Polmic - FB


nasze patronaty

Jeruzal | Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier

CzasFundacja „Czas Sztuki” zaprasza 28 października 2018 roku o godz. 12:30 na czwarty koncert z cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier” w drewnianym kościele z 1758 roku w miejscowości Jeruzal.

Tym razem zabrzmi najbliższa nam wszystkim muzyka polskich kompozytorów obfitująca w motywy i rytmy ludowe: walce i nokturny Fryderyka Chopina w aranżacji na kwartet smyczkowy, I Kwartet smyczkowy d-moll Stanisława Moniuszki i IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Utwory wykona kwartet smyczkowy The Time Quartet. Zespół tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: I skrzypce – Maksymilian Grzesiak, II skrzypce – Katarzyna Boniecka, altówka – Aleksandra Demowska-Madejska i wiolonczela – Małgorzata Duź. Jest to jeden z najbardziej wszechstronnych kwartetów smyczkowych w Polsce, aktywnie uczestniczący w życiu muzycznym. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej kwartet współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami: Andrzej Jagodziński Trio, Mietek Szcześniak, Michał Tokaj, Grażyna Auguścik, Henryk Miśkiewicz, Agnieszka Wilczyńska – z którą nagrali płytę Tutaj mieszkam (płyta ta w 2016 roku otrzymała nagrodę „Fryderyk” za fonograficzny debiut roku jazz).

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Transmisja do kin spektaklu nowojorskiej The Metropolitan Opera „Dziewczyna z Dzikiego Zachodu” Giacoma Pucciniego

MetŚwiatowej klasy tenor Jonas Kaufmann powraca do Met w westernowym dziele Giacoma Pucciniego. Szeryf, bandyta, złoto, poker, konie i wielka miłość to tematy Dziewczyny z Dzikiego Zachodu, którą nowojorska scena będzie transmitować na żywo do kin na całym świecie 27 października 2018 roku. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Opowieści związane z gorączką złota kojarzą się raczej z filmem, niż z operą. Tymczasem w 1910 roku Giacomo Puccini skomponował dzieło, którego akcja osadzona jest w Kalifornii właśnie w tym okresie. Minnie, właścicielka saloonu, szeryf Jack Rance i poszukiwany bandyta Ramirez, ukrywający się jako Dick Johnson, to postaci dramatu, w którym pojawiają się wszystkie westernowe atrybuty: dziewczyna na pędzącym koniu, broń, krople krwi kapiące z sufitu oraz rozstrzygająca o życiu i śmierci partia pokera. To jedna z nielicznych oper Pucciniego, która dobrze się kończy. Jej prapremiera w nowojorskiej Met (Puccini napisał to dzieło na zamówienie nowojorskiej sceny) budziła tak wielkie zainteresowanie, że dyrekcja wprowadziła ścisły system reglamentacji biletów – po jednym na osobę.

Przygotowana z rozmachem inscenizacja autorstwa Giancarla Del Monaco powraca na scenę The Metropolitan Opera i do cyklu transmisji wraz z nową gwiazdorską obsadą. W głównych rolach wystąpią: Eva-Maria Westbroek jako Minnie, czyli tytułowa Dziewczyna, i Jonas Kaufmann jako bandyta Ramirez (Dick Johnson). Dla niemieckiego tenora to powrót na scenę The Metropolitan Opera po czterech latach nieobecności. Željko Lučić będzie szeryfem Jackiem Rance’em, a w pozostałych rolach kowbojów i poszukiwaczy złota wystąpią: Michael Todd Simpson, Matthew Rose i Oren Gradus. Dyryguje Marco Armiliato.

Przedstawienie odbędzie się w języku oryginału (włoskim), a podczas transmisji będą wyświetlane polskie napisy.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

„Penderecki 85”. Kraków Krzysztofowi Pendereckiemu w 85. rocznicę urodzin

Penderecki30 października 2018 roku o godz. 19.30 w krakowskim Kościele Św. Katarzyny odbędzie się koncert z okazji jubileuszu Krzysztofa Pendereckiego i 100. rocznicy odzyskania niepodległości.

Krzysztof Penderecki ‒ jeden z najsłynniejszych i najbardziej zasłużonych twórców światowej muzyki współczesnej, obchodzi w tym roku jubileusz swoich 85. urodzin. Kompozytor i dyrygent swoje zawodowe i prywatne drogi związał z Krakowem ‒ jako rektor a później profesor krakowskiej Akademii Muzycznej, doktor honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego, członek Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa, Honorowy Obywatel Miasta Krakowa czy Przewodniczący Rady Artystyczno-Programowej Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, do której powstania przed prawie 25 laty w ogromnym stopniu się przyczynił.

30 października obchody Jubileuszu odbędą się w krakowskim Kościele św. Katarzyny. Sinfonietta Cracovia pod batutą dyrektora Jurka Dybała wykona wspólnie ze znakomitymi solistami, zespołem wokalnym Cracow Singers oraz armeńskim Hover Chamber Choir utwór Te Deum ‒ radosną, celebracyjną kompozycję napisaną przez Pendereckiego na cześć nowo wybranego papieża Polaka, Jana Pawła II. Historyczne inspiracje tego podniosłego i ujmującego dzieła, ukończonego zaledwie kilka tygodni przed wydarzeniami Sierpnia ’80, stanowią punkt wyjścia dla celebracji innego święta: 100. rocznicy wyzwolenia Krakowa, który ‒ jako pierwsze polskie miasto ‒ odzyskał niepodległość już 31 października 1918 roku.

Koncert w Kościele św. Katarzyny jest otwarty dla mieszkańców Krakowa i gości. Bezpłatne karty wstępu dostępne są w dwóch punktach InfoKraków – przy ul. św. Jana 2 oraz w Pawilonie Wyspiańskiego. Można dokonywać również rezerwacji internetowej wysyłając zgłoszenie na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://sinfonietta.pl/ 

13. Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego

GorczyckiDwadzieścia jeden koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej od 8 listopada do 9 grudnia 2018 roku. Tegoroczna edycja Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego pod tytułem „Wieki Niepodległej Kultury” to ukazanie bogactwa rodzimej muzyki i rozmachu artystycznych idei, zrodzonych na przestrzeni wieków wolności polskiego narodu, tj. w stuleciu poprzedzającym utratę niepodległości oraz po jej odzyskaniu.

Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego od wielu lat konsekwentnie buduje swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar i udział znakomitych artystów, których koncerty wysłuchuje każdego roku kilkanaście tysięcy osób. Tegoroczny Festiwal zostanie oficjalnie zainaugurowany 8 listopada 2018 roku w Chorzowskim Centrum Kultury z udziałem znakomitych Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia w ich autorskim widowisku muzycznym „Camerata Silesia śpiewa Chopina”. 13. edycja zapowiada się wyjątkowo spektakularnie, a to za sprawą udziału wielu genialnych artystów o międzynarodowym uznaniu.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości zaprezentuje muzykę polską, na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Nie zabraknie przy tym arcydzieł literatury światowej, między innymi kompozycji Jana Sebastiana Bacha, Jerzego Fryderyka Händla, Ludwiga van Beethovena oraz polskich mistrzów: Fryderyka Chopina czy Karola Szymanowskiego.

Zgodnie z myślą przewodnią, wyrażoną w tytule „Wieki Niepodległej Kultury”, 13. edycja Festiwalu stworzy wiele wydarzeń, które wzmocnią narodową tożsamość i utrwalą polskie dziedzictwo kulturowe, w tym uczci jubileusze polskich kompozytorów. Usłyszymy prawykonania utworów Zygmunta Krauze, Artura Zagajewskiego i dyrektora Festiwalu Adama Wesołowskiego. Specjalnie na zamówienie Festiwalu odbędzie się wiele premierowych koncertów, które uświadomią podobne źródła inspiracji, a nawet analogiczne koncepcje formalno-stylistyczne twórców niepodległych wieków.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na www.gorczycki.pl 

Gdańsk | VII edycja Festiwalu „NeoArte. Syntezator Sztuki”

NeoArtePolskie i światowe prawykonania, muzycy z krajów nadbałtyckich, Korei Południowej, Szwecji i czołówka polskiej sceny muzyki nowej. VII Festiwal „NeoArte. Syntezator Sztuki” odbędzie się w dniach 25-27 października 2018 roku w Gdańsku.

„NeoArte. Syntezator Sztuki” to festiwal prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej, platforma łącząca artystów z różnych kultur i dziedzin, wydarzenie intrygujące i nietuzinkowe dające szansę na kontakt z muzyką i sztuką pobudzającą nowe obszary zmysłów i wzbogacającą spojrzenie na świat. Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski zespół NeoQuartet, który specjalizuje się w wykonawstwie muzyki nowej.

Imprezę zainauguruje koncert inicjatorów imprezy – gdańskiego kwartetu smyczkowego NeoQuartet, który przedstawi kolejną odsłonę unikatowego projektu Neo Electric Quartet w Kolonii Artystów. Tego wieczoru usłyszymy również Electric Primitivo – duet stworzony przez szwajcarskich artystów Arturo Corralesa oraz Emilio Guim. Drugiego dnia festiwalu w Nadbałtyckim Centrum Kultury zaprezentowana zostanie najnowsza sztuka koreańska oraz muzyka performatywna z krajów leżących nad Bałtykiem. 27 października organizatorzy zaproszą do Nowej Synagogi na sześciogodzinny koncert finałowy, na którym wystąpią czołowi europejscy wykonawcy muzyki nowej (Spółdzielnia Muzyczna, Kwartludium, Rei Munakata) oraz zaprezentowane zostaną najnowsze utwory oraz instalacje muzyczne Wojtka Blecharza, patrona tegorocznej edycji festiwalu. Każdy z koncertów został zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich publiczność będzie częścią procesu artystycznego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie http://neoarte.pl/syntezator-sztuki/ 

Warszawa | Ogólnopolska konferencja naukowa „Wybitni polscy dyrygenci”: Henryk Czyż

UMFCWydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz Katedra Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zapraszają do udziału w trzeciej edycji ogólnopolskiej konferencji z cyklu „Wybitni polscy dyrygenci”, która odbędzie się 22 października 2018 roku w Nowej Sali Senatu UMFC.

Konferencja będzie poświęcona życiu oraz działalności artystycznej, pedagogicznej i popularyzatorskiej prof. Henryka Czyża. Celem konferencji jest ukazanie bogatej, wieloaspektowej działalności profesora, wieloletniego pedagoga warszawskiej uczelni. W szerokim kręgu zagadnień znajdują się przede wszystkim:

- działalność dyrygencka, w tym preferencje repertuarowe, charakterystyka interpretacji, dokonania na gruncie promowania polskiej muzyki współczesnej, współpraca z instytucjami w Polsce i na świecie, z uwzględnieniem funkcji kierowniczych, dokonania fonograficzne;

- spuścizna kompozytorska, m. in. szczególne dokonania na gruncie opery, dzieła orkiestrowe i kameralne, twórczość filmowa i rozrywkowa;

- działalność pedagogiczna na wyższych uczelniach muzycznych w Krakowie i Warszawie;

działalność popularyzatorska, ze szczególnym uwzględnieniem programów telewizyjnych;

- działalność literacka.

Udział w konferencji wezmą m. in. prof. dr hab. Krystyna Juszyńska, dr hab. Maja Metelska, dr Iwona Świdnicka, dr Jarosław Praszczałek, dr Rafał Janiak. Zostaną zaprezentowane fragmenty programów telewizyjnych Nie taki diabeł straszny z archiwów TVP oraz takie utwory Henryka Czyża, jak Etiuda jazzowa na kwartet smyczkowy i Canzona di barocco w wersji na kwintet smyczkowy.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Elbląg | Elbląska Orkiestra Kameralna z Krzesimirem Dębskim

Elbląska Orkiestra Kameralna 27 stycznia 2019 roku wystąpi przed elbląską publicznością w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 19:00 wraz z Zagan Acoustic i Krzesimirem Dębskim.

Tego ostatniego nie trzeba szerzej przedstawiać – kariera skrzypka i kompozytora mogłaby stać się kanwą kilku doktoratów z muzykologii. Krzesimir Dębski kilkakrotnie gościł już na scenie z EOK, zarówno w roli dyrygenta, jak i solisty. Tym razem wirtuoz i Orkiestra wystąpią w towarzystwie Zagan Acoustic – zespołu, którego znakiem rozpoznawczym jest wszechstronność. Kwartet wykonuje muzykę z pogranicza awangardy, jazzu i folku i jak twierdzą artyści, „nie ma gatunku, w którym nie potrafiliby się odnaleźć”.

Podczas koncertu nie zabraknie autorskich kompozycji kwartetu, z instrumentów popłyną między innymi dźwięki Tanga cukrowej trzpiotki i Zimy Pawła Zagańczyka. Artyści zaprezentują także Country in E Krzesimira Dębskiego i nieśmiertelną kołysankę George’a Gershwina Summertime, która od ponad 80 lat cieszy się uznaniem melomanów na całym świecie. Wszystko pod czujnym okiem Ariela Ludwiczaka, który niekiedy, zamiast batuty, dzierży w swoich rękach … akordeon.

Koncert objęty jest programem „Filharmonia/ ostrożnie, wciąga!!!”, którzy współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu

Warszawa | Koncert Laureatów X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga i konkursu „Młody Muzyk Roku”

SIKoncert Laureatów X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga i konkursu "Młody Muzyk Roku" odbędzie się 27 października 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Wystąpią Sinfonia Iuventus pod batutą litewskiego dyrygenta Modestasa Barkauskasa oraz flecistka Marta Chlebicka.

Modestas Barkauskas, uczeń Juozasa Domarkasa, należy do najbardziej utalentowanych i rozpoznawalnych litewskich dyrygentów młodego pokolenia. Od 2008 r. pełni funkcję dyrektora artystycznego młodzieżowej orkiestry w Szkole Muzycznej im. B. Dvarionasa w Wilnie, z którą wykonywał koncerty w Niemczech, Belgii, Francji, Polsce oraz Łotwie. Został też dyrektorem artystycznym i dyrygentem St. Christopher Chamber Orchestra w Wilnie, wykłada na Wydziałach Dyrygentury oraz Śpiewu Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru. W 2017 r. zdobył III nagrodę w X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach, a październikowy występ z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus stanowi realizację jednej z nagród konkursu, honorujących w ten sposób jego laureatów. Podczas Koncertu Laureatów wykona wraz z POSI V Symfonię Piotra Czajkowskiego.

Uroczy Koncert fletowy G dur Carla Stamitza zabrzmi w wykonaniu Marty Chlebickiej, uczennicy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie i laureatki prestiżowego konkursu "Młody Muzyk Roku", mającego wyłonić polskiego uczestnika konkursu Eurovision Young Musicians (którego tegoroczna edycja miała miejsce w sierpniu w Edynburgu). Styl muzyki Stamitza bywa często porównywany z klarownością i wdziękiem młodzieńczych utworów Mozarta (ów sam wiele zawdzięczał osiągnięciom „szkoły mannheimskiej”), dlatego też doskonałym dopełnieniem programu będzie jedno z jego ostatnich arcydzieł, błyskotliwa uwertura do Czarodziejskiego fletu.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 

„Samson i Dalila” z Elīną Garančą i Roberto Alagną z The Metropolitan Opera 20 października na żywo w kinach

MetNowa inscenizacja opery Camille’a Saint-Saënsa Samson i Dalila otworzyła we wrześniu sezon 2018–19 w The Metropolitan Opera, a teraz 20 października pojawia się na ekranach kin na całym świecie w cyklu transmisji „The Met: Live in HD”. Transmisja w warszawskim Kinie Praha odbędzie się o godz. 18:35.

Biblijna opowieść o hebrajskim siłaczu Samsonie i filistyńskiej uwodzicielce Dalili inspirowała wielu twórców. Dzieło Camille’a Saint-Saënsa jest jej najbardziej znaną muzyczną interpretacją, a jednocześnie jedyną operą kompozytora, która regularnie pojawia się na scenach świata. Dalila, przedstawicielka pokonanego przez Hebrajczyków plemienia, kusząc Samsona swoim pięknem i miłością, najpierw wydobywa od niego tajemnicę jego nadprzyrodzonej siły ukrytej w jego długich włosach, a potem pozbawia go jej przez ich obcięcie. Romantyzm muzyki Saint-Saënsa łączy się z wczesnym impresjonizmem dzięki nowatorskiej instrumentacji dzieła.

W głównych rolach wystąpią Elīna Garanča jako zmysłowa Dalila, filistyńska piękność, i Roberto Alagna jako izraelski przywódca, siłacz Samson. Francuski bas-baryton Laurent Naouri będzie Arcykapłanem, baryton z Azerbejdżanu Elchin Azizov wystąpi w barytonowej partii Abimeleka, a bas Dmitry Belosselskiy wcieli się w Starego Żyda. Dyryguje Sir Mark Elder. Przedstawienie w języku oryginału (francuskim) z polskimi napisami potrwa około 3 godzin.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Prawykonanie „Lightflight” Nikolet Burzyńskiej

Burzynska27 października 2018 roku o godz. 19.00 w Bazylice św. Krzyża w Warszawie w ramach cyklu „Musica Sacra” odbędzie się światowe prawykonanie utworu Lightflight na skrzypce i organy utalentowanej kompozytorki Nikolet Burzyńskiej.

Nikolet Burzyńska jest laureatką licznych nagród międzynarodowych. Jej utwory wykonują znaczące orkiestry polskie i europejskie, a także soliści tej klasy, co amerykańska skrzypaczka Hilary Hahn. Najnowszy utwór Burzyńskiej powstał w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

O Lightflight autorka pisze: „Światło i lot, lot do światła, światłolot, lekki lot... tytuł utworu można rozumieć niejednoznacznie. Kompozycja została zainicjowana przez wyjątkową skrzypaczkę Jolantę Sosnowską i dla niej napisana. Zostałam urzeczona jej zwinnością i zwiewnością gry, a także głęboką emocjonalnością i naturalnością frazowania. Świat dźwiękowy utworu to tryle i tremolanda od delikatnych przytłumionych, nosowych, czasem szeleszczących po iskrzące się i metaliczne w bardzo subtelnych odcieniach barw i „świateł" oraz przede wszystkim flażolety – trylujące, tremolandujące, wirtuozowsko zmienne oraz pastoralne, naturalne, dzielące strunę częściej niż zwyczajowo – w duchu pitagorejskim, wydobywając dalekie harmoniczne. Połączenie skrzypiec i organów otworzyło przede mną możliwości, których dotąd nie eksplorowałam: inspirujące łączenie barw i faktur, spajanie ze sobą tych dwóch instrumentów zwłaszcza w pięknej akustyce kościelnej. W wypowiedzi organowej również szukałam lekkości, feerii kolorów, ale także głębi i mocy brzmienia” - dodaje Burzyńska.

Skrzypaczce Jolancie Sosnowskiej, warszawiance osiadłej w Wiedniu, laureatce konkursów międzynarodowych specjalizującej się w odkrywaniu i kreowaniu muzyki nowej od baroku po współczesność, towarzyszyć będzie znakomity organista węgierski, partner Filharmoników Wiedeńskich, zdobywca pierwszych nagród w konkursach improwizacji organowej – Robert Kovács. Wybitni artyści zaprezentują ponadto dzieła Johanna Sebastiana Bacha, Eugène Ysaÿe'a, Komitasa Vardapeda oraz Nicoli Matteisa. Zabrzmią też improwizacje organowe. Koncert poprowadzi redaktor PR2 – Magdalena Łoś-Komarnicka.

Wstęp na koncert wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Rzeszów | Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Stanisław Wisłocki - życie i dzieło”

WislockiW dniach 12–13 października 2018 roku w Rzeszowie odbędzie się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Stanisław Wisłocki - życie i dzieło”.

W 2018 roku mija 20 lat od śmierci znakomitego polskiego dyrygenta, pedagoga i kompozytora Stanisława Wisłockiego (1921–1998), pochodzącego z Rzeszowa. Z tej okazji Rzeszowskie Towarzystwo Muzyczne wraz z Filharmonią Podkarpacką im. Artura Malawskiego w Rzeszowie organizuje Ogólnopolską Konferencję Naukową pt. „Stanisław Wisłocki –życie i dzieło”. 13 października 2018 roku w sali kameralnej Filharmonii Podkarpackiej referaty wygłoszą dyrektor Filharmonii prof. dr hab. Marta Wierzbieniec, prof. dr hab. Sławek Wróblewski (UMFC), prof. dr hab. Krystyna Juszyńska (UMFC), dyrygent i kompozytor Przemysław Zych (UMFC) oraz prezes Rzeszowskiego Towarzystwa Muzycznego Andrzej Szypuła. Początek o godz. 9.00. Materiały pokonferencyjne będą opublikowane w piśmie muzyczno-literackim „Kamerton” wydawanym przez Towarzystwo im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej.

Dzień wcześniej, w piątek 12 października 2018 roku o godz.19.00 w sali dużej Filharmonii odbędzie się koncert symfoniczny, podczas którego wykonany zostanie m.in. Koncert fortepianowy Stanisława Wisłockiego. Solistą będzie Michał Drewnowski, a Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej poprowadzi Massimiliano Caldi. Koncertowi i konferencji towarzyszyć będzie wystawa pamiątek po Stanisławie Wisłockim przygotowana przez Tadeusza Deszkiewicza.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl

Tychy | XVII Śląska Jesień Gitarowa – światowo, regionalnie, koncertowo i warsztatowo

SJGŚwiatowa czołówka klasycznych gitarzystów i po raz pierwszy aż trzy orkiestry: NOSPR, AUKSO i {oh!} Orkiestra Historyczna, a także prapremierowe wykonania dwóch koncertów gitarowych, które powstały z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości przez RP oraz inspirujące wydarzenia dodatkowe dla każdego – tak wygląda XVII edycja Śląskiej Jesieni Gitarowej, która potrwa od 21 do 27 października 2018 roku.

Wyjątkowy tydzień z gitarą klasyczną w tle rozpocznie koncert w Sali Koncertowej NOSPR w Katowicach z Marcinem Dyllą i Łukaszem Kuropaczewskim, najwybitniejszymi polskimi gitarzystami naszych czasów. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmi Arioso e furioso Mikołaja Góreckiego – koncertu gitarowego napisanego w roku 2014 specjalnie dla Festiwalu. Następnie przeniesiemy się do Tychów, gdzie w Mediatece przez siedem kolejnych dni będziemy mieli okazję poznać muzykę z Europy i świata w wykonaniu wirtuozów gitary – usłyszymy Brasil Guitar Duo z Brazylii i European Guitar Quartet (Chorwacja, Czechy, Niemcy), w mistrzowskich koncertach zagrają: Marko Topchii (Ukraina), Bireli Lagrene i Cyprien N'tsaï (Francja), Francesco Buzzurro (Włochy), Dávid Adorján (Niemcy) oraz Avi Avital i Chen Reiss (Izrael). Wyjątkowości XVII Śląskiej Jesieni Gitarowej nadają prapremierowe wykonania dwóch koncertów gitarowych: Clarice Assad i Marka Pasiecznego – kompozycji na światowym poziomie napisanych specjalnie na potrzeby festiwalu, w których z łatwością doszukamy się polskich, podhalańskich etnicznych inspiracji.

Część koncertową Festiwalu uzupełni cały wachlarz wydarzeń towarzyszących. Odbędzie się sesja naukowo-artystyczna „Gitara w Polsce wczoraj – dziś – jutro” i spotkanie z włoskim lutnikiem Gabriele Lodi, fundatorem gitary koncertowej, jednej z nagród w ramach Międzynarodowego Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego dla adeptów gitary do 30 roku życia, odbywającego się w ramach Śląskiej Jesieni Gitarowej. Praktyczną część zapewnią warsztaty wokalne z Clarice Assad oraz lekcje mistrzowskie prowadzone przez jurorów Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego. Nie zabraknie okazji do wspominania minionych edycji Festiwalu dzięki wystawie fotografii Ireneusza Kaźmierczaka, dokumentującego to cykliczne święto gitary na przestrzeni lat.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://guitar.tychy.pl/pl/ 

Bydgoszcz | Dziesiąty raz popłynie muzyka u źródeł…

Muzyka u zrodelTo już dziesiąty raz w Bydgoszczy, w dniach 2 - 18 listopada 2018 roku, w magicznym miejscu - zabytkowej hali pomp wodociągowych – odbędzie się X Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka u źródeł”. Z okazji okrągłego jubileuszu organizatorzy zapraszają na 10 koncertów, których program przedstawia się atrakcyjnie i różnorodnie.

Co roku festiwal przyciąga grono stałych sympatyków, które regularnie się powiększa. Nie bez powodu – jest to okazja by spotkać znakomitych artystów, występujących na międzynarodowych estradach, ale też niezwykle utalentowanych muzyków, którzy właśnie są u progu swojej kariery. W tym roku imprezę zainauguruje Dawid Lubowicz. Waldemar Malicki wraz zespołem wystąpi w programie „Piazzolla –El Tango”. Podczas specjalnego koncertu na życzenie publiczności utwory Henryka Wieniawskiego usłyszymy w interpretacji Vadima Brodskiego.

Młody, niezwykle obiecujący zespół New Music Quartet, laureat międzynarodowych konkursów muzycznych, na festiwalowej scenie wykona Kwartet smyczkowy op. 37 nr 1 Karola Szymanowskiego. Na uwagę zasługuje niewątpliwie koncert z muzyką polskich kompozytorów w wykonaniu Barock Quartet. Muzycy zagrają utwory Grażyny Bacewicz, Krzysztofa Herdzina oraz Roberta Kanaana. Ostatni z kompozytorów specjalnie na festiwal skomponował kwartet smyczkowy Musica Futura, który jest jego muzycznym komentarzem do zjawiska intensywnie rozwijającej się w świecie technologii i miejsca w nim człowieka i jego potrzeb.

Po raz pierwszy w ciągu 10 lat festiwalu odbędzie się koncert dedykowany dla młodszej publiczności. Zespół Dixie Brotherhood zaprezentuje muzykę z polskich filmów (Pan Samochodzik, Czterej Pancerni, Magiczne Drzewo).

Bilety na koncerty dostępne są w sklepach Empik oraz na portalu biletowym https://www.ticketmaster.pl/ 

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: www.muzykauzrodel.com 

Warszawa | Absolwenci UMFC w cyklu „Środa na Okólniku”

UMFC17 października 2018 roku o godz. 19:00 w ramach cyklicznych koncertów sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pt. „Środa na Okólniku” odbędzie się koncert symfoniczny „Nasi absolwenci”, podczas którego prawykonany zostanie nowy utwór Nikoli Kołodziejczyka.

Koncert rozpocznie Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego – trzecia z wczesnego fortepianowego cyklu Czterech etiud op. 4. Etiuda b-moll napisana jest w dostojnym, nieco żałobnym, a w kulminacji bardzo dramatycznym nastroju. To charakterystyczny utwór dla wczesnej twórczości Szymanowskiego, w którym wyraźne są wpływy zarówno muzyki Fryderyka Chopina, jak i współczesnego artyście Aleksandra Skriabina. Spopularyzowana już na początku XX wieku przez wybitnego polskiego pianistę Ignacego Jana Paderewskiego przez wiele lat jako jedyny utwór kojarzona była z nazwiskiem Szymanowskiego. Autorem instrumentacji w wersji na orkiestrę jest Grzegorz Fitelberg.

Następnie Orkiestra Symfoniczna UMFC pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka zaprezentuje I Symfonię c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa oraz prawykona Koncert akordeonowy „Olgino” autorstwa Nikoli Kołodziejczyka – kompozytora, aranżera, dyrygenta, pianisty, zdobywcy dwóch „Fryderyków”. Kompozytor tak pisze o swoim dziele: „Olgino to wyraz tęsknoty za relacjami międzyludzkimi opartymi na szczerym, bezpośrednim kontakcie. Nazwa koncertu została zainspirowana miejscem w Petersburgu, w którym powstała pierwsza duża firma zatrudniająca płatnych komentatorów do tworzenia politycznie motywowanych wpisów w serwisach społecznościowych, forach dyskusyjnych i gazetach internetowych. Ponad 1000 pracowników codziennie przez 12 godzin produkuje komentarze w różnych językach z wielu różnych kont aby wpływać na ton dyskusji w internecie. Utwór próbuje zwrócić uwagę na rosnące wyalienowanie nas jako użytkowników internetu — które być może niesłusznie przypisujemy swoim cechom charakteru i naturze Internetu. Promowanie wzajemnego szacunku, bezpośrednich przyjaźni i spotkań w twarzą w twarz jest dziś w związku z opisywaną Agencją Badań Internetowych i innych czynników — bardzo ważne, by móc promować wzajemną kulturę osobistą i cywilizowane spory".

W roli solisty wystąpi absolwent UMFC, uczeń prof. zw. dr hab. Klaudiusza Barana, rektora tejże uczelni, akordeonista Rafał Grząka. Koncert Nikoli Kołodziejczyka powstał na zamówienie Stowarzyszenia Akordeonistów w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Dariusz Przybylski: percussion works

UMFC24 października 2018 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina będzie miał miejsce koncert promujący płytę absolwenta i pedagoga Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Dariusza Przybylskiego.

Wieloletnia przyjaźń Kompozytora z perkusistą Leszkiem Lorentem zaowocowała jednym z najciekawszych albumów CD ostatnich lat. Dariusz Przybylski. Percussion Works to płyta, która łączy w sobie brzmienie klasyczne z sonorystycznym, dzikość i szamanizm z wysmakowanymi nawiązaniami do wielkiej literatury.

„Perkusja stanowi dla mnie nieograniczoną skarbnicę brzmień, barw i sposobów muzycznej ekspresji. Język tego instrumentu, którego podstawą jest rytm, w sposób bezpośredni odwołuje się do zamierzchłych czasów i w sposób naturalny archaizuje dzieło muzyczne” – opowiada Dariusz Przybylski.

Na płycie znalazło się pięć dzieł perkusyjnych, wśród nich kompozycja na dwie perkusje Rituals, Subkontur na perkusję i taśmę, …the rest is silence… na perkusję i duet fortepianowy oraz Nekyia na trzy instrumenty perkusyjne i kwartet puzonowy. Utwory wykonają perkusiści Leszek Lorent, Rafał Kozyra i Tamara Kurkiewicz, pianiści Aleksander Dębicz i Andrzej Karałow, a także Zespół Instrumentalny pod dyrekcją Dawida Runtza.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które można zakupić najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Sprzedaż odbywa się w Chopin University Press w holu głównym uczelni od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16.00–19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.