Polmic - FB


nasze patronaty

Cracow Guitar Quartet w cyklu „Music +”

Cracow Guitar QuartetPodczas koncertu Muzyczne krajobrazy w cyklu „Music +” wystąpi zespół Cracow Guitar Quartet, który od 2006 roku współtworzą artyści związani z Krakowem: Miłosz Mączyński, Joanna Baran, Łukasz Dobrowolski i Oskar Kozłowski. Gitarzyści wystąpią 15 czerwca 2016 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie.

Zespół bierze udział w wielu projektach muzycznych w Polsce i za granicą, występuje na najbardziej prestiżowych festiwalach muzyki gitarowej, prowadzi lekcje mistrzowskie dla młodych wirtuozów tego instrumentów, ma na swoim koncie nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji (w tym rejestrowany koncert w studiu Polskiego Radia). W 2009 roku otrzymał I nagrodę na XII Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Ile De Ré we Francji.

W 2010 roku nakładem CM Records ukazała się płyta zespołu From Ballet to Tango, ukazującą piękno i bogactwo muzyki tanecznej od renesansu do współczesności, od Europy po Amerykę Południową, od arcydzieł mistrzów po pełne uroku formy oparte na muzycznym folklorze, a wszystko to, w nowym intrygującym brzmieniu czterech gitar klasycznych. Płyta zyskała znakomite recenzje w polskiej i zagranicznej prasie muzycznej, a obecnie Cracow Guitar Quartet uważany jest za czołowy polski zespół muzyki gitarowej.

W programie koncertu znajdą się następujące utwory: Michael Praetorius – Terpsychora (4 tańce: Bransle de la Royne, Ballet, Courante, Rosette – Courante da capo), Luigi Boccherini – Introdukcja i Fandango, Leo Brouwer – Krajobraz kubański w deszczu, Modest Musorgski – Noc na Łysej Górze, Paulo Belinatti – Baiao de Gude, Celso Machado – Tańce brazylijskie.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Słowiańska dusza

Słowiańska duszaPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert symfoniczny, który odbędzie się 10 czerwca 2016 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. W programie dzieła Antonína Dvořáka i Feliksa Nowowiejskiego, którymi zadyryguje Piotr Sułkowski. Artysta jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie.

W tym roku przypada 70. rocznica śmierci kompozytora, dyrygenta i organisty Feliksa Nowowiejskiego (1877-1946). Uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej autor muzyki do słynnej Roty został ogłoszony patronem roku 2016. Z tej okazji Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus przypomni dzieła tego wybitnego twórcy. Na początek zaprezentowana zostanie Uwertura do opery „Legenda Bałtyku” op. 28. Prawykonanie opery, opartej na prasłowiańskim micie, odbyło się w Poznaniu 28 listopada 1924 roku. W swym dziele Nowowiejski nawiązał do tradycji romantycznej opery włoskiej i niemieckiej, wprowadzając elementy folkloru polskiego, prasłowiańskich legend i stosując z powodzeniem zabiegi archaizujące. Drugim dziełem Nowowiejskiego, które zabrzmi tego wieczoru, będzie Marsz Pretorianów z oratorium „Quo vadis” op. 30. Do napisania utworu zainspirował kompozytora pobyt w Rzymie i lektura niezwykle popularnej wówczas książki Henryka Sienkiewicza. Wykonane po raz pierwszy w 1907 roku oratorium z miejsca stało się przebojem – w 20 lat po napisaniu wykonano je około 200 razy.

Utwory Feliksa Nowowiejskiego usłyszymy w zestawieniu z dziełami najwybitniejszego kompozytora czeskiej szkoły narodowej – Antonína Dvořáka (1841-1904). Orkiestra wykona najpierw Uwerturę koncertową „Karnawał” op. 92. Ujęta w swobodną formę sonatową uwertura opisuje samotnego wędrowca przyglądającego się o zmierzchu rozbawionemu miastu. Zwieńczeniem wieczoru będzie słynne arcydzieło Dvořáka, czyli IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” op. 95. Jak sugeruje sam tytuł, symfonia została skomponowana podczas pobytu kompozytora w Stanach Zjednoczonych. Słychać w niej nie tylko ducha muzyki słowiańskiej, ale także inspiracje muzyką indiańską i afro-amerykańską. Wykonanie odbyło się w 1893 roku w nowojorskiej Carnegie Hall i zakończyło się ogromnym sukcesem. Od tego czasu dzieło czeskiego twórcy nie schodzi z afiszów największych sal filharmonicznych na całym świecie.

Bilety dostępne na stronach: www.bilety24.pl oraz www.sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: Słowiańska dusza

Beethoven i skrzypce

Beethoven i skrzypce28 maja 2016 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się kolejny koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Zespoł poprowadzi jego kierownik artystycznyPrzemysław Fiugajski. Solistką będzie znakomita polska skrzypaczka młodego pokolenia Anna Maria Staśkiewicz.

Artystka jest laureatką wielu konkursów skrzypcowych, m.in. III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku. Podczas zapowiadanego wieczoru wykona Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 Ludwiga van Beethovena. Utwór ten, obok Koncertu skrzypcowego D-dur Johannesa Brahmsa, Koncertu skrzypcowego D-dur Piotra Czajkowskiego oraz Koncertu skrzypcowego e-moll Feliksa Mendelssohna, należy do klasyki gatunku, będąc jednym z najczęściej wykonywanych koncertów skrzypcowych w historii muzyki.

Program koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus dopełni inne wielkie dzieło Ludwiga van Beethovena – VIII Symfonia F-dur op. 93. Ten skomponowany w 1812 roku utwór Beethoven nazwał „moją małą symfonią w F-dur”, dla odróżnienia od rozbudowanej VI Symfonii. Spytany przez swego ucznia Carla Czernego o powody, dla których Ósma cieszy się mniejszą popularnością od Siódmej, Beethoven miał odpowiedzieć: „ponieważ Ósma jest o wiele lepsza”.

Bilety dostępne na stronie www.bilety24.pl oraz www.sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

XX versus XXI wiek

XX versus XXI wiekW sobotę 21 maja 2016 roku w ramach Trójmiejskiej edycji Europejskiej Nocy Muzeów 2016 odbędzie się koncert współczesnej muzyki perkusyjnej – XX versus XXI wiek. Wydarzenie będzie miało miejsce w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w godz. 22.22-23.23.

W ramach koncertu zaprezentowane zostaną kompozycje elektro-akustyczno-graficzne — modernistyczne i awangardowe — wykorzystujące bogate spektrum instrumentów perkusyjnych i nowe sposoby wydobycia z nich brzmienia, a ponadto środki multimedialne i projekcje dźwięku w systemie wielokanałowym. Będzie to swoista twórcza konfrontacja, prezentująca dzieła powstałe jeszcze w XX wieku oraz aktualne, XXI-wieczne osiągnięcia w dziedzinie kompozycji.

Utwory składające się na program wieczoru zostały napisane przez zastosowanie odmiennych technik kompozytorskich, z wykorzystaniem bogatego spektrum instrumentarium akustycznego. Nieidiomatyczne eksplorowanie właściwości brzmieniowych oraz korzystanie z środków multimedialnych (m.in. kwadrofoniczna projekcja dźwięku i live electronics) wpływają na atrakcyjność koncertu, który z pewnością będzie ciekawą i merytorycznie wartościową propozycją również dla tych odbiorców, którzy nie są związani z muzyką współczesną. Udział w koncercie wymaga od odbiorców przede wszystkim otwartości umysłu oraz gotowość na nowe doznania słuchowe, które można wręcz poczuć!

W programie: Marian BorkowskiSpektra (1980) na perkusje solo, Marta Ptaszyńska Mobile (1976) na dwóch perkusistów, Krystyna Moszumańska-NazarFantazja (1987) na marimbę, Jarosław DrozdX=Y (2014) na trzy zestawy multipercussion i projekcje graficzną oraz Fonolog (2016) na dwa zestawy multipercussion, projekcje czterokanałową, taśmę i live electronics (wer. II), Mikołaj Laskowski 1 na 1 (2011) na wibrafon. Kompozycje wykonają: Jarosław Drozd, Maciej Lange oraz Łukasz Świerkosz.

Główną ideą przedsięwzięcia jest promocja na obszarze Trójmiasta muzyki modernistycznej, nowych zjawisk w estetyce współczesnej kultury dźwięku oraz eksperymentowanie w zakresie sposobów prezentacji dzieła muzycznego, które to prezentacje jednocześnie uwzględniają obecnie obowiązujący model intermedialnej komunikacji z odbiorcą dóbr sztuki. Ponadto organizatorzy pragną również efektywnie rozszerzać dotychczasowe kanony repertuaru wykonywanego przez perkusjonalistów na recitalach o dzieła polskich twórców.

Organizatorzy: Katedra Instrumentów Dętych i Perkusyjnych Akademii Muzycznej w Gdańsku, Oddział Gdański Związku Kompozytorów Polskich.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Festiwal „Hajnówka 2016” w Białymstoku

Festiwal Hajnówka 2016Jubileuszowy XXXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2016” rozpocznie się 17 maja 2016 roku w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Po raz 35-ty spotkają się Ci, dla których śpiew jest nie tylko muzyką, ale także duchowym doświadczeniem, modlitwą i kontemplacją.

Festiwal potrwa od 17 do 22 maja. Inauguracji dokona Chór Narodowego Radia Ukrainy im. P. Majborody, dyrygować będzie znakomita Julia Tkacz. Od czwartku do soboty, w dniach 19-21 maja, publiczność będzie miała okazję wziąć udział w przesłuchaniach koncertowych. W tym roku – ze względu na to, że jest to jubileuszowa edycja Festiwalu – w konkursie wezmą udział najlepsi z najlepszych. Zmierzą się ze sobą między innymi laureaci z poprzednich lat. Chóry uczestniczące w konkursie będą reprezentowały kilkanaście krajów, w tym tak odległe od kultury Wschodu jak Australia czy Zjednoczone Emiraty Arabskie.

W Festiwalu bowiem biorą udział artyści bez względu na narodowość i wyznanie – nie tylko wyznawcy prawosławia, ale też katolicy, grekokatolicy, protestanci, muzułmanie, buddyści, wyznawcy judaizmu. Wszyscy reprezentują najwyższy poziom wykonawstwa, o czym świadczy fakt, że w roku 1995 Ministerstwo Kultury nadało festiwalowi kategorię zerową, stawiając go na równi z Konkursem Chopinowskim i Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Dziś jest to jedyny o takim znaczeniu festiwal muzyki cerkiewnej na świecie.

Konkursowemu jury od wielu lat przewodniczy Romuald Twardowski, wybitny polski kompozytor i pedagog. Profesjonalni muzycy i muzykolodzy pod jego kierunkiem zdecydują, który chór zyska miano najlepszego z najlepszych – rywalizacja będzie więc intensywna. Wielki finał odbędzie się w Operze i Filharmonii Podlaskiej w niedzielę 22 maja 2016 roku.

Oprócz koncertów w białostockiej Filharmonii podczas Festiwalu będą odbywać się również imprezy towarzyszące – chórów można będzie posłuchać m.in. w Warszawie, Krakowie oraz w niedawno zbudowanym Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Sam kompozytor zaś od lat sprawuje honorowy patronat artystyczny nad białostockim festiwalem.

Od 1982 roku jednym ze znaczących współtwórców Festiwalu jest ks. Jerzy Szurbak, wieloletni dyrektor i dyrygent znanego w świecie Zespołu Muzyki Cerkiewnej w Warszawie. – Najdoskonalszym instrumentem – nie ręką ludzką uczynionym, ale będącym darem bożym – jest głos ludzki – mówił ks. Szubrak dla „Rzeczypospolitej”. – I nim wierni mają Boga wielbić. Prawosławni uważają, że żaden instrument, nawet najdoskonalszy stradivarius czy fortepian Steinwaya, nie jest w stanie oddać chwały bożej na równi z głosem człowieka.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Szczegółowe informacje – na stronie: www.festiwal-hajnowka.pl

 

12. Mundus Cantat Sopot

Mundus Cantat Sopot 201613 maja 2016 roku rozpocznie się największe wydarzenie chóralne w Trójmieście – 12. Międzynarodowy Festiwal Chóralny MUNDUS CANTAT SOPOT 2016. W ramach festiwalu usłyszymy śpiewaków z Tajlandii, Kolumbii, Litwy, Hiszpanii i oczywiście silną reprezentację z Polski. Chóralną inwazję czas zacząć!

Tegoroczna odsłona Festiwalu MUNDUS CANTAT rozpocznie się już 13 maja koncertem Hity na chór i solo, który odbędzie się w Sopockiej Szkole Wyższej. Wystąpią w nim gospodarze, czyli Festiwalowy Chór SSW MundusCantat oraz kolumbijski tenor Juan Felipe Alvarado. W programie usłyszeć będzie można przeboje muzyki światowej artystów takich jak Frank Sinatra, Bobby McFerrin, Stanisław Soyka czy Maryla Rodowicz oraz utwory z egzotycznej Kolumbii i Meksyku.

Konkursową część MUNDUS CANTAT otworzy Koncert Inauguracyjny z muzyką polską, który odbędzie się w środę 18 maja w Kościele Gwiazda Morza w Sopocie. Wykonawcami będą Chór Kameralny „441 HZ” oraz Chór Gminy Kolbudy. Następnego dnia, w czwartek 19 maja ruszają przesłuchania konkursowe w kategorii „muzyka świecka” oraz „spirituals, gospel i jazz”. Sopockim „Monciakiem” przejdzie tradycyjna, barwna Parada Chórów, która zakończy się w Muszli Koncertowej koncertem wszystkich tegorocznych uczestników oraz gości specjalnych – zespołu Tuna Universitaria de Coruña. W tym roku Sopot gości śpiewaków z Tajlandii, Kolumbii, Hiszpanii, Litwy oraz z Polski.

W piątek, 20 maja odbędą się przesłuchania w kategorii „muzyka sakralna” a następnego dnia, w sobotę 21 maja w ramach przesłuchań Grand Prix zmierzą się najlepsi z najlepszych. Laureatów tegorocznej edycji MUNDUS CANTAT, wyłonionych przez międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Marcina Tomczaka, oraz zwycięzców Statuetki Sopockiej Mewy poznamy na Gali Finałowej w Tarasach przy sopockim Aqua Parku. Finał będzie prawdziwą ucztą dla melomanów! Oprócz laureatów na scenie wystąpią hiszpańscy trubadurzy z Tuna Universitaria de Coruña, którzy z pewnością uwiodą publiczność swoimi serenadami, a Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego zaprezentuje się w towarzystwie muzyków z Zagan Acoustic oraz Bogdana Kołakowskiego.

MUNDUS CANTAT to nie tylko konkurs, ale również wiele interesujących koncertów w regionie. Na uwagę zasługuje m.in. koncert Muzyka sakralna różnych epok w wykonaniu niezwykłej grupy Simultaneo, który odbędzie się w 19 maja (czwartek) o godz. 19.00 w Kościele Chrystusowym w Sopocie. W piątek 20 maja warto wybrać się na jedno z dwóch wyjątkowych wydarzeń – o godz. 17.00 w Teatrze Leśnym w Gdańsku ze swoimi miłosnymi pieśniami wystąpią Tuna Universitaria de Coruña oraz Chór Lutnia z Malborka. Tego samego dnia o godz. 19.15 w Kościele św. Jerzego w Sopocie rozpocznie się koncert Muzyka Różnych Narodów, na którym zaprezentują się Chór Akademicki Mahidol z Tajlandii, Żeński Chór Dange z Litwy oraz sopocki Grace Gospel Choir. Warto zapoznać się z całym, bogatym programem Festiwalu Mundus Cantat – chóralna inwazja dotrze również do takich miejscowości jak Bojano, czy Nowy Staw. Na wszystkie wydarzenia, za wyjątkiem Koncertu Finałowego, wstęp jest wolny.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Recital Macieja Kanikuły w cyklu „Music+”

Music + Maciej KanikułaKoncert z cyklu „Music+” w wykonaniu pianisty Macieja Kanikuły odbędzie się 18 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18).

W programie: Ferenz Liszt – Nokturn nr 3 z cyklu „Marzenia miłosne”, Etiudy koncertowe nr 1 Il Lamento i nr 3 Un Sospiro; Jan Sebastian Bach – Chorały organowe w transkrypcji na fortepian Ferruccio Busoniego (Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645, Nun komm der Heiden Heiland BWV 659, Ich ruf zu dir, Herr BWV 639), VI Suita francuska E-dur BWV 817.

Maciej Kanikuła urodził się w Krakowie, tam też ukończył PSM II st. im. Wł. Żeleńskiego w klasie prof. Ireny Rolanowskiej. Studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej u prof. Ludwika Stefańskiego, dyplom uzyskał w 1986 roku pod kierunkiem Jerzego Łukowicza. Brał udział w kursach mistrzowskich (Duszniki Zdrój 1982, 1987, 1988, Weimar 1983,1984, Annecy 1985), które prowadzone były przez wybitnych muzyków, takich jak Wiktor Mierżanow, Rudolf Kehrer, Bernard Ringeissen czy Eliane Richepin. Występował we Francji, Niemczech, na Węgrzech, w Bułgarii, na Ukrainie. Brał udział w nagraniach dla Radia Rzeszów. Posiada w dorobku dwie płyty: Barokowe Sonaty Fletowe z Anitą Lehmann (2009), oraz Koncerty Fortepianowe J. S. Bacha z Kameralistami Rzeszowskimi (2011). Prowadzi też działalność pedagogiczną, jest związany z Uniwersytetem Rzeszowskim.

Patronat medialny nad cyklem koncertów„Music +”objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” 2016

KODY 2016Do muzyki wyrastającej z mowy odsyła tegoroczny Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”, którego tematem przewodnim będzie Inna mowa. W programie wydarzenia, które odbędzie się w dniach 11-14 maja 2016 roku w Lublinie, znajdą się niezapominane widowiska operowe i około-operowe.

Na tegorocznym Festiwalu nie zabraknie koncertów barokowych, a także premier zamówionych specjalnie na to wydarzenie. Całość zainuguruje koncert Ensemble Tourbillon z Olgą Pasiecznik. Podczas kolejnych wieczorów odbędą się polskie premiery oper love fail Davida Langa w wykonaniu Quince Contemporary Vocal Ensemble oraz Hiob ukraińskich kompozytorów Romana Grygoriva i Ilii Razumienko, a także premierowo zabrzmią koncerty Octopus zespołu wokalnego Theatre of Voices i Past and Present CocoRosie.

Ważnym punktem programu będą utwory napisane specjalnie na zamówienie Festiwalu „Kody”, m.in. RÊVE RAVE Jagody Szmytki z udziałem Wojtek Mazolewski Quintet, Ivy Snowstalkers of Ancient Apron Piotra Kurka z librettem Michała Libery czy performens dźwiękowy Żywioły z obiektami holenderskiego artysty dźwiękowego Hansa van Koolwijka i śpiewem Zespołu Muzyki Tradycyjnej OMIT „Rozdroża” pod kierunkiem Moniki Mamińskiej i Jana Bernada. Publiczność będzie miała także okazję zobaczyć instalacje, spotkać się z artystami i wziąć udział w tradycyjnych potańcówkach (Tęgie Chłopy, Gęsty Kożuch Kurzu, Zawołany Skład Weselny, Kapela Bornego z Podzamcza).

Wydarzenia odbywać się będą w Centrum Kultury w Lublinie, Bazylice oo. Dominikanów i w nowo otwartej przestrzeni Centrum Spotkania Kultur. Organizatorem festiwalu jest Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”.

Rezerwacja i sprzedaż biletów ruszają 11 kwietnia 2016 roku. Bilety dostępne będą w kasie Centrum Kultury w Lublinie (ul. Peowiaków 12) oraz na stronie: https://ekobilet.pl/ck-lublin

ZOBACZ: Program PDF

Oficjalna strona festiwalu: www.kody-festiwal.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Gdańskie Koncerty Towarzyszące 12. Festiwalowi Mundus Cantat

12. Mundus CantatRozpoczął się cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących w ramach Festiwalu MUNDUS CANTAT. Koncert kolumbijskiego tenora Juana Felipe Alvarado, flesh art „Metropolitan Chór” w składach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Chopin w wykonaniu chóru z Tajlandii czy hiszpańskie serenady w wykonaniu trubadurów z Coruña to jedne z wielu muzycznych atrakcji, które czekają na mieszkańców Trójmiasta.

Koncertem Teraz my, który odbył się 9 maja w Centrum Integracji Społecznej w Gdańsku, rozpoczęły się Gdańskie Koncerty Towarzyszące 12. Międzynarodowemu Festiwalowi Mundus Cantat 2016. Koncert wieńczył warsztaty z emisji głosu dla podopiecznych CIS, które poprowadził dr Michał Kozorys z Akademii Muzycznej w Gdańsku. Bezrobotni z Gdańska wraz z Festiwalowym Chórem SSW Mundus Cantat połączyli siły i wspólnie wykonali kilka utworów, takich jak Don’tworry be happy BobbiegoMcFerrina czy Pstrąg Franciszka Schuberta. Dr Kozorystak podsumował pracę zpodopiecznymi CIS: – Udział w warsztatach okazał się dla podopiecznych CIS nową i ważną formą aktywności. Zastosowane metody pracy i ćwiczenia pozwoliły „otworzyć się” przed innymi nabrać pewności siebie. Uświadomienie pewnych mechanizmów wpływających naprawidłową emisję głosu miało duży wpływ na poprawę dykcji, czy sposobu wydobycia dźwięku, co może zaowocować w przyszłości np. przy wszelkiego rodzaju rozmowach kwalifikacyjnych o pracę. Uczestnicy zajęć bardzo się angażowali w czasie warsztatów i jak powiedzieli po ich zakończeniu: „od teraz mamy zupełnie inne spojrzenie na zjawisko jakim jest chór”.

Dla trójmiejskich wielbicieli muzyki odbędzie się wiele interesujących koncertów w wykonaniu artystów z różnych części świata. Już w czwartek 12 maja w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej na Suchaninie odbędzie się koncert utalentowanego, kolumbijskiego tenora Juana Felipe Alvarado. W programie koncertu usłyszymy przeboje muzyki światowej, m.in. New York, New York Franka Sinatry, O sole mio, Con te partiro oraz utwory z dalekiej Kolumbii oraz Meksyku. W sobotę 14 maja, w składach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, odbędzie się muzyczny flash art „Metropolitan Chór”. Na trasie Gdańsk Wrzeszcz-Lotnisko im. Lecha Wałęsy pięć połączonych chórów wykona w PKM-ce oraz na peronach największe polskie hity muzyki rozrywkowej, m.in. Remedium Maryli Rodowicz, czy Tolerancję Stanisława Soyki. 16 maja, w poniedziałek w kościele pw. Św. Ignacego, Chór Akademicki Mahidol z Tajlandii wykona utwory sakralne i świeckie, w tym utwory Fryderyka Chopina. To nie wszystko. W Domu Kultury Psm Przymorze serca słuchaczy podbije Tuna Universitaria de Coruña – trubadurzy z Hiszpanii zaprezentują piękne serenady.

Projekt dofinansowany jest ze środków Miasta Gdańska. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

ZOBACZ: Program koncertów

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

 

Drugi tegoroczny koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”

Warsaw Camerata a la CarteW niedzielę 15 maja 2016 roku o godz. 16.00 w kościele warszawskiej Parafii Matki Bożej z Lourdes przy ul. Wileñskiej 69 odbędzie się drugi tegoroczny koncert piątej serii cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”.

Projekt jest realizowany dzięki dotacji m.st. Warszawy w latach 2014-2016. To nowatorskie przedsięwzięcie muzyczne, w którym publiczność, a nie organizator, wybiera program koncertów. Dzięki temu słuchacze sami decydują o kształcie repertuaru poszczególnych wydarzeń, które regularnie odbywają się na warszawskiej Pradze.

Tym razem słuchacze wybrali Koncert wiolonczelowy C-dur Josepha Haydna, Serenadę na orkiestrę smyczkową Piotra Czajkowskiego oraz Suitę z czasów Holberga Edwarda Griega.

Wystąpi jak zawsze orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego. Partie solowe w koncercie J. Haydna wykona wiolonczelista Michał Zieliński – dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i laureat licznych konkursów wiolonczelowych. Występował m. in. w Filharmonii Narodowej, ale również w USA i w Kanadzie.

Po koncercie organizatorzy zapraszają na spotkanie koktajlowe z artystami. Wstęp wolny!

Organizator: Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna, Prezes Fundacji Richard Berkeley. Współfinansowanie: m.st. Warszawa. Sponsor: Raiffeisen Polbank S. A.. Współpraca: Warsaw Camerata, Agencja Muzyczna Art Deco Group, Dom Kultury Praga, Grupa Strategia, Kancelaria Adwokacka Marek Rychłowski

Patroni medialni: POLMIC.PL - Polskie Centrum Informacji Muzycznej, magazyn Presto. Muzyka Film Sztuka, In Your Pocket, Wawcity.pl, cameralmusic.pl

Koncert Zuzanny Bachmińskiej w cyklu „Music +”

Music+ Zuzanna BachmińskaW środę 11 maja 2016 roku o godz. 19.00 odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Music +”, organizowany przez MDK „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. W. Reymonta 18). Wystąpi niezwykle uzdolniona 14-letnia wiolonczelistka Zuzanna Bachmińska, laureatka międzynarodowego konkursu Grand Prize Virtuoso w Paryżu.

W programie znajdą się następujące kompozycje: Camille Saint-Saëns – Koncert wiolonczelowy a-moll nr 1 op. 33, Johannes Brahms – Sonata wiolonczelowa e-moll op. 38 (cz. I Allegro non troppo), Fryderyk ChopinIntrodukcja i Polonez C-dur op. 3, György Ligeti – Sonata na wiolonczelę solo (cz. I DialogoAdagio, rubato, cantabile), Krzysztof Penderecki Nokturn na wiolonczelę solo. Solistce przy fortepianie towarzyszyć będzie Magdalena Kantor-Michna.

Krakowianka Zuzanna Bachmińska rozpoczęła naukę gry na wiolonczeli w wieku siedmiu lat. Obecnie uczęszcza do drugiej klasy gimnazjum u prof. Zdzisława Łapińskiego. Od siedmiu lat doskonali sztukę gry na wiolonczeli, uczestnicząc w kursach muzycznych u wybitnych profesorów w Polsce i za granicą, m.in. Andrzeja Orkisza, Gotharda Poppa, Claussa Reichardta, Tomasza Strahla, a także kursach muzyki kameralnej oraz orkiestrowej pod opieką Czesława Grabowskiego, Doroty Sosnowskiej, Marka Szwarca, Dariusza Smolarskiego i Wojciecha Rodka.

W wieku 13 lat debiutowała z Orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej podczas jubileuszowego koncertu 40. Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Zenona Brzeskiego. Występowała w renomowanych salach koncertowych w Polsce, a także w Niemczech, Holandii, Francji, Czechach, Słowacji oraz Argentynie, gdzie w maju 2015 roku jako pierwsza w historii Polka została zaproszona w charakterze solistki do reprezentowania swojego kraju na międzynarodowym festiwalu Iguazú en Concierto. Została szczególnie wyróżniona, gdyż w wielkim koncercie finałowym wykonała Sarabandę z I suity J. S. Bacha na wiolonczelę solo dla publiczności liczącej ponad 10 000 osób.

Zuzanna jest laureatką wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. W 2015 roku debiutowała w National Opera Bastill w Paryżu jako laureatka I nagrody na Grand Prize Virtuoso Competition. Jej ostatnim sukcesem jest zdobycie I nagrody na VII Międzynarodowym Festiwalu Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej „Srebrna szybka”. Jest dwukrotną stypendystką Prezydenta Królewskiego Miasta Krakowa oraz sześciokrotną stypendystką Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie. W 2016 roku została laureatką Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. Otrzymała także Stypendium Fundacji im. Teresy Sahakian przy Muzeum Narodowym Zamek Królewski w Warszawie na rok szkolny 2016/2017.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Muzyka dawna – muzyka nowa / XXX Warszawskie Spotkania Muzyczne

XXX Warszawskie Spotkania MuzyczneXXX Warszawskie Spotkania Muzyczne odbędą się w dniach 7-13 maja 2016 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz w Zamku Królewskim.

To jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową, a zarazem pierwszy, który przyjął taką formułę. O jego dużym znaczeniu świadczy chociażby rosnące zainteresowanie artystów polskich i zagranicznych, składających swoje oferty wykonawcze. Festiwal od lat szczyci się udziałem świetnych wykonawców i ciekawym doborem repertuaru, a z roku na rok „nabiera tempa” i trafia do gustu coraz większej liczby słuchaczy.

Na program 30. jubileuszowej edycji Festiwalu złożą się następujące koncerty: Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus pod dyrekcją Krzysztofa Słowińskiego (w programie dwa utwory Józefa Kofflera, w tym Koncert fortepianowy ze znakomitym pianistą Danielem Wnukowskim, a także trzy prawykonania utworów zamówionych); Zespołu Instrumentów Dawnych Ars Nova z programem Bal renesansowy; Moi pierwsi Mistrzowie – Kurylewicz, Trzaskowski, Komeda w wykonaniu Ptaszyn Wróblewski Sextet; Julii Samojło z Kwartetem Wilanów (w programie utwory Edwarda Pałłasza, Alfreda Schnittke, Jana Krenza i Ignacego Zalewskiego); Muzyczna pocztówka z historią – pieśni kompozytorów warszawskich w wykonaniu Lilianny Zalesińskiej i Piotra Szymanowicza; Orkiestry Kameralnej Wratislavia prowadzonej przez legendarnego Jana Staniendę z solistami Wojciechem Błażejczykiem i Januszem Wawrowskim (w programie Rossini, Błażejczyk, Kornowicz, Respighi).

Ponadto odbędą się dwie imprezy towarzyszące: koncert tria Integro oraz Haiku z Rumunii – z cyklu „Partytury fotograficzne” (utwór improwizowany autorstwa Szabolcsa Esztényi’ego, Ryszarda Lateckiego, Tadeusza Wieleckiego i Huberta Zemlera, inspirowany fotografiami rumuńskiego artysty Andreia Baciu).

Warszawskie Spotkania Muzyczne – doroczny festiwal muzyki dawnej i nowej – istnieje od 1986 roku. Jego twórcą i dyrektorem jest kompozytor Władysław Słowiński, a organizatorem Festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich. Największy wkład w finansowanie Festiwalu ma, od momentu jego powstania, Urząd Miasta Warszawy.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Więcej informacji na stronie: www.wsm.art.pl oraz profilu FB

Czytaj więcej: Muzyka dawna – muzyka nowa / XXX Warszawskie Spotkania Muzyczne

VIII Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii w Poznaniu

8. Ogólnopolski Zjazd Studentów MuzykologiiW dniach 9-11 maja 2016 roku w Katedrze Muzykologii na Wydziale Historycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbędzie się VIII Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii, którego organizatorem jest Studenckie Koło Naukowe Muzykologów. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem JM Rektora prof. dr hab. Bronisława Marciniaka i Dziekana Wydziału Historycznego prof. dr hab. Kazimierza Ilskiego.

Kolejne edycje Zjazdu wpisały się już na stałe w kalendarz corocznych wydarzeń integrujących polskie środowisko muzykologiczne. Tradycję studenckich konferencji zapoczątkował w 2009 roku ośrodek krakowski, a tegoroczna edycja będzie już drugą odbywającą się w Poznaniu – wcześniej Studenckie Koło Naukowe Muzykologów działające przy Katedrze Muzykologii UAM organizowało III Zjazd w 2011 roku.

Trzon Zjazdu stanowi konferencja naukowa obejmująca ponad 40 referatów. Referentami będą słuchacze studiów licencjackich, magisterskich oraz doktoranckich reprezentujący wszystkie muzykologiczne ośrodki akademickie w Polsce, tj. Uniwersytet Jagielloński, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet Opolski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Uniwersytet Warszawski oraz Uniwersytet Wrocławski.

Oprócz konferencyjnych paneli zaplanowano szereg wydarzeń towarzyszących, służących pogłębieniu więzi naukowych oraz integracji środowiska młodych badaczy. Ważną rolę odgrywają w nich wykłady i warsztaty prowadzone przez profesorów z Chorwacji, Irlandii i Włoch. Zarówno sesje naukowe, jak i dobór wydarzeń towarzyszących ukazują niezwykle szerokie spektrum zainteresowań młodych przedstawicieli dyscypliny. W programie znajdą się:

• spotkanie dyskusyjne z przedstawicielami poznańskiego środowiska kompozytorskiego – dr hab. Arturem Kroschelem, dr Katarzyną Taborowską oraz dr Rafałem Zapałą (moderator dyskusji: dr Ewa Schreiber);
• wykłady zagranicznych gości - prof. StanislavaTuksara i prof. Harry’ego White’a, na temat: Nacjonalizmy w muzyce XIX wieku: casus Chorwacji i Irlandii;
• warsztaty źródłoznawcze prowadzone przez zagranicznych gości - prof. Vjerę Katalinić i prof. Ivano Cavalliniego;
• wizyta w Instytucie im. Oskara Kolberga;
• prezentacja muzycznych zasobów zgromadzonych w Pracowni Zbiorów Specjalnych Biblioteki Uniwersyteckiej UAM;
• koncert poznańskiego kwartetu wokalnego BeFour oraz Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (10 maja 2016 roku, godz. 19.00, AulaLubrańskiego Collegium Minus UAM).

Partnerami Zjazdu są: Instytut im. Oskara Kolberga, Biblioteka Uniwersytecka UAM, Rada Samorządu Studentów Wydziału Historycznego UAM, zespół BeFour oraz Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęli: Polskie Radio Merkury, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Fundacja Kultury Akademickiej, czasopismo internetowe „MEAKULTURA” , blog muzyczny „Podsłuchaj” oraz portal kulturaonline.pl. Ponadto patronami są: Biblioteka Raczyńskich, Stowarzyszenie Musica Patria, a także Stowarzyszenie Miłośników Kultury i Sztuki.

Czytaj więcej: VIII Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii w Poznaniu

Wręczenie nagród w 2. Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”

2. Konkurs Kropka12 maja 2016 roku o godz. 18.30 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie przy ul. Fredry 8 odbędzie się Gala Finałowa Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”. Oprócz nagród regulaminowych oraz Nagrody Indywidualnej Piotra Metza, wręczona zostanie także Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej, którą w tym roku odbierze Krzysztof Bilica.

Konkurs organizowany przez Fundację MEAKULTURA to jedyne tego typu przedsięwzięcie w Polsce. W tym roku odbyła się jego druga edycja, a do organizatorów napłynęło kilkaset zgłoszeń z licznych redakcji, blogów i od osób prywatnych. Celem konkursu jest wspieranie kompetentnej krytyki muzycznej w Polsce, zarówno w mediach drukowanych, jak i elektronicznych, oraz promocja tekstów o wysokim poziomie merytorycznym i językowym. Konkurs ma też zwrócić uwagę na młodych twórców i na dorobek zagranicznych krytyków, którzy promują muzykę polską na świecie. Uwzględniając różnorodność współczesnej kultury, konkurs pozostaje otwarty na wielość gatunków muzycznych (muzyka klasyczna, popularna, filmowa, jazzowa, itp.) oraz sposobów wypowiedzi (recenzja, felieton, esej, wpis na blogu). Grono Jurorów reprezentowane jest przez osobistości związane z mediami, instytucjami kultury i uczelniami artystycznymi.

Wśród nagrodzonych znajdą się: Paweł Siechowicz, Magdalena Romańska, Antoni Michnik, Karolina Dąbek, Dorota Kozińska, John Allison, Olga Drenda. Uroczystość wręczenia nagród uświetni oprawa muzyczna w wykonaniu Andrzeja Grzybowskiego (akordeon) i Krzysztofa Grzybowskiego (klarnet).

Patronat nad Galą sprawuje Narodowe Centrum Kultury oraz TVP Kultura. Partnerami Konkursu są Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej. Konkurs otrzymał wsparcie z Funduszu Promocji Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Więcej informacji – na stronie: www.fundacjameakultura.pl/kropka

Czytaj więcej: Wręczenie nagród w 2. Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”

Akademia Sinfonia Varsovia – ostatni szlif u progu kariery zawodowej

Orkiestra Sinfonia VarsoviaOrkiestra Sinfonia Varsovia od kilku lat prowadzi program dla młodych instrumentalistów, stojących u progu kariery zawodowej. Pod okiem najlepszych muzyków Sinfonii Varsovii przez rok szlifują swoją grę pod kątem gry w profesjonalnej orkiestrze. W maju i czerwcu odbędą się kursy mistrzowskie dla uczestników 4. edycji otwarte dla publiczności oraz rekrutacja do kolejnej odsłony projektu.

Akademia Sinfonia Varsovia to projekt dla młodych, zdolnych muzyków, którzy w niedalekiej przyszłości będą starali się o pracę w najlepszych orkiestrach. Uczestnicy przez rok doskonalą umiejętności związane ściśle ze specyfiką gry orkiestrowej i przygotowują się do egzaminów do orkiestr. Ciężka i systematyczna praca jest nagradzana – młodzi muzycy są zapraszani do wspólnych projektów koncertowych i nagraniowych z Sinfonią Varsovią. To zarówno nie lada wyzwanie, jak i wyjątkowe wyróżnienie dla początkujących na rynku pracy muzyków. Absolwenci Akademii Sinfonia Varsovia grają m.in. w orkiestrze Filharmonii Narodowej, orkiestrze Narodowego Forum Muzyki i w Sinfonii Varsovii.

Powoli dobiega końca 4. edycja programu. To czas, gdy do Warszawy, na specjalne zaproszenie Orkiestry przyjeżdżają światowej klasy artyści, by przez kilka dniu pracować z uczestnikami Akademii Sinfonia Varsovia. W tym roku są to: chorwacka wiolonczelistka Jelena Očić, jeden z najlepszych flecistów na świecie Davide Formisano, portugalski klarnecista Antonio Saiote i Tomasz Tomaszewski, pierwszy koncertmistrz Deutsche Oper w Berlinie. Wszystkie kursy są otwarte dla publiczności – wystarczy przyjść do siedziby Orkiestry na warszawskim Kamionku i obserwować jak pracują wybitni artyści. Każdy z zaproszonych artystów swój kunszt zaprezentuje podczas Letnich Koncertów na Grochowskiej. Koncerty te odbędą się w dniach: 7, 15, 29 maja i 26 czerwca o godz. 16.00 w Auli głównego budynku przy ul. Grochowskiej 272. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Jednocześnie trwa rekrutacja do kolejnej, już piątej odsłony Akademii Sinfonia Varsovia. Tym razem zapraszamy do projektu młodych muzyków grających na altówce, wiolonczeli, kontrabasie, klarnecie lub fagocie. Dwa semestry warsztatów, w formule zajęć indywidualnych i sekcyjnych poprowadzą liderzy i muzycy soliści Sinfonii Varsovii: Katarzyna Budnik – Gałązka i Grzegorz Stachurski (altówka), Marcel Markowski i Piotr Mazurek (wiolonczela), Nicholas Franco i Michał Sobuś (kontrabas), Aleksander Romański (klarnet) i Zbigniew Płużek (fagot). Aby zostać uczestnikiem Akademii Sinfonia Varsovia, trzeba spełniać warunki określone w regulaminiei wygrać przesłuchania, które odbędą się 2 i 27 czerwca 2016 roku.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org