Polmic - FB


nasze patronaty

40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego

dW dniach 22 lipca–4 sierpnia 2017 odbędzie się jubileuszowa odsłona Festiwalu 40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, które są centralnym punktem projektu „Karol Szymanowski i klimatyczne Zakopane. Sztuka i medycyna”.

Projekt wpisuje się w obchody jubileuszu 40-lecia Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego oraz w obchody Roku Szymanowskiego – Zakopane 2017. Rok 2017 ogłoszony został przez Radę Miasta Rokiem Szymanowskiego w 135. rocznicę urodzin i 80. rocznicę śmierci największego kompozytora polskiego I połowy XX wieku, tak bardzo związanego z Zakopanem i kulturą Podhala.

Wzorem poprzednich edycji festiwal jubileuszowy skonstruowany jest wokół osi tematycznej, którą w tym roku są związki sztuki i medycyny. Rozkwit sztuki i intensywny rozwój leczenia sanatoryjnego miał miejsce w Zakopanem w czasach, gdy było ono uzdrowiskiem – o historii uzdrowiska opowiadają wystawy „Polskie Davos” w Galerii Władysława Hasiora oraz wystawa plenerowa przy górnej stacji PKL Gubałówka.

W festiwalowych koncertach usłyszymy znakomitych artystów polskich i zagranicznych, których występy będą prawdziwą ucztą dla melomanów.

Inaugurację festiwalu w foyer Teatru Witkacego 22 lipca uświetni występ jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych Meccore String Quartet. Wprowadzeniem do koncertu będzie opowieść pod tytułem „Karol Szymanowski i Doktor Olgierd Sokołowski – historia choroby i przyjaźni” autorstwa Kuby Szpilki.

Oprócz utworów Szymanowskiego podczas 11 koncertów festiwalowych zabrzmią największe dzieła światowej literatury muzycznej i utwory współczesnych polskich kompozytorów: Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Romana Palestra, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Meyera i Jerzego Kornowicza.

Ponadto odbędą się prelekcje, spotkania dyskusyjne, projekcje filmów, wystawy, spektakle teatralne, koncerty oryginalnej i twórczo przetworzonej muzyki góralskiej, by w najróżniejszych aspektach przedstawić fascynującą osobowość K. Szymanowskiego. Organizatorzy nie zapomnieli o najmłodszej widowni: 29 lipca Teatr Rozrywki RZT Szymaszkowa zaprasza na interaktywne spotkanie dla dzieci zatytułowane „Opowieść o Wujciu Karolu”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.szymanowski.zakopane.pl

„Novo-Nowowiejski”: koncert Filipa Chojnackiego

n„Novo-Nowowiejski" to letni cykl koncertów z muzyką Feliksa Nowowiejskiego wykonywaną na organach Hammonda. W ramach cyklu 5 sierpnia 2017 roku w Parku im. Romana Maciejewskiego („Auditorium Academicum") będzie miał miejsce koncert Filipa Chojnackiego.

Celem projektu „Novo-Nowowiejski" jest upamiętnienie 140. rocznicy urodzin związanego z Poznaniem kompozytora, dyrygenta i organisty oraz ukazanie jego twórczości w nowej odsłonie. W interpretacji zaproszonych gości – znakomitych hammondzistów – zabrzmią m.in. pieśni Kujawiak, Nie tobie smutne piosenki, Kołysanka, Królowa niebios, Pasterka, Nie odwracaj czoła, a także najsłynniejsze dzieło poznańskiego twórcy – Rota. Opracowania tych utworów podjęła się kompozytorka Iwona Witek. O tym, w jaki sposób połączyć klasyczne kompozycje Nowowiejskiego z jazzowym charakterem organów Hammonda, zadecydują już sami wykonawcy.

Filip Chojnacki jest pianistą, organistą i kompozytorem, studiuje w poznańskiej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w klasie fortepianu jazzowego. Wykłada w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. F. Chopina w Poznaniu. Na co dzień współtworzy The FriendsTones Quartet, działa również aktywnie jako muzyk sesyjny. Koncert 5 sierpnia, który odbędzie się o godz. 16:00, poprzedzi spotkanie z artystą o godz. 13:00. Podczas potkania Filip Chojnacki przybliży publiczności tajniki organów Hammonda, improwizacji i poprowadzi warsztaty muzyczne.

W razie niepogody koncert zostanie przeniesiony do Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 w Poznaniu.

Wstęp na wszystkie koncerty oraz spotkania z muzykami jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Baśnie i legendy w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”

c28 czerwca 2017 roku o godz. 17.00 w Bibliotece Śląskiej (Katowice) odbędzie się koncert „Baśnie i legendy” w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”.

„Co mi w duszy gra?” to cykl koncertów, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego, których program został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty „odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora. Koncert 28 czerwca nosi tytuł „Baśnie i legendy”.

W programie koncertu muzyki operowej w Bibliotece Śląskiej na szczególną uwagę zasługuje obecność arii i ansambli z nieznanej właściwie dzisiejszej publiczności opery Feliksa Nowowiejskiego Legenda Bałtyku. Tym bardziej warto przypomnieć, że dzieło to napisane do libretta Wandy Szalay-Groele, opartego na starosłowiańskim micie związanym ze Świętem Słońca, kilka lat po poznańskiej premierze (1924) zostało wystawione we Lwowie i Katowicach. Miarą popularności Legendy Bałtyku w tym czasie było 50 wystawień podczas jednego z sezonów artystycznych. Ale po wojnie o niej zapomniano, w repertuarach teatrów operowych pojawiła się zaledwie kilka razy. Najbardziej znanym fragmentem opery pozostaje wciąż tenorowa aria głównego bohatera Domana z II aktu Czy ty mnie kochasz, o dziewczyno, którą włączył do swojego repertuaru Jan Kiepura. Tym razem katowiccy melomani będą mogli usłyszeć kilka fragmentów opery w wykonaniu wybitnych wokalistów. W roli Bogny, o której względy zabiegają rybak Doman i kupiec Lubor, wystąpi Ewa Biegas. Anna Borucka wcieli się w postać Swatawy, a Aleksander Kruczek zaśpiewa partię Domana. W tym nasyconym baśniowością koncercie Legenda Bałtyku zgodnie z zapowiedzią zostanie zestawiona z fragmentami innych słynnych operowych arcydzieł – moniuszkowskiego Strasznego dworu i Rusałki Antonina Dvořáka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.silesia.art.pl 

„Na pograniczu kultur” – VIII Letni Festiwal „Pieniny-Kultura-Sacrum”

pks„Na pograniczu kultur” to tytuł kolejnego koncertu, który w najbliższy sobotni wieczór (5 sierpnia) o godz. 19:00 rozpocznie się w kościele Chrystusa Dobrego Pasterza w Krościenku nad Dunajcem w ramach VIII Letniego Festiwalu „Pieniny-Kultura-Sacrum”.

Przed festiwalową publicznością zaprezentuje się słowacki organista Stanisław Šurin, któremu w części kameralnej koncertu towarzyszyć będzie krakowska sopranistka Wiktoria Bisztyga. W wykonaniu artystów przepiękne arie Georga Friedricha Haendla, opracowania polskich pieśni sakralnych, a także Offertorium z Mszy góralskiej Tadeusza Maklakiewicza.

Stanisław Šurin jest nie tylko cenionym w swoim kraju i daleko poza jego granicami wirtuozem, lecz także pedagogiem gry organowej na uniwersytecie w Ruzomberoku, dyrektorem międzynarodowych koncertów organowych odbywających się w katedrze w Bratysławie i rzeczoznawcą do spraw budownictwa organowego na teren całej Słowacji. Jest także cenionym kompozytorem utworów organowych. Sopranistka Wiktoria Bisztyga od wielu lat jest znakomitą solistką Akademickiego Chóru Organum w Krakowie. Specjalizuje się nie tylko w wykonawstwie muzyki klasycznej, lecz też filmowej, a nawet ludowej. Taki też szeroki będzie przekrój programowy sobotniego koncertu.

Pomysłodawcą i opiekunem artystycznym Festiwalu jest Agnieszka Radwan-Stefańska, która organizuje to wydarzenie przy współpracy z Parafią Wszystkich Świętych w Krościenku n. D. i Stowarzyszeniem Artystycznym PianoClassic. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://pieniny-kultura-sacrum.pl.tl

X Letni Festiwal Nowego Miasta

fJubileuszowa X edycja Letniego Festiwalu Nowego Miasta potrwa od 21 lipca do 6 sierpnia 2017 roku.

Letni Festiwal Nowego Miasta to wydarzenie poświęcone muzyce polskiej, odbywające się od 2008 roku na przełomie lipca i sierpnia na warszawskim Nowym Mieście. Dzięki zróżnicowaniu warstwy muzycznej i tematyki poszczególnych wydarzeń Festiwal co roku stwarza możliwość zaproszenia w rejon Nowego Miasta publiczności w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach i doświadczeniach, poszukujących zarówno utworów znanych, jak i dzieł trudniejszych.

Festiwal zdecydowanie stawia na jakość i najwyższy możliwy poziom wykonawczy. Podczas jubileuszowej X edycji wystąpią uznani artyści, zespoły kameralne i orkiestrowe: dyrygenci Jerzy Maksymiuk i Paweł Kos-Nowicki, pianista Paweł Kowalski, skrzypek Zbigniew Pilch, Royal String Quartet, Warsaw Camerata, Zespół Muzyki Dawnej „Per il Basso" pod kierownictwem Jakuba Kościukiewicza, Harmonium Duo. Program wydarzenia zawiera wyłącznie muzykę polską, zaczynając od muzyki ludowej aż po dzieła kompozytorów współczesnych. Festiwalowej publiczności zaprezentowane zostanie również nowy utwór Jerzego Wołochowicza, skomponowany specjalnie na jubileusz Letnich Festiwali Nowego Miasta.

Na wszystkie wydarzenia festiwalowe wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje - na stronie Festiwalu: www.lfnm.pl

POBIERZ: Program Festiwalu

„Novo-Nowowiejski”

nOd 29 lipca do 26 sierpnia 2017 roku potrwa letni cykl plenerowych koncertów „Novo-Nowowiejski” z muzyką Feliksa Nowowiejskiego, wykonywaną na organach Hammonda. Recitale odbywać się będą w każdą sobotę w parkach, amfiteatrach, skwerach i na placach Poznania.

Celem projektu Novo-Nowowiejski jest upamiętnienie 140. rocznicy urodzin związanego z Poznaniem kompozytora, dyrygenta i organisty oraz ukazanie jego twórczości w nowej odsłonie. W interpretacji zaproszonych gości – znakomitych hammondzistów – zabrzmią m.in. pieśni Kujawiak, Nie tobie smutne piosenki, Kołysanka, Królowa niebios, Pasterka, Nie odwracaj czoła, a także najsłynniejsze dzieło poznańskiego twórcy – Rota. Opracowania tych utworów podjęła się kompozytorka Iwona Witek. O tym, w jaki sposób połączyć klasyczne kompozycje Nowowiejskiego z jazzowym charakterem organów Hammonda, zadecydują już sami wykonawcy.

Każdy koncert poprzedzą spotkania z artystami, którzy przybliżą publiczności tajniki tego kultowego instrumentu, poprowadzą warsztaty muzyczne oraz wciągną uczestników w dyskusje na temat szeroko rozumianej improwizacji.

Koncerty odbywają się o godzinie 16:00, zaś spotkania z artystą w dniu i miejscu koncertu o godzinie 13:00. W razie niepogody koncerty zostaną przeniesione do Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 w Poznaniu. Wstęp na wszystkie koncerty oraz spotkania z muzykami jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

VII Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sopot Classic

ndiW dniach 30 lipca – 6 sierpnia 2017 roku Polska Filharmonia Kameralna Sopot po raz siódmy zaprasza miłośników muzyki najwyższej artystycznej próby do wspólnego przeżywania Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sopot Classic.

W programie Festiwalu znajdują się utwory pochodzące z najrozmaitszych stron świata. Festiwal zainauguruje Gala Hiszpańska. W sopockim amfiteatrze rozbrzmiewać będą utwory Joaquina Rodrigeza, Manuela de Falla, Gerónimo Giménez y Bellido i George’a Bizeta. 31 lipca wystąpi niemiecki zespół German Brass. Założona w 1974 roku formacja to jedenastu muzyków grających z niezwykłą lekkością i wirtuozerią na instrumentach dętych blaszanych. 4 sierpnia odbędzie sie koncert pochodzącej z Wenecji Cappella dell’Ospedale della Pieta, która z powodzeniem kontynuuje tradycję XVII-wiecznego zespołu działając pod tą samą nazwą.

Szczególnym punktem programu Festiwalu Sopot Classic będzie Gala finałowa IV Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego, która odbędzie się 2 sierpnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot. Orkiestra Filharmonii pod batutą Dawida Runtza, fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz oraz klarnecista Andrzej Wojciechowski wykonają utwory Krzysztofa Pendereckiego, Jerzego Kornowicza i laureatów Konkursu: Martyny Koseckiej i Piotra Peszata.

Uroczystym zakończeniem Festiwalu 6 sierpnia będzie Koncert Muzyki Filmowej: Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod batutą dyrektora artystycznego przedsięwzięcia Wojciecha Rajskiego wykona najpopularniejsze tematy filmowe.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://sopotclassic.pl/ 

XVIII Letnia Filharmonia Aukso – Wigry/Pieniny 2017

aW dniach 30 lipca – 3 sierpnia 2017 roku na Suwalszczyźnie oraz 12–14 sierpnia i 23 września w Pieninach odbędą się koncerty Aukso – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy – pod dyrekcją Marka Mosia z udziałem gości specjalnych. Gwiazdami organizowanej przez Orkiestrę XVIII Letniej Filharmonii Aukso będą kompozytor Zygmunt Konieczny, tenor Karol Kozłowski, wiolonczelista Dominik Połoński i Zakopower.

XVIII Letnia Filharmonia Aukso to projekt kulturalno-edukacyjny, który umożliwia kontakt ze sztuką o najwyższych walorach wykonawczych mieszkańcom małych miejscowości, którzy nie mają takich możliwości na co dzień. Program wydarzenia, które odbędzie się w Suwałkach, Gawrych Rudzie, Maćkowej Rudzie, Mikołajewie, Hucie, obejmuje koncerty orkiestrowe, kameralne, warsztaty, spotkania i prezentacje artystów związanych z kulturą Polski północno-wschodniej oraz południowej.

W repertuarze tegorocznej Filharmonii znajdzie się polska muzyka współczesna (Sławomira Kaczorowskiego, Zbigniewa Bargielskiego), utwory Benjamina Brittena, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Georga Filippa Telemanna, a także tegorocznego jubilata Zygmunta Koniecznego. Podczas Festiwalu wysłuchamy także autorskiego repertuaru grupy Zakopower wraz z orkiestrą Aukso.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program wydarzeń i pozostałe szczegóły na stronie organizatora: http://soksuwalki.eu

II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych Im. Karola Szymanowskiego

kTowarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego ogłasza drugą edycję Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego. Konkurs odbędzie się w Akademii Muzycznej w Katowicach w dniach 18–23 września 2017 roku.

Celem Konkursu jest promocja twórczości Karola Szymanowskiego i kompozytorów polskich (utwory obowiązkowe w programie konkursu), co przekłada się na promocję kultury polskiej w ogóle. Organizatorzy zauważają brak obecności kwartetów Karola Szymanowskiego w programach innych konkursów kwartetowych i co za tym idzie, brak ich w programach nauczania zagranicznych uczelni artystycznych.

Organizacja Konkursu jest zatem próbą zainteresowania młodych muzyków z zagranicy twórczością naszego wielkiego kompozytora. W konsekwencji jest także zachętą do umieszczania kompozycji polskich we własnym repertuarze koncertowym.

Konkurs Kwartetów Smyczkowych jest częścią projektu „Międzynarodowe Konkursy Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Katowicach”.

Grę młodych kameralistów podczas drugiej odsłony Konkursu Kwartetów oceniać będzie jury w składzie:

- Arkadiusz Kubica - Silesian Quartet, Dyrektor Artystyczny Konkursu

- Marek Czech - Royal String Quartet

- Tim Frederiksen - Royal Danish Academy of Music in Copenhagen

- Mats Lindstrom - Royal Academy London

- Peter Schuhmayer - Artis Quatet Vienna

Zgłoszenia należy nadsyłać w terminie do dnia 31 lipca 2017 roku. Ogłoszenie listy uczestników Konkursu oraz harmonogram przesłuchań zostaną przedstawione do dnia 10 sierpnia 2017.

Konkurs jest 2-etapowy, w każdym z etapów przewidziany jest utwór obowiązkowy: IV Kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana w pierwszym etapie oraz jeden z kwartetów Karola Szymanowskiego w drugim etapie.

Oprócz nagród finansowych Konkurs oferuje nagrody w postaci koncertów.

Współorganizatorem konkursu jest Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie: www.szymanowski-competition.com 

Muzyka ludowa w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”

c25 czerwca 2017 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się koncert „Muzyka ludowa” w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”.

„Co mi w duszy gra?” to cykl koncertów, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Program wydarzenia został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty-„odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora.

Program koncertu 25 czerwca prezentuje twórczość najwybitniejszych polskich kompozytorów inspirowaną muzyką ludową. Zostaną wykonane utwory chóralne Feliksa Nowowiejskiego, którego 140. rocznica urodzin obchodzona jest w tym roku. Muzyka chóralna to jeden z najważniejszych znaków jego twórczości. Utwory z cykli Nowy śpiewnik na chór mieszany i 10 regionalnych pieśni ludowych zostaną zestawione ze znakomitymi opracowaniami melodii kurpiowskich innych twórców. Najbardziej cenione to oczywiście Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego. Ale publiczność będzie mogła również usłyszeć mniej znane pieśni kurpiowskie Romana Maciejewskiego i Kazimierza Sikorskiego, które wchodzą w skład niedawno wydanej płyty Zespołu Contento Core KurPieśni, prezentującej wielogłosowe opracowania pieśni kurpiowskich polskich kompozytorów XX wieku. Zespół wokalny Contento Core wystąpi podczas koncertu pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: kalendarium koncertów

Dodatkowe informacje – na stronie: www.silesia.art.pl

„Co mi w duszy gra?”

c„Co mi w duszy gra?” to cykl wydarzeń, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Koncerty odbędą się w dniach 24 maja - 28 grudnia 2017 roku w Katowicach w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Nowowiejski 2017”.

W roku Feliksa Nowowiejskiego Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” pragnie przybliżyć katowickim melomanom jego bogatą i wartościową twórczość. Program cyklu koncertowego został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty „odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora. Odpowiedziami na zadane pytanie będą koncerty o poszczególnych tytułach: Polska i jej historia, Muzyka ludowa, Poezja, Muzyka i sacrum, Baśnie i legendy, Polskie obyczaje.

Wydarzenia projektu to koncerty monograficzne i koncerty, w których twórczość Nowowiejskiego zostanie przedstawiona w otoczeniu dzieł innych wybitnych polskich twórców, takich jak: Karol Szymanowski, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Zygmunt Noskowski czy Witold Lutosławski.

Muzyka Nowowiejskiego zabrzmi w interpretacji takich artystów, jak Paweł Konik i Michał Biel, Ewa Tracz, Ewa Biegas, Grzegorz Biegas, Anna Borucka, Aleksander Kruczek, Łukasz Zientarski, Jakub Pankowiak, Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska, Julian Gembalski i Marek Smoczyński (laureat Międzynarodowego Konkursu Organowego im. F. Nowowiejskiego). Ponadto wystąpi zespół wokalny Contento core, kierowany przez Marię Piotrowską-Bogalecką, oraz Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: kalendarium koncertów

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl 

SuperSam +1: Andrea Parkins & Raphael Rogiński

s23 czerwca 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 23 czerwca na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Andrea Parkins i Raphael Rogiński.

Andrea Parkins jest artystką dźwiękową, kompozytorką i improwizatorką elektroakustyczną. Pracuje z interaktywną elektroniką, którą wykorzystuje w procesie kompozycyjnym/performatywnym. Jest najlepiej znana ze swojego pionierskiego podejścia do występów z wykorzystaniem gestów/faktur przy elektronicznie przetworzonym akordeonie oraz poszukiwań związanych z formą i możliwościami zaprojektowanych przez siebie instrumentów do przetwarzania dźwięków.

Raphael Rogiński to gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury i badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie edukację poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym. Dogłębne analizowanie technik gitarowych, klasycznych gitarzystów bluesowych i znajomość instrumentarium lat 1950-tych i 60-tych jest podstawą jego brzmienia.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/

Krytycy zwyciężyli, nagrody rozdane!

kZa najlepsze teksty i najciekawszą książkę o muzyce, ale też za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej 28 maja 2017 roku w siedzibie PWM w Warszawie wręczono nagrody Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”.

Powołany do życia i organizowany przez Fundację Meakultura Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” odbył się już po raz trzeci. Nagrody otrzymali: Kaja Prusinowska, Małgorzata Gąsiorowska, Krzysztof Marciniak, David Pountney, Dominik Gac i Jakub Dymek. Przyznana po raz pierwszy w historii konkursu Nagroda Specjalna Sekcji Muzykologów ZKP trafiła zaś do wieloletniego publicysty Polskiego Radia Marka Zwyrzykowskiego. Nagrodę Fundacji Meakultura za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej otrzymał natomiast związany od wielu lat z Polskim Radiem i magazynem „Jazz Forum” dziennikarz i krytyk muzyczny Tomasz Szachowski.

Podczas gali poznaliśmy także laureata ufundowanej po raz pierwszy w ramach konkursu Nagrody Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2016 roku. Otrzymał ją Leszek Gnoiński za książkę Republika. Nieustanne tango. „Grzegorz Ciechowski i Republika to bardzo ważne elementy polskiej kultury ostatnich 30-40 lat. Mam nadzieję, że ta książka to udowadnia”, - powiedział Gnoiński.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

V Międzynarodowy Konkurs i Festiwal Chóralny im. M. Kopernika „Per musicam ad astra”

pW dniach 24–29 czerwca 2017 roku w Toruniu, Chełmży, Inowrocławiu i Lubiczu odbędzie się V Międzynarodowy Konkurs i Festiwal Chóralny im. M. Kopernika „Per musicam ad astra” organizowany przez toruńskie Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Chóralnej „Astrolabium”, zaś współorganizowany przez niemiecką agencję Meeting Music oraz Stowarzyszenie „Tumska 14”.

W tym roku udział zgłosiły zespoły z Węgier, Norwegii, Portugalii, Finlandii, Czech, Łotwy, Hongkongu oraz różnych regionów Polski. Chóry będą się zmagały w przesłuchaniach konkursowych, a także występowały na Festiwalowych Koncertach przed publicznością w Toruniu, Chełmży, Lubiczu i Inowrocławiu. W programach konkursowych ważne miejsce zajmuje muzyka polskich kompozytorów współczesnych. Zespoły zaprezentują m. in. takie utwory, jak Parce Domine F. Nowowiejskiego, Deus in adjutorium J. Świdra, Crucem Tuam Ł. Urbaniaka, Czarownica A. Hundziaka i Cyraneczka J. K. Lasockiego.

Podobnie jak w poprzednich latach w ramach Festiwalu zaplanowane zostały koncerty specjalne. Pierwszy z nich to „Tango Project”, który odbędzie się 24 czerwca w Bazylice Konkatedralnej w Chełmży i 25 czerwca w Dworze Artusa w Toruniu. W programie znajdą się kompozycje cenionego na świecie argentyńskiego kompozytora Martina Palmeriego: Tango Gloria i Tango Credo. Oba utwory w Polsce zabrzmią po raz pierwszy. Koncert w Chełmży zorganizowano dla uczczenia ustanowienia św. Jana Pawła II Patronem Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Drugą propozycją jest Koncert Specjalny „Dźwięki Północy” zaproszonego na festiwal Chóru Kameralnego „441 Hz” z Gdańska, który pod dyrekcją Anny Wilczewskiej zaprezentuje kompozycje twórców z Norwegii, Finlandii i Szwecji.

Ponadto dla chórów organizatorzy przygotowali warsztaty z emisji głosu oraz interpretacji utworów prowadzone przez znanych dyrygentów chóralnych z Węgier, Norwegii i Polski.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.pmaa.pl 

Recital Ivo Pogorelića

p9 czerwca 2017 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków odbędzie się recital Ivo Pogorelića z cyklu Świat wielkiej muzyki, organizowanego przez Cracovia Music Agency.

Ivo Pogorelić urodził się w Belgradzie w 1958 roku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 7 lat, a w wieku lat 12 przeniósł się do Moskwy, gdzie kształcił się w Centralnej Szkole Muzycznej i Konserwatorium Moskiewskim. W 1976 rozpoczął intensywne studia pod opieką wybitnej pianistki i pedagoga Alizy Kezeradze, której był mężem od 1980 roku, aż do jej przedwczesnej śmierci w 1996. Pogorelić zdobył pierwszą nagrodę w Casagrande Competition w Terni (Włochy, 1978) i w Montreal International Music Competition (1980), lecz niespodziewanie w tym samym roku nie wszedł do finału Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Poczynając od debiutanckiego recitalu w Carnegie Hall (1981), zadziwiał publiczność w wielkich salach koncertowych na całym świecie. Występował z uznanymi orkiestrami filharmonicznymi Berlina, Wiednia, Chicago, Filadelfii, Bostonu, Los Angeles, Nowego Jorku, a także z orkiestrami londyńskimi i z Orchestre Philharmonique de Radio France. Gdziekolwiek i kiedykolwiek występuje, jego oszałamiające interpretacje muzyki potwierdzają oryginalność talentu artysty. Ivo Pogorelić nagrał imponującą liczbę płyt dla Deutsche Grammophon Gesellschaft z repertuarem począwszy od baroku po klasykę, od romantyzmu do muzyki XX wieku. Łączny efekt nagrań podkreśla jego status w świecie muzyki.

W sezonie 2015/2016 Ivo Pogorelić zagrał koncerty w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Macedonii i Turcji. W następnym sezonie pianista wyruszy w trasę koncertową po Chinach i Japonii. Podczas krakowskiego koncertu wykona m. in. Balladę F-dur op. 38 nr 2 oraz Scherzo cis-moll op. 39 nr 3 Fryderyka Chopina.

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.