Polmic - FB


nasze patronaty

XX Łódzki Festiwal Chóralny Cantio Lodziensis

clW dniach 18 – 19 listopada 2017 roku odbędzie się w Łódzkim Domu Kultury jubileuszowy XX Łódzki Festiwal Chóralny – Cantio Lodziensis.

Festiwal jest imprezą o zasięgu ogólnopolskim i ma formułę konkursu, a jego zasadniczym celem jest popularyzacja chóralistyki poprzez udział amatorskich chórów oraz zespołów wokalnych. W każdej z ośmiu kategorii przyznawane są nagrody, wyróżnienia dla chórów i zespołów wokalnych. 

Podobnie jak w latach ubiegłych festiwal przyczyni się do promocji i popularyzacji dokonań artystycznych łódzkiego środowiska kompozytorskiego. Organizatorzy Festiwalu deklarują więc pomoc w pozyskiwaniu repertuaru łódzkich twórców.

Uczestnikami Festiwalu mogą być amatorskie chóry i zespoły wokalne. Jednym z warunków uczestnictwa jest przesłanie wypełnionej karty zgłoszenia na adres biura organizacyjnego do 30 września 2017 roku.

Chóry i zespoły wokalne zobowiązane są do przygotowania programu konkursowego złożonego z dowolnie wybranych, co najmniej trzech utworów, nie wykonywanych przez chór podczas poprzedniego Festiwalu. Organizatorzy Festiwalu zachęcają do uwzględnienia w repertuarze utworu współczesnego kompozytora łódzkiego. Jego wykonanie zostanie uhonorowane przez jury dodatkową nagrodą.

Oprócz występów festiwalowych 18 listopada odbędzie się spotkanie dyrygentów z członkami jury Festiwalu oraz przedstawicielami łódzkiego środowiska kompozytorskiego. Tematem spotkania będą propozycje repertuarowe łódzkich twórców oraz sprawy warsztatowe, dotyczące wykonawstwa współczesnej muzyki chóralnej. W ramach festiwalu są przewidywane dla uczestniczących chórów dodatkowe koncerty pozakonkursowe w Łodzi i na terenie województwa łódzkiego.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.ldk.lodz.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

V Lubuski Festiwal Muzyczny

lStowarzyszenie Artystów „Zdolni do Wszystkiego” zaprasza na jubileuszowy V Lubuski Festiwal Muzyczny, odbywający się w dniach 6–30 kwietnia 2017 roku w Zielonej Górze, Łagowie oraz na terenie całego województwa lubuskiego.

Lubuski Festiwal Muzyczny to możliwość spotkania znanych polskich artystów, koncerty muzyki poważnej i rozrywkowej, konkurs, kursy mistrzowskie i recital aktorski. W roli solistów wystąpią skrzypaczka Celina Kotz, oboista Michał Mogiła, kompozytor i pianista Krzysztof Napiórkowski i sopranistka Joanna Woś.

W ramach Festiwalu odbędą się Międzynarodowe Kursy Mistrzowskie (6-9 kwietnia), które tworzą płaszczyznę dla wymiany myśli i spostrzeżeń związanych z Kulturą oraz Sztuką i umożliwiają dalszy rozwój zawodowy. Zaproszenie na warsztaty przyjęli znani instrumentaliści czołowych europejskich orkiestr oraz wykładowcy uczelni artystycznych: pierwszy oboista orkiestry Sinfonia Varsovia i wykładowca UMFC Arkadiusz Krupa, dyrektor artystyczny Festiwalu Międzynarodowego „Muzyka na szczytach” i wykładowca UMFC skrzypek Janusz Wawrowski, wykładowca gdańskiej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki altowiolista Krzysztof Tymendorf, a także znakomita polska wokalistka współpracująca z Berlińską Szkołą Musicalową Renata Kuczyńska. Program Koncertu finałowego uczestników kursów mistrzowskich 9 kwietnia zawiera muzykę polską, m. in. Epitafium na obój i fortepian Witolda Lutosławskiego.

W dniach 29–30 kwietnia 2017 w Łagowie będzie miał miejsce II Lubuski Konkurs Dętych Zespołów Kameralnych, adresowany do uczniów Szkół Muzycznych II stopnia oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznych (do 28 roku życia). Prezentacje artystyczne duetów, triów, kwartetów i kwintetów oceniać będzie następujące Jury: prof. dr hab. Czesław Grabowski – Honorowy Przewodniczący Jury, prof. UMFC dr hab. Urszula Janik – Przewodnicząca Jury, dr Jarosław Podsiadlik, as. mgr Krzysztof Komendarek-Tymendorf, mgr Michał Mogiła i mgr Rafał Dołęga. Koncert Laureatów odbędzie się 30 kwietnia po ogłoszeniu werdyktu Jury.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program i dodatkowe informacje dostępne są na stronie: http://lubuskifestiwalmuzyczny.com 

46. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”

p46. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział w Poznaniu, odbędzie się w dniach 27 marca – 4 kwietnia 2017 roku.

„Poznańska Wiosna Muzyczna” to szczególny festiwal na mapie muzyki współczesnej. Jego pierwsza edycja miała miejsce w roku 1961, a pomysłodawcą i założycielem był jeden z czołowych ówczesnych kompozytorów - Tadeusz Szeligowski. Festiwal jest w swym założeniu imprezą popularyzującą wśród szerokiego grona słuchaczy nową muzykę, prezentowaną bez geograficznych czy ideologicznych uprzedzeń. Rangę imprezy buduje bardzo wysoki poziom artystyczny, wynikający zarówno z doboru programu, jak i poziomu jego wykonania. Strategicznym partnerem realizacji jest Związek Kompozytorów Polskich.

46. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej będzie w ogólnym zarysie kontynuował trzy przewodnie idee, które wzajemnie się uzupełniają. Pierwsza to pielęgnowanie, przypominanie kanonu muzyki drugiej połowy XX wieku. W 2017 roku usłyszymy w mistrzowskich interpretacjach dzieła m. in. Witolda Lutosławskiego, Bogusława Schaeffera, Krzysztofa Pendereckiego, Tadeusza Bairda, Andrzeja Koszewskiego. Drugi nurt to prawykonania i wykonania utworów polskich kompozytorów. Podczas koncertów będzie można usłyszeć 12 światowych premier. Zabrzmią nowe utwory Lidii Zielińskiej, Witalija Kyjanytsia, Rafała Zapały, Zbigniewa Kozuba, Moniki Kędziory, Ryszarda Osady, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Janusza Stalmierskiego, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Lorenza Romano, Jaromira Gajewskiego oraz Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej. Trzeci kierunek „Poznańskiej Wiosny” to prezentacja najnowszych utworów i szczególnie interesujących sylwetek kompozytorów zagranicznych. Podczas Festiwalu wystąpią artyści polscy i zagraniczni, specjalizujący się w muzyce współczesnej, m.in. zespół Schallfeld Ensemble z Austrii i saksofonistka Alina Mleczko.

W ramach cyklu Atelier spotkania z filozofami, teatrologami i krytykami poprowadzi Monika Pasiecznik. Wydarzeniom festiwalowym towarzyszyć będą również studenckie koncerty kompozytorskie oraz wydarzenia Wiosny Młodych i Najmłodszych. W ramach ostatniego cyklu, skierowanego głównie do dzieci, Sławomir Wojciechowski poprowadzi warsztaty, podczas których młodzi melomani będą mieli okazję spróbować swoich sił w dziedzinie kompozycji. Podczas specjalnego koncertu zaprezentują się również uczniowie szkół muzycznych – laureaci XIII Młodzieżowego Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Kazimierza Wiłkomirskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje oraz program dostępne są na stronie: http://www.wiosnamuzyczna.pl 

Iluminacje: Contemporaneo 2017 – konferencja, koncert, instalacja

iKoło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie „Sensorium” zaprasza na wydarzenia z cyklu „Iluminacje”, które odbędą się w dniach 18 – 20 kwietnia 2017 roku.

Tegoroczna II edycja „Iluminacje: Contemporaneo 2017" będzie przedsięwzięciem szczególnym, ponieważ oprócz ogólnopolskiej konferencji naukowej, poświęconej zagadnieniu, jakim jest percepcja dźwięku w utworach muzyki współczesnej, odbędą się także dwa wydarzenia towarzyszące: koncert muzyki współczesnej oraz instalacja „Neuromuzyka" Beniamina Głuszka. Wydarzenie to odbędzie się na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Do wygłoszenia swoich referatów i wykładów zaproszono najlepszych specjalistów w zakresie percepcji dźwięku z całej Polski. Tematem przewodnim konferencji będzie percepcja dźwięku w utworach muzyki współczesnej. W psychologii poznawczej „iluminacja” oznacza zjawisko pojawienia się w umyśle gotowego rozwiązania danego problemu, jest swego rodzaju nagłym olśnieniem. Wydarzenie będzie więc taką metaforyczną iluminacją, rozjaśniającą nieco zagadnienie, jakim jest percepcja dźwięku.

W konferencji wezmą udział tak psycholodzy, jak również muzykolodzy i kompozytorzy: dr Sylwia Makomaska (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego), prof. Anna Zawadzka-Gołosz, dr Andrzej Mądro, Karolina Dąbek (Akademia Muzyczna w Krakowie), dr Grażyna Draus (Katedra Edukacji Muzycznej UMFC), dr Robert Losiak (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego). Wykład inauguracyjny pt. Percepcja muzyki XX i XXI wieku – słuchanie muzyki czy słuchanie dźwięków? wygłosi dr hab. Piotr Podlipniak (Instytut Muzykologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu).

19 kwietnia 2017 o godz. 19:00 w Auli UP będzie miał miejsce Koncert muzyki współczesnej, podczas którego odbędą się prawykonania utworów Xing Yu Anti-Romantic Duo, Justyny Skowronek El Abismo de la Mente, Moniki Kozakiewicz Trzy róże i Neuroradiacje, a także Leonardo Rizza i Pawła Malinowskiego.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Uroczysty koncert dyplomantów UMFC

u12 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert tegorocznych dyplomantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Orkiestrą Symfoniczną UMFC pokieruje prof. zw. dr hab. Jan Miłosz Zarzycki, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży.

W roli solistów wystąpią skrzypaczki Karolina Mikołajczyk (klasa prof. Andrzeja Gębskiego i as. Agaty Szymczewskiej), Magdalena Lech (klasa dr. hab. Jana Staniendy), wiolonczelistka Alicja Kozak (klasa prof. dr. hab. Tomasza Strahla i wykł. Rafała Kwiatkowskiego), fagocista Wojciech Motyl (klasa prof. dr. hab. Zbigniewa Płużka), organistka Anna Przybysz (klasa prof. Józefa Serafina i ad. dr. hab. Bartosza Jakubczaka). Arie z oper G. Verdiego, J. Offenbacha i W. A. Mozarta wykonają Anna Farysej (klasa ad. dr hab. Eugenii Rozlach), Chanmi Hwang (klasa ad. dr hab. Jolanty Janucik), Anna Dubicka (klasa ad. prof. dr hab. Jadwigi Rappé) i Łukasz Skrobek (klasa ad. dr. Roberta Gierlacha).

W finale pierwszej części koncertu odbędzie się prawykonanie utworu jednej z dyplomantek kompozytorki Aleksandry Chmielewskiej (klasa prof. zw. dr. hab. Pawła Łukaszewskiego). Jej kompozycja Fantastic scenes jest wynikiem fascynacji światem nierzeczywistym, próbą przeniesienia wyobrażonych sytuacji wizualnych na język muzyki. Utwór składa się z czterech części – scen opatrzonych programowymi tytułami. Wybrane sceny „Butterflies valley” oraz „The city of giants” są najsilniej skontrastowanymi pod względem charakteru ogniwami cyklu. Pierwsza z nich zbudowana jest misternie z lekkich, ulotnych melodii, instrumenty często traktowane są solistycznie, a kluczową rolę odgrywają niuanse barwowe, powstałe w wyniku interakcji pomiędzy poszczególnymi instrumentami. Brzmienie drugiej, co sugeruje tytuł, jest znacznie cięższe. Uprzywilejowane w pierwszej części instrumenty dęte drewniane schodzą na drugi plan na rzecz instrumentów dętych blaszanych, ażurowe melodie ustępują blokowej, zwartej tkance, a często powracająca faktura nota contra notam wprowadza monumentalne, niemal organowe brzmienie. Ponieważ cały cykl potraktowany jest dość luźno, poszczególne sceny mogą być wykonywane w jego ramach, w dowolnych kombinacjach, ale także jako niezależne utwory.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które można zakupić najwcześniej na tydzień przed koncertem w holu głównym uczelni.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program koncertu.

The Metropolitan Opera – live in HD: „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego

n22 kwietnia 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć Sceny liryczne w 3 aktach Евгений Онегин Piotra Czajkowskiego pod dyrekcją Robina Ticciatiego.

Arcydzieło Piotra Czajkowskiego (1840–1893) do dzisiaj zachwyca i wzrusza publiczność na całym świecie. Opera po raz pierwszy została wystawiona jako spektakl studencki wykonany przez uczniów Konserwatorium Moskiewskiego. Sceny liryczne oparte są na poemacie jednego z najwybitniejszych rosyjskich poetów romantycznych, Aleksandra Puszkina. Skromna i wrażliwa Tatiana zakochuje się w Onieginie, znudzonym światowcu, który odrzuca jej miłość. Po latach Oniegin uświadamia sobie, że jednak kocha Tatianę, ale ta jest już żoną księcia Gremina. Mimo że nadal darzy Oniegina uczuciem, Tatiana pozostaje wierna mężowi.

Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego powraca do cyklu transmisji z MET w reżyserii Fiony Shaw. Ponownie partię Tatiany zaśpiewa primadonna Anna Netrebko, partnerować jej będzie Peter Mattei (w roku 2013 partię Oniegina wykonywał Mariusz Kwiecień). W pozostałych rolach wystąpią: Elena Maximova (Olga), Alexey Dolgov (przejął rolę Lenskiego po Piotrze Beczale) i Štefan Kocán (Gremin).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Czytaj więcej: The Metropolitan Opera – live in HD: „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego

III edycja Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA

kFundacja Meakultura po raz trzeci organizuje Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Zgłoszenia konkursowe oraz teksty o polskiej muzyce – recenzje, felietony, eseje oraz wpisy na blogach – można przesyłać do 3 marca 2017 roku.

Celem Konkursu jest promocja kompetentnej krytyki muzycznej w mediach drukowanych i elektronicznych, wspieranie osób debiutujących w tej dziedzinie oraz prezentacja dorobku zagranicznych dziennikarzy i publicystów – badaczy i promotorów muzyki polskiej na świecie. Konkurs jest otwarty na wszystkie gatunki muzyczne – od muzyki klasycznej, poprzez filmową, jazzową, folkową po muzykę popularną.

Nadesłane na konkurs teksty ocenią wybitni przedstawiciele świata nauki, mediów oraz instytucji kultury, aktywnie kształtujący panoramę życia kulturalnego w Polsce. W jury III edycji KROPKI zasiądą dr Daniel Cichy (przewodniczący), Ewa Szczecińska, dr hab. Paweł Gancarczyk, dr hab. Waldemar Kuligowski, dr Miłosz Bembinow, dr Mariusz Gradowski oraz Rafał Księżyk.

Dzięki współpracy z marką Tonsil, legendarnym polskim producentem głośników, zdobywca Grand Prix otrzyma w tym roku wyjątkową nagrodę rzeczową – nowoczesny zestaw głośnikowy Maestro III. Laureaci pozostałych kategorii, w tym m.in. dwóch Nagród Głównych w kategorii artykuł/felieton i recenzja/relacja, Wyróżnienia dla debiutanta oraz Nagrody Specjalnej za tekst o muzyce polskiej opublikowany poza granicami kraju, otrzymają statuetki, dyplomy oraz nagrody rzeczowe – książkowe i płytowe. W tegorocznej edycji konkursu organizatorzy przewidzieli aż 5 nagród pozaregulaminowych: Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za najlepszy tekst o muzyce popularnej, Nagrodę Dyrektora Redaktora Naczelnego PWM, Nagrodę Fundacji Meakultura za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej oraz, po raz pierwszy w historii KROPKI, Nagrodę Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich za działalność na rzecz muzyki w radiu i telewizji oraz Nagrodę Publiczności za najlepszą książkę o muzyce wydaną w 2016 roku. Ogłoszenie wyników nastąpi 24 maja 2017 roku, natomiast wręczenie nagród będzie miało miejsce 28 maja podczas uroczystej Gali Finałowej w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie.

Prace konkursowe można nadsyłać na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 3 marca 2017 roku.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Fundacji Meakultura.

Patronat medialny nad konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

I Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna

kwW dniach 17–21 kwietnia 2017 roku odbędzie się I Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna organizowany przez nowopowstałą fundację Phasma-Music w kościele oo. Franciszkanów Św. Trójcy.

Pomysłodawczynią Festiwalu jest kwidzynianka Iwona Glinka, profesorka Akademii Muzycznej Arte na Cyprze. Ideą nadrzędną Festiwalu Kwidzyńska Wiosna Muzyczna jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki od dawnej aż po dzisiejszą z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką. Celem festiwalu jest propagowanie muzyki klasycznej i nie tylko wśród mieszkańców miasta Kwidzyna oraz powiatu kwidzyńskiego. Festiwal przyczyni się do promocji miasta i jego dziedzictwa kulturowego.

Otworzy Festiwal Koncert „Magia fletu i harfy”, podczas którego Iwona Glinka i harfistka Anna Sikorzak-Olek zaprezentują rzadko wykonywane utwory kameralne na ten oryginalny zespół, w tym Trzy fragmenty Witolda Lutosławskiego. Podczas koncertu „Christus ressurexit est!” 20 kwietnia zabrzmią organy kościoła oo. Franciszkanów Św. Trójcy. Znany wirtuoz tego instrumentu Andrzej Szadejko, profesor gdańskiej Akademii Muzycznej, wykona arcydzieła niemieckiej, francuskiej, włoskiej muzyki organowej, a także Preludium chorałowe „Chrystus Pan zmartwychpowstał” własnego autorstwa. W czasie festiwalu zostanie nawiązana współpraca z lokalnymi artystami, młodzieżą i dziećmi. Podczas koncertu finałowego wraz z Iwoną Glinką oraz wykładowcami gdańskiej Akademii Muzycznej oboistką Martą Różańską i fagocistą Mirosławem Pachowiczem wystąpią uczestnicy Powiatowego Festiwalu Flażoletowego (40 osób). Gościem specjalnym będzie Wojciech Wietrzyński – propagator gry na flażolecie.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.phasma-music.com

The Metropolitan Opera – live in HD: „La Triaviata” Giuseppe Verdiego

1m1 marca 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu La Triaviata Giuseppe Verdiego.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę La Triaviata Giuseppe Verdiego pod dyrekcją Nicola Luisota.

Słynne arcydzieło Verdiego w niemniej słynnej inscenizacji Willy’ego Deckera to produkcja, która obiegła niemal cały świat operowy. Była prezentowana na prestiżowych festiwalach, a także podczas cyklu transmisji „The Met: Live in HD”. Dziś Traviata należy do najbardziej popularnych oper, jednak jej premiera w Wenecji w 1853 stała się jedną z bardziej spektakularnych klap i skandali w historii opery. Choć Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału (powieści Dama kameliowa Aleksandra Dumasa syna), to publiczność nie była w stanie znieść na scenie operowej kurtyzany jako postaci pozytywnej, i tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. Mimo to rola Violetty Valery (tytułowej „traviaty”, czyli z jęz. włoskiego „zbłąkanej”) stała się koronną partią największych sopranów, a melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego. W rolach głównych wystąpią: Sonya Yoncheva (Violetta), Michael Fabiano (Alfred) i Thomas Hampson (Germont).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Czytaj więcej: The Metropolitan Opera – live in HD: „La Triaviata” Giuseppe Verdiego

Koncert Katedry Kompozycji UMFC

k10 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 usłyszymy utwory najnowsze kompozytorów związanych z Katedrą Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Zaprezentowane zostaną kompozycje kameralne pedagogów Katedry oraz studentów. Koncert otworzy utwór dr. Wojciecha Błażejczyka Data Selfie. To performance napisany dla tria improwizujących kompozytorów Sonofrenia na trzy głosy, małe instrumenty i elektronikę. Kompozytor analizuje artystyczne implikacje psychometrycznego mikrotargetingu, czyli wykorzystywania analizy aktywności na portalu Facebook do budowania profilu psychologicznego użytkownika, używanego w marketingu internetowym. Następnie zostaną wykonane kompozycje kameralne prof. UMFC dr. hab. Alicji Gronau Winter is icumen in II, dr Aldony Nawrockiej omega or… i dr. Rafała Janiaka Sonata for accordion.

W wykonaniu Dziołak Stankiewicz Duo zabrzmi utwór September in Lisboa autorstwa studentki z klasy kompozycji prof. zw. dr. hab. S. Moryto i dr. M. Bembinowa Zuzanny Falkowskiej, znanej szerszej publiczności z akcji „Święta w prezencie”. Teoniki Rożynek, studentka III roku kompozycji w klasie prof. zw. dr. hab. Krzysztofa Baculewskiego, napisała pod jego kierunkiem utwór Deep-frozen_2/17 na akordeon, altówkę i warstwę elektroniczną, który zostanie wykonany przez Jarocki &Rydz DuO. Jakub Neske jest gitarzystą i studentem klasy kompozycji prof. zw. dr. hab. Pawła Łukaszewskiego. Podczas koncertu wykona Etiudy nr 2 i nr 3 własnego autorstwa. Utwory wpisują się we współczesną literaturę gitarową i poruszają różne problemy techniczne. Etiuda nr 2 opiera się na jednym aspekcie rytmicznym, w pewnym sensie gitara pełni tu rolę instrumentu perkusyjnego. Etiudę nr 3 otwiera agresywny motyw rytmiczny, który przechodzi potem w spokojną i powtarzaną mantrę. Zwycięzca 57. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda Jakub Szafrański również reprezentuje klasę kompozycji P. Łukaszewskiego; podczas koncertu zostanie wykonany utwór jego autorstwa pt. Emotions na obój, trąbkę, perkusję i kontrabas. W finale przedsięwzięcia zabrzmi kompozycja dr. hab. Edwarda Sielickiego Der Ring et Mélisande.

Na koncerty poniedziałkowe obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na tydzień przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program koncertu.

 

„Muzyczne Spotkania”: Warszawa – Detmold

u27 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC będzie miał miejsce koncert „Muzyczne Spotkania”: Warszawa – Detmold.

Koncert „Muzyczne Spotkania” jest wynikiem wieloletniej współpracy między Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina i Hochschule für Musik Detmold w Niemczech. Oprócz wymiennych master courses i wykładów, studenci obydwu uczelni wykonują wspólne koncerty. Po udanej prezentacji wyników tegorocznej współpracy w uczelni niemieckiej wykonają oni koncert w Warszawie.

Wśród wybranych przez studentów utworów znalazł się Sekstet na klarnet, róg, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian Krzysztofa Pendereckiego. Napisany w 2000 roku Sekstet jest przykładem jednego z najbardziej rozbudowanych utworów z „okresu kameralistyki” kompozytora. W prawykonaniu dzieła udział wzięli tacy znakomici soliści i kameraliści, jak Mścisław Roztropowicz, Julian Rachlin, Radovan Vlatković, Jurij Bashmet.

Ponadto podczas koncertu zabrzmi Kwintet Es-dur KV 452 na obój, klarnet, róg, fagot i fortepian Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Sekstet smyczkowy d- moll „Souvenir de Florence” op. 70 na dwoje skrzypiec, dwie altówki i dwie wiolonczele Piotra Czajkowskiego.

27 lutego na UMFC utwory wykonają: Bartłomiej Słojewski (klarnet), Raphaela Jend (róg), Jasper Sommer (skrzypce), Natalia Reichert (altówka), Yerin Lee (wiolonczela), Yilei Han (fortepian).

Na koncerty poniedziałkowe obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na tydzień przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

The Metropolitan Opera – live in HD: „Idomeneo, rè di Creta” Wolfganga Amadeusa Mozarta

i25 marca 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu Idomeneusz, król Krety Wolfganga Amadeusa Mozarta.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę Idomeneo, rè di Creta Wolfganga Amadeusa Mozarta pod dyrekcją Jamesa Levine’a.

Sam Mozart właśnie Idomenea uważał za jedną ze swoich najlepszych oper. Ze względu na karkołomność partii męskich – Idomenea i Idamanta – dzieło to nie jest wykonywane tak często, jak na to zasługuje. Zaczerpnięta z mitologii greckiej historia króla Krety obfituje w dramatyczne zwroty akcji i typową dla swoich czasów baśniową ornamentykę. Idomeneo wracający z wyprawy wojennej trafia na burzę morską. Bóg Neptun ocala jego życie pod warunkiem, że król złoży mu w ofierze pierwszą napotkaną istotę. Los sprawia, że to Idamante, jego syn… W tle walka dwóch księżniczek, Ilii i Elektry o względy nieszczęsnego Idamanta. Arcydzieło Wolfganga Amadeusa zobaczymy w liczącej ćwierć wieku inscenizacji wielkiego francuskiego reżysera Jean-Pierre Ponelle’a.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Czytaj więcej: The Metropolitan Opera – live in HD: „Idomeneo, rè di Creta” Wolfganga Amadeusa Mozarta

The Metropolitan Opera – live in HD: „Rusałka” Antonína Dvořáka

2m5 lutego 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu Rusałka Antonína Dvořáka.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę Rusałka Antonína Dvořáka pod dyrekcją Sir Marka Eldera. Premiera niniejszej inscenizacji w reżyserii Mary Zimmerman odbyła się w The Metropolitan Opera 2 lutego 2017 roku.

W Rusałce połączyły się motywy zapożyczone z legendy o Ondynie, baśni Andersena o małej syrence, a także ludowe podania słowiańskie rojące się od wiedźm, wodników i rusałek. Antonín Dvořák, który wcześniej skomponował cztery poematy symfoniczne na motywach ludowych, nasycił partyturę Rusałki dramatyzmem, ale i przejmującą nostalgią, tak charakterystyczną dla słowiańskiej duszy. Rusałka, córka Wodnika zakochuje się w Księciu, który przychodzi kąpać się w leśnym jeziorze. Aby stać się człowiekiem i zyskać miłość Księcia wodnica poddaje się czarom wiedźmy Ježibaby, oddając w zamian swój głos. Jednak początkowo oczarowany Książę odtrąca zimną i niemą Rusałkę skłaniając się ku Obcej Księżnej… W tytułowej partii usłyszymy Kristine Opolais, w ubiegłym sezonie kreującą partie Manon Lesaut i Madame Butterfly. W pozostałych rolach wystąpią: Katarina Dalayman (Obca Księżna), Jamie Barton (Ježibaba), Brandon Jovanovich (Książę), Eric Owens (Wodnik).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Czytaj więcej: The Metropolitan Opera – live in HD: „Rusałka” Antonína Dvořáka

Gdański Festiwal Muzyczny 2017

kW dniach 31 marca – 8 kwietnia 2017 roku odbędzie się kolejna edycja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego, który uświetnią swoim udziałem Mischa Maisky i Maxim Vengerov.

Gdański Festiwal Muzyczny 2017 jest kontynuacją projektu, który po raz pierwszy zrealizowano w roku 2008. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. Wystąpili w tej roli m. in. Elżbieta Sikora, Ewa Pobłocka, Stefania Toczyska, Konstanty Andrzej Kulka, Włodzimierz Nahorny, Daniel Reuss i Maxim Vengerov. Festiwal uwzględniał również ważne rocznice, takie jak rok F.Chopina, W.Lutosławskiego i G.Verdiego, a jego pierwsza odsłona poświęcona była pamięci dwóch wielkich gdańskich pedagogów, profesora Stefana Hermana i profesora Zbigniewa Śliwińskiego.

W roku 2017 funkcje Artysty Rezydenta zgodził się przyjąć jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów świata Mischa Maisky. Wielki wirtuoz wystąpi podczas koncertu inauguracyjnego, który poprowadzi słynny skrzypek, pedagog i dyrygent w jednej osobie – Maxim Vengerov. Z racji nazwiska Artysty Rezydenta, Gdański Festiwal Muzyczny 2017 będzie oczywiście zdominowany przez instrumenty smyczkowe, przedstawiane w rozmaitych konfiguracjach, i w naturalny sposób nawiąże do XV Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Nagroda w postaci występu na Festiwalu już po raz drugi znalazła się w puli nagród konkursu, czego rezultatem będzie występ jego zwyciężczyni – Veriko Tchumburidze. Pojawią się także jego polscy laureaci z lat poprzednich. Wspólnie z innymi wybitnymi polskimi muzykami stworzą oni serię koncertów kameralnych, które będą formą dialogu pomiędzy całą grupą instrumentów smyczkowych. Do serii dialogów należy także zaliczyć, cieszący się ogromnym zainteresowaniem, koncert Doroty i Piotra Anderszewskich.

Nie zabraknie także instrumentów historycznych. Koncert finałowy to Johannes-Passion J.S.Bacha z udziałem renomowanej Orchestra of the 18th Century. Wystąpi również jeden z najsłynniejszych skrzypków barokowych świata Giuliano Carmignola.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji - na stronie Festiwalu: www.gdanskifestiwal.pl

ZOBACZ: program Festiwalu.

Koncert Symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

siPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert symfoniczny, który odbędzie się 25 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. W programie dwie wspaniałe symfonie kompozytorów tworzących blisko siebie, w trudnych realiach Związku Radzieckiego, gdy władza silnie ograniczała autonomię artystów – Mieczysława Wajnberga i Siergieja Prokofiewa.

Mieczysław Wajnberg urodzony w Warszawie, w muzykalnej żydowskiej rodzinie, tu odebrał pierwsze nauki, m.in. u Józefa Turczyńskiego. W 1939 roku ratując się przed niemiecką nawałnicą opuścił Polskę i po epizodach pobytu w Mińsku oraz Taszkiencie znalazł się w Moskwie. Tam trafił w krąg Szostakowicza, którego uważał za swego mistrza i z którym połączyła go wieloletnia, bliska przyjaźń. Dla osób dobrze znających twórczość Szostakowicza właśnie V Symfonia Wajnberga (1962) stanowić może ciekawy punkt wyjścia do porównań, gdyż dzieło to – jak przyznawał autor – powstało pod wrażeniem wykonania (ćwierć wieku po skomponowaniu) „wyklętej” przez sowieckie władze Czwartej jego wielbionego, duchowego mistrza. Spóźnioną premierę prowadził wówczas Kirył Kondraszyn – jemu też dedykowana jest przepojona tragizmem i patosem Symfonia Wajnberga.

V Symfonia B-dur op. 100 Siergieja Prokofiewa powstała w okresie wojennej tragedii, w roku 1944. Stanowi ona wyraz eskapizmu, miała być wedle słów autora „hymnem na cześć człowieka wolnego i szczęśliwego, jego siły i szlachetności ducha”. Powstało dzieło przystępne, tonalne, zachwycające urodą tematów, z przeważającymi nastrojami radości i optymizmu.

Sinfonia Iuventus wykona te utwory pod batutą wybitnego dyrygenta maestro Gabriela Chmury, który należy do oddanych propagatorów odkrywanej dziś na nowo spuścizny Wajnberga. Bilety dostępne na: www.bilety24.pl oraz www.sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na: www.sinfoniaiuventus.pl