Polmic - FB


nasze patronaty

Koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Mistrzowi – Poznań”

n18 grudnia 2016 roku o godz. 17.00 w Poznaniu (aula UAM) odbędzie się Koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Mistrzowi – Poznań” .

Na koncercie zaprezentowane zostaną utwory F. Nowowiejskiego inspirowane wątkami literackimi (w tym narodowymi i patriotycznymi), ukazujące niezwykłą różnorodność składu wykonawczego: od pieśni solowej poprzez zespół kameralny, niewielką orkiestrę aż do zespołu chóralnego.

Proponowany program jest też bardzo zróżnicowany stylistycznie, obejmuje takie dzieła kompozytora, jak Śmierć Ellenai op. 32, Don Juan Tenorio, Róże dla Safo op. 51 nr 1, kantata Testament Bolesława Chrobrego op. 48. Utwory zabrzmią w wykonaniu Chóru Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego pod dyrekcją Przemysława Pałki, zespołu kameralnego pod kierunkiem Piotra Kostrzewskiego, CoOperate Orchestra pod batutą Adama Domurata. W roli solistów wystąpią: Katarzyna Hołysz – sopran, Paweł Łuczak – tenor, Aleksander Machalica – recytacja, Jakub Koterba – fortepian, Elżbieta Karolak – fortepian.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program Koncertu.

Koncert muzyki filmowej na UMFC

u11 stycznia 2017 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) o godz. 19.00 odbędzie się koncert muzyki filmowej.

Wystąpi Big Band UMFC pod kierunkiem Piotra Kostrzewy – kotlisty i perkusisty orkiestry Sinfonia Varsovia, założyciela Szymanowski Young Power, prezesa Fundacji Sinfonia Varsovia. W programie koncertu znajdą się tematy muzyczne ze słynnych filmów w aranżacjach bigbandowych. Zabrzmią również kompozycje polskich twórców, między innymi muzyka do filmów Stawka większa niż życie, Czterdziestolatek autorstwa saksofonisty i kompozytora Jerzego Matuszkiewicza oraz fragmenty ścieżki dźwiękowej stworzonej przez muzykologa i kompozytora Henryka Kuźniaka na potrzeby produkcji Vabank. W roli solistów wystąpią Barbara Kurdej-Szatan oraz Rafał Szatan.

Bilety w cenie 15 zł, które można kupić również przez Internet, znajdą się w sprzedaży od 5 stycznia 2017 roku.

Patronat medialny nad Koncertem objęło również Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

V International Master Competition For Music Teachers

kPodkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zaprasza nauczycieli szkół i uczelni muzycznych, posiadających udokumentowany staż pracy w szkolnictwie artystycznym, do wzięcia udziału w V edycji konkursu International Master Competition For Music Teachers, który odbędzie się w dniach 7 – 10 kwietnia 2017 roku.

Podczas konkursu pedagodzy prezentują się przed Jury w jednej z pięciu kategorii: instrumenty klawiszowe, instrumenty smyczkowe, instrumenty dęte, wokalistyka, kameralistyka z dowolnym instrumentem. Celem konkursu jest pogłębianie wiedzy i umiejętności pedagogów przez cały okres kształcenia i rozwoju artystycznego.

Dobry nauczyciel - to nauczyciel koncertujący, który może zademonstrować prawidłową realizację fragmentów utworu muzycznego, pokazać sposoby rozwiązania problemów technicznych czy też prawidłowy układ ręki na instrumencie. Większość pedagogów z różnych powodów życiowych nie mogła kontynuować kariery solisty lub kameralisty. Prezentacja estradowa w ramach Mistrzowskich Spotkań dla Pedagogów to oferta dalszego rozwoju dla każdego nauczyciela z korzyścią dla Ucznia i Szkoły.

W składzie jury znajdą się: Jarosław Drzewiecki, Gary Guthman, Artur Mykitka, Oleksandr Bozhyk, Janusz Ostrowski, Yekaterina Starodubrovskaya, Philipp Subbotin i Aleksandra Žvirblytė.

Zgłoszenie udziału w Konkursie należy przesłać w terminie do 31 marca 2017 roku drogą internetową (aplikacja zgłoszeniowa dostępna jest na stronie: http://mastercompetition.interpiano.pl/pol/aplikacja/zgloszenie_imcmtb ).

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje oraz Regulamin – na stronie: http://mastercompetition.interpiano.pl/pol 

Super Sam + 1 – Barry Guy / Marcin Masecki

sW czwartek 24 listopada 2016 roku odbędzie się kolejny koncert cyklu „Super Sam Plus 1”, podczas którego na jednej scenie wystąpią Barry Guy i Marcin Masecki.

„Super Sam Plus 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do końca 2016 roku. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas przedsięwzięcia prezentowani będą uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

Barry Guy to innowacyjny kontrabasista i kompozytor. Guy jest twórcą i dyrektorem artystycznym London Jazz Composers Orchestra, dla której napisał kilka większych utworów. Jego prace charakteryzują się świeżością i wirtuozowskim charakterem.

Każdy wieczór przewiduje udział jednego artysty warszawskiego. Wraz z Guy’em wystąpi Marcin Masecki, pianista, kompozytor, absolwent prestiżowej Berklee College of Music w Bostonie. Prowadzi bądź jest członkiem niezwykle różnorodnych projektów o szerokim zasięgu stylistycznym. Kreatywnie przekracza granice między poszczególnymi gatunkami oraz między tak zwaną sztuką wysoką i niską. Obecnie jest członkiem międzynarodowego zespołu rockowego Paristetris, prowadzi sekstet jazzowy Profesjonalizm oraz 10-osobową orkiestrę dętą Polonezy, grającą polonezy własnego autorstwa. Jego równoległą pasją jest muzyka klasyczna, którą prezentuje w nieortodoksyjny sposób i najczęściej również w nieortodoksyjnych miejscach. Gra na swoim spersonalizowanym 6-oktawowym pianinku.

Artyści zaproszeni zostaną do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Wieczór wieńczyć będzie wspólny występ w duecie. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści, którzy występować będą ze sobą, zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objeło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: http://mozg.pl

AutoPianoForte: koncert na fortepian autonomiczny i kameralistów

p8 grudnia 2016 roku w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się eksperymentalny i nowatorski koncert kameralny AutoPianoForte, podczas którego centralną rolę odegra fortepian autonomiczny.

Fortepian autonomiczny to instrument, który obywa się bez pianisty. Nie należy go mylić z syntezatorem. Dźwięk wydobywa się z niego klasycznie – za pomocą młotków uderzających w struny, ale jego wyjątkowość polega na wyrafinowanych serwomechanizmach, które sterowane komputerem, mogą same poruszać mechanizmem młoteczkowym i pedałami. System może też zapamiętywać grę pianisty, odtwarzając następnie w najdrobniejszych detalach jego interpretację. Sterowanie fortepianem przez komputer daje także ogromne możliwości kompozytorom - i to na tym jego aspekcie skupiony jest projekt „AutoPianoForte”. Mając do dyspozycji klasycznie zbudowany instrument nie trzeba mianowicie liczyć się z ograniczeniami ludzkiej fizyczności. Najbardziej skomplikowane przebiegi krzyżujące się w szalonych tempach, złożone wielodźwiękowe akordy, wymyślne faktury obejmujące całą klawiaturę - wszystko, co można zaprogramować na komputerze, respektując jedynie ograniczenia mechanizmu fortepianowego, jest tu wykonalne. 

W ramach projektu powstały kompozycje solowe oraz kameralne z udziałem fortepianu autonomicznego [model Yamaha Disklavier DC2X ENST] oraz sopranu, klarnetów, gongów, mis dźwiękowych, kontrabasu i kwartetu smyczkowego. Podczas koncertu odbędą się premiery utworów Jarosława Siwińskiego (Chopin Elements, Jeżeli), Ryszarda Osady (Alone), Anny Ignatowicz-Glińskiej (Gromadki), Michała Górczyńskiego (Song), Alicji Gronau (Multidram), Jerzego Kornowicza (Dzwony od Nielisza) i Krzesimira Debskiego (El piano diabolico). Wystąpią: Joanna Freszel (sopran), Michal Górczyński (klarnet kontrabasowy), Trillingen Duo [Iwona Jędruch - gongi/misy dźwiękowe i Małgorzata Kołcz - kontrabas], Opium String Quartet.

Koncert poprzedzą dwa spotkania przedstawiające możliwości techniczne instrumentu oraz sposoby komponowania na tego rodzaju fortepian: o godz. 10:00 AutoPianoForte Open 1 z młodzieżą licealną, kiedy będzie mogła m.in. przysłuchać się jednej z prób, oraz o godz. 18:00 AutoPianoForte Open 2 bezpośrednio przed koncertem.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Super Sam + 1 – Toshinori Kondō / Marek Chołoniewski

c„Super Sam + 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do końca 2016 roku. Podczas koncertu 8 grudnia wystąpią Toshinori Kondō i Marek Chołoniewski – uznani artyści, nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Koncert 8 grudnia będzie składał się z trzech części: występy solowe Toshinori Kondō i Marka Chołoniewskiego, a nastęnie ich wspólne muzykowanie w duecie. Artyści przedstawią utwory nigdy wcześniej nie wykonywane. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści, którzy występować będą ze sobą, zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło.

Toshinori Kondō (ur. w 1948) – japoński trębacz jazzowy, tworzący głównie jazz awangardowy z dużą domieszką elektroniki. W 1978 przeprowadził się do Nowego Jorku, gdzie zaczął występować z Billem Laswellem, Johnem Zornem i Redem Frithem; rok później wydał swoje pierwsze nagranie. Koncertował po Europie z Eugenem Chadbournem i Peterem Brotzmanem. Poza pracami solowymi, Kondō współpracował z takimi artystami, jak Derek Bailey, Herbie Hancock, Steve Lacy, DJ Krush czy polski zespół Levity (album Chopin Shuffle). Komponował też muzykę do japońskich produkcji filmowych.

Marek Chołoniewski (ur. w 1953) ukończył studia gry na organach (L. Werner), teorii muzyki i kompozycji (B.Schaeffer) oraz muzyki elektronicznej (J.Patkowski) w krakowskiej Akademii Muzycznej. W 1977 założył stowarzyszenie Muzyka Centrum, a od 2000 jest kierownikiem Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Pisze muzykę instrumentalną, elektroakustyczną, dla radia, filmu i TV, jest autorem instalacji dźwiękowych i wideo, projektów audiowizualnych, przestrzennych i sieciowych. Koncertuje, prowadzi kursy i wykłady w wielu krajach Europy, Azji, Ameryki Płn. i Płd.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: http://mozg.pl

VII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato

SfogatoFestiwal Sfogato jest jedynym w Krakowie cyklicznym wydarzeniem festiwalowym, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację. Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa się w Krakowie w dniach 29 września – 7 grudnia 2016.

Nazwa Festiwalu – „Sfogato” – pochodzi od włoskiego słowa użytego po raz pierwszy przez Fryderyka Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60. Jarosław Iwaszkiewicz zinterpretował fragment sfogato, dookreślony przez Chopina przymiotnikiem dolce, jako moment przynoszący katharsis, ekstazę i oczyszczenie. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne o identycznej nazwie, które powstało w 2010 roku z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – Kierownika Artystycznego festiwalu. Patronat honorowy nad Festiwalem objął Prezydent Miasta Krakowa Prof. Jacek Majchrowski oraz Metropolita Krakowski JE Ks. Kardynał Stanisław Dziwisz.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. Tradycją festiwalową jest, że Koncert Inauguracyjny odbywa się zawsze w ostatni czwartek września. Jest to nawiązanie do Wieczorów Czwartkowych organizowanych w Warszawie przez ojca Fryderyka Chopina, Mikołaja. Zainauguruje więc Festiwal Chopin Soirée (29 września 2016, godz. 18) w Auli Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Wystąpią: O. Tomasz Jarosz – baryton, Marta Polańska – fortepian, Marek Polański – skrzypce, Sergei Sultanov – fortepian, Jaga Wrońska - śpiew, Marek Jaworski – fortepian. Koncert poprzedzi Warsztat muzyczny – współorganizowany przez martatelier.pl - prowadzony przez wybitnych pedagogów z Rosji oraz Polski z udziałem uczniów szkół muzycznych (godz. 16). W programie festiwalu znajdą się także m. in.: Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał oraz Konferencja pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media z udziałem wybitnych naukowców, której przewodniczyć będzie Prof. Helena Wrona-Polańska.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronach: www.sfogatofestival.com , www.sfogato.org , www.martatelier.pl

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: VII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato

26. Portrety kompozytorów

pW dniach 6 i 7 grudnia 2016 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury (Elektoralna 12, Warszawa) będzie miała miejsce 26. edycja koncertów „Portrety kompozytorów”, organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich.

Głównym bohaterem koncertu 6 grudnia będzie kompozytor, dyrygent i instrumentalista Jakub Sarwas, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii. Jest zdobywcą licznych nagród w międzynarodowych konkursach kompozytorskich. Został również uhonorowany Nagrodą Prezydenta Miasta Gliwic w dziedzinie kultury i sztuki za osiągnięcia artystyczne. Jego utwory były prezentowane na festiwalach w kraju i zagranicą w wykonaniu m. in. Orkiestry Muzyki Nowej, Ensemble Neue Musik Aachen i Orkiestry Radiowej WDR. Kompozytor organizuje oraz produkuje koncerty z muzyką współczesną wykorzystując elektronikę i multimedia, również z własnym do tego celu powołanym Sarwas Project. Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie kompozycji Du-Et-Tronic na klarnet, fortepian, keyboard i elektronikę (2009-16) oraz nowej wersji utworu QueenTet na skrzypce, wiolonczelę, flet, perkusję, keyboard i elektronikę (2007/08).

Drugi dzień zostanie poświęcony dziełom kompozytorki i pianistki Aldony Nawrockiej, absolwentki Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Brała udział jako kompozytor w interdyscyplinarnych projektach twórczych w Polsce i Szwajcarii. Od lat współpracuje z choreografami, tworząc muzykę do spektakli tanecznych. Zajmuje się także działalnością naukową, jest doktorem sztuki muzycznej, pracuje na stanowisku adiunkta w UMFC. Koncert, podczas którego zabrzmią wybrane utwory Aldony Nawrockiej, będzie miał formę spektaklu z udziałem muzyków, tancerzy i aktora – spektaklu, w którym przestrzeń akustyczna jest refleksją nad człowieczeństwem w obliczu transcendencji.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF

XXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”

Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście", odbywający się w dniach 20 listopada – 3 grudnia 2016 roku, nosi tytuł Żywioły. Koncerty będą miały miejsce w salach koncertowych Akademii Muzycznej w Katowicach oraz w Sali Kameralnej NOSPR.

KSUtwory tworzące program czterech pierwszych koncertów dobrane zostały pod kątem głównego tematu, ale spełniają także kryterium czysto artystyczne. Są znakomitymi kompozycjami. Osobną, ale równie interesującą grupę stanowią dzieła twórców tzw. Pokolenia '51 czyli ś.p. Andrzeja Krzanowskiego oraz Aleksandra Lasonia i Eugeniusza Knapika, którzy obchodzą w tym roku swoje 65. urodziny. Kwartet Śląski wzrastał wraz z nimi, wiele utworów tych kompozytorów prawykonywał i wielokrotnie grał je w różnych miejscach na świecie (nawet w Meksyku).

Niektóre kompozycje pojawią się w dziejach festiwalu po raz pierwszy, np. kameralna wersja Stworzenia świata D. Milhauda, V Kwartet Lasonia (będzie to pierwsze wykonanie publiczne), IV Kwartet Ph. Glassa. Inne powracają po wielu latach, np. Kwintet gitarowy Fandango L. Boccheriniego, Kwartet fletowy W. A. Mozarta, czy IV Kwartet Lasonia Tarnogórski.

Po raz drugi na Festiwalu zabrzmią organy. Okazja jest wyjątkowa: w odnowionej auli im. Bolesława Szabelskiego zainstalowano nowy instrument. Zabrzmi na nich utwór również wyjątkowy: II część Koncertu wiolonczelowego Lasonia z organami zamiast orkiestry (wersja kompozytorska). Do czterech żywiołów klasycznych dołożony zostanie piąty: Taniec. Podpowiedział to film w reżyserii Krzysztofa Stasiaka pt. Tactum o czterech formach tańca. W ostatniej części reżyser wykorzystał muzykę V Kwartetu Lasonia w wykonaniu Kwartetu Śląskiego. Projekcja tego obrazu, w którym zespół gospodarzy uwieczniony został także na wizji, zakończy tegoroczny Festiwal.

Wśród zaproszonych gości znajdą się w tym roku zarówno świetni wykonawcy z Polski: kompozytor i pianista prof. Eugeniusz Knapik, skrzypaczka Aleksandra Kuls, pianiści Paweł Kowalski i prof. Ewa Pobłocka (wielokrotni bywalcy naszych festiwali), młoda gitarzystka Marianna Kowal, Zuzanna Elster – harfistka Orkiestry Sinfonia Varsovia, jak i z zagranicy: flecista Janos Balint z Węgier – od poprzedniego roku akademickiego wykładowca wizytujący katowicką Akademię Muzyczną, Eduardo Hubert – pianista, pedagog, dyrygent urodzony w Argentynie, ale o polskich korzeniach oraz studenci katowickiej uczelni muzycznej – pianista Łukasz Wilga, kontrabasistka Magdalena Maziarz i Kwartet smyczkowy Katoquartet.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.

II edycja Festiwalu Kwadrofonik

KW dniach 2-3 grudnia 2016 roku w Teatrze Nowym w Warszawie odbędzie się II edycja Festiwalu Kwadrofonik.

II edycja Festiwalu Kwadrofonik skupia się wokół twórców i dzieł, dla których punkt wyjścia stanowi film. Główny nacisk kładziony jest na jakość muzyczną prezentowanych utworów i aktywne zaangażowanie do projektu wybitnych nowatorskich muzyków z kraju i zagranicy.

Program festiwalu opiera się w dużej mierze na różnorodności prezentowanych wydarzeń muzycznych i obejmuje utwory, stworzone z myślą o odkrytych przez kompozytorów na nowo artystycznych filmach przemysłowych z ubiegłego stulecia, kompozycje, inspirowane obrazami takich reżyserów kina światowego jak Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick czy Quentin Tarantino.

Głównym wydarzeniem Festiwalu będzie premiera projektu muzycznego skupionego wokół filmu Symfonia przemysłowa nr. 1 (Industrial Symphony No. 1). Ten eksperymentalny obraz z 1990 roku „zabrzmi" z towarzyszeniem nowej, muzycznej interpretacji zespołu Kwadrofonik, wraz z niespodzianką od reżysera filmu Davida Lyncha, którego 70 rocznica urodzin przypada w 2016 roku.

Podczas Festiwalu odbędzie się polska premiera projektu „Measures n' Frames", powstałego w wyniku współpracy współczesnych kompozytorów i artystów multimedialnych, którzy do oryginalnych utworów napisanych dla kwartetu smyczkowego stworzyli własne animacje. Pomysłodawcami projektu są Marek Żebrowski (USC) i David Lynch.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF

 

Duchowość w muzyce XX i XXI wieku

kW dniach 29-30 listopada 2016 roku studenci i doktoranci z całej Polski spotkają się w poznańskiej Akademii Muzycznej, aby dyskutować na temat muzyki najnowszej. To już piąta edycja Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Neofonia”, której tegorocznym tematem jest „Duchowość w muzyce XX i XXI wieku”.

W spotkaniach uczestniczyć mogą wszyscy zainteresowani, a na szczególną uwagę zasługują dwa wystąpienia - wykład otwierający ks. dr Mirosława Białkowskiego, a także wykład prof. Eugeniusza Knapika, który zakończy konferencję.

Nie sposób jednak rozważać na temat muzyki bez niej samej, dlatego co roku podczas „Neofonii” organizowany jest także Międzyuczelniany Koncert Kompozytorski. 29 listopada o godzinie 19:00 w Auli Nova będzie można usłyszeć utwory młodego pokolenia twórców.

Wydarzenie cieszy się coraz większą popularnością - w tym roku Koło Artystyczno-Naukowe Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki odebrało rekordową liczbę zgłoszeń udziału w konferencji. Ponad 35 referatów i utworów, które tworzą program wydarzenia, to szerokie spojrzenie na tematykę duchowości w muzyce.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej

zIX edycja Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej odbędzie się w dniach 2-10 grudnia 2016 roku.

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej to jeden z nielicznych projektów w Polsce, w ramach którego prezentowane są najnowsze nurty rozwoju muzyki akordeonowej. Obok awangardowych prawykonań muzyki współczesnej prezentowana jest również klasyka literatury akordeonowej, zarówno solowej jak i kameralnej. Dotychczasowe edycje gościły wiele znakomitości muzycznych, wśród nich: NeoQuartet – zespół specjalizujący się wykonawstwie muzyki współczesnej, Hevelius Brass – kwintet dęty blaszany, Orkiestra Kameralna Progress, skrzypaczka Anna Wandtke, wiolonczelista Tadeusz Samerek, kompozytorka Grażyna Krzanowska – wdowa po wybitnym twórcy literatury akordeonowej Andrzeju Krzanowskim.

Prawykonania podczas koncertów Gdańskiej Sztuki mieli: Michael Beil, Marek Czerniewicz, Krzesimir Dębski, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Gabriel Mălăncioiu, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler, Paweł Sławiński czy Maciej Zimka. Niektóre z utworów ukazały się drukiem w Wydawnictwie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Koncerty odbywają się w grudniu każdego roku w pięknych salach miast nadbałtyckich, m.in. w Ratuszu Staromiejskim, Kościele św. Jana w Gdańsku, w Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim.

Na program IX edycji złożą się trzy koncerty. Organizatorzy przewidzieli prawykonania kompozycji Krzysztofa Olczaka, Edwarda Sielickiego oraz Adama Diesnera. Wśród wykonawców: Maciej Kacprzak, 69 Duo, Cappella Gedanensis, Rafał Kłoczko, Paweł Zagańczyk, Krzesimir Dębski, Grzegorz Lewandowski oraz kwartet Zagan Acoustic.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czytaj więcej: Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej

VI Muzyka klawesynowa w UMFC

UMFC20 listopada 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej UMFC (ul. Okólnik 2) odbędzie się koncert „VI Muzyka klawesynowa w UMFC. Klawesyn w twórczości kompozytorów współczesnych – inspiracje, wyzwania, możliwości".

W programie koncertu znalazły się m.in. utwory polskich kompozytorów współczesnych: Zygmunt Krauze Pour El (2008), Weronika Ratusińska Nimfy (2006), Paweł Szymański Through the looking glass… III (1994). Wykonawcami koncertu będą: Urszula Kryger (mezzosopran), Iwona Glinka (flet), Paweł Gusnar (saksofon), Gośka Isphording, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, Krzysztof Garstka, Alina Ratkowska, Małgorzata Sarbak.

Wydarzenie wieńczy sesję naukową poświęconą współczesnej muzyce klawesynowej. Podczas konferencji poruszane będą takie tematy, jak: zastosowanie środków elektronicznych w utworach klawesynowych, rozwój współczesnej muzyki klawesynowej, twórczość klawesynowa kompozytorów związanych z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, twórczość Pawła Szymańskiego. Wykładom towarzyszyć będzie seminarium prowadzone przez prof. Gośkę Isphording z Amsterdam University of the Arts.

Wstęp wolny, obowiązują bezpłatne wejściówki.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Finał 11. Festiwalu Gorczyckiego

gJedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. 4 grudnia 2016 roku odbędzie się finał najważniejszego festiwalu muzycznego na Śląsku – Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego.

Finał tegorocznego Festiwalu, zainaugurowanego 19 listopada w Chorzowie, będzie miał miejsce 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni podczas 17 koncertów w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) prezentuje muzykę polską na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.

W przededniu 225. rocznicy śmierci W. A. Mozarta – 4 grudnia w Operze Śląskiej w Bytomiu 11. Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego dobiegnie końca. Maestro Paul McCreesh i uwielbiana przez publiczność Sinfonietta Cracovia wykonają słynną Symfonię Jowiszową Mozarta oraz Symfonię Żałobną Haydna, a gwiazdą wieczoru będzie genialna chorwacka sopranistka Renata Pokupić. W jej wykonaniu zabrzmi bodajże najwspanialsza osiemnastowieczna aria koncertowa – Scene di Berenice Haydna.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

IV Festiwal „Słuchalnia – muzyczne znaki czasu"

SSłuchalnia – muzyczne znaki czasu – międzynarodowy festiwal młodej muzyki nowej już po raz czwarty zagości w toruńskim CSW 25-26 listopada 2016. To jedyny w regionie festiwal, który daje możliwość zetknięcia się na żywo z polską i europejską muzyką młodych kompozytorów XXI wieku.

W tym roku motywem przewodnim "Słuchalni" są kolekcje utworów napisanych specjalnie dla inspirujących je wybitnych wykonawców. 4 koncerty tegorocznej edycji to przegląd czterech autorskich kolekcji kompozycji skupionych wokół takich osobowości nowej muzyki, jak klawesynistka Gośka Isphording, akordeonista Rafał Łuc, zespoły Platypus Ensemble i trio Layers.

4 koncerty spróbują rzucić światło na wzajemne inspiracje młodych wykonawców i kompozytorów, będące siłą napędową rozwoju nowej muzyki. Zabrzmią 4 prawykonania światowe utworów, które specjalnie na Słuchalnię napisali: Cezary Duchnowski (dla Gośki Isphording), Jacek Sotomski (dla Rafała Łuca), Dominik Karski (dla Ryszarda Lubienieckiego) i Piotr Bednarczyk (dla tria Layers).

Zróżnicowana i bogata elektronika i kryjący się za nią kompozytorzy towarzyszyć będą samotności solistów-instrumentalistów na koncertach Gośki Isphording i Rafała Łuca, a projekcje video przypomną, że Słuchalnia gra także dla wzroku – warto więc naocznie się o tym przekonać.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.