Polmic - FB


nasze patronaty

Elbląg | Kameralne oblicze Thomasa Kalba

EOK

Która nuta jest do zagrania, a która do przemilczenia? Thomas Kalb nie ma takich wątpliwości i z każdego fragmentu partytury wydobywa to, co najwartościowsze. Nie inaczej będzie 16 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu, gdy dyrygent poprowadzi Elbląską Orkiestrę Kameralną.

Niemiecka krytyka określiła go mianem „suwerennego interpretatora”. Nic dziwnego, skoro Thomas Kalb oryginalnością i wieloznacznością muzycznych kreacji zaskakuje nawet najbardziej wytrawnych melomanów. Jak stwierdził jeden z krytyków, „to dyrygent, który z każdej nuty rozwija bukiet pomysłów i swoją kreatywność przenosi na muzyków”. Dyrygencką energią obdziela obecnie Młodą Filharmonię Kameralną Rhein-Neckar, z którą gościł w Niemczech, Francji, Kanadzie, Nowej Zelandii i Chile.

Pod batutą Thomasa Kalba elbląscy kameraliści zaproponują melomanom podróż śladami kompozytorskich klasyków. Artyści zmierzą się m.in. z „niedokończonym” XII Kwartetem smyczkowym c-moll D 703 Franza Schuberta. Za sprawą I Kwartetu smyczkowego g-moll op. 27 przeniesiemy się z kolei w świat norweskiego romantyzmu spod znaku Edwarda Griega. Nie zabraknie także biało-czerwonego akcentu w postaci Canzony di barocco na orkiestrę smyczkową Henryka Czyża.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.eok.elblag.eu/pl/news/kameralne-oblicza-thomasa-kalba 

Warszawa | „Piotruś i Wilk” – koncert z okazji dnia dziecka

POSI

1 czerwca 2019 roku o godz. 12.00 i 14.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego z okazji dnia dziecka w wykonaniu Kwintetu dętego Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zabrzmi Piotruś i wilk – najpopularniejsze dzieło Siergieja Prokofiewa, a zarazem najbardziej znany utwór pisany dla dzieci z dydaktyczną intencją.

Bohaterem muzycznej baśni jest chłopczyk Piotrek, któremu udaje się samodzielnie schwytać wilka (wbrew przestrogom zrzędliwego dziadka) i w radosnej paradzie powieść go do ZOO. Dzieło, powstałe w 1936 roku, nadal cieszy swym wdziękiem, dowcipem, melodyczną urodą i przemyca element poznawczy – pomysłową prezentację młodym słuchaczom poszczególnych instrumentów (oraz „motywów przewodnich”), odpowiadających bohaterom opowieści. W oryginalnej partyturze flet przypisany jest ptakowi, obój – kaczce, klarnet – kotu, fagot – dziadkowi, brzmienie grupy rogów towarzyszy występom wilka, a smyczków – Piotrusia. Grupa myśliwych, którzy pragną upolować wilka ilustrowana jest brzmieniami perkusyjnymi.

Podczas czerwcowego koncertu dedykowanego zwłaszcza młodym słuchaczom w rolę narratora wcieli się popularny aktor filmowy, telewizyjny, teatralny i dubbingowy, realizator telewizyjny oraz prezes Związku Artystów Scen Polskich, Paweł Królikowski.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: https://sinfoniaiuventus.pl/piotrus-i-wilk-koncert-z-okazji-dnia-dziecka/ 

Warszawa | BASSO 3. Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich

Basso

W dniach 2–30 czerwca 2019 roku w Warszawie odbędzie się III Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich BASSO. To interdyscyplinarne przedsięwzięcie muzyczne, wyjątkowe głównie ze względu na swoją oryginalność i pionierski w skali kraju charakter.

Ideą Biennale jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej. W jego programowym centrum są: muzyka i instrumenty basowe. Źródła tego pomysłu leżą w specyfice i bogactwie instrumentów basowych, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów smyczkowych – wiolonczeli, violi da gamba, elektronicznych (gitara basowa, syntezator) oraz historycznych (saz), ale i możliwości głosu ludzkiego. Nazwa Biennale nawiązuje do barokowej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) tj. najniższego głosu w muzyce poważnej, w którym zapisywano harmonię całości i który był zasadniczym elementem każdego utworu.

Główną część programu stanowią koncerty klasyczne. Wyraźnie jednak zaznaczony jest także nurt muzyki tradycyjnej, eksperymentalnej i z pogranicza performansu. Zatarcie ostrej granicy między muzyką poważną i rozrywkową, połączenie wysokiej klasy wykonawstwa (Tomasz Konieczny, Paolo Pandolfo, Tomasz Strahl, orkiestra AUKSO) z atrakcyjnością i przystępnością repertuaru otwartego na możliwie szerokie kręgi odbiorców (Henryk Kasperczak, Jacek Kowalski) – służą ułatwieniu dostępu do wysokiej kultury muzycznej. Zabrzmi też muzyka polskich kompozytorów XX i XXI wieku: dwóch pokoleń twórców Góreckich, Tadeusza Bairda i Cezarego Duchnowskiego. Wydarzenia odbędą się w trzech przestrzeniach miasta: na warszawskich Bielanach (Podziemie Kamedulskie), Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Patronat medialny nad Biennale objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach oraz szczegóły programowe – na stronie: http://basso.warszawa.pl/ 

Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019

Warsaw Wind MusicStowarzyszenie Warsaw Wind Music ogłasza I edycję międzynarodowego konkursu dla dyrygentów orkiestr dętych Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition.

Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition odbędzie się w Warszawie. Jest to drugi tego typu konkurs w Europie. Jego realizacja wiąże się z coraz większą liczbą absolwentów specjalności „Dyrygentura orkiestr dętych” akademii muzycznych w całej Europie i na świecie. Konkurs ma charakter otwarty – zaadresowany jest dla wszystkich dyrygentów orkiestr dętych bez ograniczeń wiekowych.

Konkurs odbywać się będzie w dniach 23–27 października 2019 roku. Dyrygenci poprowadzą renomowane warszawskie orkiestry dęte. W repertuarze konkursowym znalazły się utwory takich polskich kompozytorów, jak Stanisław Moniuszko, Tomasz Dudziński i Artur Słotwiński. Uczestnicy będą oceniani przez profesjonalne jury, którego przewodniczącym jest prof. dr hab. Szymon Kawalla – Dziekan Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin konkursu znajduje się na stronie internetowej http://wwecc.warsawwindmusic.pl/ 

Kraków | Dzień Dziecka z Sinfoniettą Cracovią

SC

2 czerwca 2019 roku o godz. 10.00 Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia zaprasza na dziedziniec Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego na muzyczne świętowanie Dnia Dziecka.

W szacownych uczelnianych murach spotkamy się z utworami Stanisława Moniuszki, patrona roku 2019 i Johanna Straussa. Ale to nie wszystko! W koncercie włoskiego mistrza Domenico Dragonettiego usłyszymy solistę, laureata konkursów Antka Trześniewskiego, który zagra na największych skrzypcach świata, czyli kontrabasie! Piosenki dla najmłodszych zaśpiewa zaś Krakowski Chór Dziecięcy prowadzony przez Mateusza Hrynkiewicza.

Poważne wnętrza Alma Mater staną się też tłem dla doskonałej zabawy. Jak zwykle przygotowano wiele muzycznych i słodkich niespodzianek. Bez obaw! Tym razem Sinfonietka rozpocznie się wcześniej, aby wszyscy mogli bez przeszkód zdążyć na Paradę Smoków.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Podwieczorek u Pana Moniuszki

SV

2 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będzie miał miejsce koncert familijny „Podwieczorek u Pana Moniuszki” w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Udział w koncercie „Podwieczorek u Pana Moniuszki” 2 czerwca wezmą Justyna Stępień-Grozdew (sopran), Rafał Grozdew (tenor), Tomasz Pawłowski (fortepian) oraz Chór dziecięcy Animato pod dyrekcją Olivii Kaczyńskiej. Zgodnie z programem koncertu muzycy zaprezentują utwory kameralne Stanisława Moniuszki. Koncert poprowadzi Malina Sarnowska.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | XIX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu

SV

W dniach 31 maja – 7 czerwca 2019 roku odbędzie się XIX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. W ciągu tygodnia odbędą się cztery koncerty w trzech miejscach w Warszawie, po obu stronach Wisły. XIX edycja łączy się także z 85. rocznicą urodzin Franciszka Wybrańczyka – założyciela Sinfonii Varsovii i pomysłodawcy festiwalu.

Festiwal zainauguruje koncert „Symfonia Tańca” w Pawilonie Koncertowym przy Grochowskiej 272. Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprezentuje m.in. Mazura z Halki Moniuszki. Wirtuozowską partię solową w Introdukcji i Rondzie capriccioso Saint-Saënsa wykona Anna Maria Staśkiewicz – laureatka Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, a na co dzień koncertmistrzyni Sinfonii Varsovii. Całość poprowadzi pochodzący z Australii Benjamin Bayl.

Podczas drugiego dnia festiwalu, 2 czerwca o godz.16:00, Sinfonia Varsovia Brass zaprosi słuchaczy do klimatycznej Prochowni Żoliborz na koncert „Brass na trawie”. W otoczeniu drzew Parku Żeromskiego zespół zaprezentuje repertuar idealny do spędzenia popołudnia z muzyką na trawie, będzie okazją do zapoznania się z energetycznym brzmieniem łączącym muzykę jazzową z filmową czy latynoamerykańską.

Klasyczny repertuar wypełni Prom Kultury Saska Kępa podczas trzeciego wydarzenia festiwalu. „Sekstet w Promie” to muzyczne spotkanie Krzysztofa Książka, wszechstronnie utalentowanego pianisty oraz zespołu dętego Sinfonia Varsovia Wind Quintet. Muzycy zmierzą się z repertuarem polskim i francuskim. W programie obok utworów Bacewicz i Paderewskiego znajdą się sekstety Poluenca i Thuille’a.

Finał XIX Festiwalu im. Franciszka Wybrańczyka Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu odbędzie się w Pawilonie Koncertowym. Taneczne rytmy i ogromną energię tkwiącą w muzyce klasycznej zaprezentuje Sinfonia Varsovia w pełnym składzie pod batutą Adama Sztaby. Muzycy podczas „Gorączki piątkowej nocy” wykonają lubiane przez publiczność utwory, w tym Poloneza Kilara.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 

Warszawa | „SuperSam +1”: Alexander von Schlippenbach & Wacław Zimpel

MozgPodczas trzeciego koncertu w ramach tegorocznego cyklu „SuperSam +1” 6 czerwca 2019 roku o godz. 20:00 w DZiKu (Belwederska 44A) wystapią Alexander von Schlippenbach i Wacław Zimpel.

„SuperSam +1” realizowany jest przez warszawskie kluby Mózg i DZiK. To cykl wystąpień mistrzowskich, koncentrujący się głównie wokół muzyki, ale też sztuki performance, multimediów, monodramu. Każdy z wieczorów to występ jednego artysty z zagranicy i jednego artysty polskiego. Wszyscy artyści zapraszani są do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści którzy występować będą ze sobą zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło.

Alexander von Schlippenbach studiował na Staatliche Hochschule für Musik w Kolonii. Jest jednym z najważniejszych liderów zespołów free jazzowych w Europie, a muzyka, którą tworzy łączy w sobie elementy free i współczesnej klasyki. Jego gwałtowne solówki często tworzą pomost pomiędzy tymi elementami w jego kompozycjach. W 1966 roku Schlippenbach założył The Globe Unity Orchestra, a w latach 1964-67 był członkiem kwintetu Manfreda Schoofa. W drugiej połowie lat 80-ch XX wieku założył Berlin Contemporary Jazz Orchestra, w skład której weszli wybitni europejscy muzycy awangardowego jazzu.

Wacław Zimpel jest multiinstrumentalistą, kompozytorem i producentem. Inspiruje się zarówno jazzem, jak i elektroniką, minimalizmem i muzyką korzeni z różnych zakątków świata. W swojej muzyce nie tyle zaciera, co kompletnie niszczy granice, aby stworzyć zupełnie nowy muzyczny język. W 2014 roku otrzymał nominację do Paszportu Polityki.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://supersam.mozg.pl 

Warszawa | „SuperSam +1”: Franz Hautzinger & Ksawery Wójciński

Mozg

W ramach IV edycji cyklu „SuperSam +1” 30 maja 2019 roku o godz. 20:00 w klubie DZiK (Belwederska 44A) zaprezentują się Franz Hautzinger i Ksawery Wójciński.

„SuperSam +1” realizowany jest przez warszawskie kluby Mózg i DZiK. To cykl wystąpień mistrzowskich, koncentrujący się głównie wokół muzyki, ale też sztuki performance, multimediów, monodramu. Podczas „SuperSam +1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 30 maja po raz pierwszy spotkają się na scenie Franz Hautzinger i Ksawery Wójciński.

Trębacz Franz Hautzinger urodził się w Seewinkel, Burgenland. Studiował na wydziale jazzowym Uniwersytetu Artystycznego w Graz. Współpracował z Christophem Cechem, Christianem Mühlbacherem, Johnem Russelem i Stevem Noblem, grał z Nouvelle Cuisine Big Band i w oktecie Striped Roses. Od 1989 roku wykłada na wiedeńskim Uniwersytecie Muzycznym. Od 1999 roku jest członkiem berlińskiego zespołu Zeitkratzer.

Ksawery Wójciński jest jednym z najbardziej rozchwytywanych kontrabasistów jazzowych na polskiej scenie. Prezentuje się słuchaczom w najróżniejszych odsłonach i stylistykach, począwszy od jazzu w jego przystępnym wydaniu, poprzez awangardę, aż po polską muzykę ludową. Wójciński współpracował już z takimi twórcami, jak m.in. amerykański pianista Uri Caine, saksofonista Charles Gayle, a także z Michaelem Zerangiem, Nicole Mitchell czy Marco Eneidim.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://supersam.mozg.pl 

Katowice | Gwiazdeczki z Karłowicza

Silesia

2 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w katowickiej Państwowej Szkole Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza (ul. Teatralna 16) odbędzie się kolejny koncert w ramach cyklu „Mamo, Tato, chodźmy na koncert!”.

„Gwiazdeczki z Karłowicza” lub „Dzieci dla dzieci” – tak mogłyby brzmieć tytuły kolejnego koncertu z cyklu „Mamo, Tato, chodźmy na koncert!”. Zagrają w nim i zaśpiewają uczniowie Państwowej Szkoły Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza, którzy na estradzie zapewne czuć się będą „jak w domu”, bo przecież koncert odbędzie się w ich szkole. A dlaczego można ich nazwać gwiazdeczkami? Odpowiedź na to pytanie i wiele innych stanie się jasna dla wszystkich, którzy postanowią przyjść w niedzielne popołudnie do słynnego „Karłowicza”.

Czy dwa klarnety mogą zagrać równocześnie w rytmie tanga? Dlaczego fagot jest taki duży i wydaje takie niezwykłe i trochę dziwne dźwięki? Co ma wspólnego Jan Sebastian Bach z rockiem? Czy łatwiej występować jako solista, czy koncertować w zespole? Muzyka popłynie w rytmach poloneza, menueta, tanga i bolera. A na słuchaczy czeka wiele atrakcji i nie tylko muzycznych przyjemności. Będą jak zawsze kolorowanki dla najmłodszych i wiele ciekawych opowieści o muzyce i instrumentach, a przede wszystkim okazja do świetnej muzycznej zabawy.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 26.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie: https://www.silesia.art.pl/aktualnosci/koncerty/413_mamo-tato-chodzmy-na-koncert-gwiazdeczki-z-karlowicza 

Świdnica | Premiera „Missa Brevis” Pawła Pudło

Pudło26 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Kościele Pokoju w Świdnicy odbędzie się premiera Missa Brevis na sopran, mezzosopran, dwie waltornie, flet i kwartet smyczkowy Pawła Pudło.

Ta krótka msza polskiego kompozytora powstała na zamówienie Fundacji Dobrej Muzyki w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kompozycja to spotkanie tradycji z nowoczesnością – tradycyjna forma sakralna w wydaniu współczesnego kompozytora.

Utwór jest skomponowany specjalnie dla Kościoła Pokoju, w którym znajduje się dwoje organów: symfoniczne organy Schlaga oraz barokowe organy ołtarzowe. Wykonawcami utworu będą świdniccy organiści Zuzanna i Maciej Batorowie, sopranistka Dominika Zamara, działająca obecnie w Wenecji, mezzosopranistka Magdalena Cornelius, waltorniści Anna i Grzegorz Mondry, flecistka Sylwia Waindok i kwartet smyczkowy w składzie: Marcin Ostrowski, Dagmara Swestun, Marlena Grodzicka-Myślak i Jakub Myślak.

Organizatorami koncertu są Fundacja Dobrej Muzyki, parafia Ewangelicko-Augsburska w Świdnicy oraz Gmina Miasto Świdnica. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Biskup Ewangelicki Waldemar Pytel i Prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Organowa uczta dla melomanów na Dolnym Śląsku

Schlag

IV Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga to największy festiwal organowy w rejonie świdnickim. Na Słuchaczy czeka 11 koncertów – głównie recitali organowych, które odbędą się w Świdnicy, Świebodzicach i Wałbrzychu w dniach 2 czerwca – 12 lipca 2019 roku.

Oprócz koncertów kameralnych i recitali organowych, przygotowane będą spotkania z muzykami w cyklu „Muzyczne Foyer” oraz dwa spacery historyczne śladami rodziny Schlagów. Urozmaicenie Festiwalu wynika ze 150. rocznicy założenia firmy Schlag&Söhne, przypadającej w 2019 roku. Wszystkie koncerty wykonywane będą w kościołach wyposażonych w organy tej firmy, aby ukazać różnorodność stylistyczną instrumentów budowanych przez dawną świdnicką wytwórnię. Podczas koncertów Festiwalu zaprezentowana zostanie muzyka klasyczna i sakralna różnych epok z akcentem na XIX, XX i XXI wiek. Obraz gry organisty będzie transmitowany na ekran znajdujący się na dole, dzięki czemu Słuchacze zobaczą z bliska, na czym polega praca organisty przy instrumencie.

Polska muzyka współczesna i jazzowa, skomponowana specjalnie na Festiwal przez Piotra Damasiewicza i Macieja Batora, zabrzmi 21 czerwca 2019 o godz. 18:30 w Kościele Pokoju pw. św. Trójcy w Świdnicy. Będą to utwory na trąbkę i symfoniczne organy w wykonaniu obu muzyków.

Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program festiwalu znajduje się na stronie: https://fundacjadobrejmuzyki.pl/christian-schlag/ oraz https://www.facebook.com/FestiwalSchlaga/ 

Warszawa | Letnie koncerty na Grochowskiej

SV25 i 26 maja 2019 roku o godz. 16.00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce kolejne wydarzenia w ramach cyklu „Letnie koncerty na Grochowskiej”.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę wystąpią zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

25 maja udział w koncercie „Nie tylko orkiestra” weźmie Oktet dęty orkiestry Sinfonia Varsovia, który wykona Serenadę c-moll na instrumenty dęte KV 388 Wolfganga Amadeusa Mozarta i Oktet Es-dur op. 103 Ludwiga van Beethovena. Następnego zaś dnia usłyszymy Orkiestrę smyczkową Akademii Sinfonia Varsovia pod batutą znakomitego skrzypka Jakuba Haufy, który wystąpi w roli dyrygenta. Muzycy zaprezentują utwory Edvarda Griega, Franza Schuberta, Edwarda Elgara i Krzysztofa Pendereckiego, dyrektora artystycznego orkiestry Sinfonia Varsovia.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne są na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 

Katowice | Vivat Academia!

IPiUM Silesia

Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza 30 maja 2019 roku o godz.18.00 na kolejny koncert w ramach „Vivat Academia!” – cyklu spotkań z wybitnymi artystami i profesorami Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Koncert będzie miał miejsce w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16).

Gościem majowego spotkania i koncertu w Muzeum Archidiecezjalnym będzie prof. Jan Wincenty Hawel, który przez okres 12 lat piastował godność rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Ten muzyczny wieczór w ramach cyklu „Vivat Academia” będzie okazją, by przypomnieć jego wszechstronną i cenioną działalność artystyczną związaną od początku z macierzystą uczelnią. Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Katowicach ukończył z trzema dyplomami: Wydziału Wychowania Muzycznego (1960), kompozycji u Bolesława Szabelskiego (1964) oraz dyrygentury w klasie Karola Stryji (1967). Bezpośrednio po zakończeniu edukacji muzycznej został wykładowcą, prowadził klasy kompozycji i dyrygentury, pełnił funkcję kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Zespołu Badawczego („Muzyka na Śląsku – aspekty, nurty, działania, ludzie”), a od 1975 roku kierował Akademicką Orkiestrą Symfoniczną. W 1981 roku z jego inicjatywy i pod jego kierownictwem artystycznym powstała Śląska Orkiestra Kameralna, z którą koncertował w kraju i za granicą.

Spotkanie w Muzeum Archidiecezjalnym będzie również okazją do rozmowy na temat bogatego dorobku twórczego prof. Jana Wincentego Hawela. Do programu części koncertowej zostały wybrane, obok Sonaty Ravela, także jego kompozycje, które zabrzmią w wykonaniu wybitnych artystów i obecnych pedagogów katowickiej uczelni, Krzysztofa Lasonia i Piotra Sałajczyka.

Wstęp na koncerty cyklu „Vivat Academia!” jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/407_vivat-academia-koncert-i-spotkaniebrz-prof-janem-wincentym-hawelem

Warszawa | XV Kwartesencja

Kwartesencja

W dniach 12 czerwca – 2 lipca 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz w Teatrze Nowym w Warszawie odbędzie się XV edycja Festiwalu Kwatesencja.

Rok temu Royal String Quartet świętował dwudziestą rocznicę powstania. W roku 2019 pora na piętnastą Kwartesencję, która obejmuje tym razem cztery koncerty. We wszystkich biorą udział gospodarze, a ich gośćmi są w tym roku muzycy z krajowej czołówki: jedna z najwybitniejszych polskich śpiewaczek, ubiegłoroczna laureatka Europejskiej Nagrody Kompozytorskiej, Agata Zubel, oraz wywodzący się z jazzu, przełamujący wszelkie granice gatunkowe w muzyce pianista Marcin Masecki.

W programie znajdą się klasyczne kwartety smyczkowe Beethovena i Schuberta, wyrafinowane kompozycje Jamesa MacMillana i minimalistyczną medytację Mortona Feldmana. Pieśni Mahlera i Wellesza na kameralny skład wykona kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel. Sonette der Elisabeth Barrett-Browning Egona Wellesza, pisane do miłosnych wierszy słynnej angielskiej poetki czasów wiktoriańskich, zabierają nas do jądra ekspresjonizmu. Pieśni wędrownego czeladnika Gustava Mahlera odzwierciedlają alter ego samego kompozytora – jak nazwał go Bohdan Pociej, „romantycznego wędrowca”. A jednak kobiety też te pieśni śpiewają. Odwrócenie znaczeń, czy wcielenie?

Wstęp na festiwalowe koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: https://royalstringquartet.pl/