Polmic - FB


nasze patronaty

„Co mi w duszy gra?”

c„Co mi w duszy gra?” to cykl wydarzeń, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Koncerty odbędą się w dniach 24 maja - 28 grudnia 2017 roku w Katowicach w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Nowowiejski 2017”.

W roku Feliksa Nowowiejskiego Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” pragnie przybliżyć katowickim melomanom jego bogatą i wartościową twórczość. Program cyklu koncertowego został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty „odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora. Odpowiedziami na zadane pytanie będą koncerty o poszczególnych tytułach: Polska i jej historia, Muzyka ludowa, Poezja, Muzyka i sacrum, Baśnie i legendy, Polskie obyczaje.

Wydarzenia projektu to koncerty monograficzne i koncerty, w których twórczość Nowowiejskiego zostanie przedstawiona w otoczeniu dzieł innych wybitnych polskich twórców, takich jak: Karol Szymanowski, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Zygmunt Noskowski czy Witold Lutosławski.

Muzyka Nowowiejskiego zabrzmi w interpretacji takich artystów, jak Paweł Konik i Michał Biel, Ewa Tracz, Ewa Biegas, Grzegorz Biegas, Anna Borucka, Aleksander Kruczek, Łukasz Zientarski, Jakub Pankowiak, Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska, Julian Gembalski i Marek Smoczyński (laureat Międzynarodowego Konkursu Organowego im. F. Nowowiejskiego). Ponadto wystąpi zespół wokalny Contento core, kierowany przez Marię Piotrowską-Bogalecką, oraz Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: kalendarium koncertów

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl 

Krytycy zwyciężyli, nagrody rozdane!

kZa najlepsze teksty i najciekawszą książkę o muzyce, ale też za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej 28 maja 2017 roku w siedzibie PWM w Warszawie wręczono nagrody Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”.

Powołany do życia i organizowany przez Fundację Meakultura Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” odbył się już po raz trzeci. Nagrody otrzymali: Kaja Prusinowska, Małgorzata Gąsiorowska, Krzysztof Marciniak, David Pountney, Dominik Gac i Jakub Dymek. Przyznana po raz pierwszy w historii konkursu Nagroda Specjalna Sekcji Muzykologów ZKP trafiła zaś do wieloletniego publicysty Polskiego Radia Marka Zwyrzykowskiego. Nagrodę Fundacji Meakultura za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej otrzymał natomiast związany od wielu lat z Polskim Radiem i magazynem „Jazz Forum” dziennikarz i krytyk muzyczny Tomasz Szachowski.

Podczas gali poznaliśmy także laureata ufundowanej po raz pierwszy w ramach konkursu Nagrody Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2016 roku. Otrzymał ją Leszek Gnoiński za książkę Republika. Nieustanne tango. „Grzegorz Ciechowski i Republika to bardzo ważne elementy polskiej kultury ostatnich 30-40 lat. Mam nadzieję, że ta książka to udowadnia”, - powiedział Gnoiński.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Recital Ivo Pogorelića

p9 czerwca 2017 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków odbędzie się recital Ivo Pogorelića z cyklu Świat wielkiej muzyki, organizowanego przez Cracovia Music Agency.

Ivo Pogorelić urodził się w Belgradzie w 1958 roku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 7 lat, a w wieku lat 12 przeniósł się do Moskwy, gdzie kształcił się w Centralnej Szkole Muzycznej i Konserwatorium Moskiewskim. W 1976 rozpoczął intensywne studia pod opieką wybitnej pianistki i pedagoga Alizy Kezeradze, której był mężem od 1980 roku, aż do jej przedwczesnej śmierci w 1996. Pogorelić zdobył pierwszą nagrodę w Casagrande Competition w Terni (Włochy, 1978) i w Montreal International Music Competition (1980), lecz niespodziewanie w tym samym roku nie wszedł do finału Konkursu Chopinowskiego w Warszawie. Poczynając od debiutanckiego recitalu w Carnegie Hall (1981), zadziwiał publiczność w wielkich salach koncertowych na całym świecie. Występował z uznanymi orkiestrami filharmonicznymi Berlina, Wiednia, Chicago, Filadelfii, Bostonu, Los Angeles, Nowego Jorku, a także z orkiestrami londyńskimi i z Orchestre Philharmonique de Radio France. Gdziekolwiek i kiedykolwiek występuje, jego oszałamiające interpretacje muzyki potwierdzają oryginalność talentu artysty. Ivo Pogorelić nagrał imponującą liczbę płyt dla Deutsche Grammophon Gesellschaft z repertuarem począwszy od baroku po klasykę, od romantyzmu do muzyki XX wieku. Łączny efekt nagrań podkreśla jego status w świecie muzyki.

W sezonie 2015/2016 Ivo Pogorelić zagrał koncerty w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Macedonii i Turcji. W następnym sezonie pianista wyruszy w trasę koncertową po Chinach i Japonii. Podczas krakowskiego koncertu wykona m. in. Balladę F-dur op. 38 nr 2 oraz Scherzo cis-moll op. 39 nr 3 Fryderyka Chopina.

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

IV Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Moniki Sikorskiej-Wojtacha „Czerwcowe dźwiękobranie”

cSzkoła Muzyczna I st. w Wieliczce zaprasza na IV Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny imienia znanej wykonawczyni muzyki współczesnej Moniki Sikorskiej-Wojtacha „Czerwcowe dźwiękobranie”, który odbędzie się w dniach 31 maja – 3 czerwca 2017 roku w Auli przy ul. Dembowskiego 59 w Wieliczce.

Celem Konkursu jest konfrontacja osiągnięć artystycznych uczniów szkół muzycznych, wymiana doświadczeń pedagogicznych pomiędzy nauczycielami oraz popularyzacja muzyki fortepianowej XX i XXI wieku, muzyki polskiej, a w szczególności twórczości kompozytorów krakowskich.

Konkurs skierowany jest do uczniów klas III – VI szkół muzycznych I stopnia oraz klas I – VI szkół muzycznych II stopnia. Organizator dopuszcza możliwość udziału w Konkursie uczestników z zagranicy, dla których obowiązuje kategoryzacja wiekowa.

Zgłoszenia należy przesyłać do dnia 5 maja 2017 roku drogą elektroniczną, używając formularza umieszczonego na stronie szkoły.

Konkurs dzięki oryginalnej formule, łączącej elementy rywalizacji z nowoczesnym podejściem do edukacji pianistycznej oraz interesującymi wydarzeniami artystycznymi przyciąga do Wieliczki coraz więcej uzdolnionej muzycznie młodzieży. Tylko w III edycji konkurs zgromadził blisko 90 wykonawców z najdalszych zakątków Polski od Szczecina poprzez Warszawę, Poznań po Rzeszów. W jury tegorocznego konkursu zasiądą: prof. Andrzej Pikul z Akademii Muzycznej w Krakowie – przewodniczący Jury, dr hab. Mariusz Ciołko z Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie – filii w Białymstoku, dr hab. Mariusz Drzewicki z Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, dr hab. Michał Szczepański z Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz dr Hubert Salwarowski z Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

IV edycja konkursu wpisuje się w obchody 10-lecia Szkoły Muzycznej I st. w Wieliczce, dlatego będzie miała wyjątkowy charakter. Oprócz przesłuchań konkursowych będzie możliwość obcowania z muzyką podczas Koncertu Jubileuszowego, a także uczestniczenia w wykładzie dotyczącym sztuki pianistycznej, który wygłosi wybitny pianista i pedagog prof. Andrzej Jasiński z Akademii Muzycznej w Katowicach.

Regulamin oraz Formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie: www.smuzwieliczka.edu.pl

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XIII Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat”

mW dniach 15-20 maja 2017 roku odbędzie się XIII Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat” – najbardziej rozśpiewana i zarazem multikulturowa impreza chóralna w Polsce. W programie festiwalu znajdą się koncerty z udziałem wyjątkowych chórów z Kolumbii, Litwy, Ukrainy, Rosji oraz Polski.

Zespoły zmierzą się w trzech kategoriach muzycznych – muzyka sakralna, muzyka świecka oraz jazz, gospel i spirituals – i powalczą o Statuetkę Sopockiej Mewy oraz nagrodę Grand Prix. Chóry oceni profesjonalne międzynarodowe jury pod kierownictwem prof. Marcina Tomczaka (Akademia Muzyczna w Gdańsku) w składzie: dr Brady R. Allred (USA), prof. Theodora Pavlovitch (Bułgaria), Gérard’d du Toit (Republika Południowej Afryki). Wyniki konkursu poznamy w trakcie Koncertu Finałowego, który odbędzie się 20 maja (sobota) o godz. 17.00 na tarasach przy Aquaparku w Sopocie. W koncercie wezmą udział najlepsze nagrodzone chóry oraz gości festiwalu – zespół Adila z Gruzji.

Mundus Cantat tradycyjnie zaistnieje w przestrzeni miejskiej za sprawą performance’ów chóralnych: Oddychanie Na Śniadanie – Śpiewający Streching na sopockim molo oraz Parady Otwarcia, kiedy 18 maja o 16.30 rozśpiewany kolorowy orszak przejdzie ulicą Bohaterów Monte Cassino i będzie zachęcał przypadkowych przechodniów do uczestnictwa w koncertach towarzyszących. Nie zabraknie śpiewów, luźnej atmosfery, melodii z całego świata oraz tańców za sprawą energicznego chóru z gorącej Kolumbii.

„Mundus Cantat” to nie tylko koncerty. 19 maja w sali PFK w Sopocie odbędą się Mistrzowskie Warsztaty Chóralne, które poprowadzą jurorzy festiwalu: dr Brady R. Allred oraz Gérard’d du Toit. Każdy może wziąć udział w warsztatach, jednak liczba miejsc jest ograniczona. Pytania o warsztaty należy kierować mailowo pod adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Wstęp wolny na wszystkie festiwalowe wydarzenia za wyjątkiem Koncertu Finałowego oraz Mistrzowskich Warsztatów Chóralnych.

Szczegółowe informacje – na stronie: munduscantat.pl 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Program Festiwalu

Koncert symfoniczny Sinfonii Iuventus – Szymanowski / Strauss / Rimski-Korsakow

siPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert 20 maja 2017 roku, podczas którego w roli solistki zaprezentuje się Katarzyna Oleś-Blacha, a całość poprowadzi ceniony dyrygent Tomasz Tokarczyk. W Studiu Koncertowym Polskiego Radia muzycy wykonają dzieła Szymanowskiego, Straussa i Rimskiego-Korsakowa.

Wokalna ornamentyka, zmysłowość, orientalne aluzje oraz bogata harmonika to cechy cyklu Pieśni księżniczki z baśni (1915 r.) Karola Szymanowskiego. Rodzeństwo sławnego kompozytora wykazywało się wieloma talentami: brat Feliks był zdolnym pianistą, siostra Stanisława – śpiewaczką, młodsza od niej Zofia miała ambicje literackie – to ona jest autorką tekstów pieśni (a brat zadedykował jej swe opracowanie). Zachęcony sukcesem pierwotnej wersji na głos i fortepian Szymanowski dokonał w 1933 roku orkiestrowej aranżacji trzech z sześciu pieśni, a ich pierwszą wykonawczynią była Ewa Bandrowska-Turska.

Wśród wielu utworów inspirowanych fascynującym kolorytem orientu do najbardziej emblematycznych i najpopularniejszych należy Szeherezada Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Rosyjski kompozytor słynął zwłaszcza z wielkiego uwrażliwienia na subtelności orkiestrowych barw i faktur. Jego maestria we władaniu symfonicznym instrumentarium była niezrównana, inspirując wielu późniejszych twórców. Czteroczęściowa fantazja-suita symfoniczna na motywach Baśni tysiąca i jednej nocy ukazuje cały ów kunszt, służący tu dźwiękowemu odtworzeniu tajemniczej aury wschodnich opowieści. Ponadto podczas koncertu zabrzmią 6 pieśni „Brentano-Lieder” na głos i orkiestrę Richarda Straussa.

Kompozycje wokalne wieczoru wykona Katarzyna Oleś-Blacha, solistka m.in. Opery Krakowskiej, oklaskiwana na wielu scenach i estradach Polski i świata, zwłaszcza za wspaniałe kreacje koloraturowe. Z Operą Krakowską związany jest także dyrygent wieczoru Tomasz Tokarczyk – obecnie jej kierownik muzyczny; oprócz wysoko cenionych realizacji teatralnych, w tym znakomicie przyjętych premier, ma na swym koncie owocną współpracę koncertową i fonograficzną z wieloma orkiestrami polskimi i zagranicznymi.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl

III Konwencja Muzyki Polskiej

kW dniach 15-17 maja 2017 roku w Bibliotece Narodowej odbędzie się III Konwencja Muzyki Polskiej – ogólnopolskie spotkanie przedstawicieli środowiska muzycznego.

Celem III Konwencji Muzyki Polskiej jest dyskusja na temat różnych dziedzin muzyki i infrastruktury polskiej kultury muzycznej, postawienie diagnozy i formułowanie strategii zmian. Ważnym punktem odniesienia będą wnioski i postulaty sformułowane trzy lata temu, które dostępne są w archiwum II Konwencji Muzyki Polskiej z 2014 roku.

Konwencja skierowana jest do przedstawicieli środowiska muzycznego: kompozytorów, artystów wykonawców, muzykologów i teoretyków muzyki, dziennikarzy i krytyków, przedstawicieli instytucji muzycznych i organizacji pozarządowych, a także studentów i melomanów.

Obrady pierwszego i trzeciego dnia trasmitowane są „na żywo” w Internecie. Początek transmisji 15 maja o godz. 10.00, 17 maja o godz. 12.00 na stronie transmisja.konwencjamuzyki.pl oraz na kanale IMITpolska na YouTube. Drugi dzień z panelami dyskusyjnymi zostanie nagrany i udostępniony w formie audio po zakończeniu Konwencji.

Konwencja zajmie się całokształtem spraw polskiej muzyki od dzieł historycznych do szerokiego spektrum współczesności: od muzyki poważnej, poprzez jazz, alternatywę, muzykę tradycyjną do muzyki popularnej. Przygotowywane analizy będą zawierały dane o uczestnictwie w kulturze, dostępie do muzyki, aktywności artystycznej i kulturoznawczej, wydawnictwach, mediach, instrumentarium kulturowym i infrastrukturze prawnej w tym prawie autorskim.

Cztery panele odbywają się w ramach przygotowań do Ogólnopolskiej Konferencji Kultury (Wrocław, 5 czerwca 2017). Pierwszego dnia wygłoszone zostaną referaty otwierające, a także będą zaprezentowane wybrane projekty muzyczne narodowych instytucji kultury (IMiT, NIFC, IAM, PWM) oraz Polskiej Rady Muzycznej i Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Odbędzie się także prezentacja wyników badań dotyczących powszechnej edukacji muzycznej w Polsce oraz przedstawione zostaną propozycje działań animacyjnych w tym obszarze. Drugiego dnia odbędą się równoległe, otwarte dla publiczności panele dyskusyjne, prowadzone przez zaproszonych moderatorów. Trzeciego dnia nastąpi podsumowanie dyskusji panelowych, po którym odbędzie się dyskusja plenarna.

Organizatorem Konwencji jest Instytut Muzyki i Tańca we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Polską Radą MuzycznąZwiązkiem Artystów Wykonawców STOART, Otwartym Forum Muzyki, Stowarzyszeniem Polskich Artystów Muzyków oraz Forum Muzyki Tradycyjnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.konwencjamuzyki.pl 

Gala „Kropki” już w najbliższą niedzielę

kNagrody za najlepsze teksty o muzyce opublikowane w 2016 roku, ufundowana po raz pierwszy Nagroda Publiczności czy nagroda za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej – Gala Finałowa III edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” już w najbliższą niedzielę 28 maja 2017 roku w Warszawie.

To już trzecia edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”, którego organizatorem i pomysłodawcą jest Fundacja Meakultura. Jurorzy tegorocznej edycji – Daniel Cichy (przewodniczący), Waldemar Kuligowski, Paweł Gancarczyk, Miłosz Bembinow, Ewa Szczecińska, Mariusz Gradowski oraz Rafał Księżyk – przeczytali ponad 200 tekstów o muzyce opublikowanych w minionym roku zarówno w branżowych czasopismach, jak też na portalach czy blogach muzycznych. Ich decyzją Grand Prix za najlepszy tekst o muzyce – 3000 zł oraz zestaw głośnikowy MAESTRO III firmy Tonsil o wartości ok. 2500 zł – otrzyma Kaja Prusinowska („Muzyka w Mieście”). W kategorii artykuł/felieton Nagrodę Główną – 1500 zł – odbierze Małgorzata Gąsiorowska („Ruch Muzyczny”), natomiast w kategorii recenzja/relacja Krzysztof Marciniak („Glissando”). Wyróżnienie dla debiutanta przypadnie w tym roku Karolinie Annie Pawłowskiej (Meakultura.pl), zaś Nagrodę Specjalną dla dziennikarza zagranicznego piszącego o polskiej muzyce otrzyma David Pountney („The Guardian”).

Nagroda Indywidualna Piotra Metza trafi w tym roku do Dominika Gaca („Gazeta Magnetofonowa”), Nagroda Dyrektora-Redaktora Naczelnego PWM do Jakuba Dymka (Dwutygodnik.com), a przyznana po raz pierwszy w historii konkursu Nagroda Specjalna Sekcji Muzykologów ZKP do Marka Zwyrzykowskiego.

Uroczystość wręczenia nagród odbędzie się w warszawskiej siedzibie PWM. Podczas gali poznamy także laureata Nagrody Fundacji Meakultura za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej oraz zdobywcę ufundowanej po raz pierwszy w ramach konkursu Nagrody Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2016 roku.

Wydarzenie uświetnią swym występem znakomici muzycy: Cezariusz Gadzina (saksofon), Krzysztof Lenczowski (wiolonczela) i Maurycy Raczyński (klawesyn). Ceremonię poprowadzi zaś znany z wielu ról filmowych i serialowych aktor Maciej Makowski.

Zaproszenia na galę można rezerwować pod adresem mailowym: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Patronem medialnym wydarzenia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Inauguracja III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Patri Patriae”

pTrzecia edycja III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Patri Patriae” została zainaugurowana 26 kwietnia 2017 roku o godz. 17:00 na Uroczystym koncercie w Auli im. Bolesława Szabelskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

W programie znalazły się utwory Bolesława Szabelskiego, Aleksandra Lasonia oraz kompozycje laureatów konkursu poprzednich edycji: Barbara Kaszuba Kontemplacje na skrzypce solo (1998), Paweł Hendrich Kiolik na flet solo (2002), Grzegorz Jurczyk Góry mgłą złączone na gitarę solo (2014), Nikodem Pospieszalski Przejście (2006), Jose Luis Gómez Aleixandre Reflections concertino na klarnet i orkiestrę smyczkową (2014).

Utwory wykonali: Władysław Szymański (organy), Barbara Kaszuba (skrzypce), Alicja Molitorys (flet), Błażej Sudnikowicz (gitara), Piotr Ptak (klarnet) oraz orkiestra uczniów Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Karola Szymanowskiego w Katowicach Satellite Orchestra pod dyrekcją Macieja Cisowskiego.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

The Metropolitan Opera – live in HD: „Kawaler z różą” Richarda Straussa

m13 maja 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera premiery sezonu: spektaklu Kawaler z różą Richarda Straussa.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć komedię muzyczną Der Rosenkavalier Richarda Straussa pod dyrekcją Sebastiana Weigle’a.

Najbardziej wiedeńska z oper Richarda Straussa twórczo nawiązuje do lekkich i pikantnych dzieł W. A. Mozarta. Pełno tu przebieranek, żartobliwych i niegroźnych pomyłek i oszustw, które mają na celu utarcie nosa zbyt dumnym arystokratom lub zbyt roznamiętnionym podrywaczom. Młodziutki kochanek Marszałkowej otrzyma miłość równie młodej Zofii, a zbyt starzy już na miłość Marszałkowa i Baron Ochs usuną się w cień – ona z rezygnacją, on ze wstydem, wystrychnięty na dutka.

Reżyser Robert Carsen, który przygotował premierę niniejszej inscenizacji w The Metropolitan Opera, zapowiada, że umieści akcję w schyłkowym okresie cesarstwa Habsburgów, podkreślając podtekst opery, jakim jest konflikt klasowy na bogatym tle z czerwonego adamaszku. W roli Marszałkowej zobaczymy Renée Fleming, najwspanialszą odtwórczynię tej roli w ostatnich trzech dekadach. W pozostałych rolach wystąpią: Elīna Garanča (Oktawian), Erin Morley (Zofia), Matthew Polenzani (Śpiewak), Marcus Brück (Faninal) i Günther Groissböck (Baron Ochs).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Juwenalia Artystyczne 2017

jTegoroczna, czwarta już edycja Juwenaliów Artystycznych odbędzie się 12 i 13 maja 2017 roku. Gmach Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wypełni sztuka z pogranicza trzech dziedzin: muzyki, plastyki i teatru.

Juwenalia Artystyczne są jedynym studenckim festiwalem, którego podstawowym założeniem jest nawiązanie bliskiej współpracy trzech uczelni artystycznych – Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Poprzednie odsłony wydarzenia bezsprzecznie udowodniły, że koncerty, spektakle teatralne, warsztaty oraz wystawy organizowane w warszawskich uczelniach artystycznych cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem i przyciągają uwagę szerokiego grona odbiorców.

W tym roku studenci, dość odważnie, postanowili postawić na folklor i tradycje, które w codziennej gonitwie zdają się powoli ginąć. Poprzez odświeżenie tematów pochodzenia i kultury tradycyjnej, połączenia ich z obecnymi trendami, młode pokolenie postara się najlepiej jak potrafi skłonić widzów do chwili refleksji nad kulturą i historią miejsca, w którym żyją.

W tym roku wydarzenie tradycyjnie rozpocznie Koncert Symfoniczny, stworzony w całości przez studentów UMFC, a wykonany wraz z zaproszonymi gośćmi: Kapelą ze Wsi Warszawa, Bum Bum Orkestar, Klaudiuszem Baranem, Pawłem Gusnarem. Orkiestra festiwalowa pod batutą Martyny Szymczak przedstawi trzy suity tematyczne, skomponowane specjalnie na tę okazję przez Zuzannę Koziej, Dominika Lasotę i Andrzeja Karałowa. Utwory zawierają trzy myśli przewodnie: folklor ludowy, muzykę klezmerską oraz szlagiery przedwojennej Warszawy. Następnego dnia w Sali koncertowej UMFC Teatr Pijana Sypialnia wystawi spektakl Łojdyrydy.

Na scenie plenerowej (skwer im. Bohdana Wodiczki) podczas dwóch dni Juwenaliowych wystąpią Ayran, Folklomerat, Grzeczni Chłopcy, Witold Janiak Trio, Woda na Młyn, Bum Bum Orkestar oraz Gooral.

Obok muzyki na scenie pojawią się tez występy teatralne, a całą przestrzeń UMFC wypełnią obrazy, warsztaty oraz scenografia, wykonana przez młodych artystów z ASP. Uniwersyteckie patio zmieni się w park rzeźb, przywiezionych specjalnie na tę okazję.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona wydarzenia: https://www.facebook.com/juwenaliaartystyczne/ 

IV Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny „Czerwcowe dźwiękobranie" im. Moniki Sikorskiej-Wojtachy

cW dniach 31 maja – 2 czerwca 2017 roku w Auli Szkoły Muzycznej przy ul. Dembowskiego 59 w Wieliczce odbędzie się IV Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny „Czerwcowe dźwiękobranie" im. Moniki Sikorskiej-Wojtachy.

Od trzeciej edycji patronką Konkursu jest znana wykonawczyni muzyki współczesnej pianistka Monika Sikorska-Wojtacha, profesor Akademii Muzycznej w Katowicach (zmarła w 2014 roku). Zgodnie z regulaminem program występu musi zawierać utwór napisany w XX lub XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem dzieł kompozytorów polskich. Przewodniczący jury prof. Andrzej Pikul ufundował nagrodę za najlepsze wykonanie utworu Krystyny Moszumańskiej-Nazar. Jury pod przewodnictwem Pikula wysłucha 50 młodych pianistów.

Konkurs dzięki oryginalnej formule, łączącej elementy rywalizacji z nowoczesnym podejściem do edukacji pianistycznej oraz interesującymi wydarzeniami artystycznymi, przyciąga do Wieliczki coraz więcej uzdolnionej muzycznie młodzieży. Prestiż konkursu podkreśla znamienite jury, w którym zasiądą wybitni polscy pianiści i pedagodzy. Przesłuchaniom towarzyszyć będą warsztaty pianistyczne prowadzone przez jurorów oraz wykład prof. Andrzeja Jasińskiego z Akademii Muzycznej w Katowicach o twórczości fortepianowej W. A. Mozarta oraz F. Chopina. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina jest fundatorem głównych nagród dla laureatów konkursu. Wyróżnieni pianiści otrzymają nuty sponsorowane przez PWM, a zdobywca Grand Prix – obraz artysty malarza Henryka Kozubskiego i voucher od hurtowni muzycznej Magnus. Koleje Małopolskie zapewniają uczestnikom darmowy przejazd pociągiem, a Café Pistacja funduje lody Wielickie Solone.

Młodzi pianiści zagrają na fortepianie marki „Fazioli”, który specjalnie na czas trwania konkursu udostępnia Silesia Music Center.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie organizatora: www.smuzwieliczka.edu.pl 

Gdańskie Koncerty Towarzyszące w ramach 13. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat 2017

gW dniach 21 kwietnia – 19 maja 2017 roku odbędzie się cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących w ramach 13. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat 2017. Gorące latynoskie rytmy, gospel prosto z Kolumbii czy liryczna muzyka ludowa z Gruzji – każdy słuchacz z pewnością znajdzie coś dla siebie.

Koncertem kolumbijskiego tenora Juana Felipe Alvarado w Osiedlowym domu kultury spółdzielni mieszkaniowej Przymorze „Bolek i Lolek” rozpoczął się cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących w ramach festiwalu MUNDUS CANTAT. Latynoamerykańskie bolera o ludziach, ich temperamencie i uczuciach w wykonaniu tego utalentowanego śpiewaka będzie można usłyszeć ponownie już 11 maja o godz. 18 w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej na Suchaninie. Alvarado to nie jedyny kolumbijski akcent tegorocznej edycji festiwalu. Uczestnikiem MUNDUS CANTAT będzie również niezwykle energiczny zespół Soul Gospel Medellin, który wystąpi w „Bolku i Lolku” 19 maja ze swoim żywiołowym repertuarem gospel.

W ramach projektu odbyły się również warsztaty dla podopiecznych Centrum Integracji Społecznej, podczas których ludzie wykluczeni społecznie uczyli się poprawnej emisji głosu, artykulacji a nawet śpiewu. Warsztaty poprowadził prodziekan Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu, ad. dr Michał Kozorys oraz ad. dr hab. Beata Wróblewska, również wykładowca gdańskiej Akademii. Zwieńczeniem tego przedsięwzięcia będzie koncert (13 maja) grupy warsztatowej wraz z Chórem SSW „Mundus Cantat” (organizator festiwalu), na których zabrzmią pieśni popularne różnych narodów o przyjaźni, tęsknocie, miłości, przeszłości i pamięci – z dalekiej Boliwii, Czech, Rumunii oraz Polski.

Na szczególną uwagę zasługują koncerty Zespołu Wokalnego Adila z Kutaisi w Gruzji. Dla fanów gruzińskich, ludowych melodii zostały zorganizowane dwa koncerty – w Domu Kultury PSM na Przymorzu (18 maja) oraz w Osiedlowym Domu Kultury Spółdzielni Mieszkaniowej Przymorze „Piastuś” (19 maja).

Gdańskie Koncerty Towarzyszące to nie tylko koncerty. Dla chórów z Wybrzeża zostaną przeprowadzone warsztaty pt. „Polacy nie gęsi – swoje pieśni znają”, w ramach których będą poznawać utwory kompozytorów polskich (Raczyński, Wawruk i inni), w tym również gdańskich, m.in. dr Beaty Wróblewskiej z Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://munduscantat.pl 

Czytaj więcej: Gdańskie Koncerty Towarzyszące w ramach 13. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat 2017

„SUPERSAM + 1”: Zdzisław Piernik i David Moss

s25 maja 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) rozpocznie się cykl wystąpień mistrzowskich „SUPERSAM + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

Projekt „SUPERSAM + 1” koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. „SUPER” w tytule oznacza, że program przewiduje udział uznanych artystów polskich i zagranicznych, nastawionych na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SAM” określa występ solowy, ale również twórcze osamotnienie. „+ 1” oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Podczas koncertu 25 maja wystąpią Zdzisław Piernik i David Moss. Zdzisław Piernik ukończył studia w warszawskiej PWSM. Jest interpretatorem muzyki współczesnej. Ściśle współpracował z wieloma kompozytorami, demonstrując możliwości tuby naturalnej i preparowanej. Jako pierwszy tubista w Polsce wprowadził do swojej gry flażolety, glissanda, frullato, wielodźwięki. Preparując swój instrument wydobywa dźwięki dalekie od naturalnej barwy tuby. Ma bardzo różnorodny repertuar koncertowy – od własnych transkrypcji dzieł dawnych mistrzów po najnowsze zdobycze muzyki współczesnej. David Moss jest perkusistą i śpiewakiem, dyrektorem artystycznym Institute for Living Voice. Współpracuje z Samem Auingerem (elektronika), Lillevan (wideo) i minimalistycznym groove trio Denseland.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

IX Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY

kW dniach 10 – 12 maja 2017 roku w Lublinie odbędzie się IX Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY.

Tegoroczny Festiwal ma charakter muzyczno-teatralny. Trzy wydarzenia KODÓW („Monachomachia”, „Missa sine nomine”, „Wesele Lubelskie”) powstały na zamówienie Festiwalu i w czasie obecnej jego edycji będą miały premierę, czwarte („Patters in a Chromatic Field”) będzie miało premierę polską w wersji audio-wizualnej, przygotowanej specjalnie na Festiwal. Trzy pierwsze wydarzenia, podczas których zabrzmi muzyka Piotra Tabakiernika, Ignacego Zalewskiego i Aleksandra Kościowa, są tematycznie związane z Lublinem. Bowiem Monachomachia Ignacego Krasickiego – jak się sądzi – dzieje się w Lublinie, Missa sine nomine składająca się z tekstów poetyckich zawiera też strofy Józefa Czechowicza, zaś Wesele Lubelskie – jak tytuł wskazuje – stanowi spotkanie tutejszego rytuału tradycyjnego z muzyką współczesną. Jest to wkład KODÓW w 700-lecie założenia Miasta Lublina.

Powodem, dla którego na KODACH jest obecna rzadko w Polsce wykonywana muzyka Mortona Feldmana – zaliczanego do minimalistów, ale nie repetytywistów – jest zamiar odtworzenia rytuału dźwiękowego złożonego z najmniejszych możliwych „gestów” dźwiękowych, ale jednocześnie „gestów” dawkujących ciszę, otwierających otchłań i dramatyzm powściągliwie wyrażany, przez to tym bardziej dotykający. Utwór, któremu łatwo by nadać jakość monumentalności, gdyby nie jego wyciszenie, zostanie wykonany przez zespół o wielkim zaangażowaniu w promocję najnowszej literatury muzycznej – Delirium Ensemble.

Ponadto podczas Festiwalu wystąpią: Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, specjalizujący się w wykonaniu muzyki współczesnej zespół Spółdzielnia Muzyczna, chór Varsoviae Regii Cantores pod dyrekcją Lilianny Krych i Joanny Malugi, a także legendarny kwartet smyczkowy KRONOS.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kody-festiwal.pl