Polmic - FB


nasze patronaty

Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” 2016

KODY 2016Do muzyki wyrastającej z mowy odsyła tegoroczny Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”, którego tematem przewodnim będzie Inna mowa. W programie wydarzenia, które odbędzie się w dniach 11-14 maja 2016 roku w Lublinie, znajdą się niezapominane widowiska operowe i około-operowe.

Na tegorocznym Festiwalu nie zabraknie koncertów barokowych, a także premier zamówionych specjalnie na to wydarzenie. Całość zainuguruje koncert Ensemble Tourbillon z Olgą Pasiecznik. Podczas kolejnych wieczorów odbędą się polskie premiery oper love fail Davida Langa w wykonaniu Quince Contemporary Vocal Ensemble oraz Hiob ukraińskich kompozytorów Romana Grygoriva i Ilii Razumienko, a także premierowo zabrzmią koncerty Octopus zespołu wokalnego Theatre of Voices i Past and Present CocoRosie.

Ważnym punktem programu będą utwory napisane specjalnie na zamówienie Festiwalu „Kody”, m.in. RÊVE RAVE Jagody Szmytki z udziałem Wojtek Mazolewski Quintet, Ivy Snowstalkers of Ancient Apron Piotra Kurka z librettem Michała Libery czy performens dźwiękowy Żywioły z obiektami holenderskiego artysty dźwiękowego Hansa van Koolwijka i śpiewem Zespołu Muzyki Tradycyjnej OMIT „Rozdroża” pod kierunkiem Moniki Mamińskiej i Jana Bernada. Publiczność będzie miała także okazję zobaczyć instalacje, spotkać się z artystami i wziąć udział w tradycyjnych potańcówkach (Tęgie Chłopy, Gęsty Kożuch Kurzu, Zawołany Skład Weselny, Kapela Bornego z Podzamcza).

Wydarzenia odbywać się będą w Centrum Kultury w Lublinie, Bazylice oo. Dominikanów i w nowo otwartej przestrzeni Centrum Spotkania Kultur. Organizatorem festiwalu jest Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”.

Rezerwacja i sprzedaż biletów ruszają 11 kwietnia 2016 roku. Bilety dostępne będą w kasie Centrum Kultury w Lublinie (ul. Peowiaków 12) oraz na stronie: https://ekobilet.pl/ck-lublin

ZOBACZ: Program PDF

Oficjalna strona festiwalu: www.kody-festiwal.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Gdańskie Koncerty Towarzyszące 12. Festiwalowi Mundus Cantat

12. Mundus CantatRozpoczął się cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących w ramach Festiwalu MUNDUS CANTAT. Koncert kolumbijskiego tenora Juana Felipe Alvarado, flesh art „Metropolitan Chór” w składach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Chopin w wykonaniu chóru z Tajlandii czy hiszpańskie serenady w wykonaniu trubadurów z Coruña to jedne z wielu muzycznych atrakcji, które czekają na mieszkańców Trójmiasta.

Koncertem Teraz my, który odbył się 9 maja w Centrum Integracji Społecznej w Gdańsku, rozpoczęły się Gdańskie Koncerty Towarzyszące 12. Międzynarodowemu Festiwalowi Mundus Cantat 2016. Koncert wieńczył warsztaty z emisji głosu dla podopiecznych CIS, które poprowadził dr Michał Kozorys z Akademii Muzycznej w Gdańsku. Bezrobotni z Gdańska wraz z Festiwalowym Chórem SSW Mundus Cantat połączyli siły i wspólnie wykonali kilka utworów, takich jak Don’tworry be happy BobbiegoMcFerrina czy Pstrąg Franciszka Schuberta. Dr Kozorystak podsumował pracę zpodopiecznymi CIS: – Udział w warsztatach okazał się dla podopiecznych CIS nową i ważną formą aktywności. Zastosowane metody pracy i ćwiczenia pozwoliły „otworzyć się” przed innymi nabrać pewności siebie. Uświadomienie pewnych mechanizmów wpływających naprawidłową emisję głosu miało duży wpływ na poprawę dykcji, czy sposobu wydobycia dźwięku, co może zaowocować w przyszłości np. przy wszelkiego rodzaju rozmowach kwalifikacyjnych o pracę. Uczestnicy zajęć bardzo się angażowali w czasie warsztatów i jak powiedzieli po ich zakończeniu: „od teraz mamy zupełnie inne spojrzenie na zjawisko jakim jest chór”.

Dla trójmiejskich wielbicieli muzyki odbędzie się wiele interesujących koncertów w wykonaniu artystów z różnych części świata. Już w czwartek 12 maja w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej na Suchaninie odbędzie się koncert utalentowanego, kolumbijskiego tenora Juana Felipe Alvarado. W programie koncertu usłyszymy przeboje muzyki światowej, m.in. New York, New York Franka Sinatry, O sole mio, Con te partiro oraz utwory z dalekiej Kolumbii oraz Meksyku. W sobotę 14 maja, w składach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, odbędzie się muzyczny flash art „Metropolitan Chór”. Na trasie Gdańsk Wrzeszcz-Lotnisko im. Lecha Wałęsy pięć połączonych chórów wykona w PKM-ce oraz na peronach największe polskie hity muzyki rozrywkowej, m.in. Remedium Maryli Rodowicz, czy Tolerancję Stanisława Soyki. 16 maja, w poniedziałek w kościele pw. Św. Ignacego, Chór Akademicki Mahidol z Tajlandii wykona utwory sakralne i świeckie, w tym utwory Fryderyka Chopina. To nie wszystko. W Domu Kultury Psm Przymorze serca słuchaczy podbije Tuna Universitaria de Coruña – trubadurzy z Hiszpanii zaprezentują piękne serenady.

Projekt dofinansowany jest ze środków Miasta Gdańska. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

ZOBACZ: Program koncertów

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

 

Drugi tegoroczny koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”

Warsaw Camerata a la CarteW niedzielę 15 maja 2016 roku o godz. 16.00 w kościele warszawskiej Parafii Matki Bożej z Lourdes przy ul. Wileñskiej 69 odbędzie się drugi tegoroczny koncert piątej serii cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”.

Projekt jest realizowany dzięki dotacji m.st. Warszawy w latach 2014-2016. To nowatorskie przedsięwzięcie muzyczne, w którym publiczność, a nie organizator, wybiera program koncertów. Dzięki temu słuchacze sami decydują o kształcie repertuaru poszczególnych wydarzeń, które regularnie odbywają się na warszawskiej Pradze.

Tym razem słuchacze wybrali Koncert wiolonczelowy C-dur Josepha Haydna, Serenadę na orkiestrę smyczkową Piotra Czajkowskiego oraz Suitę z czasów Holberga Edwarda Griega.

Wystąpi jak zawsze orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego. Partie solowe w koncercie J. Haydna wykona wiolonczelista Michał Zieliński – dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i laureat licznych konkursów wiolonczelowych. Występował m. in. w Filharmonii Narodowej, ale również w USA i w Kanadzie.

Po koncercie organizatorzy zapraszają na spotkanie koktajlowe z artystami. Wstęp wolny!

Organizator: Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna, Prezes Fundacji Richard Berkeley. Współfinansowanie: m.st. Warszawa. Sponsor: Raiffeisen Polbank S. A.. Współpraca: Warsaw Camerata, Agencja Muzyczna Art Deco Group, Dom Kultury Praga, Grupa Strategia, Kancelaria Adwokacka Marek Rychłowski

Patroni medialni: POLMIC.PL - Polskie Centrum Informacji Muzycznej, magazyn Presto. Muzyka Film Sztuka, In Your Pocket, Wawcity.pl, cameralmusic.pl

Muzyka dawna – muzyka nowa / XXX Warszawskie Spotkania Muzyczne

XXX Warszawskie Spotkania MuzyczneXXX Warszawskie Spotkania Muzyczne odbędą się w dniach 7-13 maja 2016 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz w Zamku Królewskim.

To jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową, a zarazem pierwszy, który przyjął taką formułę. O jego dużym znaczeniu świadczy chociażby rosnące zainteresowanie artystów polskich i zagranicznych, składających swoje oferty wykonawcze. Festiwal od lat szczyci się udziałem świetnych wykonawców i ciekawym doborem repertuaru, a z roku na rok „nabiera tempa” i trafia do gustu coraz większej liczby słuchaczy.

Na program 30. jubileuszowej edycji Festiwalu złożą się następujące koncerty: Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus pod dyrekcją Krzysztofa Słowińskiego (w programie dwa utwory Józefa Kofflera, w tym Koncert fortepianowy ze znakomitym pianistą Danielem Wnukowskim, a także trzy prawykonania utworów zamówionych); Zespołu Instrumentów Dawnych Ars Nova z programem Bal renesansowy; Moi pierwsi Mistrzowie – Kurylewicz, Trzaskowski, Komeda w wykonaniu Ptaszyn Wróblewski Sextet; Julii Samojło z Kwartetem Wilanów (w programie utwory Edwarda Pałłasza, Alfreda Schnittke, Jana Krenza i Ignacego Zalewskiego); Muzyczna pocztówka z historią – pieśni kompozytorów warszawskich w wykonaniu Lilianny Zalesińskiej i Piotra Szymanowicza; Orkiestry Kameralnej Wratislavia prowadzonej przez legendarnego Jana Staniendę z solistami Wojciechem Błażejczykiem i Januszem Wawrowskim (w programie Rossini, Błażejczyk, Kornowicz, Respighi).

Ponadto odbędą się dwie imprezy towarzyszące: koncert tria Integro oraz Haiku z Rumunii – z cyklu „Partytury fotograficzne” (utwór improwizowany autorstwa Szabolcsa Esztényi’ego, Ryszarda Lateckiego, Tadeusza Wieleckiego i Huberta Zemlera, inspirowany fotografiami rumuńskiego artysty Andreia Baciu).

Warszawskie Spotkania Muzyczne – doroczny festiwal muzyki dawnej i nowej – istnieje od 1986 roku. Jego twórcą i dyrektorem jest kompozytor Władysław Słowiński, a organizatorem Festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich. Największy wkład w finansowanie Festiwalu ma, od momentu jego powstania, Urząd Miasta Warszawy.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Więcej informacji na stronie: www.wsm.art.pl oraz profilu FB

Czytaj więcej: Muzyka dawna – muzyka nowa / XXX Warszawskie Spotkania Muzyczne

Wręczenie nagród w 2. Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”

2. Konkurs Kropka12 maja 2016 roku o godz. 18.30 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie przy ul. Fredry 8 odbędzie się Gala Finałowa Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”. Oprócz nagród regulaminowych oraz Nagrody Indywidualnej Piotra Metza, wręczona zostanie także Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej, którą w tym roku odbierze Krzysztof Bilica.

Konkurs organizowany przez Fundację MEAKULTURA to jedyne tego typu przedsięwzięcie w Polsce. W tym roku odbyła się jego druga edycja, a do organizatorów napłynęło kilkaset zgłoszeń z licznych redakcji, blogów i od osób prywatnych. Celem konkursu jest wspieranie kompetentnej krytyki muzycznej w Polsce, zarówno w mediach drukowanych, jak i elektronicznych, oraz promocja tekstów o wysokim poziomie merytorycznym i językowym. Konkurs ma też zwrócić uwagę na młodych twórców i na dorobek zagranicznych krytyków, którzy promują muzykę polską na świecie. Uwzględniając różnorodność współczesnej kultury, konkurs pozostaje otwarty na wielość gatunków muzycznych (muzyka klasyczna, popularna, filmowa, jazzowa, itp.) oraz sposobów wypowiedzi (recenzja, felieton, esej, wpis na blogu). Grono Jurorów reprezentowane jest przez osobistości związane z mediami, instytucjami kultury i uczelniami artystycznymi.

Wśród nagrodzonych znajdą się: Paweł Siechowicz, Magdalena Romańska, Antoni Michnik, Karolina Dąbek, Dorota Kozińska, John Allison, Olga Drenda. Uroczystość wręczenia nagród uświetni oprawa muzyczna w wykonaniu Andrzeja Grzybowskiego (akordeon) i Krzysztofa Grzybowskiego (klarnet).

Patronat nad Galą sprawuje Narodowe Centrum Kultury oraz TVP Kultura. Partnerami Konkursu są Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej. Konkurs otrzymał wsparcie z Funduszu Promocji Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Więcej informacji – na stronie: www.fundacjameakultura.pl/kropka

Czytaj więcej: Wręczenie nagród w 2. Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”

Koncert Zuzanny Bachmińskiej w cyklu „Music +”

Music+ Zuzanna BachmińskaW środę 11 maja 2016 roku o godz. 19.00 odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Music +”, organizowany przez MDK „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. W. Reymonta 18). Wystąpi niezwykle uzdolniona 14-letnia wiolonczelistka Zuzanna Bachmińska, laureatka międzynarodowego konkursu Grand Prize Virtuoso w Paryżu.

W programie znajdą się następujące kompozycje: Camille Saint-Saëns – Koncert wiolonczelowy a-moll nr 1 op. 33, Johannes Brahms – Sonata wiolonczelowa e-moll op. 38 (cz. I Allegro non troppo), Fryderyk ChopinIntrodukcja i Polonez C-dur op. 3, György Ligeti – Sonata na wiolonczelę solo (cz. I DialogoAdagio, rubato, cantabile), Krzysztof Penderecki Nokturn na wiolonczelę solo. Solistce przy fortepianie towarzyszyć będzie Magdalena Kantor-Michna.

Krakowianka Zuzanna Bachmińska rozpoczęła naukę gry na wiolonczeli w wieku siedmiu lat. Obecnie uczęszcza do drugiej klasy gimnazjum u prof. Zdzisława Łapińskiego. Od siedmiu lat doskonali sztukę gry na wiolonczeli, uczestnicząc w kursach muzycznych u wybitnych profesorów w Polsce i za granicą, m.in. Andrzeja Orkisza, Gotharda Poppa, Claussa Reichardta, Tomasza Strahla, a także kursach muzyki kameralnej oraz orkiestrowej pod opieką Czesława Grabowskiego, Doroty Sosnowskiej, Marka Szwarca, Dariusza Smolarskiego i Wojciecha Rodka.

W wieku 13 lat debiutowała z Orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej podczas jubileuszowego koncertu 40. Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Zenona Brzeskiego. Występowała w renomowanych salach koncertowych w Polsce, a także w Niemczech, Holandii, Francji, Czechach, Słowacji oraz Argentynie, gdzie w maju 2015 roku jako pierwsza w historii Polka została zaproszona w charakterze solistki do reprezentowania swojego kraju na międzynarodowym festiwalu Iguazú en Concierto. Została szczególnie wyróżniona, gdyż w wielkim koncercie finałowym wykonała Sarabandę z I suity J. S. Bacha na wiolonczelę solo dla publiczności liczącej ponad 10 000 osób.

Zuzanna jest laureatką wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. W 2015 roku debiutowała w National Opera Bastill w Paryżu jako laureatka I nagrody na Grand Prize Virtuoso Competition. Jej ostatnim sukcesem jest zdobycie I nagrody na VII Międzynarodowym Festiwalu Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej „Srebrna szybka”. Jest dwukrotną stypendystką Prezydenta Królewskiego Miasta Krakowa oraz sześciokrotną stypendystką Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie. W 2016 roku została laureatką Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. Otrzymała także Stypendium Fundacji im. Teresy Sahakian przy Muzeum Narodowym Zamek Królewski w Warszawie na rok szkolny 2016/2017.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

VIII Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii w Poznaniu

8. Ogólnopolski Zjazd Studentów MuzykologiiW dniach 9-11 maja 2016 roku w Katedrze Muzykologii na Wydziale Historycznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbędzie się VIII Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii, którego organizatorem jest Studenckie Koło Naukowe Muzykologów. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem JM Rektora prof. dr hab. Bronisława Marciniaka i Dziekana Wydziału Historycznego prof. dr hab. Kazimierza Ilskiego.

Kolejne edycje Zjazdu wpisały się już na stałe w kalendarz corocznych wydarzeń integrujących polskie środowisko muzykologiczne. Tradycję studenckich konferencji zapoczątkował w 2009 roku ośrodek krakowski, a tegoroczna edycja będzie już drugą odbywającą się w Poznaniu – wcześniej Studenckie Koło Naukowe Muzykologów działające przy Katedrze Muzykologii UAM organizowało III Zjazd w 2011 roku.

Trzon Zjazdu stanowi konferencja naukowa obejmująca ponad 40 referatów. Referentami będą słuchacze studiów licencjackich, magisterskich oraz doktoranckich reprezentujący wszystkie muzykologiczne ośrodki akademickie w Polsce, tj. Uniwersytet Jagielloński, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet Opolski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Uniwersytet Warszawski oraz Uniwersytet Wrocławski.

Oprócz konferencyjnych paneli zaplanowano szereg wydarzeń towarzyszących, służących pogłębieniu więzi naukowych oraz integracji środowiska młodych badaczy. Ważną rolę odgrywają w nich wykłady i warsztaty prowadzone przez profesorów z Chorwacji, Irlandii i Włoch. Zarówno sesje naukowe, jak i dobór wydarzeń towarzyszących ukazują niezwykle szerokie spektrum zainteresowań młodych przedstawicieli dyscypliny. W programie znajdą się:

• spotkanie dyskusyjne z przedstawicielami poznańskiego środowiska kompozytorskiego – dr hab. Arturem Kroschelem, dr Katarzyną Taborowską oraz dr Rafałem Zapałą (moderator dyskusji: dr Ewa Schreiber);
• wykłady zagranicznych gości - prof. StanislavaTuksara i prof. Harry’ego White’a, na temat: Nacjonalizmy w muzyce XIX wieku: casus Chorwacji i Irlandii;
• warsztaty źródłoznawcze prowadzone przez zagranicznych gości - prof. Vjerę Katalinić i prof. Ivano Cavalliniego;
• wizyta w Instytucie im. Oskara Kolberga;
• prezentacja muzycznych zasobów zgromadzonych w Pracowni Zbiorów Specjalnych Biblioteki Uniwersyteckiej UAM;
• koncert poznańskiego kwartetu wokalnego BeFour oraz Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (10 maja 2016 roku, godz. 19.00, AulaLubrańskiego Collegium Minus UAM).

Partnerami Zjazdu są: Instytut im. Oskara Kolberga, Biblioteka Uniwersytecka UAM, Rada Samorządu Studentów Wydziału Historycznego UAM, zespół BeFour oraz Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęli: Polskie Radio Merkury, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Fundacja Kultury Akademickiej, czasopismo internetowe „MEAKULTURA” , blog muzyczny „Podsłuchaj” oraz portal kulturaonline.pl. Ponadto patronami są: Biblioteka Raczyńskich, Stowarzyszenie Musica Patria, a także Stowarzyszenie Miłośników Kultury i Sztuki.

Czytaj więcej: VIII Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii w Poznaniu

Akademia Sinfonia Varsovia – ostatni szlif u progu kariery zawodowej

Orkiestra Sinfonia VarsoviaOrkiestra Sinfonia Varsovia od kilku lat prowadzi program dla młodych instrumentalistów, stojących u progu kariery zawodowej. Pod okiem najlepszych muzyków Sinfonii Varsovii przez rok szlifują swoją grę pod kątem gry w profesjonalnej orkiestrze. W maju i czerwcu odbędą się kursy mistrzowskie dla uczestników 4. edycji otwarte dla publiczności oraz rekrutacja do kolejnej odsłony projektu.

Akademia Sinfonia Varsovia to projekt dla młodych, zdolnych muzyków, którzy w niedalekiej przyszłości będą starali się o pracę w najlepszych orkiestrach. Uczestnicy przez rok doskonalą umiejętności związane ściśle ze specyfiką gry orkiestrowej i przygotowują się do egzaminów do orkiestr. Ciężka i systematyczna praca jest nagradzana – młodzi muzycy są zapraszani do wspólnych projektów koncertowych i nagraniowych z Sinfonią Varsovią. To zarówno nie lada wyzwanie, jak i wyjątkowe wyróżnienie dla początkujących na rynku pracy muzyków. Absolwenci Akademii Sinfonia Varsovia grają m.in. w orkiestrze Filharmonii Narodowej, orkiestrze Narodowego Forum Muzyki i w Sinfonii Varsovii.

Powoli dobiega końca 4. edycja programu. To czas, gdy do Warszawy, na specjalne zaproszenie Orkiestry przyjeżdżają światowej klasy artyści, by przez kilka dniu pracować z uczestnikami Akademii Sinfonia Varsovia. W tym roku są to: chorwacka wiolonczelistka Jelena Očić, jeden z najlepszych flecistów na świecie Davide Formisano, portugalski klarnecista Antonio Saiote i Tomasz Tomaszewski, pierwszy koncertmistrz Deutsche Oper w Berlinie. Wszystkie kursy są otwarte dla publiczności – wystarczy przyjść do siedziby Orkiestry na warszawskim Kamionku i obserwować jak pracują wybitni artyści. Każdy z zaproszonych artystów swój kunszt zaprezentuje podczas Letnich Koncertów na Grochowskiej. Koncerty te odbędą się w dniach: 7, 15, 29 maja i 26 czerwca o godz. 16.00 w Auli głównego budynku przy ul. Grochowskiej 272. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Jednocześnie trwa rekrutacja do kolejnej, już piątej odsłony Akademii Sinfonia Varsovia. Tym razem zapraszamy do projektu młodych muzyków grających na altówce, wiolonczeli, kontrabasie, klarnecie lub fagocie. Dwa semestry warsztatów, w formule zajęć indywidualnych i sekcyjnych poprowadzą liderzy i muzycy soliści Sinfonii Varsovii: Katarzyna Budnik – Gałązka i Grzegorz Stachurski (altówka), Marcel Markowski i Piotr Mazurek (wiolonczela), Nicholas Franco i Michał Sobuś (kontrabas), Aleksander Romański (klarnet) i Zbigniew Płużek (fagot). Aby zostać uczestnikiem Akademii Sinfonia Varsovia, trzeba spełniać warunki określone w regulaminiei wygrać przesłuchania, które odbędą się 2 i 27 czerwca 2016 roku.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org

Światowy Dzień Akordeonu w Gdańsku

Światowy Dzień Akordeonu

6 maja 2016 roku Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz Koło Naukowe Akordeonistów zapraszają na Światowy Dzień Akordeonu, w ramach którego odbędzie się II Studencka Sesja Naukowa – „Akordeonista-Kompozytor”.

Podczas części wykładowej wystąpią prelegenci z akademii muzycznych w Gdańsku, Poznaniu, Łodzi, Bydgoszczy i Krakowie oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademii Sztuki w Szczecinie. Poruszana tematyka obejmować będzie zagadnienia związane z praktyką wykonawczą oraz kompozytorską w zakresie repertuaru akordeonowego.

Zwieńczeniem konferencji będzie koncert prawykonań muzyki akordeonowej. Publiczność będzie miała okazje wysłuchać premierowo kompozycji: Leszka Kołodziejskiego, Ryszarda Lubienieckiego oraz Macieja Zimki. Są to utwory specjalnie zamówione przez Koło Naukowe Akordeonistów na tę okazję u młodych twórców – wykonawców i kompozytorów. Program uzupełnią utwory Jana Sebastiana Bacha, Barbary Kaszuby, Władymira Runczaka, Beniamina Baczewskiego oraz Marcina Jabłońskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.gda.pl/events/ii-studencka-sesja-naukowa-akordeonista-kompozytor

Marian Sawa na skrzypce

Marian Sawa na skrzypceKoncert w 11. rocznicę śmierci warszawskiego kompozytora Mariana Sawy odbędzie się 27 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w warszawskiej Katedrze Polowej Wojska Polskiego (ul. Długa 13/15). Podczas wydarzenia zaprezentowane zostaną nowo odkryte utwory skrzypcowe twórcy. Wstęp wolny.

Na premierę wraz z promocją płyty CD Marian Sawa Complete Violin Works i wydania nutowego Marian Sawa Utwory Skrzypcowe serdecznie zaprasza Towarzystwo im. Mariana Sawy oraz wykonawczynie koncertu: skrzypaczka Jolanta Sosnowska i organistka Marietta Kruzel-Sosnowska.

Marian Sawa, odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi i wieloma innymi nagrodami, był jednym z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Jest autorem około 800 kompozycji, w szczególności muzyki organowej i chóralnej, a także wokalno-instrumentalnej: wielu oratorów i mszy, jak również piosenek dla dzieci – w tym przeboju dla najmłodszych zatytułowanego Kolorowe Kredki.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

7. Festiwal „Q’arto Mondi” – święto muzyki kameralnej w Poznaniu

altSiódma edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Q’arto Mondi” odbędzie się w dniach 16-23 kwietnia 2016 roku. Koncerty będą miały miejsce w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego oraz w Centrum Kultury Zamek. Kontynuowanie tego wyjątkowego cyklu możliwe jest dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Poznania. Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!

Organizatorzy ponownie będą dzielić się z poznańską publicznością interpretacjami arcydzieł kameralistyki w wykonaniu wyjątkowych kwartetów smyczkowych, prezentujących różnorodne, ciekawe i intrygujące interpretacje. Wystąpią przedstawiciele wielu krajów, również z innych kontynentów, a to wszystko po to, aby tegoroczna edycja pozostała niezapomniana i wyjątkowa. Gospodarze festiwalu – Meccore String Quartet – pojawią się tym razem dwukrotnie, a poza nimi długa lista gwiazd: Doric Quartet (Wielka Brytania), Dover Quartet (USA), Kuss Quartett (Niemcy), Michel Lethiec (Francja), Quatour Hermès (Francja).

Tradycyjnie odbędą się również koncerty Meccore Proms, podczas których prezentowane są wyróżniające się zespoły, będące pod opieką pedagogów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Podczas festiwalu odbędą się także kursy mistrzowskie otwarte dla studentów (jak również publiczności z zewnątrz!) prowadzone przez członków Kuss Quartett oraz Gregora Sigla, wybitnego skrzypka i altowiolisty Artemis Quartett.

Program „Q’arto Mondi” został ułożony tak, aby każdy koncert był inny, ciekawy i spełnił oczekiwania nawet najbardziej wymagających miłośników tej doskonałej formy muzycznej, jaką jest kwartet smyczkowy. W programie koncertów znajdą się między innymi utwory takich kompozytorów jak: J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven, F. Schubert, R. Schumann, C. M. von Weber, J. Brahms, E. Grieg, A. Dvořák, J. Sibelius, A. Berg, A. Webern, G. Kurtág, G. Ligeti, G. Gerschwin oraz E. W. Korngold. Organizatorzy liczą na to, że muzyka i emocje przez nią wywołane sprawią, że kwiecień, jak co roku, stanie się świętem kwartetu smyczkowego w Poznaniu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Oficjalna strona wydarzenia: www.qartomondi.com

Czytaj więcej: 7. Festiwal „Q’arto Mondi” – święto muzyki kameralnej w Poznaniu

Oratorium „Peregrinus” w Tarnowie

Oratorium Chór i Wielka Orkiestra Symfoniczna po raz kolejny wykonają Oratorium „Peregrinus” autorstwa Dariusza Swoszowskiego do słów Ryszarda Ostrowskiego. Koncert odbędzie się 23 kwietnia 2016 roku o godz. 18.30 w parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Tanowie.

Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń. Prawykonanie utworu odbyło się w listopadzie ubiegłego roku.

Wędrówka tytułowego pielgrzyma jest metaforą życia człowieka zamykającego się w powtarzalnym cyklu życia, a każda jego obserwacja (prospectus) skupia się na pięknie lokalnej przyrody, regionalnej tradycji, problemach człowieka. Jego codzienna walka z przeciwnościami losu jest przedstawiona w pieśniach (carmina) poprzez spotkania z personifikacjami żywiołów: Powietrza (Aer), Wody (Aqua), Ognia (Ignis) i Ziemi (Terra). Aksjologiczne i eschatologiczne niepokoje zawiera przemyślenie (cogitatio), a ich rozwiązanie i akt złożenia ufności w Bogu – kończący każdą z części psalm. – mówi autor tekstu dzieła, Ryszard Ostrowski.

Organizatorzy: Urząd Miasta Tarnowa. Patronat Honorowy: Prezydent Miasta Tarnowa

Bezpłatne wejściówki na koncert do pobrania na stronie: www.peregrinus.evenea.pl  

ZOBACZ: Profil FB

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Laureaci XIX Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi

XIX Konkurs Muzyki KameralnejZwycięzcami zakończonego w niedzielę 17 kwietnia 2016 roku XIX Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi został duet: pianistka Han-Wen Yu (Tajwan) i wiolonczelista Mon-Pou Lee (Hiszpania/Tajwan). Podczas koncertu laureatów, który odbyłsię w Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi w samo południe,zwycięski zespół porywająco zagrał Sonatę na wiolonczelę i fortepian Claude’a Debussy’ego. Laureaci kolejnych nagród i wyróżnień zaprezentowali się w utworach Brahmsa, Saint-Saënsa, Moniuszki, Musorgskiego i Schumanna.

Han-Wen Yu i Mon-Pou Lee – muzycy pochodzący z Tajwanu – spotkali się w Berlinie, gdzie obecnie oboje mieszkają. 30-letnia pianistka Han-Wen Yukształci się w Hochschulefür Musikund Theater w Lipsku, 22-letni wiolonczelista Mon-Pou Lee studiuje na Universität der Künstew Berlinie. Prowadzą bogatą działalnością koncertową solo i kameralnie. Wspólnie koncertowali już w Niemczech, Czechach i we Włoszech, w planach mają koncerty w Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych i na Tajwanie, w najbliższym czasie wystąpią również w Konzerthaus Berlin, Berlin Philharmonie i Gasteig München. W 2015 roku jako duo zostali laureatami Concorso Internazionale Di Musica „Marco Fiorindo” we Włoszech. Nagroda, którą zdobyli w łódzkim konkursie, to nagroda pieniężna – 8 tysięcy złotych dla każdego członka zespołu. Artyści wrócą do Łodzi dzięki nagrodzie pozaregulaminowej ufundowanej przez Filharmonię Łódzką w postaci zaproszenia do wykonania koncertu kameralnego. Co złożyło się na sukces właśnie tego duetu? – Wielka indywidualność wiolonczelisty i znakomite wyczucie pianistki, która pozwoliła mu być sobą i jednocześnie potrafiła nawiązać z nim kameralny dialog – odpowiada prof. Katarzyna Jankowska-Borzykowska zasiadająca w jury konkursu.

II nagrodę w konkursie zdobył kwintet młodych artystów – studentów Akademii Muzycznej w Łodzi, który tworzą: Krzysztof Cegliński (fortepian), Sławomira Wilga (skrzypce), Maria Sosnowska (skrzypce), Magdalena Agatowicz (altówka) i Anna Cierpisz (wiolonczela). Dwie III nagrody ex aequo otrzymały duety: Aleksander Krzyżanowski (fortepian) i Iwo Jedynecki (akordeon) oraz Goun Kim z Korei Południowej (fortepian) i Dominik Manzz Niemiec (wiolonczela). Wyróżniono trio fortepianowe w składzie: Michał Kluska (fortepian), Weronika Pucka (skrzypce), Anna Cierpisz (wiolonczela) oraz duet: Kristina Raczyńska (fortepian) i Łukasz Hajduczenia (baryton). Nagroda za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego trafiła do Ryszarda Alzina (fortepian) i Michała Janickiego (baryton). Pośród laureatów zostały rozdzielone również pozostałe nagrody pozaregulaminowe, w tym koncerty w filharmoniach w Krakowie, Opolu, Łomży i w łódzkiej Akademii w ramach cyklu „Estrada Młodych”.

11-osobowe jury konkursu, które pracowało pod przewodnictwem prof. Cezarego Saneckiego, rektora łódzkiej Akademii Muzycznej, ogłosiło listę laureatów późnym wieczorem w sobotę 16 kwietnia 2016. Zdobywcy nagród zostali wyłonieni spośród 25 zespołów, które wystąpiły w drugim etapie. Było to 16 ansambli z Polski i 9 z zagranicy, w których grali muzycy z 11 krajów (Australia, Białoruś, Chiny, Czechy, Japonia, Korea Południowa, Niemcy, Rosja, Serbia, Tajwan, Ukraina). Przesłuchania konkursowe trwały aż 6 dni, od rana do wieczora. – Pracowaliśmy ciężko, ale z przyjemnością, ponieważ na konkurs przyjechało dużo świetnie grających zespołów i niełatwo było wybrać najlepszych – podsumowywał podczas Koncertu Laureatów Profesor Sanecki.

XIX Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza odbył się w Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 10-17 kwietnia 2016 roku. Jego organizatorem była Katedra Kameralistyki tej uczelni. Patronat honorowy konkursu: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński, Wojewoda Łódzki prof. Zbigniew Rau, Marszałek Województwa Łódzkiego Witold Stępień i Prezydent Miasta Łodzi Hanna Zdanowska.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.lodz.pl

Czytaj więcej: Laureaci XIX Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi

Polsko-ukraiński zespół wyruszy w tournée po Ukrainie

Neo Temporis GroupNeo Temporis Group to pierwsza polsko-ukraińska grupa tworząca muzykę współczesną. Powstała w 2013 roku z inicjatywy trójmiejskego kwartetu smyczkowego NeoQuartet oraz ukraińskiego Ensemble Nostri Temporis. W dniach 20-24 kwietnia 2016 roku muzycy zagrają cztery koncerty na Ukrainie, natomiast latem wydadzą debiutancką płytę w warszawskiej wytwórni Requiem Records.

Ideę projektu stanowi ponadnarodowa kulturalna wymiana, przenikanie się muzycznych doświadczeń, poszukiwanie nowych jakości w sztuce – płaszczyźnie, na której nie ma znaczenia narodowość czy system edukacji, który nas ukształtował. Ukraińskie koncerty zespołu to także szansa na przybliżenie tamtejszej widowni i środowisku muzycznemu najnowszych polskich dzieł muzyki współczesnej wraz z sylwetkami kompozytorów, a także przekazanie informacji na temat działania polskiego rynku kultury oraz możliwości współpracy dla twórców w obu krajach. W programie koncertów znajdą się cztery utwory polskich kompozytorów (Sławomir Kupczak, Karol Nepelski, Dariusz Przybylski, Jerzy Kornowicz) oraz cztery utwory ukraińskich (Oleksij Shmurak, Bohdan Sehin, Max Kolomiiets, Zoltan Almashi).

Neo Temporis Group to jedno z najbardziej oryginalnych zjawisk w dziedzinie muzyki współczesnej ostatnich kilku lat, spontanicznie powstałe podczas Ukrainian Biennale of New Music, jeszcze przed historycznymi wydarzeniami na kijowskim Majdanie. Grupa składa się z utalentowanych muzyków i kompozytorów z Polski i Ukrainy i mimo krótkiej działalności ma na swoim koncie występy na prestiżowych festiwalach. Zespół zadebiutował w 2014 roku podczas festiwalu Warszawska Jesień, wykonując cztery kompozycje, napisane na tę okazję przez polskich i ukraińskich kompozytorów. Koncert został powtórzony w październiku 2014 w Gdańsku podczas festiwalu NeoArte Spektrum Muzyki Nowej oraz w lwowskiej Filharmonii na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Kontrasty. W roku 2015 zespół zamówił kolejną kompozycję u Maxa Kolomiietsa. Premiera odbyła się w październiku 2015 we Lwowie, a kolejne wykonania utworu w Gdańsku oraz w Krakowie.

Podczas ukraińskiego tournée zespołem będzie dyrygował Łukasz Wódecki. Każdy koncert poprzedzony zostanie prelekcją prowadzoną przez krytyczkę muzyczną Monikę Pasiecznik. Polska publiczność będzie mogła zapoznać się z koncertami chwilę później – wydanie płyty planowane jest na sierpień tego roku.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: Polsko-ukraiński zespół wyruszy w tournée po Ukrainie

Debata na temat wyzwań współczesnej edukacji muzycznej w Białymstoku

Wyzwania współczesnej edukacji muzycznej 2Druga debata z cyklu „Wyzwania  Współczesnej Edukacji Muzycznej” odbędzie się w budynku Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w dniach 18-19 kwietnia 2016 roku.

Celem konferencji jest diagnoza sytuacji edukacji muzycznej w warunkach dynamicznej zmiany świata i wskazanie dróg rozwoju kształcenia muzycznego w kontekście świadomego i twórczego zgłębiania dóbr kultury muzycznej. Współczesny świat generuje nieznane wcześniej problemy, które tworzą skomplikowane konteksty działania szkolnictwa ogólnokształcącego i muzycznego. Zmieniająca się rzeczywistość w niezwykle trudnej sytuacji stawia wychowanie estetyczne dzieci i młodzieży, które niejednokrotnie w opozycji do obecnych trendów kulturowych wymaga zastosowania zindywidualizowanych i innowacyjnych praktyk edukacyjnych. W tych warunkach wizja nauczyciela, dyrygenta, animatora staje się kluczowa dla kształcenia przyszłych pokoleń młodych adeptów sztuki.

Mając na względzie wyzwania współczesnej pedagogiki muzycznej w obliczu dokonujących się zmian w świecie organizatorzy zamierzają skoncentrować uwagę na takich zagadnieniach jak: edukacja muzyczna jako przyszłość wychowania estetycznego dzieci i młodzieży, problemy kształcenia profesjonalnej kadry muzycznej, problematyka reformy szkolnictwa muzycznego, współczesne badania dotyczące edukacji muzycznej, preferencje i zainteresowania muzyczne dzieci i młodzieży rola muzycznych zajęć pozalekcyjnych w rozwoju muzycznym dzieci i młodzieży.

Przewidywana jest możliwość debaty w sesji plenarnej bądź w sekcjach tematycznych. Organizatorzy planują udział przedstawiciela Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program konferencji