz, który zaprezentuje cztery improwizacje na tematy kompozycji jubilata, śpiewaczka Anna Serafińska i laureat organizowanych przez Fundację im. Czernego corocznych przesłuchań skrzypek Dawid Czernik.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

IX Festiwal „Era Schaeffera”

e26 października 2017 roku odbędzie się niezwykłe spotkanie z twórczością Bogusława Schaeffera – prawdziwe święto sztuki z okazji 70-lecia pracy artysty.

„Era Schaeffera” to coroczny międzynarodowy projekt Fundacji Aurea Porta zakotwiczony w Warszawie, współorganizowany przez Mazowiecki Instytut Kultury, Studio Tęcza, Stołeczną Estradę, ZAiKS i Instytut Adama Mickiewicza. Jest to Festiwal awangardy muzyczno-teatralnej, wyobraźni stymulowanej dźwiękiem, obrazem, ruchem i słowem, skupiający artystów polskich i zagranicznych różnych dziedzin: muzyki, teatru, filmu oraz performance’u. Cykliczne przedstawienia są multimedialną prezentacją twórczości muzycznej i dramaturgicznej Schaeffera.

Już po raz 9. przyjaciele profesora Bogusława Schaeffera uczczą jego artystyczny dorobek. Rok 2017 jest po kilkakroć jubileuszowy dla tego wielowymiarowego twórcy – dramatopisarza, kompozytora i grafika. Artysta obchodzi: 70-lecie pracy twórczej, 30-lecie pracy akademickiej w Mozarteum w Salzburgu, 50-lecie doktoratu na Uniwersytecie Warszawskim oraz 50-lecie prawykonania utworu Muzyka elektroniczna.

Główny performance Festiwalu w reżyserii Macieja Sobocińskiego odbędzie się o godz. 19:30 w Studiu Tęcza przy ul. Rydygiera 8 w Warszawie. W 9. edycji Festiwalu wezmą udział muzycy Padma Shankar, Ghatam Giridhar Udupa, Nathan Davis, Irinel Anghel, Michał Urbaniak z zespołem i Lost Education w składzie: Patryk Zakrocki, Hanna Piosik i Paweł Szamburski oraz Chór Gre Badanie. Ponadto wystąpią aktorzy (Marek Frąckowiak, Waldemar Obłoza, Sean Palmer, Lidia Bogaczówna) i tancerze (Witek Jurewicz, Lena Kowalska).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie Festiwalu: http://aureaporta.eu

Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

omb28 października 2017 roku zapraszamy na kontynuację warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które organizuje Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

28 października gośćmi warsztatów będą Aleksandra Żakiewicz (sopran) i Jarosław Siwiński (instrumenty klawiszowe), a zajęcia poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieciom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Czytaj więcej: Warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” w Wilanowie

Symfonie „królewskie” Josepha Haydna

si28 października 2017 roku o godz. 19.00 w Zamku Królewskim odbędzie się koncert Symfonie „królewskie” Josepha Haydna w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W roli dyrygentki i koncertmistrza wystąpi Martyna Pastuszka, skrzypaczka i członkini wielu międzynarodowych zespołów muzyki dawnej.

Praca Josepha Haydna ze znakomitą orkiestrą księcia Miklósa Esterházy’ego przyniosła prawdziwą eksplozję nowych dzieł symfonicznych i nowatorskich idei, które całkowicie przeobraziły dość skromną późnobarokową sinfonię w dojrzałą klasyczną symfonię – większość z ponad 100 utworów Haydna tego gatunku powstała właśnie w Esterházie. Za dzieło reprezentatywne dla tego okresu można uznać pełną brzmieniowego splendoru 48. Symfonię C-dur, być może wykonaną (ale nie skomponowaną – powstała 4 lata wcześniej) w Esterházie z okazji wizyty tam cesarzowej Marii Teresy w 1773 i nazywanej odtąd jej imieniem. Kilka lat późniejsza 53. Symfonia D-dur także nosi cesarski przydomek „L’Imperiale”, lecz w tym przypadku pochodzi on (jak wiele innych – był to element dawnego „marketingu”) od dziewiętnastowiecznych wydawców. Jedna z hipotez głosi, iż kanwą dla części II – wdzięcznego Andante – była lubiana przez habsburską monarchinię francuska piosenka. Jej sukces zainspirował impresariów z Paryża do zamówienia nowych symfonii specjalnie dla tamtejszych koncertów abonamentowych i stąd określanych mianem Symfonii paryskich. Podczas ich premier na widowni zasiadała m.in. królowa Maria Antonina, która podobno szczególnym upodobaniem darzyła 85. Symfonię B-dur. Skwapliwie wykorzystał to paryski wydawca tych dzieł, Imbault, nadając jej przydomek „La Reine de France”. Haydn w swym dziele złożył ukłon wobec francuskiej publiczności, za kanwę wariacji w uroczej części II, Romancy, biorąc popularną piosenkę La gentille et jeune Lisette.

Te właśnie starannie dobrane symfonie Haydna, tworzące swoisty „monarszy” cykl, zabrzmią w miejscu najbardziej dla nich stosownym – przepięknej rokokowej Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. Koncert poprowadzi – zgodnie z osiemnastowiecznym zwyczajem – od koncertmistrzowskiego pulpitu Martyna Pastuszka.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.sinfoniaiuventus.pl

Orientalna uczta baletomana

bWielkie klasyczne widowisko baletowe Korsarz już 22 października 2017 roku otworzy sezon 2017–18 transmisji kinowych z Teatru Bolszoj w Moskwie. W Kinie Praha transmisję można będzie obejrzeć o godz. 17.00.

Osadzony we wschodniej scenerii balet to prawdziwa uczta dla oka oraz gratka dla wielbicieli XIX-wiecznego grand ballet z efektownymi scenami zbiorowymi. Wielokrotnie przerabiany i rozbudowywany przez kolejnych choreografów, jest kwintesencją baletu z akcją, która jednak służy głównie zaprezentowaniu całej maestrii znakomitego zespołu baletowego Bolszoj.

Korsarz to romantyczna historia miłości pirata Konrada i niewolnicy Medory, którą koniecznie chce zdobyć bogaty pasza Seid. Kiedy w 2007 roku Aleksiej Ratmański i Jurij Burłaka wznawiali ten balet, wykonali ogromną pracę, studiując materiały przechowywane w muzeach i bibliotekach Moskwy, Petersburga i Paryża. Postanowili odtworzyć wersję Mariusa Petipy z 1899 roku, bez późniejszych rosyjskich i radzieckich naleciałości. Odczytali więc m.in. notację oryginalnej choreografii, znajdującą się w The Harvard Theatre Collection. Artyści starali się też odtworzyć scenografię i kostiumy, wzorując się na dawnych szkicach, więc strona wizualna nie tylko zachwyca bogactwem charakterystycznym dla imperatorskiego teatru Petersburga, ale i wzrusza uroczą naiwnością rozwiązań scenicznych rodem z XIX wieku. Miłośników klasycznego baletu zaskoczy brak dodawanej w późniejszych wersjach postaci Alego, niewolnika i przyjaciela Konrada, który w kluczowej scenie pas de deux wykonuje popisowe tańce solowe. W wersji z Moskwy te partie przypadają samemu Konradowi.

Zgodnie z XIX-wieczną konwencją podczas tworzenia widowiska choreografowie często dodawali do partytury tańce pochodzące spod pióra innego kompozytora. W tym przypadku, prócz muzyki Adolphe’a Adama, pojawią się także fragmenty autorstwa Léo Delibes’a, Cesare’a Pugniego, Piotra von Oldenburga, Riccarda Driga, Alberta Zabela oraz Juliusa Gerbera. To prawdziwa muzyczna mozaika. Rozmach widowiska jest iście carski – w spektaklu bierze udział 120 tancerzy. W głównych partiach zobaczymy młodych solistów baletu Bolszoj, od kilku lat święcących tryumfy na tej scenie: tytułowego korsarza Konrada zatańczy Igor Cwirko, Medorą będzie Jekaterina Krysanowa.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl